36.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰برنامه پندار - شبکه ۴ سیما - تیر ماه ۱۳۹۹
✅موسی نجفی :
پرسش عباس میرزا از ژوبر فرانسوی و تحلیل و نقد آن به عنوان نخستین پرسش جدی ایرانیان درباره تجدد و فرنگ
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
24.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #کلیپ_مستند جذاب «دلایل سقوط آندلوس»
👤 استاد رائفیپور
⛔️ ماجرای آندلوس یک هشدار تاریخیه ‼️
📌آندلوسیزه کردن ایران، پروژهایه که هم اکنون در حال اجراست.
📌 چه شد که مسلمانان پس از «800» سال آندلوس رو از دست دادند⁉️
۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰
🔰پرسش و درخواست یکی از مخاطبین محترم
✅سلام علیکم
خواستم بدونم
دلائلی که آقای رائفی پور برای سقوط آندلس میاره چقدر سندیت و اعتبار داره
با شخص ایشون کار ندارم خواستم اعتبار خود استدلال رو بدونم (منظورم اینکه با ایشون خصومت شخصی ندارم)👆👆👆
🔵جواب:
🔴نجفی :👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
جواب پرسش بالایی 👆👆👆
با تشکر از دوست عزیز
اول از همه عرض کنم من در این کانال معمولا در این موارد اظهار نظری نمی کنم اما پرسشگر عزیزی که این مطلب را ارسال نمودند تا به حال سه مرتبه و با سماجت خاصی اصرار به پاسخ دارند ؛ با این وصف از سر ناچاری جواب می دهم۰
🔵مطلب ارسالی اجمالا مطلب خوب و مفیدی است و عواملی که ذکر شده کم و بیش در کتب مربوط به سقوط اندلس آورده شده است و از این نظر فکر نمی کنم به سخنران محترم نقدی وارد باشد ۰
اما من در این موارد کمی در تحلیل هایم سخت گیر تر و پیچیده تر نگاه می کنم و برخی ملاحظات خاص خودم را دارم مثلا :
🔴هر چند سقوط اندلس یکی از وقایع درد آور تاریخ اسلامی است ، ولی دقت کنیم پایه گذاری اسلام در اندلس از همان اول توسط امرا و خلفای فاسد و در ادامه چند دهه بعد توسط بقایای فراری بنی امیه گذاشته شد؛ در حقیقت با قلع و قمع امویها توسط عباسی ها ، شاخه ای از این خاندان منحوس به اروپا و همین اندلس می روند این اتفاق در اوایل قرن دوم روی داده و درست در زمان کم و نزدیک قبل ازسقوط بنی امیه در سال ۱۳۲ هجری قمری رخ داده است ۰
🔵نکته دیگر در ماهیت این فتوحات توسط مسلمین و حرص خلفا در این کشورگشایی هاست۰ البته این فساد در حکومت و رقابت در قدرت در اندلس دلیل بر رد سلحشوری قهرمانان تاریخی این فتوحات نیست و جنایات زشت صلیبیون وحشی و اروپاییان متجاوز در قرون بعدی و نسل کشی آنان در اندلس قابل توجیه نبوده و نیست ؛ مطلب ما آسیب شناسی حکومتی در درون تمدن مغرب اسلامی است و این مسئله از،ارزشهای والای تمدن اسلامی مغرب اسلامی کم نمی کند ۰
مطلب دیگر اطلاعات اندک ما از بسیاری از ماجراهای مغرب اسلامی است ما ایرانیان و حتی بسیاری از ممالک مشرق اسلامی در مورد مغرب اسلامی حساسیت و نگاه ویزه ای نداشته و نداریم ۰ در مورد برخی از وقایع مهم تاریخی دیگر هم همینطور است ؛ چنانکه ما ایرانیان نسبت به جنگهای صلیبی تقریبا هیچ علقه و روایت و یا شاهد تاریخی بومی مهمی نداشته و نداریم و قهرمانان و دشمنان این جنگها را تقریبا در سطح ملی نمی شناسیم ۰ در مورد فتح قسطنطنیه هم که تقریبا نیم قرن قبل از صفویه هست مطلب درست همینطور است ؛ لذا جنگهای صلیبی و فتح قسطنطنیه و سقوط اندلس در "وجدان تاریخی" ما ایرانیان در سطح والایی نبوده و هنوز هم نیست ۰
🔶البته این مطلب برای این نیست که بگویم اینها مهم نیستند بلکه میخواهم این نکته را متذکر شوم که این وقایع مهم تاریخی در سرنوشت قرون گذشته ایران تاثیر مستقیمی نداشته است و برای همین هم متفکران و چشمان تیز بین ایرانی به این وقایع توجه ننموده و اهمیت درخوری به آن ندادند۰
🔷من سقوط اندلس را از عوامل شمرده شده مذکور در فیلم ارسالی بسیار ریشه دارتر می دانم و سه واقعه تاریخی : جنگهای صلیبی و فتح قسطنطنیه و سقوط اندلس را به هم مرتبط و در یک خط سیر تاریخی می بینم و عوامل برشمرده شده در کلیپ مثل شرابخواری و زنا و قمار را هر چند از عوامل انحطاط اندلس می دانم ولی این عوامل نه "علت" بلکه "معلول" علل عمیق تری است که انشاالله در فرصت مناسب به آن خواهم پرداخت
✅نکته مهم آخر آنکه نگاه ما شیعیان به تحولات رسمی جهان اسلام ، بخاطر نقد به "نظریه خلافت" و عدم مشروعیت آن و نداشتن قداست حکومت خلفا با نظر رسمی مورخین گروه مقابل تفاوت های مهمی را نشان می دهد و این مسئله در (تحلیل و حساسیت و نسبت ) ما با مسائل مرتبط با این حوزه تاثیر گذاشته است ۰ این مهم را در تطبیق های تاریخی مان با مسائل امروز حتما باید رعایت نماییم ۰
ضمنا این نکته را هم در نظر داشته باشید تحلیل مسائل مهم تحولات تاریخی با برشمردن صرفا "عوامل تاریخی" یک مطلب است و بردن بحث به سطح "فلسفه تاریخ" امر دیگری است ۰
موفق باشید۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰ما و غرب و تحولات سیاسی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰آفت قرادادهای بزرگ و بده و بستانهای قدرتهای جهانی
✅درس دیروز برای سیاست امروز
🔴در تاریخ سیاسی ایران از قرارداد بارون ژولیوس رویتر به عنوان یکی از قراردادهای ننگین و بد نام می برند ؛ قراردادی که تتمه آن بعدها تبدیل به قرارداد رژی گردید و قیام تحریم تنباکو به لغو آن منجر شد ۰
اما صرف نظر کردن از محتوای قرارداد رویتر برخی کارشناسان و محققین متعمق در تاریخ معتقدند قرارداد رویتر با این طول و عرض و گستردگی اصلا قابل تحقق و اجرا نبوده است!!
پس سوال اینجاست که چرا انگلیس اصرار به انعقاد چیزی داشته که شانیت عملیاتی شدن نداشته است ؟
🔵جواب این پرسش این است که انگلیس این قرارداد را همچون شمشیر دو لب و برگ برنده در مقابل رقیب روسی نگه داشته و در معامله جهانی با روسها از آن به عنوان نوعی امتیاز بر سر میز مذاکزه استفاده نمود ۰
🔶در مورد قراردادهای بزرگ همچون قرارداد جنجالی ایران و چین علیرغم برکات و ارزشهای اولیه ( مثل دور زدن تحریم ها و نگاه به شرق برای رقابت با غرب ) بایستی مراقبت نمود که بلایی که انگلیس ها یک قرن و نیم قبل سر ما در آوردند ، امروز چینی ها با ما همان رفتار را تکرار نکنند و این قرارداد به معامله ای بین چین و امریکا مبدل نشود و طرف چینی با فروختن این برگ برنده ، امتیازی از طرف غربی مطالبه نکند ۰ البته اگر دیپلمات ها و سیاستمدارهای زیرکی داشته باشیم ، نفس وجودی این قرارداد هم میتواند به تنهایی قدرت مانور و وسعت عمل ما را در برابر شیاطین غربی افزایش دهد ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰گفت و گو روزنامه قدس با دکتر موسی نجفی، استاد علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به مناسبت دهه کرامت
✅مولفه های مکتب سیاسی حضرت امام رضا علیه السلام در افق تمدن اسلامی
🔴انسان 250 ساله یعنی ظهور حقیقتی واحد و ممتد در قطعه های بهم پیوستة زمان واینک ظهور فرهنگ علوی تا نهضت حسینی در قاموس تمدن رضوی؛ پیوند تفکر وسیاست، اندیشه و حاکمیت یعنی تبلور آرمان و غایت. تمدن رضوی مبتنی بر راهبرد پذیرش ولایتعهدی به مثابة پیوند دوبارة رهبری فکری و سیاسی منصرف از پارادایم خلافت و سلطنت گزاره یست که با دکتر موسی نجفی حول آن گفت و گو کردیم، در ادامه بخشی از این گفت و گو را می خوانید.
ادامه👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه 👆👆👆👆
🔵آقای دکتر آیا میتوان پذیرش ولایت عهدی را زمینه ساز حیات مکتب سیاسی شیعی در بستر تمدن رضوی دانست؟
🔶بله، در واقع خاستگاه تمدن اسلامی شیعی، وحی و از جمله اهداف آن پذیرش ولایت انسان کامل به غایت تحقق و دستیابی به حیات طیّبه است و این مهم محقق نمی شود مگر در بستر حاکمیت سیاسی اسلام، گویی در نظام معرفتی شیعی، پیوندی ناگسستنی میان مکتب فکری و ساختار سیاسی وجود دارد، تمدن رضوی نمود عینی این وابستگی است. بی تردید انحراف از امامت در تاریخ اسلام به سوی خلافت سپس سلطنت زمینه ساز گسست میان رهبری فکری و سیاسی بوده است، اما اصلاحات سیاسی امام رضا علیه السلام با توجه به خلاء مشروعیت در حکومت مامون عباسی منجر به پیوند دوبارة فکر و سیاست گردید. به اعتقاد بنده پذیرش ولایت عهدی از سوی ایشان در شرایط تقیّه نبود، بلکه امام علیه السلام قصد مامون را به خوبی دریافته بود که او در پی حل خلاء مشروعیت از طریق ولایت عهدی است، لذا ایشان با معرفت به چنین قصدی از ناحیة مامون، ولایتعهدی را فرصتی برای مکتب سازی همه جانبه و بروز تمام عیار مکتب سیاسی اسلام می دانستد و از این فرصت کمال استفاده را کردند. اگر چه قبل از امام رضا علیه السلام، تمدن شیعی با منطق علوی شکل گرفت و در دوران تبدیل امامت به خلافت راهبرد تمدنی سکوت را، و در دوران تبدیل خلافت به سلطنت راهبرد تمدنی قیام را بر می گزینند اما در دوران ولایتعهدی امام رضا علیه السلام نه تنها سلطنت از خلافت دور می شود بلکه مشروعیت کل جریان خلافت نیز زیر سوال می رود، و به اعتقاد بنده ازهمین نقطة تاریخی، تمدن شیعی فصلی نوظهور و شکوفا را در قالب تمدن رضوی آغاز و خود را از جریان خلافت جدا می کند. تمدن رضوی تنها صورتی از تمدن اسلامی است که با وجود امام معصوم علیه السلام ابعادی مقدس پیدا میکند و در سیری استعلایی، به را خود ادامه می دهد. تاثیر های شگرف این تمدن بر ملت سازی ایرانیان و دمیده شدن روح تقدس در حکومت، به تعریف جدیدی از هویت ملی ایرانیان منجر می شود که سرانجام آن عدالت مهدوی است. به عنوان جمع بندی در پاسخ به سوال اول می توان با برشمردن ویژگی های دوران امامت امام رضا علیه السلام پاسخی صریح تر به سوال شما داد و آن اینکه؛ دورة امامت ایشان دارای دو شاخصة مهم بود: ادامة همان سیرة ائمه علیهم السلام بعد از قیام کربلا یعنی بازسازی فرهنگ جامعة اسلامی، به عبارتی واقعة کربلا زمینه ساز نجات فرهنگی اسلامی از خطر نابودی قرار گرفت البته در دوران امام رضا علیه السلام ارتقاء فرهنگی در قالبی جدید تداوم یافت، و دیگری دورة ثبات بنی عباس و آغاز تضعیف سیاسی آنها بر اساس جنگ های پنج ساله. گرچه دربارة پذیرش ولایت عهدی توسط امام منافع زیادی را بر میشمارند از جمله مبارزة منفی علیه دستگاه، برملا کردن داعیة شیعه، استفاده کردن از دستگاه تبلیغاتی خلافت و ایجاد رابطة عمیق با مردم اما در واقع ایشان با علم امامت میدانستند که یک سال پس از پذیرش ولایتعهدی بیشتر واجد حیات مادی نیستند لذا آن را پذیرفتند و همان فرصت کوتاه را برای ضربه زدن به انحراف خلافت موروثی مناسب دیدند. در مقابل مامون با آن تصمیم، همة مشروعیت خلفای عباسی را زیر سوال برد حتی در حکم ولایت عهدی نوشت: « این شخص از آل علی، بهتر از ماست. او زاهد ترین و عادل ترین مردم است».
🔴 بنابراین میتوان پذیرش ولایت عهدی را راهبردی سیاسی با افقی تمدنی بر شمرد، اساسا ماهیت مکتب سیاسی امام رضا علیه اسلام چه بود؟ و ولایت عهدی چه نسبتی با آن دارد؟
🔶بله، برای درک بهتر شرایط ولایتعهدی ایشان و فهم سیره و روش سیاسی امام رضا علیه السلام در برابر حکومت عباسی و به طور خاص مامون می توان شاخصه هایی از جمله؛ اثبات اصل امامت و مقدم دانستن هدف بر وسیله که بتبع آن منطق اثبات غاصبانه بودن خلافت گفتمان سیاسی امام را سامان می دهد، شفاف سازی مبارزة منفی علیة دستگاه پیچیده و وسیع مامون عباسی با تاکید بر اجباری بودن سفر امام
ادامه👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه👆👆👆
اسنکاف شدیداز پذیرش دعوت مامون و معلّق کردن پذیرش ولایتعدی به عدم دخالت در امور، بیان فضایل اهل بیت علیهم السلام با بهره گیری از فضای فرهنگی بدست آمده و رجحان علمی امام بعد از مناظرة ایشان با متفکران ادیان مختلف همچنین پیوند قلبی امام با مردم دانست. بنابراین امام از خلاء قدرت سیاسی در مدینه تا دورة ولایتعهدی و پس از آن نهایت استفاده را کردند و به ترویج الگوها، نمادها و مناسک صحیح و وحیانی و بازسازی نهادهای اجتماعی پرداختند. بر این اساس میتوان ماهیت مکتب سیاسی امام رضا علیه السلام را ممزوج دانستن رهبری فکری و سیاسی دانست، در واقع بنی عباس چون دستاویزی مشروع برای حکومت بر مومنان نداشتند، به ناچار دست به دامان امام رضا علیه السلام شدند و به شیعه گرایش پیدا کردند. این خلاء مشروعیت در دوران امامت امام رضا علیه السلام کاملا نمایان شد و ایشان نیز بیشترین استفاده را از این فرصت تاریخی کردند، نتها حقانیت امام علی علیه السلام و ائمه اطهار علیهم السلام را اثبات کردند بلکه سنت های فراموش شدة آنها را احیا کردند و فرآیندی به نام فرهنگ و تمدن رضوی را آغاز کردند. ایشان در پشت کاغذ ولایتعدی خود نوشته اند: « مامون حق ما را که دیگران نشناخنتند، شناخت» و این جمله بیش از آنکه تعریف از مامون باشد، نکوهش کسانی است که حق اهل بیت علیهم السلام را نشناخته اند. به عبارتی مکتب رضوی حلقة وصل مکتب علوی و نهضت حسینی به تمدن مهدوی است. طرح مکتب سیاسی امام رضا علیه السلام نشان داد که قیام امام حسین علیه السلام فقط جنبة نفی حکومت ندارد بلکه در درون آن اثبات نظام ایده آل اسلامی هم وجود دارد. مکتب رضوی، نوعی مدینة فاضلة دینی به رهبری امام معصوم و انسان کامل است که دو عنصر تفکر و اعتدال مقوّم آن است. ایشان چون فضای گفت و گو را مناسب دیدند، از این باب وارد شدند تا نشان دهند مبانی فرهنگی اصیل اسلامی عمیق تر از فرهنگی است که خلفا آوردند. امروز هم قرار نیست به دوران پیش از نظام سازی برگردیم؛ چرا که تغییر مسیر از عقلانیت خشونت سیاسی ایجاد می کند، مطلبی که متاسفانه دنیای اسلام معاصر به آن مبتلاست. بنابراین اگر میان ما و تمدن غرب گفت و گو شکل بگیرد بهتر است چرا که فرهنگ برتر از آن ماست.
