eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.4هزار دنبال‌کننده
858 عکس
347 ویدیو
12 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن ارتباط با مدیر کانال: @Tarikh_Tafakor
مشاهده در ایتا
دانلود
ادامه قبلی 👆👆 یکی از شبهات فضای مجازی : ✅*حقایق غیر قابل انکار از تشیع صفویه* نکته ی غمناکی که در تاریخ ما وجود دارد این است که از آغاز دوران صفویه که مذهب تشیع در ایران رسمیت یافت، دیگر هیچ دانشمند بزرگی مانند خیام و ابوعلی سینا و رازی و... ظهور نکرد. دیگر شاعر و ادیب بزرگ و مطرحی مانند حافظ و سعدی و فردوسی و... ظهور نکرد. گویی از بدو تاسیس صفویه روح ایران و ایرانی سرخورده و پژمرده شد، و دیگر از آن شور و سرزندگی خاص ایرانی خبری و اثری نماند. آخوندها با حمایت و پشتیبانی شاهان و حکام صفوی و قاجار، چنان مردم را غرق در جهل و خرافه کردند که به جرات میتوان گفت سطح هوش و تفکر متوسط ایرانیان در دوران قاجار از اقوام عقب مانده‌ی کنونی پایین تر بود، . به نظر من یکی از دلایلی که بعد از روی کار آمدن صفویه، روح ایرانی سرخورده و افسرده شد و شکوفایی و سرزندگی خود را از دست داد، رسمیت یافتن مذهب تشیع در ایران است. کودک شیعه مذهب در جامعه ای رشد می کند که سه چهار ماه در سال در حال سوگواری و آه و ناله است. کودک شیعه مذهب چشمش را که باز می کند مردم، تلویزیون و تریبون های رسمی کشورش را می بیند که عزادار و گریان و نالان هستند، افرادی را می بیند که با گریه و زاری، زنجیر و قمه و گِل بر سینه و سر و صورت خود می زنند و این موضوع "شکست" را در ذهن و مغز کودک نهادینه می کند. این گریه و زاری ها توی سر خود کوبیدن ها ما شیعیان را انسان‌هایی بی‌هویت و افسرده بار آورده و به همین جهت از حکومت صفویه به‌بعد فرهنگ‌و اخلاق مان شبیه همان‌هایی شد که ما تقلیدشان را کردیم. دیگر دانشمند و یا ادیب و ستاره شناس و ریاضی دان و پزشک و ... در ایران ظهور نکرد؛ و این شد که شادترین، پویا ترین و سرزنده ترین مردمان دنیا به عصبی ترین، غمگین ترین و افسرده ترین مردم تبدیل شدند. این متن متضمن تحلیل‌و نقد علمی‌و آکادمیک اربابان معرفت‌و اصحاب قلم است، و قابل تعمق. باشد که بیندیشیم و ملتی را از این جهل بی‌پایان نجات دهیم. 🌹🙏 ادامه 👇👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه قبلی 👆👆👆 ✅شبهات فضای مجازی ⭕️ داستان غم انگیز دو ساعت شرقی و غربی ✍️ علی مرادی مراغه ای 🔻 امپراتور فرانسه، پس از تصرف سرزمين ژرمن ها با مردمى جاهل از قبيل اسلاوها كه در ماوراى رودخانۀ الب سكونت داشتند همسايه شده بود، می نویسد با ‏ پادشاه فرانسه روابط دوستانه داشت مردی هم دانش دوست بود و هم اهل عيش و طرب و شطرنج را دوست می داشت. بناى شهر طرطوس را به نسبت داده ‌اند که به مهندسى ابوسليمان آنرا ساخت.[سفرنامه شاردن...ج‏۵ ص ۱۹۴۵[ ▫️اما به میزانی که دانش دوست بود و ما شاهد ظهور نبوغ ها و دانشمندان در قلمرو او هستیم در مقابل در همین زمان، در غرب مردم در بربریت کامل بودند تعيين وقت را از طلوع و غروب آفتاب تنظيم می کردند اما وقتی هوا ابری می شد نظم اجتماعى و اقتصادى بهم می ریخت و آواز خروس نيز ملاك روشن شدن هوا و صبح بود .[ تاريخ اجتماعى ايران، راوندی...ج‏۷ ص۶۰۰] در این زمان، يك ساعت ديوارى پاندولى به ‏ پادشاه فرانسه هديه می دهد که موجب اعجاب اروپائيان می گردد به نوشته برخی منابع، ساعت هدیه را در جلوی کاخ نصب کردند اما وقتی ساعت در سر موعد مقرر زنگ زد مردم با بیل و تبر به آن هجوم آورده و آنرا شکستند چرا که فکر می کردند روح شیطانی در آن حلول کرده است! ▪️اما چند صد سال بعد درست در دوران که غرب شروع به ، پیشرف و اکتشافات می کند ایران و شرق به خواب قرون می رود بار دیگر همین حادثه عجیب ساعت تکرار می شود و این مصادف است با دوران شاه .[اسناد و مكاتبات سياسى ايران، از سال ۱۰۳۸ تا ۱۱۰۵ ق...ص۲۲۴] این بار، هنگامی که در غرب غول هایی چون ها ظهور می کردند صفوی چنان در غرقاب خرافات فروغلطیده بود که وقتی قحطی و طاعون، بسيارى از مردم ایران را كشت درباریان صفوى که مثلا قوه عاقله و قشر باسواد جامعه بودند گناه اين پيشامدهاى ناگوار را در این دانستند که ساعت تاجگذاری شاه سعد نبوده است! لاجرم شوراى عالى دربار نظر دادند كه مراسم تاجگذارى بايد تجديد شود و نام پادشاه نيز عوض شود تا اثر نحوست باطل گردد! در كاخ چهل ستون در ۲۰ مارس ۱۶۶۸ مراسم انجام گرفت و "حاج آقا حسين خوانسارى " خطبه خواند و شاه را دعا كرد. پادشاه صفوى نامش را از به تغيير داده و در جریان مراسم نیز، گبرى را به تخت سلطنت نشانده بودند تا همه نحوست ها بر سر او ريزد و همين كه ساعتِ سعد فرا رسيد، گبر بيچاره گريخت و شاه صفوى بر تخت نشست. این شاهِ خرمقدس، هر چند از اداى هیچ مراسم مذهبى غفلت نداشت! و در رمضان، سراسر روزه می گرفت در قربان، به دست خويش شتر نحر می كرد و هر روز پيش از سپيده ‏دم برای نماز به مسجد می رفت اما در عین حال، در شراب، تریاک و مخصوصا عياشي ها چنان افراط می کرد که ناحيه ‏اى در پشت جلفا را در عرض سه سال، بيش از صد بار قرق کرد و هر دختر و یا زن شوهرداری را می پسندید به حرمسرای عریض و طویلش منتقل می کرد. ▫️اما برگردم به داستان غم انگیز ساعت که این بار در ایران و حتی دوبار اتفاق می افتد! وقتى در اثر اسراف و عیاشی های بی حد و حصر، خزانه خالى شد و شاه ایران چنان به امساك و خست گرويد که حتى از پرداخت مقررى زنان دربارش نیز برنمی آمد!. در همین زمان، سفير همان فرانسه چند قرن پیش، هديه ‏اى استثنايى و ارزنده بدو تقديم كرد كه وضع ستارگان و حركت آنان را بر طبق نظر نشان می داد. شاه ، بدون توجه به اهميت و تازگى علمى آن، پرسيد آيا از طلا ساخته شده؟ و هنگامى كه فهميد از طلا نيست آنرا دور انداخت! يكبار دیگر، پادشاه سوئد ساعتى فرستاده بود به شكل هرم به ارتفاع چهارپا. اين ساعت شاهكارى بود از تزئينات و مجسمه‏ هاى زيبا كه زمان را نشان می داد. چون شاه مفلوک و بی چیز صفوی فقط در پی طلا برای تامین هزینه عریض و طویل حرمش بود همین که فهمید ساعت از چينى بوده نه طلا، دورش انداخت! می نويسد كه اين ساعت را كه با هزاران رنج و زحمت از سرزمين هاى دور و كشورهاى مختلف به ايران رسانده بودند، ديدم كه در گوشه تاريكى بى‏ مصرف افتاده...[ اسناد و مكاتبات سياسى ايران...ص ۲۲۸] ▫️و ساعت همان لحظه لحظه هاست که با مدیریت خوب، می تواند بزرگترین موهبت و متضمن خوشبختی یک جامعه باشد اما شوربخت مردمی که قدر ساعت و زمان را نمی دانند... و این بدبختی نه ایران می شناسد و نه فرانسه...! ادامه 👇👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه قبلی👆👆👆 🔵جواب 🔴نجفی : با تشکر از دوستان و پژوهشگرانی که موارد ذکر شده را با ما به صورت پرسش و یا انعکاس شبهات مطرح نمودند ۰ ما در ضمن پست های قبلی در مورد صفویه کم و بیش بحث نموده و منابع و کتبی را هم معرفی کرده ایم ؛ در اینجا برخی اصول کلی درباره صفویه ذکر می گردد ۰ البته یادآوری این نکات به معنای توجیه و یا رد و اثبات پرسش های مطروحه نبوده و نیست و قدر مسلم صفویان مثل هر سلسله ای مصون از اشتباه و خطا نبوده و در مواقعی هم عملکردشان قابل دفاع نمی باشد ؛ اما آنچه در کلیت تحلیل مان مهم است "عهد صفویه" است و نه اشخاص و ماجراها وقایع خاص ۰ عصر صفوی در یک جمع بندی کلی دارای ویژگی های مهمی است : اول : استقلال ایران در مساحتی بیش از دو برابر ایران امروز و برانداختن حکومت های خود مختار محلی ۰ دوم : رسمیت دادن به مذهب شیعه و ترویج آن در سراسر کشور۰ سوم : این استقلال سیاسی و جغرافیایی در کنار استقلال مذهب شیعه بین قدرتهای سنی مذهب و همسایه های قلدری چون عثمانی و ازبک و غیره ، ایران را از دایره خلافت بیرون کشید و باعث شد ایران در بین کشورهای اسلامی معاصر از سابقه استقلال و تمامیت ارضی ریشه دارتری برخوردار گردد و رشد ملی و شکوفایی بیشتری را در طی قرون اخیر از خود نشان دهد ۰ چهارم : رشد زبان فارسی و فرهنگ ایرانی ۰ چنانکه متون مهم ادب فارسی و متفکران و شاعرانی مثل فردوسی و حافظ و سعدی و مولوی و بسیاری دیگر از قرون و ازمنه قبلی دوباره در این زمان در سایه استقلال و امنیت صفویان مطرح شده و دیده شوند ۰ این مسئله در کنار حفظ میراث عظیم اسلامی در فلسفه و عرفان و هنر و حتی فقه و ادبیات و تفسیر و ۰۰۰نوعی درخشش علمی دوباره را برای ایران به ارمغان آورد ۰ و دوام ۲۳۰ ساله این حکومت بهترین دلیل بر غلبه عوامل حیاتی بر عوامل انحطاط در یک نظام سیاسی است ۰ پنجم : صفویه علاوه بر حفظ و انتقال میراث علمی عظیم گذشته به دوره بعدی ، در متن خودش هم بزرگانی نظیر شیخ بهایی و ملا صدرا و علامه مجلسی را پرورش داده که در فلسفه و ریاضیات و عرفان و فقه چیزی از بزرگان قرون قبلی کم نداشتند۰ به این موارد و فهرست خدمات ، شهرسازی و هنرهای مختلف و صنایع گوناگون را هم می توان افزود ۰ آبادانی و مدنیتی که حاصل این دوران است به حدی بوده است که در گزارش های مورخین و سفرنامه نویسان اروپایی بخوبی این وضعیت در رقابت با اروپا و رنسانس (البته در وجوه خاص خودش) آشکار می شود و آنها نظم و انتظام و آبادانی شهرهای بزرگ ایران آن زمان را با بزرگترین شهرها و پایتخت های اروپایی مقایسه نموده و گاه به برتری و شکوفایی این طرف حکم داده اند۰ 🔶اما امان از عقده کم بینی و تقلید و سطحی نگری برخی مورخین و نویسندگان که خود تحقیری و یا مقاصد غیر علمی و یا اجنبی زدگی و یا مخالفت شان با نظام جمهوری اسلامی اجازه دیدن این حقایق را نداده و ذکر برخی اعمال زشت و کردار ناپسند پادشاهان و یا درباریان نالایق و یا جنگ قدرت که همیشه بوده و هست را مستمسک قرار داده و این مقطع تاریخی تقریبا مثبت و باعظمت را سیاه و منحط نشان می دهند ؛ این در حالی است که در تواریخ کشورهای همسایه مثل ترکیه همین دوران را درباره عثمانی ها از نو بازسازی و بازخوانی کرده و با افتخار نصب العین سیاست داخلی و خارجی شان قرار داده اند۰ البته در جواب کلی پرسش های دوستان می توانم بگویم ، ما به خوبی می توانیم از تمدن عصر صفویه سخن بگوییم و از بسیاری از دست آوردهای آن برای هویت و تجدد و سیاست و فرهنگ امروز خود در بازسازی و رسیدن به تمدن نوین اسلامی استفاده کنیم ۰ این نکته را دوباره تاکید میکنم که دفاع از عصر صفوی مساوی دفاع از افراد و یا حاکمان آن نیست؛ همانطوری که عملکرد آقایان روحانی و خاتمی و هاشمی و احمدی نژاد و بنی صدر به عنوان روسای جمهور مساوی و تراز و شاخص معدل عصر انقلاب اسلامی نبوده و نیست ، در مورد گذشته هم می توان اینگونه اندیشید۰ هر چند به نظر می رسد کشورداری و دست آوردهای عظیم رفاه و توسعه ملی اشخاصی مثل شاه عباس صفوی برتر از خیلی از دولتمردان فعلی! می باشد۰ شاید گذشت زمان به ما بیاموزد دوره صفویان را می توانیم آسیب شناسی نموده و با ذکر درست و دقیق نکات و اشتباهات آنان ، از تکرار آن اشتباهات تاریخی جلوگیری نماییم ۰ این نکته را بهتر است همواره مدنظر داشته باشیم که تاریخ در حکم شناسنامه ما می باشد، خطی خطی کردن و یا پاره کردن صفحات شناسنامه فقط به هویت و شخصیت ما ضربه می زند۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰برنامه جهان آراء - شبکه افق - ۹۹/۱۱/۱۱ ✅موضوع : فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی 🔴دکتر موسی نجفی : 🔶در مورد قضاوت و یا محاکمه مسئولین ناکارآمد زیاد عجله نکنید 🔷گذشت زمان حقایق را بیشتر روشن می کند چون مسائل پشت پرده و خاطره نویسی ها قسمت های تاریک را روشن می کند 🔶تاریخ در نهایت به اجماع می رسد و اشتباهات را نشان می دهد 🔷برخی مسئولین و مدیران وقتی از مسئولیت می افتند حرفهایشان حتی ارزش شنیدن هم ندارد و خیلی زود فراموش می شوند http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔺آنچه در برنامه امشب «جهان آرا» گذشت (به نقل از اکانت توئیتر برنامه) 👈 دکتر موسی نجفی نظریه‌پرداز و استاد تمام علوم سیاسی دانشگاه: 🔰 انقلاب اسلامی بر خلاف نظریه‌پردازان غربی، واکنش به معضلات نبود، بلکه دارای فلسفه‌ای عمیق و سیاسی و خاص خود بود وگرنه تا امروز تداوم پیدا نمی‌کرد. 🔰انقلاب اسلامی از هیچ انقلاب قبل از خود پیروی نکرد بلکه انحصار انقلابی را از مارکسیسم بیرون آورد. 🔰به عقیده هنری کیسینجر، مردم ایران با انقلاب اسلامی توانستند منافع نظم وستفالی را به دست بیاورند ولی تا آنجا که توانستند نظم نوین جهانی را با چالش مواجه کردند. 🔰متمدنان غربی مدعی نظم جهانی، فقط برای خودشان این نظم را داشتند وگرنه رفتار آنها با مستعمره‌ها گویای همه چیز هست. 🔰برخی مدیران کشور ریشه‌هایی از تفکر انجمن حجتیه را به سبک غربی دارند، آنها فکر می‌کنند نمی‌توان از این جلوتر رفت و این همان اندیشه حجتیه‌ای است در حالیکه انقلاب بن بست ندارد. 🔻ویژگی خاصی که موجب شد انقلاب ایران تا امروز دوام بیاورد 🔰 🔰 🆔@ofogh_tv 🆔 @JahanaraOfoghtv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻ویژگی خاصی که موجب شد انقلاب ایران تا امروز دوام بیاورد 👈 دکتر موسی نجفی در برنامه «جهان آرا»: انقلاب اسلامی بر خلاف نظریه‌پردازان غربی، واکنش به معضلات نبود، بلکه دارای فلسفه‌ای عمیق و سیاسی و خاص خود بود وگرنه تا امروز تداوم پیدا نمی‌کرد. 🔰 🔰 🆔@ofogh_tv 🆔 @JahanaraOfoghtv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰پرسش و پاسخ مجری برنامه جهان آراء با دکتر نجفی : 🔴امیر حسین ثابتی : به نظر شما مهمترین آسیب شناسی انقلاب اسلامی در این چهار دهه تاکنون شامل چه مسائلی می شود ؟ 🔵پاسخ دکتر نجفی : رشد انقلاب اسلامی و عقب ماندن مسئولین و مدیران حتی در سطح روسای جمهور http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰رمز تحقق حداکثری یک آرمان ✅یکی از علل موفقیت بیشتر تحقق عملی اندیشه سیاسی امام خمینی نسبت به زعمای بزرگ دوران مشروطیت این است که امام راحل با اصول و شاخص های نظری غرب وارد دنیای سیاست و سایر مدعیان حکومت نگردید ؛ از این روی در موقع "انقلاب و براندازی" شاه از قواعد و افق و روشهای انقلاب مارکسیستی استفاده ننمود ۰ 🔴 در مرحله تثبیت "نظام" جمهوری اسلامی هم از اصول و ارزشهای لیبرالیسم فاصله متعادل و منطقی را جهت حفظ استقلال آرمانهایش رعایت نمود ۰ 🔵واضح است که در عصر حاضر ضرورت این فاصله گذاری و استغنا و هویت یابی برای مرحله" تمدن سازی" بیشتر احساس می گردد ؛ چرا که لازمه بسط و تفضیل یک نظریه ، استقلال در مسیر است۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی : ✅ علیرغم تفاوت ماهوی قرارداد ترکمنچای با برجام ، آنچه بند مربوط به حق قضاوت کنسولی یا همان کاپیتولاسیون در قرارداد ترکمنچای را با مکانیسم ماشه در برجام به یک نقطه می رساند همانا "دست برتر غرب" نسبت به طرف ایرانی است ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰شبکه افق - برنامه گام دوم ✅دکتر نجفی : ارتباط انقلاب اسلامی و ایران 🔴انقلاب اسلامی ایران را ابتدا به یک قدرت منطقه ای و سپس به قدرت جهانی رسانده است۰ 🔵انقلاب اسلامی از ایران شروع شده ولی در انحصار ایرانیان نیست و آرمانی جهانی و فرا ملیتی دارد۰ این ماجرا در ایران پایان نمی پذیرد۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم : ✅با سلام کسانی که به این مطلب عقیده دارند انقلاب اسلامی رو هم یک پارادوکس میدونند چون انقلاب یک مفهوم مدرن هست و اسلام متعلق به سنت ، پس انقلاب اسلامی نداریم و اصلا این واژه هیچ مفهومی ندارد اگر توضیحاتی بفرمایید ممنون میشم؟ 🔴جواب : 🔵نجفی : اینکه تفسیر و ماهیت هر انقلابی را در محدوده مدرنیته محدود و محصور می کنید ، کمی عجیب است ! بهتر است این طور بگوییم که انقلابها را می توان به دو نحو تفسیر کرد : مدرن و غیر مدرن البته در یک دستگاه ذهنی منسجم و عمیق همه تحلیل ها و تحولات به "اندیشه ترقی" بر نمی گردد و فلسفه تحول تاریخ فقط با دیدگاه ترقی در اندیشه غربی ختم و خلاصه نمی شود ، بلکه در فلسفه الهی تاریخ می توان با "نظریه تعالی" هم به تحولات و از جمله به ماهیت انقلابها پرداخت ۰ 🔶نکته دیگر اینکه اگر انقلابها صرفا امری مدرن هستند پس حرکت ها و نهضت های گذشته که مربوط به دوره قبل از مدرنیته بوده اند نامشان را چه باید بگذاریم؟ مثلا نهضت سربداران یا نهضت قزلباشان نام شان چیست ؟ و اصولا فرق حرکت های ساختار شکن اجتماعی و سیاسی گذشته با تحولات دنیای جدید در کجاست ؟ 🔷البته یک نکته را باید توجه نمود که ما می توانیم سنت را به دو صورت بررسی کنیم : سنت ماقبل مدرن و سنت مابعد مدرن در نوع دوم هر چند سنت اصل و اصیل است ولی عناصری از عالم مدرن را در خود قرار داده است ؛ این مسئله می تواند در مبحث و موضوع انقلاب اسلامی مورد توجه و مطالعه واقع گردد ۰ 🔶در آخر توجه داشته باشید انقلاب اسلامی در عالم و محدوده مدرنیته اتفاق نیفتاده است ولی در تقابل مطلق با مدرنیته هم نیست و همچنین انقلابی پست مدرن هم نمی باشد( به خلاف نظر میشل فوکو ) بلکه انقلاب اسلامی ، انقلابی "مابعد مدرن " و فراتر از مدرن محسوب می گردد و بخاطر اینکه در ذات خودش ضد سکولار بوده و دین را نه در حاشیه زندگی بلکه در متن حیات و سعادت بشر می بیند ، با سیر عالم جدید و ماهیت ناسوتی آن نمی تواند سازش و امتزاج کلی و ریشه ای داشته باشد ۰ در این زمینه دوستان را به مطالعه کتاب انقلاب فرامدرن و تمدن اسلامی ( موج چهارم بیداری اسلامی) دعوت می نمایم ۰ 👇👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰 این کتاب، در چهار بخش تنظیم شده اند. در بخش اول با عنوان «بیداری اسلامی در گسترۀ تاریخ ایران»، این چهار موج ترسیم می شوند: موج اول، نهضت های اسلامی قبل از مشروطیت؛ موج دوم بیداری اسلامی، با تحریم تنباکو آغاز می شود و منتهی به نظام های سیاسی مشروطیت می گردد؛ موج سوم، نهضت ها و حرکت های اسلامی بعد از مشروطیت را شامل می گردد و با نهضت ملی شدن صنعت نفت، پایان می یابد. موج چهارم از حدود سال ۱۳۴۰ و با حرکت انقلابی حضرت امام (ره) آغاز می گردد و تاکنون ادامه می یابد و نظام جمهوری اسلامی، تفصیل آن است. هرچند این نظام، خود اجمالی از تفصیلی است که در عصر ظهور حضرت حجت (عج)، محقق خواهد شد. این چهار موج، نشان می دهد که نجفی، در پسِ حوادث تاریخی، تبیینی مبتنی بر فلسفۀ تاریخ شیعی ارائه می دهد. به همین جهت، در فصل دوم با عنوان «نظریه پردازی و انقلاب اسلامی ایران»، موج چهارم را وا می کاود. «پرسش از غرب در ساحت بیداری اسلامی»، «فلسفۀ قیام عاشورا با فلسفۀ انقلاب اسلامی»، «انقلاب اسلامی، بنیاد شالوده شکنی در نظریه پردازی غرب» سه مقاله ای است که محتوای آن، همگی مبتنی بر تبیین این نکته است که انقلاب اسلامی ایران، هرچند، در واکنش به مدرنیته به وقوع پیوسته، اما متکی بر مبانی دینی است و لذا، انقلابی فرامدرن است که در ذیل تاریخ دینی فهم می شود. این انقلاب، نظریه پردازی غربی را در همۀ حوزه ها به چالش کشید و لذا، نجفی می کوشد تا در بخش های سوم و چهارم، نسبت فضای مابعدانقلابی را به گونه ای بدیع تشریح کند. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰 ایجاد تمدن نوین اسلامی، الگویی دولت سازی ✅انقلاب اسلامی ایران که ریشه در فرهنگ و اندیشه ناب اسلامی دارد در دهه پنجم عمرش، به دنبال ایجاد تمدنی نوین و ارایه الگویی برای دولت سازی در دنیاست. 🔴به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز اصفهان؛ دکتر موسی نجفی استاد و کارشناس علوم سیاسی با بیان اینکه در بیانیه گام دوم هم جامعه سازی و هم دولت سازی مطرح است گفت: دولت سازی باید کمک کند به جامعه سازی و الزامات آن ارتقاء سطح آگاهی و تعمیق و گسترش ولایت به معنای همبستگی عمیق و گسترده بین آحاد مردم است. این کارشناس و استاد علوم سیاسی با بیان اینکه تاریخ نشان داده ایرانی‌ها برای الگوسازی حکومت اسلامی در غرب آسیا و بین ملل مسلمان برترین و مجرب‌ترین هستند گفت: تجربه مدنی ایرانی‌ها از لحاظ استقلال و هم پارلمان به خاطر نهضت مشروطیت و هم دولت صفوی تاریخ خوبی داریم. وی با بیان اینکه تجربه تاریخی ملت ایران موجب درک مدنی آن‌ها و در نتیجه تداوم انقلاب شده گفت: مردم به خاطر این عقلانیت هنوز به این انقلاب اعتقاد دارند. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرونده «گام دوم انقلاب» ✅سیاستمدار تراز انقلاب در گام دوم  رهبر انقلاب اسلامی در بیانیه‌ی «گام دوم انقلاب» با مرور تجربه‌ی ۴۰ ساله‌ی انقلاب اسلامی اعلام کردند: انقلاب «وارد دوّمین مرحله‌ی خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدّن‌سازی شده ‌است». گام دومی که باید در چارچوب «نظریه‌ی نظام انقلابی» و با «تلاش و مجاهدت جوانان ایران اسلامی» به‌سوی تحقق آرمانِ «ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه)» برداشته شود. به همین مناسبت پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR طی سلسله یادداشت‌ها و گفتگوهایی در قالب پرونده‌ی «گام دوم انقلاب» به بررسی و تبیین ابعاد مختلف این بیانیه‌ می‌پردازد. در ادامه‌ی سلسله مطالب این پرونده، آقای دکتر موسی نجفی استاد و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در یادداشتی به تحلیل و تفسیر بیانیه گام دوم انقلاب از بُعد نسبت سیاست با اصول اخلاقی و اندیشه‌ی سیاسی پرداخته است. 🔴برای مطالعه مشروح مصاحبه رجوع شود به : 🔵لینک مصاحبه شما در سایت: مربوط به گام دوم 👇 https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=41760 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه قبلی 👆👆👆 🔴گروهی فکر می‌کنند سیاست یعنی «عملگرایی محض» و تجربه و کار سیاسی؛ و در این رابطه خود را از دانستن و اندیشه‌ی سیاسی بی‌نیاز می‌دانند. این در حالی است که عمل سیاسی یا به دنبال حفظ وضع موجود است و یا تغییر آن، نفس این تأیید و یا رد هم مبتتی بر بدبودن و یا خوب دانستن اوضاع زمانه است. اما اینکه چه چیزی و با کدام «شاخص» خوب و یا بد تعریف می‌شود، خود مسئله‌ی مهمی است! 🔵در فرهنگ و تمدن غرب این کار و این وظیفه در قرون قبلی از کلیسا و بالتبع از مسیحیت گرفته شد و به فلسفه و بعداً به علم واگذار گردید و لذا «علم سیاست جدید» از نظر کسانی مثل ماکیاولی و دیگران با گذار از فلسفه‌ی سیاسی کلاسیک و اخلاق و ارزش‌ها پایه‌گذاری و نشانه‌گذاری گردید. با فاصله افتادن بین «دانش و ارزش» در سیاست نوعی نظر به منفعت مادی و سلطه‌گری و تجاوز به حقوق دیگران و در سطح بالاتر، ملل ضعیف‌تر مشروعیت یافت؛ لذا با مترادف شدن سیاست با قدرت، اگر بگوییم پدیده‌ی استعمار و سلطه هم مشروعیت پیدا نمود سخن به گزافه نگفته‌ایم. 🔴 اما ماجرای تفکر و سیاست در اسلام چنین چالش و تاریخی را طی نکرده است؛ هرچند تاریخ خلافت آرام آرام از ارزش‌ها فاصله گرفت اما در امامت و ولایت شاخص عدالت با هیج مصلحت و تدبیری معاوضه نگردید. از این رو امروز در مواجهه با جبهه‌ی سیاسی غرب از رسانه گرفته تا دیپلماسی و حقوق بشر باید مواظبت کرده و در نظر داشته باشیم که اخلاق در سیاست (یا لاقل آنچه ما اخلاق می‌دانیم) دال مرکزی و محور حرکت و شاخص ارزیابی غربی‌ها نبوده و نیست و احتمالاً نخواهد بود. 🔵 اما در نبود یک اخلاق متعالی در سیاست غرب، به یک مطلب خوب توجه شده است و آن این است که از سنت‌های پسندیده در مغرب زمین همچون خاطره‌نویسی سیاسیون برای پرکردن فاصله‌ی تجربه‌ی سیاسی و علم و دانش و اندیشه استفاده شده است. این انتقال منظم و با قاعده‌ی تجربه سیاستمداران در مواقعی از آنان چهره‌هایی علمی و نظریه‌پرداز و یا استراتژیست در سطح جهان می‌سازد. 🔴چقدر مناسب است که ما برای کمال یافتن در سیاست علاوه بر پافشاری بر اصول اخلاقی‌، برای علمی‌نمودن سیاست از اندیشه‌ی سیاسی و تمسک به سیره‌ی خاطره‌نویسی توامان استفاده نماییم. به نظر می‌رسد برای فهم و اجرای روح بیانیه‌ی گام دوم رهبر عزیز بایستی سیاستمداران و «سیاسیون تراز انقلاب» بیش از پیش با این ملاک‌ها ارزیابی گردند؛ و در این مرحله شاخص‌ها از جناح بندی چپ و راست به اخلاق و اندیشه در سیاست منتقل گردد. 🔵 نکته‌ی مهم دیگر این است که ما اگر ولی فقیه را در بُعد سیاسی و از نظر عمل سیاسی، شاخص و میزان سیاستمدار تراز انقلاب بدانیم، در بیانیه‌ی گام دوم در سه بُعد تاریخ‌شناسی و جریان‌شناسی و آینده‌نگری نویسنده‌ی اندیشمند آن توانسته بین گذشته و حال و آینده ارتباط و پیوستگی ایجاد نماید؛ پرسش اینجاست چند در صد از مدیران ارشد سیاسی فعلی و یا آینده از چنین توانمندی فکری و نظری برخوردارند؟! http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
51.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰دومین همایش فلسفه انقلاب اسلامی و گام دوم - بهمن ۱۳۹۹ تالار شیخ بهایی - شاهین شهر اصفهان ✅پرسش یکی از اساتید : 🔴اگر شما به سال ۱۳۵۷ بروید، آیا روایتگری شما از گذشته و بخصوص وقایع دهه چهل و آغاز انقلاب اسلامی ، به همین صورتی بود که امروز و در حال حاضر از انقلاب اسلامی روایت نمودید ؟ 🔵پاسخ دکتر نجفی : 👆👆 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰تلاش فکری و هنری ارزشمند جمعی از مخاطبین محترم ✅ با سلام و وقت بخیر خدمت دکتر نجفی؛ از حسینیه معارف انقلاب اسلامی زنجان - جمعی از طلاب و دانشجویان دغدغه مند با استفاده از فرمایشات مقام معظم رهبری در موضوع هویت ایرانی، تولیدات هنری داشته است. 🔶 نسل پدران؛ مجموعه تصویرسازی‌های انجام شده با موضوع هویت ایرانی(👆👆 تصاویر بالایی) 🔶 پیشرفت وجلو رفتن اهداف انقلاب اسلامی نیازمند نرم افزار وتفکری است که براساس آن شکل گرفته است. ضرورت روشن شدن فضای اندیشه ای برنامه‌ها واهداف وزوایای مختلف آنها در مردم ومسئولین از مواردی است که مورد غفلت قرار میگیرد رسیدن به این هدف با کارهای کوتاه مدت وموردی حاصل نخواهد شد ونیاز به مقر ی است که بصورت مستمر ومنضبط بر این شعله بدمد تا مشتعل گردد. حسینیه معارف انقلاب اسلامی تلاشی است برای تبیین وگفتمان سازی معارف انقلاب اسلامی. 《ما از مخاطبان کانال شما هستیم و کانال شما را دنبال و کتابی که در این موضوع(هویت شناسی) دارید را مطالعه کردیم. ممنون میشویم اگر این پیام از طریق شما نیز مخابره شود.》 https://instagram.com/hoseiniehmaaref?igshid=xoilw08rqfx3 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi