eitaa logo
محمد فنایی اشکوری
1.6هزار دنبال‌کننده
291 عکس
164 ویدیو
100 فایل
به نام او سلام این فضا فرصتی است برای طرح مباحث و اندیشه های مبتلابه انسان معاصر در حوزه های فلسفه, عرفان, دین و مسایل اجتماعی با رویکرد عقلانی و معنوی. راه های ارتباط: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">Fanaei.ir@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷خداشناسی شهودی🔹 ➖باتوجه به اینکه خدا جسم نیست، شهود خدا که عارفان مدعی هستند چگونه ممکن است؟ ☑️پاسخ: طبق تعالیم اسلامی دو نکته مسلم است: 1️⃣نخست اینکه رؤیت خداوند ممکن و محقق است. 2️⃣دوم اینکه این رؤیت با چشم سر نیست. این هردو در بیانات معصومین به صراحت آمده است. ⬅️برای نمونه کافی است به بیان زیر از مولی امیرالمؤمنین (ع) توجه کنیم. ➖ ذعلب از حضرت پرسید چگونه خدای ناپیدا و نادیده را عبادت می‌کنید؟ در پاسخ فرمودند: «ما کُنْتُ اَعْبُدُ رَبّا لَمْ أرَهُ. فَقالَ یا اَمیرَالْمُؤْمِنینَ! کَیْفَ رَاَیْتَهُ؟ قالَ: وَیْلَکَ یا ذِعْلِبُ لَمْ تَرَهُ الْعُیُونُ بِمُشاهَدَةِ الأبصارِ وَلکِنْ رَأتْهُ الْقُلُوبُ بِحَقائِقِ الاْیمانِ.» 📚 اصول کافی، ج ۱، ص ۲۴۵. من پروردگاری را که نبینم، نمی‌پرستم. پرسید چگونه او را دیدی؟ فرمود: دیده‌های ظاهر نمی توانند او را ببینند، اما دیده‌های دل از راه حقایق ایمان او را مشاهده می‌کنند. ✍ برای رویت حسی دو شرط بیش از هرچیز دیگری ضروری است؛ 1️⃣قدرت بینایی شخص و 2️⃣حضور امر مرئی در حیطۀ دیدِ بیننده. ▫️شخص نابینا چیزی نمی بیند. اگر شخص بینا باشد، اما مرئی دور باشد یا بین بیننده و شیئ مانعی باشد باز شخص قادر به دیدن نخواهد بود.▫️ ⏪افزون بر این در رؤیت حسی وجود نور نیز لازم است. ما در تاریکی قادر به دیدن نیستیم. ☑️ برای شهود قلبی خداوند نیز تحقق این دو شرط لازم است: توان انسان بر شهود و حضور خدا. ▪️شرط دوم همیشه فراهم است. خدا در همه چیز و همه جا (آفاق و انفس) حضور دارد. او همیشه با ما است. «وهو معکم اینما کنتم». آنچه مهم و برعهدۀ سالک است فراهم نمودن شرط نخست است. ▪️ امکان شهود برای همۀ انسان ها به نحو بالقوه وجود دارد. سلوک عرفانی برای فعلیت بخشیدن به این امکان است. البته در اینجا نیز آنچه بر عهده سالک است زمینه سازی و آمادگی برای دریافت فیض الهی است. ⬅️ ازاین جهت است که در عرفان نظری از حضور فراگیر الهی سخن گفته می شود و در عرفان عملی از اعمالی همچون مراقبه و تهذیب نفس سخن می گویند. ➖مانع و حاجبی نیز جز خودبینی و انانیت بین انسان و خدا وجود ندارد. ☑️ "تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز." اگر این پرده کنار رود رؤیت حاصل است. ▪️«بینی و بینک انی ینازعنی/فارفع بلطفک انیی من البین.» معلوم می شود خودی که در "انی" است غیر از خودی است که در "بینی"است. آن خودی که حجاب است "انیّت" یا خودِ پنداری است که‌ غیر از خودِ حقیقی به معنای هویت شخص است. ↩️به تعبیر برخی دو مرتبه از خود و من مطرح است: من سافل و من عالی، یا به تعبیر جولیان نورویچی عارف انگلیسی در قرن چهاردهم، جان سفلی و جان عِلوی. ◽️درک حضور و ملاقات و وصال با معشوق برای جان عِلوی است، چنانکه حافظ از جان علوی سخن می گوید که تمنای وصال آن یگانه را دارد. جان علوی هوس چاه زنخدان تو داشت دست در حلقه آن زلف خم اندر خم زد ➖اما نور که وجودش در رؤیت حسی شرط است، در رؤیت قلبی همیشه حاضر هست. حقایق عِلوی از جنس نورند و خداوند نور الانوار و نور مطلق است، لذا چشم بینا برای دیدنش کافی است و به نور دیگری نیاز نیست. او اصلا برای دیده شدن جهان را آفریده است: «فخلقت الخلق لکی اعرف.» کی رفته‌ای زدل که تمنا کنم تو را کی بوده‌ای نهفته که پیدا کنم تو را غیبت نکرده‌ای که شوم طالب حضور پنهان نگشته‌ای که هویدا کنم تو را با صد هزار جلوه برون آمدی که من با صد هزار دیده تماشا کنم تو را! 📝محمدفنایی‌اشکوری http://eitaa.com/dreshkevari ◼️
1_1552295093.mp3
7.63M
اخلاق و معنویت در آیین جوانمردی فنایی اشکوری جلسه1
1_1562347262.mp3
8.19M
اخلاق و معنویت در آیین جوانمردی فنایی اشکوری جلسه2
1_1557413150.mp3
25.95M
اخلاق و معنویت در آیین جوانمردی فنایی اشکوری جلسه3
فتوّت و جوانمردی از نگاه خواجه عبد الله انصاری خواجه عبد الله انصاری هروی در باب نهم از بخش چهارم کتاب گرانسنگ منازل السائرین، که از متون اصلی در عرفان عملی است، تحت عنوان اخلاق از فتوت به عنوان سی ونهمین مقام سلوک بحث و نکات نابی را در این باره ذکر می‌کند که عین بیان خواجه را در اینجا می‌آوریم. قال الله عزّ و جلّ: "إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى." نکتة: الفتوّة أن لاتشهد لک فضلا، و لاتری لک حقا. و هی علی ثلاث درجات: الدرجة الأولی، ترک الخصومه، و التغافل عن الزلّة، و نسیان الأذیّة. والدرجة الثّانیة: أن تقرب من یقصیک، و تکرم من یؤذیک، و تعتذر إلی من یجنی علیک، سماحا لاکظما، و براحا لامصابرة. و الدرجة الثالثة، أن لاتتعلق فی المسیر بدلیل، و لاتشوب اجابتک بعوض، و لاتقف فی شهودک علی رسم. وإعلم ان من احوج إلی شفاعة و لم یخجل من المعذرة الیه، لم یشم رائحة الفتوة. ثم فی علم الخصوص، من طلب نور الحقیقة علی قدم الإستدلال، لم یحل له دعوی الفتوة ابدا. حاصل کلام پیر هرات دربارۀ فتوت این است که جوهرۀ فتوت دو چیز است: نخست خود را از دیگران برتر ندیدن؛ دوم، خود را در برابر دیگران ذی حق ندانستن. فتوت همچون دیگر منازل سالکان سه درجه دارد: درجۀ اول مشتمل است بر: الف. ترک ستیزه جویی، ب. چشم پوشی از لغزش دیگران، ج. فراموش کردن آزار خلق. درجۀ دوم جوانمردی مستلزم سه امر است: الف. نزدیک شدن به کسی که تو را از خود دور می¬کند، ب. اکرام و نیکی به کسی که به تو آزار می رساند، و ج. پوزش خواهی از کسی که بر تو ستم کرده است. جوانمردی اقتضا دارد که این رفتارها را از روی نرمخویی و طیب خاطر و نه از سر فروخوردن خشم و فشار صبر انجام دهی. درجۀ سوم فتوت که با معرفت توحیدی مرتبط است این است که: الف. برای معرفت حق از راه دلیل و برهان سیر نکنی، بلکه با پای شهود گام برداری، ب. خدا را بدون غرض و توقعِ عوض پرستش کنی، ج. در شهود حق به غیر او توجه نکنی. به این بیان، معرفت شهودی حق تعالی و پرستش خالصانه او اوج فتوت است. کسی که حق تعالی را به نور دل نبیند و همچنان در بند برهان و استدلال باشد، او را نرسد که دعوی فتوت کند. از لوازم جوانمردی، گذشت کریمانه از خطاهای دیگران است. کسی که دشمنش را به شفاعت وادارد و از پوزش خواهی او شرمنده نشود بویی از جوانمردی نبرده است. جوانمردی اقتضا دارد که انسان پوزش خطاکار را بپذیرد و بالاتر از آن بدون اینکه از خطاکار توقع پوزش خواهی داشته باشد او را ببخشد و از عذرخواهی دیگران شرمنده شود. اما خواجه از این فراتر می‌رود و می‌گوید باید از کسی که بر تو ستم کرده عذرخواهی کنی. به نظر می‌رسد بیان اخیر زیاده روی باشد و اینکه انسان از کسی که به او ستم کرده عذرخواهی کند به هر توجیهی وجه مقبولی ندارد. http://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا می توان فریب نخورد؟ بسیار دشوار است.☑️ تشخیص فکر قلابی بسیار دشوارتر از تشخیص روغن قلابی است. وقتی ظرف و ظاهر حق و باطل یکسان باشد تشخیص دشوار می شود؛ و اذا قیل لهم لاتفسدو فی الارض قالو انما نحن مصلحون الا انهم هم المفسدون و لکن لایشعرون. به تعبیر قرآن کریم اهل افساد از روی عدم شعور خود را اهل اصلاح می پندارند، چون ظاهر و شعارشان شبیه ظاهر و شعار مصلحان است. http://eitaa.com/dreshkevari
اخلاق_و_معنویت_در_آیین_جوانمردی_فنایی_اشکوری_جلسه4.mp3
12.31M
اخلاق و معنویت در آیین جوانمردی فنایی اشکوری جلسه4
مراسم رونمایی از کتاب «فردای بهتر؛ با معنویت و عقلانیت بیشتر» کتاب «فردای بهتر؛ با معنویت و عقلانیت بیشتر» روز شنبه 17 اردیبهشت 1401در بنیاد علوم وحیانی اسراء رونمایی شد. این کتاب که در مطلع آن متن پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت بزرگداشت روز جهانی فلسفه آمده است، توسط انتشارات نور حکمت علوی با هزینه مؤسسه سرو بنیان ادبی مجری برگزاری بخش گردشگری غرفه ایران رویداد جهانی اکسپو، در ۵۰۰ نسخه چاپ شده است. فهرست مندرجات کتاب: پیام آیت الله جوادی آملی فرهنگ، علم و فناوری، حمید پارسانیا فلسفه اسلامی معاصر ایران، محمد فنایی اشکوری مفهوم حکمت در آثار ملاصدرا، شریف لک زایی نقش فلسفه و فرهنگ گفتگو در مواجهه با افراط گرایی فکری، مختار شیخ حسنی رابطه تکنولوژی و معنویت در عصر هایتک، حسن عبدی ایران مهد حکمت و اندیشه ورزی، محمد باقر خراسانی http://eitaa.com/dreshkevari
مقاله فلسفه اسلامی معاصر ایران محمد فنایی اشکوری در کتاب فردای بهتر ارایه شده در روز جهانی فلسفه در نمایشگاه اکسپو در دبی پاییز 1400 فهرست مطالب مقاله: چیستی فلسفه و اهمیت آن ضرورت و فایده فلسفه فلسفه اسلامی سیر تطور فلسفه اسلامی کاستی ها در فلسفه اسلامی فلسفه اسلامی معاصر در ایران مخالفت با فلسفه http://eitaa.com/dreshkevari
1_1579674594.mp3
14.54M
اخلاق و معنویت در آیین جوانمردی فنایی اشکوری جلسه 5
Contemporary Philosophy.pdf
426.7K
Contemporary Islamic Philosophy, Fanaei Eshkevari
1_1579674776.mp3
8.33M
اخلاق و معنویت در آیین جوانمردی فنایی اشکوری جلسه 6 ( رندی و جوانمردی در اندیشه حافظ)
در انتخاب واژه ها دقت کنیم. برخی کلمات بار ارزشی دارند. مهاجرت واژه ای قرآنی و مقدس است. هجرت تعبیری قرآنی است هم ارزش با جهاد. هجرت انتقال از یک جغرافیا به جغرافیای دیگر برای حفظ دین و تقویت و بسط حق است. از این رو هر نوع انتقال و کوچی را با هر انگیزه ای نباید هجرت و عوامل آن را نباید مهاجر نامید. کسانی که از ایران خارج می شوند و خود را در خدمت کشورهای بیگانه و دشمن ایران و اسلام قرار می دهند نباید مهاجر نامید. متاسفانه گاه حتی از فرار اختلاسگران و دزدان به هجرت و مهاجرت تعبیر می کنند که خطایی فاحش است. http://eitaa.com/dreshkevari
💠 به‌مناسبت سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران، فکرت؛رسانه اندیشه و آگاهی به معرفی برخی از آثار فاخر می‌پردازد. 📚 کتاب «تفکر فلسفی» 📝نویسنده: محمد فنائی اشکوری 📌کتاب «تفکر فلسفی؛ در چیستی و چرایی فلسفه و نسبت آن با دیگر علوم و معارف» نوشته محمد فنایی اشکوری به‌تازگی توسط انتشارات حکمت اسلامی وابسته به مجمع عالی حکمت اسلامی در قم منتشر و راهی بازار نشر شده است. 📌روش تفکر فلسفی چیست؟ چگونه می‌توان در فلسفه نوآوری کرد؟ فلسفه با علوم و معارف دیگر چه نسبتی دارد؟ نسبت فلسفه با دین چیست؟ فلسفه چه نقشی در زندگی بشر دارد؟ چرا گروهی با فلسفه مخالف هستند؟ نویسنده می کوشد در فصل‌های گوناگون کتاب به این پرسش‌ها پاسخ دهد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
لطفا پاسخ دهید: شخصی از آیت‌اله بروجردی پرسیده امام جعفر صادق از چه نظر در شیعه اهمیت دارد به جز امامت ایشان ؟ وی فرمودند آن بزرگوار بنيانگذار فقه شيعه و از عالمترين امامان شيعه هستند شخص پرسید شکی نیست که ایشان عالم و امام بودند اما آيا كتابی كه نگارش ايشان باشد و ميزان "علم" وی را آشكار سازد موجود است؟ آیت‌اله گفتند‌ نه خودشان كتابی ننوشته‌اند، ولی بيش از شش هزار دانشجو داشته اند. شخص پرسید:، پس چرا كتابی ننوشته اند؟ زیرا از ارسطو كه بيش از دو هزار سال پيش می زيسته كتاب ارغنون، و از افلاطون كتاب ١٢ جلدی جمهوريت به جا مانده كه ميزان علم آنها را آشكار می سازد چطور در مورد ايشان اينگونه نيست؟ آیت ا... گفتند: خلفای ظالم وقت اجازه ی نگارش به ايشان نمی داده اند. شخص پرسیدند: پس با اين جو اختناق چگونه شش هزار دانشجو داشته اند؟ و خلفای ظالم جلوی ارتباط ایشان با مردم را نمیگرفتند؟ آیت ا... گفتند : من هم نمی دانم! ولی از امام صادق احاديث بسياری به جا مانده است! شخص پرسید در كجا مانده؟ آیت ا... جواب دادند در كتاب بحارالانوار شیخ الاسلام علامه محمد باقر مجلسی رضوان ا... تعالی و چند كتاب ديگر... شخص پرسید علامه مجلسی در چه قرنی می زيسته؟ آیت ا... گفتند: حدودا ٤ قرن پيش! شخص پرسید او از كجا به "علم" امام رسيده و از ایشان در حالی که هیچ نوشته ای به جای نمانده گفته هایش را جمع آوری کرده در حالی كه حدود ٩ قرن بينشان فاصله زمانی بوده و كتابی از امام هم در دسترس ایشان و دیگران نبوده؟ یا مثلا نهج‌البلاغه که گفته میشود گفتار حضرت امیرالمومنین علی علیه‌السلام(ع)است و نگارنده آن محمدبن حسین بن‌موسی معروف به سیدرضی است درحالیکه ایشان چهارصد سال بعد از حضرت علی (ع) می‌زیسته؟  بدون هیچ منبع صحیح و مکتوبی از کجا فرمایشات ایشان را جمع آوری کرده‌اند؟  ایت ا... گفتند : نمیدانم! *** در عصر حاضر و الآن که فلش مموری موجود است هیچ تضمینی نیست که بتوان اطلاعات داخلش را چهل سال حفظ کرد! چه به رسد به چهارصد سال که جای خود دارد! +خرافه پرستان دین باور همیشه در اینگونه موارد پاسخی ندارند و فقط سفارش می‌کنند که زيادی كنجكاوی مكنید 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 در زمانه ای زندگی‌می‌کنیم که در آنسوی زمین؛ دانشمندان ناسا با استفاده از تلسکوپ جیمز وب در حال رصد پیدایش آفرینش در ۱۳ هزارمیلیارد سال قبل هستند . اما در این سو ممدقلی و حسنعلی دارقوزآبادی از قم ؛ با انگشت شصت و تراز بنایی ماه را نمی بینند و تاریخ و تقویم را دگرگون می کنند ‌! جهل همیشه هم قند در چای زدن برای حلالیت آن یا اختراع غسل ترتیبی جایگزین غسل ارتماسی نیست ! بسته به رشد دانش انسان ها ؛ جهالت ایشان هم آپدیت می شود. تموم‌شد رفت... پاسخ این مطالب در فایل صوتی زیر: 👇o
1_1587713862.mp3
6.49M
فنایی اشکوری: پاسخ به شبهه ای درباره میزان اعتبار منابع اسلامی. http://eitaa.com/dreshkevari
👆پرسش و پاسخ درباره کتاب تفکر فلسفی
زندگی پس از زندگی درس ها و نکته ها.mp3
13.88M
زندگی پس از زندگی: نکته ها ودرسها فنایی اشکوری http://eitaa.com/dreshkevari
1_1594182886.mp3
5.12M
پاسخ به شبهات مربوط به اصل امتناع تناقض فنایی اشکوری http://eitaa.com/dreshkevari
حکایتی کهن از ایثار جوانمردانه «از حدیفۀ عدیّ روایت است که گفت روز یرموک مردم از تشنگی هلاک می شدند. من مشکی آب برداشتم و به طلب ابن عمّ خویش بیرون رفتم. گفتم اگر او را بیابم و اندک رمقی از وی باقی بود شربتی آب به وی دهم. چون به او رسیدم ... جوانی نزد او افتاده بود از تشنگی آهی بزد. ابن عم گفت : اول آب به وی ده. چون پیش وی رفتم هشام بن العاص بود. خواستم که آبش دهم، اشارت کرد به پیری که نزدیک او افتاده بود و گفت نخست او را ده. چون پیش پیر آمدم گفت: نخست ابن عمّ خویش را ده که او به آب محتاج تر است از ما. چون نزد ابن عمّ آمدم درگذشته بود. با سر هشام رسیدم او نیز فرور رفته. نزدیک پیر آمدم وفات یافته بود. همه درگذشتند و هیچ آن آب نخوردند از جهت ایثار بر یکدیگر. http://eitaa.com/dreshkevari
