eitaa logo
دکترمسعودبازودار(استاد دانشگاه،نویسنده،پژوهشگر)
919 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
30 فایل
کاردانی:دینی و عربی،کارشناسی الهیات و معارف اسلامی،کارشناسی ارشد فقه وحقوق اسلامی،دکتری:الهیات گرایش فقه ومبانی حقوق
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ آیا فرو بردن خلط روزه را باطل می کند؟ ❇️ 🔺🔺🔺🔺 همه مراجع (به جز سیستانی و بهجت): فرو بردن خلط (چنانچه به فضای دهان نیامده باشد) اشکالی ندارد, ولی اگر به فضای دهان برسد احتیاط واجب ان است که فرو نبرد. آیت الله بهجت: فرو بردن خلط (اگر در حال غیر روزه امری عادی باشد و به فضای دهان نیز نیامده باشد) اشکال ندارد, ولی اگر به فضای دهان برسد احتیاط واجب آن است که فرو نبرد. آیت الله سیستانی: فرو بردن خلط (چنانچه به فضای دهان نیامده باشد) اشکال ندارد, ولی اگر به فضای دهان برسد احتیاط مستحب آن است که فرو نبرد. ❇️ تبصره. مرز فضای دهان و حلق, مخرج حرف (خ) می باشد. ➖➖ ➖➖ 🍂🍁سایت اسک احکام
📗 دعای روز 🌅 "دوم" رمضان المبارک ➖¤¤❄️🌙❄️¤¤➖ ❄️ أللّهُمَّ قَرِّبني فيهِ إلي مَرضاتِكَ وَ جَنِّبْني فيهِ مِن سَخَطِكَ وَ نَقِماتِكَ وَ وَفِّقني فيهِ لِقِرائَةِ آياتِكَ يا أرحَمَ الرّاحِمينَ . 🌙 خداوندا ! مرا در این ماه به مقام خشنودی ات نایل کن ، و از خشم و عقوبتت دور نگه دار و به قرائت آیاتت موفق کن ، به رحمت تو ای مهربان ترین مهربانان. ➖¤¤❄️🌙❄️¤¤➖ 📚مفاتیح الجنان حاج شیخ عباس قمی اعلی الله مقامه الشریف
🔞 🔞 🔞 ⛔️ حکم فکر و خیال شهوانی برای روزه دار ⛔️ ⁉️سوال: آیا فکر و خیال شهوانی روزه را باطل می کند؟ 🔰 پاسخ: ✍ امام (ره): اگر برای کسی فکر و خیال شهوانی پیش آید، ولی از بیرون آمدن منی جلوگیری کند، روزه اش باطل نمی شود. [1] ✍ آیات عظام بهجت، سبحانی، سیستانی، صافی و مکارم: 👈 در صورتی که با این کار قصد بیرون آمدن منی نداشته باشد، روزه اش باطل نمی شود و اگر چنین قصدی داشته باشد، هر چند منی بیرون نیاید، روزه باطل می شود. [2] ✍ آیت الله سیستانی: اگر دوباره نیت روزه نکند، روزه اش باطل است و اگر نیت روزه کند باید بنابر احتیاط لازم روزه را تمام کند و سپس قضای آن را به جا آورد. ✍ آیت الله خامنه ای: اگر با این کار قصد بیرون آمدن منی داشته باشد، هر چند مرتکب آن نشود، صحت روزه او محل اشکال است و احتیاط واجب آن است که روزه را تمام کند و بعدا آن را قضا نماید. [3] —---------- 📚 منبع: [1]. امام، توضیح المسائل، م 1594. [2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1594؛ بهجت: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل،‌ م 1513. [3]. خامنه ای، سایت، استفتائات جدید،‌ روزه و اجوبه الاستفتائات، س 758. ➖➖➖➖➖
☘🍁☘🍁☘🍁☘ ❇️ حکم مسواک زدن و استفاده از نخ دندان در حال روزه ❇️ ⁉️ سوال: آیا مسواک زدن و استفاده از نخ دندان در حال روزه اشکال دارد؟ ✅ پاسخ: ✍ همه مراجع: 😌 مسواک زدن با خمیر دندان در حال روزه اشکال ندارد، ولی باید از فرو رفتن آب دهان جلوگیری شود و دهان را بعد از آن بشوید. [1] ↙️ استفاده روزه دار از نخ دندان – که ماده فلوراید و طعم نعنا دارد – اگر آب دهان را فرو نبرد، اشکال ندارد. [2] —------------------ 📘 منبع: [1]. امام، استفتائات، ج1،‌ روزه، س 11 و تحریرالوسیله، ج1، القول فیما یکره اللصائم ارتکابه، ص 526، م 2؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج2، (المفطرات)، قبل از م 1، الثانی؛ بهجت، استفتائات، ج2، س 2801 و استفتا؛ سبحانی: استفتا؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج1 فم 1004 و العروه الوثقی مع تعلیقه، ج2، (المفطرات)، قبل از م1، الثانی؛ صافی، هدایه العباد، ج1، کتاب الصوم، م 1317؛ مکارم، استفتائات جدید، ج3، س 294. [2]. امام، بهجت، سبحانی، سیستانی، صافی، مکارم: استفتا؛ خامنه ای، سایت، استفتائات جدید، احکام روزه (مبطلات روزه). ➖➖➖➖➖
🌐 🌐 ❓ سؤال: حکم آرایش کردن برای شخص روزه دار چگونه است؟ 💠 پاسخ: ⬇️⬇️ ⬅️ آرایش صورت، برای خانم ها در صورتی که در معرض دید نامحرم قرار گیرند جایز نیست، فرقی نمی کند در حال روزه باشند یا خیر. اما در هر حال آرایش کردن روزه را باطل نمىکند؛ مگر آنکه رژ لب، وارد دهان شده و فرو داده شود. ✅ سرمه کشیدن به چشمها برای روزه دار اشکالی ندارد. فقط اگر مزه یا بوی آن به حلق برسد کراهت دارد. 🌐 منبع: √ العروه الوثقى، احکام المفطرات، فصل 4 و 5. 🌐 https://eitaa.com/ask_ahkam
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 ▪️جلسه جزءخوانی و تفسیر قرآن ⭕️⭕️⭕️⭕️⭕️⭕️⭕️⭕️⭕️⭕️⭕️⭕️ موسسه فرهنگی مذهبی قرآنی خاتم الانبیا(ص) 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤 سخنران : دکتر مسعود بازودار(استاد دانشگاه) 💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚 موضوع: تفسیر قرآن کریم همراه با پخش فیلم وتحلیل محتوایی 📢📢📢📢📢📢📢📢📢📢 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🕖🕖🕖🕖🕖🕖🕖🕖🕗🕗🕗🕗🕗 زمان:از شب اول ماه مبارک رمضان 97الی شب عید فطر.ساعت 21:30الی 22:30جزءخوانی قرآن کریم.ساعت22:30الی23:15سخنرانی 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 مکان : بلوار پیروزی ، نبش میدان حر.موسسه قرآنی خاتم الانبیاء. ↕️↕️↕️↕️↕️↕️↕️↕️↕️↕️↕️ ❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎ @drmasuodbazoodar
🔷 یاران بابصیرت امیرالمؤمنین(ع) 4⃣ مالک‌بن‌تَیِّهان (ابوهَیثم) 🔺 ابن‌تَیِّهان جزء نخستین گروه انصار بود که پیش از هجرت پیامبر(ص)، در مکه ایمان آوردند. او قبل از اسلام هم موحد بود و بت‌ها را عبادت نمی‌کرد. 🔺 ابوهیثم در تمام نبردهای پیامبر خدا(ص) شرکت داشت و از جمله کسانی است که حدیث غدیر را روایت کرده‌اند. 🔺 او از پیش‌گامان شناخت حق پس از پیامبر خداست که پس از ایشان در شناخت خلافت حق، پیشتاز شد و به دیگرسانی خلافت تن نداد و در زمره دوازده نفری بود که در مسجد النبی(ص) به دفاع از امیرالمؤمنین(ع) در برابر دگرگونی مسیر خلافت، فریاد اعتراض برآوردند. 🔺 امیرالمؤمنین(ع) ابوهیثم را به‌همراه عمار یاسر بر بیت‌المال گمارد که نشانی است از سلامت نفس او. 