فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰برنامه جهان آراء - شبکه افق - ۹۹/۱۱/۱۱
✅موضوع : فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی
🔴دکتر موسی نجفی :
🔶در مورد قضاوت و یا محاکمه مسئولین ناکارآمد زیاد عجله نکنید
🔷گذشت زمان حقایق را بیشتر روشن می کند
چون مسائل پشت پرده و خاطره نویسی ها قسمت های تاریک را روشن می کند
🔶تاریخ در نهایت به اجماع می رسد و اشتباهات را نشان می دهد
🔷برخی مسئولین و مدیران وقتی از مسئولیت می افتند حرفهایشان حتی ارزش شنیدن هم ندارد و خیلی زود فراموش می شوند
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔺آنچه در برنامه امشب «جهان آرا» گذشت (به نقل از اکانت توئیتر برنامه)
👈 دکتر موسی نجفی نظریهپرداز و استاد تمام علوم سیاسی دانشگاه:
🔰 انقلاب اسلامی بر خلاف نظریهپردازان غربی، واکنش به معضلات نبود، بلکه دارای فلسفهای عمیق و سیاسی و خاص خود بود وگرنه تا امروز تداوم پیدا نمیکرد.
🔰انقلاب اسلامی از هیچ انقلاب قبل از خود پیروی نکرد بلکه انحصار انقلابی را از مارکسیسم بیرون آورد.
🔰به عقیده هنری کیسینجر، مردم ایران با انقلاب اسلامی توانستند منافع نظم وستفالی را به دست بیاورند ولی تا آنجا که توانستند نظم نوین جهانی را با چالش مواجه کردند.
🔰متمدنان غربی مدعی نظم جهانی، فقط برای خودشان این نظم را داشتند وگرنه رفتار آنها با مستعمرهها گویای همه چیز هست.
🔰برخی مدیران کشور ریشههایی از تفکر انجمن حجتیه را به سبک غربی دارند، آنها فکر میکنند نمیتوان از این جلوتر رفت و این همان اندیشه حجتیهای است در حالیکه انقلاب بن بست ندارد.
🔻ویژگی خاصی که موجب شد انقلاب ایران تا امروز دوام بیاورد
🔰#برنامه_تلویزیونی
🔰#جهان_آرا
🆔@ofogh_tv
🆔 @JahanaraOfoghtv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻ویژگی خاصی که موجب شد انقلاب ایران تا امروز دوام بیاورد
👈 دکتر موسی نجفی در برنامه «جهان آرا»: انقلاب اسلامی بر خلاف نظریهپردازان غربی، واکنش به معضلات نبود، بلکه دارای فلسفهای عمیق و سیاسی و خاص خود بود وگرنه تا امروز تداوم پیدا نمیکرد.
🔰#برنامه_تلویزیونی
🔰#جهان_آرا
🆔@ofogh_tv
🆔 @JahanaraOfoghtv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰پرسش و پاسخ مجری برنامه جهان آراء با دکتر نجفی :
🔴امیر حسین ثابتی : به نظر شما مهمترین آسیب شناسی انقلاب اسلامی در این چهار دهه تاکنون شامل چه مسائلی می شود ؟
🔵پاسخ دکتر نجفی : رشد انقلاب اسلامی و عقب ماندن مسئولین و مدیران حتی در سطح روسای جمهور
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰رمز تحقق حداکثری یک آرمان
✅یکی از علل موفقیت بیشتر تحقق عملی اندیشه سیاسی امام خمینی نسبت به زعمای بزرگ دوران مشروطیت این است که امام راحل با اصول و شاخص های نظری غرب وارد دنیای سیاست و سایر مدعیان حکومت نگردید ؛ از این روی در موقع "انقلاب و براندازی" شاه از قواعد و افق و روشهای انقلاب مارکسیستی استفاده ننمود ۰
🔴 در مرحله تثبیت "نظام" جمهوری اسلامی هم از اصول و ارزشهای لیبرالیسم فاصله متعادل و منطقی را جهت حفظ استقلال آرمانهایش رعایت نمود ۰
🔵واضح است که در عصر حاضر ضرورت این فاصله گذاری و استغنا و هویت یابی برای مرحله" تمدن سازی" بیشتر احساس می گردد ؛ چرا که لازمه بسط و تفضیل یک نظریه ، استقلال در مسیر است۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی :
✅ علیرغم تفاوت ماهوی قرارداد ترکمنچای با برجام ، آنچه بند مربوط به حق قضاوت کنسولی یا همان کاپیتولاسیون در قرارداد ترکمنچای را با مکانیسم ماشه در برجام به یک نقطه می رساند همانا "دست برتر غرب" نسبت به طرف ایرانی است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰شبکه افق - برنامه گام دوم
✅دکتر نجفی : ارتباط انقلاب اسلامی و ایران
🔴انقلاب اسلامی ایران را ابتدا به یک قدرت منطقه ای و سپس به قدرت جهانی رسانده است۰
🔵انقلاب اسلامی از ایران شروع شده ولی در انحصار ایرانیان نیست و آرمانی جهانی و فرا ملیتی دارد۰ این ماجرا در ایران پایان نمی پذیرد۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم :
✅با سلام
کسانی که به این مطلب عقیده دارند انقلاب اسلامی رو هم یک پارادوکس میدونند چون انقلاب یک مفهوم مدرن هست و اسلام متعلق به سنت ، پس انقلاب اسلامی نداریم و اصلا این واژه هیچ مفهومی ندارد
اگر توضیحاتی بفرمایید ممنون میشم؟
🔴جواب :
🔵نجفی :
اینکه تفسیر و ماهیت هر انقلابی را در محدوده مدرنیته محدود و محصور می کنید ، کمی عجیب است !
