🔰۲۳ اسفند سالروز رحلت آیت الله کاشانی است ۰ ایشان و پدر بزرگوارشان در ایران و عراق در زمره علمای برجسته جریان بیداری اسلامی شیعی قرار دارند و برای همین زاویه دید است که نگاه ایشان به نهضت ملی شدن نفت در تداوم نهضت مشروطیت نوعی قرائت دینی از تحولات سیاسی است و قدر مسلم با خط نفوذ استعمار در این دو نهضت در تقابل آشکار است ۰
✅در مورد آیت الله کاشانی یک مسئله ای که وجود دارد این است که یک حزب سیاسی به نام حزب زحمتکشان ایران به نام ارادت به ایشان فعالیت سیاسی می نمود و خود این مسئله باعث گردید تا مخالفین ، فرصت جوسازی و شبهه افکنی علیه نامبرده را دو چندان نمایند ؛ لذا سمپاشی تاریخی درباره آن مرحوم با امثال شهید مدرس و یا شهید شیخ فضل الله نوری در مواردی متمایز است ۰ از این منظر مرحوم امام خمینی هم به سیاسی شدن نهضت نفت هشدار داده و می گویند :
🔵جنبههای سیاسی جنبش قوی بود. به وی (آیت الله کاشانی) نوشتم و هم گفتم، که باید جنبههای دینی را توجه کنید. نتوانستند و یا نخواستند. ایشان به جای تقویت جنبههای دینی و به جای آنکه جهات دینی را به جهات سیاسی غلبه بدهند، خودشان سیاسی شدند؛ رئیس مجلس شدند، که اشتباه بود. من گفتم که باید برای دین کار کنند نه آنکه سیاسی بشوند
🔴 اینکه یک حزب و یا گروه سیاسی با نام یک مجتهد و فقیه شاخص حرکت کند میتواند نوعی جریان شناسی تاریخی برای امروز ما باشد؛ مسئله ای که برای امثال جبهه پایداری و آیت الله مصباح هم میتواند با نوعی احتیاط و بصیرت سیاسی همراه باشد۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🚩 موسی نجفی: تاریخ بدون پیشبینی فایدهای ندارد
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:
🔹در کتاب فلسفه تاریخ در قرآن مؤلف بحث اختیار انسانها را مطرح میکند، اما از آن طرف نیز میگوید که حتی با همین وضع نمیتوانیم پیشبینی قطعی کنیم که چه میشود.
🔹اگر نتوانیم پیشبینی کنیم، پس فلسفه تاریخ به چه دردی میخورد؟
🔹فلسفه تاریخ فهم سنتها و قوانین تاریخ است.
https://iqna.ir/00GDDc
@iqnanews
💥عکس یادگاری
▪️در حاشیه مراسم تشییع مرحوم استاد علی ابوالحسنی منذر (ره)
👈 تنی چند از نویسندگان و تاریخ پژوهان، آقایان دکتر موسی نجفی و حجج اسلام: رسول جعفریان، احمد رهدار، جواد سلیمانی، رمضان نرگسی، نقی صوفی نیارکی، علی معصومی و...
🔹قم. مسجد امام حسن عسکری (ع)
به تاریخ: جمعه پنجم اسفندماه ۱۳۹۰
اندیشکده استاد منذر (ره)🔻
❄️ @monzer_ir ❄️
۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰
ماه اسفند یادآور سالروز فوت مورخ بصیر و دوست خوب مان مرحوم استاد علی ابوالحسنی ( منذر) است ۰ آشنایی من با ایشان در دهه شصت در منزل مرحوم آیت الله شیخ حسین لنگرانی شروع و با بدرقه پیکر ایشان در قم ختم گردید ۰ رحمت الله علیه ۰
این عکس را فرزند شایسته شان لطف کرده و منتشر کرده اند؛ با تشکر و آرزوی سلامتی برای فرزند و طلب مغفرت برای والد بزرگوارشان۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔷کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالم غرب،تفکر و فرهنگ،علومانسانی و تمدن اسلامی و تحلیل گفتمان انقلاب اسلامی بر اساس فلسفه ی تاریخ و اندیشه ی ناب اسلامی ارائه می شود.
