eitaa logo
محمد فنایی اشکوری
1.7هزار دنبال‌کننده
292 عکس
174 ویدیو
85 فایل
به نام او سلام این فضا فرصتی است برای طرح مباحث و اندیشه های مبتلابه انسان معاصر در حوزه های فلسفه, عرفان, دین و مسایل اجتماعی با رویکرد عقلانی و معنوی. راه های ارتباط: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">Fanaei.ir@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸تندیس مولانا شاعر ایرانی، در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان رونمایی شد. شاه بیتی زیبا از مولانا که برروی تندیس نوشته شده است: ما برای وصل کردن آمدیم نی برای فصل کردن آمدیم وستانیوز http://eitaa.com/dreshkevari
فصل چیدن گل گاو زبان در اشکور http://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از آن خاکی که بوی عشق بر پاست بدان که تربت لیلی همان جاست 🌷🌷🌷🌷 http://eitaa.com/dreshkevari
1_4640343614.mp3
4.61M
بررسی تعریف اسلام فنایی اشکوری http://eitaa.com/dreshkevari
👆منظور اشاره به نظریه نادرست ختم دیانت بود، نه ختم نبوت.
معرفت شهودی و علوم انسانی.mp3
7.39M
معرفت عرفانی و نسبت آن با اسلامی سازی علوم انسانی فنایی اشکوری http://eitaa.com/dreshkevari
37.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥روزگاری بود که دانشمندان مسلمان پیشتازان علم در جهان بودند! تاثیر شگرف دانشمندان مسلمان بر تحولات علمی اروپا 🎞 کلیپی برگرفته از مستند Science & Islam بی بی سی ☫به کانال جهاد تبیین بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/863436966Cf69e52cb78 http://eitaa.com/dreshkevari
قالَ الاِمامُ الصّادِقُ عليه السلام: مَنْ بَدَءَ بِكَلامٍ قَبْلَ سَلامٍ فَلاتُجيبُوهُ. [تحف العقول/ 245] امـام صـادق عليه السلام فرمـود: كسى كه قبل از سلام سخن گويد، بـه او اعتـنا نكنـيد. متاسفانه فراوان می بینیم که حتی افراد به ظاهر متشرع و مدعی، بدون سلام، سوال می کنند و مثلا نشانی یا آدرس کسی و جایی را می پرسند. طبق این حدیث، ظاهرا نباید به سوال چنین کسانی پاسخ داد. 🔹http://eitaa.com/dreshkevari
نشانه های نفاق از نگاه امام صادق (ع) قال الصادق (ع): ثَلاثٌ مَنْ كُنَّ فيهِ فَهُوَ مُنافِقٌ وَاِنْ صامَ وَصَلّى: مَنْ اِذا حَدَّثَ كَذِبَ وَاِذا وَعَدَ اَخْلَفَ وَ اِذَا ائْتـُمِنَ خـانَ. (تحف العقول/ 229.) امـام صـادق عليه السلام فرمـود: سه خصلت عـلامت نفاق اسـت، گر چه صاحبش اهل نماز و روزه باشد: دروغگويى، خلف وعده و خيانت در امانت. اینها نشانه های نفاق است در هر کسی که این صفات رذیله به صورت خصلت و ملکۀ ثابت وجود داشته باشد. مصداق بارز منافق صاحب منصبانی هستند که این خصلت های رذیله را دارند. رئیس، وزیر، و کیل، عضو شورا و مدیری که آمار دروغ می دهد، وعده انتخاباتی بی اساس می دهد و به آن عمل نمی کند و مقام و منصبی ک ملت به عنوان امامنت به او سپرده در آن با اختلاس و رانت خواری و پارتی بازی و بی کفایتی خیانت می کند و برای ملت و مملکت مشکل می آفریند طبق کلام امام صادق (ع) منافق است. این دسته از صاحب منصبان نامحترم مصداق این آیه شریفه اند: انَّ الْمُنَافِقِينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَلَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصِيرًا. سوره نساء آیه 145. قطعاً منافقان در پایین‌ترین طبقه از آتش جهنّم خواهند بود، و هرگز یاورى براى آنان نخواهى یافت. Indeed the hypocrites will be in the lowest reach of the Fire, and you will never find any helper for them. 