بهتر است این طور بگوییم که انقلابها را می توان به دو نحو تفسیر کرد : مدرن و غیر مدرن
البته در یک دستگاه ذهنی منسجم و عمیق همه تحلیل ها و تحولات به "اندیشه ترقی" بر نمی گردد و فلسفه تحول تاریخ فقط با دیدگاه ترقی در اندیشه غربی ختم و خلاصه نمی شود ، بلکه در فلسفه الهی تاریخ می توان با "نظریه تعالی" هم به تحولات و از جمله به ماهیت انقلابها پرداخت ۰
🔶نکته دیگر اینکه اگر انقلابها صرفا امری مدرن هستند پس حرکت ها و نهضت های گذشته که مربوط به دوره قبل از مدرنیته بوده اند نامشان را چه باید بگذاریم؟ مثلا نهضت سربداران یا نهضت قزلباشان نام شان چیست ؟ و اصولا فرق حرکت های ساختار شکن اجتماعی و سیاسی گذشته با تحولات دنیای جدید در کجاست ؟
🔷البته یک نکته را باید توجه نمود که ما می توانیم سنت را به دو صورت بررسی کنیم :
سنت ماقبل مدرن و سنت مابعد مدرن
در نوع دوم هر چند سنت اصل و اصیل است ولی عناصری از عالم مدرن را در خود قرار داده است ؛ این مسئله می تواند در مبحث و موضوع انقلاب اسلامی مورد توجه و مطالعه واقع گردد ۰
🔶در آخر توجه داشته باشید انقلاب اسلامی در عالم و محدوده مدرنیته اتفاق نیفتاده است ولی در تقابل مطلق با مدرنیته هم نیست و همچنین انقلابی پست مدرن هم نمی باشد( به خلاف نظر میشل فوکو ) بلکه انقلاب اسلامی ، انقلابی "مابعد مدرن " و فراتر از مدرن محسوب می گردد و بخاطر اینکه در ذات خودش ضد سکولار بوده و دین را نه در حاشیه زندگی بلکه در متن حیات و سعادت بشر می بیند ، با سیر عالم جدید و ماهیت ناسوتی آن نمی تواند سازش و امتزاج کلی و ریشه ای داشته باشد ۰ در این زمینه دوستان را به مطالعه کتاب انقلاب فرامدرن و تمدن اسلامی ( موج چهارم بیداری اسلامی) دعوت می نمایم ۰ 👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰 این کتاب، در چهار بخش تنظیم شده اند. در بخش اول با عنوان «بیداری اسلامی در گسترۀ تاریخ ایران»، این چهار موج ترسیم می شوند: موج اول، نهضت های اسلامی قبل از مشروطیت؛ موج دوم بیداری اسلامی، با تحریم تنباکو آغاز می شود و منتهی به نظام های سیاسی مشروطیت می گردد؛ موج سوم، نهضت ها و حرکت های اسلامی بعد از مشروطیت را شامل می گردد و با نهضت ملی شدن صنعت نفت، پایان می یابد. موج چهارم از حدود سال ۱۳۴۰ و با حرکت انقلابی حضرت امام (ره) آغاز می گردد و تاکنون ادامه می یابد و نظام جمهوری اسلامی، تفصیل آن است. هرچند این نظام، خود اجمالی از تفصیلی است که در عصر ظهور حضرت حجت (عج)، محقق خواهد شد. این چهار موج، نشان می دهد که نجفی، در پسِ حوادث تاریخی، تبیینی مبتنی بر فلسفۀ تاریخ شیعی ارائه می دهد. به همین جهت، در فصل دوم با عنوان «نظریه پردازی و انقلاب اسلامی ایران»، موج چهارم را وا می کاود. «پرسش از غرب در ساحت بیداری اسلامی»، «فلسفۀ قیام عاشورا با فلسفۀ انقلاب اسلامی»، «انقلاب اسلامی، بنیاد شالوده شکنی در نظریه پردازی غرب» سه مقاله ای است که محتوای آن، همگی مبتنی بر تبیین این نکته است که انقلاب اسلامی ایران، هرچند، در واکنش به مدرنیته به وقوع پیوسته، اما متکی بر مبانی دینی است و لذا، انقلابی فرامدرن است که در ذیل تاریخ دینی فهم می شود. این انقلاب، نظریه پردازی غربی را در همۀ حوزه ها به چالش کشید و لذا، نجفی می کوشد تا در بخش های سوم و چهارم، نسبت فضای مابعدانقلابی را به گونه ای بدیع تشریح کند.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰 ایجاد تمدن نوین اسلامی، الگویی دولت سازی
✅انقلاب اسلامی ایران که ریشه در فرهنگ و اندیشه ناب اسلامی دارد در دهه پنجم عمرش، به دنبال ایجاد تمدنی نوین و ارایه الگویی برای دولت سازی در دنیاست.
🔴به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز اصفهان؛ دکتر موسی نجفی استاد و کارشناس علوم سیاسی با بیان اینکه در بیانیه گام دوم هم جامعه سازی و هم دولت سازی مطرح است گفت: دولت سازی باید کمک کند به جامعه سازی و الزامات آن ارتقاء سطح آگاهی و تعمیق و گسترش ولایت به معنای همبستگی عمیق و گسترده بین آحاد مردم است.
این کارشناس و استاد علوم سیاسی با بیان اینکه تاریخ نشان داده ایرانیها برای الگوسازی حکومت اسلامی در غرب آسیا و بین ملل مسلمان برترین و مجربترین هستند گفت: تجربه مدنی ایرانیها از لحاظ استقلال و هم پارلمان به خاطر نهضت مشروطیت و هم دولت صفوی تاریخ خوبی داریم.
وی با بیان اینکه تجربه تاریخی ملت ایران موجب درک مدنی آنها و در نتیجه تداوم انقلاب شده گفت: مردم به خاطر این عقلانیت هنوز به این انقلاب اعتقاد دارند.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرونده «گام دوم انقلاب»
✅سیاستمدار تراز انقلاب در گام دوم
 رهبر انقلاب اسلامی در بیانیهی «گام دوم انقلاب» با مرور تجربهی ۴۰ سالهی انقلاب اسلامی اعلام کردند: انقلاب «وارد دوّمین مرحلهی خودسازی و جامعهپردازی و تمدّنسازی شده است». گام دومی که باید در چارچوب «نظریهی نظام انقلابی» و با «تلاش و مجاهدت جوانان ایران اسلامی» بهسوی تحقق آرمانِ «ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه)» برداشته شود.
به همین مناسبت پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR طی سلسله یادداشتها و گفتگوهایی در قالب پروندهی «گام دوم انقلاب» به بررسی و تبیین ابعاد مختلف این بیانیه میپردازد. در ادامهی سلسله مطالب این پرونده، آقای دکتر موسی نجفی استاد و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در یادداشتی به تحلیل و تفسیر بیانیه گام دوم انقلاب از بُعد نسبت سیاست با اصول اخلاقی و اندیشهی سیاسی پرداخته است.
🔴برای مطالعه مشروح مصاحبه رجوع شود به :
🔵لینک مصاحبه شما در سایت: مربوط به گام دوم
👇
https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=41760
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه قبلی 👆👆👆
🔴گروهی فکر میکنند سیاست یعنی «عملگرایی محض» و تجربه و کار سیاسی؛ و در این رابطه خود را از دانستن و اندیشهی سیاسی بینیاز میدانند. این در حالی است که عمل سیاسی یا به دنبال حفظ وضع موجود است و یا تغییر آن، نفس این تأیید و یا رد هم مبتتی بر بدبودن و یا خوب دانستن اوضاع زمانه است. اما اینکه چه چیزی و با کدام «شاخص» خوب و یا بد تعریف میشود، خود مسئلهی مهمی است!
🔵در فرهنگ و تمدن غرب این کار و این وظیفه در قرون قبلی از کلیسا و بالتبع از مسیحیت گرفته شد و به فلسفه و بعداً به علم واگذار گردید و لذا «علم سیاست جدید» از نظر کسانی مثل ماکیاولی و دیگران با گذار از فلسفهی سیاسی کلاسیک و اخلاق و ارزشها پایهگذاری و نشانهگذاری گردید. با فاصله افتادن بین «دانش و ارزش» در سیاست نوعی نظر به منفعت مادی و سلطهگری و تجاوز به حقوق دیگران و در سطح بالاتر، ملل ضعیفتر مشروعیت یافت؛ لذا با مترادف شدن سیاست با قدرت، اگر بگوییم پدیدهی استعمار و سلطه هم مشروعیت پیدا نمود سخن به گزافه نگفتهایم.
🔴 اما ماجرای تفکر و سیاست در اسلام چنین چالش و تاریخی را طی نکرده است؛ هرچند تاریخ خلافت آرام آرام از ارزشها فاصله گرفت اما در امامت و ولایت شاخص عدالت با هیج مصلحت و تدبیری معاوضه نگردید. از این رو امروز در مواجهه با جبههی سیاسی غرب از رسانه گرفته تا دیپلماسی و حقوق بشر باید مواظبت کرده و در نظر داشته باشیم که اخلاق در سیاست (یا لاقل آنچه ما اخلاق میدانیم) دال مرکزی و محور حرکت و شاخص ارزیابی غربیها نبوده و نیست و احتمالاً نخواهد بود.
🔵 اما در نبود یک اخلاق متعالی در سیاست غرب، به یک مطلب خوب توجه شده است و آن این است که از سنتهای پسندیده در مغرب زمین همچون خاطرهنویسی سیاسیون برای پرکردن فاصلهی تجربهی سیاسی و علم و دانش و اندیشه استفاده شده است. این انتقال منظم و با قاعدهی تجربه سیاستمداران در مواقعی از آنان چهرههایی علمی و نظریهپرداز و یا استراتژیست در سطح جهان میسازد.
🔴چقدر مناسب است که ما برای کمال یافتن در سیاست علاوه بر پافشاری بر اصول اخلاقی، برای علمینمودن سیاست از اندیشهی سیاسی و تمسک به سیرهی خاطرهنویسی توامان استفاده نماییم. به نظر میرسد برای فهم و اجرای روح بیانیهی گام دوم رهبر عزیز بایستی سیاستمداران و «سیاسیون تراز انقلاب» بیش از پیش با این ملاکها ارزیابی گردند؛ و در این مرحله شاخصها از جناح بندی چپ و راست به اخلاق و اندیشه در سیاست منتقل گردد.
🔵 نکتهی مهم دیگر این است که ما اگر ولی فقیه را در بُعد سیاسی و از نظر عمل سیاسی، شاخص و میزان سیاستمدار تراز انقلاب بدانیم، در بیانیهی گام دوم در سه بُعد تاریخشناسی و جریانشناسی و آیندهنگری نویسندهی اندیشمند آن توانسته بین گذشته و حال و آینده ارتباط و پیوستگی ایجاد نماید؛ پرسش اینجاست چند در صد از مدیران ارشد سیاسی فعلی و یا آینده از چنین توانمندی فکری و نظری برخوردارند؟!
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
51.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰دومین همایش فلسفه انقلاب اسلامی و گام دوم - بهمن ۱۳۹۹
تالار شیخ بهایی - شاهین شهر اصفهان
✅پرسش یکی از اساتید :
🔴اگر شما به سال ۱۳۵۷ بروید، آیا روایتگری شما از گذشته و بخصوص وقایع دهه چهل و آغاز انقلاب اسلامی ، به همین صورتی بود که امروز و در حال حاضر از انقلاب اسلامی روایت نمودید ؟
🔵پاسخ دکتر نجفی : 👆👆
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰تلاش فکری و هنری ارزشمند جمعی از مخاطبین محترم
✅ با سلام و وقت بخیر خدمت دکتر نجفی؛
از حسینیه معارف انقلاب اسلامی زنجان - جمعی از طلاب و دانشجویان دغدغه مند با استفاده از فرمایشات مقام معظم رهبری در موضوع هویت ایرانی، تولیدات هنری داشته است.
🔶 نسل پدران؛ مجموعه تصویرسازیهای انجام شده با موضوع هویت ایرانی(👆👆 تصاویر بالایی)
🔶 پیشرفت وجلو رفتن اهداف انقلاب اسلامی نیازمند نرم افزار وتفکری است که براساس آن شکل گرفته است.
ضرورت روشن شدن فضای اندیشه ای برنامهها واهداف وزوایای مختلف آنها در مردم ومسئولین از مواردی است که مورد غفلت قرار میگیرد
رسیدن به این هدف با کارهای کوتاه مدت وموردی حاصل نخواهد شد ونیاز به مقر ی است که بصورت مستمر ومنضبط بر این شعله بدمد تا مشتعل گردد.
حسینیه معارف انقلاب اسلامی تلاشی است برای تبیین وگفتمان سازی معارف انقلاب اسلامی.
《ما از مخاطبان کانال شما هستیم و کانال شما را دنبال و کتابی که در این موضوع(هویت شناسی) دارید را مطالعه کردیم.
ممنون میشویم اگر این پیام از طریق شما نیز مخابره شود.》
https://instagram.com/hoseiniehmaaref?igshid=xoilw08rqfx3
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰درس دیروز برای سیاست امروز
✅تاریخ عهدشکنی اروپائی و تکرار حقارت بار آن
دکتر موسی نجفی:
🔴این روزها که برخی مسئولین اجرایی و دیپلماسی ما مدام در حال التماس به غربیها هستند تا امریکا دوباره گوشه چشمی به برجام بفرماید و در مقابل طرف غربی زیادخواهانه از مذاکره درباره برجام موشکی و نفوذ منطقه ای ایران می گوید ، بی اختیار شباهت این ماجرا با تاریخ جنگهای ایران و روس در دو قرن قبل تداعی می گردد ؛ در زمان مذکور با ظهور ناپلئون و رقابت روس و انگلیس و فرانسه ، موقعیت ایران بخاطر همجواری با روسیه و امنیت هندوستان ، بسیار حساس گردید۰
🔵در این زمان قراردادهای مختلف بین ایران با انگلستان و فرانسه بسته شد؛ یکی از این قراردادها پیمان اول ایران و انگلیس در سال ۱۲۱۵ هجری قمری بود۰ اما وقتی که رابطه انگلیس و روسیه در زمان الکساندر اول تزار روسیه، بهبود پیدا کرد و روسیه تهاجمات خود را به گرجستان افزایش داد دولت ایران در اجرای قرارداد و تحویل گرفتن سلاح از انگلستان کمک خواست ، ولی با کمال تعجب انگلیسیها گوشزد کردند که در ازای کمک به ایران جزایر و بنادر ایران باید در اختیار آنان قرار بگیرد! و این در حالی بود که دولت ایران قبلا به مفاد تعهدات خود در این قرارداد عمل نموده بود، اما وقتی زمان عمل کردن دولت انگلیس فرارسید آنها با زیاده خواهی خود از عمل کردن به قرارداد شانه خالی کردند۰ چند سال بعد فرانسه بناپارتی با امضای پیمان تیلسیت با روسها عملا مفاد فین کن اشتاین را نقض و خیانتی بدتر را به ایران روا داشتند!
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousan
🔰دوره آموزشی سیاست و تمدن
✅موضوع جلسه علمی دکتر موسی نجفی :
🔴از گفتگوی تمدنها تا منازعه ایده ها
🔵روز شنبه ۱ول اسفند ماه -
🔶ساعت ده و سی دقیقه صبح
🔷نشانی ورود به جلسه مجازی : 👇👇
https://bbb01.dte.ir/b/pje-qjd-y6z-3gs
گروه فرهنگ و تمدن - دانشگاه باقرالعلوم - قم
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔴سخنرانی علمی دکتر موسی نجفی :
🔵تحلیل دین و دولت در دوره پهلوی اول
🔰به همت پژوهشکده تاریخ معاصر
✅ همایش «کودتای سوم اسفند 1299، زمینهها و پیامدها» برگزار میشود
زمان برگزاری: یکشنبه سوم اسفند 99
ساعت شروع: 14 تا 18
دوشنبه :4 اسفند از ساعت 9 تا 13
دکتر موسی حقانی: دبیر علمی همایش
🔶پخش زنده و مستقیم از وب سایت پژوهشکده تاریخ معاصر
www.iichs.ir/webinar.aspx
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi