eitaa logo
دکترمسعودبازودار(استاد دانشگاه،نویسنده،پژوهشگر)
600 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
748 ویدیو
21 فایل
کاردانی:دینی و عربی،کارشناسی الهیات و معارف اسلامی،کارشناسی ارشد فقه وحقوق اسلامی،دکتری:الهیات گرایش فقه ومبانی حقوق
مشاهده در ایتا
دانلود
❔یکی از موضوعاتی که در تاریخ زندگی علی بن ابی طالب وجود دارد مسئله "شراب خواری" ایشان است که نشان می دهد آنچه که امروزه توسط اسلامگرایان و بالخصوص شیعیان درباره ی علی بیان می شود صرفا ساخته ذهنشان است و مبنای تاریخی ندارد. ⚡️بزرگان اسلام با اسناد فراوان پرده از شرابخواری علی بن ابی طالب برداشته اند و در نقل کرده اند : «: از علی بن ابی طالب نقل شده است که گفت : عبدالرحمن بن عوف برای ما غذایی درست کرد و ما را دعوت نموده و به ما شراب داد؛ وقتی شراب نوشیدیم وقت نماز شد؛ عبدالرحمن من را مقدم کرده و من در نماز سوره کافرون را اینگونه خواندم لا اعبد ما تعبدون و نحن نعبد ما تعبدون پس خداوند این آیه را نازل نمود که : ای کسانی که ایمان آوردید مبادا در حال مستی به سراغ نماز بروید تا زمانی که بدانید چه می گویید.» ( سنن ترمذی ج 5 88) 💠پاسخ💠 👌اسلام از روش تحريم و آماده ساختن افكار و اذهان براى ريشه كن كردن ميگسارى كه به صورت يك عادت ثانوى در رگ و پوست جامعه نفوذ كرده بود، استفاده كرد، به اين ترتيب كه نخست در بعضى از سوره هاى مكى اشاراتى به زشتى اين كار نمود، چنان كه در آيه 67 سوره نحل مى خوانيم وَ مِنْ ثَمَراتِ النَّخِيلِ وَ الْأَعْنابِ تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سَكَراً وَ رِزْقاً حَسَناً" از ميوه هاى درخت نخل و انگور، مسكرات و روزيهاى پاكيزه فراهم مى كنيد". 👌در اينجا" سكر" يعنى و شرابى را كه از انگور و خرما مى گرفتند، درست در مقابل رزق حسن قرار داده است، و آن را يك نوشيدنى ناپاك و آلوده شمرده است. ❕ولى عادت زشت شرابخورى از آن ريشه دارتر بود، كه با اين اشاره ها ريشه كن شود، بعلاوه شراب بخشى از درآمدهاى اقتصادى آنها را نيز تامين مى كرد لذا هنگامى كه مسلمانان به مدينه منتقل شدند و نخستين حكومت اسلامى تشكيل شد، دومين دستور در زمينه منع شرابخوارى به صورت قاطعترى نازل گشت، تا افكار را براى تحريم نهايى آماده تر سازد، در اين موقع بود كه آيه 219 سوره بقره نازل گرديد يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِما إِثْمٌ كَبِيرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما- در اين آيه ضمن اشاره به منافع اقتصادى مشروبات الكلى براى بعضى از جوامع همانند جامعه ، اهميت خطرات و زيانهاى بزرگ آن را كه به درجات از منافع اقتصادى آن بيشتر است يادآورى مى شود. 👌به دنبال آن در آيه 43 سوره نساء يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَ أَنْتُمْ سُكارى حَتَّى تَعْلَمُوا ما تَقُولُونَ به مسلمانان صريحا دستور داده شد كه در حال مستى هرگز نماز نخوانند تا بدانند با خداى خود چه مى گويند. ❕آشنايى مسلمانان به احكام اسلام و آمادگى فكرى آنها براى ريشه كن ساختن اين مفسده بزرگ اجتماعى كه در اعماق وجود آنها نفوذ كرده بود، سبب شد كه دستور نهايى با كامل و بيان قاطع كه حتى بهانه جويان نيز نتوانند به آن ايراد گيرند نازل گرديد، لذا فرمود ؛ « اى كسانى كه ايمان آورده ايد شراب و قمار و بتها و از لام (كه يك نوع بخت آزمايى بوده) پليدند و از عمل شيطانند از آنها دورى كنيد تا رستگار شويد. شيطان مى خواهد در ميان شما بوسيله شراب و قمار عداوت ايجاد كند، و شما را از ذكر خدا و از نماز باز دارد آيا (با اينهمه زيان و فساد و با اين نهى اكيد) خوددارى خواهيد كرد » ( مائده 90_92) 📚تفسیر نمونه ج 5 ص 68 ❕از جمله کسانی که تا آخرین بیان حرمت شراب خواری ، دست از شراب خواری بر نداشت عمر بن الخطاب بوده است چنان که ابن عمر از قول پدرش نقل می کند که عمر می گفت ؛ «به درستیکه من شراب خوار ترین مردم بودم در » 📚سنن کبری،ج10 ص214 _ سیره عمر،ابن جوزی، ص68 _کنزالعمال،ج3 ص107 ❕علمای اهل سنت نقل می کنند ؛ « عمر علاقه شديد به شراب داشت ، دعا مى كرد، و مى گفت خدايا بيان روشنى در مورد خمر براى ما بفرما، هنگامى كه آيه سوره بقره (يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ ...) (بقره- 219) نازل شد پيامبر آيه را براى او قرائت كرد ولى او باز به دعاى خود ادامه مى داد، و مى گفت خدايا بيان روشنترى در اين زمينه بفرما، تا اينكه آيه سوره نساء (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَ أَنْتُمْ سُكارى) (نساء 43) نازل شد، پيامبر ص آن را نيز بر او خواند، باز به دعاى خود ادامه مى داد!