🔹http://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تبلیغ زیبای شرکت هواپیمایی امارات برای سفر به ایران https://eitaa.com/joinchat/1635647570C3725f53a3d آنچه خوبان همه دارند تو تنها داری 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🔹http://eitaa.com/dreshkevari
مناسبات فلسفه و کلام اسلامی سؤال کلام فلسفی یعنی استفاده از منطق و فلسفه در کلام توسط غزالی و دیگران آغاز و توسط فخر رازی مباحثی چون وجود، عدم، وجوب، امکان و ...، وارد کتاب¬های کلامی شد و به عنوان بخشی از علم کلام تلقی شد. همان کاری که در تجریدالاعتقاد خواجه نصیر به اوج رسید. این پدیده دو مسیر متفاوت در تاریخ فلسفه را رقم زد، تاثیرپذیری کلام اشعری از فلسفه، آن را به رقیبی برای فلسفه تبدیل نمود اما کلام شیعی در این فرایند ادغام در فلسفه را تجربه نمود. ممکنه راجع به متن بالا به ویژه سه خط آخر نظر بدهید. تاثیر متفاوت فلسفه بر دو گرایش کلامی اشعری و شیعی را درست می دانید؟ پاسخ. البته باید افزود بخشی از کلام شیعی و فلسفه همپوشانی دارند، نه همه کلام. بخش قابل توجهی از کلام نقلی است و روشش متفاوت با فلسفه است و در فلسفه ادغام نمی شود. 🔹http://eitaa.com/dreshkevari
1_4915537519.mp3
7.78M
Comments on the Islamicisation of social sciences Fanaei Eshkevari May 25, 2023.
👆بررسی دیدگاه آیت الله مصباح یزدی ره درباره اسلامی سازی علوم اجتماعی توسط دکتر لگنهاوزن و نقد سخنرانی دکتر لگنهاوزن توسط دکتر فنایی اشکوری.
🔰✦؛﷽✦ 📱وبینار اهمیت حکمت متعالیه و کارآمدی آن در جامعه امروز 📎مدرس: استاد دکتر محمد فنایی اشکوری 🗓تاریخ برگزار‌ی:شنبه ۶خردادماه 🕝ساعت : ۲۰( ۸شب)
استاد فنایی .mp3
16.85M
📚 آن در جامعه امروز 👤 🗓شنبه6خردادماه۱۴۰۲ 📝بخشی از مطالب ارائه شده: ✏️تعریف فلسفه، تقسیم بندی و کاربردهای آن ✏️توقف تدریجی فلسفه در مباحث نظری ✏️ظرفیت های فلسفه اسلامی و کاربردهای عینی آن ✏️فلسفه و پاسخ به چالشها ✏️ویژگی حکمت متعالیه جمع بین ✏️برهان، قرآن و عرفان ✏️سه شاخه بنیادی فلسفه نظری: ✏️هستی شناسی ✏️انسان شناسی ✏️معرفت شناسی ✏️حکمت عملی و سعادت فردی و اجتماعی انسان ✏️مولفه های تمدن مطلوب ✏️فلسفه، فن خردورزی ✏️ضعف تفکر فلسفی منشا گرایش الحادی ✏️فیزیکدانان و استنتاجات غلط از مطالعات تجربی به علت ضعف تفکر فلسفی ✏️شکل گیری فلسفه های مضاف در غرب شیراز. کانون علمی فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) 🌐 https://ieks.ir 🆔 @azadieks
