eitaa logo
دکتر حامد نیکونهاد
175 دنبال‌کننده
216 عکس
72 ویدیو
49 فایل
دکترای حقوق عمومی و معلم حقوق در دانشگاه شهیدبهشتی اندیشه ورز و پژوهشگر شیفته اندیشه و منش شهید آیت الله دکتر بهشتی عضو هیئت مدیره انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران ارتباط با من @hamednikoonahad
مشاهده در ایتا
دانلود
ماده ۸ قانون مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت مصوب ۱۳۹۹ هرگونه اقدامی از قبیل امنیتی، نظامی، سیاسی، فرهنگی، رسانه‌ای، تبلیغی، مساعدت اقتصادی و مالی مستقیم و غیرمستقیم آگاهانه در جهت تأیید یا تقویت و تحکیم رژیم صهیونیستی، ممنوع است. مرتکب به مجازات حبس تعزیری درجه پنج محکوم می‌شود.
🔷️حمله پهپادی موشکی جمهوری اسلامی ایران به مناطقی از سرزمینهای اشغالی از منظر حقوق بین الملل ✍️دکتر سید یاسر ضیایی دنشیار حقوق بین‌الملل و عضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه قم 🔻حمله پهبادی و موشکی مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران به مواضعی از رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی در 26 فروردین 1403 که در پاسخ به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه بود، اقدامی بی‌سابقه در رویارویی با این رژیم بوده است. تحلیل حقوقی از این اقدام به شرح زیر است: 1- ماده 51 منشور ملل متحد به دفاع مشروع در برابر یک «حمله مسلحانه علیه یک دولت» اشاره می‌کند. حمله مسلحانه در منشور ملل متحد تعریف نشده است و لذا مشخص نیست منظور از دولت همان مؤلفه‌های مذکور در بند 4 ماده 2 (تمامیت سرزمینی و استقلال سیاسی) است و یا شامل موارد دیگری مانند حاکمیت نیز می‌شود. مصادیق حمله مسلحانه مذکور در قطعنامه 3314 مجمع عمومی در تعریف تجاوز معیارهایی را به دست می‌دهد. ماده 3 قطعنامه از عبارت حمله نیروهای نظامی علیه سرزمین یک دولت و علیه نیروهای زمینی، دریایی و هوایی یا ناوهای دریایی و هوایی کشور دیگر استفاده می‌کند. دیوان بین‌المللی دادگستری در قضیه سکوهای نفتی حمله به یک کشتی نظامی ساده را مصداق حمله مسلحانه دانسته است. بنابراین آنچه مسلم است حمله به نیروی نظامی یک کشور مصداق حمله مسلحانه خواهد بود. حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه که منجر به کشته شدن ۷ مستشار نظامی ایرانی از جمله سردار زاهدی معاون عملیات سپاه قدس در سوریه شد حمله علیه نیروهای نظامی ایران محسوب می‌شود. اهمیت این حمله قطعاً کمتر از اهمیت حمله به یک کشتی نظامی ساده نبوده است و لذا حمله مسلحانه علیه دولت ایران صورت گرفته است که حق دفاع مشروع را برای ایران ایجاد می‌کند. 2- اینکه سفارتخانه و کنسولگری، سرزمین دولت محسوب نمی‌شود مورد حمایت بسیاری از حقوقدانان است و به طور مثال استدلال می‌کنند که متولد در آنجا متولد در خاک محسوب نمی‌شود و یا جرم در آنجا مشمول صلاحیت سرزمینی قرار نمی‌گیرد و یا ورود به آنجا نیاز به ویزا ندارد. اما نباید فراموش کرد این اماکن برخی ویژگی‌های سرزمین دولت متبوع را نیز دارند؛ به طور مثال پناهندگی به آنجا در حکم پناهندگی به سرزمین است و یا مصونیت این اماکن کمابیش مانند مصونیت اماکن دولتی است. لذا اگر این اماکن خاک کشور محسوب نشوند، اما شاید نظر صحیح‌تر آن باشد که این اماکن «در حکم خاک کشور» در نظر گرفته شوند. در این صورت حمله مسلحانه به آن نیز می‌تواند «در حکم حمله مسلحانه» به دولت تلقی شود که می‌تواند حق دفاع مشروع را ایجاد نماید. 3- در صورتی که حمله به کنسولگری ایران در سوریه مصداق حمله به سرزمین یا حاکمیت سوریه محسوب شود، سوریه نیز حق دفاع مشروع دارد. این حق می‌تواند به طور جمعی یعنی با مشارکت کشورهای دیگر اعمال شود و لذا اقدام ایران اگر مورد تأیید سوریه باشد مصداق دفاع مشروع جمعی نیز تلقی می‌شود. 4- و نکته آخر اینکه آنچه ممنوع است توسل به زور دولت‌ها علیه یکدیگر است. در دکترین جمهوری اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی یک موجودیت نامشروع اشغالگر است و به عنوان یک دولت مورد شناسایی قرار نگرفته است. بنابراین اقدام نظامی علیه این رژیم، اقدام علیه یک بازیگر غیردولتی است که عجالتاً در سرزمین‌های اشغالی حضور دارد و لذا اقدام نظامی علیه یک دولت نیست تا مشمول ممنوعیت توسل به زور از سوی جمهوری اسلامی ایران باشد. 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
✍️ برای ؛ ارتش منحصر به فرد در جمهوری اسلامی ایران، روح مکتبی و انقلابی در نهادهای مألوف و نام‏آشنا در فضای از جمله ارتش نیز دمیده شده است. از ارتش مکتبی سخن گفته است؛ بدین ترتیب که در تشكيل و تجهيز نيروهاي دفاعي كشور توجه بر آن است كه «ايمان و مكتب»، اساس و ضابطه باشد. بدين جهت ارتش جمهوري اسلامي، در کنار پاسداران انقلاب اسلامی، در انطباق با این هدف شكل مي‌گیرد و نه‌تنها حفظ و حراست از مرزها بلكه بار رسالت مكتبي يعني در راه خدا و مبارزه در راه گسترش خدا در جهان را نيز عهده‌دار خواهند بود. اصل 143 ارتش جمهوری اسلامی ايران را نه تنها متعهد به پاسداری از استقلال و تماميت ارضی، بلکه موظف به حفاظت از نظام كشور می‌داند. اصل 144 نیز به صراحت مقرر نموده است که ارتش جمهوری اسلامی ايران بايد ارتشی اسلامی باشد؛ بدین معنا که ارتشی مكتبی و مردمی است و از این رو بايد افرادی شايسته را به خدمت بپذيرد كه به اهداف مومن و در راه تحقق آن فداكار باشند. پیوند میان ارتش، انقلاب اسلامی و مکتب موردقبول مردم نکته ای ظریف و چشم‌گشا است. در ماده 5 قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران مصوب 7/7/1366 مجلس شورای اسلامی نیز انعکاس اهداف و رویکرد انقلابی نیروهای نظامی، از جمله ارتش آشکارا مشاهده می‏شود. حفظ استقلال، تماميت ارضی و نظام جمهوری اسلامي ايران و ياري به ملل مسلمان يا مستضعفِ غيرمعارض با اسلام در جهت دفاع از سرزمين‌هاي مورد تهديد يا اشغال نيروهای متجاوز در این شمار است. ماده 6 قانون یادشده در مقام ترسیم اصول و ويژگي‌های اساسی نيروهاي مسلح، در کنار اوصافی همچون اقتدار، خودکفایی، سادگی و انضباط، مؤلفه‏ های بصیرت‏ زایی را تعیین کرده است: ‌1- اسلامی بودن یعنی در تشكيل و تجهيز نيروهاي مسلح اساس و ضابطه مكتب اسلام است به نحوی كه بر "همه شئون و ابعاد" آن‚ ضوابط و مقررات شرع حاكميت داشته‌باشد. نيروهای مسلح رسالت مكتبی جهاد در راه خدا را بر عهده داشته، پيروي از اصول اخلاقي اسلام و احترام به افراد را وظيفه خود‌ مي‌دانند. 2- "ولايی بودن" به این معنا که نيروهاي مسلح تحت فرمان فرماندهی كل بوده و اصل وحدت فرماندهی در تمامي رده‌هاي آن حاكم مي‌باشد و نيل به فرماندهي در تمامي رده‌ها بر ‌اساس "شايستگی و كارآيی" صورت می گيرد. دستور فرمانده در صورتي كه مغاير با دستورات مسلم شرع [(«لَا طَاعَةَ لِمَخْلُوقٍ فِي مَعْصِيَةِ الْخَالِقِ» نهج البلاغه حکمت 165)]، فرمان‏های فرماندهی كل و حاكميت نظام و‌ قوانين جمهوري اسلامي ايران نباشد‚ لازم‌الاجرا است. پرسنل نيروهاي مسلح در خط سياسی مقام رهبری ‌می باشند. 3- بودن: نيروهاي مسلح همواره در كنار مردم و در جهت مصالح و آرمان‏های انجام وظيفه می نمايند و در زمان صلح نيز به درخواست دولت افراد و‌ تجهيزات فني خود را در حدي كه به آمادگی رزمي آنها آسيبي وارد نيايد، در جهت خدمت به مردم در زمينه كارهای امدادی، آموزشی، توليدی و جهاد سازندگی به كار مي‌گيرند. (اصل 147 قانون اساسی) 4- تدافعی بودن: نيروهاي مسلح با بهره‌گيری از تمامی توان خود دشمن را از تعرض بازداشته و در برابر هرگونه تجاوز دفاع نموده و متجاوز را تنبيه و سركوب می نمايند ‌و در عين اعتقاد به اصل ، ملل مسلمان يا مستضعفِ غيرمعارض با اسلام را برای دفاع از خود ياری مي‌كنند. @drhamednikoonahad
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
چرا نمى‌گذارند خانمى با هفت قلم آرايش و طنازى از اين سو به آن سوى خيابان راه برود؟ لاٰ إِكْرٰاهَ فِي اَلدِّين یا مقابله حکومتی با عدم رعایت حجاب اسلامی!! ايمان آوردن به اسلام، الزامى، اجبارى و اكراهى نيست. اما وقتى كه اسلام را به عنوان دين قبول كردم ديگر بعد از آن نسبت به يكايك آورده‌هاى اسلام با تمام وجودم عشق مى‌ورزم. ديگر اين طور نيست كه من هم اسلام را قبول دارم، هم ندارم. مگر مى‌شود كه آدم اسلام را قبول داشته باشد و براى خواندن نماز صبح - آن هم در تابستان - پا نشود؟ كارگر در ماه رمضان تابستان روزه نگيرد؟ اگر گاهگاهى خواستند فيلم‌هاى سكسى در سينما نشان بدهند نگو كه نرو يا فيلم را نياور. نيار. آخر اين چه آزادى شد؟ چرا نمى‌گذارند انسان آزادانه فيلم‌هاى سكسى تباه‌كننده وارد كند؟ دلش مى‌خواهد برود و تماشا كند، آزاد است. تو فيلم سكسى بياور توى سينما نمايش بده، انسان هم آزاد است مى‌خواهد مى‌رود، مى‌خواهد نمى‌رود. اين مى‌شود آزادى. داشتن استخرهاى شناى مختلط براى زن و مرد چيز خوبى است، حالا اگر كسى مقدس مآب و ديندار است خودش آنجا نرود. زن‌ها و مردها با شيوه‌ها و لباس‌هاى نامطلوب و ناموزون توى جامعه بيايند و به محل كارشان بروند. عيبى ندارد. اگر يك زن خيلى متدين است، خودش نرود، خودش نكند. اگر يك جوان متدين است، خودش چشمش را زير بيندازد. اگر خانمى با هفت قلم آرايش و طنازى از اين سو به آن سوى خيابان راه مى‌رود، او آزاد است، اين هم آزاد است. او آزاد است اينجورى راه برود، اين هم آزاد است نگاه نكند. ما اينجور آزادى را نفى مى‌كنيم. ... اگر مى‌بينيد كه مى‌گوييم ما از حاكميت و حكومت ليبرال‌ها بر جمهورى اسلامى ايران احساس نگرانى مى‌كنيم از باب اين است كه ما عينيت اين حاكميت را در زادگاه تفكر ليبراليستى ديده‌ايم و شنيده‌ايم، ديده‌ايم يا برايمان نقل كرده‌اند و شنيده‌ايم. ما مى‌بينيم آنجا راه به سوى تباهى انسان گشوده است نه به سوى شكوفايى انسان. چرا؟ براى اين كه در يك محيط اجتماعى كه دائماً زير فشار اشعه مرئى و نامرئى جاذبه‌هاى جنسى قرار دارد، آيا انسان واقعاً آنجا آزاد است‌؟ البته كه نيست. ... اگر شما وقتى در يك اداره‌اى رئيس هستى، ديديم در برابر تبعيض و ظلم حساس هستى، اگر ديديم در برابر فساد حساس هستى، در برابر رشوه حساس هستى، در برابر فاصله زياد حقوق‌ها و درآمدها حساس هستى، در برابر كيفيت پوشش خانم‌هاى كارمند حساس هستى، در برابر روابط و طرز گفت و شنود آقايان و خانم‌هاى كارمند با يكديگر حساس هستى، و همه اينها را با حساسيت مى‌كوشى به راه خدا و راه عفت و راه پاكدامنى و راه تقوا و راه عدالت و راه راستى و راه درستى بياورى، بالاى چشم مايى. ما با اسمت كارى نداريم. ما فقط اين را مى‌گوييم كه در جامعه بشرى، (اينجا خوب دقت بشود) يك مقدار قيد و بند اجتماعى ضرورت دارد و اين قيد و بندها چند پشتوانه دارد: ۱. پشتوانه ايمان انسان‌ها. البته اين بهترين پشتوانه است. وجدان انسان‌ها و ايمان انسان‌ها منشأ تعهد انسان‌ها نسبت به اجراى احكام و قوانين و مقررات اين ايده‌آل است. ۲. قانون و اعمال قانون به وسيله دولت و حكومت و نهادهاى مسئول اجتماعى، همراه با اعمال قدرت. ما نمى‌توانيم فكر كنيم كه همه بر اساس وجدان‌شان و ايمان‌شان هميشه قانون را رعايت مى‌كنند. اگر كسانى پيدا شدند كه از قانون تخلف مى‌كنند بايد با قدرت جلوى آنها را گرفت. البته اعمال اين قدرت بر طبق تعاليم اسلام بايد صرفاً به وسيله حكومت باشد. نسخه کامل تصویری سخنرانی با عنوان ریشه ها و مبانی لیبرالیسم منبع: حسینی بهشتی، سیدمحمد. 1397. . انتشارات روزنه. صص38-42 @shahiddoctorbeheshti
روایت CNN پلیس ایالت تگزاس در حال عقب راندن معترضان طرفدار فلسطین در پردیس دانشگاه تگزاس در آستین Video shows moment pro-Palestinian protesters disperse as police make way through UT campus | CNN https://www.cnn.com/videos/us/2024/04/24/university-texas-protests-pro-palestinian-austin-vpx.cnn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
می‌گوید: مگر در نظام حقوق بشر بین‌الملل، حق "بر خطا بودن" به رسمیت شناخته نشده؟ پس این برخوردها چیه؟ می‌گویم: حق "برحق بودن" که شناسایی نشده! می‌گوید: پس بی‌طرفی دولت چه می‌شود؟ می‌گویم: دولت بی‌طرف است و هیچ تعهدی برای حمایت از "حق" ندارد گیج می‌نگرد تلخ می‌خندم https://eitaa.com/drhamednikoonahad
هدایت شده از فکرت
| دومین قسمت ویژه‌برنامه «عصر پرسش» به همت رسانه فکرت برگزار می‌گردد: 💥 بن‌بست آزادی 🖇 تاملی در باب دانشگاه و امر سیاسی 👤 با حضور دکتر حامد نیکونهاد؛ عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی 💢 مخاطبین گرامی می‌توانند سوالات خود در باب «اعتراضات دانشجویی آمریکا» را تا یک ساعت قبل از آغاز برنامه به این آیــدی ارسال نمایند تا از کارشناس برنامه پرسیده شود. ⏰ سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت، ساعت ۱۰:۳۰ «لـینک شرکـت در برنامـه» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
4_6014812479245257737.mp3
3.36M
لباس و رفتار و گفتار جلوه اعتقاد درونی اوست معلمی از کودکیاری تا استاد دانشگاه همگی شغل کلیدی هستند @shahiddoctorbeheshti
