دکتر مسعودبازودار(سخنران واستاددانشگاه)در فضای مجازی
💙💙💙💙💙💙💙💙💙
نشانی سایت:
http://www.masuodbazoodar.ir
💭💭💭💭💭💭💭💭💭
کانال سروش:
http://Sapp.ir/Drmasuodbazoodar
💦💦💦💦💦💦💦💦💦
کانال ایتا:
http://eitaa.com/Drmasuodbazoodar
💜💜💜💜💜💜💜💜💜
کانال تلگرام:
http://telegram.me/Drmasuodbazoodar
💛💛💛💛💛💛💛💛💛
نشانی مشترک در پیام رسانها:
@Drmasuodbazoodar
💚💚💚💚💚💚💚💚💚
اینستاگرام:
@dr.masuod.bazoodar
دکتر مسعود بازودار:
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
کیفیت بیان #صیغه_نذر و تحقق #نذر_شرعی
🍃🌸 سؤال:
اگر گفته شود «اگر فلان كار انجام شد نذر مي كنم در راه خدا و براي رضاي او فلان عمل را انجام دهم» آیا صيغه نذر خوانده شده است؟
🌺 پاسخ: ⬇️
🌺 امام خامنه اى : آنچه در سؤال ذکر شده نذر شرعی محسوب نمی شود. [1]
🌺 آیت الله مکارم: نذر در صورتي صحيح است که براي آن صيغه خوانده شود، خواه به عربي باشد يا زبانهاي ديگر، بنابراين اگر بگويد چنانچه فلان حاجت من روا شود براي خدا بر من است که فلان مقدار مال را به فقير بدهم، نذر او صحيح است، بلکه اگر بگويد نذر ميکنم براي خدا اگر فلان حاجت من رواشود فلان کار خير را انجام دهم، کافي است. [2]
🌺 آیت الله سیستانی: در نذر بايد صيغه خوانده شود و لازم نيست آن را به #عربى بخواند، پس اگر بگويد چنانچه مريض من خوب شود "براى خدا بر من است كه ده تومان به فقير بدهم" نذر او صحيح است و اگر بگويد براى خدا نذر كردم چنين كنم، ـ بنابر احتياط واجب ـ بايد عمل كند، ولى اگر نام خدا را نبرد و فقط بگويد نذر كردم، يا نام يكى از اولياى خدا را ببرد نذر صحيح نيست و نذر اگر صحيح بود و مكلف به نذر خود عمداً عمل نكرد گناه كرده است و بايد كفاره بدهد و كفاره وفا نكردن به نذر مانند كفاره مخالفت قسَم است. [3]
🌺 آیت الله شبیری زنجانی: این لفظ صیفه شرعی نذر نیست ولی بنابر احتیاط مستحب به آن عمل شود. [4]
🌺 آیت الله فاضل: اگر بگوید در راه خدا و یا بگوید برای رضای خدا این عمل را انجام می دهم صیغه شرعی نذر محقق نمی شود و صیغه شرعی نذر این جمله است که بگوید: «برای خدا برمن است » که فلان کار را انجام بدهم. اگر عین همین جمله «برای خدا برمن است» را نگوید نذر شرعی محقق نمی شود. [5]
—------------—
◀️ پی نوشت: ⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 590234.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9407200210.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، شماره استفتا: 400561.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 22662.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9402998
__________________
◀️ رسانه تخصصى دکترمسعودبازودار
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷
#ازدواج_دائم_بدون_بخشش_باقیمدت_عقد_موقت
🌸 سؤال: آیا زن و مردی که هفده سال پیش عقد موقت کرده ولی بدون بخشش باقی مدت آن را تبدیل به عقد دائم نموده اند، ازدواجشان صحیح نبوده و #فرزندانشان حلال زاده نیستند؟
👇 پاسخ: 👇
🌷 امام خامنه ای: عقد دائم صحیح نیست، باید در اولین فرصت ـ بدون نیاز به عده ـ، #صیغه_عقد دائم را جاری کند و فرزندان #حلال_زاده هستند. [1]
🌷 آیت الله مکارم: در صورتی که بدون بخشیدن و نگهداشتن #عده با همان مرد عقد دائم کرده است، عقد دائم ایشان صحیح است هر چند بهتر است احتیاطا دوباره خوانده شود و فرزندان هم حلال زاده اند و نگه داشتن عده هم لازم نیست. [2]
🌷 آیت الله سیستانی: بچه ها حلال زاده اند و عده لازم نيست ولى چون یقین دارید در عقد موقت عقد دائم خوانده اید بايد عقد را دوباره بخوانید. [3]
🌷 آیت الله شبیری زنجانی: بنابر احتیاط باطل است لذا بنابر احتیاط دوباره صیغه عقد دائم خوانده شود و نیازی به عده نیست و بچه ها هم حلال زاده می باشند. [4]
🌷 آیت الله وحید: اگر مابقی مدّت را نبخشیده، عقد دائم باطل است الآن باید عقد دائم را دوباره بخواند. [5]
🌷 آیت الله فاضل: آیت الله فاضل: اگر در زمان عقد موقت که مدت آن باقی بوده، عقد دائم خوانده شده آن عقد باطل است، لیکن رابطه مرد و زن چون نمی دانستند حرام نبوده و فرزندان شان حلال زاده است و بعد از فهمیدن باید فورا بین خودشان دوباره عقد دائم بخوانند عقد صحیح است و ازدواج شان صحیح می شود و چون خود همان مرد و زن بین خودشان عقد ازدواج می خوانند عده گرفتن لازم نیست. [6]
—------------—
🌸 پی نوشت: 🔻🔻
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 646223.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9502010018.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 470831.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 29237.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500299.
🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷
🌸 رسانه تخصصی دکترمسعودبازودار
✨﷽✨
🔰قالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِه :
لا تَزُولُ قَدَما عَبْدٍ يَوْمَ الْقِيامَةِ حَتّي يُسْألُ عَنْ أربَعٍ عَنْ عُمْرِهِ فِيما أفْناهُ وَ عَنْ شَبابِهِ فِيما أبْلاهُ وَ عَنْ مالِهِ مِنْ أيْنَ اِكتَسَبَهُ وَ فِيما أنْفَقَهُ، وَ عَنْ حُبِّنا أهْلَ الْبَيْتِ.
💬پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمودند:
بنده خدا در قيامت قدم از قدم بر نمي دارد جز آن كه از چهار چيز سؤال ميشود: از عمر او سؤال ميشود كه چگونه و در چه راهي آن را از دست داده است، از جواني او ميپرسند كه در چه راهي آن را به فرسودگي رسانده است، از ثروت او كه از چه راهي به دست آورده و در چه راهي آن را خرج نموده است و نيز از محبت و دوستي ما سؤال ميشود.
📗«بحار الأنوار، ج ۷، ص ۲۵۸»
✨﷽✨
🔰قال رسول الله صلّي الله عليه و آله :
اِن اكرم العباد الي الله بعد الانبياء العلماء ثم حملة القرآن يخرجون من الدنيا كما يخرج الانبياء و يحشرون من قبورهم مع الانبياء....
💬پيامبر اكرم - صلّي الله عليه و آله - فرمود: همانا گرامي ترين مردم در نزد پروردگار بعد از پيامبران، علماء و سپس حاملان قرآن هستند، آنها خارج ميشوند از دنيا همان گونه كه انبياء خارج ميشوند و برانگيخته ميشوند از قبور همراه انبياء و ميگذرند از صراط با انبياء و ميگيرند ثواب و پاداش انبياء را پس چه خوب پاداشي است براي طالب علم و حامل قرآن.
📗«مستدرك الوسائل، ج ۴، ص ۲۴۴»
🔸ویژه سالروز ولادت حضرت #امام_حسن_عسکری علیه السلام
📍هشتم ربیع الثانی بنابر نقل مشهور سالروز ولادت خجسته یازدهمین امام و پیشوای بر حق مسلمانان جهان وجود مقدس حضرت امام حسن عسکری علیهالسلام است. آن وجود مقدس در چنین روزی به سال ۲۳۲ هجری قمری در شهر مدینه به دنیا آمدند و در همان سنین خردسالی که برخی گفتند که سه ساله یا چهار ساله بودند همراه با پدر بزرگوار خود به شهر سامرا احضار شدند و در این شهر مستقر گشتند.
📍در حقیقت امام عسکری علیهالسلام در شهر سامرا نشر و نما یافتند و به سبب آن که دستگاه جبار خلافت عباسی و به ویژه خلیفه وقت متوکل لعنه الله بر وجود مقدس امام هادی علیه السلام پدر آن حضرت سخت گرفته بود و میخواستند که آن حضرت را از داشتن ارتباط با بدنه جامعه و وکلا و نائبان خود در عالم اسلام محروم کنند و ارتباط آنها را قطع کنند، امام هادی علیهالسلام را به پایتخت خود سامرا آورد که امام عسکری علیهالسلام هم در چنینی سنی همراه با پدر به سامرا آمد و همه عمر شریف خود را از این به بعد در این شهر گذراند.
📍آن وجود مقدس در سن ۲۲ سالگی در سال ۲۵۴ و در پی شهادت پدر عظیم الشأنش امام هادی علیه السلام به امامت رسید و دوران امامت آن حضرت کوتاهترین دوره در بین تمام امامان ما هست. یعنی شش سال بیشتر طول نکشید و عمر شریف حضرت هم ۲۸ سال بود.
📍اینکه چرا آن حضرت را عسکری نامیدهاند ظاهر امر به این نکته برمیگردد که آن حضرت همراه با پدربزرگوارشان در منطقه ای نظامی تحت نظر شدید بودند و چون عرب لشکر و نظامی را عسکر میخواند به این دلیل عسکری نامیده شدهاند.
📍اما برای خود بنده جای سوال بود که ما امامانمان را به بهترین القابشون میشناسیم مثلاً میگویم علی مرتضی حسن مجتبی یا محمد باقر که باقرالعلوم است، جعفر صادق، موسی کاظم یا امام علیبنموسی را رضا می نامیم به معنای پسندیده. اما چرا به این وجود مقدس که می رسیم آن حضرت را عسکری مینامیم. عسکری بودن یعنی در یک منطقه نظامی بودن که فضیلتی نیست حال آنکه القاب دیگری هم آن وجود مقدس داشته است.
📍 تصور و تحلیل بنده این است که اتفاقاً عسکری که بر سایر القاب آن وجود مقدس غلبه پیدا کرده، نشان دهنده عمق مظلومیت این امام هست که آن حضرت چنان در فشار و مظلومیت بوده است که بارها به زندان افتاده و حتی تلاش بر این بوده است که از ازدواج آن حضرت جلوگیری شود و از پیداش آخرین حجت خدا ممانعت به عمل آید و همچنین فشار زیاد بر آن وجود مقدس باعث گردید که تنها امامی باشد که در طول عمر کوتاه خود حتی یک حج و یا یک عمره هم به جا نیاورد. لذا عسکری بودن نه به عنوان یک فضیلت بلکه به عنوان بیان عمق مظلومیت و فشارها بر ساحت مقدس آن حضرت است.