ا رویاش قرار داشت، اهدافش را روشن سازد و بدو انديشه اى نافذ بخشيد كه به اصلاح پايه و اركان آيين الهى بپردازد و وجود مباركش را از انواع علوم و معارف آكنده ساخت.
📚مطالب السوول ص 65
9⃣1⃣سبط ابن جوزى در مورد امام مجتبى مى گويد ؛ وى از برجسته ترين انسانهاى اهل كرم و بخشش و از انديشه اى درخشان برخوردار بود و رسول اكرم صلّى اللّه عليه و اله شديدا به او عشق مى ورزيد.
📚تذکره الخواص ص 65
0⃣2⃣ ابن اثير در حق او گفته است: [امام مجتبى] سالار جوانان اهل بهشت و گل خوشبوى بوستان نبى اكرم و شبيه آن بزرگوار بود، رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله او را حسن ناميد و او چهارمين درّ گرانمايه اصحاب كساء به شمار مى آيد.
📚اسد الغابه ج 2 ص 9
💬سوال:
شستن سر در زیر شیر آب در حال روزه، چه حکمى دارد؟
✅پاسخ:
✍همه مراجع:
شستن سر زیر شیر آب روزه را باطل نمى کند.
📚توضیح المسائل مراجع، م ۱۶۰۸ و ۱۶۰۹ و ۱۶۱۰
💬 آیا شنا کردن و فرو بردن سر زیر آب روزه را باطل مى کند؟
✍همه مراجع (به جز بهجت، سیستانى و وحید):
صرف شنا کردن روزه را باطل نمى کند ولى فرو بردن سر زیر آب، بنا براحتیاط واجب روزه را باطل مى سازد.
__
📚توضیح المسائل مراجع، م ۱۶۰۸ و دفتر خامنه ای
✍آیات عظام بهجت و وحید:
صرف شنا کردن روزه را باطل نمى کند ولى فرو بردن سر زیر آب، روزه را باطل مىسازد.
____
📚بهجت، توضیح المسائل مراجع، م ۱۶۰۸ و وحید، توضیح المسائل، م ۱۶۱۶
✍آیه اللَّه سیستانى:
به طور کلى فرو بردن سر زیر آب، روزه را باطل نمى سازد؛ ولى کراهت شدید دارد.
______
📚توضیح المسائل مراجع، م ۱۶۰۸
✅نامههای کوفیان به امام حسین(ع)، نامههایی است که بزرگان و مردم کوفه برای دعوت از امام حسین(ع) و بیعت با او نوشتند.
این نامهها پس از مرگ معاویه و در شرایطی نوشته شد که امام حسین(ع) در مکه حضور داشت و از بیعت با یزید امتناع کرد.
در میان نویسندگان نامهها نام برخی سران و شخصیتهای شیعی مانند سلیمان بن صرد خزاعی، حبیب بن مظاهر و رفاعة بن شداد دیده میشود. نامههای کوفیان باعث شد امام حسین(ع) به سوی کوفه حرکت کند، اما روی کار آمدن عبیدالله بن زیاد در کوفه و سرکوب مردم به دست او، سبب شد کوفیان بر خلاف نامههایی که نوشته بودند، از یاری امام حسین(ع) دست بکشند و واقعه عاشورا رخ بدهد.
شمار نامههای کوفیان به امام حسین(ع) را صدها و بلکه هزارها دانستهاند.
گروهی تعداد نامهها را ۱۵۰ نامه و هر نامه متعلق به یک، دو یا چهار نفر دانستهاند.
طبری تعداد نامهها را ۵۳ و بَلاذُری ۵۰ برشمردهاند.
در کتاب لهوف واعیان الشیعه تعداد نویسندگان نامهها ۱۲ هزار نفر آمده است (هر نامه را چندین نفر امضا کرده بودند).
شیخ عباس قمی تعداد نامههای کوفیان به امام حسین(ع) را ۱۲ هزار میداند.
📚منابع :
۱)قیام حسین(ع) شهیدی، ص۱۱۴
۲)الفتوح ابن اعثم، ج۵، ص۲۹
۳)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۳۸
۴)تاریخ الامم طبری، ج۴، ص۲۶۲
۵)اللهوف سید ابن طاووس، ص۳۵
۶)منتهی الآمال قمی، ج۱، ص۵۶۶
🔹کُنیه ایشان أبومحمد می باشد.
🔹زادروز:۱۵ رمضان سال سوم هجری قمری
🔹زادگاه:مدینه
🔹مدت امامت:۱۰ سال
(۴۰ تا ۵۰) قمری
🔹شهادت:۷ صفر سال ۵۱ هجری قمری (به نقلی ۲۸ صفر همان سال) در سن ۴۷ سالگی.
🔹مدفن:قبرستان بقیع(مدینه)
🔸🔷🔸🔷🔸🔷🔸🔷🔸🔷🔸🔷🔸
🔹امام حسن مجتبی(ع) دومین امام شیعیان می باشد.
🔹ایشان هفت سال از عمرش را در دوران پیامبر(ص) سپری کرد.
امام حسن(ع) علاوه بر درک محضر پیامبر(ص)در بسیاری از حوادث دوران هجرت همراه ایشان بود، مانند حادثه مباهله.
🔹آن حضرت(ع) مشمول حدیث کساء و آیه تطهیر شد که از دلایل مهم بر عصمت آن حضرت(ع) است.
🔹ایشان همراه برادرش حسین(ع) در بیعت رضوان حاضر بود.
🔹و همچنین به همراه برادرش، امام حسین(ع)، بالای سر حضرت رسول اکرم(ص) هنگام رحلت حاضر بود.
🔹درباره تعداد دفعات ازدواج امام حسن(ع) و تعداد همسران آن حضرت(ع) روایات زیادی ذکر شده است؛ که ارقام این تعداد همسران حضرت(ع) مبالغهآمیز است. آنچه در منابع معتبر، درباره نام همسران و فرزندان ایشان آوردهاند، آن هم با تمام تفحصی که مورخان در زندگی ائمه داشتند، فقط از نام و نشان ۱۳ نفر از همسران ایشان گزارش شده است. که برخی عبارتاند از:
۱)جعده دختر اشعث بن قیس
۲)ام بشیر دختر عقبة بن عمر
۳)خوله دختر منظور بن زیاد
۴)حفصه دختر عبدالرحمن بن ابی بکر
۵)ام اسحاق دختر طلحه بن عبیدالله
۶)هند دختر سهیل بن عمرو
🔹نسل حضرت(ع) تنها از حسن مثنی و زید بن حسن باقی ماند. و فرزندان امام(ع) را (سادات حسنی) یا (سادات طباطبایی) مینامند.