🔴شما خواستگاه تمدن شیعی را وحی دانستید، بر این اساس عبودیت، انسان سازی و حیات طیّبه را اهداف آن بر شمردید، منشا تحقق این اهداف در جامعه چیست؟
🔶به طور کلی «مدینه النبی» و معیار های آن، کامل ترین الگوی تمدنی برای تمدن اسلامی و مسلمانان است. بنابراین اوج اقتدار تمدن اسلامی، تحقق حقایق اسلام در همة سطوح بشری است؛ از این رو تبلور آرمان و غایت تمدن اسلامی در گرو توسعة کمّی و کیفی فرهنگ اسلامی و شکل گیری جامعة اسلامی، حاکمیت سیاسی اسلام، شکل گیری منطق تولید علم مبتنی بر منطق وحی و فراهم شدن فضای عقلانیت اسلامی، تولید علوم، ارائه محصولات علمی، ساخت ابزار های کارآمد و تامین نیاز های معیشتی جامعة اسلامی است. در واقع تمدن اسلامی شکل جامع و فراگیری از اسلام در ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماهی، اجرایی، سیاسی، منطقی، فلسفی، علمی و کاربردی است. این تمدن همچون هر تمدن دیگری تدریجی، تشکیکی و واجد لایه های مختلفی است؛ بنابراین زمانی کاملا تحقق می یابد که بتوان این چهار مرحله را بر پایة توحید و معنویت در سایة شریعت و ولایت طی کند و در بستر عقلانیت اسلامی در جهت تولید علم و توسعة اماکانات مادی و رفاه اجتماعی گام بردارد. به هر حال گویی برای تحقق همة ابعاد و شاخصه های تمدن اسلامی به یک عامل خاص و نیرو محرکة قوی احتیاج است و به اعتقاد بنده آن «وجود انسان کامل؛ یعنی امام معصوم علیه السلام» است و این فصل تمایز تمدن اسلامی در قاموس شیعی با سنّی است.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰: پیشنهاد و اظهار نظر چند نفر از اعضای محترم
✅اول :
🔴سلام و خسته نباشید
در پاسخ استاد نجفی به توییت آقای زیبا کلام، پیشنهاد می شود به تاثیر جریان های غربگرا در نابسامانی اقتصادی،اشاره شود.
✅دوم :
🔵با سلام خدمت آقای دکتر
پژوهشگاه علوم انسانی قسمتی تحت عنوان آموزش تخصصی آزاد داره ، خوشحال میشیم که جنابعالی هم کارگاهی برگزار کنید تا ما استفاده کنیم
با تشکر
✅سوم :
🔴می خواستم برای دانش آموزان سن دبیرستان یعنی دهم تا دوازدهم یک سیر مطالعه تهیه کنم.
با توجه به تاکید حضرت آقا بر مطالعه مشروطه و لزوم شناخت تاریخ انقلاب ( پهلوی و پس از انقلاب) چه کتبی را باید در نظر گرفت؟
بناست سیر مطالعه در شاخه تاریخ را برای سه سال تنظیم کنیم
✅چهارم
🔵درمورد آموزش فهم و نگاه تاریخ،ایشون کلاسی یا دوره ای برگزار کردن تاحالا؟!
نگاه و فهم تاریخی ایشونو خیلی دوست دارم
اگه صوتی،چیزی دارن،دوست دارم راهنمائیهای کنین لطفا
✅پنجم:
🔴سلام و رحمت الله
ممنون میشوم اگر بنده را راهنمایی بفرمایید.
بنده یک سیر مطالعاتی موضوعی و ترتیبی آثار صوتی و مکتوب استاد را میخواستم
همچنین آیا خلاصه ای از مبانی و منظومه فکری و چکیده آثار استاد دارید؟(مثلا وورد یا وان نوت یا پی دی اف)
سپاس گزارم
✅ششم :
🔴سلام علیکم
یک سوال منبعی کتابی در مورد دانشگاهها و اکادمی های قرون وسطس و رنسانس داریم
و شبیه علم رجال برای دانشمندان غربی که اساتید، مکتب فکری محتوای درسی و ... چی بوده؟
ممنون
🔵نجفی :
🔴جواب:
با تشکر از اظهار نظرهای مختلفی که تنی چند از اعضای محترم کانال مطرح نمودند و عذرخواهی از دوستان که مطالب شان بخاطر تراکم نظرات و سوالات به صورت فشرده آورده شده است ؛ در پاسخ اجمالی باید بگویم تمام این پرسش ها قبلا به نحوی پاسخ داده شده است فلذا دوستان را به پست های قبلی در همین کانال ارجاع می دهم فقط اگر بعد مطالعه پاسخ به پرسش مشابه ، نکته و یا مطلبی به نظرتان آمد دوباره طرح نمایید ۰
با تشکر
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
دکتر موسی نجفی
جواب پرسش بالایی 👆👆👆 با تشکر از دوست عزیز اول از همه عرض کنم من در این کانال معمولا در این موارد ا
🔰اظهار نظر علمی یکی از مخاطبین در مورد بحث قبلی اندلس
✅سلام ، مطلب وزین استاد درباره اندلس دقیق بود متشکرم لطفا این مبحث رو ادامه دهید چون یک باور غلطی بعلت دوگانه اسلام-مسیحیت درباره اندلس وجود دارد و اکثر ناشی از تعصبات بعنوان مسلمان در مقابل مسیحی هست نه مطالب دقیق علمی ، بطور مثال کتاب عبرت های اندلس نوشته سعید طالبی نیا که توسط انتشارات صداوسیما منتشر شده ! ادعاهایی مانند آن که اندلس ماقبل فتح توسط اسلام (امویان) را سرتاسر استبداد تمام عیار و اختناق وحشت زا توصیف می کند و ادعا می کند : آفریقا را در سایه حکومت اسلامی (امویان) از نعمت آزادی عقیده و عدل و داد برخوردار بود و مراحل پیشرفت های اساسی را با سرعت طی می کرد ، شبه جزیره ایبری همسایه شمالی وی بار ستم پادشاهان ویزگوت ضعیف و نابود می شد (صفحه27) و امثال این ادعا ها که مایه تعجب هست و برای اخراج مسلمانان هم اغلب به تئوری های توطئه و دوری مسلمانان از شریعت استناد می شود و آسیب شناسی دقیقی صورت نمی گیرد ! که امیدوارم مطالب آتی همانند شروع دقیق و منصفانه باشد ممنونم .
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
اندر احوالات چهار نمونه مردان سیاست در ایران
🔶(بررسی یک نمونه عبرت آموز )🔶
✅در تاریخ زندگی روی کار آمدن مردان سیاست از ابتدا تا انتها می توان به چند گروه و یا به چند نوع به اصطلاح تیپ شناسی در ارتباط با قبول خاطر مردم اشاره نمود :
🔴اول : شروع در قدرت با شادی و وداع از قدرت با سوز و گداز مردمی :
نمونه عالی این دسته از رجال بزرگ سیاست مرحوم امام خمینی است که ورودش به ایران با جشن و سرور و در روز رحلت،نیز یکی از بزرگترین سوگواریهای تاریخ شکل گرفت ۰
🔵دوم : افرادی که با ناله و اندوه یک ملت می آیند ولی رفتن شان روز شادی و هلهله و جشن و سرور مردم است ؛ نمونه این دسته اشخاص ، رضاشاه پهلوی است ۰ با کودتا و قلدری روی کار آمد و بیست سال بعد هم وقتی بوسیله خارجی ها برداشته شد مردم علیرغم اشغال کشور از رفتنش مسرور گشتند ۰ نمونه دیگر این جانوران درنده در عالم سیاست صدام است که روز فرارش روز جشن ملی عراقی ها شد ۰
🔵شق سومی هم می توان متصور شد؛ سیاستمدارانی که نه آمدنشان برای مردم مهم است و نه رفتن شان؛ لذا تاریخ وقتی کارنامه آنها را بررسی می کند رندانه می نویسد :
نه خانی آمد و نه خانی رفت
🔴چهارم : اما این گروه جای شگفتی بسیار دارند مردانی در سیاست که روز آمدن شان در قدرت حالا اگر نگوییم همه مردم ، لااقل طیفی از هوادارنشان در خیابانها به جشن و پایکوبی می نشینند و شگفتا که همان جمعیت لحظه شماری می کنند کی دوره مثلا چهار ساله تمام شود تا برای رفتن شان جشنی بزرگتر بر پا کنند ۰ نمیدانم از این گروه چند نفر را می شناسید؟
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
🔊 ساعاتی خوش در کنار استاد موسی نجفی
📌 دشمن در #تاریخ چه میکند❓
🔹 دیشب، نشست مفصلی با حضور دکتر موسی نجفی و جمعی از بهترین اساتید مانند دکتر نعیمیان و دکتر ابوطالبی داشتیم. بنده گرچه استاد نجفی را از نوجوانی می شناختم و ایشان هم یکی دو سالی بود که به ما لطف داشتند اما هرگز ایشان را ندیده بودم❗️
💠 تصورم از استاد نجفی، با سابقه تمدن پژوهی، شخصیتی دانشمند اما نسبتا خشک، مغلق گو با ایده های کلی بود اما در همان مواجهه اول، استادی متواضع، نکته سنج، دانشمند و دارای دغدغه انقلابی را دیدم که سوالات بنیادینی مطرح فرمودند.
🔵 دکتر نجفی ابتدا از اهمیت مطالعه اسناد لانه جاسوسی سخن گفتند و سپس خواستند که گزارشی از این اسناد ارائه شود که متاسفانه گزارشی آماده نشده بود...
🔆 دکتر نجفی باتوجه به تجارب پژوهشی اساتید حاضر، از روش های پژوهش اساتید پرسید که نکات درخورتوجهی حاصل شد اما من دیگر داشتم کلافه میشدم☹️
🔻 دکتر نجفی سوال دوم خود را اینطور پرسیدند که استراتژی شما برای آینده علمی تان چیست؟ بازهم نظرات متفاوت بود و حتی برخی گفتند که به کارمند محقق، هر پروژه ای بدهی به خوبی تحویل میدهد.
🎙 دکتر نجفی در پاسخ به سوال خود (نقل به مضمون) فرمودند: من پس از نوشتن 45جلد کتاب به این نکته رسیده ام که درمردم و نخبگان ما استعمار را نمی شناسند.
🔅 بنده پرسیدم، استاد؛ بنده یک استفهام انکاری دارم، آیا ما در حوزه #تاریخ دشمنان مان را میشناسیم❓
استاد نجفی با صداقت فرمودند در تاریخ هم دشمن را نمیشناسیم...
🖋پینوشت: گرچه استاد نجفی تاحدودی شکسته نفسی کردند و الا لااقل کتاب «بصیرت تاریخی» ایشان در شناخت دشمن در حوزه تاریخ رهگشاست با اینحال، بنظرمیرسد که نشاختن دشمن و استراتژی های کنونی آن در حوزه تاریخ، عواقب بسیاری برای جبهه انقلاب دارد که تقویت نفوذ دشمن، نداشتن استراتژی آگاهانه برای مواجهه با دشمن، تضعف انگیزه نیروهای جبهه خودی، احتمال آسیب پذیری ما و.. بخشی از آن هستند.
🖊 اگر ما دشمن شناس بودیم، نه تحریف امام به حد خطر میرسید و نه تطهیر پهلوی شکل میگرفت و نه باستان گرایی توفیق مییافت. امیدوارم تا پروژه های جدیای برای شناخت دشمن و مقابله با آن در حوزه تاریخ اسلام و ایران، در فضای حقیقی و مجازی انجام گیرد.
💥ویژه ها در مدرسه انقلاب
🆔 @darseenghelab