eitaa logo
دکترمسعودبازودار(استاد دانشگاه،نویسنده،پژوهشگر)
599 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
747 ویدیو
21 فایل
کاردانی:دینی و عربی،کارشناسی الهیات و معارف اسلامی،کارشناسی ارشد فقه وحقوق اسلامی،دکتری:الهیات گرایش فقه ومبانی حقوق
مشاهده در ایتا
دانلود
عه‌ی مؤمنین، در عین توجه به مناسبت‌های دینی از ترویج باورهای غلط و وارونه از دین اجتناب کرده و همراه با دشمنان شیعه و اسلام که سعی دارند مقام حضرت ابوذر را به فراموشی بسپارند , نشوند چرا که حضرت ابوذر یکی از صحابه‌ی پیامبر صلی الله علیه و آله هست که به مقام اهل بیتی ایشان نائل شد. («یا أباذرّ، إنّک منّا أهل البیت» أمالی مرحوم شیخ طوسی / النص / ص ۵۲۵).
مرحوم آیت الله حائری آشیخ مرتضی رضوان خدا بر او عاشق امام رضا بود آ شیخ مرتضی حائری یزدی استاد مقام معظم رهبری از مراجع فوق العاده‌ی ما بود بیست و دو سه سال پیش مرحوم شد ایشان دو سه روز اگر حوزه علمیه قم تعطیل بود می‌رفت مشهد اگر بلیط اتوبوس گیرش نمی‌آمد روی پیت حلبی ته اتوبوس می‌نشست تا مشهد این قدر مقیّد بود وقتی هم که می‌آمد با یک شور و شوقی می‌آمد بعضی‌ها دیده بودند ایشان را که بی تکلّف صاف می‌رفت در حرم یک جاهایی را با عبایش جارو می‌کرد که جارو کش حرم امام رضا محسوب شود ایشان می‌گفت ما چهارده معصوم را خلاصه کردیم در امام رضا(ع) هر موقع از کسی می‌پرسید مال کجایی می‌گفت مشهد گریه می‌افتاد.  حدود شاید هفتاد بار در کل عمرش مشرّف شد آخرین باری که از حرم آمد بیرون به یکی از شاگردانش گفت با گریه گفت این دفعه‌ی آخر من است پابوس امام رضا آمدم شاگردش گفت از کجا می‌گویی؟ گفت چون خود امام رضا(ع) فرمود شما دیگر نیا! ما می‌آییم به دیدنت! (حال چطور دیده بود نمی‌دانیم) معلوم است که عمرم دیگر کفاف نمی‌دهد به زیارت امام رضا بیایم. آیت الله آقای مرعشی نجفی با ایشان یک قراری گذاشتند. آقازاده‌ی آقای مرعشی می‌فرمودند یک قرار گذاشتند هر کدام زود‌تر از دنیا رفت به دیگری خبر بدهد پس از مرگ چه شد!؟ آیت الله حائری زود‌تر از دنیا رفت آیت الله مرعشی ایشان را دید حال یا در خواب یا در چیز دیگری پرسید از آن طرف چه خبر؟ آقای آشیخ مرتضی حائری گفت: من وقتی از دنیا رفتم دو ملک آمدند برای سؤال از من خیلی ترسیدم! می‌گوید یک مرتبه صدای دلنوازی از پشت سر که نمی‌دیدم کیست، صدا را می‌شنیدم. گفت نترس !نترس! می‌گفت من خیلی آرام شدم این صدا نزدیک می‌شد نترس! این دو ملک دور می‌شدند تا این که صاحب صدا آمد و دو تا ملک کاملا رفتند ترس من هم به کلی برطرف شد. آرام گرفته بودم چهره زیبای منوّر به من گفتش ترسیدی؟ گفتم در عمرم این قدر نترسیده بودم! بعد فرمود دیگر ترسی بر تو نیست راحت باش. گفتم آقا شما؟ گفت هفتاد بار زیارت من آمدی این دفعه‌ی اول بازدید من است، 69 بار دیگر طلب داری! وجود مقدس امام رئوف امام رضا علیه السلام دست شیعیانی که این طور ارادت به ایشان دارند از دور و نزدیک رها نمی‌کنند آن‌هایی که مشرف هستند مشهد خوش به حالشان آن‌هایی هم که نه از دور می‌توانند سلامی بدهند زیارتی بکنند تجدید عهدی بکنند با این امام بزرگواری که هر موقع اسم فرزندشان مهدی می‌آمد بلند می‌شد دستش را روی سرش می‌گذاشت یاد داد ادب محضر امام زمان(عج) را، ما را آماده کرد برای ظهور! ما را اهل زیارت و تجدید عهد با اهل بیت کرد. خیلی مدیون امام رضا هستیم این امام بزرگوار در مسائل معنوی خیلی گره گشاست در همه‌ی مسائل خیلی گره گشاست آنهایی که به جاهایی رسیدند عرفا بزرگان با امام رضا خیلی ارتباط داشتند هفتاد سال آقای بهجت زیارتش را ترک نمی‌کرد هر موقع مشهد بود هر روز حرم امام رضا بود هر روز صبح حرم امام رضا علیه السلام بود از این جهت خیلی خوب است که دوستان حضرت شیعیان حضرت یک روزشان را من یادم است طرح قشنگی یک زمانی طرح خادمین معنوی خیلی طرح قشنگی است که آدم یک روزش را وقف امام رضا بکند
✨﷽✨ 👌داستان کوتاه پند آموز 💭عارفی که ۳۰ سال مرتب ذکر می گفت: استغفر الله. مریدی به او گفت: چرا این همه استغفار می کنی، ما که از تو گناهی ندیدیم. 💭جواب داد: سی سال استغفار من به خاطر یک الحمد لله نابجاست! روزی خبر آوردند بازار بصره آتش گرفته، پرسیدم: حجره من چه؟ گفتند: مال شما نسوخته… گفتم: الحمدلله… 💭 پس من راضی شدم به اینکه دکان او سوخته بشود و دکان من سوخته نشود بعد به خودم گفتم: "اولاتهتم للمسلمین سری" (تو غصه مسلمین در دلت نیست؟) و من سی سال است که دارم استغفارِ آن الحمدلله را می‌گویم" چه قدر از این الحمدلله ها گفتیم و فکر کردیم شاکریم؟! 🌿 حدیثی از معصوم 🌿 🌹پیغمبر مکرم اسلام (ص) فرمودند: "من اصبح لا یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم" «هر کس که صبح کند و همتش خدمت به مسلمانان نباشد، او مسلمان نیست» ✨﷽✨ ✅نماز را محترم بشمار 🌹 یکی از گناهان، استخفاف نماز یعنی سبک شمردن نماز است. یعنی چه؟ یعنی وقت و فرصت دارد، می‌تواند نماز خوبی با آرامش بخواند ولی نمی‌خواند. نماز ظهر و عصر را تا نزدیک غروب نمی‌خواند، نزدیک غروب که شد یک وضوی سریعی می‌گیرد و بعد با عجله یک نمازی می‌خواند و فوراً مهرش را می‌گذارد آن طرف؛ نمازی که نه مقدمه دارد نه مؤخره، نه آرامش دارد و نه حضور قلب. طوری عمل می‌کند که خوب دیگر این هم یک کاری است و باید نمازمان را هم بخوانیم. این، خفیف شمردن نماز است. ⭕️ این‌جور نماز خواندن خیلی فرق دارد با آن نمازی که انسان به استقبالش می‌رود؛ اول ظهر که می‌شود با آرامش کامل می‌رود وضو می‌گیرد، وضوی با آدابی، بعد می‌آید در مصلّای خود اذان و اقامه می‌گوید و با خیال راحت و فراغ خاطر نماز می‌خواند. «السّلام علیکم» را که گفت فوراً در نمی‌رود، مدتی بعد از نمازْ با آرامش قلب تعقیب می‌خواند و ذکر خدا می‌گوید. این علامت این است که نماز در این خانه احترام دارد. نمی‌گویم نماز بخوانید: بالاتر از نماز خواندن، محترم بشمارید. اولًا برای خودتان در خانه یک مصلّایی انتخاب کنید (مستحب هم هست) یعنی در خانه نقطه‌ای را انتخاب کنید که جای نمازتان باشد، مثل یک محراب برای خودتان درست کنید. اگر می‌توانید (همان طوری که پیغمبر اکرم یک مصلّی و جای نماز داشت) یک اتاق را به عنوان مصلّی انتخاب کنید. اگر اتاق زیادی ندارید، در اتاق خودتان یک نقطه را برای نماز خواندن مشخص کنید. یک جانماز پاک هم داشته باشید. در محل نماز که می‌ایستید، جانماز پاکیزه‌ای بگذارید، مسواک داشته باشید، تسبیحی برای ذکر گفتن داشته باشید. وقتی که وضو می‌گیرید، اینقدر با عجله و شتاب نباشد 📚 مجموعه‌آثاراستادشهیدمطهری، ج۲۳، ص: ۵۱۱
🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂 ♦️دشمنى در گواهى نباید تأثیر کند: دشمنى با کسى یا کسانى نباید مانع حقّ گوئى شود. در سورۀ نساء مى فرماید: اى گروه گروندگان براى خداوند قیام کنندگان به حقّ و گواهى دهندگان به راستى باشید و نباید دشمنى با گروهى شما را بر ترک عدالت وادارد عدالت کنید که به پرهیزگارى نزدیکتر است و از خداوند (در ترک عدل) بترسید به درستى که خداوند به آنچه مى کنید (از عدل و ستم) دانا است (و برطبق آن به شما پاداش خواهد داد) ١. ♦️بالجمله مسلمان باید در مقام اداى شهادت فقط خدا را ملاحظه کند چنانچه در سوره طلاق نیز مى فرماید که: «فقط گواهى را براى خدا برپا دارید» ٢. 📚 پاورقی: ١) - یٰا أَیُّهَا اَلَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوّٰامِینَ لِلّٰهِ شُهَدٰاءَ بِالْقِسْطِ وَ لاٰ یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلىٰ أَلاّٰ تَعْدِلُوا اِعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوىٰ وَ اِتَّقُوا اَللّٰهَ إِنَّ اَللّٰهَ خَبِیرٌ بِمٰا تَعْمَلُونَ. (سوره نساء،آیه ١١) . ٢) - وَ أَقِیمُوا اَلشَّهٰادَةَ لِلّٰهِ (سوره طلاق، آیه ٢) . 