🔹در اوصاف آن حضرت(ع) نوشته اند که؛ امام حسن(ع) ۲۵ بار پیاده به حج رفت و سه بار مالش را در راه خدا تقسیم کرد، به طوری که کفشش را بخشید و دمپایی را برای خویش نگه داشت.
🔶در زمان خلفا:
گزارشهایی درباره اعتراض امام حسن(ع) به خلفای ثلاثه وجود دارد.
🔹ابوبکر:روزی امام حسن(ع) در سنین کودکی بر ابوبکر وارد شد؛ در حالی که وی بر فراز منبر سخن میگفت. حضرت(ع) بر او بانگ زد و با اعتراض بدو گفت:
از منبر پدرم پایین بیا.
ابوبکر در پاسخ گفت : به خدا راست گفتی، این منبر پدر توست نه پدر من!
🔹عمر:درباره حضور حسنین(ع) در جنگهای منتهی به فتح ایران اختلاف نظر وجود دارد.
بسیاری از پژهشگران از جمله سید جعفر مرتضی عاملی قائلند، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در این جنگها حضور نداشتهاند و گزارشهایی که بنابر آنها امام حسن(ع) در جنگ با ایرانیان حضور داشته، مبنای تاریخی استواری ندارند.
🔹عثمان:در شورش مردم علیه خلیفه سوم، امام علی(ع) برای حفظ اسلام و باب نشدن خلیفه کشی، حسن(ع) و حسین(ع) را به خانه خلیفه روانه کرد. البته منابع جزئیات این واقعه را متفاوت ذکر کردهاند.
🔹در زمان خلافت امام علی(ع):
امام حسن(ع) همراه پدرشان در جنگهای جمل، صفین و نهروان شرکت داشتند.
در جنگ جمل هنگامی که ابوموسی اشعری فرماندار کوفه با فرستادگان امام علی(ع) برای مقابله با شورش داخلی (برپاکنندگان جنگ جمل) همکاری نکرد، امام علی(ع) فرزند خود، امام حسن(ع) را به همراه عمار یاسر با نامهای به کوفه اعزام کرد.
آن حضرت(ع) با سخنرانی خود در مسجد کوفه توانست حدود ده هزار نفر را به میدان جنگ علیه ناکثین بکشاند.
🔷در زمان امامت خویش:
دوران خلافت ایشان شش ماه و سه روز طول کشید.
بعد از این مدت کوتاه حضرت با معاویه به صلح نشست که جریان این، مفصلا در پستهای بعدی خواهد آمد.
🔹امام حسن(ع) بعد از صلح از کوفه به مدینه رفت و در آنجا مرجعیت علمی، دینی، اجتماعی و سیاسی را بر عهده گرفت.
اما همچنان برای معاویه خطری بزرگ محسوب می شد.
معاویه بعد از اینکه پایه های حکومتش را در شام و بلاد اسلامی محکم ساخت در صدد کشتن حضرت(ع) برآمد ،تا اینکه به این نتیجه رسید که حضرت(ع) را به واسطه ی همسرش جعده به قتل برساند.
♦️بنابر مشهور، شهادت امام حسن(ع) در سال ۵۰ هجری قمری رخ داد.
بیشترین نقلها درباره روز شهادت آن حضرت مربوط به روزهای آخر ماه صفر و ۲۸ صفر است.
ایشان بعد از شهادت در بقیع دفن شد.
📚منابع:
۱)تاریخ طبری، ج۴، ص۱۹۸
۲)الارشاد مفید، ج۲، ص۱۵
۳)رسالة فی تواریخ النبی(ع) شوشتری، ص۳۳
۴)زندگانی امام حسن(ع)محلاتی، ص۴۵۲
۵)انساب الاشراف بلاذری، ج۳، ص۵۵
۶)سیره پیشوایان، ص۳۲۴
۷)تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۱۵۴
۸)الامالی شیخ طوسی، ص۱۶۰
۹)بحار الانوار مجلسی، ج۳، ص۲۹۴
✅دوران ۴۷ ساله ی امام حسن(ع) به چهار بخش کلی تقسیم می شود:👇
1⃣از تولد امام حسن(ع) تا رحلت
حضرت پیامبر(ص) یعنی(از سال۳ تا سال ۱۰هجری):۷ سال
2⃣از رحلت پیامبر اکرم(ص) تا به خلافت رسیدن امام علی(ع) یعنی (از سال۱۰ تا سال ۳۵هجری): ۲۵سال
3⃣از خلافت امام علی(ع) تا شهادت امام علی(ع) یعنی(از سال۳۵ تا سال ۴۰هجری):۵ سال
4⃣از شهادت امام علی (ع) تا شهادت امام حسن مجتبی(ع) یعنی(از سال۴۰ تا سال ۵۰هجری):۱۰سال
پاسخ:
✅علت صلح امام حسن(ع) با معاویه:
1⃣امام حسن(ع) از همان ابتدا با معاویه صلح نکرد، بل
که برای مدتی چند ماهه با معاویه جنگید، که به چند دلیل جنگ متوقف شد:
۱)خیانت فرماندهان سپاه به امام(ع) وترک سپاه و پیوستن به معاویه!
۲)خستگی وعدم آمادگى روحى رزمندگان برای جنگ بامعاویه!
به چند دلیل :
🔹وجود جنگهاى قبلى(صفین، نهروان و جمل)
🔹حیله گرى و تزویر معاویه مبنی بر اینکه در صورت صلح، مدینه فاضله ای که به دور از جنگ و نزاع باشد، تشکیل خواهد شد.
🔹سست عنصرى بسیارى از مردم که وقتی خیانت فرماندهان را دیدند به تبعیت از آنان به معاویه پیوستند.