🎤 | تفکر فلسفی در چیستی و چرایی فلسفه و نسبت آن با دیگر علوم و معارف 🔻دکتر محمد فنائی اشکوری 🔹در پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: فلسفه، تفکر عقلی روشمند درباره پرسش‌های بنیادین بشر و از زیربنایی‌ترین عناصر سازنده فرهنگ و تمدن است. بسیاری از اثرگذارترین شخصیت‌های متفکر تاریخ در جوامع مختلف فیلسوفان هستند. از اینجاست که شناخت چیستی و چرایی فلسفه اهمیت بسزایی دارد. درباره فلسفه، اهمیت و اعتبارش پرسش‌ها و ابهام‌های فراوانی مطرح است. ❓برخی از این پرسش‌ها بدین قرار است: روش تفکر فلسفی چیست؟ چگونه می‌توان در فلسفه نوآوری کرد؟ ❓فلسفه با علوم و معارف دیگر چه نسبتی دارد؟ نسبت فلسفه با دین چیست؟ فلسفه چه نقشی در زندگی بشر دارد؟ ❓چرا گروهی با فلسفه مخالف هستند؟ برای آشنایی با این اثر، که توسط انتشارات حکمت اسلامی منتشر گردیده است گفت‌وگوی پیش رو را می‌خوانید. 👈 شرح گفت و گو 🔗 ofoghhawzah.ir/Newspaper/item/87550 📢 کانال رسمی هفته‌نامه افق حوزه 🔰http://Eitaa.com/ofogh_howzah 🌐 ofoghhawzah.ir
پرسشهایی با استفاده از مصاحبه ای ادعایی شخصی از آیت‌اله بروجردی پرسیده امام جعفر صادق از چه نظر در شیعه اهمیت دارد به جز امامت ایشان ؟ وی فرمودند آن بزرگوار بنيانگذار فقه شيعه و از عالمترين امامان شيعه هستند شخص پرسید شکی نیست که ایشان عالم و امام بودند اما آيا كتابی كه نگارش ايشان باشد و ميزان "علم" وی را آشكار سازد موجود است؟ آیت‌اله گفتند‌ نه خودشان كتابی ننوشته‌اند، ولی بيش از شش هزار دانشجو داشته اند. شخص پرسید:، پس چرا كتابی ننوشته اند؟ زیرا از ارسطو كه بيش از دو هزار سال پيش می زيسته كتاب ارغنون، و از افلاطون كتاب ١٢ جلدی جمهوريت به جا مانده كه ميزان علم آنها را آشكار می سازد چطور در مورد ايشان اينگونه نيست؟ آیت ا... گفتند: خلفای ظالم وقت اجازه ی نگارش به ايشان نمی داده اند. شخص پرسیدند: پس با اين جو اختناق چگونه شش هزار دانشجو داشته اند؟ و خلفای ظالم جلوی ارتباط ایشان با مردم را نمیگرفتند؟ آیت ا... گفتند : من هم نمی دانم! ولی از امام صادق احاديث بسياری به جا مانده است! شخص پرسید در كجا مانده؟ آیت ا... جواب دادند در كتاب بحارالانوار شیخ الاسلام علامه محمد باقر مجلسی رضوان ا... تعالی و چند كتاب ديگر... شخص پرسید علامه مجلسی در چه قرنی می زيسته؟ آیت ا... گفتند: حدودا ٤ قرن پيش! شخص پرسید او از كجا به "علم" امام رسيده و از ایشان در حالی که هیچ نوشته ای به جای نمانده گفته هایش را جمع آوری کرده در حالی كه حدود ٩ قرن بينشان فاصله زمانی بوده و كتابی از امام هم در دسترس ایشان و دیگران نبوده؟ یا مثلا نهج‌البلاغه که گفته میشود گفتار حضرت امیرالمومنین علی علیه‌السلام(ع)است و نگارنده آن محمدبن حسین بن‌موسی معروف به سیدرضی است درحالیکه ایشان چهارصد سال بعد از حضرت علی (ع) می‌زیسته؟ بدون هیچ منبع صحیح و مکتوبی از کجا فرمایشات ایشان را جمع آوری کرده‌اند؟ ایت ا... گفتند : نمیدانم! در عصر حاضر و الآن که فلش مموری موجود است هیچ تضمینی نیست که بتوان اطلاعات داخلش را چهل سال حفظ کرد! چه به رسد به چهارصد سال که جای خود دارد! خرافه پرستان دین باور همیشه در اینگونه موارد پاسخی ندارند و فقط سفارش می‌کنند که زيادی كنجكاوی مكنید در زمانه ای زندگی‌می‌کنیم که در آنسوی زمین؛ دانشمندان ناسا با استفاده از تلسکوپ جیمز وب در حال رصد پیدایش آفرینش در ۱۳ هزارمیلیارد سال قبل هستند . اما در این سو ممدقلی و حسنعلی دارقوزآبادی از قم ؛ با انگشت شصت و تراز بنایی ماه را نمی بینند و تاریخ و تقویم را دگرگون می کنند ! جهل همیشه هم قند در چای زدن برای حلالیت آن یا اختراع غسل ترتیبی جایگزین غسل ارتماسی نیست ! بسته به رشد دانش انسان ها ؛ جهالت ایشان هم آپدیت می شود. پاسخ را در متن زیر مطالعه فرمایید👇
🔶 خلاصه ی پاسخ محمد فنایی اشکوری، استاد فلسفه تطبیقی به نکات مطرح شده 💠 هر مطلبی ارزش پاسخ گویی ندارد، مگر علمی و تحقیقی و ناشی از تفکر باشد (که این متن نیست) ولی به درخواست دوستان پاسخ دادیم. 💠 گفتگو با مرحوم آیت الله بروجردی در کجا واقع شده و سند و مدرک آن کجاست؟ در حالی که شما به سند احادیث اشکال می کنید خودتان سند و مدرکی برای این مصاحبه ارائه نکرده اید. 💠 از نوع پاسخ های منسوب به آیت الله بروجردی مشخص است که این گفتگو جعلی است، به دلیل اینکه ایشان متخصص در علم حدیث و تاریخ و پهلوان علم فقه شیعه بودند، چطور در پاسخ این سوالات ساده چند جا گفته اند نمی دانم؟ اگر خود شخص این مصاحبه را جعل کرده که کار غیراخلاقی مرتکب شده و اگر از دیگران گرفته قربانی جعل و تحریف شده است و قابل ترحم است. 💠 ارسطو فقط کتاب ارغنون را ننوشته بلکه کتب زیادی دارد. افلاطون نیز رساله های بسیاری دارد و کتاب جمهوریت وی یک جلد است نه دوازده جلد. 💠 هیچکدام از انبیاء کتاب ننوشته اند سبک آنان با دانشمندان و فلاسفه متفاوت بوده است، تورات و انجیل را بعدا طبق نقل های شفاهی نوشتند. قرآن کریم را هم حافظان حفظ کردند و بعد نوشتند، نه خود حضرت رسول ص. برخی از بزرگترین حکماء تاریخ هم کتابی ننوشتند. پدر فلسفه ی غرب، سقراط هیچ کتابی ننوشته و مطالب وی را عمدتا افلاطون نوشته است. بودا هم کتابی ننوشته . چندقرن پس از مرگش دیگران با استفاده از نقل های شفاهی کتابهایی را نوشتند. کنفوسیوس هم همینطور. پس فقط امام صادق علیه السلام نبوده که کتاب نمی نوشته، باقی ائمه‌ اطهار، انبیاء و خیلی از حکما هم کتابی ننوشته اند. شاگردان امام مطالب را گرفته و انتقال می