🍁🍂🍁🍂🍂🍁🍂🍁 🌸 برنامه عمومی عبادی و عملی روزانه برای توفیق پیدا کردن در ترک گناهان و جبران گناهان گذشته🌸 👇👇👇👇👇👇 🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶 ✅1- عدم عجله و شتابزدگی در کارها و اعمال ✅2- عدم اسراف و اعتدال داشتن در امور فردی و اجتماعی ✅ 3- عدم انجام غیبت، تهمت، دروغ و خُرد کردن شخصیت دیگران ✅4- کسب آگاهی و طلب مغفرت دعا برای دوستان ، خانواده، اجتماع و خود ✅ 5- در صورت انجام گناه سریعاً پشیمان و توبه واصلاح عمل صورت گیرد. ✅ 6- با کرامت از کنار اشتباهات دیگران گذشتن ✅ 7- دوری از گناه با تواضع ✅ 8- گوش فرادادن به دستورات و اجرای آنها تا آخرين حدّ توان ✅ 9- نسبت به انجام اعمال صبر پیشه کردن ✅ 10- نسبت به حقّ الله و حقّ الناس کوشا بودن ✅ 11- خشم و غضب خویش را کنترل کردن ✅ 12ــ اوّل وقت خواندن نماز به خصوص نماز صبح ✅ 13- خواندن دعاها و زیارت هر روز طبق مفاتيح ✅ 14- خواندن حداقل یک جزء قرآن هر روز با تفکّر ✅ 15- خواندن سوره واقعه هر شب ✅ 16- خواندن دعای عهد امام زمان (عج) هر روز صبح ✅ 17-صله برای امام زمان (عج) دادن هر ماه 1000تومان یا بیشتردر حدّتوان ✅ 18- انجام ذکر یونسیه هر شب در سجده 100مرتبه (لااله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمين) " ✅ 19-همیشه با وضو بودن ✅ 20-ترک بیهوده گویی و اجتناب از بیهوده شنیدن ✅ 21-پرهیز از پرخوری 🔷🔶🔷🔶🔷🔶
🔰صلوات خاصه امام حسن عسکری علیه السلام اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِىِّ بْنِ مُحَمَّدٍ، الْبَرِّ التَّقِىِّ الصَّادِقِ الْوَفِىِ النُّورِ الْمُضيئِ، خازِنِ عِلْمِكَ، وَالْمُذَكِّرِ بِتَوْحيدِكَ وَوَلِىِّ اَمْرِكَ، وَخَلَفِ اَئِمَّةِ الدّينِ الْهُداةِ الرَّاشِدينَ، وَالْحُجَّةِ عَلى اَهْلِ الدُّنْيا فَصَلِّ عَلَيْهِ يا رَبِّ اَفْضَلَ ما صَلَّيْتَ عَلى اَحَدٍ مِنْ اَصْفِيآئِكَ، وَحُجَجِكَ وَاَوْلادِ رُسُلِكَ يا اِلهَ الْعالَمينَ. 🔰توصیه خواندنی امام حسن عسکری (علیه السلام) به شیعیان 🌸امام حسن عسکری (علیه السلام) فرمود: شمــا را به تقــواى الهــى و پارسـایــى در دینتــان و تـلاش بـراى خــدا و راستگویــى و امانتــدارى دربـاره کســى که شمـا را امیــن دانستـه ـ نیـکوکار باشــد یا بـدکار ـ و طــول سجــود و حُســنِ همســایگى سفـــارش می‌ کنــم. محمّــد( صلى الله علیه وآله وسلم ) بـراى همیـــن آمـده اســت. در میــان جمــاعت‌ هاى آنان نــماز بخوانیـــد و بر ســر جنــازه آنــها حاضــر شویــد و مریضــانشان را عیــادت کنیــد. و حقوقشــان را ادا نمایــید، زیــرا هر یک از شمـا چــون در دینــش پارســا و در سخنــش راستــگو و امانتــدار و خـوش اخـــلاق با مـــردم باشــد، گفتــه مى‌ شــود: ایـن یــک شیــعه اسـت، و ایـن کارهاســت که مــرا خوشحـــال مى ‌ســازد. تقــواى الهــى داشتــه باشیــد، مایــه زینــت باشیــد نه زشتــى، تمــام دوستــى خـود را به سـوى ما بکشانیــد و همــه زشتــى را از ما بگردانیــد، زیرا هـر خوبــى که دربــاره مـا گفتــه شـود ما اهــل آنیــم و هر بدى درباره ما گفتــه شود ما از آن به دوریـــم. در کتــاب خــدا بـــراى ما حقّــى و قــرابتـى از پیــامبر خداســت و خــداوند مــا را پــاک شمــرده، احــدى جز مــا مــدّعى ایـن مقــام نیســت، مــگر آن که دروغ مى ‌گویــد. زیــاد به یاد خدا باشیــد و زیــاد یاد مـــرگ کنیــد و زیــاد قـــرآن را تــلاوت نماییــد و زیــاد بر پیغمبـــر( صلى الله علیه وآله وسلم ) ســلام و تحیّـــت بفرستیـــد. زیرا صــلوات بر پیــامبر خدا ( صلى الله علیه وآله وسلم ) ده حسنـــه دارد. آنچــه را به شمــا گفتـــم حفــظ کنیـــد و شـما را به خــدا مى ‌سپــارم، و ســـلام بر شمــا. متن حدیث: «أُوصیکُمْ بِتَقْوَى اللّهِ وَ الْوَرَعِ فى دینِکُمْ وَالاِْجْتَهادِ لِلّهِ وَ صِدْقِ الْحَدیثِ وَ أَداءِ الأَمانَةِ إِلى مَنِ ائْتَمَنَکُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فاجِر وَ طُولُ السُّجُودِ وَ حُسْنِ الْجَوارِ. فَبِهذا جاءَ مُحَمَّدٌ ( صلى الله علیه وآله وسلم ) صَلُّوا فى عَشائِرِهِمْ وَ اشْهَدُوا جَنائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ، فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْکُمْ إِذا وَرَعَ فى دینِهِ وَ صَدَقَ فى حَدیثِهِ وَ أَدَّى الاَْمانَةَ وَ حَسَّنَ خُلْقَهُ مَعَ النّاسِ قیلَ: هذا شیعِىٌ فَیَسُرُّنى ذلِکَ. إِتَّقُوا اللّهَ وَ کُونُوا زَیْنًا وَ لا تَکُونُوا شَیْنًا، جُرُّوا إِلَیْنا کُلَّ مَوَدَّة وَ ادْفَعُوا عَنّا کُلَّ قَبیح، فَإِنَّهُ ما قیلَ فینا مِنْ حَسَن فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ ما قیلَ فینا مِنْ سُوء فَما نَحْنُ کَذلِکَ.» «لَناحَقٌّ فى کِتابِ اللّهِ وَ قَرابَةٌ مِنْ رَسُولِ اللّهِ وَ تَطْهیرٌ مِنَ اللّهِ لا یَدَّعیهِ أَحَدٌ غَیْرُنا إِلاّ کَذّابٌ. أَکْثِرُوا ذِکْرَ اللّهِ وَ ذِکْرَ الْمَوْتِ وَ تِلاوَةَ الْقُرانِ وَ الصَّلاةَ عَلَى النَّبِىِّ ( صلى الله علیه وآله وسلم ) فَإِنَّ الصَّلاةَ عَلى رَسُولِ اللّهِ عَشْرُ حَسَنات، إِحْفَظُواما وَصَّیْتُکُمْ بِهِ وَ أَسْتَوْدِعُکُمُ اللّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَیْکُمْ السَّلامَ.» 📚«أعيان الشّيعة،جلد 2، صفحه 41
✨﷽✨ ✅چرا نماز ازبهترین راه های ترک گناهه ✍نماز دارویی برای ترک گناه است،اما روشن است که دارو وقتی اثر میگذارد که طبق دستورش مصرف شود 👈درحدیث جالبی ازامام صادق(ع)نقل شده: هرکس دوست دارد بداندآیا نمازش قبول شده یانه،بنگردکه آیا نمازش اورا ازگناهان و زشتیها باز داشته یا نه؟ به هرقدرکه نمازش،اورا ازبدیها بازداشته، به همان قدر نمازش پذیرفته شده است 📚:بحار،ج:82 ✨﷽✨ ✍امام صادق (ع) ✅دعای چهارکس مستجاب نمیشود : 1⃣کسی که در خانه بنشیند و بگوید : خدایا روزی مرا برسان ، که خدا به او میگوید : آیا دستور ندادم که پی روزی بروی و تلاش کنی. 2⃣مردی که مغلوب زنش شده است ، که خداوند می گوید : آیا اختیار او را به دست تو واگذار نکردم ؟ 3⃣فردی که دارای مال و ثروت باشد و آن را تباه کند و گوید : خدایا روزیم را برسان که خداوند میفرماید : آیا دستور ندادم که میانه رو باش و اسراف نکن ، سپس این آیه را خواند : بندگان خدا کسانی هستند که هنگام انفاق اسراف نمی کنند و بخل هم نمی ورزند بلکه میان این دو راه میانه را میگرند. 4⃣مردی که پول داشته و آن را قرض داده بدون آنکه سندی بگیرد خداوند میفرماید : مگر تو را دستور ندادم که شاهد بگیری ؟ 📚بحارالانوار جلد ۱۰۳ ✨﷽✨ ✅عارف میرزا اسماعیل دولابی(ره): 🔻از بلاها فرار نکن سفارشی مال خودتــــــــه گاهی خـــدا یک کاری را مخصوص شما آفریــــــده است. 🌹یڪ بچـــــّه ی ناجوری به تو داده اســـــت، یک← زن ناجـــــور داده است،یک ♻پدری داده است که خیلی خوش اخلاق نیست،یک چیز ناجور به تو داده است؛ با تو کار دارد. یا بر عڪسش،یک چیز جور به تو داده است،باز با تو کار دارد. یک معصومی را در خانه ات گذاشته است. اگر حقّ او را ادا ڪنی کارَت بالا می گیرد. 👈خلاصه اش در امتحان ها چیزهای ارزشمند خوابیده است.حواست را جمع ڪن تا ان شاءالله از عهده امتحان مافوق خودت برآیی.اینکه زیردست خودت را کمک می کنی خوب است،امّا فرمان بالادست هایتان را بردن است که سخت است. ان شاءالله آن ها را فرمان ببرید و از زیرکار در نروید، ضرر نمی کنید. 📚طوبای محبّت/کتاب ششم ✨﷽✨ ✅می گویند با هر ڪس باید مثل خودش رفتار ڪرد! 🔻شما گوش نڪنید . . . چون اگر چنین بود ، از منش و شخصیت هیچڪس، چیزی باقی نمی ماند ! هر ڪس، هرچه به سرت آورد، فقط خودت باش! 🌹نگذار برخورد نادرست آدمها، "اصالت و طبیعت" تو را خدشه دار ڪند اگر جواب هر جفایی، بدی بود؛ ڪه داستان زندگی ما، خالی از ؛ آدمهای خوب می شد. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
🌸🌸🌿🌸🌸🌿🌸🌸 🍂تحمّل شهادت: درصورتى که مسلمانى از برادر دینیش خواهش کند تا حضور به هم رسانیده بر امرى شاهد باشد و ببیند یا بشنود معامله یا کارى را تا در موقع لزوم گواهى دهد، آیا پذیرفتن خواهشش شرعاً واجب است یا نه؟ 🍂 مشهور بین فقهاء وجوبست( واجب است) چنانچه پروردگار عالم مى فرماید: هنگام دادوستد (به بدهى) دو نفر مرد را بر آن گواه گیرید و اگر دو مرد یافت نشود یک مرد و دو زن. و پس از آن مى فرماید: «و نباید خوددارى کنند و حاضر نشوند گواهان وقتى که براى گواه شدن خوانده شدند» ١. 🍂در صحیحۀ هشام از حضرت صادق (ع) مرویست که مراد از «وَ لاٰ یَأْبَ اَلشُّهَدٰاءُ» تحمّل شهادت است چنانچه مراد از آیۀ «وَ لاٰ تَکْتُمُوا اَلشَّهٰادَةَ» لزوم اداى شهادت مى باشد ٢. 🍂 روایات زیادى در لزوم و وجوب تحمّل شهادت رسیده از آن جمله صحیحۀ محمد بن فضیل از حضرت موسى بن جعفر (ع) است، که مى فرماید: «هرگاه کسى تو را بخواند تا بر بدهى یا حقّى گواه شوى نمى توانى مسامحه( سهل انگاری) کنى و حاضر نشوى ٣». 🍂و نیز لازمۀ امر پروردگار عالم با شهاد (گواه گرفتن دو نفر) در آیهء شریفه، لزوم تحمّل شهادت یعنى گواه شدن است چون معقول نیست واجب باشد دو نفر را گواه بگیرند اما بر آن دو نفر گواه شدن واجب نباشد. 📚 پاورقی: ١) - وَ اِسْتَشْهِدُوا شَهِیدَیْنِ مِنْ رِجٰالِکُمْ فَإِنْ لَمْ یَکُونٰا رَجُلَیْنِ فَرَجُلٌ وَ اِمْرَأَتٰانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ اَلشُّهَدٰاءِ وَ لاٰ یَأْبَ اَلشُّهَدٰاءُ إِذٰا مٰا دُعُوا (سوره بقره، آیه ٢٨٢) . ٢) -و لا یأب الشهداء اذا ما دعوا قال (ع) : قبل الشهادة (وسائل کتاب الشهادات باب ١ ج ١٨ ص ٢٢۵ حدیث ١) . ٣) -فى قول اللّه عز و جل وَ لاٰ یَأْبَ اَلشُّهَدٰاءُ إِذٰا مٰا دُعُوا فقال (ع) اذا دعاک الرجل لتشهد له على دین او حق لم ینبغ لک ان تقاعس عنه (وسائل کتاب الشهادات باب ١ ج ۶٨ ص ٢٢۶ حدیث ٧) . 🌸🌸🌿🌸🌸🌿🌸🌸 🍃🍂🍃🌹🍃🍂🍃 🍁وجوب اداى شهادت و حرمت کتمان آن: هرگاه پس از استدعاى حضور و مشاهدۀ مطلبى، از او مطالبه گواهى شود باید آنچه را دیده یا شنیده شهادت دهد و پوشیده داشتن آن گناه کبیره است چنانچه ذکر گردید. 🍁و هرگاه بدون خواهش طرف، قهراً بر امرى گواه شد. مثل اینکه در مجلسى بود و دید که بین دو نفر معامله اى صورت گرفت، بدون اینکه طرفین معامله او را گواه بگیرند، یا در حال عبور، چیزیى را از کسى دید، یا حرفى را شنید و بعد از او مطالبهء گواهى دادن بشود، اینجا حکمش مختلف است و دو صورت پیدا مى کند: 🍁١-اگر به واسطۀ گواهى دادنش، از مسلمانى ضررى دفع مى شود، یا به حقّش مى رسد و اگر گواهى ندهد به مسلمانى ضررى مى رسد، یا حقّش ضایع مى شود، گواهى دادن آنچه را مى داند واجب است، بلکه درصورتى که صاحب حقّ هم نمى داند که این شخص شاهد قضیه بوده، یا فراموش کرده، واجب است، خود را معرفى کند و آنچه را دیده و شنیده گواهى بدهد و چنانچه سکوت کند و حقّ مسلمانى ضایع یا ضررى به او برسد از کسانیست که کتمان شهادت کرده و کمک به مظلوم را ترک نموده و نهى از منکر عملى هم نکرده است. 🍁٢- درصورتى که سکوت شخص شاهد، بدون اینکه او را گواه گرفته باشند سبب ضایع شدن حقّى یا رسیدن ضررى به مسلمانى نباشد شهادت دادن بر او واجب نیست و اگر از او مطالبۀ شهادت هم کنند باز مى تواند گواهى ندهد چون او را گواه نگرفته بودند و گواهى ندادنش هم موجب تضییع حقّ یا مال کسى نمى گردد تا واجب شود. 🍁حضرت باقر (ع) مى فرماید: اگر مردى چیزى را بشنود درحالیکه او را بر آن گواه نگرفته بودند اختیار با او است اگر بخواهد گواهى بدهد و اگر نخواهد مى تواند ساکت باشد ١. 🍁و بالجمله اگر شاهدى که او را گواه نگرفته اند سکوت کند و از سکوتش ظلمى به مسلمانى نرسد، یا حقّى ضایع نگردد، کتمان شهادت نیست. 📚 پاورقی: ١) -فى صحیحة محمد بن مسلم عن ابى جعفر (ع) اذا سمع الرجل الشهادة و لم یشهد علیها فهو بالخیار ان شاء شهد و ان شاء سکت. (وسائل کتاب الشهادات باب ۵ ج ١٨ ص ٢٣١). 🍃🍂🍃🌹🍃🍂🍃
دکتر مسعود بازودار: ✳اللهم عجل لولیک الفرج✳️ السلام علیک یا حسن بن علی ایها العسکری ✅مراسم شب شهادت امام حسن عسکری علیه السلام ✅هیات انصارالزینب سلام الله پنج شنبه مورخه ۹۷/۰۸/۲۴ ✅ساعت شروع۲۰.۳۰ ✅سخنران : دکترمسعودبازودار(استاد دانشگاه) ✅مداحان : محسن ذاکری-رسول منصوری ✅مکان:شهرک شهید رجایی -حر۲۳انتهای میلان علامت تابلو ✅دوستان امام حسینی به ساعت شروع جلسه دقت بفرماییدوباحضوربه موقع خودازفیض زیارت عاشورا وسخنرانی نیزبهرمند شوید.اجرتون با حضرت زینب سلام الله ✔برادران وخواهران @ansarozeinab78
دکتر مسعود بازودار: سالروز شهادت علیه السلام 📍هشتم ربیع الاول سالروز شهادت جانگداز حضرت امام حسن عسکری علیه السلام، یازدهمین امام و حجت بر حق خداوند بر همه بشریت است. 📍آن وجود مقدس در بین امامان ما از نظر میزان دوران امامت، کوتاه ترین دوره را دارند. امامت آن وجود مقدس شش سال بیشتر طول نکشید. در سال ۲۵۴ در پی شهادت پدر بزرگوارشان وجود مقدس حضرت امام علی النقی امام هادی علیه السلام به امامت رسیدند و از همان آغاز تحت نظر و مراقبت شدید دستگاه جبار خلافت عباسی بودند. چون طاغوت های زمان می دانستند که آن حضرت یازدهمین امام تعیین شده از سوی خداوند و جانشین پیغمبر اکرم صلی الله و آله و سلم است و از او آخرین حجت خدا پدید خواهد آمد، امام عسکری علیه السلام را در حصر شدید و حتی زندان قرار داده بودند. 📍بارها در این دوره شش ساله امامت، آن وجود مقدس به زندان افکنده شد. تلاش بسیاری کرده بودند که آن حضرت ازدواج نکند و آخرین حجت خدا پدید نیاید و بعد در موقعیتی که دیگر احساس می کردند باید آن وجود مقدس را از میان بردارند، حضرت را مسموم کردند و آن وجود مقدس در بستر بیماری افتاد. خلیفه ای که این جنایت را مرتکب شد معتمد عباسی لعنه الله است. معتمد برای اینکه از خود رفع اتهام کند دستور داده بود که پنج نفر از معتمدان و مخصوصان خود بیایند و ملازم امام عسکری علیه السلام باشند و در خانه آن حضرت مستقر باشند. 📍طبیبی را هم مأمور کرده بود که بیاید و درباره وضعیت حال آن حضرت مراقبت کند، اما با وجود این ظواهر بیماری آن حضرت سخت شد و آن وجود مقدس به شهادت رسید و افرادی را که خلیفه جبار مأمور کرده بود در خانه حاضر شوند اینها بیرون آمدند و می خواستند به نوعی شهادت بدهند که آن حضرت به مرگ طبیعی از دنیا رفته است و البته شهر را تعطیل کردند و تشییع مفصلی برای پیکر مقدس آن حضرت بر پا کردند. 📍وجود مقدس امام حسن عسکری علیه السلام در هشتم ربیع الاول سال ۲۶۰ به شهادت رسید و امامت آن حضرت پایان یافت و وجود مقدس امام عصر ارواحنا له الفداء و عجل الله تعالی فرجه به امامت رسیدند. 🔸این ضایعه بزرگ و مصیبت جانگداز شهادت امام یازدهم امام حسن عسکری علیه السلام را به ساحت مقدس فرزندش قطب عالم امکان حضرت امام زمان ارواحنا له الفداء و عجل الله تعالی فرجه الشریف و همه شیعیان آن حضرت تسلیت عرض می کنم.
✨﷽‌✨ 🔰قال على - عليه السلام -: الصلوات الخمس كفارة لما بينهن ما اجتنب من الكبائر و هى التى قول الله - عز و جل -: ( (ان الحسنات يذهبن السيئات) ) 🍃نمازهاى پنج گانه كفاره گناهانى است كه ميان آنها انجام گرفته است ؛ به شرط آن كه از گناهان كبيره اجتناب شده باشد و همين است گفتار خداوند بزرگ: ( (نيكيها، بديها را از بين مى برد) ). 📗 بحارالانوار، ج ۸۲، ص ۲۳۷
مسعود: ✨﷽‌✨ 🔰قال على - عليه السلام -: ان الله - عز و جل - ليهم بعذاب اهل الارض جميعا حتى لايحاشى منهم احدا اذا عملوا بالمعاصى واجترحوا السيئات، فاذا نظر الى الشيب ناقلى اقدامهم الى الصلاة و الولدان يتعلمون القرآن رحمهم فاخر ذلك عنهم 💬اهل زمين چون به عصيان و تبهكاران مبتلا شوند، خداى عز و جل اراده كند كه همه آن‌ها را بدون استثناء عذاب كند، اما هنگامى كه به سالخوردگان نظر كند كه به سوى نماز گام بر مى دارند و كودكان كه مشغول يادگيرى قرآنند، عفو رحمت خود را به آنان نثار كند و عذاب آنها را تاءخير اندازد. 📙ثواب الاعمال، ص ۶۶
🔴 🔷 قضایای غیبت امام زمان(عج) و علت آن در کلام امیرالمؤمنین(ع) ✅ عنْ أمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ(ع) قَالَ: «لِلْقَائِمِ مِنَّا غَيْبَةٌ أمَدُهَا طَوِيلٌ كَأنِّي بِالشِّيعَةِ يَجُولُونَ جَوَلَانَ النَّعَمِ فِي غَيْبَتِهِ يَطْلُبُونَ الْمَرْعَى فَلَا يَجِدُونَهُ. ألَا فَمَنْ ثَبَتَ مِنْهُمْ عَلَى دِينِهِ وَلَمْ يَقْسُ قَلْبُهُ لِطُولِ أَمَدِ غَيْبَةِ إمَامِهِ فَهُوَ مَعِي فِي دَرَجَتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ. ثُمَّ قَالَ(ع): إنَّ الْقَائِمَ مِنَّا إذَا قَامَ لَمْ يَكُنْ لِأحَدٍ فِي عُنُقِهِ بَيْعَةٌ فَلِذَلِكَ تَخْفَى وِلَادَتُهُ وَيَغِيبُ شَخْصُهُ؛ قائم ما غيبتى طولانى خواهد داشت. شيعيان را چنان مى‌بينم كه براى پيدا كردن او دشت و دمن را زير پا گذارند و او را پيدا نكنند. بدانيد آنها كه در غيبت وى در دين خود ثابت بمانند و از طول مدت غيبتش منكر او نشوند، روز قيامت با من خواهند بود. آنگاه فرمود: چون قائم ما ظهور كند، بيعت هيچ‌كس در گردن وى نمی‌باشد؛ ازاين‌رو ولادتش پوشيده خواهد ماند و خودش از نظرها پنهان مى‌شود». 📕 کمال الدین و تمام النعمة، ج1، ص303