۳)خطرات بیرونى که جامعه اسلامى آن زمان را تهدید مى کرد و درگیرى داخلى، آنان را براى حمله به مسلمانان بر مى انگیخت.
2⃣حفظ جان شیعیان باقى مانده در آن عصر.
3⃣روشن کردن حیله گرى های معاویه و شناساندن چهره واقعی وی به مردم نا آگاه و سطحی نگر.
✅توضیح:
از طرفی بارها حضرت(ع) توسط افراد معاویه در معرض ترور واقع شد، تا جایی که در مداین ران مبارک را شکافتند. حضرت(ع) احساس کرد جان خود و پیروانش در خطر جدى قرارگرفته است. مهمتر از همه به خاطر چهره دروغینی که معاویه در بین مردم پیدا کرده بود، اگر امام و یارانش شهید می شدند، خونشان هدر میرفته و چندان اثرى نداشت.
امام(ع) از راه ناچاری و براى حفظ اسلام و حفظ شیعیان و نشان دادن چهره واقعى معاویه ،صلح نامه را امضا نمود.
📜مواد صلح نامه:
در صلح نامه موادّى گنجانده شده بود، از جمله این که :
🔹معاویه متعرض امام (ع)نگردد و به کتاب وسنّت رسول خداو سیره خلفاى شایسته عمل کند.
🔹بعد از خود کسى را براى خلافت تعیین ننماید.
🔹و شیعیان على(ع) در شام و حجاز و عراق و یمن از شر او ایمن باشند.
🔹و نیز حضرت امیرمؤمنان(ع) را در نماز و منابر سب و لعن نکنند.
روشن است عمل به این مواد به ضرر معاویه تمام می شد.
اگر به آن ها عمل نکند، چهره واقعیاش که سعی بسیار در پنهان کردن آن داشت، بین مردم آشکار خواهد شد.
و آنان مىفهمند که معاویه پاى بند هیچ اصلى از اصول اسلامى نیست. همان طور که پیش بینی می شد، وقتی امام مجتبی(ع) با معاویه صلح کرد، وی به هیچ کدام از مطالبی که در صلح نامه آمده بود و آن ها را خود نوشته و برای امام مجتبی(ع) ارسال کرده بود، عمل نکرد و بدین وسیله چهره واقعی خود را برای همگان آشکار ساخت.
📚منابع:
۱)الارشاد شیخ مفید، ص۳۵۰
۲)مقاتل الطالبین اصفهانی، ج۱، ص۶۹
۳)الفتوح ابن اعثم کوفی، ج۲، ص۱۳۱۵
۴)زندگانی امام حسن(ع)محلاتی، ص۴۲۵
✅..تدبیر امام حسن(ع) در این بود که این حکومت با جنگ به دست معاویه نیافتد؛ چون اگر این حکومت با جنگ از دست میرفت، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) کشته میشدند.
از طرف دیگر اگر امام حسن(ع) در همان ابتدای کار و بدون هیچ اقدامی، حکومت را به معاویه واگذار میکرد، معنایش این بود که پدر من یعنی امیرالمؤمنین(ع) بر باطل بوده است؛ چراکه در این صورت، مردم میگفتند : علی(ع) تا به حال در باطل بود، ولی پسرش حق را به صاحب آن یعنی معاویه واگذار کرد.
پس امام حسن(ع) باید در این شرایط به نحوی عمل کند که نه واگذاری حکومت حساب بشود و نه جنگ ادامه پیدا کند. لذا امام حسن(ع) در ابتدا برای جنگ با معاویه فراخوان عمومی کرد.
البته حضرت(ع) از همان ابتدا میدانست که روی این لشگر نمیتوان حساب کرد.
فرمانده این لشگر، عبیدالله بن عباس بود.
عبیدالله بن عباس برادر عبدالله بن عباس است.
عبدالله بن عباس که آبرویی در تاریخ دارد، یک روز بیتالمال بصره را برداشت و به مکه رفت.
عبیدالله بن عباس به اندازه برادرش هم در تاریخ آبرو ندارد. انتخاب عبیدالله بن عباس به عنوان فرمانده این لشگر نشان میدهد که دست امام حسن(ع) به کلی از نیرو خالی بوده است.
?
در تاریخ آمده است که وقتی امام حسن مجتبی(ع) در ساباط خواست یاران خود را امتحان کند و میزان اطاعت پذیری آنها بداند و از این طریق دوست را از دشمن تشخیص دهد، به دلیل خیانت برخی فرماندهان و نبود اصحابی برای جنگ با معاویه، از پیشنهاد صلحی که معاویه به امام(ع) داده بود، سخن به میان آورد و خطبه خواندند و سپس به خیمه ی خود بازگشتتند.
در این میان، سپاه امام(ع) گفتند :
📜《كَفَرَ وَاللَّهِ الرَّجُلُ!
ثُمَّ شَدُّوا عَلَى فُسْطَاطِهِ فَانْتَهَبُوهُ حَتَّى أَخَذُوا مُصَلَّاهُ مِنْ تَحْتِهِ ثُمَّ شَدَّ عَلَيْهِ عَبْدُ الرَّحْمَنِ أَزْدِيُّ فَنَزَعَ مِطْرَفَهُ عَنْ عَاتِقِهِ فَبَقِيَ جَالِساً مُتَقَلِّداً السَّيْفَ بِغَيْرِ رِدَاءٍ!》
♦️به خدا قسم، اين مرد کافر شده است و بـه خيمه ی حضرت(ع) حمله ور شدند!
حتى سجاده ايشان را از زير پايش غارت کردند و عبدالرحمن ازدى بـه طرف آن بزرگوار یورش برد و مِطرَف (شال بزرگى که روى شانه ها انداخته مي شود) را از گردن آن حضرت(ع) کشید، پس آن حضرت(ع) در حالي که شمشيرش را بـه گـردن آويخته بود، نشست.(۶)
ارشاد ج۲ ص۱۲
بعد از صلح امام حسن(ع) با معاویه، حضرت(ع) از کوفه به مدینه رفت، اما همچنان برای معاویه خطری بزرگ محسوب می شد
.
معاویه بعد از اینکه پایه های حکومتش را در شام و بلاد اسلامی محکم ساخت در صدد کشتن حضرت(ع) برآمد ،تا اینکه به این نتیجه رسید که حضرت(ع) را به واسطه ی همسرش جعده به قتل برساند.
پس معاویه با دسیسه و تطمیع جعده در وعده مالی به مقدار صد هزار درهم و ازدواج با فرزند خویش یزید، او را راغب ساخت تا به امام حسن(ع) زهر دهد.
جعده نیز با وساطت و پافشاری پدرش اشعث و دیگران پذیرفت.
جعده گمان میکرد همین که امام حسن(ع) را از میان بر دارد، عروس خلیفه می گرددو مال فراوانی نصیبش می شود.
تا اینکه روزی امام حسن(ع) روزه بود، جعده زهر را در شیر ریخت و در هنگام افطار به امام(ع) داد، امام مقداری از آن را نوشید و بلافاصله زهر را احساس کرد و فرمود:
«انا لله وانا الیه راجعون»!
جعده پس از زهر دادن به امام حسن(ع)، مورد نفرین حضرت قرار گرفت.
از آن پس، حضرت(ع) پیوسته لختههای خون بالا میآورد و این وضع ۴۰ روز ادامه داشت تا سرانجام به نقلی در روز ۲۸ صفر سال ۵۰ هجری پس از وصیت به برادرش، امام حسین(ع)، دار فانی را وداع گفت،و به شهادت رسید.
جعده بعد از انجام ماموریت از مدینه به شام آمد، ولی معاویه به وی اعتنایی نکرد و وی را ناکام از قصر بیرون راند و با کنایه گفت:
تو به فرزند رسول خدا(ع) ترحم نکردی!
می ترسم یزید را هم همچون وی به قتل برسانی!
📚منابع:
۱)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۱۶
۲)مروج الذهب مسعودی، ج۳، ص۱۸۲
۳)مقاتل الطالبین اصفهانی، ج۱، ص۴۸
پاسخ :
در زمان خلافت امام حسن مجتبی(ع)، قبل از صلح با معاویه، نامه هایی میان امام حسن(ع) و معاویه رد و بدل شد و هر یک از آنها، از دیگری خواست که از خلافت دست کشد و تسلیم گردد.
این نامهها به جایی نرسید و سرانجام معاویه با سپاهی به سوی کوفه حرکت کرد.
امام حسن(ع) نیز مردم را به دفاع فراخواند که در این میان، سپاهی دوازده هزار نفری تشکیل شد.
امام حسن(ع) فرماندهی این سپاه را به عبیدالله بن عباس واگذار کرد و به او گفت که این سپاه از بهترین جنگجویان، قاریان قرآن و یاران امیرمومنان(ع) تشکیل شده است و او را همراه سپاه به مقابله با سپاه معاویه گسیل کرد و گفت : همانجا (مسکن) بماند تا آن حضرت(ص) همراه دیگر سپاهیان به او ملحق شود.
در عین حال امام(ع) احتیاط کرد و برای عبیدالله جانشینی برگزید.
امام(ع) قیس بن سعد بن عباده را جانشین عبیدالله قرار داد!
امام(ع) آنان را به سوی مسکن فرستاد و خود عازم مدائن شد.
📜ابن ابی الحدید معتزلی در شرح نهج البلاغه اینگونه می نویسد :
《فَلما كانَ الليلُ أرسلَ معاويةُ إلي عبيد الله بن عباس أن الحسن(ع) قد راسلني في الصلح ،وهو مسلم الامر إلیّ ، فإن دخلتَ في طاعتي الان كنتَ متبوعا ، وإلا دخلتَ وأنتَ تابع ، ولكَ إن أجبتني الان أن أعطيك ألفَ ألفَ درهم ، أعجل لك في هذا الوقت نصفها، وإذا دخلتَ الكوفة النصف الآخر، فانسلَ عبيد الله إليه ليلاً، فدَخل عسكرُ معاوية ، فوفي له بما وعده، وأصبح الناسُ ينتظرون عبيدالله أن يخرج فيصلّي بهم، فلم يخرج حتي أصبحوا ، فطلبوه فلم يجدوه!》
♦️وقتي كه شب شد معاويه به نزد عبيد الله بن عباس فرستاده و به او گفت : حسن بن علی(ع) در مورد صلح با من نامه نگاري مي كند ؛ و او كار را به دست من سپرده است؛ اگر تو الان در اطاعت من وارد شوي از حسن بن علي(ع) جلو خواهي افتاد (و به من نزديك تر خواهي بود) و گرنه او از تو جلو مي افتد ؛ و اگر الان سخن من را قبول كني هزار هزار درهم (يك ميليون) به تو خواهم داد، كه اكنون برای تو نصف آن را پيش مي فرستم؛ و وقتي به كوفه وارد شدم نيمه ديگر را به تو مي دهم.
پس نيمه شب عبيدالله از لشكر جدا شده و به لشكرگاه معاويه وارد شد؛ معاويه نيز آنچه را به او وعده داده بود پرداخت كرد؛ صبح گاه مردم منتظر بيرون آمدن عبيدالله براي نماز بودند اما وي بيرون نيامد تا آفتاب طلوع كرد ؛ پس به دنبال وي گشته اما او را نيافتند!
با رفتن عبیدالله، قریب دو سوم سپاه عراق به معاویه پیوست و بدین ترتیب تنها چهار هزار نفر در کنار قیس بن سعد باقی ماندند.
به طور کلی عبیدالله، عنصر سست مایه ای بود و خیانت او، از عوامل اصلی شکست سپاه عراق در برابر معاویه و از دلایل اصلی پذیرش صلح توسط امام مجتبی(ع) می باشد.
بلاذری درباره پیوستن او به معاویه سخنی دیگر دارد و گفته است؛
چون عبیدالله دید که حسن بن علی(ع) رغبتی به امر خلافت ندارد، به معاویه پیوست.
اما از سخنان قیس بن سعد بن عباده جانشین فرماندهی سپاه ۱۲۲ هزار نفره که پس از فرار عبیدالله، فرمانده سپاه شد، برمیآید که او فرمانده شجاع و قابل اعتمادی نبوده است.
قیس در این سخنرانی عبیدالله، پدرش عباس و برادرش عبدالله بن عباس را به پیامبر و امام علی(ع) وفادار ندانسته است.
📚منابع :
۱)شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد، ج۱۶، ص۴۲
۲)مقاتل الطالبیین اصفهانی، ص۷۱-۷۳
۳)أنساب الأشراف بلاذری، ج۴، ص۵۹
۴)البدایة و النهایة ابن کثیر، ج۸، ص۱۴
۵)تاریخ الامم و الملوک
طبری، ج۵، ص۱۵۸
۶)قاموس الرجال قرشی، ج۷، ص۷۰
۷)تاریخ خلفاء جعفریان، ص۳۶۴
✅امام حسن مجتبی(ع) سردار بزرگ جنگش «عبیدالله بن عباس» بود که میدانید چه کار کرد.
شبانه رفت با معاویه که آن طرف بود، مذاکره کرد. پول گرفت، لشکرگاه خودش را ترک کرد و به دشمن پناهنده شد!
امروز اگر یک سرباز شما به دشمن پناهنده میشود، چگونه دربارهاش قضاوت میکنید؟
شب خوابیدند، صبح بلند شدند دیدند فرماندهی کلّ نیروهای امام حسن(ع) از خیمه بیرون نمیآید.
یک ساعت، دو ساعت، بعد رفتند داخل خیمه، دیدند نیست!
دقّت کردند، دیدند آن طرف خیمه، شکافته است.
بعد، قضیه روشن شد.
در رأس کار چه کسی بود؟ امام حسن مجتبی(ع)!
این چه توقّع بیجایی است که اگر یک رئیس، یک مرؤوس، یک قاضی، یا مسؤول بخش خاصی از کشور، از تشکیلات حکومت اسلامی، پایش را کج بگذارد، آن آقایی که با او مواجه میشود، فوراً شروع میکند به اصل نظام اسلامی، اصل جمهوری اسلامی، اصل حکومت اسلامی اهانت کردن!
📚منبع :
بیانات مقام معظم رهبری
۱۳۷۲/۰۵/۰۵
کانال پرسمان اعتقادی :
#مشورت_پیامبر
#پرسش
❔یکی از اساتید این شبهه را کرد که مگر قرآن دستور به اطاعت مطلق از پیامبر را نمی دهد پس چرا پیامبر با یاران خود #مشورت می کرد و از رای و نظر آنها تبعیت می کرد ❗️آیا این مخالفت کردن پیامبر با دستور قرآن نبود ❕
💠#پاسخ💠
👌همان خدایی که دستور به تبعیت کردن و اطاعت از پیامبر را می دهد ، به پیامبرش دستور به #مشورت کردن داده و می فرماید ؛
« در كارها با آنها مشورت كن اما هنگامى كه تصميم گرفتى (قاطع باش و) بر خدا توكل كن زيرا خداوند متوكلان را دوست دارد » ( آل عمران 159)
❕مسلم است كه پيامبر گرامی هرگز در احكام الهى با مردم مشورت نمى كرد بلكه در آنها صرفا #تابع وحى بود و می فرمود ؛
« من تنها از چيزى پيروى مى کنم كه بر من وحى مى شود » ( احقاف 10)
👌بنابراين مورد مشورت پیامبر ، تنها طرز اجراى دستورات و نحوه پياده كردن احكام الهى بود و الا در قانون گذاری همگان موظف به اطاعت از پیامبر گرامی بودند . پيامبر در قانونگذارى، هيچوقت مشورت نمى كرد و تنها در طرز اجراى قانون نظر مسلمانان را مى خواست .
🔸پيامبر گرامی با اين كه قطع نظر از وحى آسمانى آن چنان فكر نيرومندى داشت كه نيازى به #مشاوره نداشت براى اينكه از يك سو مسلمانان را به اهميت مشورت متوجه سازد تا آن را جزء برنامه هاى اساسى زندگى خود قرار دهند، و از سوى ديگر، نيروى #فكر و انديشه را در افراد پرورش دهد، در امور عمومى مسلمانان كه جنبه اجراى قوانين الهى داشت (نه قانونگذارى) جلسه مشاوره تشكيل مى داد، و مخصوصا براى رأى افراد صاحب نظر ارزش خاصى قائل بود، تا آنجا كه گاهى از رأى خود براى احترام آنها، صرفنظر مينمود چنان كه نمونه آن را در جنگ" احد" مشاهده كرديم و مى توان گفت يكى از عوامل موفقيت پيامبر در پيشبرد اهداف اسلامى همين موضوع بود.
👌اصولا مردمى كه كارهاى مهم خود را با مشورت و صلاح انديشى يكديگر انجام ميدهند و صاحبنظران آنها به مشورت مى نشينند، كمتر گرفتار لغزش مى شوند.
بعكس افرادى كه گرفتار استبداد راى هستند و خود را بى نياز از افكار #ديگران مىدانند هر چند از نظر فكرى فوق العاده باشند غالبا گرفتار اشتباهات خطرناك و دردناكى مى شوند.
❕از اين گذشته استبداد راى، شخصيت را در توده مردم مى كشد و افكار را متوقف مى سازد، و استعدادهاى آماده را نابود مى كند، و به اين ترتيب بزرگترين سرمايه هاى انسانى يك ملت از دست مى رود.
👌بعلاوه كسى كه در انجام كارهاى خود با ديگران مشورت مى كند، اگر مواجه با پيروزى شود كمتر مورد حسد واقع مى گردد، زيرا ديگران پيروزى وى را از خودشان مى دانند و معمولا انسان نسبت به كارى كه #خودش انجام داده حسد نمى ورزد و اگر احيانا مواجه با شكست گردد زبان اعتراض و ملامت و شماتت مردم بر او بسته است، زيرا كسى به نتيجه كار خودش اعتراض نمى كند، نه تنها اعتراض نخواهد كرد بلكه دلسوزى و غمخوارى نيز مى كند.
❕يكى ديگر از فوائد مشورت اين است كه انسان ارزش شخصيت افراد و ميزان دوستى و دشمنى آنها را با خود درك خواهد كرد و اين شناسايى راه را براى پيروزى او هموار مى كند .
👌مشورتهاى پيامبر با آن قدرت فكرى و فوق العاده اى كه در حضرتش وجود داشت، بخاطر مجموع اين جهات بوده است تا به همگان لزوم مشورت گرفتن را آموزش دهد ، اما باز هم در نهایت تصمیم نهایی را پیامبر می گرفت و همگان موظف به #اطاعت_کردن بودند چنان که فرمود ؛
« هنگامى كه تصميم گرفتى (قاطع باش و) بر خدا توكل كن زيرا خداوند متوكلان را دوست دارد » « فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِين » ( آل عمران 159)
❕بنابراین میان اطاعت از پیامبر گرامی و مشورت گرفتن ایشان از اصحاب هیچ گونه #تنافی وجود ندارد .
📚تفسیر نمونه ج 3 ص 143
📖📖📖📖﷽📖📖📖📖📖📖
📢مراسم شب های احیا و ظهر شهادت امیرالمومنین(ع)
🚩جلسه مذهبی عشاق الحیدر(ع)رهروان امر ظهور
📒سخنران: دکتر مسعود بازودار (استاد دانشگاه)
🎤مداحان: حسین تیماجی _ سیدرضا علیزاده _امیر سلیمانی پور _علی ضمیری
🗓زمان:شبهای احیا و ظهر شهادت
⏱ساعت: شبهای احیا ساعت ۲۳
ظهر شهادت ساعت ۱۸
مکان:بین گاز ۱۲و ۱۴ مسجد سید
🚻برادران و خواهران
📖📖📖📖ماه رحمت خدا📖📖📖
🔳 کانال اعلام مراسم مذهبی مشهد
https://telegram.me/joinchat/CSPxzz0MANh_998b_6sy2A
@Marasem_mashhad
🔳کانال سروش اعلام هئیات مراسم مشهد
https://sapp.ir/marasem_mashhad
💬 سوال:
مقدار مسافت شرعى از دیدگاه مراجع تقلید:
✅پاسخ:
✍آيات عظام امام، بهجت، خامنهاى، فاضل ، صافى و نورى: مسافت شرعى تقريباً 22/5 كيلومتر است.
✍آيات عظام تبريزى، سيستانى و وحيد:
مسافت شرعى تقريباً 22 كيلومتر است.
✍آيةاللَّه مكارم:
مسافت شرعى تقريباً21/5 كيلومتر است.
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
💬سوال:
آیاکسی که شب نیت شکستن روزه را دارد میتواند اول روزه اش رابشکند بعد به سفر برود،
✅پاسخ:
✍کسی که می داند فردا مسافر است و روزه باطل خواهد شد ، باز نمیتواند نیت روزه نکند.
☝️باید حتما نیت روزه کرده
و تا وقتی که مسافر نشده است ، مبطلات روزه را نباید انجام بدهد.
سوال⁉️از کاربر👈نجم الهدی
سلام ووقتتون بخیر وطاعاتتون قبول وعیدتون مبارک💐
سؤالم این بود"چراخانمهاواقایان باید نماز ظهروعصرواهسته بخونند؟"
پاسخ اجمالی
دلیل اصلی آهسته خواندن این دو نماز، پیروی از سنت پیامبر اکرم(ص) است، چون نمازشان بدین کیفیت بوده و خداوند نیز ایشان را به عنوان اسوه و راهنمای ما قرار داده و پیامبر فرمود: همان گونه که من نماز مىگزارم، نماز بخوانید از این رو ما نیز باید همانند ایشان رفتار نماییم. البته دلایل دیگری هم در این مورد بیان شده، از جمله این که بلند خواندن نماز صبح و مغرب و عشا به این دلیل است که با توجه به تاریک بودن هوا، مردم بتوانند محل برگزاری نماز را تشخیص دهند، اما در نماز ظهر و عصر به دلیل روشن بودن هوا، نیاز به این امر نیست. البته، چنین دلایلی تنها میتواند به عنوان یک حکمت ارزیابی شوند و باید در نظر داشت که شاید دلایل متعدد دیگری نیز وجود داشته باشد که ما از چند و چون آن بیاطلاعیم.
پاسخ تفصیلی
بسیاری از دستورات خداوند و فرستادگان ایشان، تنها بدین دلیل میباشند که میزان فرمانبرداری بندگان، با آن سنجیده شود و این خود به تنهایی، دلیل مناسبی بوده و نیاز به وجود دلیل دیگری در لزوم اجرای این دستورات نیست. به عنوان نمونه، وقتی طالوت، هنگام رفتن به جنگ، به سپاهیان خود عرضه داشت که خداوند میخواهد شما را با نهر آبی امتحان نماید و هر که بیش از یک کف دست، از آب آن نهر بنوشد، نباید در سپاه من باشد[1]، نباید لزوما به دنبال دلیل صدور چنین فرمانی از جانب خداوند رفت، چون شناسایی فرمانبرداران از نافرمانان، خود دلیلی کافی و قانع کننده برای این امر میباشد. البته این بدان معنی نیست که برای دستورات خداوند، هیچ دلیل دیگری غیر از آزمایش بندگان وجود ندارد، بلکه بسیاری از این فرامین، دارای فوائد ارزشمند دیگری نیز میباشند که در رشد و تعالی جامعه بشری نقش مهمی ایفا مینمایند و آنچه بیان شد، تنها برای تأکید این مطلب بوده که اگر به ظاهر هم، دلیلی برای دستوری از دستورات خداوند نیافتیم، نباید نسبت به آن بیاهمیت باشیم، هرچند، جستجو در این زمینه و پیبردن به برخی دلایل عبادات نیز امری پسندیده بوده و منافاتی با تسلیم کامل در مقابل اوامر الاهی ندارد.