شاخصه جامعه آرمانی اسلام در سخن امام رضا ع در نظام ارزشی الاهی، کمال یک جامعه به میزان برخورداری آن جامعه از ایمان، اخلاق، عدل و احسان است. جامعۀ آرمانی بشر تنها با استقرار کامل این ارزشها در سراسر جهان برقرار می‌شود. این همان دورۀ طلائی آخرالزمان است که پرچمدار و پیشوای آن منجی موعود امام مهدی (عج) است که "خاتم الفتیان" است و ظهورش طلیعه استقرار قسط و عدل و شکوفائی همه جانبۀ انسان در سراسر گیتی است، چنانکه در سخنان معصومین بر این نکته تأکید شده است. عن الرضا (ع): ... يُطَهِّرُ اللَّهُ بِهِ الْأَرْضَ مِنْ کُلِّ جَوْرٍ وَ يُقَدِّسُهَا مِنْ کُلِّ ظُلْمٍ ... فَإِذَا خَرَجَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِهِ وَ وَضَعَ مِيزَانَ الْعَدْلِ بَيْنَ النَّاسِ فَلَا يَظْلِمُ أَحَدٌ أَحَداً. خداوند به وسيله او (امام دوازدهم) زمين را از هر ستم و جفایی پاک مي‌کند... پس هنگامي که قيام کند زمين با نور او روشن مي‌شود و او ترازوي عدالت را بين مردم قرار مي‌دهد؛ پس هیچ کس به ديگري ستم نمی کند. خوب است معیار های رایج خودمان درباره جامعه مطلوب دینی را با معیار و شاخصه ای که امام رضا ع بیان می کنند مقایسه کنیم. 🔹http://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_5017759844.mp3
51.09M
معرفت عرفانی و علوم انسانی قسمت دوم، پاسخ به پرسشها فنایی اشکوری 🔹http://eitaa.com/dreshkevari
آیا به وحدت شخصی وجود قائلید؟ پرسش آیا شما به وحدت شخصی وجود قائل هستید؟ خودم فکر می کنم چنین اعتقادی ندارید. نظر صریح شما در این باره چیست؟ پاسخ بنده با این گونه پرسش موافق نیستم. اینگونه پرسش در واقع استفتا است و استفتا تنها از سوی مقلد از مرجع تقلید درباره مسائل فقهی که مسائل عملی است موجه است. مقلد می خواهد به تکلیفش عمل کند لذا به فتوای مرجع نیاز دارد، نه به تحلیل و استدلالش. اما در مباحث نظری و عقاید این گونه پرسش وجهی ندارد. چنانکه پاسخ بله یا خیر یا یجوز و لایجوز و مانند آن در این مسائل صحیح نیست. عقیده نباید با فتوا و تقلید شکل گیرد. با اینگونه پاسخ ها چیزی حل نمی شود. آنچه در مباحث نظری و عقیدتی مهم است تحلیل و استدلال است، نه حکم. گاهی نتیجۀ این گونه پرسشها فقط بدست آوردن بهانه ای برای برچسب زدن و اتهام بد دینی و تخریب کسی و تمجید و تجلیل و مدح ثنای دیگری است. مسائل نظری پیچیده ای مانند وحدت وجود، معاد و معراج جسمانی و روحانی تقریرهای مختلف و دقیقی دارد که با پاسخ های کوتاه هرگز تکلیف مسئله روشن نمی شود. ظاهر پاسخ کوتاه دو نفر به یک مسئله از این سنخ ممکن است یکی باشد، اما معنا و مراد تفصیلی آنها زمین تا آسمان متفاوت باشد. بنده مسئله وحدت وجود را در کتاب آفاق عرفان اسلامی فصل های هفتم،هشتم و نهم بحث کرده ام. اگر کسی اهل این گونه مباحث است و مقدمات آن را طی کرده است پیشنهاد می کنم این فصول را مطالعه کند، و اگر اهل این بحث ها نیست، خود را گرفتار این دردسرها نکند. زندگی به اندازه کافی مشکلات دارد. نظیر این گونه پرسشها، گاهی درباره افراد و متفکران طرح می شود. گاهی به صورت استفتائی می پرسند نظر شما درباره فلانی چیست. در پاسخ گاهی دیده می شود کسانی صرفا براساس شنیده ها و شایعات یا مطالعه ناقص و محدود و گاه بدون اینکه تخصص در آن حوزه فکری داشته باشند درباره یک شخصت نظر می دهند و بدون مطالعۀ جامع و تحلیل علمی و منصفانه پاسخ هایی می دهند که غیرمسولانه و غیر منصفانه است. گاهی بر اساس درکی اجمالی و ناقص از یک نظر شخصی کل اندیشه او را زیر سوال می برند و شخصیتش را متهم می کنند. ظالم آن قومی که چشمان دوختند   وز سخن ها عالمی را سوختند آن سخن های چو مار و کژدمت   مار و کژدم گرددد و گیرد دُمت 🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺 🔹http://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کل حزب بما لدیهم فرحون! آیا روزی می رسد که جهان اسلام دست از خرافات هزار رنگ بردارد؟ چگونه می شود عقلانیت را بسط و دین را از چنبره جهل و خرافه متراکم نجات داد؟ 🔹http://eitaa.com/dreshkevari
