eitaa logo
محمد فنایی اشکوری
1.7هزار دنبال‌کننده
292 عکس
174 ویدیو
85 فایل
به نام او سلام این فضا فرصتی است برای طرح مباحث و اندیشه های مبتلابه انسان معاصر در حوزه های فلسفه, عرفان, دین و مسایل اجتماعی با رویکرد عقلانی و معنوی. راه های ارتباط: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">Fanaei.ir@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
عرفان تطبیقی نوشته محمد فنایی اشکوری در مقدمه این کتاب آمده است: آشنایی با دیگر سنت های عرفانی و مطالعۀ تطبیقی این سنت ها افزون بر اینکه فی نفسه مطلوب و مفید است، در شناخت عمیق تر هرکس از سنت عرفانی که به آن تعلق دارد نیز سودمند است. افزون بر این، مطالعۀ تطبیقی می تواند زمینه را برای گفت وگوی سودمند و سازندۀ پیروان سنت های گوناگون عرفانی فراهم کند، گفت وگویی که می تواند سوءتفاهم ها را تا حدی رفع کند و از تنشها بکاهد. در این اثر در پنج فصل پنج سنت بزرگ عرفانی معرفی و بررسی شده است: عرفان هندو، عرفان بودایی، عرفان یهودی، عرفان مسیحی و عرفان اسلامی. فصل ششم به بررسی اجمالی عرفان واره های جدید اختصاص دارد. در این کتاب ضمن معرفی آموزه¬های اساسی سنت های عرفانی گوناگون، به نقد آنها نیز پرداخته شده است. این کتاب در تابستان 1401 شمسی از سوی انتشارات مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی منتشر گردید. https://eitaa.com/dreshkevari
عرفان اسلامی در متون عالمان شیعی چنانکه از عنوان اثر پیداست، این کتاب برای نخستین بار موضوعات گوناگون عرفان اسلامی را به قلم عارفان برجستۀ شیعه به صورت یک متن درسی عرضه میکند. کتاب مشتمل بر بیست فصل است. فصل اول حاوی مباحث مقدماتی در معرفی عرفان شیعی است. سایر فصول متونی هستند برگرفته از آثار عرفا و حکمای شیعه از دوره‌های گوناگون، همچون سید حیدر آملی، ملاصدرا شیرازی، فیض کاشانی، امام خمینی و علامه طباطبایی. هر فصل مشتمل است بر مقدمه‌اي از نگارنده و متنی برگزیده از یک اثر عرفانی. چیستی عرفان، هستی شناسی عرفانی، الاهیات عرفانی، انسان شناسی عرفانی، سیر و سلوک و عرفان عملی از مباحث طرح شده در این اثر است. در انتخاب متون برگزیده کتاب فاضل محترم آقای دکتر اصغر نوروزی کمک کارم بود. این کتاب در سال 1396 از سوی مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی منتشر گردید. به نظر نگارنده این کتاب برای تدریس یک دوره جامع از عرفان اسلامی و آشنایی با متون مختلف عرفانی و دیدگاههای عارفان شیعی مناسب است. https://eitaa.com/dreshkevari
بحران معرفت: نقد عقلانیت و معنویت تجددگرا بحران معرفت کتابی است در نقد دیدگاه‌های آقای مصطفی ملکیان. ایشان طی گفتارها و مقالاتی که در کتاب راهی به رهایی گردآوری شده است، دیدگاهایشان را در بسیاری از مباحث جاری در فضای فکری ایران ارائه کرده‌اند. آقای ملکیان از موضع تجددگرایی و سکولاریسم، تفکر سنتی اسلامی را نقد مي‌کنند. کتاب بحران معرفت نقد برخی از مطالبی است که ایشان در کتابشان طرح کرده‌اند. این کتاب در سال 1384 توسط انتشارات مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی منتشر شد. شایان ذکر است که این کتاب نقد همۀ اندیشه های آقای ملکیان نیست، بلکه تنها نقد مطالبی است که در کتاب راهی به رهایی آمده است. مباحثی که پس از آن از ایشان منتشر شده است نیازمند به بررسی و نقد جدی است. https://eitaa.com/dreshkevari
1_6247765741.mp3
3.08M
روضه به سبک سنتی اشکور دریغ و حیف که این سبک اصیل، جذاب و جانسوز در حال فراموشی است. https://eitaa.com/dreshkevari
