eitaa logo
دکترمسعودبازودار(استاد دانشگاه،نویسنده،پژوهشگر)
599 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
748 ویدیو
21 فایل
کاردانی:دینی و عربی،کارشناسی الهیات و معارف اسلامی،کارشناسی ارشد فقه وحقوق اسلامی،دکتری:الهیات گرایش فقه ومبانی حقوق
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹کُنیه ایشان أبومحمد می باشد. 🔹زادروز:۱۵ رمضان سال سوم هجری قمری 🔹زادگاه:مدینه 🔹مدت امامت:۱۰ سال (۴۰ تا ۵۰) قمری 🔹شهادت:۷ صفر سال ۵۱ هجری قمری (به نقلی ۲۸ صفر همان سال) در سن ۴۷ سالگی. 🔹مدفن:قبرستان بقیع(مدینه) 🔸🔷🔸🔷🔸🔷🔸🔷🔸🔷🔸🔷🔸 🔹امام حسن مجتبی(ع) دومین امام شیعیان می باشد. 🔹ایشان هفت سال از عمرش را در دوران پیامبر(ص) سپری کرد. امام حسن(ع) علاوه بر درک محضر پیامبر(ص)در بسیاری از حوادث دوران هجرت همراه ایشان بود، مانند حادثه مباهله. 🔹آن حضرت(ع) مشمول حدیث کساء و آیه تطهیر شد که از دلایل مهم بر عصمت آن حضرت(ع) است. 🔹ایشان همراه برادرش حسین(ع) در بیعت رضوان حاضر بود. 🔹و همچنین به همراه برادرش، امام حسین(ع)، بالای سر حضرت رسول اکرم(ص) هنگام رحلت حاضر بود. 🔹درباره تعداد دفعات ازدواج امام حسن(ع) و تعداد همسران آن حضرت(ع) روایات زیادی ذکر شده است؛ که ارقام این تعداد همسران حضرت(ع) مبالغه‌آمیز است. آنچه در منابع معتبر، درباره نام همسران و فرزندان ایشان آورده‌اند، آن هم با تمام تفحصی که مورخان در زندگی ائمه داشتند، فقط از نام و نشان ۱۳ نفر از همسران ایشان گزارش شده است. که برخی عبارت‌اند از: ۱)جعده دختر اشعث بن قیس ۲)ام بشیر دختر عقبة بن عمر ۳)خوله دختر منظور بن زیاد ۴)حفصه دختر عبدالرحمن بن ابی بکر ۵)ام اسحاق دختر طلحه بن عبیدالله ۶)هند دختر سهیل بن عمرو 🔹نسل حضرت(ع) تنها از حسن مثنی و زید بن حسن باقی ماند. و فرزندان امام(ع) را (سادات حسنی) یا (سادات طباطبایی) می‌نامند. 🔹در اوصاف آن حضرت(ع) نوشته اند که؛ امام حسن(ع) ۲۵ بار پیاده به حج رفت و سه بار مالش را در راه خدا تقسیم کرد، به طوری که کفشش را بخشید و دمپایی را برای خویش نگه داشت. 🔶در زمان خلفا: گزارش‌هایی درباره اعتراض امام حسن(ع) به خلفای ثلاثه وجود دارد. 🔹ابوبکر:روزی امام حسن(ع) در سنین کودکی بر ابوبکر وارد شد؛ در حالی که وی بر فراز منبر سخن می‌گفت. حضرت(ع) بر او بانگ زد و با اعتراض بدو گفت: از منبر پدرم پایین بیا. ابوبکر در پاسخ گفت : به خدا راست گفتی، این منبر پدر توست نه پدر من! 🔹عمر:درباره حضور حسنین(ع) در جنگ‌های منتهی به فتح ایران اختلاف نظر وجود دارد. بسیاری از پژهشگران از جمله سید جعفر مرتضی عاملی قائلند، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در این جنگ‌ها حضور نداشته‌اند و گزارش‌هایی که بنابر آنها امام حسن(ع) در جنگ با ایرانیان حضور داشته، مبنای تاریخی استواری ندارند. 🔹عثمان:در شورش مردم علیه خلیفه سوم، امام علی(ع) برای حفظ اسلام و باب نشدن خلیفه کشی، حسن(ع) و حسین(ع) را به خانه خلیفه روانه کرد. البته منابع جزئیات این واقعه را متفاوت ذکر کرده‌اند. 🔹در زمان خلافت امام علی(ع): امام حسن(ع) همراه پدرشان در جنگ‌های جمل، صفین و نهروان شرکت داشتند. در جنگ جمل هنگامی که ابوموسی اشعری فرماندار کوفه با فرستادگان امام علی(ع) برای مقابله با شورش داخلی (برپاکنندگان جنگ جمل) همکاری نکرد، امام علی(ع) فرزند خود، امام حسن(ع) را به همراه عمار یاسر با نامه‌ای به کوفه اعزام کرد. آن حضرت(ع) با سخنرانی خود در مسجد کوفه توانست حدود ده هزار نفر را به میدان جنگ علیه ناکثین بکشاند. 🔷در زمان امامت خویش: دوران خلافت ایشان شش ماه و سه روز طول کشید. بعد از این مدت کوتاه حضرت با معاویه به صلح نشست که جریان این، مفصلا در پستهای بعدی خواهد آمد. 🔹امام حسن(ع) بعد از صلح از کوفه به مدینه رفت و در آنجا مرجعیت علمی، دینی، اجتماعی و سیاسی را بر عهده گرفت. اما همچنان برای معاویه خطری بزرگ محسوب می شد. معاویه بعد از اینکه پایه های حکومتش را در شام و بلاد اسلامی محکم ساخت در صدد کشتن حضرت(ع) برآمد ،تا اینکه به این نتیجه رسید که حضرت(ع) را به واسطه ی همسرش جعده به قتل برساند. ♦️بنابر مشهور، شهادت امام حسن(ع) در سال ۵۰ هجری قمری رخ داد. بیشترین نقل‌ها درباره روز شهادت آن حضرت مربوط به روزهای آخر ماه صفر و ۲۸ صفر است. ایشان بعد از شهادت در بقیع دفن شد. 📚منابع: ۱)تاریخ طبری، ج۴، ص۱۹۸ ۲)الارشاد مفید، ج۲، ص۱۵ ۳)رسالة فی تواریخ النبی(ع) شوشتری، ص۳۳ ۴)زندگانی امام حسن(ع)محلاتی، ص۴۵۲ ۵)انساب الاشراف بلاذری، ج۳، ص۵۵ ۶)سیره پیشوایان، ص۳۲۴ ۷)تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۱۵۴ ۸)الامالی شیخ طوسی، ص۱۶۰ ۹)بحار الانوار مجلسی، ج۳، ص۲۹۴ ✅دوران ۴۷ ساله ی امام حسن(ع) به چهار بخش کلی تقسیم می شود:👇 1⃣از تولد امام حسن(ع) تا رحلت حضرت پیامبر(ص) یعنی(از سال۳ تا سال ۱۰هجری):۷ سال 2⃣از رحلت پیامبر اکرم(ص) تا به خلافت رسیدن امام علی(ع) یعنی (از سال۱۰ تا سال ۳۵هجری): ۲۵سال 3⃣از خلافت امام علی(ع) تا شهادت امام علی(ع) یعنی(از سال۳۵ تا سال ۴۰هجری):۵ سال 4⃣از شهادت امام علی (ع) تا شهادت امام حسن مجتبی(ع) یعنی(از سال۴۰ تا سال ۵۰هجری):۱۰سال پاسخ: ✅علت صلح امام حسن(ع) با معاویه: 1⃣امام حسن(ع) از همان ابتدا با معاویه صلح نکرد، بل
که برای مدتی چند ماهه با معاویه جنگید، که به چند دلیل جنگ متوقف شد: ۱)خیانت فرماندهان سپاه به امام(ع) وترک سپاه و پیوستن به معاویه! ۲)خستگی وعدم آمادگى روحى رزمندگان برای جنگ بامعاویه! به چند دلیل : 🔹وجود جنگهاى قبلى(صفین، نهروان و جمل) 🔹حیله گرى و تزویر معاویه مبنی بر اینکه در صورت صلح، مدینه فاضله ای که به دور از جنگ و نزاع باشد، تشکیل خواهد شد. 🔹سست عنصرى بسیارى از مردم که وقتی خیانت فرماندهان را دیدند به تبعیت از آنان به معاویه پیوستند. ۳)خطرات بیرونى که جامعه اسلامى آن زمان را تهدید مى کرد و درگیرى داخلى، آنان را براى حمله به مسلمانان بر مى انگیخت. 2⃣حفظ جان شیعیان باقى مانده در آن عصر. 3⃣روشن کردن حیله گرى های معاویه و شناساندن چهره واقعی وی به مردم نا آگاه و سطحی نگر. ✅توضیح: از طرفی بارها حضرت(ع) توسط افراد معاویه در معرض ترور واقع شد، تا جایی که در مداین ران مبارک را شکافتند. حضرت(ع) احساس کرد جان خود و پیروانش در خطر جدى قرارگرفته است. مهم‌تر از همه به خاطر چهره دروغینی که معاویه در بین مردم پیدا کرده بود، اگر امام و یارانش شهید می شدند، خونشان هدر می‌رفته و چندان اثرى نداشت. امام(ع) از راه ناچاری و براى حفظ اسلام و حفظ شیعیان و نشان دادن چهره واقعى معاویه ،صلح نامه را امضا نمود. 📜مواد صلح نامه: در صلح نامه موادّى گنجانده شده بود، از جمله این که : 🔹معاویه متعرض امام (ع)نگردد و به کتاب وسنّت رسول خداو سیره خلفاى شایسته عمل کند. 