، تا اينكه سوره مائده كه صراحت فوق العاده اى در اين موضوع دارد، نازل گرديد، هنگامى كه پيامبر آيه را بر او خواند، گفت: انتهينا انتهينا!" از نوشيدن شراب خوددارى مى کنيم، مى كنيم » 📚المستدرک علی الصحیحین ، ج 4 ص 159_ سنن ترمذی ج 5 ص 236 _ مسند احمد ج 1 ص 53 👌ادامه 👇 ❕ادامه 👇 👌علمای اهل سنت جهت پرده بوشی بر این ننگ عمر در شراب خواری در صدد بر آمده ان
تاره های آسمان و سنگینی و پیمانه های دریاها باشد » 📚وسائل الشیعه ج 10
د تا ساحت علی علیه السلام را نیز آلوده کنند و با نقل روایاتی جعلی بگویند علی علیه السلام نیز تا قبل از نزول حکم تحریم کلی شراب ، معاذ الله شراب می خورده است ، لذا جریان و روایت مورد استناد کانال ضد دین را در این باره کرده اند . 👌یکی از نشانه های کذب بودن جریان فوق تناقض های شدیدی است که اهل سنت در هنگام نقل آن جریان گرفتار آن شده اند ، گاهی می گویند اشخاص حاضر در آن مجلس سه نفر بودند ، گاهی می گویند پنج نفر بودند ، گاهی می گویند عبد الرحمان عوف شراب را تهیه کرد ، گاهی می گویند خود علی علیه السلام تهیه کرد و گاهی می گویند مردی از انصار تهیه کرد ، و تناقض های دیگر که جهت آگاهی رجوع شود ؛ 📚الصحیح من سیره الامام علی علیه السلام ، سید جعفر ، ج 3 ص 53 ❕در روایات ما آمده است که علی علیه السلام از آن مجلس شراب خواری برخاست و ؛ « خداوند خمر و شراب را لعنت کرده است ، به خداوند سوگند حتی جرعه ای از آن را نمی خورم ، چرا که شراب خواری عقل را زائل کرده و انسان را دیگران قرار می دهد » ❕در ادامه روایت حسن بصری می گوید ؛ « علی علیه السلام از میان آنها خارج شد و به سوی مسجد رفت ، پس از آن جبرئیل حکم قطعی شراب را آورد ، به خدا سوگند علی علیه السلام قبل از تحریم شراب نیز حتی برای یک لحظه شراب نخورد » 📚بحار الانوار ج 38 ص 64_ تفسیر البرهان ج 1 ص 500 👌حاکم نیشابوری از علمای اهل سنت می نویسد ؛ « جریان شراب خواری علی علیه السلام ساخته دست خوارج است ، خداوند علی علیه السلام را از این نسبت ها منزه ساخته است » 📚مستدرک الحاکم ج 2 ص 307 👌این نسبت های ناروا را چگونه می توان به علی علیه السلام داد در حالی که پیامبر گرامی فرمود ؛ « جبرئیل به من خبر داده است که ملائکه ثبت اعمال علی بر دیگر فرشتگان فخر می فروشند که با علی هستند زیرا از زمانی که با او هستند هیچ گاه مطلبی ناشایست را در علی ننوشته اند » 📚مناقب آل ابی طالب ج 1 ص 360 👌و یا فرمود ؛ « فرشتگان موکل اعمال علی ، هیچ گاه عملی که خشم خداوند را در پی داشته باشند را به سوی خدا نبرده اند » 📚علل الشرایع یک جلدی ، ص 14_ الطرائف ابن المغازلی ص 20 ❕آری همه این موارد شاهدی روشن و قطعی بر جعلی بودن جریان فوق مبنی بر شراب خواری علی علیه السلام می باشد ❔فلسفه احیا گرفتن شب قدر در چه نکته ای است ❗️چرا باید شب قدر را احیا گرفت ❕❕ 💠💠 👌شب قدر به اين جهت" قدر" ناميده شده كه جميع مقدرات بندگان در تمام سال در آن شب تعيين مى شود، اين معنى سوره دخان است كه مى فرمايد ؛ « ما اين كتاب مبين را در شبى پر بركت نازل كرديم، و ما همواره انذار كننده بوده ايم، در آن شب كه هر امرى بر طبق حكمت خداوند تنظيم و تعيين مىگردد" (دخان- 3 و 4). 👌اين بيان هماهنگ با روايات متعددى است كه مى گويد در آن شب، مقدرات يك سال انسانها تعيين مى گردد، و ارزاق و سرآمد عمرها، و امور ديگر، در آن ليله مباركه تفريق و مى شود. ❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « تقدیر در شب نوزدهم ماه رمضان صورت می گیرد و ابرام و تحکیم آن در شب بیست و یکم و امضاء آن در شب بیست و سوم صورت می گیرد » 📚الکافی ج 4 ص 156 👌و فرمود ؛ « حوادث و مرگها و روزى ها و آنچه تا سال خواهد شد ، در شب نوزدهم تقدیر می شود » 📚الکافی ج 4 ص 156 ❕البته اين امر هيچگونه تضادى با آزادى اراده انسان و مساله اختيار ندارد، چرا كه تقدير الهى به وسيله فرشتگان بر طبق شايستگيها و لياقتهاى افراد، و ميزان ايمان و تقوى و پاكى نيت و آنها است. ❕يعنى براى هر كس آن مقدر مى كنند كه لايق آن است، يا به تعبير ديگر زمينه هايش از ناحيه خود او شده، و اين نه تنها منافاتى با اختيار ندارد و بلكه تاكيدى بر آن است. 📚تفسیر نمونه ج 27 ص 189 👌 فلسفه احیاء شب قدر در این نکته است که چون در شب قدر سرنوشت انسانها براى يك سال، بر طبق لياقتها و آنها، تعيين مى شود، بايد آن شب را بيدار بود، و توبه كرد و خودسازى نمود و به درگاه خدا رفت و لياقتى بيشتر و بهتر براى رحمت او پيدا كرد ، به خاطر همین است که عبادت و بندگی در شب قدر ارزشی بالاتر از هزار ماه دارد . ❕آرى در لحظاتى كه سرنوشت ما تعيين مى شود نبايد انسان در خواب باشد، و از همه چيز غافل و بيخبر كه در اين سرنوشت غم انگيزى خواهد داشت ، قرآن نیز چون يك كتاب سرنوشت ساز است، و خط سعادت و خوشبختى و هدايت انسانها در آن مشخص شده است بايد در شب قدر ، شب تعيين سرنوشتها، نازل گردد، و چه زيبا است رابطه ميان" قرآن" و" شب قدر"؟ 📚همان مدرک ❕لذا در فراوانی بر احیاء شب قدر تاکید شده است . 👌امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « هر کس شب قدر را احیاء بگیرد ، گناهانش آمرزیده می شود ، اگر چه به اندازه س
✨﷽✨ 💠گناهی که شیطان هم از آن بیزار است❗️ ☘امام جعفر صادق (ع) فرمودند : اگر کسى سخنى را بر ضد مۆمنى نقل کند و قصدش از آن ، زشت کردن چهره او و از بین بردن وجهه اجتماعى اش باشد و بخواهد او را از چشم مردم بیندازد، خداوند او را از ولایت خود خارج مى کند و تحت سرپرستى شیطان قرار مى دهد؛ ولى شیطان هم او را نمى پذیرد! 📚الکافی ج2 ص 358 ❗️ ↶【به ما بپیوندید 】↷ _______ ✨﷽✨ 📖 🔹آمرزش ⇦ خواندن سوره قدر در یکی از نماز ها باعث آمرزش گناهان میشود‌. [ ثواب الاعمال ص۲۶۷] 🔹اجابت دعا ⇦ هرکس این سوره را بخواند وآنگاه دعاکند دعایش درلوح محفوظِ مستجاب نوشته میشود. [ مستدرک‌الوسائل ج۴ص۱۹۰] 🔹امنیت ⇦ هر کس بعد از نماز عشا 15 بار سوره قدر را بخواند تا شب آینده در امان الهی خواهد بود. [ تفسیرالبرهان ج۵ ص۶۹۹ ] 🔹خواب آرام ⇦ هرکه پیش از خواب 7مرتبه سوره قدر را بخواند تا صبح در امان الهی خواهد بود. 📚تفسیرالبرهان ج۵ ص۶۹۹ ↶【به ما بپیوندید 】↷ _______ ✨﷽✨ 🌸جایگاه‌منکران‌امیرالمومنین‌علی‌علیه‌السلام 📖 محمد بن حسام سلمی گوید: محمد پسر امام صادق علیه السلام از پدرش از پدرانش نقل نمود که جبرائیل بر پیامبر خدا نازل شد و عرض کرد: ❤ ای محمد! خداوندِ سلام به تو سلام می رساند و می فرماید: 👈 من آسمان های هفت گانه و هرآنچه در آن است و زمین های هفت گانه و هر که بر روی آن است را آفریدم و موضع و مکانی نیافریدم که با عظمت تر از رکن و مقام باشد. و چنان چه در آن مکان، از زمانی که آسمان ها و زمین ها را خلق کردم، بنده ای مرا بخواند و دعا کند، سپس در حالی که منکر ولایت علی علیه السلام است به ملاقاتم بیاید، او را با صورت به سقر می‌افکنم. 📚:امالی شیخ صدوق/م۷۳/ص۸۴۵ ↶【به ما بپیوندید ✨﷽✨ 🔅زمان های طلب حاجت ✨امیرالمومنین علی علیه السلام: 🔻هر که از خدا حاجتی دارد آن را در سه وقت طلب کند: اول: ساعتی از روز جمعه دوم: هنگام زوال خورشید(ظهر)؛ هنگامی که باد می وزد و درهای آسمان گشوده می گردد و رحمت نازل می شود. و پرندگان به صدا درمی آیند. سوم: ساعتی در انتهای شب نزدیک طلوع فجر، 👈به راستی در آن هنگام دو فرشته ندا می کنند: آیا توبه کننده ای هست که توبه اش را بپذیدم؟ آیا درخواست کننده ای هست که عطایش دهم؟ آیا آمرزش خواهی هست تا او را بیامرزم؟ آیا حاجتمندی هست؟ ⬅️ پس آن دعوت کننده به سوی خدا را اجابت کنید. 📚:تحف العقول/ص۱۵۵ ↶【به ما بپیوندید 】
مباهله قرن 21: 💢برای روشنفکران بخوانید زن مرد است اگر این حرفها را یک ویا یک متفکر دینی میزد، و یا حتی اگر حدیث بود، روشنفکران رگ گردنشان کلفت میشد و به تمسخر میگرفتند ✅ایمانوئل کانت فیلسوف مشهور آلمانی: زن از لحاظ حقوقی دارایی مرد است و مالکیت با مرد می باشد. زن حق رای ندارد، زن شهروند منفعل است و نمی تواند از حق رای برخوردار شود. سیمای زن هوی و هوس است. حق مالکیتِ مرد در خانواده نه از زور سرچشمه میگیرد نه از قرارداد، این حق شخصی مرد است. (تنها بخشی از نظرات علیه زنان است) 📚منبع: کتاب فلسفه سیاسی کانت انتشارات نگاه معاصر صفحه358 تا 364 اگر این جملات و نظرات را یک متفکر دینی و یا بعنوان یک حدیث از اهل بیت ذکر میکردیم، افراد به اصطلاح با تمسخر و نقد حمله ور می شدند، حالا اینها نظرات و آرای بزرگترین متفکر عصر روشنگری را چگونه توجیه میکنند! کانت از بزرگترین فلاسفه قرن است و آرای او از جایگاه بالایی برخوردار است. 💢دستور امام علی به کارمندان ✅امیرالمومنین امام علی(ع)در نامه ای به کارمندان خود نوشتند: نوک قلم هایتان را باریک کنید تا جوهر کمتری مصرف شود و سطرهایتان را نزدیک به هم بنویسید تا کاغذ کمتری مصرف شود و از نوشتن مطالب اضافی برای من خودداری ورزید و اصل مطلب را بنویسید و از زیاده گویی بپرهیزید؛ زیرا اموال مسلمانان تحمل ضرر و زیان ندارد. 📚الخصال ، صفحه ۲۱۹ 💢چگونه صدقه دهیم؟ ✅امام صادق(ع): جلوی مردم، صدقه نده تا تو را ستایش کنند. زیرا اگر چنین کنی، پاداش خود را فقط در گرفته ای نه در آخرت. بلکه طوری پنهانی، با راستت صدقه بده، که حتی دست هم خبردار نشود. زیرا آن کسی که به خاطر او پنهانی صدقه می دهی، تو را آشکارا خواهد داد. 📚بحارالانوار ج۷۸ ص ۲۸۴ 💢اعمال شب قدر چیست؟ ✅دو رکعت نماز است در هر رکعت بعد از حمد هفت مرتبه توحید بخواند و بعد از فراغ هفتاد مرتبه اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَاَتُوبُ اِلَیهِ بگوید در روایت نبوى(ص) است که از جاى خود برنخیزد تا حقّ تعالى او را و پدر و مادرش را بیامرزد. ✅زیارت امام حسین(ع) و شب زنده داری نیز از اعمالی است که بسیار به آن سفارش شده است. ✅اذکار سفارش شده دیگر: صد مرتبه اَستَغفُرِاللهَ رَبی وَاَتوبُ اِلَیه صد مرتبه  اَللّهُمَّ العَن قَتَلَةَ اَمیرَالمومنینَ ✅در روایات و حالات پیامبر(ص) در شبهای قدر آمده است این دعا را تکرار می نمودند: اللهم إني أسالك العفو والعافية از خداوند این دو چیز را زیاد بخواهیم: بخشش و سلامتی 💢جالب است بدانید... آنهایی که را مخالف عقلانیت، تفکر و علم میدانند باید بدانند در شب سال یعنی یکی از اعمال مستحب و سفارش شده، بحث و گفتگوی علمی است: ✅مَن أحیا هاتَینِ اللَّیلَتَینِ بِمُذاکَرَةِ العِلمِ فَهُوَ أفضلُ هرکس این دو شب را با بحث و مذاکره زنده بدارد، فضیلت این کار بیشتر است. شیخ صدوق، الامالی، الطبعة الاولی ✅آیت‌الله حق‌شناس (ره): در روایت وارد شده که هر کس شب‌های احیا را به مذاکره علم یعنی همین «قال‌الصادق» و «قال‌الباقر» بگذراند؛ هر یک ساعت ثواب یک احیای تام و تمام را در 💢سوره قدر در شب قدر چگونه وجود امام زمان(عج) را اثبات می کند؟ امام باقر(ع): ای جماعت شیعه! علیه مخالفان خود به سوره انا انزلناه استناد کنید که پیروز خواهید شد. سوگند به خدا که این سوره برای حجت خداوند تبارک و تعالی بعد از رسول است. این سوره همانا مدرک دین شما و نهایت علم ما است.» 📚کلینی ، کافی ، ج1، ص 249 در منابع روایی شیعه، به شب قدر برای اثبات وجود و زنده بودن امام زمان(ع) استدلال کرده‌اند. بنابر این روایات، در شب قدر، فرشتگان برای ابلاغ تقدیر سال آینده بر پیامبر(ص) نازل می‌شدند. از آنجا که شب قدر در تمام سال‌ها جاری است و مختص به زمان پیامبر(ص) نیست، پس از ایشان، فرشتگان بر جانشین او، امام معصوم، نازل می‌شدند که شبیه‌ترین شخص به او است. 
🏴ویژه مراسم شبهای قدر وروز۲۱رمضان🏴 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 🚩جلسه مذهبی عشاق الحیدر(ع)🚩 👈👈👈شب سوم مراسم👉👉👉 🕚زمان :امشب راس ساعت ۲۳الی سحر --------------------------------- 🎙سخنران: دکتر مسعود بازودار ---------------------------------- 🎤مداحان: حسین تیماجی امیر سلیمانی پور علی ضمیری ---------------------------------- مکان:خیابان گاز ،بین گاز ۱۲و۱۴,مسجد سید (بصرف سحری) ---------------------------------- ضمنا مکان مجزا جهت خواهران محیا میباشد ---------------------------------- ◼️منتظرتان هستیم ◾️یاعلی 💠دعای روز بیست و دوم ماه مبارک💠 اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ فَضْلَكَ وأنـْزِل علیّ فیهِ بَرَكاتِكَ وَوَفّقْنی فیهِ لِموجِباتِ مَرْضاتِكَ واسْكِنّی فیهِ بُحْبوحاتِ جَنّاتِكَ یا مُجیبَ دَعْوَةِ المُضْطَرّین. خدایا بگشا به رویم در این ماه درهاى فضلت و فرود آر برایم در آن بركاتت را و توفیقم ده در آن براى موجبات خوشنودیت و مسكنم ده در آن وسط‌هاى بهشت اى اجابت كننده خواسته‌ها و دعاهاى بیچارگان. @rahrovaneamrezohur 💬سوال: حکم لقمه داخل دهان هنگام سحری خوردن و شنیدن صدای اذان صبح چیست؟ ✅پاسخ: ✍ اگر در حال سحری خوردن بفهمد اذان صبح شده،‌ باید لقمه را از دهان بیرون آورد و چنانچه به عمد آن را فرو برد، روزه اش باطل است و کفاره هم بر او واجب می شود. ♻️توجه: اگر روزه دار به عمد چیزی بخورد یا بیاشامد، روزه اش باطل می شود؛ چه آن چیز خوردنش معمول باشد مانند نان و آب چه غیر معمول مثل خاک و شیره درخت - و چه کم باشد یا زیاد؛ اما اگر سهوا چیزی بخورد یا بیاشامد، روزه اش باطل نمی شود. -------------- 📚 کتاب «آموزش مصور احکام» مطابق با فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای، احکام عبادات، بخش روزه، ص 357. 💬سوال: سجده واجب قرآن چیست و حکم کوتاه کردن در انجام آن چیست؟ ✅پاسخ: ✍ در چهار سوره از قرآن کریم، آیه ای وجود دارد که اگر کسی آن را گوش دهد یا خودش بخواند، بعد از تمام شدن آیه باید فورا و بدون فاصله سجده کند و کوتاهی کردن حرام است؛ و اگر آن را فراموش کند، هر وقت یادش آمد باید سجده را به جا آورد. 🚨توجه🚨 آیات سجده دار در قرآن کریم عبارتند از: آیه 15 سوره سجده؛ آیه 37 سوره فصلت؛ آیه 62 سوره نجم؛ آیه 19 سوره علق. ✅طبق روایات، امام علی(ع) منبر نمی رفتند، مگر اینکه در آخر کلام خویش، در حق خود می فرمودند: 《..مَا زِلْتُ مَظْلوُماً..》 من همیشه مظلوم بوده‌ام! 📚منبع: مناقب آل أبی طالب(ع) ابن شهر آشوب، ج۲، ص۱۱۵ ✅طبق روایتی در جای جای مختلف، امام علی(ع) از روزگار شکوه می‌کند، که او را هم‌سنگ معاویه وعمروعاص قرار داده است! ابن ابی الحدید معتزلی در شرح نهج البلاغه از قول امام علی(ع) نقل می کند: «در زمان رسول خدا(ص) جزئی از ایشان محسوب می‌شدم. مردم هم‌چنانکه در افق آسمان به ستارگان نگاه می‌کنند، به من نگاه می‌کردند. سپس روزگار از من چشم پوشاند و مرا هم‌سنگ این و آن قرار داد و بعد از آن نیز هم‌ردیف پنج نفر دیگر در شورا قرار داد، که بالاترینشان عثمان بود. گفتم عجب بد شد، روزگار به این هم بسنده نکرد تا این‌که؛ 《والدهرُ انزَلَنى ثُمَّ انزلنى ثُمَّ انزلنى حتّى قیل معاویهُ و عَلىُّ!》 روزگار، مرتبه مرا پایین آورد، پایین آورد، پایین آورد ،به حدى که مرا با معاویه برابر گردانید. 📚منابع: ۱)شرح نهج البلاغة ابن ابی الحدید معتزلی،ج۲۰،ص۳۲۶ ۲)حدیقة الشیعة مقدس اردبیلی، ج۱، ص۲۰۸ ✅امام علی(ع) فرمود: 《قريش، تمام كينه هایی را كه با پيامبر خدا(ص) در دل داشتند، با من آشكار كردند و پس از من نيز آن را، درباره فرزندانم، آشكار خواهند كرد.》(۱) 🔹روزی امام علی(ع) نزد پیامبراکرم(ص) بود در حالی که حضرت(ص) می گریست. امام علی(ع) از رسول خدا(ص) پرسید : ای رسول خدا(ص) چه چیز شما را به گریه انداخت؟ حضرت(ص) فرمود : از کینه هایی که در سینه های مردمان است و آنها را آشکار نمی کنند تا من از دنیا بروم.(۲) 📚منابع: ۱)شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید معتزلی، ج۲۰، ص۳۲۸ ۲)وقعه الجمل ابن شدقم، ص۱۸ ✅میثم تمّار از یاران نزدیک امام علی(ع) بود. میثم گاهى مناجات‌هاى آن‌ حضرت(ع) را در نخلستان‌هاى مدینه و کوفه از نزدیک مشاهده کرده است. میثم در این باره می‌گوید: شبی از شب‌ها دیدم مولایم، امیرالمؤمنین علی(ع) بعد از نماز در مسجد کوفه، به بیرون از کوفه رفت. 📜《..وَ اتَّبَعْتُهُ حَتَّى خَرَجَ إِلَى الصَّحْرَاءِ وَ خَطَّ لِي خَطَّةً وَ قَالَ : إِيَّاكَ أَنْ تُجَاوِزَ هَذِهِ الْخَطَّةَ!》 🔸و من به دنبال ایشان به صحرا رفتم. حضرت(ع) از وجودم باخبر شد و مانع از رفتنم شد. و در روی زمین شیاری کشید و فرمود : از اینجا به بعد را دیگر با من نیا! و آن‌ گاه خودش به تنهایی رفت! 📜《وَ مَضَى عَنِّي، وَ كَانَتْ لَيْلَةً دُلهَةً! فَقُلْتُ : يَا نَفْسِي! أَسْلَمْتِ مَوْلَاكِ وَ لَهُ