در زمینه آهسته خواندن قرائت در نماز ظهر و عصر و بلند خواندن آن در نماز صبح و مغرب و عشاء، روایتی وجود دارد که متن کامل آن را به استحضار میرسانیم:
ادامه پاسخ 👇👇
فضل بن شاذان از امام رضا(ع) نقل مینماید که ایشان در بیان دلیل بلند خواندن قرائت در برخی نمازها و کوتاه خواندن آن در برخی دیگر، فرمودند: نمازهایی که بلند خوانده میشود، هنگامی است که هوا تاریک میباشد، بنابر این، لازم است که صدا را در نماز بلند نمود، تا هر شخصی که از آن حوالی عبور مینماید، متوجه برقراری نماز جماعت گردد و اگر میخواهد با آنها نماز بخواند، به ایشان بپیوندد، چون بدینوسیله، حتی اگر به دلیل تاریکی، نمازگزاران را مشاهده ننماید، با شنیدن صدای آنها به برقراری نماز جماعت پی خواهد برد و در نمازهایی که بلند خوانده نمیشود، به دلیل روشنایی روز، این ضرورت وجود نداشته و بدون این که صدایی شنیده شود، میتوان محل برقراری نماز را پیدا نمود[2].
🌹🍃
شاید با دقت در این روایت، پرسشهای دیگری مطرح شود که با در نظر گرفتن وضعیت کنونی، که با وجود نعمت برق، شب و روز، تفاوت چندانی در روشنایی ندارند، دیگر نباید به بلند یا کوتاه بودن صدایمان در نمازهای مختلف، اهمیت چندانی بدهیم، یا این که، ظاهر این رو
ایت در نماز جماعت است و میتوان در نماز فرادی که ارتباط با دیگران ندارد، حتی نماز مغرب و عشا را کوتاه خواند و یا این که در روز نیز که هوا روشن است، باید برای راهنمایی نابینایان، نماز ظهر و عصر را بلند بخوانیم و ...
در پاسخ باید گفت که چنین تفکیکی، باید همانند سابق ادامه یابد، چون اولا، ما مطمئن نیستیم که دلیل ارائه شده در روایت، دلیل منحصر به فرد چنین تفکیکی است که با از بین رفتن این دلیل، مدلول آن نیز از بین خواهد رفت، بلکه ممکن است دلایل دیگری نیز در این مورد وجود داشته باشد که ما از آنها اطلاعی نداشته باشیم[3]، و ثانیا، در برخی مناطق و بعضی اوقات، هنوز نیز میتوان همین استفاده را از بلند خواندن نماز نمود. بنابر این سزاوار است؛ همان گونه که در ابتدای پاسخ بیان شد، جهت فرمانبرداری از دستورات خداوند و عمل به سنت پیامبر اکرم(ص)، همواره این شیوه را حفظ نماییم.
روایات دیگری نیز وجود دارد که دلایل دیگری را در این زمینه ارائه مینماید، از جمله اینکه هنگام معراج پیامبر(ص)، فرشتگان در برخی نمازها به ایشان اقتدا نمودند و خداوند برای این که برتری این نمازها را بر نمازهای دیگر اعلام نماید، دستور فرمود که این
نمازها را بلند بخوانند[4].
در نهایت، مجددا تأکید مینماییم که دلیل اصلی چنین اموری، تسلیم در مقابل اوامرخداست
هدایت شده از دکترمسعودبازودار(استاد دانشگاه،نویسنده،پژوهشگر)
🏴ویژه مراسم شبهای قدر وروز۲۱رمضان🏴
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
🚩جلسه مذهبی عشاق الحیدر(ع)🚩
👈👈👈شب اول مراسم👉👉👉
🕚زمان :امشب راس ساعت ۲۳الی سحر
---------------------------------
🎙سخنران:
دکتر مسعود بازودار
----------------------------------
🎤مداحان:
حسین تیماجی
سید رضا علیزاده
علی ضمیری
----------------------------------
مکان:خیابان گاز ،بین گاز ۱۲و۱۴,مسجد سید
(بصرف سحری)
----------------------------------
ضمنا مکان مجزا جهت خواهران محیا میباشد
----------------------------------
◼️منتظرتان هستیم
◾️یاعلی
🏴ویژه مراسم شبهای قدر وروز۲۱رمضان🏴
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
🚩جلسه مذهبی عشاق الحیدر(ع)🚩
👈👈👈شب دوم مراسم👉👉👉
🕚زمان :امشب راس ساعت ۲۳الی سحر
---------------------------------
🎙سخنران:
دکتر مسعود بازودار
----------------------------------
🎤مداحان:
حسین تیماجی
سید رضا علیزاده
علی ضمیری
----------------------------------
مکان:خیابان گاز ،بین گاز ۱۲و۱۴,مسجد سید
(بصرف سحری)
----------------------------------
ضمنا مکان مجزا جهت خواهران محیا میباشد
----------------------------------
◼️منتظرتان هستیم
◾️یاعلی
💠دعای روز بیستم ماه مبارک💠
اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ الجِنانِ واغْلِقْ عَنّی فیهِ أبوابَ النّیرانِ وَوَفّقْنی فیهِ لِتِلاوَةِ القرآنِ یا مُنَزّلِ السّكینةِ فی قُلوبِ المؤمِنین.
خدایا بگشا برایم در آن درهاى بهشت و ببند برایم درهاى آتش دوزخ را و توفیقم ده در آن براى تلاوت قرآن اى نازلكننده آرامش در دلهاى مؤمنان.
@rahrovaneamrezohur
✳️هیات انصارالزینب سلام الله✳️
➖➖➖➖➖➖➖➖
"مراسم احیای شبهای قدر وشهادت حضرت امیرالمومنین علی(علیه السلام)"
➖➖➖➖➖➖➖➖
"زیارت عاشورا"قرائت دعای جوشن کبیر"سخنرانی "
قرآن به سر ومراسم احیا"روضه وعزاداری"
سخنران :دکتر مسعود بازودار
▪️مداحان:
محسن ذاکری
رسول منصوری
▪️مداحان مهمان:
✅سیدمصطفی قدمگاهی
✅امیرمعصوم زاده
➖➖➖➖➖➖➖➖
▪زمـان:
یک شنبه/13/خرداد/1397
سه شنبه/15/خرداد/1397
پنج شنبه/17/ خرداد/۱۳۹۷
ساعت شروع ۲۱.۳۰
▪مڪان:شهرک شهید رجایی حر۱۹-دهنوی۱۱-مسجدامام صادق(ع)
لینک کانال هـیات انصارالزینب سلام الله
@ansarozeinab78
#شراب_خوردن_امام_علی_علیه_السلام_معاذ_الله
#پرسش
❔یکی از موضوعاتی که در تاریخ زندگی علی بن ابی طالب وجود دارد مسئله "شراب خواری" ایشان است که نشان می دهد آنچه که امروزه توسط اسلامگرایان و بالخصوص شیعیان درباره ی علی بیان می شود صرفا ساخته ذهنشان است و مبنای تاریخی ندارد.
⚡️بزرگان اسلام با اسناد فراوان پرده از شرابخواری علی بن ابی طالب برداشته اند و در #حدیثی نقل کرده اند :
«: از علی بن ابی طالب نقل شده است که گفت : عبدالرحمن بن عوف برای ما غذایی درست کرد و ما را دعوت نموده و به ما شراب داد؛ وقتی شراب نوشیدیم وقت نماز شد؛ عبدالرحمن من را مقدم کرده و من در نماز سوره کافرون را اینگونه خواندم لا اعبد ما تعبدون و نحن نعبد ما تعبدون پس خداوند این آیه را نازل نمود که : ای کسانی که ایمان آوردید مبادا در حال مستی به سراغ نماز بروید تا زمانی که بدانید چه می گویید.» ( سنن ترمذی ج 5 88)
💠پاسخ💠
👌اسلام از روش تحريم #تدريجى و آماده ساختن افكار و اذهان براى ريشه كن كردن ميگسارى كه به صورت يك عادت ثانوى در رگ و پوست جامعه نفوذ كرده بود، استفاده كرد، به اين ترتيب كه نخست در بعضى از سوره هاى مكى اشاراتى به زشتى اين كار نمود، چنان كه در آيه 67 سوره نحل مى خوانيم وَ مِنْ ثَمَراتِ النَّخِيلِ وَ الْأَعْنابِ تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سَكَراً وَ رِزْقاً حَسَناً" از ميوه هاى درخت نخل و انگور، مسكرات و روزيهاى پاكيزه فراهم مى كنيد".
👌در اينجا" سكر" يعنى #مسكر و شرابى را كه از انگور و خرما مى گرفتند، درست در مقابل رزق حسن قرار داده است، و آن را يك نوشيدنى ناپاك و آلوده شمرده است.
❕ولى عادت زشت شرابخورى از آن ريشه دارتر بود، كه با اين اشاره ها ريشه كن شود، بعلاوه شراب بخشى از درآمدهاى اقتصادى آنها را نيز تامين مى كرد لذا هنگامى كه مسلمانان به مدينه منتقل شدند و نخستين حكومت اسلامى تشكيل شد، دومين دستور در زمينه منع شرابخوارى به صورت قاطعترى نازل گشت، تا افكار را براى تحريم نهايى آماده تر سازد، در اين موقع بود كه آيه 219 سوره بقره نازل گرديد يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِما إِثْمٌ كَبِيرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما- در اين آيه ضمن اشاره به منافع اقتصادى مشروبات الكلى براى بعضى از جوامع همانند جامعه #جاهليت، اهميت خطرات و زيانهاى بزرگ آن را كه به درجات از منافع اقتصادى آن بيشتر است يادآورى مى شود.
👌به دنبال آن در آيه 43 سوره نساء يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَ أَنْتُمْ سُكارى حَتَّى تَعْلَمُوا ما تَقُولُونَ به مسلمانان صريحا دستور داده شد كه در حال مستى هرگز نماز نخوانند تا بدانند با خداى خود چه مى گويند.
❕آشنايى مسلمانان به احكام اسلام و آمادگى فكرى آنها براى ريشه كن ساختن اين مفسده بزرگ اجتماعى كه در اعماق وجود آنها نفوذ كرده بود، سبب شد كه دستور نهايى با #صراحت كامل و بيان قاطع كه حتى بهانه جويان نيز نتوانند به آن ايراد گيرند نازل گرديد، لذا فرمود ؛
« اى كسانى كه ايمان آورده ايد شراب و قمار و بتها و از لام (كه يك نوع بخت آزمايى بوده) پليدند و از عمل شيطانند از آنها دورى كنيد تا رستگار شويد. شيطان مى خواهد در ميان شما بوسيله شراب و قمار عداوت ايجاد كند، و شما را از ذكر خدا و از نماز باز دارد آيا (با اينهمه زيان و فساد و با اين نهى اكيد) خوددارى خواهيد كرد » ( مائده 90_92)
📚تفسیر نمونه ج 5 ص 68
❕از جمله کسانی که تا آخرین #مرحله بیان حرمت شراب خواری ، دست از شراب خواری بر نداشت عمر بن الخطاب بوده است چنان که ابن عمر از قول پدرش نقل می کند که عمر می گفت ؛
«به درستیکه من شراب خوار ترین مردم بودم در #جاهلیت »
📚سنن کبری،ج10 ص214 _ سیره عمر،ابن جوزی، ص68 _کنزالعمال،ج3 ص107
❕علمای اهل سنت نقل می کنند ؛
« عمر علاقه شديد به #نوشيدن شراب داشت ، دعا مى كرد، و مى گفت خدايا بيان روشنى در مورد خمر براى ما بفرما، هنگامى كه آيه سوره بقره (يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ ...) (بقره- 219) نازل شد پيامبر آيه را براى او قرائت كرد ولى او باز به دعاى خود ادامه مى داد، و مى گفت خدايا بيان روشنترى در اين زمينه بفرما، تا اينكه آيه سوره نساء (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَ أَنْتُمْ سُكارى) (نساء 43) نازل شد، پيامبر ص آن را نيز بر او خواند، باز به دعاى خود ادامه مى داد!، تا اينكه سوره مائده كه صراحت فوق العاده اى در اين موضوع دارد، نازل گرديد، هنگامى كه پيامبر آيه را بر او خواند، گفت: انتهينا انتهينا!" از نوشيدن شراب خوددارى مى کنيم، #خوددارى مى كنيم »
📚المستدرک علی الصحیحین ، ج 4 ص 159_ سنن ترمذی ج 5 ص 236 _ مسند احمد ج 1 ص 53
👌ادامه 👇
❕ادامه 👇
👌علمای اهل سنت جهت پرده بوشی بر این ننگ عمر در شراب خواری در صدد بر آمده ان