✨﷽✨ 💭وضعیت گناهان در قیامت 🔻حضرت علی (ع) در فرمایشی مهم گناهان را به سه دسته کلی تقسیم کرده‌اند: ✅ گناهان سه دسته‌ هستند: 1⃣گناهانی که بخشیده می‌شوند 2⃣گناهانی که بخشینده نمی‌شوند 3⃣گناهانی‌ که‌ برای‌ مرتکبین‌ آنها، هم‌ امید عفو داریم‌ و هم‌ نگران‌ عذاب‌ هستیم‌. 👈امّا گناه‌ مغفور، گناهی‌ است‌ که‌ خداوند بر اثر آن‌ بنده‌اش‌ را در دنیا عذاب‌ داده‌ است‌؛ و خداوند بزرگوارتر است‌ از آنکه‌ بندۀ‌ خود را دوبار عذاب‌ کند. 👈و امّا گناه‌ غیر مغفور، ستمی‌ است‌ که‌ بندگان‌ خدا بعضی‌ به‌ بعض‌ دگر می‌نمایند. خداوند‌ چون‌ برای‌ خلائق‌ ظاهر شود سوگندی‌ بزرگ‌ بر خویشتن‌ یاد کرده‌ است‌ و گفته‌ است‌: 💭خداوند برای‌ بندگانش‌ قصاص‌ میکند، و حقّ بعضی‌ را از بعضی‌ دیگر می‌ستاند؛ بطوریکه‌ برای‌ هیچ‌ بنده‌ای‌ در نزد دیگری‌ تظلّم‌ و دادخواهی‌ باقی‌ نماند. و سپس‌ همه‌ را به‌ معرض‌ حساب‌ گسیل‌ می‌نماید 👈و اما گناه دسته سوم گناهی است که خدا آنرا بر مخلوقات پوشانده و به او توفیق توبه داده است و او از یک طرف از گناهش می‌ترسد و از طرف دیگر به رحمت خدایش امیدوار است، و حال ما هم اینچنین است که هم امید به رحمت خدا داریم و هم از عذاب او میترسیم 📚اصول الکافی، ج2، ص: 443 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ✨﷽✨ ✅ آیا ما هم مومن هستیم؟؟! 👈 فردی برای امام صادق(ع) خبری آورد که فلانی در مهمانی علیه شما حرف میزد! امام صادق فرمود: حتما اشتباه شنیده ای! گفت: نه مطمنم امام صادق فرمود: شاید تاریک و شلوغ بوده و اشتباه فهمیده ای گفت: نه یقین دارم! امام فرمود: شاید در عصبانیت و اجبار بوده و حرفی زده! گفت: در آرامش و اختیار بوده است. امام صادق(ع) آنقدر بهانه آورد (۷۰ مرتبه بهانه و تاویل آوردن) تا آن فرد خبرچین خسته و پشیمان شد! ✅ اخلاق مومنانه یعنی نسبت به برادر دینی ات حسن ظن داشته باشی چون امام صادق(ع) فرمود حسن ظن و خوش گمانی از قلب سالم ناشی میشود. 📚مصباح الشریعه ص ۵۱۵ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ✨﷽✨ ✅دو حدیث در باب صلوات «نوشتن صلوات» 🌹رسول خدا (ص) فرموند: هر کس در کتابی یا نوشته ای بر من صلوات بنویسد ، تا زمانی که نام من در کتاب هست فرشتگان پیوسته برای او از درگاه حق طلب آمرزش می کنند 📚 داستانهای صلوات ص۸ «آمرزش گناهان با صلوات» 🌹حضرت محمد (ص)فرمودند : هر کس هر روز از روی شوق و محبت به من سه مرتبه صلوات بفرستد ، بر خدا لازم می شود که گناهان او را بیامرزد ، در همان روز یا همان شب 📚 داستان های صلوات ص ۱۲ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ✨﷽✨ زن زیبایی به عقد مرد زاهد و مومنی در آمد.مرد بسیار قانع بود و زن تحمل این همه ساده زیستی را نداشت. روزی تاب و توان زن به سر رسید و با عصبانیت رو به مرد گفت: حالا که به خواسته های من توجه نمی کنی، خود به کوچه و برزن می روم تا همگان بدانند که تو چه زنی داری و چگونه به او بی توجهی می کنی، من زر و زیور می خواهم! مرد در خانه را باز کرد و روبه زن می گوید: برو هرجادلت می خواهد!زن با نا باوری از خانه خارج شد، زیبا و زیبنده!غروب به خانه آمد . مرد خندان گفت: خوب! شهر چه طور بود؟ رفتی؟ گشتی؟ چه سود که هیچ مردی تو را نگاه نکرد . زن متعجب گفت: تو از کجا می دانی؟ مرد جواب داد: و نیز می دانم در کوچه پسرکی چادرت را کشید!زن باز هم متعجب گفت : مگر مرا تعقیب کرده بودی؟مرد به چشمان زن نگاه کرد و گفت: تمام عمر سعی بر این داشتم تا به ناموس مردم نگاه نیاندازم، مگر یکبار که در کودکی چادر زنی را کشیدم! ✍🏻هرکه باشد نظرش در پی ناموس کسان ... پی ناموس وی افتد نظر بوالهوسان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
🤔 ❔شما که از مجالس عید الزهراء و این قضیایای جانبی آن طرفداری می کنید آیا نمی دانید که همه ساله چقدر شیعه به خاطر این مجالس کشته می شوند ❗️❗️ 💠💠 👌نخست باید ببینیم که نظر اهل سنت ، نسبت به کسانی که خلفای آنها را مورد علنی قرار می دهند چیست ؟ ❕ از بزرگان اهل سنت می نویسد ؛ « کسی که کوچکترین اهانتی به صحابه بکند یا آنها را مورد دشنام قرار دهد ، از دین و ملت اسلام خارج شده است » 📚الکبائر ج1 ص237 👌یحیی بن معین از استوانه های علمی اهل سنت می نویسد ؛ « کسی که عثمان ، طلحه یا یکی از صحابه پیامبر را فحش و دهد ، دجال است ، لعنت خدا و ملائکه و تمام مردم بر او باد » 📚تهذیب التهذیب ج1 ص447 👌سرخسی از فقهای مشهور حنفیه می نویسد ؛ « هر کس به یکی از صحابه اشکال بگیرد کافر است و اگر توبه نکند از اسلام بیرون رفته و چاره او است » 📚اصول السرخسی ج2 ص134 ❕ابن حزم می نویسد ؛ « مالک بن انس گفته کسی که به عایشه دهد کشته می شود » 📚المحلی ج11 ص414 ❕همواره دشمنان تشیع ، شیعه را به جرم لعنت صحابه مورد کشتار قرار می دادند . 👌ابن می نویسد ؛ « از حوادث سال 407 هجری کشتن شیعیان در آفریقا بود ، هر چه از شیعیان باقی مانده بود تحت تعقیب قرار گرفته و کشته شدند ...به این جرم که آنان رافضی بوده و به ابوبکر و عمر دشنام می دادند ...به همین علت مردم بر آنان شوریده ، فتنه ای به پا کرده و آنان را به غارت اموال کشتند » 📚الکامل فی التاریخ ج8 ص114 ❕امروزه نیز به شاهدیم که چگونه وهابیت و داعش و طالبان و سایر گروه های تروریستی ، شیعیان را به جرم لعن صحابه مورد کشتار قرار می دهند تا جایی که تفکر آنها چنین می دهد ؛ « هر کس که یک شیعه را بکشد ، بهشت بر او واجب می شود ... زنان آنان را می توان به گرفت ...» 📚العقود الدریه فی تنقیح الفتاوی الحامدیه ص102 ❕با این وجود آیا عقل اجازه می دهد که انسان با لعن علنی نسبت به صحابه و مقدسات اهل سنت ، خود و سایر شیعیان را در معرض هلاکت و نابودی قرار دهد ؟ آیا نباید برای حفظ جان کرد و از لعن علنی در مقابل مخالفان پرهیز کرد . 👌امام علیه السلام فرمود: «نه دهم دین تقیه است و کسی که تقیه نمی کند دین ندارد» 📚الکافی ج2 ص217 🔷امام کاظم علیه السلام فرمود: «تقیه دین من و دین پدران من می باشد و کسی که نمی کند ایمان ندارد» 📚وسائل الشیعه ج16 ص204 👌امامان علیهم السلام نیز شیعیان را از لعن و علنی نسبت به مقدسات اهل سنت منع می کردند . ❕امام رضا علیه السلام فرمود: «مخالفان ما اخباری در فضایل ما جعل کرده اند وآنان را بر سه قسم قرار داده اند یک قسم غلو در حق ما است،یک قسم کوتاهی در بیان مقامات ما است ویک قسم آن است که روایاتی جعل کرده اند که ما درآن روایات از دشمنانمان مذمت می کنیم وصراحتا از آنان نام می بریم.... زمانی که مردم ( مخالفان ) این را ببینند آنان هم از ما و بدگویی می کنند» 📚عیون اخبار الرضا،ج1 ص304 👌شیخ صدوق روایت می کند: «به امام صادق علیه السلام گفته شد ای فرزند رسول الله ما مردی را می بینیم که در مسجد صراحتا از دشمنان شما نام می برد و آنان را سب و دشنام می دهد . امام علیه السلام فرمود: «چرا چنین می کند خدا او را کند ما را در معرض اذیت وآزار قرار میدهد» 📚الاعتقادات ، صدوق ص107 ❕آری ما می گوییم شکی در جواز و استحباب لعن و بیزاری جستن از دشمنان اهل بیت علیهم السلام نمی باشد چنان که شده است ؛ 💠« امام صادق در پایان نمازهای واجب همواره چهار نفر از مردان و چهار نفر از زنان را لعن می کرد و از آنان نام می برد ، چهار مرد ، فلانی ، و فلانی و فلانی و معاویه بودند و چهار زن ، فلانه و فلانه و هند و ام الحکم خواهر معاویه بودند » 📚الکافی ج3 ص342 📚وسائل الشیعه ج6 ص462 ❕اما بر اساس ادله فوق الذکر باید این لعن را اختصاص به یا و مجالسی قرار داد که مخالفان از آن مطلع نشوند . 🤔 ❔سوالم این بود که اصلا لعن کردن چه معنایی دارد ❗️در کجا آمده که لعن کردن دیگران کار است ❕قرآن که می گوید دیگران را دشنام ندهید ❕❕ 💠💠 👌دشنام و ناسزاگويى كه در لغت عرب به آن «سبّ» مى گويند، يكى از محرمات الهى است كه پيامبر گرامى به شدّت از آن نهى كرده است. محدثان اسلامى از هر دو گروه از پيامبر نقل مى كنند كه آن حضرت فرمود ؛ «دشنام دادن به مسلمان و ناسزاگويى به وى، فسق و گناه است». 📚صحیح بخاری ج 4 ص 71 _ وسائل الشیعه ج 12 ص 281 ❕ابوبصير از امام باقر (عليه السَّلام) نقل مى كند كه فردى از قبيله تميم به حضور پيامبر گرامی رسيد و از آن حضرت موعظه درخواست كرد. از جمله امورى كه پيامبر گرامی به او سفارش كرد، اين ب