eitaa logo
دکتر ابوالقاسم فاتحی هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی
258 دنبال‌کننده
124 عکس
283 ویدیو
22 فایل
این کانال برای ارائه تحلیل ها، دیدگاهها، گزارش ها و اخبار مربوط به مسائل اجتماعی ایران با رویکرد علمی و انتقادی و ارایه راهبردها و راهکارهای پیشنهادی در چهارچوب مبانی، اهداف و گفتمان‌ انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی ایجاد شده است
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام علیکم صبح زیبایتان به خیر و سلامتی ----- از امام صادق علیه‌السلام روایت شده است که می فرمایند: بنده ای حقیقت ایمان را به کمال نمی رساند مگر آن که سه خصلت در او باشد: فهم در دین، برنامه‌ریزی در امر معاش، و شکیبایی در برابر گرفتاریها. منبع: محمدی ری شهری ،۱۳۸۷،منتخب میزان الحکمه، جلد اول ، صفحه۱۳۷، حدیث۵۴۷ ----- ۱۴۰۳/۵/۲۳
سلام علیکم صبح زیبایتان به خیر و سلامتی -------- در قرآن آمده است که حضرت ابراهیم درخواست خود از خدا را اینگونه بیان می کند: پروردگارا! به من علم و دانش ببخش، و مرا به صالحان ملحق کن منبع: قرآن،۱۳۸۷،ترجمه ناصر مکارم، سوره شعراء، آیه ۸۳ ------ ۱۴۰۳/۵/۲۴
سلام علیکم صبح زیبایتان به خیر و سلامتی ------ از امام زین العابدین(ع) روایت شده است که می فرمایند: نشانه های مومن پنج تاست: پارسایی در خلوت، صدقه دادن در تنگدستی، شکیبایی در برابر مصیبت، بردباری هنگام خشم، و راست گویی باوجود بیم و ترس منبع: محمدی ری شهری ۱۳۸۷،منتخب میزان الحکمه ، جلد اول، صفحه۱۴۷، حدیث۶۰۳ ----- ۱۴۰۳/۵/۲۵
هدایت شده از سینا
🌾*حمید دباشی, استاد دانشگاه کلمبیا, در مقاله ای که بتازگی در Middle East Eye منتشر کرده، با عنوان:* 🍁*"از نازیسم هایدگری گرفته تا صهیونیسم هابرماسی، همواره رنج «دیگری» اهمیت ناچیزی داشته"*، می‌نویسد: -🍁- تصور کنید ایران، سوریه، لبنان یا ترکیه با حمایت کامل تسلیحاتی و دیپلماتیک از طرف چین و روسیه، قصد و امکانات لازم برای بمباران ‌تل‌آویو ‌را بمدت ‌سه ‌ماه ‌به‌صورت ‌شبانه‌روزی و کشتار ‌ده‌ها ‌هزار ‌اسراییلی، معلولیت افراد ‌بیشمار، ‌بی‌خانمان ‌شدن ‌میلیون‌ها ‌انسان، و تبدیل شهر به تلی از آوار ‌غیر قابل‌سکونت، مانند ‌غزه‌ی ‌امروز را داشتند. تنها برای چند ثانیه تصور کنید که ایران و متحدانش ‌به عمد بخش‌های پرجمعیت تر تل‌آویو، بیمارستان‌ها، کنیسه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، کتابخانه‌ها،  یا ‌در واقع ‌هر مکان پر تراکم شهری را هدف قرار می‌دادند تا از حداکثر تلفات غیرنظامی اطمینان حاصل کنند و به دنیا اعلام میکردند که صرفا بدنبال نتانیاهو و کابینه‌ی جنگی او هستند.... سپس از خود بپرسید که ‌ایالات‌متحده، بریتانیا، کانادا، استرالیا، اتحادیه‌ اروپا و ‌بالاخص ‌آلمان، در عرض بیست و چهار ‌ساعت پس از وقوع این ‌سناریوی ‌خیالی، چه میکردند؟ 🍁اکنون به واقعیت بازگردید و این حقیقت را ‌موردتوجه ‌قرار دهید که از ‌۷ اکتبر (و چندین دهه قبل تر از این تاریخ) تاکنون متحدان غربی تل‌آویو ‌نه‌تنها ‌شاهد رفتارهای اسراییل با مردم فلسطین بوده‌اند، بلکه تجهیزات نظامی، بمب، مهمات و پوشش های دیپلماتیک نیز برای آن‌ها فراهم کرده‌اند، ‌و در عین حال ‌رسانه‌های آمریکایی توجیهات ایدئولوژیکی برای کشتار و نسل‌کشی فلسطینیان را ارائه کرده‌اند. 🍁سناریوی ‌تخیلی ‌ذکر ‌شده، حتی برای ‌یک ‌روز هم توسط نظم موجود جهانی ‌قابل‌تحمل ‌نخواهد بود. برای اوباشان جنگی ‌ایالات‌متحده، اروپا، استرالیا و کانادا که تماما حامیان اسراییل هستند، ما مردمان ‌بی‌پناه ‌جهان، درست مانند فلسطینیان، به‌‌ حساب ‌نمی‌آییم ‌و به‌رسمیت شناخته ‌نمی‌شویم. 🍁 این تنها ‌یک ‌واقعیت سیاسی نیست، بلکه مرتبط به فرضیات اخلاقی و جهان فلسفی آنچیزی است که نام «غرب» بر خود نهاده است. هیچ‌یک ‌از مایی که در بیرون از این دایره فرضیات اخلاقی اروپایی قرار داریم، در ‌درون جهان ‌فلسفی آنها وجود نداریم. اعراب، ایرانیان، مسلمانان، مردم آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین، ما هیچکدام، موجودیت واقعی برای فیلسوفان اروپایی نداریم، جز زمانی که بصورت ‌یک تهدید متافیزیکی دیده میشویم که باید مغلوب و خاموش شود. 🍁از امانوئل کانت و گئورگ ویلهلم فردریش هگل شروع می‌کنیم و با امانوئل ‌لویناس ‌و اسلاوی ‌ژیژک ‌ادامه می‌دهیم، ما موجودات عجیب‌ الخلقه، اشیا بی جان و ‌سوژه های قابل بررسی هستیم که وظیفه‌ رمزگشایی از ما بر عهده مستشرقان گذاشته شده، و بدین ترتیب، کشتار ‌ده‌ها ‌هزار نفر از ما توسط اسراییل یا آمریکا و متحدان ‌اروپاییش، ‌لحظه‌ای ‌درنگ و ‌تأمل ‌در ذهن فیلسوفان اروپایی ایجاد ‌نمی‌کند. 🍁شما مخاطبان اروپایی تبار اگر شک دارید، تنها نگاهی به فیلسوف برجسته‌ی اروپایی یورگن ‌هابرماس ‌و چند تن از همکارانش بیندازید، که در اقدامی حیرت‌انگیز و با توحشی ‌سنگدلانه، از کشتار فلسطینیان توسط اسراییل حمایت کردند. پرسش اکنون دیگر این نیست که ما در مورد ‌هابرماس که در حال حاضر ‌94 ‌ساله است، به‌عنوان ‌یک ‌انسان ممکن است چه فکری بکنیم. پرسش اینست که ما درباره‌ی او ‌به‌عنوان ‌یک ‌دانشمند علوم اجتماعی، بعنوان یک فیلسوف و متفکر انتقادی، چه فکری میتوانیم داشته باشیم. آیا آنچه او تصور میکند دیگر برای دنیا اهمیتی دارد، اگر که تاکنون داشته است؟ دنیا درباره‌ یکی دیگر از فیلسوفان مشهور آلمانی، مارتین ‌هایدگر، پرسش‌های مشابهی را بخاطر وابستگی‌های مذموم او به نازیسم مطرح کرده است. به نظر من، اکنون باید چنین سؤالاتی را در باره صهیونیسم گرایی خشن ‌هابرماس ‌و ‌عواقب قابل توجه آن که میتواند بر چگونگی درک مجموعه آثار فلسفی او اثر بگذارد، بپرسیم. 🍁اگر ‌هابرماس ‌ذره‌ای فضا در فرضیات اخلاقی خود برای مردمانی مانند مردم فلسطین قائل نیست، آیا هیچ دلیلی وجود دارد تا ما ارزش کل پروژه‌ آثار فلسفی او را مرتبط به بقیه بشریت و فراتر از محدوده مخاطبان اروپایی ‌هم‌ تبار ‌خودش، بدانیم؟ آصف بیات، ‌جامعه‌شناس ‌برجسته ایرانی، در ‌نامه‌ای ‌سرگشاده به ‌هابرماس ‌گفت که سخنان او در مورد وضعیت غزه «با عقایدش در تناقض است». با تمام احترامی که برای آصف بیات قائلم اما نظر من ‌خلاف ‌او است. من معتقدم که ‌بی‌اعتنایی ‌هابرماس ‌به مرگ ‌و ‌زندگی ‌فلسطینیان ‌کاملاً با حمایت او از صهیونیسم مطابقت دارد.
سلام علیکم صبح زیبایتان به خیر و سلامتی: ------ خداوند تبارک و تعالی پس از اشاره به عظمت پیامبر (ص)در آیه ۵۱ سوره فرقان در آیه بعد می فرماید: پس از کافران اطاعت مکن و به(حکم) قرآن با ایشان به جهادی بزرگ بپرداز منبع: قرآن،۱۳۸۵، ترجمه بهرام پور، سوره فرقان آیه۵۲ ------- ۱۴۰۳/۵/۲۷
هدایت شده از قول سدید
متن نامه آیت الله کاشانی به مصدق متن نامه آیت الله کاشانی و هشدار او به مصدق در روز 27 مرداد 32 درست يك روز قبل از کودتای 28 مرداد . حضرت نخست وزیر معظم جناب آقای دکتر مصدق دام اقباله عرض میشود اگر چه امکاناتی برای عرایضم نمانده ولی صلاح دین و ملت برای این خادم اسلام بالاتر از احساسات شخصی است و علیرغم غرض ورزی ها و بوق و کرنای تبلیغاتی ، شما خودتان بهتر از هر کس میدانید که هم و غم در نگهداری دولت جنابعالی است که خودتان به بقاء آن مایل نیستید. از تجربیات روی کار آمدن قوام و لجبازیهای اخیر بر من مسلم است که میخواهید مانند سی ام تیر کذایی یک بار دیگر ملت را تنها گذاشته و قهرمانانه بروید . حرف این جانب را در خصوص اصرارم در عدم اجرای رفراندوم نشنیدید و مرا لکه حیض کردید . خانه ام را سنگباران و یاران و فرزندانم را زندانی فرمودید و مجلس را که ترس داشتید شما را ببرد بستید و حالا نه مجلسی است و نه تکیه گاهی برای این ملت گذاشته اید. زاهدی را که من با زحمت در مجلس تحت نظر و قابل کنترل نگاه داشته بودم با لطایف الحیل خارج کردید و حالا همانطور که واضح بوده درصدد به اصطلاح کودتا است. اگر نقشه شما نیست که مانند سی ام تیر عقب نشینی کنید و به ظاهر قهرمان زمان بمانید ،و اگر حدس و نظر من صحیح نیست که همانطور که در آخرین ملاقاتم در دزاشیب به شما گفتم و به هندرسن هم گوشزد کردم که آمریکا ما را در گرفتن نفت از انگلیسیها کمک کرد و حالا به صورت ملی و دنیاپسندی می خواهد به دست جنابعالی این ثروت ما را به چنگ آورد . و اگر واقعاً با دیپلماسی نمیخواهید کنار بروید این نامه من سندی در تاریخ ملت ایران خواهد بود که شما را با وجود همه بدیهای خصوصی تان نسبت به خودم از وقوع حتمى يك كودتا به وسیله زاهدی که مطابق با نقشه خود شماست آگاه کردم که فردا جای هیچگونه عذر موجهی نباشد . اگر به راستی در این فکر اشتباه میکنم با اظهار تمایل شما، سید مصطفی و ناصرخان قشقایی را برای مذاکره خدمت میفرستم خدا به همه رحم بفرماید . ایام به کام باد سیدابوالقاسم کاشانی / 27 مرداد 1332 @bonyadtarikh https://eitaa.com/sokhanesadeed
طبعا اهل علم ، دانشمندان، صنعتگران و متخصصان در تمامی حوزه هایی که جامعه اسلامی به آنان نیاز دارد ، نخبه هستند و مورد احترام ، اما بدون این که بخواهم زخم کهنه دوگانه تخصص و تعهد را باز کنم ، بی شک چه شهید و شهدا ، چه نخبگان و چه صاحبان اصلی انقلاب، یعنی مردم بی نام و نشانی که شهید پرور، و متخصص پرور و جهاگر پرور هستند، برای همه میزان از منظر آموزه های قطعی اسلام ، اخلاص ،انگیزه ، صداقت و تبری و تولی است، یعنی زیر پرچم ولایت بودن و زیر پرچم آمریکا نبودن و بیزاری از پرچم اسراییل و آمریکا ، امروز هر کسی با هر سابقه ای و با هر تخصصی یا با هر افتخاری از گذشته، اگر آگاهانه، عالمانه و با انگیزه مخالفت با نظام و رهبری و تضعیف نظام جمهوری اسلامی ایران کلامی، اقدامی و حرکتی انجام دهد، بی شک در خط شیطان بزرگ آمریکا قرار دارد . اما ابتکار جالب آیت الله میرباقری شاید به دلیل غلبه فرهنگ لیبرالی و سکولار بر ذهن و رفتار و برنامه و کارنامه برخی از مدیران تکنوکرات و لیبرال مسلکی است که می کوشند تا فرهنگ شهادت و تفکر بسیجی را در جامعه خاموش کنند . مدیر کانال ، یکشنبه ، ۲۸ مرداد ، ابوالقاسم فاتحی دهاقانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی https://eitaa.com/drfatehi
سلام علیکم صبح زیبایتان به خیر و سلامتی -------- از امام صادق علیه‌السلام روایت شده است که فرموده است: هرکه حسین علیه السلام را، با معرفت به حق و مقام او،زیارت کند، خداوند ثواب هزار حج پذیرفته و هزار عمرۀ پذیرفته را برایش بنویسد و گناهان گذشته و آیندۀ او را ببخشد. منبع: محمدی ری شهری، ۱۳۸۷، منتخب میزان الحکمه، جلد اول، صفحه ۵۷۲، حدیث۲۸۴۳ ------ ۱۴۰۳/۵/۳۰
سلام علیکم صبح زیبایتان به خیر و سلامتی ادامه نامه امام علی (ع) به امام حسن (ع)،در مورد شناخت دنیا پرستان می فرماید: قسمت ۲۵ ---- پسرم.....همانا دنیا پرستان چونان سگ های درنده، عوعوکنان،برای دریدن صید در شتابند، برخی به برخی دیگر هجوم آوردند، و نیرومندشان، ناتوان را می خورد، وبزرگ ترها کوچک تر ها را یا چونان شترانی هستند که......(برای مطالعه بیشتر به نهج‌البلاغه مراجعه شود) منبع نهج البلاغه،۱۳۸۱، ترجمه‌ی مرحوم دشتی ،نامه ۳۱، صفحه۵۳۱ ۱۴۰۳/۶/۲
سلام علیکم صبح به خیر و سلامتی ------- از پیامبراکرم (ص)روایت شده است که می فرمایند: بالای هر نیکوکاری، نیکوکار(دیگری)است تا آن گاه که مرد در راه خدا کشته شود. پس چون در راه خدا کشته شد، بالاتر از آن نیکی(ارزشی) وجود ندارد منبع: محمدی ری شهری،۱۳۸۷،منتخب منتخب میزان الحکمه ، جلد اول،صفحه ۶۸۱، حدیث ۳۳۷۱ ------ ۱۴۰۳/۶/۴
👌 اربعین حسینی ، تسلیت باد اربعین حسینی ظرفیتی است که در حال بسط و گسترش خیزش فرهنگ و مکتب حسینی در جهان اسلام و برافراشتن پرچم قیام آزادیخواهان جهان بر علیه رژیم کودک کش اسرائیل و حامیان اصلی آن آمریکا و اروپا است. حقیقت قیام حسینی جاودانی و همیشگی است و آن شورش بر علیه ظلم، بی عدالتی و تحریف و استحاله دین نبوی است. امروز سران جنایتکار رژیم جعلی اسرائیل و حامیانشان مصداق روشن معاویه و یزید و ابن زیاد و عمرسعد است . کسانی که به هر نحو آگاهانه و با اراده از غرب و اسرائیل حمایت می کنند، بی شک در اردوگاه یزید هستند و کسانی که به هر نحو از مردم غزه و از جبهه مقاومت و از انقلاب‌ اسلامی، نظام اسلامی و رهبری حکیم و ایران سربلند حمایت کنند،بی شک در اردوگاه امام حسین علیه السلام هستند. نوشته شده در روز اربعین حسینی ۱۴۰۳، توسط مدیر کانال https://eitaa.com/drfatehi