أَعْدَاءٌ كَثِيرَةٌ ايُّ عُذْرٍ يَكُونُ لَكِ عِنْدَ اللَّهِ وَ عِنْدَ رَسُولِهِ وَ اللَّهِ لأقفنَ أَثَرَهُ وَ لَأَعْلَمَنَّ خَبَرَهُ وَ إِنْ كُنْتُ قَدْ خَالَفْتُ أَمْرَهُ》 🔸مدتی گذشت و شب تاریکی بود با خودم گفتم: تو مولای خود را رها کردی؟!! با آن‌که او دشمنان بسیار دارد، در پیشگاه الهی و نزد پیامبر(ص) او چه عذری خواهی داشت؟ به خدا که دنبالش خواهم رفت و مراقب او خواهم بود، گرچه از فرمان او سرپیچی کنم. 📜《جَعَلْتُ أَتَّبِعُ أَثَرَهُ، فَوَجَدْتُهُ عَلَيْهِ السَّلَامُ مُطَّلِعاً فِي الْبِئْرِ إِلَى نِصْفِهِ يُخَاطِبُ الْبِئْرَ وَ الْبِئْرُ تُخَاطِبُهُ!》 🔸به همین جهت، دنبال حضرت(ع) حرکت کردم، مقداری که آمدم، دیدم حضرت(ع) سر را تا نصف بدن درون چاهی فرو برده و با چاه سخن می‌گوید، و چاه نیز با حضرت(ع) سخن می‌گوید! 📜《فَحَسَّ بِي وَ الْتَفَتَ عَلَيْهِ السَّلَامُ وَ قَالَ : مَنْ؟! قُلْتُ : مِيثَمٌ! فَقَالَ : يَا مِيثَمُ! أَ لَمْ آمُرْكَ أَنْ لَا تَتَجَاوَزَ الْخَطَّةَ؟!! قُلْتُ : يَا مَوْلَايَ! خَشِيتُ عَلَيْكَ مِنَ الْأَعْدَاءِ فَلَنْ يَصْبِرَ لِذَلِكَ قَلْبِي! فَقَالَ : أَ سَمِعْتَ مِمَّا قُلْتُ شَيْئاً؟ قُلْتُ : لَا يَا مَوْلَايَ!》 🔸که ناگاه حضرت(ع) متوجّه من شدو فرمود : کیستی؟ گفتم : میثم! فرمود : آیا نگفتم دنبالم نیا؟ عرض کردم : ای مولای من! از دشمنان بر شما ترسیدم، دلم آرام نگرفت. فرمود : آیا از حرف‌های من چیزی شنیدی؟ عرض کردم : نه! حضرت(ع) فرمود : 📜《يَا مِيثَمُ! وَ فِي الصَّدْرِ لُبَانَاتٌ، إِذَا ضَاقَ لَهَا صَدْرِي، نَكَتُّ الْأَرْضَ بِالْكَفِ، وَ أَبْدَيْتُ لَهَا سِرِّي، فَمَهْمَا تُنْبِتُ الْأَرْضُ، فَذَاكَ النَّبْتُ مِنْ بَذْرِي》 🔸ای میثم! در سینه عقده ‌هایست، که وقتی سینه‌ام از آن تنگ می‌شود، با دست زمین را گود می‌کنم و اسرار خود را برای آن بازگو می‌کنم.》(۱)(۲) 📚منابع: ۱)المزار الكبير ابن مشهدی، ص۱۵۳ ۲)الوافی فیض کاشانی، ج۵، ص۷۰۵ ✅وقتی امام علی(ع) بعد از نیمه شب بیست و یکم از دنیا می‌رود، فوراً همان شبانه، فرزندان امام(ع) (امام حسن(ع)،حسین(ع)، محمد بن حنیفه، ابوالفضل االعباس و..) و عده‌ای از شیعیان خاص که شاید از شش یا هفت نفر تجاوز نمی‌کردند، محرمانه ایشان را غسل دادند و کفن کردند و در منطقه بی سکنای نجف دفن کردند. قبر مطهر امام علی(ع) بیش از یک قرن مخفی بود، که در زمان امام باقر(ع) کم کم آثار قبر ایشان برای شیعیان آشکار شد. علت این امر وصیت خود حضرت به امام حسن مجتبی(ع) بود که فرمود : مرا شبانه و بدون خبر کردن مسلمانان در منطقه بی سکنای نجف دفن کن و از قبرم کسی را با خبر مساز که اگر خوارج پی ببرند به خاطر بغض و کینه ای که نسبت به من دارند قصد نبش قبرم را خواهند داشت و جسدم را آتش خواهند زد. یعنی تا آن زمان، غیر از ائمه هدی(ع) و برخی صحابه، کسی از قبر ایشان مطلع نبود وتا زمان امام باقر(ع) خطر جسارت به قبر مطهر ایشان، توسط خوارج احساس می شد. 📚منبع: دانشنامه امام علی(ع) رشاد، ج۹، ص۴۷ ✅راوی میگوید: دیدم علی بن ابی‌طالب(ع) قرآن را بالای سرش گرفته و عرض می‌کند: «خدایا! آن حق مسلم من که در قرآن آمده از دست من گرفتند! خدایا آن پاداشی را که من در برابر این ظلم صبر کردم به من بده! خدایا به قدری من از مردم درخواست کردم، دائم دستور دادم، این‌ها از من ملول شدند و به قدری این‌ها نافرمانی کردند و من هم از این‌ها ملول شدم، کار به جایی رسیده که این‌ها از من بدشان می‌آید، من هم از این‌ها بدم می‌آید! خدایا مرا به بهتر از این مردم برسان و این‌ها را به بدتر از من گرفتار کن!» 📚منبع: کنز العمّال متقی هندی، ج۱۳، ص۱۷۰ ✅روزی یک نفر اعرابی در بین سخنان حضرت علی(ع) فریاد زد: «وا مظلمتاه!» حضرت(ع) او را به حضور طلبید، هنگامی که نزدیک شد، به او فرمود: «به تو یک بار ستم شده است و به من به تعداد (مَدَر) و (وَبَر) ظلم شده است.» (مدر به معنی کلوخ و وبر به معنی کرک حیوانات است، و این کنایه از کثرت است). 📜و در روایتی این اضافه آمده است که: هیچ خانه ای از عرب نیست، جز این که مظلمه و حق من بر گردنشان است، واز هنگامی که این جا نشسته ام، همواره مظلوم بوده ام. 📚منبع: شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید معتزلی، ج۴، ص۱۰۶ ✅در جنگ صفین، ساعتی جنگ به خاطره نماز ،خاموش اعلام شد، سپاهیان معاویه در حیرت بودند، که مگر علی(ع) هم نماز می خواند؟!! هاشم مرقال از اصحاب حضرت(ع)، کسی از سپاهیان معاویه را امان داد و به خیمه امام علی(ع) آورد. مرد تعجب کردو گفت: تا کنون به این عقیده بودم ،که با علیّ بی نماز سر جنگ دارم! 📚منبع: شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید معتزلی، ج۷، ✅طبق نقل ابن ابی الحدید معتزلی حدود ۶۰ سال (از سال ۴۰ تا سال ۱۰۰) یعنی از زمان به خلافت رسیدن معاویه تا زمان حکومت عمر بن عبدالعزیز در ۷۰
هزار منبر رسول خدا(ص) بعد خُطَب نماز جمعه، سب و لعن امیرالمومنین(ع) می شده است. 📚منبع: شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید معتزلی، ج۱۳، ص۳۵۶ ✅حضرت علی(ع) همواره در این لحظات سرنوشت ساز جای خالی افرادی چون حمزه و جعفر را احساس می کردند و می فرمودند : 《أَمَّا حَمْزَهُ فَقُتِلَ یَوْمَ أُحُدٍ وَأَمَّا جَعْفَرٌ فَقُتِلَ یَوْمَ مُوتَهَ وَبَقِیتُ بَیْنَ جِلْفَیْنِ جَافِیَیْنِ ذَلِیلَیْنِ حَقِیرَیْنِ عَاجِزَیْنِ الْعَبَّاسِ وَعَقِیلٍ وَکَانَا قَرِیبَیِ الْعَهْدِ بِکُفْرٍ فَأَکْرَهُونِی وَقَهَرُونِی》 ♦️حمزه در نبرد احد کشته شده بود و جعفر در نبرد موته، من بودم و دو عامی تندخوی بدبخت ناتوان خوار؛ عباس و عقیل که تازه از کفر به اسلام روی آورده بودند. مردم مرا ناخوش داشتند و رها کردند. 《فَقُلْتُ[یا رسول الله(ص)] کَمَا قَالَ هَارُونُ لِأَخِیهِ ابْنَ أُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِی وَکادُوا یَقْتُلُونَنِی》 ♦️آن گونه که هارون به برادرش گفت، به رسول اکرم(ص) گفتم : ای برادر! همانا که این قوم مرا ناتوان ساختند و نزدیک بود مرا بکشند. و بعدها بر فراز منبر می فرمود: 《أَمَا وَاللهِ لَوْ أَنَّ حَمْزَةَ وَجَعْفَراً کَانَا بِحَضْرَتِهِمَا مَا وَصَلاَ إِلَى مَا وَصَلاَ إِلَیْهِ،وَ لَو كانا شَاهِدَيهِما لاتَبَقا نَفسَيهِما》 ♦️آگاه باشید! سوگند به خدا! اگر حمزه و جعفر(ع) زنده وحاضر بودند، آن دو نفر (اولی و دومی) به آن مقام (خلافت) كه رسيدند، نمى رسيدند، و اگر حمزه و جعفر بودند، شاهد و ناظر بودند، که آن دو نفر، جان سالمى از ميان بيرون نمى بردند و خود را به هلاكت مى انداختند. 📚منابع: ۱)کتاب سلیم بن قیس، ج۱، ص۱۶۰ ۲)بحارالأنوار مجلسی، ج۲۹، ص۴۶۸ ۳)الکافی شیخ کلینی، ج۸، ص۱۹۰ ۴)بیت الاحزان محدث قمی، ص۴۳۱ ✅حضرت علی(ع) در خطبه ی شقشقیه می‌فرماید: 《فَصَبَرتُ، وفِی العَینِ قَذىً، وفِی الحَلقِ شَجاً》 من ۲۵ سال صبر کردم، در حالی‌ که خاری در چشم و استخوانی در گلو داشتم. 📚منبع: بحار الانوار مجلسی، ج ۲۹، ص۵۱۶ ✳️هیات انصارالزینب سلام الله✳️ ➖➖➖➖➖➖➖➖ "مراسم احیای شبهای قدر وشهادت حضرت امیرالمومنین علی(علیه السلام)" ➖➖➖➖➖➖➖➖ "زیارت عاشورا"قرائت دعای جوشن کبیر"سخنرانی " قرآن به سر ومراسم احیا"روضه وعزاداری" سخنران :دکتر مسعود بازودار ▪️مداحان: محسن ذاکری رسول منصوری ▪️مداحان مهمان: ✅سیدمصطفی قدمگاهی ✅امیرمعصوم زاده ➖➖➖➖➖➖➖➖ ▪زمـان: یک شنبه/13/خرداد/1397 سه شنبه/15/خرداد/1397 پنج شنبه/17/ خرداد/۱۳۹۷ ساعت شروع ۲۱.۳۰ ▪مڪان:شهرک شهید رجایی حر۱۹-دهنوی۱۱-مسجدامام صادق(ع) لینک کانال هـیات انصارالزینب سلام الله @ansarozeinab78 👈👈اعلام مراسمات شبهای قدر وروز ۲۱رمضان👉👉 🙏لطفا باز شود🙏 🏴جلسه مذهبی عشاق الحیدر(ع)🏴
روایت تصویری لیالی قدر هیپت محترم انصارالزینب سلام الله علیها هیپت محترم عشاق الحیدرعلیه السلام ⚡️ امام صادق علیه السلام: ما بنى هاشم بزرگ و كوچک خود را به سب و برائت از آن دو نفر (ابو بکر و عمر) دستور می‌دهيم. ‼️ از نظر ابو حنیفه سجده بر نجاسات جایز است !!! 😳 🙎بی حجابی و بی حیایی عایشه در مقابل غلامان نامحرم‼️ *شهاب الدین قسطلانی در شرح روایت میگوید : و در این روایت دلیل بر آن است که عایشه رعایت حجاب در مقابل غلام خودش و یا دیگران را الزامی نمیدانست 🔥 در مذهب موهوم و بی‌اساس اهل سقیفه، معتادین و کشته شدگان عروسی هم (به فتوای مولوی محمد عمر سربازی عالم بزرگ اهل سنت عمری بلوچستان) شهید محسوب می‌شوند !!! 