دادند. به علاوه مجموعه احادیث فراوانی که داریم سخنان معصومین است که برجا مانده که حکم تالیف کتاب را دارد. هدف از کتاب نشر علم است و ائمه همین کار را میکردند. سبک تعلیمشان این گونه بود. امروزه هم بسیاری از کتاب ها درس ها و سخنان اساتیدی است که توسط شاگردان تدوین می شود. به علاوه کتاب را به آسانی می شود از بین برد. در گذشته مثل امروز نبود که کتاب به چاپ انبوه برسد. کتابی که مدت طولانی زمان می برد که نوشته شود دشمنان می توانستند در یک آن از بین برند. اما علمی که هزاران انسان حاملش هستند به آسانی نمی توان از بین برد. 💠 آیت الله بروجردی هیچگاه نمی گویند ما احادیث امام صادق علیه السلام را از بحارالانوار (چهار قرن پیش) گرفته ایم. ما کتب معتبر حدیثی بسیاری قبل از آن داشته ایم. مهمترین کتاب حدیثی شیعه اصول کافی، مرحوم کلینی است. کلینی سال ۳۲۹ قمری از دنیا رفته (قرن چهارم) و امام صادق علیه السلام سال ۱۴۸ قمری. یعنی فاصله امام و کلینی ۱۸۱ سال بوده نه ۹ قرن. منبع دیگر کتاب شیخ صدوق (من لایحضره الفقیه) در قرن چهارم و کتاب شیخ طوسی (تهذیب و استبصار) در قرن پنجم است. هر طلبه مبتدی این را می داند چطور آیت الله بروجردی نمی داند؟ 💠 مرحوم کلینی از طریق نوشته های مکتوب حاوی احادیث به نام اصول اربعه مائه (چهارصدگانه) که هم به دست ایشان رسیده و هم به دست مرحوم شیخ صدوق و هم از منابع شفاهی کتاب خود را نوشتند. از زمان رسول اکرم صلی الله علیه وآله سنت نقل شفاهی و حفظ روایات وجود داشته است و احادیث را به نسلهای بعد منتقل می کردند. 💠 اسناد نهج البلاغه تحقیق شده و کتابهایی در این مورد نوشته شده است، مانند کتاب "پژوهشی در اسناد و مدارک نهج البلاغه" نوشته محمد مهدی جعفری. 💠 چه کسی به ایشان گفته در امور دینی کنجکاوی نکن. خود علماء شب و روز کارشان کنجکاوی است. علمی به نام رجال داریم که در آن وثاقت راویان احادیث را بررسی می کنند که آیا نقل آنان مورد اعتماد است یا خیر. فقیه، محدث و مفسر سند احادیث را بررسی می کند. اما این اشکالاتی که مطرح کردید نتیجه کنجکاوی نیست، حاصل سوء تفاهم است. ابتدا باید ادبیات عرب، صرف و نحو، علم حدیث و رجال و تاریخ و تفسیر و کلام یاد بگیرید، بعد تحقیق کنید و مراکز تحقیقی نیز از کار شما استقبال می کنند. 💠 اینکه تلسکوپ فضایی جیمز وب و ناسا تحقیقاتی انجام داده اند به شما چه ارتباطی دارد؟ شما چرا به آن افتخار می کنید؟شما چه تحقیقی انجام دادید و چه اختراعی داشته اید؟ کارهای ناسا و تلسکوپ فضایی حاصل علوم گذشتگان است. دانشمندان اسلامی نقش بسیاری در رشد و پیشرفت علوم تجربی، ریاضی، نجوم و... امروزی داشته اند. دانشمندانی مثل، ابن سینا، زکریای رازی، ابوریحان بیرونی، غیاث‌الدین جمشید کاشانی، خواجه نصیرالدین طوسی، خیام، خوارزمی و صدها دانشمند اسلامی که آثار آنان موجود است. این آثار بعدها وارد غرب شد و از آنها استفاده کردند.