سفرنامه اربعین.docx
73K
خاطرات شیرین از زیارت اربعین محمد فنایی اشکوری https://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚پای درس دین شناسی قرآن از زبان این نوجوان مصری بنشینیم و بیاموزیم! دین الهی یکی است و آن اسلام است به معنای تسلیم خدا بودن. به شهادت قرآن کریم، همۀ انبیای الهی مسلم بودند: تسلیم حق تعالی. دین انبیا از آدم تا خاتم یک دین است. حضرت ابراهیم، حضرت موسی، حضرت عیسی، حضرت محمد (علیهم صلوات الله) پیرو یک دین هستند. اما شرایع مختلف هستند. پاره ای از احکام در این ادیان متناسب با شرایط و وضعیت ها متفاوت است. با ظهور دین خاتم، دین و شریعت یکی است و آن اسلام است. https://eitaa.com/dreshkevari
21.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺 تبلیغ درست و اثرگذار این جوریه، نه اون جوری🌺 فیلم منتشر شده از دعوت بانوان به نمایش کاروان تعزیه دختران انقلاب در مترو ولیعصر تهران بازتاب گسترده ای در اینستاگرام داشته است. در این ویدیو در شبکه های اجتماعی فراگیر شده، گروه مذهبی دختران انقلاب اقدام به برپایی کاروان تعزیه به مناسبت ایام عزاداری ماه صفر در ایستگاه متروی ولیعصر تهران کرده که با استقبال گسترده مردمی مواجه شد. https://eitaa.com/dreshkevari
هدایت شده از دشت راش (اشکور)
32.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 عشق دیرپای فرزندان گیل و دیلم به سید و سالار شهیدان نماهنگ می تسکه دیل 📍کاری از گروه سرود بین المللی منادیان بصیرت 📍با مشارکت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت. Eitaa.com/dashterashFanaei
🖊ویدئو سیاست‌نامه 📚چرا بدون فلسفه هیچ چیز ممکن نیست؟ 📥مارتین هایدگر بزرگترین فیلسوف قرن بیستم، بی پایگی سخن پرتکرار «کار مارکس» در کتاب «نظریه هایی درباره فویرباخ» که می گوید: «فیلسوفان صرفا جهان را به شیوه گوناگون تفسیر کرده اند، اما نکته مهم دگرگون کردن آن است» را توضیح می دهد و می گوید: «دگرگون کردن جهان مستلزم دگرگون شدن مفهوم جهان است. یعنی مارکس برای تغییر جهان هم به تفسیر بسیار خاصی از جهان اتکاء می کرد تا بتواند تغییر مدنظر خود را مطالبه کند» @goftemaann🦉 https://eitaa.com/dreshkevari
آرامگاه شيخ زاهد گيلانى (1216_1301)در لاهيجان https://eitaa.com/dreshkevari
مأموریت الهی سقراط حکیم سقراط مدعی است از جوانی پیام‌هایی غیبی دریافت می‌کرده که او را از ارتکاب کارهای پست باز می‌داشته است. گویند خلسه و جذبهٔ بسیار بر او عارض می‌شد. از سخنانش بر می‌آید که وی برای خود نوعی مأموریت الهی قائل بود. در دفاعیه‌اش در دادگاه می‌گوید پیامی الهی دارد که باید به مردم برساند: آتنیان، شما را دوست دارم و محترم می‌شمارم، ولی فرمان خدا را محترم‌تر از فرمان شما می‌دانم؛ ازاین‌رو تا جان در بدن دارم، از جست‌وجوی دانش و آگاه ساختن شما به آنچه باید بدانید، دست بر نخواهم داشت و هر گاه یکی از شما را ببینم، به عادت پیشین خواهم گفت: ای مرد، با آنکه اهل آتن هستی، یعنی شهری که به دانش و نیرو مشهورترین شهر جهان است، چگونه شرم نداری از اینکه شب و روز در اندیشهٔ سیم و زر و شهرت و جاه باشی، ولی در راه دانش و بهتر ساختن روح خود گامی بر نداری؟ توجه به خُلق نیکو، زهد، حالات معنوی و بی‌اعتنایی به مرگ از یک‌سو، و حکمت اخلاقی و الهی از سوی‌ دیگر موجب شده است برخی برای او نوعی نبوت قائل شوند. در هر صورت، اگر آنچه در آپولوژی از دفاعیات سقراط آمده است، متن یا مضمون سخنان خود سقراط باشد، بی‌شک باید او را مردی الهی شمرد. شنیدن پیام الهی، کوشش خالصانه برای انجام وظیفهٔ الهی، هراس نداشتن از مرگ در قبال انجام وظیفه، بی‌رغبتی به دنیا و تعلیم و خیرخواهی بی‌مزد و منت مردم، پایبندی نامشروط به حقیقت و عدالت، و حفظ عزت و آزادگی به قیمت از دست دادن جان، برخی از ویژگی‌های سقراط است که دفاعیهٔ او آشکارا حکایت از آن دارد. تأمل در مجموع سخنان منتسب به سقراط جای تردید باقی نمی‌گذارد که وی اعتقادی راسخ به حیات پس از مرگ داشت. وی چهار برهان بر جاودانگی روح اقامه می‌کند. سقراط حاضر نمی‌شود برای گریز از مرگ تن به خواری دهد و بخشش بخواهد: نه هنگام دفاع از خود آماده بودم برای گریز از خطر به کاری پست تن در دهم و نه اکنون از آنچه کرده و گفته‌ام، پشیمانم؛ بلکه مردن پس از آن دفاع را از زندگی با استرحام و زاری برتر می‌شمارم؛ زیرا سزاوار نمی‌دانم که آدمی چه در دادگاه و چه در میدان جنگ از چنگال مرگ به آغوش ننگ بگریزد. برگرفته از کتاب: درآمدی بر تاریخ فلسفه غرب (جلد اول) نوشته محمد فنائی https://eitaa.com/dreshkevari
فهرست مطالب.docx
39.3K
فهرست مطالب کتاب آموزش عرفان Mystical Insrtruction Table of contents https://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرار مغزها چرا جوانان این مرز و بوم بهشت رویایی و خوشبختی و موفقیت خود را در خاک بیگانه جستجو می کنند و از سرزمین مادری خود گریزانند؟! علت/علل و زمینه های بروز این فاجعه چیست؟ آیا راه حلی دارد؟ چیست؟ اگر ندارد آیا به همین وضع باید ادامه داد و با پول این کشور و این ملت برای دشمن نخبه پروری کرد؟ و با دست خود و هزینه خود، کشور را روز به روز ضعیف تر و دشمن را روز به روز قوی تر کرد؟ و بدتر از همه خود را به خواب زد و به روی خود هم نیاورد و درباره این بحران خودساخته حتی فکر هم نکرد؟! https://eitaa.com/dreshkevari
کدام دل زنده است؟ جمله ای از مناجات عارفانه سیدالساجدین در دعای ابوحمزه ثمالی: یا مولای بذکرک عاش قلبی! مولای من! دلم به یاد تو زنده است. شادا دلی که به یاد او زنده است! https://eitaa.com/dreshkevari
1_1629948293.docx
43.2K
آنچه همه باید بدانیم خلاصه متن مکتوب https://eitaa.com/dreshkevari
1_1631117026.docx
38.9K
آنچه همه باید بخوانیم چه کتاب هایی را و چگونه بخوانیم؟ محمد فنایی اشکوری https://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایران‌ باشکوه دربردارنده مواریث فرهنگی کم نظیری در جهان است که چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. برخی از میراث ملموس ایران که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده را با هم ببینیم. تهیه و تدوین: خشایار لهراسبی ✅کانال ایرانگرد👇 https://eitaa.com/joinchat/3811442862C293f6ca16b https://eitaa.com/dreshkevari
نسبت عرفان و دین جهان، انسان و دين سه کتاب الهي هستند که مراتب ظاهر و باطن دارند و اين مراتب بر يکديگر منطبق‌اند. نوعي شناختِ ساحتي از حقيقت و باطن جهان و دين، شناخت حصولي و عقلي است. نوعي ديگر از شناخت و ساحتي از معرفت، باطن هست که جز از راه طهارت درون و تزکية نفس به‌دست نمي‌آيد. اين شناخت نوعي معرفت شهودي و بي‌واسطه است که حاصل آن عين‌اليقين و حق‌اليقين است. گرچه درجات عالي و خطاناپذير اين نوع معرفت مختص معصومان است، اما اصل اين امر اختصاص به معصوم ندارد. بر اساس آموزه‌هاي قرآني و روايي هرکسي مي‌تواند با تهذيب نفس و تحصيل طهارت به درجه‌اي از شناخت شهودي از حقايق باطني نايل گردد. مراد از عرفان اسلامي چيزي جز اين نيست. گرچه نمي‌توان ادعا کرد که معرفت معصومان (وحياني و الهامي) و عرفا (کشفي و شهودي) از يک سنخ است، اما در اين امر اشتراک دارند که از راه‌هاي عاديِ عقلي، تجربي و تقليدي به‌دست نيامده‌اند و طهارت روح هم به نسبت در هر دو حوزه شرط است. بنابراين در کنار شريعت که ظاهر دين است، دين بُعدي باطني دارد که به آن عرفان مي‌گوييم. به همين وزان متون ديني خاصه قرآن علاوه بر معناي ظاهري، داراي بطون معنايي است که از طريق تأويل مي‌توان به آن نايل شد. عرفان با دين ناسازگار نيست. متن ديني معنايي ظاهري دارد که ممکن است عارف و غيرعارف از آن معناي ظاهري، فهمي يکسان داشته باشند و بين آنها اختلافي نباشد. اما ممکن است عارف علاوه بر معناي ظاهري، فهمي از معناي باطني متن ديني داشته باشد که با ظاهر دين متفاوت است، نه متعارض. همچنين، فهم باطني ممکن است با فهم نادرست از ظاهر ناسازگار باشد. مثلاً اگر ظاهرگرايي، خدا را جسم بداند بي‌شک با فهم عرفاني ناسازگار خواهد بود که اين نيز به معناي ناسازگاري دين و عرفان نيست. بنابراين اختلاف فهم برخي عارفان با فهم غيرعارفان هرگز به معناي اختلاف بين عرفان و دين نيست. ✍ محمد فنایی اشکوری آفاق عرفان اسلامی، ص 165. https://eitaa.com/dreshkevari
علت مخالفت برخي متشرعان با عرفان پرسش ديگر مرتبط با اين موضوع اينکه اگر عرفان بُعدي از دين است چرا بسياري از متدينان و متشرعان در اديان مختلف ازجمله مسيحيت و اسلام با عرفان مخالف‌اند و عارفان را طرد مي‌کنند؟ پاسخ درست است که برخي متشرعان با عرفان مخالف‌اند و آن را ناسازگار با دين مي‌دانند، اما اين مخالفت نمي‌تواند دليلي منطقي بر مغايرت عرفان با دين باشد. يکي از ريشه‌هاي مخالفت با عرفان، فهم نادرستي است که مخالفان از برخي دعاوي عرفاني دارند. زبان عرفاني به جهاتي رمزگونه و پيچيده است و با زبان متعارف فرق دارد و اين امر براي بسياري موجب سوء‌فهم مي‌شود. جمود بر فهم ظاهري و قشري از دين نيز زمينه‌اي ديگر براي مخالفت برخي متشرعان با اهالي عرفان است که مي‌کوشند در سطح ظاهر دين متوقف نشوند. از سوي ديگر، وجود برخي تعبيرها يا تفسيرهاي مخالف با دين در سخنان بعضي از مدعيان عرفان و همچنين بي‌اعتنایي برخي آنها به احکام شريعت و روآوردن به پاره‌اي آداب و احکام بدعت‌آميز و تندروي‌ها، عوامل ديگر مخالفت برخي متشرعان با عرفان است. بعضي از مخالفت‌ها با عرفان و عارفان از سوي کساني است که همة دين را در ظاهر آن خلاصه کرده و معارف باطني دين را ناديده گرفته و از رسيدن به مقصود عرفا بازمانده‌اند و چون اين کار ندانسته‌اند در انکار مانده‌اند. آنها از اين حقيقت غافل‌اند که جزء، هميشه جزء عرضي نيست و ما مي‌توانيم جزء طولي نيز داشته باشيم، يعني دين مي‌تواند بُعد طولي، دروني و باطني نيز داشته باشد. همچنين شناخت منحصر به شناخت حصولي و بحثي نيست، بلکه نوع برتري از معرفت به‌نام معرفت شهودي وجود دارد که به لايه‌هاي باطني امور راه مي‌يابد؛ چنان‌که دين‌داري نيز صرفاً التزام به ظواهر شرعي نيست، بلکه دين ‌برتر، صيرورت وجودي در سايۀ حب الهي و تخلق به اخلاق خداوندي است. صرفاً نمي‌توان به کمک علوم ظاهري مثل ادبيات و لغت و از راه نقل يا استدلال عقلي، به باطن دين رسيد؛ بلکه اين معرفت، راه و روشي متفاوت با راه و روش علوم ظاهري دارد. راه نيل به باطن دين همان است که در باب روش تحصيل معرفت عرفاني گفتيم. تنها با تهذيب نفس و هماهنگ شدن و هم‌سنخ شدن باطن انسان با باطن دين و تخلق به اخلاق الهي است که مي‌توان به آن راه يافت. تا اين هم‌سرشتي حاصل نشود، آن معرفت به‌دست نخواهد آمد. ✍️محمد فنایی اشکو ی آفاق عرفان اسلامی، ص 164. https://eitaa.com/dreshkevari