🔰🔰🔰
پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/kanooneQarbshenasiAndisheIslami
پیام رسان سروش
https://sapp.ir/qarb_islam
پیام رسان گپ
https://gap.im/Qarb_Islam
۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰
👆👆👆
معرفی یک کانال مفید برای دوستانی که بخواهند مطالعات تمدنی و یا غرب شناسی خود را عمق بیشتری ببخشند۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
30.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی دوره پنجم - دماوند سالن همایش امام صادق (ع) - مرداد ۱۳۹۸
✅دکتر نجفی : تقسیم بندی دقیق و مفهوم شناسی بحث تجدد در ایران
✅تجدد با مدرنیسم و مدرنیزاسیون نباید یکسان ارزیابی شود ۰
🔴فرهنگ ملی ما نسبت به نو بودن و نوآوری مثبت فکر می کند ۰
✅
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام استاددرموردمصدق نظرچه کسی درست هست؟آخرش ایشون راچطوری قضاوت کنیم،برخی یک نقلی ازحضرت امام درموردایشون که مسلمان نیستند،برخی کاملابرعکس ایشون راحافظ منافع ایران وایرانی درتمام تاریخ میدانند،هرچندرهبری کودتای۲۸مردادرااشتباه فاحش وواقعی مصدق درشناخت غرب میدانند،هرچندحدوددوسال صدارتشان خودرایی وعدم اعتقادبه دموکراسی کم دیده نمی شود!چکارکنیم؟درموردبازرگان هم به شکلی دیگروشریعتی وهم بشکلی!
🔴جواب :
🔵نجفی :
✅با سلام و تشکر از شما ، پرسش و یا پرسش هایی که مطرح نموده اید پرسش هایی است که ذهن بسیاری از جوانان و نیروهای مومن به انقلاب و حتی بسیاری از مردم را درگیر کرده است و هنوز هم پرسش های داغ و مطرحی است
جواب و یا نزدیک شدن به جواب این پرسش ها کمی زحمت دارد و محتاج به دانستن مقدمات و شرایطی است ؛ به نظرم در این مورد سه سطح و زاویه بحث را می توان دنبال نمود :
اول : جریان دکتر مصدق و یا دکتر شریعتی و یا مهندس بازرگان ، هر کدام در طیف و گروه فکری و یا سیاسی خاصی قرار می گیرند و در قبل از استقرار جمهوری اسلامی یعنی سال ۱۳۵۷ جایگاه و یا تاثیر خاص خودشان را داشته اند۰
دوم : بررسی شخصیت فردی و انسانی و روحیات جزئی هر یک از این افراد مهم است۰
سوم : جریانی سیاسی که امروز بعد از انقلاب اسلامی با تمسک به این افراد و یا قسمتی از افکار این اشخاص، دنبال مسیری موازی مسیر انقلاب اسلامی و یا تفسیر خاص از سیاست امروز در ایران بوده و هستند ۰
به نظر من معدل گرفتن از این سه نوع نگاه میتواند قصاوت درست و معتدل و منصفانه ای نسبت به آنها ارائه نماید ۰
🔶از نظر شخصی و شخصیتی هر یک از این اشخاص در دوره حیات خود موثر و جریان ساز بوده و توانسته اند نسبت به بخشی از جامعه دارای تاثیراتی باشند و علت نگاه مثبت همان بخش از جامعه هم توجه به همان ویژگی ها و نقاط برجسته شخصیتی آنان است ؛ اما در کنار این صفات مثبت ، وقتی این اشخاص بخواهند در سطح ملی و فراجناجی و در قالب رهبری حرکت های سیاسی و یا فرهنگی ظاهر شوند آن وقت است که نقاط ضعف شخصی و شخصیتی و فکریشان آرام آرام به منضه ظهور می رسد۰ شما به این موارد میتوانید جریانات سیاسی و حزبی و فکری امروزی را هم اضافه کنید که با بزرگنمایی و پنهان شدن پشت سر نام و شخصیت این افراد دنبال مقاصد دیگری بوده و هستند؛ با این وصف دکتر مصدق به عنوان یک شخصیت و شخص فردی در برهه ای از تاریخ یک جایگاهی دارد و به عنوان جریان ملی گرایی و جبهه ملی در زمانه خودش و بعد از آن جایگاه دیگری خواهد داشت و امروز هم به عنوان نوعی "ناسیونالیسم ایرانی" در موقعیت دیگری قرار می گیرد۰
در مورد دکتر شریعتی و جریان "روشنفکر دینی" و همچنین مهندس بازرگان به عنوان نهضت آزادی هم مسئله از جهاتی مثل صورت مسئله دکتر مصدق است ۰
🔷و اما نکته بسیار مهمی که به نظرم به عنوان "شاخص و تراز" میتواند مطرح باشد و البته به شخصیت این افراد کمتر مرتبط و به جریان سیاسی پشت سر اینان بیشتر مربوط است این است که اگر انقلاب اسلامی را سطح عمیق تر و پیشرفته تر و متعالی تر از جریان "هویتی بیداری اسلامی" بدانیم ، این افراد بخصوص،دکتر مصدق شخصیت ملی و حتی ضد استعماری در حد خودش هست ( توجه داشته باشید از زمانی سخن میگوییم که مبارزات در قالب فضای عصر مشروطیت و نوع نگاه خاص نسبت به غرب استعمارگر به جلو می رود و استعمار سیاسی جلوه بیشتری از استعمار فرهنگی و یا غرب تمدنی داشته است ) ولی در شاخص و جریان عظیم بیداری اسلامی و هویتی شیعی قرار نمی گیرد ۰ به خلاف دکتر شریعتی که در راستای بیداری اسلامی دیده میشود ، ولی در لایه های اولیه و سطحی آن قرار می گیرد و با عمق یافتن جریان بیداری اسلامی در جمهوری اسلامی و بخصوص در دوره تمدن اسلامی ، کمتر می توان جایگاهی برایش تصور نمود ۰
🔶به نظر من به خلاف تصور برخی اشخاص ، اتاق فکر و اراده خاصی در جمهوری اسلامی به دنبال حذف نام این اشخاص نبوده و نیست ( به غیر از موارد جزئی و موردی و مقطعی ) ولی علت کم رنگ شدن نام و یاد و افکار آنان این است که این افراد را نمی توان به مدت طولانی "فرا زمانی" نگریست۰ با شروع مبارزات و افکار امام خمینی علیه استعمار دکتر مصدق محو شده و با عمق یافتن ابعاد نظام جمهوری اسلامی و با طرح افکار اسلام شناسانی مثل استاد مطهری، امثال دکتر شریعتی به طور طبیعی کم رنگ شدند و بخصوص با ورود به دهه چهارم و پنجم انقلاب اسلامی و نگاه جامعه در سطح و زمینه تمدن اسلامی نه فقط این افراد بلکه بسیاری دیگر از اشخاص حتی تراز بیداری اسلامی سه دهه اول انقلاب نیز کم تاثیر شده و حرف مهمی برای امروز نداشته و ندارند۰
در خاتمه انصاف در تحلیل و همه جانبه نگری و جدا کردن مطالب از یکدیگر را به همه دوستان توصیه می کنم ۰
موفق باشید۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰آغازی دوباره ( سخنی با مخاطبین و دوستان عزیز)
✅ضمن عرض تبریک ایام و اعیاد رجب و شعبان و نوروز و آغاز سال جدید با ذکر چند نکته امسال را پایان و سال نو را شروع می کنیم :
🔴اول- از اینکه در این یکسال با ما همراه بودید صمیمانه تشکر می کنم و باز از اینکه با صبر و حوصله و تامل به مطالب این کانال توجه نمودید از شما قدردانی می نمایم ۰
🔵دوم : همانطور که از محتوای این کانال معلوم است مطالب ارائه شده ، بیشتر تخصصی بوده ولی تا حد ممکن سعی گردیده تا مطالب قابل استفاده برای عموم بوده و البته این کار هم با نوعی فرهنگ سازی همراه باشد ۰
♦️سوم : با توجه به اینکه تقریبا در بیشتر روزهای هفته یک مطلب یا پست در کانال گذاشته می شد لذا به طور طبیعی در مواردی ، نکات ادبی و علائم ویرایشی دقیقا رعایت نمی گردید ؛ این نکته هم قابل ذکر است که پاره ای اوقات پرسش دوستان نیز خالی از اغلاط نبود۰ البته سعی ما در این مواقع بر این بود که سوالات را بدون تغییر و حتی با نحوه بیان خود پرسشگر انعکاس داده و کمترین دخالتی در متن پرسش روا نداریم ( به غیر از موارد ویژه) ۰
🔷چهارم : این کانال به اصطلاح بین رشته ای بوده و به طور عمده در زمینه چهار حوزه فکری مطلب ارائه می نمود :
تاریخ سیاسی - اندیشه اجتماعی و سیاسی - تمدن شناسی - انقلاب اسلامی
البته در مورد ورود به مسائل سیاسی روز نیز بیشتر این محورها رعایت می گردید؛ دوستان و مخاطبین کانال هم بیشتر در این حوزه ها به پرسش و اظهار نظر می پرداختند ۰ از ذکر مطالب متفرقه غیر مرتبط تا حد امکان خوداری می شد ۰ علت اصلی پاسخ ندادن به برخی پرسش ها در مطلب مذکور نهفته است۰
🔶پنجم : این کانال بیشتر به دنبال انگیزه تفکر و طرح عمیق تر مباحث بوده و مخاطبین نیز غالبا با این موضوع و روش ارتباط درست و صحیح برقرار نموده اند ولی متاسفانه طی یکسال اخیر گاهی پرسش هایی مطرح می شد که بیشتر متوقع بودند ، به جای ایشان بنده فکر نمایم و یا کتاب چند صد صفحه ای نخوانده آن مخاطب عزیز را خلاصه شده و فهرست وار برایشان تشریح نمایم؛ لذا موارد مذکر معمولا بدون پاسخ مانده و انعکاس نمی یافت ( مگر در موارد خاص) مخاطبین عزیز این بی اعتنایی را هم بر بنده حقیر ببخشایند۰
🔵ششم : گاهی پرسش دوستان عزیز معطوف به اظهار نظر صریح و شفاف در مورد برخی مسائل سیاسی روز می شد و زاویه نگرش و درخواست پاسخ هم نه با اصول فکری و محورهای گفته شده علمی، بلکه به صورت موضع گیری و حتی جناح بندیهای رایج تقاضا می گردید ، در این موارد اصرار بر ادامه اصول گفته شده قبلی داشته و تا جایی که مقدور بود از وزانت فکری و نگاه تحقیقی در موضوعات صیانت می گردید۰
🔴هفتم : ارائه مطالب این کانال به صورت ترکیبی ارائه شده ، یعنی به مناسبت و یا اقتضای هر مطلبی به قالبی خاص توجه می شد ، در این زمینه سعی بر این بود تا از قوالب مختلف ( نوشته ، صوت ، تصویر ، فیلم ، عکس نوشته) با نوعی تنوع مطلب تهیه شود، البته ارائه مطلب در برخی از این صور و اشکال، تخصصی تر بوده ولی سعی می شد به مرور زمان اشکالات قبلی تا حد مقدور مرتفع و شکل ارائه پخته تر گردد ۰ انشاالله در سال جدید نیز سعی می شود از نظم و ترکیب و شیوه های جذاب تر و مناسبی تر استفاده شود ۰ در این زمینه نقد و پیشنهاد و راهنمایی تک تک اعضاء را در نوع ارائه بهتر مطالب صمیمانه خواستارم ۰
🔵 هشتم :با توجه به ایام تعطیلات نوروزی و سایر اقتضائات این روزها ،مناسب تر دیده شد که تا آخر تعطیلات یعنی ۱۶ فروردین مطلب جدیدی در کانال نگذاشته و انشاالله بعد از آن اگر توفیق باشد بعد از تعطیلات دوباره در خدمت دوستان خواهم بود ۰
🔷نهم : از اعضای محترم و همراهان تقاضامندم چنانچه نکته و یا رهنمودی برای پر بارتر شدن هر چه بیشتر کانال دارند ، لطفا دریغ ننموده و بخصوص در این ایام پیشنهادات خود را نوشته و ارسال نمایند۰
✅دهم : در خاتمه به اعضای کانال توصیه می کنم ( بخصوص کسانی که طی ماههای اخیر به جمع ما پیوستند) در این مدت تعطیلی، اگر فرصت دارند، مطالب کانال را یکبار دیگر با تانی و تفکر بیشتر مرور نمایند ؛ چرا که برخی مطالب در صورتی که به طور کلی و جامع و با هم نگریسته شوند ، بهتر و عمیق تر و با معنای جدیدتر به نظر می آیند و البته این مطالعه و رجوع ثانویه بعد از آن نگاه کلی ، به تک تک موضوعات و موارد جزئی تر، عمق و محتوای بیشتری می دهد ۰
🔴به امید دیدار و توفیق گفتگوی مجدد
🔵در پناه حق ، موفق باشید۰
۰http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
46.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰سرنوشت کشتی تایتانیک نماد تمدن جدید و ویروس کرونا
✅کشتی بزرگ و معروف تایتانیک به نحوی باشکوه و مجلل ساخته شده بود و جلوه های پیشرفت بشر را نمایش می داد ؛ ولی این قصه با غرور کاذب برای سازندگان و مسافرانش به آنجا رسید که تایتانیک را شکست ناپذیر و بی عیب و نقص می دانستند ؛ لذا زمانی که در برخورد با صخره ای در هم شکست ، همه را مبهوت نمود ۰ در آخر هم می بینیم که نجات یافتگان به نیایش پرداخته و به حقارت بشر در برابر خالق خود اعتراف می کنند۰
🔴تاینانیک ، امروز نماد همان "تمدن جدید" است که ظاهر باشکوه و مجلل آن تصور غیر قابل غرق شدن آن را برای مسافران و سازندگانش تداعی می نماید و ویروس کرونا همان صخره ای است که این تمدن ظاهرا بی عیب و نقص با آن برخورد نموده است ؛ شاید که بشر دوباره برای نجات خود به عظمت خالق و نیایش با او متذکر گردد۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
دکتر فردید و تاثیرات نظری.m4a
9.86M
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام استاد
دیدگاه شما درباره غرب شناسی فردیدی چیست؟آیا شما هم به جوهری به نام «غرب» قائلید که تمام شئون زندگی غربیان-از فلسفه گرفته تا ادبیات-مظاهر آن جوهر هستند؟آیا نظریه ی شما درباره «هویت ملی» بر اساس اینگونه غرب شناسی شکل گرفته؟
🔴جواب :
🔵نجفی :
لطفا به پاسخ شفاهی در بالا همین صفحه مراجعه فرمایید ۰ با تشکر
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دیدار فرهی و فتوحات آخرالزمان
مولف : سید احمد فردید
گردآورنده کتاب : محمد مددپور
ناشر کتاب : موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر
سال نشر : 1387 - تعداد صفحات : 466
✅معرفی کتاب
اهمیت و نقش پنهان و آشکار سید احمد فردید در حوزه های محتلف اندیشه فلسفی در ایران معاصر بر کسی پوشیده نیست.شاگردان برجسته او با تفاوت های گاه بسیار متضاد در حوزه های اندیشه فلسفه معاصر ایران همواره نقش تعیین کننده ای داشته و دارند.با این حال دانسته های ما از فردید در قالب آثار مکتوب هیچ است.گرچه این نخستین اثر، در بر دارنده ی همه ی جنبه های اندیشه ای این عالم با اهمیت نیست اما به عنوان گام نخست قابل تامل و توجه خواهد بود.
🔴احمد فردید به سنت و روش نگاشتن و خلق آثار مکتوب هیچ گاه اهتمامی نشان نداده است.گرچه حاشیه نویسی او بر آثار بزرگ فیلسوفان برجسته جهانی مانند هایدگر نشانگر تسلط و اندیشه عمیق او بوده است لیکن تا این زمان اثری از او به عنوان مکتوبی روشن به جا نمانده است.
مدد پور درباره نحوه جمع آوری و تنظیم این اثر می نویسد: سال 58 سالی است که استاد در دانشگاه تهران بعد از انقلاب دور جدیدی از مباحث خود را فارغ از تنگناهای سیاسی نظام جور گذشته آغاز کردند.آهنگ و وزن کلمات شفاهی استاد که در نوارها ضبط شده است از این حال حکایت می کند.کوشش استاد برای بیان ناگفته های گذشته و حال چنان بود که اغلب به جهت گسستگی عبارات در نظر اول فاقد هماهنگی است اما با توجه به غایت کلمات و عبارات، مباحث به یک وحدت معنوی می رسند.
این کتاب در 21 گفتار و با عناوینی مانند: علم الاسماء تاریخی، حقیقت تاریخ، نظری در باب تاریخ، انقلاب و ثوره و ... گردآمده است
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
48.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰نشست علمی نگاه به آینده از منظر تمدن نوین اسلامی - دانشگاه علوم اسلامی رضوی - ۲۷ آذر ۱۳۹۸
✅ دکتر موسی نجفی :
ویژگی های مشترک تمدنها صرف نظر از جهت و ماهیت خاص هر یک از آنها چیست ؟ چه خصوصیاتی در یک جامعه باید وجود داشته باشد تا متمدن خوانده شود ؟
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر و پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅با سلام می خواستم نظر استاد رو در باره این متن بدونم:
📝📝📝 وقتی امام خمینی شهید رجایی را سرزنش کرد
✍️خاطرۀ کیومرث صابری فومنی (گل آقا)
✅آقای #رجایی بعد از بدبختیهایی که ما سر جریان بنیصدر کشیدیم به ریاست جمهوری انتخاب شد.
آقای فرانسوا میتران انتخاب آقای رجایی به ریاست جمهوری را تبریک گفت.
آقای رجایی از من خواست که جواب تبریک میتران را نیز بنویسم و من هم نوشتم که بله شما به من تبریک گفتی و از آن طرف پاریس را کردهاید مرکز ثقل ضد انقلاب (زمانی که منافقین آنجا بودند)؛
✅متنی که من نوشتم متن غیر دیپلماتیک بود.
از آن طرف هم ما مشتهای مان را بلند کردیم و مرگ بر امریکا، مرگ بر فرانسه، برای اینکه مسعود رجوی آن جاست و غیره گفتیم.
یک روز در دفترم نشسته بودم که آقای رجایی فشاری روی شانه من داد؛
نگاه کردم دیدم که رنگش پریده است.
«چی شده؟»
گفت: «تو نمیدانی چه کار کردی؟ گوشی امام از من کشید که در عمرم کسی این جور با من برخورد نکرده بود.»
گفتم: «مگر امام چی گفتند؟ سر چی؟ خدایا چه خلافی کردهایم؟»
گفت: «راجع به آن اطلاعیۀ جواب میتران.»
امام به من گفتند: «یک کسی به تو تبریک گفته است، تبریک عرض میکنم، تو به عنوان یک مسلمان باید بگویی متشکرم.
تو چه جوری می زنی تو دهان رئیس جمهور یک مملکت؟ ادبمان کجا رفته است؟»
گفتم: «امام خودشان میگویند مرگ بر امریکا، ملت زیر سایه امام این جوری بگویند: مرگ بر فرانسه، آن وقت اگر ما بنویسیم این جوریه!؟ حتماً باید پیش امام بروی!»
شهید رجایی رفت و بعد از ملاقات با امام پیش من آمد و این دفعه دیگر خوشحال؛
گفتم: «چی شد؟»
گفت: «من رفتم به امام گفتم آقا! مشاور فضول ما این جوری میگوید.»
گفتند: «مشاور فضول تو هم درست میگوید، هم کارشان غلط است.
من یک آخوند هستم اینجا نشستهام حرف میزنم.
من چه کاره هستم؟ من در عالم اسلام برای مسلمانانها باید حرف بزنم و حرف میزنم؛
ولی تو پست سیاسی قبول کردی تو رئیس جمهور مملکتی.
رئیس جمهور مملکت باید به عرف سیاسی عمل کند.
در عرف سیاسی جواب میدهی اما حق توهین که نداری.
در حالی که اگر کسی به تو گفت تبریک عرض میکنم هر کس بوده باشد تو باید بگویی متشکرم؛ تمام!
دوستت است از او تعریف میکنی؛
دوستت نیست میگویی متشکر آقا.»
دیدم راست میگوید.
🔴جواب
🔵نجفی
پرسش شما مشابه بسیاری دارد و معمولا این روزها در فضای مجازی از این دست سوالات و نقل قولهای نسبتا خاص زیاد مطرح می شود ؛ ولی شما دوست عزیز در مورد پرسش های مشابه
قبل از اینکه درست یا غلط بودن آن را از نفر سوم بپرسید ، عادت کنید کمی هم محقق و پرسشگر باشید و از کسی که این متن را برایتان فرستاده تقاضای منبع کنید؟! خود این کار نوعی برخورد علمی و درست به موضوعات رایج است و درسی که به اشخاص پخش کننده اینگونه مطالب (گاه درست و گاه کذب ) می دهید این است که قبول و یا رد کردن خود را به ارائه منبع معتبر و درست مشروط نموده اید ۰
🔷اگر از این راه اولیه به نتیجه نرسیدید از یک نفر فرد مطلع پرسش نمایید ۰ اما به هر حال به نظر می رسد بر طبق نظر شواهد محدود بیان کننده این خاطره خاص ، ظاهرا کلیت مطلب درست به نظر می رسد ؛ اینکه می گوییم کلیت مطلب برای این است که گاه مطلب در صورت نقل به نقل شدن و گذشت زمان و یا بخاطر سلیقه ویژه ناقل حاوی جزئیات خاص و یا بر عکس بدون برخی از جزئیات مهم نقل می شود و گاهی هم این مطالب با مقدمه و یا نتایجی گفته می شود که معلوم می شود نقل و مطلب تاریخی مذکور برای اثبات نظریه دیگری گفته شده است ۰
🔶 در مورد مطلبی که پرسیدید دو نکته را برای ذهنیت دادن به شما می گویم :
نکته اول آنکه از امام نکات نغز و عمیقی صادر شده که متاسفانه بخاطر کوتاهی فکری برخی ناقلان تا مدتها درست فهمیده نمی شده است ۰
نکته دوم این است که در نقل های دهه شصت و اوایل انقلاب مسائل و فضای حاکم بخصوص،شرایط جنگی و بمباران شهرها را حتما در نظر داشته باشید ۰
موفق باشید۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی :
✅ نارسایی نظری نقد فلسفه سیاسی لیبرال در مقابل الهیات سیاسی انقلاب اسلامی ایران
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دکترای علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی - درس تخصصی فلسفه تاریخ - دی ماه ۱۳۹۸
✅دکتر نجفی : در سطح نازل "تحلیل سیاسی" که تا حدود زیادی هر کسی از زاویه دید خود انجام می دهد ، نمی توان انتظار مبانی فکری و منطق استواری داشت ؛ اما اگر این سطح تحلیل مبتنی بر نوعی اندیشه و یا "فلسفه سیاسی" باشد مطلب عمیق تر و دارای چارچوب محکم تر و منطق و استدلال منظم تری می شود اما باید توجه داشت که همانطور که فاصله بین اندیشه سیاسی با تحلیل سیاسی وجود دارد ، می توان اندیشه سیاسی را هم در آئینه و زمینه و افق "فلسفه تاریخ" مورد تعمق و بررسی قرار داد و این نگاه ضابطه مند به تحولات تاریخی است که می تواند اندیشه سیاسی را جلوه و دارای ابعاد وسیع تر نشان دهد ۰
🔴 متاسفانه دانشجویان مقطع دکتری رشته های علوم اجتماعی مثل تاریخ و جامعه شناسی و علوم سیاسی کمتر این ضرورت و پشتوانه علمی را دارا می باشند ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام علیکم جناب استاد.
ضمن تشکر بابت مطالب خوب تون درباره تمدن اسلامی که در کانال قرار دادید، سوالی به ذهنم رسید. رهبر انقلاب در دیدار سال گذشته(97)با عزیزان تمدن پژوه، شما را دعوت به تقویت نگرش تمدنی در میان مردم کردند.
اولا نگرش تمدنی یعنی چه؟
ثانیا چطور میشود آنرا تقویت کرد؟
ثالثا آیا طی یکسال گذشته، اقدام ویژه ای در زمینه تقویت نگرش تمدنی در میان مردم انجام شده و آیا پیشنهاد اجرایی خاصی دارید؟
از بذل توجه و پاسخگویی حضرتعالی سپاسگذارم🌹
🔴جواب :
🔵نجفی :
با تشکر از شما ، جواب این پرسش ها مفصل و دارای ابعاد بسیاری است ۰ برای رسیدن به تمدن و بخصوص یک تمدن "دینی متعالی" باید در همه زمینه ها تلاش نمود و برنامه نظری و عملی توامان ارائه داد ؛ قبلا در پست ها و پرسش های قبلی همین کانال گفته بودیم که تمدن در ساده ترین تعریف ، تجلی و ظهور عملی فرهنگ و عینیت یافتن آن است ؛ از آنجایی که تمدن یک "کلان روایت" است لذا فرهنگی که به ظهور می رساند ابعاد گسترده ای دارد و همه متفکران و صاحبان رای و اندیشه در همه رشته ها میتوانند نگاه تمدنی و به هم پیوسته داشته باشند ۰
🔶برای ما ترویج این سطح از نگرش در این مقطع انقلاب اسلامی تدوین متون و منابع جهت آشنایی اولیه جامعه است ، کاری که در جای خود شایسته و ضروری است؛ چرا که با این سطح از تفکر و روابط و مدنیت است که میتوان متوجه بینش و فهم مباحث تمدنی گردید ۰ از جمله این کارهای مفید تهیه کتب و نوشته های علمی و قابل فهم در همه سطوح علمی است ؛ رسالتی که این کانال هم خود را ملزم به تحقق بخشی از آن می داند ۰ ما هم به سهم خودمان در این مسیر هر چه بتوانیم کتب سودمند و مفید معرفی می نماییم ؛ از جمله این کتب درس گفتارهای تمدن نوین اسلامی نوشنه دوست خوبمان آقای دکتر فرزاد جهان بین است ۰ کتابی که در حالی که ساده و روان نوشته شده ولی وزانت علمی خود را حفظ نموده و به شکل درسی و تربیتی میتواند مورد استفاده رشته های مختلف قرار بگیرد۰ دوستان توجه نمایند موضوع تمدن صرفا نظری و ذهنی نیست بلکه این مطالب باید مسیری به سمت زندگی مردم پیدا نماید و این راهی است که همه صاحب نظران در بحث تمدن باید به آن توجه نمایند و این مهم از نظر کتاب مذکور دور نمانده است؛ به عناوین این کتاب بیشتر توجه کنیم ۰👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰 درسگفتار تمدن نوین اسلامی
تألیف فرزاد جهان بین، عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد -
۱۶۸ صفحه -شمارگان هزار نسخه و در قطع وزیری، انتشارات آفتاب توسعه
✅این کتاب متن پیاده شده و ویراسته اولین دوره تربیت مدرس تمدن نوین اسلامی است که در تیر و مرداد ۱۳۹۸ ویژه اساتید دانشگاههای تهران به ارائه شد.
کتاب درس گفتار تمدن نوین اسلامی در هشت فصل و دوضمیمه، سازمان یافته است.معناشناسی تمدن و فرهنگ، تمدن اسلامی، تمدن نوین اسلامی،مناسبات فرهنگ و تمدن، تحلیل وصف نوین، تبیین تفصیلی مراحل ۵ گانه تحقق تمدن نوین اسلامی، تمدن اسلامی؛ پروسه یا پروژه، مقایسه ۴ کشور مدعی تمدن سازی در جهان اسلام و مقایسه ایران و آمریکا بر اساس مؤلفه های تمدنی از جمله بخش های این کتاب است.
🔴در این کتاب تلاش شده است تبیین جامع و دقیقی از تمدن نوین اسلامی ارائه و به مهمترین مسائل در این زمینه پرداخته شود.
این کتاب حاصل سالها تلاش علمی و تاملات مولف در حوزه تمدن نوین اسلامی است و به محضر رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، تقدیم شده است.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
✅موسی نجفی :
از نکات عمیق تاریخ صدر اسلام که قابل تامل بسیار است شورش و شبه انقلابی است که علیه خلیفه سوم حادث شد و درنهایت عثمان در آن حرکت کشته شد ؛ اما نکته عبرت آموز در این تحولات این است که افرادی با بصیرت مثل مالک اشتر و عمار یاسر این حرکت را (که می توانست به نوعی انتظام و وحدت جامعه اسلامی را بر هم بزند) در مسیر درست قرار دادند و در نهایت در بین ابرهای فتنه ، جلوه امامت حضرت امیر المومنین علی علیه السلام آشکار شد و یکبار دیگر علیرغم تبلیغات مسموم بنی امیه علیه اسلام اصیل ، جامعه اسلامی دوباره رهبر راستین خودش را درک نمود ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تاریخ_و_هنر
🎥🎥فیلم ترکیه ای"فتح قسطنطنیه 1453" قسمت اول
بازگشت رویای امپراطوری عثمانی
👆👆👆👆👆👆
https://t.me/drmousanajafi
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
30.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰فیلم ترکیه ای"فتح قسطنطنیه 1453" قسمت دهم
✅ فتح قسطنطنیه که در متون غربی،از آن به سقوط قسطنطنیه یاد میشود واقعه تاریخ مهمی است که پایان قرون وسطی و آغاز عصر جدید اروپاست ۰ منتها غرب انتقام این شکست را چند دهه بعد با سقوط اندلس تلافی نمود ۰ این مقطع تاریخی هر چند دست مایه حکام متعصب حزب حاکم بر ترکیه فعلی شده است و از آن برای مقاصد جاه طلبانه در کشورهای همسایه مثل سوریه سوء استفاده می کنند، ولی در هر حال صحنه مهم و به یاد ماندنی در تقابل جهان اسلام با دنیای غرب است و سیلی محکمی است که از مسلمانان خورده اند ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش های مخاطبین محترم :
✅پرسش اول :
راستی سوالی داشتم
مکمل کتاب "فلسفه تحول تاریخ(در شرق و غرب تمدن اسلامی)" رو میخواستم بدونم...
چه کتابایی که همسو به گفت و یافت این کتاب است رو مطالعه کنیم؟
✅پرسش دوم : سلام به استاد نجفی عزیز.
مصاحبه تان با خبرگزاری ایگنا در نقد کتاب آقای سلیمانی را مطالعه کردم.
لطف بفرمائید مفهوم دو واژه «فلسفه نظری تاریخ» و «فلسفه انتقادی تاریخ» را توضیح دهید. ممنون.
🔴جواب :
🔵نجفی :
🔰این دو پرسش به طور جداگانه از سوی دو مخاطب محترم رسیده و این طور صلاح دیدم با هم مطرح نمایم ۰ کتاب فلسفه تحول تاریخ در حقیقت نوعی بحث پیرامون عقلانیت تاریخی در تفکر اسلامی است و برای همین ابن خلدون به عنوان متفکر تاریخی مغرب اسلامی و استاد مطهری بخاطر تعمق در مباحث فلسفه تاریخی در شرق اسلامی با یکدیگر مقایسه و نسبت سنجی شده اند ۰ لذا شما اگر میخواهید به منابع و متون دیگری برای گسترش مطالعات خود در این زمینه رجوع کنید به کتب مربوط به شرح و بسط تفکر ابن خلدون و برای استاد مطهری هم به چهار جلد کتاب "فلسفه تاریخ" ایشان میتوانید مراجعه فرمایید؛ البته برای شناخت بیشتر ابن خلدون مطالعه دو کتاب از دو شارح برجسته اش مناسب تر است ؛ یکی" فلسفه تاریخ ابن خلدون" از محسن مهدی و دیگری "اندیشه واقع گرای ابن خلدون" از ناصف نصار ۰ توصیه مهمی که به دوستان جوان و محقق دارم این است که خواندن فلسفه تاریخ و فهم قواعد آن را حتما در سیر مطالعات فکری خود قرار دهند و در این زمینه مطمئن باشند یکی از راههای تعمق داشتن در تاریخ و نظریه پردازی ، فهم درست و مداوم عقلانیت تاریخی است ۰
✅در مورد پرسش دوم در فصل دوم کتاب فلسفه تحول تاریخ مفصل سخن گفته ام ؛ ولی در اینجا همین قدر میتوانم بگویم که فلسفه نظری تاریخ بیشتر نگاه کلان و گسترده نظری به تاریخ و تحولات آن را شامل میشود و از دل آن قواعد و اصول کلی تحول و تبدل تاریخی استنتاج می گردد ؛ در حالی که در فلسفه انتقادی تاریخ ما از نوعی فلسفه تاریخ شماره ۲ سخن میگوییم۰ البته گروهی روشهای نقد کلی در تاریخ و حتی تاریخ تحلیلی را جزو فلسفه انتقادی تاریخ برشمرده اند۰ و بحث از چرایی و چگونگی تحولات را مربوط به فلسفه انتقادی تاریخ می دانند۰
🔴موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi