eitaa logo
روش مطالعه، تحقیق و نگارش
363 دنبال‌کننده
343 عکس
167 ویدیو
139 فایل
نظر خود را برای مدیر کانال بفرستید. @drhosseins
مشاهده در ایتا
دانلود
سیره پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) با رویکرد اقتصادی Comments (0) Like (0) Folder_heart Printer Email_attach پایان‌نامه . دولتی - سایر دستگاه‌های اجرایی - دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی . 1394 . کارشناسی ارشد موضوع: علوم انسانی > استاد راهنما: زهرا کاشانیها | استاد مشاور: حسین صفره | دانشجو: فاطمه نفری قلعه دسترسی به فایل تمام‌متن پیشینه‌هایی (رکوردهایی) که نشانه «پی.دی.اف.» Pdf_note ندارند، شدنی نیست. هدف از این نوشتار، آشنایی با الگوی اقتصادی پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) است که قول و فعل و تقریر ایشان، عِدل و همتای قرآن است و نشأت گرفته از حقیقت وحی الهی است. آثار پژوهشی فراوانی در زمینه سیره پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) تهیّه و گردآوری شده است ولی در اکثر این تألیفات، سیره‌های سیاسی، اجتماعی، اخلاقی، عبادی و اقتصادی به صورت به هم آمیخته بررسی شده است. در پژوهش‌هایی نیز که موضوع آن‌ها، سیره اقتصادی می‌باشد، یک موضوع خاص، مانند اسراف به تفصیل بررسی شده است. در پژو ... نمایه ها: سیره | پیامبراکرم (ص) | ائمه (ع) | اقتصاد | معاش | کسب حلال
کارگاه تخصصی در رشته علوم قرآن
http://gharibreza.com/Portal/Cultcure/Persian/CategoryID/5050/CaseID/170062/71243.aspx ده توصيه به علاقمندان فعاليت در جبهه جهاني انقلاب اسلامي
قاعده » و مفهوم آن چيست؟ معناي قاعده (كلما حكم به العقل حكم به الشرع ) چيست ؟ «قاعده ملازمه» و مفهوم آن چيست؟ معناي قاعده (كلما حكم به العقل حكم به الشرع ) چيست ؟ در فن «اصول فقه» قاعدهاي است كه به «قاعده ملازمه» يعني ملازمة حكم و معروف است. اين قاعده با اين عبارت بيان مي شود: «كُلُّ ما حَكَمَ بِهِ الْعَقْلُ حَكَمَ بِهِ الْشَّرْعُ، وَ كُلُّ ما حَكَمَ بِهِ الْشَّرْعُ حَكَمَ بِهِ الْعَقْلُ» مقصود اين است كه هر جا كه عقل، يك «مصحلت» و يا يك «مفسده» قطعي را كشف كند، به دليل «لِمّي» و از راه استدلال از علت به معلول حكم ميكنيم كه شرع اسلام در اينجا حكمي دائر بر استيفاي آن مصلحت و يا دفع آن مفسده دارد هر چند آن حكم از طريق نقل به ما نرسيده باشد، و هر جا كه يك حكم وجوبي يا استحبابي يا تحريمي و يا كراهتي دارد، ما به دليل «اني» و از راه استدلال از معلول به علت كشف ميكنيم كه مصلحت و مفسدهاي در كار است، هر چند بالفعل عقل ما از وجود آن مصلحت يا مفسده آگاه نباشد. جمله هاي «كل ما حكم به الشرع حكم به العقل , و نيز كلما حكم به العقل حكم به الشرع » حديث نيستند؛بلكه قاعدهاي است كه در بين متكلمين و فقهاي اسلام مطرح گرديده و مورد پذيرش معتزله و شيعه قرار گرفته است.مضمون اين قاعده آن است كه احكامي كه از ناحيه شرع مقدس صادر ميگردد، همگي بر طبق جلب مصالح و دفع مفاسد است. بنابراين آنچه مورد تأييد شرع است مورد تأييد عقل نيز ميباشد؛ علاوه بر آن كه احكام عقل نيز موردقبول شرع ميباشد. البته بايد توجه داشت كه بررسي و تعيين محدوده اين قاعده، نيازمند بحثهاي طولاني است.براي نمونه بيشتر مباحث علم اصول، از لوازم همين قاعده محسوب ميشود؛ يعني، در علم اصول محدوده دخالت عقل در اثبات موضوعِ حكم شرعي و ديگر موارد آن، به دقت مورد بحث قرار گرفته است. حال اگر شبههاي در كتابي ذكر شده آن را براي ما بنويسيد تا بررسي گردد. منبع : سامانه پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی
هر چه را شرع به آن حکم می کند ، عقل نیز به آن حکم می کند و هر انچه را عقل به ان حکم کند شرع به ان حکم میکند . چقدر این جمله مورد قبول است ؟ ایا شامل همه اصول و فروع شرع میشود ؟منظور حکم کردن عقل و شرع در این جمله چیست ؟ کارکرد و مراد ازعقل در شرع چگونه میتواند باشد؟ 1. جملۀ فوق اجمالا مورد پذیرش علمای شیعه است؛ هر چند در تفاصیل آن اختلاف نظر مشهود است. اما اینکه مراد از حکم عقل چیست؟ شاید بتوان گفت: منظور از عقل تقريباً مشخص است و يك تعريف فنى خاصى ندارد; عقل يا فاهمه بشرى قوّه فهمى است كه در بشر هست و با آن قوه است که می تواند به امور معرفت یابد؛ منتهی حکم عقلی که در کنار کتاب و سنت آمده نمی تواند حکمی مظنون باشد بلکه باید حکمی قطعی باشد. مرحوم مظفر در این رابطه می فرمایند:مراد از دلیل عقلى در کنار کتاب و سنت هر حکم عقلایى است که باعث قطع به حکم شرعى گردد; به عبارت دیگر، هر قضیه عقلى که از طریق آن به علم قطعى به حکم شرعى دستیابیم.[1] 2. بر اساس جملۀ «كل ما حكم به العقل حكم به الشرع و كل ما حكم به الشرعُ حكم به العقل» رابطه حکم عقل و نقل، رابطۀ تساوى است. تفسير اين رابطه آن است كه هر حكمى در شرع آمده، مخالف با عقل نيست و هرچه عقل حكم كند نمى تواند مخالف با شرع باشد. وقتى در جايى مى گوييم شرع حكم كرده است، عقل هم در آن مورد حكم دارد. و وقتى مى گوييم عقل حكم نكرده است، شرع هم هيچ حكمى ندارد; يعنى نمى توانيم موردى را پيدا كنيم كه شرع حكمى داشته باشد و با عقل سليم مخالف باشد، و نمى توانيم حكمى داشته باشيم كه عقل ناب و سليم به آن حكم بكند[2] و شرع با آن مخالفت ورزد. آنچه در عقل هست، مخالفى در شرع ندارد و آنچه در شرع هست، در عقل مخالفى ندارد.[3] بنابراین هيچ آموزه اى در دين نيست كه در تناقض صريح با عقل باشد; لذا دين الهى اصولش با عقل اثبات مى شود و عقل به عنوان ابزارى در فهم دين به كار مى رود; يعنى حتى آن جا كه عقل ما خودش مستقلاً نمى تواند آن ها را كشف كند، به عنوان يك ابزار و قوّه اى براى فهم دين به كار مى رود. ما بدون عقل نمى توانيم دين را بفهميم. عقل در حقيقت، كليد فهم دين است. نكته ديگر اين كه وقتی می گوئیم: دین عقلایى است يعنى حاوى تناقض نيست; يعنى همه اجزاى دين بايد با هم سازگار باشند. به اين معنا، دين معقول است و اجزايش باهم سازگارندو اصولش مبتنى بر عقل انسانى می باشد. 3- با تمام اهتمامی که به حکم عقلی داریم ولی باید گفت:عقل مى تواند از دو ناحيه بيمار شود: يكى از ناحيه نظرى; يعنى اگر عقل گرفتار مغالطه شود عيناً مثل آن مى ماند كه ميكروبى وارد اندام جسمانى بشود و سلامتى را در معرض خطر قرار دهد. وقتى يك مغالطه و شبهه اى وارد ذهن شود، مانع داورى درست عقل و كاركرد درست آن مى شود لذا عقل را گمراه مى كند. بنابراين، در بعد نظرى، مغالطات و خطاهاى نظرى مانع رسيدن به حقيقت مى شود. ديگرى لغزش هاى عملى است; يعنى پيروى از شهوات و غرايز و غلبه تمايلات موجب مى شود كه عقل قدرت داورى اش را از دست بدهد. اين كه ـ مثلاً ـ مى گويند دين مى گويد حجاب داشته باش، عقل مى گويد آزاد باش، مراد عقل مغلوب غرايز و خواسته هاى حيوانى است، که در اینجا اين جا ديگر عقل مطابق شرع حكم نمى كند؛بلکه در اينجا عقل مقهور غرايز و خواسته ها و تمايلات است که بر طبق آن ها حكم مى كند. 4- در رابطه با حیطۀ آن ؛ حکم عقلی هم در مستقلات عقلیه[4] و هم در غیر مستقلات عقلیه حجت است که خود فروعاتی دارد که قابل بحث است. موفق باشید. [1]. اصول الفقه، المظفر، ج2، ص118. [2]. در مستقلات عقلیه. [3].خداوند متعال، كه دين را براى هدايت بشر فرستاده، خودش خالق عقل است; عقل مخلوقى از مخلوقات خدا و يكى از پديده هاى اين عالم است. خداوند خالق العقل است و همين خداوند مبدأ تشريع هم هست; يعنى مبدأ شرع و مشروع اوست. شريعت و دين را خداوند قرار داده است. از اين مقدمه، نتيجه مى گيريم كه عقل و دين به يك جا منتهى مى شوند; از يك مبدأ سرچشمه مى گيرند. بنابراين، اصلاً نمى توانيم بين عقل و دين در عالم واقع تباينى قايل شويم. اصوليان اين بحث را مطرح كرده اند و مى گويند: خداوند رئيس عقلاست، بلكه خالق عقل و عقلاست و چون خداوند خالق عقل است و خالق عقلا و رئيس عقلاست، دينى هم كه براى هدايت بشر فرو مى فرستد، در قالب مطالب وحيانى آن، نمى تواند با عقل ناهماهنگ باشد، و گرنه مستلزم اين است كه در علم خداوندى تناقض باشد. بنابراين، از نظر ما، عقل هيچ گونه تباين و تضادى با محتواى وحى ندارد. [4].آنچه را عقل به تنهايى و بدون وساطت خطاب شرعى مى شناسد, مستقلات عقلى مى نامند; مانند: حسن عدل و قبح ظلم, وجوب مقدمه واجب و….که احكام عقل در اين محدوده داراى اعتبار قطعى است و آنچه را كه عقل به تنهايى قادر به شناخت آنها نيست و با كمك وحى آنها را مى شناسد, مستقلات غير عقليه مى نامند.
بسته ویژه مجموعه نرم افزارهای نور، متشکل از 81 عنوان از برترین نرم افزارهای تولید شده مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی فهرست این محصولات عبارتند از : جامع التفاسیر نور 3 جامع الاحادیث 3/5 جامع فقه اهل بیت (ع) 2 حافظ مثنوی معنوی معجم موضوعی بحارالانوار 1/5 درایه النور 1/2 فرهنگ موضوعی تفسیر تبیان فرهنگ موضوعی تفسیر المیزان گنجینه روایات نور 1/2 معجم موضوعی وسائل الشیعه نور السیره 2 سیره معصومان (ع) دانشامه نبوی تراجم و کتابشناسی 3 کتابخانه تخصصی امام رضا (ع) 2 کتابخانه مهدویت نور الفقاهه 3 درختواره فقه جامع اصول فقه نور الانوار 2/2 نور الجنان دانشنامه علوی کتابخانه احادیث تفسیری قاموس النور 2 نور الشریعه کتابخانه جامع حج 3 نور الولایه عرفان 3 نور الحکمه 3 کتابخانه حکمت اسلامی کتابخانه کلام اسلامی 1/2 مجموعه آثار ملاصدرا مجموعه آثار حضرت آیت الله العظمی سید حسین طباطبایی بروجردی درختواره کلام اسلامی جغرافیای جهان اسلام 2 تراث 2 اسناد شیخ صدوق معجم موضوعی عروه النور مجموعه آثار علامه سید عبدالحسین شرف الدین عاملی کتابخانه اخلاق اسلامی مجموعه آثار العلامه شیخ محمد جواد مغنیه مجموعه آثار مدرس زنوزی مجموعه آثار خواجه نصیر الدین طوسی 2 مجموعه آثار شیخ طوسی مجموعه آثار حکیم بو علی سینا مجموعه آثار شیخ صدوق کتابخانه فاضلین نراقی مجموعه آثار مجلسیین مجموعه آثار حضرت امام خمینی (ره) 2 مجموعه آثار آیت الله سید عبدالاعلی سبزواری مجموعه آثار محدث شیخ حر عاملی مشکات الانوار نجوم در اسلام و ایران وصیت نامه امام خمینی (ره) مجموعه آثار شیخ مفید 2 مجموعه اثار ابن شهر آشوب مجموعه آثار سید جعفر مرتضی عاملی مجموعه آثار میر حامد حسین مجموعه آثار محدث جزایری مجموعه آثار شیخ محمد حسن نجفی(صاحب جواهر) مجموعه آثار سید رضی مجموعه آثار علامه طباطبایی 2 مجموعه آثار محقق حلی مجموعه آثار سیدمحمد کاظم طباطبایی یزدی (صاحب عروه) حدیث ولایت مجموعه آثار سید ابن طاووس مجموعه آثار شیخ بهایی 2 مجموعه آثار علامه امینی 2 مجموعه آثار شهید مطهری 2 مجموعه آثار محقق شیخ محمد تقی شوشتری شاهنامه فردوسی کتابخانه قواعد ادبیات عربی دروس حوزوی فرهنگ موضوعی کتاب ریاض المسائل مجموعه آثار سید مرتضی علم الهدی رجال شیعه الاسلام و الوهابیه احادیث فریقین دانشنامه حج (لبیک1) لوح دوم فرهنگ اصطلاحات علوم لوح فشرده حاوی صوتهای نرم افزار جامع التفاسیر نور 3 ارسال رایگان به کل کشور بسته ویژه مجموعه نرم افزارهای نور تلفن: ۰۲۵-۳۲۱۲۰۱۰۲ و ۰۲۵-۳۲۱۲۰۱۶۲
💢به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج؛ 📌شماره جدید «دو فصلنامه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی» آماده چاپ شد 📖مدیر مسئول: مرتضی واعظ جوادی 🔶سردبیر: مسعود آذربایجانی 🌐اطلاعات بیشتر: goo.gl/WZypj2 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #معرفی_نشریه 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
@drhosseins برای ارتباط با مدیر کانال از این آی دی استفاده کنید.
@maarefsrttu در کانال معارف اسلامی عضو شوید.
چهارمین کنفرانس بین المللی علوم انسانی و آموزش و پرورش https://goo.gl/FVXHfm نمایه ISC مجوز وزارت علوم مهلت ارسال مقالات 20 شهریور
http://ethics.isramags.ir/ دو فصلنامه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی
http://ethics.isramags.ir/article_50970.html روش مفهوم‌شناسی موضوعات اخلاقی و کاربست آن در مفهوم حیا
مفتاح: 💢بسیاری از مفاهیم قرآن می‌تواند مولد یک رشته علمی باشد 📌رمضان علی‌تبار، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: خیلی از مفاهیم قرآن خاستگاه و مولد یک رشته علمی می‌تواند باشد. علمای ما در قرون گذشته می‌توانستند روان‌شناسی و علوم مبتنی بر قرآن تولید کنند تا از غرب پیشرفت بیشتری داشته باشیم. 🔹علوم انسانی موجود کاریکاتوری است و آینده و آخرت و مباحث نفسانی او در آن مطرح نیست بنابراین اگر ما سخن از علم دینی داریم این است که در بحث علوم انسانی بتواند همه زوایای انسانی را نشان بدهد. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/x4KMgg ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/ssDqnL
http://rall.ui.ac.ir/ بحوث فی اللغة العربیة مجلة محکّمة نصف سنویة یصدرها قسم اللغه العربیه وآدابها فی جامعة أصفهان - إیران ملاحظات هامّة : مجلة البحوث تصدر باللغة العربیة ولا تقبل أبحاثاً إلا باللغة العربیة مجلة البحوث لاتقبل الأبحاث الأدبیة وترکّز علی الأبحاث اللغویة ومنها: تعلیم اللغة، الدراسات الصرفیة والنحویة والدلالیة والأسلوبیة للاتصال الهاتفی بخبیرة المجلة (السیدة بهشتی نژاد) یرجی الاتصال علی الرقم التالی فی یوم الاحد و یوم الثلاثا من الساعه 10 إلی 12 صباحاً 0098-31-37932680
اعضای محترم کانال👈 روش تحقیق و نگارش 👉در صورتی که تاکنون در کانال 👈معارف اسلامی👉 عضو نشده اید، عضو شوید: @maarefsrttu
دوستان عزیز برای ارائه مقاله در این همایش ملی اقدام کنند.
هدایت شده از معارف اسلامی
🌱 علی علیه السلام : 🍀 و قَالَ (عليه السلام): مَا ظَفِرَ مَنْ ظَفِرَ الْإِثْمُ بِهِ ، وَ الْغَالِبُ بِالشَّرِّ مَغْلُوبٌ 🌸 و درود خدا بر او فرمود: پیروز نشد آن كس كه گناه بر او چیرگی یافت، و آنكه با بدی پیروز شد شكست خورده است. 📚 ، ۳۲۷