| مواجهه دینامیکی با طالبان راهکاری وجود دارد که در میان مدت و دراز مدت می‌تواند معضلات شرقی ما را حل کند، نه اینکه صرفا به تاخیر اندازد. اهرمی در اختیار ایران است که مغفول واقع شده و ممکن است کسی حتی به آن فکر هم نکرده باشد. شاید گفتنش در وهله اول عجیب به نظر برسد، اما در راستای تامین امنیت ملی ایران و برگشتن ورق به نفع ایران به صورت پایدار و بلند مدت در جبهه شرقی، راه‌حل از نظر من، اعطای تابعیت ایرانی به پناهندگان و مهاجران افغانستانی است. ایران می‌تواند با اعطای شهروندی به پناهجویان افغانستانی امنیت ملی خود را تقویت کرده و تیزی طالبان و هر گروه حاکم بر افغانستان در آینده را علیه ایران بگیرد. با این کار، ایران نه تنها در روابط خود با افغانستان بلکه در منطقه‌ای که در آن قرار دارد، مزایای استراتژیکی کسب کند. برخی از مزایای این امر برای ایران عبارتند از: 🔸تأثیر گذاری بر افغانستان: با فراهم کردن پناهگاه امن برای پناهجویان افغان و اعطای شهروندی به آن‌ها، ایران می‌تواند خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی در شکل‌دهی آینده افغانستان معرفی کند. این کار به ایران اجازه می‌دهد تا تأثیر و نفوذ بیشتری در سیاست داخلی افغانستان داشته باشد و ظرفیتی برابر جریان طالبان و گروه‌های افراطی دیگر در اختیار داشته باشد. افزون بر این، هزینه هم‌پیمانی و حمایت از ایران در افغانستان کاهش می‌یابد و از این طریق هم زمینه نفوذ ایران افزایش می‌یابد. 🔸رشد وجهه بین‌المللی: ایران با اعطای شهروندی به این پناهجویان، می‌تواند تعهد خود به حفظ حقوق بشر را به نمایش بگذارد و شهرت بین‌المللی خود را بهبود بخشد. این کار می‌تواند منجر به بهبود روابط ایران با سایر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی شود که در بلندمدت برای ایران مفید خواهد بود. همچنان که در افغانستان هم وجهه ایران رشد خواهد کرد که طبعا منجر به افزایش حامیان ایران در افغانستان خواهد شد. 🔸تقویت یکپارچگی جامعه افغانستانی با ایرانیان: با اعطای شهروندی به مهاجران و پناهجویان افغان، ایران می‌تواند آن‌ها را به طور کامل به جامعه ایرانی متصل کند. این کار می‌تواند باعث ایجاد جامعه قوی و وفادار افغان‌تبار در ایران شود که در برابر طالبان و گروه‌های افراطی دیگر در منطقه، پتانسیلی برای پیوستن به ایران دارند. با اسکان بخشی از مهاجران تابعیت گرفته در ایران و نزدیک به مرز افغانستان و اسکان سایر افغانستانی‌هایی که هنوز موقعیت و فرصت اسکان و اعطای تابعیت ایرانی برای آنها فراهم نشده در شهرهای نزدیک به ایران در افغانستان، مثلا در هرات، که کمتر از صد و پنجاه کیلومتر با تایباد فاصله دارد، ضمن دور کردن تهدیدات از مرز ایران، در میان‌مدت عملا آن مناطق افغانستان ایرانی می‌شوند. @JalaleddinFanaei ادامه در پست بعدی ...