🔹بعد از خود کسى را براى خلافت تعیین ننماید. 🔹و شیعیان على(ع) در شام و حجاز و عراق و یمن از شر او ایمن باشند. 🔹و نیز حضرت امیرمؤمنان(ع) را در نماز و منابر سب و لعن نکنند. روشن است عمل به این مواد به ضرر معاویه تمام می شد. اگر به آن ها عمل نکند، چهره واقعی‌اش که سعی بسیار در پنهان کردن آن داشت، بین مردم آشکار خواهد شد. و آنان مى‌فهمند که معاویه پاى بند هیچ اصلى از اصول اسلامى نیست. همان طور که پیش بینی می شد، وقتی امام مجتبی(ع) با معاویه صلح کرد، وی به هیچ کدام از مطالبی که در صلح نامه آمده بود و آن ها را خود نوشته و برای امام مجتبی(ع) ارسال کرده بود، عمل نکرد و بدین وسیله چهره واقعی خود را برای همگان آشکار ساخت. 📚منابع: ۱)الارشاد شیخ مفید، ص۳۵۰ ۲)مقاتل الطالبین اصفهانی، ج۱، ص۶۹ ۳)الفتوح ابن اعثم کوفی، ج۲، ص۱۳۱۵ ۴)زندگانی امام حسن(ع)محلاتی، ص۴۲۵ ✅..تدبیر امام حسن(ع) در این بود که این حکومت با جنگ به دست معاویه نیافتد؛ چون اگر این حکومت با جنگ از دست می‌رفت، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) کشته می‌شدند. از طرف دیگر اگر امام حسن(ع) در همان ابتدای کار و بدون هیچ اقدامی، حکومت را به معاویه واگذار می‌کرد، معنایش این بود که پدر من یعنی امیرالمؤمنین(ع) بر باطل بوده است؛ چراکه در این صورت، مردم می‌گفتند : علی(ع) تا به حال در باطل بود، ولی پسرش حق را به صاحب آن یعنی معاویه واگذار کرد. پس امام حسن(ع) باید در این شرایط به نحوی عمل کند که نه واگذاری حکومت حساب بشود و نه جنگ ادامه پیدا کند. لذا امام حسن(ع) در ابتدا برای جنگ با معاویه فراخوان عمومی کرد. البته حضرت(ع) از همان ابتدا می‌دانست که روی این لشگر نمی‌توان حساب کرد. فرمانده این لشگر، عبیدالله بن عباس بود. عبیدالله بن عباس برادر عبدالله بن عباس است. عبدالله بن عباس که آبرویی در تاریخ دارد، یک روز بیت‌المال بصره را برداشت و به مکه رفت. عبیدالله بن عباس به اندازه برادرش هم در تاریخ آبرو ندارد. انتخاب عبیدالله بن عباس به عنوان فرمانده این لشگر نشان می‌دهد که دست امام حسن(ع) به کلی از نیرو خالی بوده است. ? در تاریخ آمده است که وقتی امام حسن مجتبی(ع) در ساباط خواست یاران خود را امتحان کند و میزان اطاعت پذیری آنها بداند و از این طریق دوست را از دشمن تشخیص دهد، به دلیل خیانت برخی فرماندهان و نبود اصحابی برای جنگ با معاویه، از پیشنهاد صلحی که معاویه به امام(ع) داده بود، سخن به میان آورد و خطبه خواندند و سپس به خیمه ی خود بازگشتتند. در این میان، سپاه امام(ع) گفتند : 📜《كَفَرَ وَاللَّهِ الرَّجُلُ! ثُمَّ شَدُّوا عَلَى فُسْطَاطِهِ فَانْتَهَبُوهُ حَتَّى أَخَذُوا مُصَلَّاهُ مِنْ تَحْتِهِ ثُمَّ شَدَّ عَلَيْهِ عَبْدُ الرَّحْمَنِ أَزْدِيُّ فَنَزَعَ مِطْرَفَهُ عَنْ عَاتِقِهِ فَبَقِيَ جَالِساً مُتَقَلِّداً السَّيْفَ بِغَيْرِ رِدَاءٍ!》  ♦️به خدا قسم، اين مرد کافر شده است و بـه خيمه ی حضرت(ع) حمله ور شدند! حتى سجاده ايشان را از زير پايش غارت کردند و عبدالرحمن ازدى بـه طرف آن بزرگوار یورش برد و مِطرَف (شال بزرگى که روى شانه ها انداخته مي شود) را از گردن آن حضرت(ع) کشید، پس آن حضرت(ع) در حالي که شمشيرش را بـه گـردن آويخته بود، نشست.(۶) ارشاد ج۲ ص۱۲ بعد از صلح امام حسن(ع) با معاویه، حضرت(ع) از کوفه به مدینه رفت، اما همچنان برای معاویه خطری بزرگ محسوب می شد
. معاویه بعد از اینکه پایه های حکومتش را در شام و بلاد اسلامی محکم ساخت در صدد کشتن حضرت(ع) برآمد ،تا اینکه به این نتیجه رسید که حضرت(ع) را به واسطه ی همسرش جعده به قتل برساند. پس معاویه با دسیسه و تطمیع جعده در وعده مالی به مقدار صد هزار درهم و ازدواج با فرزند خویش یزید، او را راغب ساخت تا به امام حسن(ع) زهر دهد. جعده نیز با وساطت و پافشاری پدرش اشعث و دیگران پذیرفت. جعده گمان می‌کرد همین که امام حسن(ع) را از میان بر دارد، عروس خلیفه می‌ گرددو مال فراوانی نصیبش می شود. تا اینکه روزی امام حسن(ع) روزه بود، جعده زهر را در شیر ریخت و در هنگام افطار به امام(ع) داد، امام مقداری از آن را نوشید و بلافاصله زهر را احساس کرد و فرمود: «انا لله وانا الیه راجعون»! جعده‌ پس‌ از زهر دادن‌ به‌ امام‌ حسن(ع)، مورد نفرین حضرت‌ قرار گرفت. از آن پس، حضرت(ع) پیوسته لخته‌های خون بالا می‌آورد و این وضع ۴۰ روز ادامه داشت تا سرانجام به نقلی در روز ۲۸ صفر سال ۵۰ هجری پس از وصیت به برادرش، امام حسین(ع)، دار فانی را وداع گفت،و به شهادت رسید. جعده بعد از انجام ماموریت از مدینه به شام آمد، ولی معاویه به وی اعتنایی نکرد و وی را ناکام از قصر بیرون راند و با کنایه گفت: تو به فرزند رسول خدا(ع) ترحم نکردی! می ترسم یزید را هم همچون وی به قتل برسانی! 📚منابع: ۱)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۱۶ ۲)مروج الذهب مسعودی، ج۳، ص۱۸۲ ۳)مقاتل الطالبین اصفهانی، ج۱، ص۴۸ پاسخ : در زمان خلافت امام حسن مجتبی(ع)، قبل از صلح با معاویه، نامه‌ هایی میان امام حسن(ع) و معاویه رد و بدل شد و هر یک از آنها، از دیگری خواست که از خلافت دست کشد و تسلیم گردد. این نامه‌ها به جایی نرسید و سرانجام معاویه با سپاهی به سوی کوفه حرکت کرد. امام حسن(ع) نیز مردم را به دفاع فراخواند که در این میان، سپاهی دوازده هزار نفری تشکیل شد. امام حسن(ع) فرماندهی این سپاه را به عبیدالله بن عباس واگذار کرد و به او گفت که این سپاه از بهترین جنگجویان، قاریان قرآن و یاران امیرمومنان(ع) تشکیل شده است و او را همراه سپاه به مقابله با سپاه معاویه گسیل کرد و گفت : همانجا (مسکن) بماند تا آن حضرت(ص) همراه دیگر سپاهیان به او ملحق شود. در عین حال امام(ع) احتیاط کرد و برای عبیدالله جانشینی برگزید. امام(ع) قیس بن سعد بن عباده را جانشین عبیدالله قرار داد! امام(ع) آنان را به سوی مسکن فرستاد و خود عازم مدائن شد.  📜ابن ابی الحدید معتزلی در شرح نهج البلاغه اینگونه می نویسد : 《فَلما كانَ الليلُ أرسلَ معاويةُ إلي عبيد الله بن عباس أن الحسن(ع) قد راسلني في الصلح ،وهو مسلم الامر إلیّ ، فإن دخلتَ في طاعتي الان كنتَ متبوعا ، وإلا دخلتَ وأنتَ تابع ، ولكَ إن أجبتني الان أن أعطيك ألفَ ألفَ درهم ، أعجل لك في هذا الوقت نصفها، وإذا دخلتَ الكوفة النصف الآخر، فانسلَ عبيد الله إليه ليلاً، فدَخل عسكرُ معاوية ، فوفي له بما وعده، وأصبح الناسُ ينتظرون عبيدالله أن يخرج فيصلّي بهم، فلم يخرج حتي أصبحوا ، فطلبوه فلم يجدوه!》 ♦️وقتي كه شب شد معاويه به نزد عبيد الله بن عباس فرستاده و به او گفت : حسن بن علی(ع) در مورد صلح با من نامه نگاري مي كند ؛ و او كار را به دست من سپرده است؛ اگر تو الان در اطاعت من وارد شوي از حسن بن علي(ع) جلو خواهي افتاد (و به من نزديك تر خواهي بود) و گرنه او از تو جلو مي افتد ؛ و اگر الان سخن من را قبول كني هزار هزار درهم (يك ميليون) به تو خواهم داد، كه اكنون برای تو نصف آن را پيش مي فرستم؛ و وقتي به كوفه وارد شدم نيمه ديگر را به تو مي دهم. پس نيمه شب عبيدالله از لشكر جدا شده و به لشكرگاه معاويه وارد شد؛ معاويه نيز آنچه را به او وعده داده بود پرداخت كرد؛ صبح گاه مردم منتظر بيرون آمدن عبيدالله براي نماز بودند اما وي بيرون نيامد تا آفتاب طلوع كرد ؛ پس به دنبال وي گشته اما او را نيافتند! با رفتن عبیدالله، قریب دو سوم سپاه عراق به معاویه پیوست و بدین ترتیب تنها چهار هزار نفر در کنار قیس بن سعد باقی ماندند.  به طور کلی عبیدالله، عنصر سست مایه ای بود و خیانت او، از عوامل اصلی شکست سپاه عراق در برابر معاویه و از دلایل اصلی پذیرش صلح توسط امام مجتبی(ع) می باشد. بلاذری درباره پیوستن او به معاویه سخنی دیگر دارد و گفته است؛ چون عبیدالله دید که حسن بن علی(ع) رغبتی به امر خلافت ندارد، به معاویه پیوست. اما از سخنان قیس بن سعد بن عباده جانشین فرماندهی سپاه ۱۲۲ هزار نفره که  پس از فرار عبیدالله، فرمانده سپاه شد، برمی‌آید که او فرمانده شجاع و قابل اعتمادی نبوده است. قیس در این سخنرانی عبیدالله، پدرش عباس و برادرش عبدالله بن عباس را به پیامبر و امام علی(ع) وفادار ندانسته است. 📚منابع : ۱)شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد، ج۱۶، ص۴۲ ۲)مقاتل الطالبیین اصفهانی، ص۷۱-۷۳ ۳)أنساب الأشراف بلاذری، ج۴، ص۵۹ ۴)البدایة و النهایة ابن کثیر، ج۸، ص۱۴ ۵)تاریخ الامم و الملوک
طبری، ج۵، ص۱۵۸ ۶)قاموس الرجال قرشی، ج۷، ص۷۰ ۷)تاریخ خلفاء جعفریان، ص۳۶۴ ✅امام حسن مجتبی(ع) سردار بزرگ جنگش «عبیدالله بن عباس» بود که می‌دانید چه کار کرد. شبانه رفت با معاویه که آن طرف بود، مذاکره کرد. پول گرفت، لشکرگاه خودش را ترک کرد و به دشمن پناهنده شد! امروز اگر یک سرباز شما به دشمن پناهنده می‌شود، چگونه درباره‌اش قضاوت می‌کنید؟ شب خوابیدند، صبح بلند شدند دیدند فرمانده‌ی کلّ نیروهای امام حسن(ع) از خیمه بیرون نمی‌آید. یک ساعت، دو ساعت، بعد رفتند داخل خیمه، دیدند نیست! دقّت کردند، دیدند آن طرف خیمه، شکافته است. بعد، قضیه روشن شد. در رأس کار چه کسی بود؟ امام حسن مجتبی(ع)! این چه توقّع بی‌جایی است که اگر یک رئیس، یک مرؤوس، یک قاضی، یا مسؤول بخش خاصی از کشور، از تشکیلات حکومت اسلامی، پایش را کج بگذارد، آن آقایی که با او مواجه می‌شود، فوراً شروع می‌کند به اصل نظام اسلامی، اصل جمهوری اسلامی، اصل حکومت اسلامی اهانت کردن! 📚منبع : بیانات مقام معظم رهبری ۱۳۷۲/۰۵/۰۵
کانال پرسمان اعتقادی : ❔یکی از اساتید این شبهه را کرد که مگر قرآن دستور به اطاعت مطلق از پیامبر را نمی دهد پس چرا پیامبر با یاران خود می کرد و از رای و نظر آنها تبعیت می کرد ❗️آیا این مخالفت کردن پیامبر با دستور قرآن نبود ❕ 💠💠 👌همان خدایی که دستور به تبعیت کردن و اطاعت از پیامبر را می دهد ، به پیامبرش دستور به کردن داده و می فرماید ؛ « در كارها با آنها مشورت كن اما هنگامى كه تصميم گرفتى (قاطع باش و) بر خدا توكل كن زيرا خداوند متوكلان را دوست دارد » ( آل عمران 159) ❕مسلم است كه پيامبر گرامی هرگز در احكام الهى با مردم مشورت نمى كرد بلكه در آنها صرفا وحى بود و می فرمود ؛ « من تنها از چيزى پيروى مى کنم كه بر من وحى مى شود » ( احقاف 10) 👌بنابراين مورد مشورت پیامبر ، تنها طرز اجراى دستورات و نحوه پياده كردن احكام الهى بود و الا در قانون گذاری همگان موظف به اطاعت از پیامبر گرامی بودند . پيامبر در قانونگذارى، هيچوقت مشورت نمى كرد و تنها در طرز اجراى قانون نظر مسلمانان را مى خواست . 🔸پيامبر گرامی با اين كه قطع نظر از وحى آسمانى آن چنان فكر نيرومندى داشت كه نيازى به نداشت براى اينكه از يك سو مسلمانان را به اهميت مشورت متوجه سازد تا آن را جزء برنامه هاى اساسى زندگى خود قرار دهند، و از سوى ديگر، نيروى و انديشه را در افراد پرورش دهد، در امور عمومى مسلمانان كه جنبه اجراى قوانين الهى داشت (نه قانونگذارى) جلسه مشاوره تشكيل مى داد، و مخصوصا براى رأى افراد صاحب نظر ارزش خاصى قائل بود، تا آنجا كه گاهى از رأى خود براى احترام آنها، صرفنظر مينمود چنان كه نمونه آن را در جنگ" احد" مشاهده كرديم و مى توان گفت يكى از عوامل موفقيت پيامبر در پيشبرد اهداف اسلامى همين موضوع بود. 👌اصولا مردمى كه كارهاى مهم خود را با مشورت و صلاح انديشى يكديگر انجام ميدهند و صاحبنظران آنها به مشورت مى نشينند، كمتر گرفتار لغزش مى شوند. بعكس افرادى كه گرفتار استبداد راى هستند و خود را بى نياز از افكار مىدانند هر چند از نظر فكرى فوق العاده باشند غالبا گرفتار اشتباهات خطرناك و دردناكى مى شوند. ❕از اين گذشته استبداد راى، شخصيت را در توده مردم مى كشد و افكار را متوقف مى سازد، و استعدادهاى آماده را نابود مى كند، و به اين ترتيب بزرگترين سرمايه هاى انسانى يك ملت از دست مى رود. 👌بعلاوه كسى كه در انجام كارهاى خود با ديگران مشورت مى كند، اگر مواجه با پيروزى شود كمتر مورد حسد واقع مى گردد، زيرا ديگران پيروزى وى را از خودشان مى دانند و معمولا انسان نسبت به كارى كه انجام داده حسد نمى ورزد و اگر احيانا مواجه با شكست گردد زبان اعتراض و ملامت و شماتت مردم بر او بسته است، زيرا كسى به نتيجه كار خودش اعتراض نمى كند، نه تنها اعتراض نخواهد كرد بلكه دلسوزى و غمخوارى نيز مى كند. ❕يكى ديگر از فوائد مشورت اين است كه انسان ارزش شخصيت افراد و ميزان دوستى و دشمنى آنها را با خود درك خواهد كرد و اين شناسايى راه را براى پيروزى او هموار مى كند . 👌مشورتهاى پيامبر با آن قدرت فكرى و فوق العاده اى كه در حضرتش وجود داشت، بخاطر مجموع اين جهات بوده است تا به همگان لزوم مشورت گرفتن را آموزش دهد ، اما باز هم در نهایت تصمیم نهایی را پیامبر می گرفت و همگان موظف به بودند چنان که فرمود ؛ « هنگامى كه تصميم گرفتى (قاطع باش و) بر خدا توكل كن زيرا خداوند متوكلان را دوست دارد » « فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِين » ( آل عمران 159) ❕بنابراین میان اطاعت از پیامبر گرامی و مشورت گرفتن ایشان از اصحاب هیچ گونه وجود ندارد . 📚تفسیر نمونه ج 3 ص 143
📖📖📖📖﷽📖📖📖📖📖📖 📢مراسم شب های احیا و ظهر شهادت امیرالمومنین(ع) 🚩جلسه مذهبی عشاق الحیدر(ع)رهروان امر ظهور 📒سخنران: دکتر مسعود بازودار (استاد دانشگاه) 🎤مداحان: حسین تیماجی _ سیدرضا علیزاده _امیر سلیمانی پور _علی ضمیری 🗓زمان:شبهای احیا و ظهر شهادت ⏱ساعت: شبهای احیا ساعت ۲۳ ظهر شهادت ساعت ۱۸ مکان:بین گاز ۱۲و ۱۴ مسجد سید 🚻برادران و خواهران 📖📖📖📖ماه رحمت خدا📖📖📖 🔳 کانال اعلام مراسم مذهبی مشهد https://telegram.me/joinchat/CSPxzz0MANh_998b_6sy2A @Marasem_mashhad 🔳کانال سروش اعلام هئیات مراسم مشهد https://sapp.ir/marasem_mashhad 💬 سوال: مقدار مسافت شرعى از دیدگاه مراجع تقلید: ✅پاسخ: ✍آيات عظام امام، بهجت، خامنهاى، فاضل ، صافى و نورى: مسافت شرعى تقريباً 22/5 كيلومتر است. ✍آيات عظام تبريزى، سيستانى و وحيد: مسافت شرعى تقريباً 22 كيلومتر است. ✍آيةاللَّه مكارم: مسافت شرعى تقريباً21/5 كيلومتر است. 🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃 💬سوال: آیاکسی که شب نیت شکستن روزه را دارد میتواند اول روزه اش رابشکند بعد به سفر برود، ✅پاسخ: ✍کسی که می داند فردا مسافر است و روزه باطل خواهد شد ، باز نمیتواند نیت روزه نکند. ☝️باید حتما نیت روزه کرده و تا وقتی که مسافر نشده است ، مبطلات روزه را نباید انجام بدهد. سوال⁉️از کاربر👈نجم الهدی سلام ووقتتون بخیر وطاعاتتون قبول وعیدتون مبارک💐 سؤالم این بود"چراخانمهاواقایان باید نماز ظهروعصرواهسته بخونند؟" پاسخ اجمالی دلیل اصلی آهسته خواندن این دو نماز، پیروی از سنت پیامبر اکرم(ص) است، چون نمازشان بدین کیفیت بوده و خداوند نیز ایشان را به عنوان اسوه و راهنمای ما قرار داده و پیامبر فرمود: همان گونه که من نماز مىگزارم، نماز بخوانید از این رو ما نیز باید همانند ایشان رفتار نماییم. البته دلایل دیگری هم در این مورد بیان شده، از جمله این که بلند خواندن نماز صبح و مغرب و عشا به این دلیل است که با توجه به تاریک بودن هوا، مردم بتوانند محل برگزاری نماز را تشخیص دهند، اما در نماز ظهر و عصر به دلیل روشن بودن هوا، نیاز به این امر نیست. البته، چنین دلایلی تنها میتواند به عنوان یک حکمت ارزیابی شوند و باید در نظر داشت که شاید دلایل متعدد دیگری نیز وجود داشته باشد که ما از چند و چون آن بیاطلاعیم. پاسخ تفصیلی بسیاری از دستورات خداوند و فرستادگان ایشان، تنها بدین دلیل میباشند که میزان فرمانبرداری بندگان، با آن سنجیده شود و این خود به تنهایی، دلیل مناسبی بوده و نیاز به وجود دلیل دیگری در لزوم اجرای این دستورات نیست. به عنوان نمونه، وقتی طالوت، هنگام رفتن به جنگ، به سپاهیان خود عرضه داشت که خداوند میخواهد شما را با نهر آبی امتحان نماید و هر که بیش از یک کف دست، از آب آن نهر بنوشد، نباید در سپاه من باشد[1]، نباید لزوما به دنبال دلیل صدور چنین فرمانی از جانب خداوند رفت، چون شناسایی فرمانبرداران از نافرمانان، خود دلیلی کافی و قانع کننده برای این امر میباشد. البته این بدان معنی نیست که برای دستورات خداوند، هیچ دلیل دیگری غیر از آزمایش بندگان وجود ندارد، بلکه بسیاری از این فرامین، دارای فوائد ارزشمند دیگری نیز میباشند که در رشد و تعالی جامعه بشری نقش مهمی ایفا مینمایند و آنچه بیان شد، تنها برای تأکید این مطلب بوده که اگر به ظاهر هم، دلیلی برای دستوری از دستورات خداوند نیافتیم، نباید نسبت به آن بیاهمیت باشیم، هرچند، جستجو در این زمینه و پیبردن به برخی دلایل عبادات نیز امری پسندیده بوده و منافاتی با تسلیم کامل در مقابل اوامر الاهی ندارد. در زمینه آهسته خواندن قرائت در نماز ظهر و عصر و بلند خواندن آن در نماز صبح و مغرب و عشاء، روایتی وجود دارد که متن کامل آن را به استحضار میرسانیم: ادامه پاسخ 👇👇 فضل بن شاذان از امام رضا(ع) نقل مینماید که ایشان در بیان دلیل بلند خواندن قرائت در برخی نمازها و کوتاه خواندن آن در برخی دیگر، فرمودند: نمازهایی که بلند خوانده میشود، هنگامی است که هوا تاریک میباشد، بنابر این، لازم است که صدا را در نماز بلند نمود، تا هر شخصی که از آن حوالی عبور مینماید، متوجه برقراری نماز جماعت گردد و اگر میخواهد با آنها نماز بخواند، به ایشان بپیوندد، چون بدینوسیله، حتی اگر به دلیل تاریکی، نمازگزاران را مشاهده ننماید، با شنیدن صدای آنها به برقراری نماز جماعت پی خواهد برد و در نمازهایی که بلند خوانده نمیشود، به دلیل روشنایی روز، این ضرورت وجود نداشته و بدون این که صدایی شنیده شود، میتوان محل برقراری نماز را پیدا نمود[2]. 🌹🍃 شاید با دقت در این روایت، پرسشهای دیگری مطرح شود که با در نظر گرفتن وضعیت کنونی، که با وجود نعمت برق، شب و روز، تفاوت چندانی در روشنایی ندارند، دیگر نباید به بلند یا کوتاه بودن صدایمان در نمازهای مختلف، اهمیت چندانی بدهیم، یا این که، ظاهر این رو
ایت در نماز جماعت است و میتوان در نماز فرادی که ارتباط با دیگران ندارد، حتی نماز مغرب و عشا را کوتاه خواند و یا این که در روز نیز که هوا روشن است، باید برای راهنمایی نابینایان، نماز ظهر و عصر را بلند بخوانیم و ... در پاسخ باید گفت که چنین تفکیکی، باید همانند سابق ادامه یابد، چون اولا، ما مطمئن نیستیم که دلیل ارائه شده در روایت، دلیل منحصر به فرد چنین تفکیکی است که با از بین رفتن این دلیل، مدلول آن نیز از بین خواهد رفت، بلکه ممکن است دلایل دیگری نیز در این مورد وجود داشته باشد که ما از آنها اطلاعی نداشته باشیم[3]، و ثانیا، در برخی مناطق و بعضی اوقات، هنوز نیز میتوان همین استفاده را از بلند خواندن نماز نمود. بنابر این سزاوار است؛ همان گونه که در ابتدای پاسخ بیان شد، جهت فرمانبرداری از دستورات خداوند و عمل به سنت پیامبر اکرم(ص)، همواره این شیوه را حفظ نماییم. روایات دیگری نیز وجود دارد که دلایل دیگری را در این زمینه ارائه مینماید، از جمله اینکه هنگام معراج پیامبر(ص)، فرشتگان در برخی نمازها به ایشان اقتدا نمودند و خداوند برای این که برتری این نمازها را بر نمازهای دیگر اعلام نماید، دستور فرمود که این نمازها را بلند بخوانند[4]. در نهایت، مجددا تأکید مینماییم که دلیل اصلی چنین اموری، تسلیم در مقابل اوامرخداست
🏴ویژه مراسم شبهای قدر وروز۲۱رمضان🏴 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 🚩جلسه مذهبی عشاق الحیدر(ع)🚩 👈👈👈شب اول مراسم👉👉👉 🕚زمان :امشب راس ساعت ۲۳الی سحر --------------------------------- 🎙سخنران: دکتر مسعود بازودار ---------------------------------- 🎤مداحان: حسین تیماجی سید رضا علیزاده علی ضمیری ---------------------------------- مکان:خیابان گاز ،بین گاز ۱۲و۱۴,مسجد سید (بصرف سحری) ---------------------------------- ضمنا مکان مجزا جهت خواهران محیا میباشد ---------------------------------- ◼️منتظرتان هستیم ◾️یاعلی 🏴ویژه مراسم شبهای قدر وروز۲۱رمضان🏴 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 🚩جلسه مذهبی عشاق الحیدر(ع)🚩 👈👈👈شب دوم مراسم👉👉👉 🕚زمان :امشب راس ساعت ۲۳الی سحر --------------------------------- 🎙سخنران: دکتر مسعود بازودار ---------------------------------- 🎤مداحان: حسین تیماجی سید رضا علیزاده علی ضمیری ---------------------------------- مکان:خیابان گاز ،بین گاز ۱۲و۱۴,مسجد سید (بصرف سحری) ---------------------------------- ضمنا مکان مجزا جهت خواهران محیا میباشد ---------------------------------- ◼️منتظرتان هستیم ◾️یاعلی 💠دعای روز بیستم ماه مبارک💠 اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ الجِنانِ واغْلِقْ عَنّی فیهِ أبوابَ النّیرانِ وَوَفّقْنی فیهِ لِتِلاوَةِ القرآنِ یا مُنَزّلِ السّكینةِ فی قُلوبِ المؤمِنین. خدایا بگشا برایم در آن درهاى بهشت و ببند برایم درهاى آتش دوزخ را و توفیقم ده در آن براى تلاوت قرآن اى نازل‌كننده آرامش در دلهاى مؤمنان. @rahrovaneamrezohur ✳️هیات انصارالزینب سلام الله✳️ ➖➖➖➖➖➖➖➖ "مراسم احیای شبهای قدر وشهادت حضرت امیرالمومنین علی(علیه السلام)" ➖➖➖➖➖➖➖➖ "زیارت عاشورا"قرائت دعای جوشن کبیر"سخنرانی " قرآن به سر ومراسم احیا"روضه وعزاداری" سخنران :دکتر مسعود بازودار ▪️مداحان: محسن ذاکری رسول منصوری ▪️مداحان مهمان: ✅سیدمصطفی قدمگاهی ✅امیرمعصوم زاده ➖➖➖➖➖➖➖➖ ▪زمـان: یک شنبه/13/خرداد/1397 سه شنبه/15/خرداد/1397 پنج شنبه/17/ خرداد/۱۳۹۷ ساعت شروع ۲۱.۳۰ ▪مڪان:شهرک شهید رجایی حر۱۹-دهنوی۱۱-مسجدامام صادق(ع) لینک کانال هـیات انصارالزینب سلام الله @ansarozeinab78
❔یکی از موضوعاتی که در تاریخ زندگی علی بن ابی طالب وجود دارد مسئله "شراب خواری" ایشان است که نشان می دهد آنچه که امروزه توسط اسلامگرایان و بالخصوص شیعیان درباره ی علی بیان می شود صرفا ساخته ذهنشان است و مبنای تاریخی ندارد. ⚡️بزرگان اسلام با اسناد فراوان پرده از شرابخواری علی بن ابی طالب برداشته اند و در نقل کرده اند : «: از علی بن ابی طالب نقل شده است که گفت : عبدالرحمن بن عوف برای ما غذایی درست کرد و ما را دعوت نموده و به ما شراب داد؛ وقتی شراب نوشیدیم وقت نماز شد؛ عبدالرحمن من را مقدم کرده و من در نماز سوره کافرون را اینگونه خواندم لا اعبد ما تعبدون و نحن نعبد ما تعبدون پس خداوند این آیه را نازل نمود که : ای کسانی که ایمان آوردید مبادا در حال مستی به سراغ نماز بروید تا زمانی که بدانید چه می گویید.» ( سنن ترمذی ج 5 88) 💠پاسخ💠 👌اسلام از روش تحريم و آماده ساختن افكار و اذهان براى ريشه كن كردن ميگسارى كه به صورت يك عادت ثانوى در رگ و پوست جامعه نفوذ كرده بود، استفاده كرد، به اين ترتيب كه نخست در بعضى از سوره هاى مكى اشاراتى به زشتى اين كار نمود، چنان كه در آيه 67 سوره نحل مى خوانيم وَ مِنْ ثَمَراتِ النَّخِيلِ وَ الْأَعْنابِ تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سَكَراً وَ رِزْقاً حَسَناً" از ميوه هاى درخت نخل و انگور، مسكرات و روزيهاى پاكيزه فراهم مى كنيد". 👌در اينجا" سكر" يعنى و شرابى را كه از انگور و خرما مى گرفتند، درست در مقابل رزق حسن قرار داده است، و آن را يك نوشيدنى ناپاك و آلوده شمرده است. ❕ولى عادت زشت شرابخورى از آن ريشه دارتر بود، كه با اين اشاره ها ريشه كن شود، بعلاوه شراب بخشى از درآمدهاى اقتصادى آنها را نيز تامين مى كرد لذا هنگامى كه مسلمانان به مدينه منتقل شدند و نخستين حكومت اسلامى تشكيل شد، دومين دستور در زمينه منع شرابخوارى به صورت قاطعترى نازل گشت، تا افكار را براى تحريم نهايى آماده تر سازد، در اين موقع بود كه آيه 219 سوره بقره نازل گرديد يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِما إِثْمٌ كَبِيرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما- در اين آيه ضمن اشاره به منافع اقتصادى مشروبات الكلى براى بعضى از جوامع همانند جامعه ، اهميت خطرات و زيانهاى بزرگ آن را كه به درجات از منافع اقتصادى آن بيشتر است يادآورى مى شود. 👌به دنبال آن در آيه 43 سوره نساء يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَ أَنْتُمْ سُكارى حَتَّى تَعْلَمُوا ما تَقُولُونَ به مسلمانان صريحا دستور داده شد كه در حال مستى هرگز نماز نخوانند تا بدانند با خداى خود چه مى گويند. ❕آشنايى مسلمانان به احكام اسلام و آمادگى فكرى آنها براى ريشه كن ساختن اين مفسده بزرگ اجتماعى كه در اعماق وجود آنها نفوذ كرده بود، سبب شد كه دستور نهايى با كامل و بيان قاطع كه حتى بهانه جويان نيز نتوانند به آن ايراد گيرند نازل گرديد، لذا فرمود ؛ « اى كسانى كه ايمان آورده ايد شراب و قمار و بتها و از لام (كه يك نوع بخت آزمايى بوده) پليدند و از عمل شيطانند از آنها دورى كنيد تا رستگار شويد. شيطان مى خواهد در ميان شما بوسيله شراب و قمار عداوت ايجاد كند، و شما را از ذكر خدا و از نماز باز دارد آيا (با اينهمه زيان و فساد و با اين نهى اكيد) خوددارى خواهيد كرد » ( مائده 90_92) 📚تفسیر نمونه ج 5 ص 68 ❕از جمله کسانی که تا آخرین بیان حرمت شراب خواری ، دست از شراب خواری بر نداشت عمر بن الخطاب بوده است چنان که ابن عمر از قول پدرش نقل می کند که عمر می گفت ؛ «به درستیکه من شراب خوار ترین مردم بودم در » 📚سنن کبری،ج10 ص214 _ سیره عمر،ابن جوزی، ص68 _کنزالعمال،ج3 ص107 ❕علمای اهل سنت نقل می کنند ؛ « عمر علاقه شديد به شراب داشت ، دعا مى كرد، و مى گفت خدايا بيان روشنى در مورد خمر براى ما بفرما، هنگامى كه آيه سوره بقره (يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ ...) (بقره- 219) نازل شد پيامبر آيه را براى او قرائت كرد ولى او باز به دعاى خود ادامه مى داد، و مى گفت خدايا بيان روشنترى در اين زمينه بفرما، تا اينكه آيه سوره نساء (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَ أَنْتُمْ سُكارى) (نساء 43) نازل شد، پيامبر ص آن را نيز بر او خواند، باز به دعاى خود ادامه مى داد!، تا اينكه سوره مائده كه صراحت فوق العاده اى در اين موضوع دارد، نازل گرديد، هنگامى كه پيامبر آيه را بر او خواند، گفت: انتهينا انتهينا!" از نوشيدن شراب خوددارى مى کنيم، مى كنيم » 📚المستدرک علی الصحیحین ، ج 4 ص 159_ سنن ترمذی ج 5 ص 236 _ مسند احمد ج 1 ص 53 👌ادامه 👇 ❕ادامه 👇 👌علمای اهل سنت جهت پرده بوشی بر این ننگ عمر در شراب خواری در صدد بر آمده ان
تاره های آسمان و سنگینی و پیمانه های دریاها باشد » 📚وسائل الشیعه ج 10
د تا ساحت علی علیه السلام را نیز آلوده کنند و با نقل روایاتی جعلی بگویند علی علیه السلام نیز تا قبل از نزول حکم تحریم کلی شراب ، معاذ الله شراب می خورده است ، لذا جریان و روایت مورد استناد کانال ضد دین را در این باره کرده اند . 👌یکی از نشانه های کذب بودن جریان فوق تناقض های شدیدی است که اهل سنت در هنگام نقل آن جریان گرفتار آن شده اند ، گاهی می گویند اشخاص حاضر در آن مجلس سه نفر بودند ، گاهی می گویند پنج نفر بودند ، گاهی می گویند عبد الرحمان عوف شراب را تهیه کرد ، گاهی می گویند خود علی علیه السلام تهیه کرد و گاهی می گویند مردی از انصار تهیه کرد ، و تناقض های دیگر که جهت آگاهی رجوع شود ؛ 📚الصحیح من سیره الامام علی علیه السلام ، سید جعفر ، ج 3 ص 53 ❕در روایات ما آمده است که علی علیه السلام از آن مجلس شراب خواری برخاست و ؛ « خداوند خمر و شراب را لعنت کرده است ، به خداوند سوگند حتی جرعه ای از آن را نمی خورم ، چرا که شراب خواری عقل را زائل کرده و انسان را دیگران قرار می دهد » ❕در ادامه روایت حسن بصری می گوید ؛ « علی علیه السلام از میان آنها خارج شد و به سوی مسجد رفت ، پس از آن جبرئیل حکم قطعی شراب را آورد ، به خدا سوگند علی علیه السلام قبل از تحریم شراب نیز حتی برای یک لحظه شراب نخورد » 📚بحار الانوار ج 38 ص 64_ تفسیر البرهان ج 1 ص 500 👌حاکم نیشابوری از علمای اهل سنت می نویسد ؛ « جریان شراب خواری علی علیه السلام ساخته دست خوارج است ، خداوند علی علیه السلام را از این نسبت ها منزه ساخته است » 📚مستدرک الحاکم ج 2 ص 307 👌این نسبت های ناروا را چگونه می توان به علی علیه السلام داد در حالی که پیامبر گرامی فرمود ؛ « جبرئیل به من خبر داده است که ملائکه ثبت اعمال علی بر دیگر فرشتگان فخر می فروشند که با علی هستند زیرا از زمانی که با او هستند هیچ گاه مطلبی ناشایست را در علی ننوشته اند » 📚مناقب آل ابی طالب ج 1 ص 360 👌و یا فرمود ؛ « فرشتگان موکل اعمال علی ، هیچ گاه عملی که خشم خداوند را در پی داشته باشند را به سوی خدا نبرده اند » 📚علل الشرایع یک جلدی ، ص 14_ الطرائف ابن المغازلی ص 20 ❕آری همه این موارد شاهدی روشن و قطعی بر جعلی بودن جریان فوق مبنی بر شراب خواری علی علیه السلام می باشد ❔فلسفه احیا گرفتن شب قدر در چه نکته ای است ❗️چرا باید شب قدر را احیا گرفت ❕❕ 💠💠 👌شب قدر به اين جهت" قدر" ناميده شده كه جميع مقدرات بندگان در تمام سال در آن شب تعيين مى شود، اين معنى سوره دخان است كه مى فرمايد ؛ « ما اين كتاب مبين را در شبى پر بركت نازل كرديم، و ما همواره انذار كننده بوده ايم، در آن شب كه هر امرى بر طبق حكمت خداوند تنظيم و تعيين مىگردد" (دخان- 3 و 4). 👌اين بيان هماهنگ با روايات متعددى است كه مى گويد در آن شب، مقدرات يك سال انسانها تعيين مى گردد، و ارزاق و سرآمد عمرها، و امور ديگر، در آن ليله مباركه تفريق و مى شود. ❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « تقدیر در شب نوزدهم ماه رمضان صورت می گیرد و ابرام و تحکیم آن در شب بیست و یکم و امضاء آن در شب بیست و سوم صورت می گیرد » 📚الکافی ج 4 ص 156 👌و فرمود ؛ « حوادث و مرگها و روزى ها و آنچه تا سال خواهد شد ، در شب نوزدهم تقدیر می شود » 📚الکافی ج 4 ص 156 ❕البته اين امر هيچگونه تضادى با آزادى اراده انسان و مساله اختيار ندارد، چرا كه تقدير الهى به وسيله فرشتگان بر طبق شايستگيها و لياقتهاى افراد، و ميزان ايمان و تقوى و پاكى نيت و آنها است. ❕يعنى براى هر كس آن مقدر مى كنند كه لايق آن است، يا به تعبير ديگر زمينه هايش از ناحيه خود او شده، و اين نه تنها منافاتى با اختيار ندارد و بلكه تاكيدى بر آن است. 📚تفسیر نمونه ج 27 ص 189 👌 فلسفه احیاء شب قدر در این نکته است که چون در شب قدر سرنوشت انسانها براى يك سال، بر طبق لياقتها و آنها، تعيين مى شود، بايد آن شب را بيدار بود، و توبه كرد و خودسازى نمود و به درگاه خدا رفت و لياقتى بيشتر و بهتر براى رحمت او پيدا كرد ، به خاطر همین است که عبادت و بندگی در شب قدر ارزشی بالاتر از هزار ماه دارد . ❕آرى در لحظاتى كه سرنوشت ما تعيين مى شود نبايد انسان در خواب باشد، و از همه چيز غافل و بيخبر كه در اين سرنوشت غم انگيزى خواهد داشت ، قرآن نیز چون يك كتاب سرنوشت ساز است، و خط سعادت و خوشبختى و هدايت انسانها در آن مشخص شده است بايد در شب قدر ، شب تعيين سرنوشتها، نازل گردد، و چه زيبا است رابطه ميان" قرآن" و" شب قدر"؟ 📚همان مدرک ❕لذا در فراوانی بر احیاء شب قدر تاکید شده است . 👌امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « هر کس شب قدر را احیاء بگیرد ، گناهانش آمرزیده می شود ، اگر چه به اندازه س
✨﷽✨ 💠گناهی که شیطان هم از آن بیزار است❗️ ☘امام جعفر صادق (ع) فرمودند : اگر کسى سخنى را بر ضد مۆمنى نقل کند و قصدش از آن ، زشت کردن چهره او و از بین بردن وجهه اجتماعى اش باشد و بخواهد او را از چشم مردم بیندازد، خداوند او را از ولایت خود خارج مى کند و تحت سرپرستى شیطان قرار مى دهد؛ ولى شیطان هم او را نمى پذیرد! 📚الکافی ج2 ص 358 ❗️ ↶【به ما بپیوندید 】↷ _______ ✨﷽✨ 📖 🔹آمرزش ⇦ خواندن سوره قدر در یکی از نماز ها باعث آمرزش گناهان میشود‌. [ ثواب الاعمال ص۲۶۷] 🔹اجابت دعا ⇦ هرکس این سوره را بخواند وآنگاه دعاکند دعایش درلوح محفوظِ مستجاب نوشته میشود. [ مستدرک‌الوسائل ج۴ص۱۹۰] 🔹امنیت ⇦ هر کس بعد از نماز عشا 15 بار سوره قدر را بخواند تا شب آینده در امان الهی خواهد بود. [ تفسیرالبرهان ج۵ ص۶۹۹ ] 🔹خواب آرام ⇦ هرکه پیش از خواب 7مرتبه سوره قدر را بخواند تا صبح در امان الهی خواهد بود. 📚تفسیرالبرهان ج۵ ص۶۹۹ ↶【به ما بپیوندید 】↷ _______ ✨﷽✨ 🌸جایگاه‌منکران‌امیرالمومنین‌علی‌علیه‌السلام 📖 محمد بن حسام سلمی گوید: محمد پسر امام صادق علیه السلام از پدرش از پدرانش نقل نمود که جبرائیل بر پیامبر خدا نازل شد و عرض کرد: ❤ ای محمد! خداوندِ سلام به تو سلام می رساند و می فرماید: 👈 من آسمان های هفت گانه و هرآنچه در آن است و زمین های هفت گانه و هر که بر روی آن است را آفریدم و موضع و مکانی نیافریدم که با عظمت تر از رکن و مقام باشد. و چنان چه در آن مکان، از زمانی که آسمان ها و زمین ها را خلق کردم، بنده ای مرا بخواند و دعا کند، سپس در حالی که منکر ولایت علی علیه السلام است به ملاقاتم بیاید، او را با صورت به سقر می‌افکنم. 📚:امالی شیخ صدوق/م۷۳/ص۸۴۵ ↶【به ما بپیوندید ✨﷽✨ 🔅زمان های طلب حاجت ✨امیرالمومنین علی علیه السلام: 🔻هر که از خدا حاجتی دارد آن را در سه وقت طلب کند: اول: ساعتی از روز جمعه دوم: هنگام زوال خورشید(ظهر)؛ هنگامی که باد می وزد و درهای آسمان گشوده می گردد و رحمت نازل می شود. و پرندگان به صدا درمی آیند. سوم: ساعتی در انتهای شب نزدیک طلوع فجر، 👈به راستی در آن هنگام دو فرشته ندا می کنند: آیا توبه کننده ای هست که توبه اش را بپذیدم؟ آیا درخواست کننده ای هست که عطایش دهم؟ آیا آمرزش خواهی هست تا او را بیامرزم؟ آیا حاجتمندی هست؟ ⬅️ پس آن دعوت کننده به سوی خدا را اجابت کنید. 📚:تحف العقول/ص۱۵۵ ↶【به ما بپیوندید 】
مباهله قرن 21: 💢برای روشنفکران بخوانید زن مرد است اگر این حرفها را یک ویا یک متفکر دینی میزد، و یا حتی اگر حدیث بود، روشنفکران رگ گردنشان کلفت میشد و به تمسخر میگرفتند ✅ایمانوئل کانت فیلسوف مشهور آلمانی: زن از لحاظ حقوقی دارایی مرد است و مالکیت با مرد می باشد. زن حق رای ندارد، زن شهروند منفعل است و نمی تواند از حق رای برخوردار شود. سیمای زن هوی و هوس است. حق مالکیتِ مرد در خانواده نه از زور سرچشمه میگیرد نه از قرارداد، این حق شخصی مرد است. (تنها بخشی از نظرات علیه زنان است) 📚منبع: کتاب فلسفه سیاسی کانت انتشارات نگاه معاصر صفحه358 تا 364 اگر این جملات و نظرات را یک متفکر دینی و یا بعنوان یک حدیث از اهل بیت ذکر میکردیم، افراد به اصطلاح با تمسخر و نقد حمله ور می شدند، حالا اینها نظرات و آرای بزرگترین متفکر عصر روشنگری را چگونه توجیه میکنند! کانت از بزرگترین فلاسفه قرن است و آرای او از جایگاه بالایی برخوردار است. 💢دستور امام علی به کارمندان ✅امیرالمومنین امام علی(ع)در نامه ای به کارمندان خود نوشتند: نوک قلم هایتان را باریک کنید تا جوهر کمتری مصرف شود و سطرهایتان را نزدیک به هم بنویسید تا کاغذ کمتری مصرف شود و از نوشتن مطالب اضافی برای من خودداری ورزید و اصل مطلب را بنویسید و از زیاده گویی بپرهیزید؛ زیرا اموال مسلمانان تحمل ضرر و زیان ندارد. 📚الخصال ، صفحه ۲۱۹ 💢چگونه صدقه دهیم؟ ✅امام صادق(ع): جلوی مردم، صدقه نده تا تو را ستایش کنند. زیرا اگر چنین کنی، پاداش خود را فقط در گرفته ای نه در آخرت. بلکه طوری پنهانی، با راستت صدقه بده، که حتی دست هم خبردار نشود. زیرا آن کسی که به خاطر او پنهانی صدقه می دهی، تو را آشکارا خواهد داد. 📚بحارالانوار ج۷۸ ص ۲۸۴ 💢اعمال شب قدر چیست؟ ✅دو رکعت نماز است در هر رکعت بعد از حمد هفت مرتبه توحید بخواند و بعد از فراغ هفتاد مرتبه اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَاَتُوبُ اِلَیهِ بگوید در روایت نبوى(ص) است که از جاى خود برنخیزد تا حقّ تعالى او را و پدر و مادرش را بیامرزد. ✅زیارت امام حسین(ع) و شب زنده داری نیز از اعمالی است که بسیار به آن سفارش شده است. ✅اذکار سفارش شده دیگر: صد مرتبه اَستَغفُرِاللهَ رَبی وَاَتوبُ اِلَیه صد مرتبه  اَللّهُمَّ العَن قَتَلَةَ اَمیرَالمومنینَ ✅در روایات و حالات پیامبر(ص) در شبهای قدر آمده است این دعا را تکرار می نمودند: اللهم إني أسالك العفو والعافية از خداوند این دو چیز را زیاد بخواهیم: بخشش و سلامتی 💢جالب است بدانید... آنهایی که را مخالف عقلانیت، تفکر و علم میدانند باید بدانند در شب سال یعنی یکی از اعمال مستحب و سفارش شده، بحث و گفتگوی علمی است: ✅مَن أحیا هاتَینِ اللَّیلَتَینِ بِمُذاکَرَةِ العِلمِ فَهُوَ أفضلُ هرکس این دو شب را با بحث و مذاکره زنده بدارد، فضیلت این کار بیشتر است. شیخ صدوق، الامالی، الطبعة الاولی ✅آیت‌الله حق‌شناس (ره): در روایت وارد شده که هر کس شب‌های احیا را به مذاکره علم یعنی همین «قال‌الصادق» و «قال‌الباقر» بگذراند؛ هر یک ساعت ثواب یک احیای تام و تمام را در 💢سوره قدر در شب قدر چگونه وجود امام زمان(عج) را اثبات می کند؟ امام باقر(ع): ای جماعت شیعه! علیه مخالفان خود به سوره انا انزلناه استناد کنید که پیروز خواهید شد. سوگند به خدا که این سوره برای حجت خداوند تبارک و تعالی بعد از رسول است. این سوره همانا مدرک دین شما و نهایت علم ما است.» 📚کلینی ، کافی ، ج1، ص 249 در منابع روایی شیعه، به شب قدر برای اثبات وجود و زنده بودن امام زمان(ع) استدلال کرده‌اند. بنابر این روایات، در شب قدر، فرشتگان برای ابلاغ تقدیر سال آینده بر پیامبر(ص) نازل می‌شدند. از آنجا که شب قدر در تمام سال‌ها جاری است و مختص به زمان پیامبر(ص) نیست، پس از ایشان، فرشتگان بر جانشین او، امام معصوم، نازل می‌شدند که شبیه‌ترین شخص به او است. 
🏴ویژه مراسم شبهای قدر وروز۲۱رمضان🏴 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 🚩جلسه مذهبی عشاق الحیدر(ع)🚩 👈👈👈شب سوم مراسم👉👉👉 🕚زمان :امشب راس ساعت ۲۳الی سحر --------------------------------- 🎙سخنران: دکتر مسعود بازودار ---------------------------------- 🎤مداحان: حسین تیماجی امیر سلیمانی پور علی ضمیری ---------------------------------- مکان:خیابان گاز ،بین گاز ۱۲و۱۴,مسجد سید (بصرف سحری) ---------------------------------- ضمنا مکان مجزا جهت خواهران محیا میباشد ---------------------------------- ◼️منتظرتان هستیم ◾️یاعلی 💠دعای روز بیست و دوم ماه مبارک💠 اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ فَضْلَكَ وأنـْزِل علیّ فیهِ بَرَكاتِكَ وَوَفّقْنی فیهِ لِموجِباتِ مَرْضاتِكَ واسْكِنّی فیهِ بُحْبوحاتِ جَنّاتِكَ یا مُجیبَ دَعْوَةِ المُضْطَرّین. خدایا بگشا به رویم در این ماه درهاى فضلت و فرود آر برایم در آن بركاتت را و توفیقم ده در آن براى موجبات خوشنودیت و مسكنم ده در آن وسط‌هاى بهشت اى اجابت كننده خواسته‌ها و دعاهاى بیچارگان. @rahrovaneamrezohur 💬سوال: حکم لقمه داخل دهان هنگام سحری خوردن و شنیدن صدای اذان صبح چیست؟ ✅پاسخ: ✍ اگر در حال سحری خوردن بفهمد اذان صبح شده،‌ باید لقمه را از دهان بیرون آورد و چنانچه به عمد آن را فرو برد، روزه اش باطل است و کفاره هم بر او واجب می شود. ♻️توجه: اگر روزه دار به عمد چیزی بخورد یا بیاشامد، روزه اش باطل می شود؛ چه آن چیز خوردنش معمول باشد مانند نان و آب چه غیر معمول مثل خاک و شیره درخت - و چه کم باشد یا زیاد؛ اما اگر سهوا چیزی بخورد یا بیاشامد، روزه اش باطل نمی شود. -------------- 📚 کتاب «آموزش مصور احکام» مطابق با فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای، احکام عبادات، بخش روزه، ص 357. 💬سوال: سجده واجب قرآن چیست و حکم کوتاه کردن در انجام آن چیست؟ ✅پاسخ: ✍ در چهار سوره از قرآن کریم، آیه ای وجود دارد که اگر کسی آن را گوش دهد یا خودش بخواند، بعد از تمام شدن آیه باید فورا و بدون فاصله سجده کند و کوتاهی کردن حرام است؛ و اگر آن را فراموش کند، هر وقت یادش آمد باید سجده را به جا آورد. 🚨توجه🚨 آیات سجده دار در قرآن کریم عبارتند از: آیه 15 سوره سجده؛ آیه 37 سوره فصلت؛ آیه 62 سوره نجم؛ آیه 19 سوره علق. ✅طبق روایات، امام علی(ع) منبر نمی رفتند، مگر اینکه در آخر کلام خویش، در حق خود می فرمودند: 《..مَا زِلْتُ مَظْلوُماً..》 من همیشه مظلوم بوده‌ام! 📚منبع: مناقب آل أبی طالب(ع) ابن شهر آشوب، ج۲، ص۱۱۵ ✅طبق روایتی در جای جای مختلف، امام علی(ع) از روزگار شکوه می‌کند، که او را هم‌سنگ معاویه وعمروعاص قرار داده است! ابن ابی الحدید معتزلی در شرح نهج البلاغه از قول امام علی(ع) نقل می کند: «در زمان رسول خدا(ص) جزئی از ایشان محسوب می‌شدم. مردم هم‌چنانکه در افق آسمان به ستارگان نگاه می‌کنند، به من نگاه می‌کردند. سپس روزگار از من چشم پوشاند و مرا هم‌سنگ این و آن قرار داد و بعد از آن نیز هم‌ردیف پنج نفر دیگر در شورا قرار داد، که بالاترینشان عثمان بود. گفتم عجب بد شد، روزگار به این هم بسنده نکرد تا این‌که؛ 《والدهرُ انزَلَنى ثُمَّ انزلنى ثُمَّ انزلنى حتّى قیل معاویهُ و عَلىُّ!》 روزگار، مرتبه مرا پایین آورد، پایین آورد، پایین آورد ،به حدى که مرا با معاویه برابر گردانید. 📚منابع: ۱)شرح نهج البلاغة ابن ابی الحدید معتزلی،ج۲۰،ص۳۲۶ ۲)حدیقة الشیعة مقدس اردبیلی، ج۱، ص۲۰۸ ✅امام علی(ع) فرمود: 《قريش، تمام كينه هایی را كه با پيامبر خدا(ص) در دل داشتند، با من آشكار كردند و پس از من نيز آن را، درباره فرزندانم، آشكار خواهند كرد.》(۱) 🔹روزی امام علی(ع) نزد پیامبراکرم(ص) بود در حالی که حضرت(ص) می گریست. امام علی(ع) از رسول خدا(ص) پرسید : ای رسول خدا(ص) چه چیز شما را به گریه انداخت؟ حضرت(ص) فرمود : از کینه هایی که در سینه های مردمان است و آنها را آشکار نمی کنند تا من از دنیا بروم.(۲) 📚منابع: ۱)شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید معتزلی، ج۲۰، ص۳۲۸ ۲)وقعه الجمل ابن شدقم، ص۱۸ ✅میثم تمّار از یاران نزدیک امام علی(ع) بود. میثم گاهى مناجات‌هاى آن‌ حضرت(ع) را در نخلستان‌هاى مدینه و کوفه از نزدیک مشاهده کرده است. میثم در این باره می‌گوید: شبی از شب‌ها دیدم مولایم، امیرالمؤمنین علی(ع) بعد از نماز در مسجد کوفه، به بیرون از کوفه رفت. 📜《..وَ اتَّبَعْتُهُ حَتَّى خَرَجَ إِلَى الصَّحْرَاءِ وَ خَطَّ لِي خَطَّةً وَ قَالَ : إِيَّاكَ أَنْ تُجَاوِزَ هَذِهِ الْخَطَّةَ!》 🔸و من به دنبال ایشان به صحرا رفتم. حضرت(ع) از وجودم باخبر شد و مانع از رفتنم شد. و در روی زمین شیاری کشید و فرمود : از اینجا به بعد را دیگر با من نیا! و آن‌ گاه خودش به تنهایی رفت! 📜《وَ مَضَى عَنِّي، وَ كَانَتْ لَيْلَةً دُلهَةً! فَقُلْتُ : يَا نَفْسِي! أَسْلَمْتِ مَوْلَاكِ وَ لَهُ
أَعْدَاءٌ كَثِيرَةٌ ايُّ عُذْرٍ يَكُونُ لَكِ عِنْدَ اللَّهِ وَ عِنْدَ رَسُولِهِ وَ اللَّهِ لأقفنَ أَثَرَهُ وَ لَأَعْلَمَنَّ خَبَرَهُ وَ إِنْ كُنْتُ قَدْ خَالَفْتُ أَمْرَهُ》 🔸مدتی گذشت و شب تاریکی بود با خودم گفتم: تو مولای خود را رها کردی؟!! با آن‌که او دشمنان بسیار دارد، در پیشگاه الهی و نزد پیامبر(ص) او چه عذری خواهی داشت؟ به خدا که دنبالش خواهم رفت و مراقب او خواهم بود، گرچه از فرمان او سرپیچی کنم. 📜《جَعَلْتُ أَتَّبِعُ أَثَرَهُ، فَوَجَدْتُهُ عَلَيْهِ السَّلَامُ مُطَّلِعاً فِي الْبِئْرِ إِلَى نِصْفِهِ يُخَاطِبُ الْبِئْرَ وَ الْبِئْرُ تُخَاطِبُهُ!》 🔸به همین جهت، دنبال حضرت(ع) حرکت کردم، مقداری که آمدم، دیدم حضرت(ع) سر را تا نصف بدن درون چاهی فرو برده و با چاه سخن می‌گوید، و چاه نیز با حضرت(ع) سخن می‌گوید! 📜《فَحَسَّ بِي وَ الْتَفَتَ عَلَيْهِ السَّلَامُ وَ قَالَ : مَنْ؟! قُلْتُ : مِيثَمٌ! فَقَالَ : يَا مِيثَمُ! أَ لَمْ آمُرْكَ أَنْ لَا تَتَجَاوَزَ الْخَطَّةَ؟!! قُلْتُ : يَا مَوْلَايَ! خَشِيتُ عَلَيْكَ مِنَ الْأَعْدَاءِ فَلَنْ يَصْبِرَ لِذَلِكَ قَلْبِي! فَقَالَ : أَ سَمِعْتَ مِمَّا قُلْتُ شَيْئاً؟ قُلْتُ : لَا يَا مَوْلَايَ!》 🔸که ناگاه حضرت(ع) متوجّه من شدو فرمود : کیستی؟ گفتم : میثم! فرمود : آیا نگفتم دنبالم نیا؟ عرض کردم : ای مولای من! از دشمنان بر شما ترسیدم، دلم آرام نگرفت. فرمود : آیا از حرف‌های من چیزی شنیدی؟ عرض کردم : نه! حضرت(ع) فرمود : 📜《يَا مِيثَمُ! وَ فِي الصَّدْرِ لُبَانَاتٌ، إِذَا ضَاقَ لَهَا صَدْرِي، نَكَتُّ الْأَرْضَ بِالْكَفِ، وَ أَبْدَيْتُ لَهَا سِرِّي، فَمَهْمَا تُنْبِتُ الْأَرْضُ، فَذَاكَ النَّبْتُ مِنْ بَذْرِي》 🔸ای میثم! در سینه عقده ‌هایست، که وقتی سینه‌ام از آن تنگ می‌شود، با دست زمین را گود می‌کنم و اسرار خود را برای آن بازگو می‌کنم.》(۱)(۲) 📚منابع: ۱)المزار الكبير ابن مشهدی، ص۱۵۳ ۲)الوافی فیض کاشانی، ج۵، ص۷۰۵ ✅وقتی امام علی(ع) بعد از نیمه شب بیست و یکم از دنیا می‌رود، فوراً همان شبانه، فرزندان امام(ع) (امام حسن(ع)،حسین(ع)، محمد بن حنیفه، ابوالفضل االعباس و..) و عده‌ای از شیعیان خاص که شاید از شش یا هفت نفر تجاوز نمی‌کردند، محرمانه ایشان را غسل دادند و کفن کردند و در منطقه بی سکنای نجف دفن کردند. قبر مطهر امام علی(ع) بیش از یک قرن مخفی بود، که در زمان امام باقر(ع) کم کم آثار قبر ایشان برای شیعیان آشکار شد. علت این امر وصیت خود حضرت به امام حسن مجتبی(ع) بود که فرمود : مرا شبانه و بدون خبر کردن مسلمانان در منطقه بی سکنای نجف دفن کن و از قبرم کسی را با خبر مساز که اگر خوارج پی ببرند به خاطر بغض و کینه ای که نسبت به من دارند قصد نبش قبرم را خواهند داشت و جسدم را آتش خواهند زد. یعنی تا آن زمان، غیر از ائمه هدی(ع) و برخی صحابه، کسی از قبر ایشان مطلع نبود وتا زمان امام باقر(ع) خطر جسارت به قبر مطهر ایشان، توسط خوارج احساس می شد. 📚منبع: دانشنامه امام علی(ع) رشاد، ج۹، ص۴۷ ✅راوی میگوید: دیدم علی بن ابی‌طالب(ع) قرآن را بالای سرش گرفته و عرض می‌کند: «خدایا! آن حق مسلم من که در قرآن آمده از دست من گرفتند! خدایا آن پاداشی را که من در برابر این ظلم صبر کردم به من بده! خدایا به قدری من از مردم درخواست کردم، دائم دستور دادم، این‌ها از من ملول شدند و به قدری این‌ها نافرمانی کردند و من هم از این‌ها ملول شدم، کار به جایی رسیده که این‌ها از من بدشان می‌آید، من هم از این‌ها بدم می‌آید! خدایا مرا به بهتر از این مردم برسان و این‌ها را به بدتر از من گرفتار کن!» 📚منبع: کنز العمّال متقی هندی، ج۱۳، ص۱۷۰ ✅روزی یک نفر اعرابی در بین سخنان حضرت علی(ع) فریاد زد: «وا مظلمتاه!» حضرت(ع) او را به حضور طلبید، هنگامی که نزدیک شد، به او فرمود: «به تو یک بار ستم شده است و به من به تعداد (مَدَر) و (وَبَر) ظلم شده است.» (مدر به معنی کلوخ و وبر به معنی کرک حیوانات است، و این کنایه از کثرت است). 📜و در روایتی این اضافه آمده است که: هیچ خانه ای از عرب نیست، جز این که مظلمه و حق من بر گردنشان است، واز هنگامی که این جا نشسته ام، همواره مظلوم بوده ام. 📚منبع: شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید معتزلی، ج۴، ص۱۰۶ ✅در جنگ صفین، ساعتی جنگ به خاطره نماز ،خاموش اعلام شد، سپاهیان معاویه در حیرت بودند، که مگر علی(ع) هم نماز می خواند؟!! هاشم مرقال از اصحاب حضرت(ع)، کسی از سپاهیان معاویه را امان داد و به خیمه امام علی(ع) آورد. مرد تعجب کردو گفت: تا کنون به این عقیده بودم ،که با علیّ بی نماز سر جنگ دارم! 📚منبع: شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید معتزلی، ج۷، ✅طبق نقل ابن ابی الحدید معتزلی حدود ۶۰ سال (از سال ۴۰ تا سال ۱۰۰) یعنی از زمان به خلافت رسیدن معاویه تا زمان حکومت عمر بن عبدالعزیز در ۷۰