سلام علیکم صبح زیبایتان به خیر و سلامتی ------- روایت شده از امام علی علیه‌السلام که می فرماید: سزاوار نیست برای حاکمان در سه مورد کوتاهی کنند: حراست از مرزها؛ رسیدگی به حقوق پایمال شده؛ گزینش شایستگان(صالحین) برای مسئولیت های مختلف، منبع: جوادی آملی ،۱۳۹۱،مفاتیح الحیات، صفحه ۴۴۲, حدیث ۲ ------ ۱۴۰۳/۶/۶
سلام علیکم صبح زیبایتان به خیر و سلامتی ----- از امام صادق علیه‌السلام روایت شده است که می فرمایند: بر حاکم لازم است سه چیز را در باره خاص و عام رعایت کند: أ. دادن پاداش نیکو به نیکوکاران تا به کارهای خیر تشویق شوند ب. چشم پوشی از گناه خطا کاران تا توبه کنند و از راه خطا باز گردند ج، تألیف قلوب همۀ اقشار مردم با احسان و انصاف منبع: جوادی آملی، مفاتیح الحیات ،۱۳۹۱، صفحه ۴۴۰، حدیث ۳ ------ ۱۴۰۳/۶/۸
🤚 مراقب آزمون های سخت، دشوار و پیچیده حفظ و نگهداری دینداری خود باشیم. آزمون های سخت، دشوار و پیچیده‌ای که گاه در قالب و محتواهای ظاهر می شود که ممکن است ما آن را وظیفه دینی، ملی ، وطنی ، سیاسی ، انقلابی، سازمانی ، شهروندی و.... خود تلقی بکنیم و با کمال افتخار هم انجام دهیم. و دشواری کار همین جا است. بزرگانی چون امام خمینی، چراغ راهنمایی هایی را نشانمان داده اند که دچار غفلت و خودفریبی نشویم. مثلا این چراغ که در تنهایی خود به قلب خود مراجعه کنیم و ببینیم چرا این کار را انجام داده ایم یا ترک فعل کردیم و انجام ندادیم ، حقیقت چیست؟ و چون انسان بر نفس خود بصیر و هوشیار است ، حتما پاسخ درست را از اعماق لابه های درونی و پنهای خود کشف می کند. اگر پاسخ برای ارضای نفس خود بود، آن کار شیطانی است و اگر نبود آن کار رحمانی است. اگر دید ، اگر آن کار را دیگری هم انجام دهد خوشحال می شود ، رحمانی است و اگر دید ناراحت می شود ، شیطانی است. گاهی در قالب تکلیف شرعی، وظیفه ملی ، تکلیف سیاسی به مخالفت ها و موافقت هایی دست می زنیم که اگر در تنهایی خود با خود خلوت کنیم ، حقیقت آن برایمان آشکار می شود که مطلب چیز دیگری است.اگر رفتارهای فردی، سازمانی ، اجتماعی، سیاسی و رسانه ای ما برای انتقام گیری از همکارمان ، از رقیبمان باشد یا برای جلب منفعت و دفع خطر باشد ، یا به دلیل حسادت باشد و مانند آن بی شک بازنده اصلی آن کننده آن است. بار کج به مقصد نمی رسد ، ولو شده تا یک گام مانده به مقصد سالم برود. تجارب زیسته گذشتگان آن را ثابت کرده است و شاید هم ما خود در تجربه زیسته خود آن را درک کرده باشبم‌ امروز به دلیل غلبه قالب ،ساختار، هنجار و انواع سبک های عینی و بیرونی بر زندگی فردی و اجتماعی و شغلی خود که بسیاری از آن ها هم گریز نا پذیر است ، اگر چه ،تشخیص سره از ناسره سخت شده است ،اما غیر ممکن نشده است . در دو جا نمی توان حقیقت را کتمان کرد،یکی در مراجعه به لابه های عمیق درون خود ، آنجا که کس دیگری حضور ندارد بجز خدا، و دیگری در محضر خدا، آنجا که لایه های پنهانی و درونی نفسمان نمی تواند حقیقت را کتمان کند. زیرا با نور خداوند تمام زوایای آن روشن و منکشف می شود، پس با خود رو راست باشیم تا در صحنه سیاست، در اجتماع، در خانواده پیروز باشیم‌ نوشته شده در روز پنجشنبه هشتم شهریور ۱۴۰۳ توسط مدیر کانال ، ابوالقاسم فاتحی دهاقانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی https://eitaa.com/drfatehi
سلام علیکم صبح زیبایتان به خیر و سلامتی ادامه نامه امام علی (ع) به امام حسن (ع)،در موردضرورت واقع نگری در زندگی می فرماید: قسمت ۲۶ ---- پسرم.....به یقین بدان که تو به همۀ آرزوهای خود نخواهی رسید، و تا زمان مرگ بیشتر زندگی نخواهی کرد، و بر راه کسی می روی که پیش از تو می رفت، پس در بدست آوردن دنیا آرام باش، و در مصرف آنچه بدست آوردی نیکو عمل کن، زیرا چه بسا تلاش بی اندازه برای دنیا که به تاراج رفتن اموال کشانده شد. پس هر تلاشگری به روزی دلخواه نخواهد رسید، و هرمدارا کننده ای محروم نخواهد شد... منبع نهج البلاغه،۱۳۸۱، ترجمه‌ی مرحوم دشتی ،نامه ۳۱، صفحه۵۳۳ ۱۴۰۳/۶/۹
درس هایی از کلام امام خمینی برای کارگزاران دولتی درباره تعامل دولت (خادمین ) و مردم ( صاحبان اصلی انقلاب ) ، بخش اول مقدمه رابطه حضرت امام با مردم یک رابطه سیاسی و یا مرحله ای و گذرا و موردی نبود. ایشان به طور عمیق و اعتقادی به مردم بها می داد. با نگرشی موحدانه و خداپسندانه بود که با مردم برخورد می کرد، در عین این که معتقد بودند باید زمینه های ارتقا و تعالی افکار مردم را حاصل آورد، اما در عین حال به آرای عمومی بسیار اهمیت می داد تا آنجا به نقش مردم معتقد باشد که کل ارکانِ اجرایی و حکومتی اعم از دولت و مجلس و رئیس جمهوری را در یک طرف قرار دهد و مردم را در طرف دیگر، نه به طور متقابل بلکه در جهت تعامل و تعادل و در راستای یکدیگر بارها تأکید فرمودند که در هر شرایط نگهداری این دو سو و کفه لازم و ضروری است و بدون پشتیبانی مردم کاری از پیش نمی رود. گزیده ای از بیانات کوتاه و جملات تلخیص یافته امام راحل در باره مردم که علاوه بر جنبه کاربردی برای مسولان، مؤسسات، نهادها، ناشران و مراکز، کلید واژه ای مهم برای محققان و پژوهشگران و مدخلی اساسی برای فهرست نمایه های موضوعی خواهد بود، که از نظر می گذرد 👇👇👇 ۱. حکومت باید حکومت الهی باشد، اسلامی باشد، حکومتی باشد که خود مردم می خواهند آن حکومت را. (صحیفه امام؛ ج۷، ص ۵۲۷) ۲- وقتی حکومت حکومت عادلانه شد، حکومت در خدمت مردم شد، سایه این حکومت بر قلوب مردم است؛ و یک همچو حکومتی می تواند حکومت کند. (صحیفه امام؛ ج۷، صص ۵۲۷ - ۵۲۸). ۳- دولتها اگر این طور بشوند که به اسلام توجه کنند و روح اسلام را در مردم ایجاد کنند و خودشان، این هم، به صلاح خودشان هست؛ و هم، به صلاح کشورشان؛ و هم، همه برنامه ها را با آسانی می توانند انجام بدهند. (صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۸۸) ۴- وقتی پایه حکومت بر دوش یک ملت نبود و بر قلب یک ملت نبود، اینها نمی توانند یک حکومتی باشند.(صحیفه امام؛ ج۷، ص ۵۲۸) ۵- شما کاری نکنید که مردم از شما بترسند. شما کاری بکنید که مردم به شما متوجه بشوند. شما کاری بکنید که مردم مَحبّت به شما بکنند؛ پشتیبان شما باشند. (صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۳۷۲). ۶- اگر مردم پشتیان یک حکومتی باشند، این حکومت سقوط ندارد؛ اگر یک ملت پشتیان یک رژیمی باشند؛ آن رژیم از بین نخواهد رفت.(صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۳۷۲). ۷- حاکم اسلام و رئیس دولت اسلام از مردم هیچ نمی ترسد؛ چون خیانتکار نیست؛ از خود مردم است و توی مردم است. (صحیفه امام؛ ج ۹،ص ۸۷). ۸- در رژیم اسلامی شاید در رأس برنامه همین تفاهم ما بین دولت و ملت باشد. (صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۳۲۰). ۹- اسلام وضعش از اوّل این طور بوده است که آن حاکمش که رأس بوده است، در زندگی، در معاشرت، در اینها، با مردم یا پایین تر بوده است، یا همان جور. (صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۲۳۱). ۱۰- جدّیت بکنید که با مردم رفتارتان خوب باشد. اینها بندگی خدا هستند. با اینها رفتارتان خوب باشد. همه جا، همه کس، همه مردم با هم، جدیت بکنند که همه با هم خوب باشند؛ یک محیط برادری ایجاد بشود. (صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۲۳۷) ۱۱- ملت ایران امروز برای همین معنی که اسلام را زنده کند، و احکام اسلام را زنده کند، قیام کرده است؛ و قیامی کرده است که در تاریخ اسلام، در تاریخ ایران، سابقه ندارد یک همچو قیام ریشه داری و اساس داری هم. (صحیفه امام؛ ج ۴، ص ۶۱) ۱۲- مردم مردمِ الهی هستند، مُسلم هستند، قیامِ للهِ کردند، برای خاطر حق قیام کردند.(صحیفه امام؛ ج ۵، ص ۴۲). ۱۳- باید این قدم را هم برداریم که مهمّش این قدم است که محتوای یک مملکتی اسلامی باشد. هر جایش برویم در مملکت اسلامی رفتیم. (صحیفه امام؛ ج ۹،ص ۱۸) ۱۴- ما جمهوری اسلامیِ لفظی نخواستیم. ما خواستیم که حکومت الله در مملکتمان- و ان شاء الله در سایر ممالک هم - اجرا بشود. (صحیفه امام؛ ج ۸، صص ۲۸۲ - ۲۸۳). ۱۵- حکومتهای طاغوتی از ملتها جدا هستند و به ملتها فرمانروایی می کنند و ملتها هم از آنها جدا هستند. (صحیفه امام ،ج۱۰، ص ۴۸۶). 👌منبع : پرتال امام خمینی (س) یادداشت ۴۸ با تلخیص ، جمعه نهم شهریور ۱۴۰۳، مدیر کانال 👈 ادامه دارد https://eitaa.com/drfatehi
دولت جدید برای تحقق شعارهای خود بخصوص در زمینه اقتصاد و معیشت و مهار تورم و گرانی بیش از هر شخصیت حقیقی و حقوقی دیگر به آرامش و پرهیز از رادیکال شدن جامعه و فضاهای آموزشی و علمی دارد، پس نباید حرف هایی زده شود و رفتارهایی دیده شود که بستر تشنج و نا آرامی را در جامعه و در محیط های دانشگاهی فراهم سازد. آرامش و نبود تشنج لازمه سازندگی و موفقیت دولت است . https://eitaa.com/drfatehi
سلام علیکم صبح زیبایتان به خیر و سلامتی ---- خداوند تبارک و تعالی می فرمایند: در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده اند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند(و در راه او شربت شهادت نوشیدند)، و بعضی دیگر در انتظارند؛ و هیچگونه تغییری در پیمان خود ندادند منبع قرآن،۱۳۸۷،ترجمه ناصر مکارم شیرازی، سوره احزاب، آیه ۲۳ ------ ۱۴۰۳/۶/۱۰
درس هایی از کلام امام خمینی برای کارگزاران دولتی درباره تعامل دولت (خادمین ) و مردم ( صاحبان اصلی انقلاب ) ، بخش دوم 👇👇👇 ۱۶. تفرقه از شیطان است و وحدت کلمه و اتحاد از رحمان است. وقتی که شما الهی شدید، رحمانی شدید، توجه به خدا داشتید، دنبال او دیگر تفرقه حاصل نمی شود، اختلاف حاصل نمی شود. (صحیفه امام؛ ج ۱۷، ص ۲۹۵). ۱۷- رژیمهای سلطنتی و طاغوتی هر جا که هستند، وضع رژیم این طور اقتضا می کرد که با یک تشریفاتی و با یک هیاهویی مردم را از خودشان رم بدهند، بترسانند و لهذا مردم پشتیبان نبودند. (صحیفه امام؛ ج ۹،ص ۱۱۷). ۱۸- وضع حکومت اسلام یک همچو وضعی است. اداره اش برای رفاه مردم است، نظامش برای رفاه مردم است، رئیس جمهورش برای رفاه مردم است، نخست وزیرش برای رفاه مردم است، و محیط، محیط مَحبّت؛ یک محبت مَحبّت.(صحیفه امام؛ ج ۷،صص ۲۸۲ - ۲۸۳). ۱۹- اگر همه اسلامی باشند، خوفی از چیزی نیست.(صحیفه امام؛ ج ۱۰، ص ۲۴۹). ۲۰- با تحقق اسلام همه قشرها در رفاه زندگی می کنند؛ و برای آخرتشان هم تهیه می بینند. (صحیفه امام؛ ج۱۰، ص ۲۴۹) ۲۱- شما مطمئن باشید که در جمهوری اسلامی ظلم نیست. ما نه ظلم می کنیم، نه مظلوم می شویم. (صحیفه امام؛ ج ۷، ص ۲۹۱) ۲۲- با جمهوری اسلامی سعادت، خیر، صلاح برای همه ملت است. (صحیفه امام ،ج ۶، ص ۵۲۵). ۲۳- در جمهوری اسلامی عدل اسلامی جریان پیدا می کند، عدالت الهی بر تمام ملت، سایه می افکند آن چیزهایی که در طاغوت بود در جمهوری اسلامی نیست.(صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۵۲۵) ۲۴- آن که تابع اسلام است ظلم نمی تواند بکند و نمی کند. (صحیفه امام؛ ج ۷،ص ۷) ۲۵- در صدر اسلام هیچ کس از پیغمبر نمی ترسید. ترس نبود توی کار. مَحبّت توی کار بود. (صحیفه امام؛ ج ۷،ص ۲۱۸) ۲۶-وقتی با مردم خوبی کردید، مَحبّت کردید، خدمتگزار مردم بودید، وقتی که بروید شب منزل، آرامش برای قلبتان هست؛ وجدانتان ناراحت نیست. (صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۴۴۳) ۲۷-آسایش انسان به این است که روح انسان راحت باشد.(صحیفه امام ،ج ۶، ص ۴۴۴) ۲۸- راحتی انسان به این است که انسان وضع روحی اش را جوری بکند که با این وضع روحی آسایش برایش پیدا بشود؛ و این به اسلامی شدن است. (صحیفه امام ،ج ۶،ص ۴۴۴). ۲۹- اگر همه با هم یک وضع اسلامی- انسانی پیدا بکنیم، محیط یک محیطِ مَحبّت می شود؛ همه با هم خدمتگزار می شوند.(صحیفه امام ،ج ۶، ص ۴۴۴). ۳۰- در دولتهای اسلامی محیط محیطِ مَحبّت است، محیط برادری است؛ نه ارتش با مردم جدا هست و نه مردم با ارتش جدا هستند؛ و نه یک محیط رعب در کار هست. (صحیفه امام ،ج ۶،ص۴۴۰). 👌منبع : پرتال امام خمینی (س) یادداشت ۴۸ با تلخیص ، جمعه نهم شهریور ۱۴۰۳، مدیر کانال 👈 ادامه دارد https://eitaa.com/drfatehi
هدایت شده از محمود عیسوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 سرانجام حاکمیت نظام سرمایه داری لیبرال ♦️صحبت‌های عجیب برنی سندرز، سناتور و سیاستمدار آمریکایی در مورد سرمایه‌داری: در طول ۵۰ سال گذشته، ۵۰ تریلیون دلار ثروت از ۹۰٪ پایین جامعه به ۱٪ بالای جامعه منتقل شده است! ♦️ می‌خواهید بدانید چرا مردم عصبانی هستند؟ چون نسبت به قبل، ساعت‌های بیشتری برای دستمزد کمتری کار می‌کنند! ✍️توکلی eitaa.com/eqmoq2 🆔 eitaa.com/eisavim