🔺 علی(ع) در اوج تنهایی و در تنگنای سستی همراهانش، آنگاه که با سوز و گداز، یارانِ استوارگامِ ازدست‌رفته‌اش را یاد کرده است، از مالک‌بن‌تَیِّهان نیز نام برده و بر نبودش تأسف خورده است. 🔺 مورخان در زمان وفات ابوهیثم اختلاف دارند؛ اما از سخنانی که علی(ع) ایراد نموده و از نبود او، عمار و خُزَیمة‌بن‌ثابتِ ذوالشهادتین با سوز یاد کرده و فرموده است: «أَيْنَ إِخْوَانِيَ الَّذِينَ رَكِبُوا الطَّرِيقَ وَ مَضَوْا عَلَى الْحَقِّ أَيْنَ عَمَّارٌ وَ أَيْنَ ابْنُ التَّيِّهَانِ وَ أَيْنَ ذُو الشَّهَادَتَيْنِ وَ أَيْنَ نُظَرَاؤُهُمْ مِنْ إِخْوَانِهِمُ الَّذِينَ تَعَاقَدُوا عَلَى الْمَنِيَّةِ وَ اُبْرِدَ بِرُءُوسِهِمْ إِلَى الْفَجَرَة»، روشن می‌شود که وی در صفین به شهادت رسیده است. 📚 منابع: الاختصاص، ص152 الاستیعاب، ج3، ص1348 الخصال (شیخ‌صدوق)، ج2، ص465 دانش‌نامه امیرالمؤمنین(ع)، ج13، صص76-79 سِیَرُ أعلام النُبَلاء، ج1، ص190 عیون أخبار الرضا(ع)، ج2، ص126 نهج البلاغه، خطبه 182 🔶 آیا اسلام دین شمشیر است؟ ✅ مسئله‌اى است كه خيلى می‌پرسند: آيا اساس دعوت اسلام بر زور و اجبار است؟ يعنى ايمان اسلام اساسش بر اجبار است؟ اين، چيزى است كه كشيش‌هاى مسيحى در دنيا روى آن فوق‌العاده تبليغ كرده‌اند. اسم اسلام را گذاشته‌اند «دين شمشير»؛ يعنى دينى كه منحصراً از شمشير استفاده می‌كند. شک ندارد كه اسلام، دين شمشير هم هست و اين كمالى است در اسلام، نه نقصى در اسلام؛ ولى آنها كه می‌گويند «اسلام دين شمشير»، می‌خواهند بگويند ابزارى كه اسلام در دعوت خودش به كار می‌برد، شمشير است؛ يعنى چنان‌كه قرآن می‌گويد «اُدْعُ إلى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أحْسَنُ» (نحل/125)، آنها می‌خواهند اين‌طور وانمود كنند كه دستور پيغمبر اسلام(ص) اين بوده: «ادْعُ بِالسَّيْف»! حالا كسى نيست بگويد پس چرا قرآن گفته است: «اُدْعُ إِلى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ» و در عمل هم، پيغمبر(ص) چنين بوده است؟! يک نوع، خَلط مبحثى می‌كنند، بعد می‌گويند اسلام دين «ادْعُ بِالسَّيْف» است؛ دعوت و تبليغ كن با شمشير. حتى در بعضى از كتاب‌هايشان به پيغمبر اكرم(ص) اهانت می‌كنند؛ كاريكاتور مردى را می‌كشند كه در يک دستش قرآن است و در دست ديگرش شمشير، و بالاى سر افراد ايستاده كه يا بايد به اين قرآن ايمان بياورى و يا گردنت را می‌زنم. كشيش‌ها از اين كارها در دنيا زياد كرده‌اند. 📕 شهید آیت‌الله مطهری، سیری در سیره نبوی، ص180 🔴 🔶 چرا قرآن کریم بیشتر از همه خطرات، خطر یهود و دشمنی آنها را به مسلمین هشدار می‌دهد؟ 🔺 مهم‌ترین و پیچیده‌ترین روش دشمنی، روش نفوذ می‌باشد. در مورد دشمن شدید و همیشگی اسلام که سابقه زیادی در دشمنی علیه مسیحت و اسلام دارد نیز نباید کوتاه‌فکری کرد و دشمنی آنها را منحصر در روش‌های ساده نمود. یهود سابقه نفوذ در دین مسیحیت را قبل از اسلام در کارنامه خود دارد و دشمنی آنها با اسلام، دشمنی ساده‌ای نیست؛ بلکه عداوتی سازمان‌یافته و جدی می‌باشد. لذا قرآن کریم بیشتر از همه خطرات، خطر یهود و دشمنی آنها را به مسلمین هشدار می‌دهد.