✅️ چند پیشنهاد به دانشجویان رشته های حقوق، علوم سیاسی، جامعه شناسی و اقتصاد و اهالی قلم برای انتخاب موضوع یادداشت، مقاله علمی، پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری 1. دسترسی آزاد به اطلاعات در فضای مجازی؛ با تأکید بر پوشش اعتراضات ضد صهیونیستی در رسانه های فارسی زبان بیگانه 2. ارزیابی تأثیرات کنشگری نهادهای حقوق بشری در حمایت از حقوق قربانیان نسل کشی؛ مطالعه موردی نسل کشی در غزه 3. نسل کشی در غزه و گذار به دوران پسا حقوق بشر 4. نسل کشی در غزه و بازگشت دنیای مدرن به وضع طبیعی 5. تحلیل اقتصادی حق اعتراض به نسل کشی در غزه 6. قلمرو سرمایه گذاری دانشگاههای ایالات متحده امریکا در شرکتهای حامی نسل کشی؛ مطالعه موردی نسل کشی اسرائیل در غزه 7. گردش آزاد اطلاعات در دوران پس از 7 اکتبر 2023؛ مطالعه موردی سکوهای اینستاگرام و ایکس در مواجهه با نسل کشی در غزه 8. آزادی برگزاری تجمعات اعتراضی به نسل کشی؛ مطالعه تطبیقی اعتراضات در دانشگاههای ایالات متحده امریکا و اروپای غربی 9. ورود نیروهای انتظامی و امنیتی به محیط دانشگاهها؛ مطالعه موردی ورود پلیس به دانشگاه های کلمبیا و تگزاس در ایالات متحده امریکا 10. تضمینات آزادی بیان در دوران پس از 7 اکتبر 2023؛ مطالعه موردی سرنوشت اساتید دانشگاههای ایالات متحده امریکا 11. مصونیت از دستگیری و بازداشت خودسرانه؛ مطالعه موردی دانشگاهیان دانشگاههای ایالات متحده در بازه زمانی آوریل 2024 12. مصونیت دانشجو از تعقیب و تعلیق به علت اعتراض به سیاستهای حکومتی؛ مطالعه موردی وضعیت دانشگاه‌های ایالات متحده در دوران پس از 7 اکتبر 2023 13. مدل سیاستگذاری مطلوب در برابر اعتراضات ضد صهیونیستی در دانشگاههای غربی؛ با تأکید بر تجربه زیسته دانشگاههای ایالات متحده در دوران پس از 7 اکتبر 2023 14. کشاکش امنیت شغلی دانشگاهیان و اعتراض به سیاستهای حمایتی از اسرائیل؛ رهیافتی جامعه شناختی 15. بیطرفی دولت، از آرمان تا واقعیت؛ مطالعه موردی مواضع و اقدامات دولتهای اروپایی در دوران پس از 7 اکتبر 2023 16. طراحی مدل مطلوب مواجهه دولت با تجمعات اعتراضی؛ مبتنی بر تجربه پلیس ایالات متحده امریکا در سرکوب اعتراضات دانشجویی ضد اسرائیلی https://eitaa.com/drhamednikoonahad
"خشم شب" پلیس سحرخیز ❗️صدها نفر از ماموران پلیس لس‌آنجلس سحرگاه پنجشنبه به وقت محلی برای برچیدن چادرهای دانشجویان مدافع حقوق فلسطینی‌ها به محوطه مرکزی دانشگاه کالیفرنیا یورش بردند. ‼️در جریان هجوم پلیس به محوطه دانشگاه صدای چند انفجار شدید که احتمالا ناشی از انفجار بمب‌های صوتی پلیس بود شنیده شد. ⁉️ دفتر گوین نویسام، فرماندار دموکرات کالیفرنیا از واکنش «محدود و با تاخیر» پلیس به تجمع اعتراضی در دانشگاه «یو سی ال ای» انتقاد کرده است. ⭕️جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه در واکنش به درگیری‌ در دانشگاه‌های این کشور گفت که هم «آزادی بیان» و هم «حکومت قانون» باید رعایت شود. وی افزود که این اعتراض‌ها باعث نشده است که او به دنبال بازنگری در سیاست خاورمیانه‌ای واشنگتن باشد. https://parsi.euronews.com/2024/05/02/police-move-in-to-dismantle-protest-camp-at-california-university-arresting-at-least-six?utm_source=Telegram&utm_medium=Social