🔥 سبكی شافعی از علمای اهل سنت: وقتی ابن تيميه را دفن كردند، بعد از سه روز قبر او را شكافتند، ديدند كه مار بزرگ و ترسناكی روی سينه او چنبر زده است. ❔چرا امام حسن علیه السلام ابن ملجم را نبخشید ❗️مگر امام علی توصیه به بخشش خودش نکرده بود ❕چرا امام حسن بر خلاف وصیت امام علی رفتار کرد ❕ 💠💠 👌عفو و گذشت از قاتل زمانی رجحان و پسندیده است که قاتل از کرده خویش نادم و پشیمان بوده و در صدد توبه و جبران گذشته باشد ، عفو و گذشت از قاتلی که نسبت به قتلی که انجام داده افتخار می کند ، به هیچ عنوان مورد توصیه نیست . ❕امیر مومنان علی علیه السلام فرمود ؛ « عفو و گذشت ، افراد لیم و را فاسد می کند به همان اندازه که افراد با شخصیت را اصلاح می نماید» 📚بحار الانوار ج74 ص419 _ کنزالفوائد ج2 ص182 ❗️و در نقل دیگر فرمود: « عفو و گذشت درباره کسی است که اعتراف و اقرار به گناه خود داشته باشد نه در مورد کسی که بر گناه دارد» 📚بحار الانوار ج75 ص89 _ الدره الباهره ص18 👌ابن ملجم که لعنت خداوند بر او باد ، نه تنها از قتل علی علیه السلام ناراحت نبود بلکه به آن افتخار می کرد چنان که امام علیه السلام فرمود ؛ « چون ابن ملجم را به نزد امام حسن عليه السّلام آوردند، آن ملعون گفت با خدا عهد كرده بودم كه پدر تو را بكشم، وفا به عهد خود كردم » 📚قرب الاسناد ص 144 👌در نقل دیگر آمده است ؛ « چون آن ملعون را به خدمت امام حسن عليه السّلام آوردند، گفت مى خواهم سخنى در گوش تو بگويم، حضرت ابا نمود، فرمود مى خواهد از شدّت عداوت گوش مرا به دندان بكند، آن ملعون گفت به خدا كه اگر مرا رخصت مى داد گوشش را از بيخ برمى كندم » 📚جلاء العیون ص 373 ❕و در نقل دیگری آمده است ؛ « چون آن ملعون علی علیه السلام را ضربت زد، او را به نزد آن حضرت حاضر كردند، به آن ملعون گفت كه تو را چه باعث شد كه چنين فتنه اى در دين كردى؟ آن ملعون گفت كه شمشير خود را چهل صباح تند كردم و به زهر آب دادم، از خدا سؤال كردم كه خلق را ( یعنی تو را ) به آن بكشم » 📚کشف الغمه ج 2 ص 57 ❕آیا براستی چنین فردی که دشمنی او با علی علیه السلام و فرزندان او موج می زند شایسته بخشش بود ❔ 👌لذا در روایاتی آمده است که خود علی علیه السلام دستور قصاص او را صادر کرد ، چنان که در ادامه بالا آمده است که علی علیه السلام فرمود ؛ « دعاى تو مستجاب شده است و تو كه بدترين خلقى به همين شمشير كشته خواهى شد، پس به حضرت امام حسن عليه السّلام فرمود كه چون من از دنيا بروم، آن ملعون را به شمشير او قصاص كن » 📚همان مدرک 👌امام حسن علیه السلام نیز فرمود ؛ « من امتثال امر پدر خود می نمایم و یک ضربت بر او می زنم تا بمیرد » 📚بحار الانوار ج42 ص297 👌ادامه پاسخ 👇👇👇 ❕ادامه پاسخ 👇👇👇 👌گذشته از آنکه احساسات مردم در برابر اين جنايت به قدرى شديد بود كه عفو ابن ملجم سبب ناآرامى آن روز مى شد و عاشقان امام عليه السلام قدرت تحمل چنين عفوى را نداشتند. به علاوه اگر ابن ملجم را زندانى مى كردند، جمعيت هجوم بر زندان مى بردند و اگر آزادش مى گذاشتند او را قطعه قطعه مى كردند پس بهتر اين بود كه با قصاص آرامش به جامعه باز گردد. 📚پیام امام امیر المومنین ج 9 ص 278 ❕امیر مومنان پیش بینی بنی هاشم و دیگران را نسبت به ابن ملجم کرده بود و فرمود ؛ « ای فرزندان عبدالمطلب نکند بعد از شهادتم ( به بهانه قتل من ) در خون فرو روید و بگویید امیر مومنان شد. آگاه باشید جز من را به سبب قتل من نکشید ( درست ) بنگرید هر گاه من از این ضربت از دنیا پوشیدم ، او را تنها یک بزنید تا یک ضربت در برابر یک ضربت باشد و او را مثله نکنید ( گوش و بینی و اعضای بدن او را جدا نسازید ) که من از رسول خدا شنیدم که می فرمود از کردن بپرهیزید هر چند نسبت به سگ گزنده باشد » 📚نهج البلاغه نامه 47 بخش چهارم 👌البته فرازی در نهج البلا
غه آمده است که برخی گمان می کنند علی علیه السلام توصیه به قاتل خویش کرده است ، امام علیه السلام فرمود ؛ « اگر زنده بمانم، ولىّ خون خويشمو اگر از دنيا چشم بپوشم فنا (در دنيا) ميعاد و قرارگاه من است و اگر عفو كنم، عفو براى من موجب قرب به خداست و براى شما حسنه و نيكى در نزد خداست؛ بنابراين عفو كنيد «آيا دوست نداريد خدا شما را بيامرزد». 📚نهج البلاغه نامه 23 ❕مخاطب این فراز تمام مسلمین هستند که امام علیه السلام به صورت کلی به آن ها توصیه عفو و بخشش را می کند که طبیعتا بر اساس سایر سخنان علی علیه السلام که در بالا آمد ، عفو و گذشت برای کسانی است که شایسته بخشش باشند ، روشن است که فردی مانند ابن ملجم به هیچ عنوان ارزش عفو و بخشش را نداشت ، امام علیه السلام هم در فراز فوق دستور کلی به عفو و بخشش را به جامعه اسلامی صادر می کند و بالخصوص نسبت به عفو ابن ملجم توصیه ای نمی کند ، بلکه بالعکس خودشان دستور به قصاص عادل انه ابن ملجم دادند.