eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.4هزار دنبال‌کننده
860 عکس
347 ویدیو
12 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن ارتباط با مدیر کانال: @Tarikh_Tafakor
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹تاريخ در ايران، تاريخ بی‌تاريخی ماست؛ چرا كه از گذشته خود بريده شده و در تاريخ جديد غرب نيز شريك اصلی نبوده و اصولاً نمی‌توانستيم شريك جديی باشيم. تجدد واقعی و اصيل در ايران وقتی بومی می‌شود، كه ما بتوانيم بر اين بی‌تاريخی‌گری غلبه كنيم و اين در ذات و ماهيت انقلاب اسلامی، قابل رويت است. در اين صورت آيا نظريه‌‏پرداز غربی، اين انقلاب را در حالت و فرض بی‌تاريخی می‌بيند يا نه؟ يعنی آيا اين انقلاب برای اين به وجود آمده كه بر اين بی‌تاريخی‌گری عصر تجدد سده اخير، غلبه كند يا نه؟ نظريه‌‏پردازی غربی در اين صورت اگر بخواهد به اين مهم بپردازد، بايد بپذيرد كه معنای خروج از بي‌تاريخی كه فلسفه اصلی انقلاب اسلامی است، به معنای خروج از حاشيه تاريخ غربی است و اين به معنای خروج از مدرنيته و لوازم غربی ديدن عالم است. نظريه‌‏پرداز غربی اين خروج از حاشيه به متن را چگونه می‌خواهد توضيح دهد و در چنين شرايطی اين متن را چگونه غير از متن اصلی و غربی شدن تمام عالم می‌بيند؟ اينها همه به نحوی به معنای شالوده‌‏شكنی در عالم مدرن و مبانی آن خواهد بود كه نظريه‌‏سازان غربی، با آن خود را بيگانه نشان می‌دهند. @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰انحصاری کردن و جناحی نمودن آزادی ( درسی از نهضت مشروطیت برای امروز) ✅در نهضت مشروطه جریانهای سیاسی و اجتماعی به دو گروه مستبد و مشروطه خواه تقسیم می شدند ؛ اما به مرور زمان و با نفوذ افراد وابسته به انجمن های سری و اشخاص فرصت طلب به مناصب و کارهای سیاسی مشروطه هر کسی که میخواست به نحوی مخالفش را از میدان به در ببرد؛ از تهمت مستبد بودن به رقیب سیاسی استفاده می کرد۰ در این مورد چند ملاحظه مطرح است : 🔶اول : تقسیم بندی تمامی جریانهای یک نهضت به دو گروه و دو عنوان قدر مسلم درست و دقیق نبوده است ۰ 🔷دوم : برداشت های مختلف و قرائت های متفاوت از اهداف یک حرکت اجتماعی امری طبیعی است اما اینکه یک گروه ، مفاهیم خوب و مثبت را به خود نسبت دهد و الفاظ زشت و منفی را به رقیب ، کاری ناشایست تلقی میشود ۰ 🔶سوم : برخی مشروطه خواهان افراطی حتی نسبت به سایر مشروطه خواهان هم اینگونه بوده و به محض آنکه کسی با برداشت های تند و عجولانه آنان همراه نمی شد به او و تفکرش لقب مستبد را الصاق می کردند ۰ 🔷چهارم : گذشت زمان در دو و یا سه دهه بعد و آغاز استبداد رضاخانی خیلی زود صداقت گفتار هریک و "عیار" دو جریان استبداد و مشروطه را معلوم نمود ۰ 🔶پنجم : در آینه مشروطه، میتوان امروز در ایران معاصر پس از انقلاب اسلامی به عیار واقعی آزادی و آزادیخواهی بهتر پی برد و ضمن جدا کردن آزادی خواهی طبیعی از "لیبرالیسم وارداتی" به برخی از تقسیم بندیهای کاذب و دو قطبی های غیر واقعی با دید بهتر و عالمانه تری نگریست ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰انقلابهای بزرگ : رکود یا صعود ✅انقلابها گاهی مسیر مشترک و شرایط و یا محدویت های تقریبا یکسانی را تجربه می کنند۰ از مسائل مهم در تاریخ انقلاب فرانسه آن است که انقلاب فرانسه خیلی زود با سرنوشت و جاه طلبی های ناپلئون بناپارت گره خورد و با شکست او فرانسه شرایط سخت رکود و حتی فرسودگی را پیش روی خود دید۰ در این شرایط ، عقلانیت مردم باعث شد در عین حالی که از دستاوردهای انقلاب فرانسه حمایت و صیانت می نمودند، ولی به عنوان عضوی قدرتمند در شرایط نظم جدید اروپا ظاهر شوند ۰ ✅این صورت مسئله به نظر می رسد میتواند در مسیر هر انقلاب بزرگی قرار بگیرد تا ضمن غلبه بر شرایط سخت رکود (بخوانید تحریم و فشار) با صیانت از دستآوردهای قبلی و ظرفیت های نهفته انقلابش ، این شرایط خاص را طی نموده و قدرتمندانه در بین دیگر کشورها ظاهر شود۰ البته در مورد انقلاب فرانسه و اوج گیری زمانبر آن در دهه های بعد از معاهده وین این نکته جالب دیده میشود که فرانسه هر چند از جاه طلبی ها و کشورگشایی های ناپلئون بناپارت برای مدتی دست کشید ولی هرگز از توان و ظرفیت و ارزشهای فرامکانی و فرا زمانی کشوری که انقلاب فرانسه در آن رخ داده عقب نشینی ننمود و همیشه بزرگی و عظمت انقلاب خود را تا به امروز به رخ اروپا و سایر کشورهای جهان می کشد ۰ از این منظر این مسئله میتواند با نگاهی به گذشته و ذات هر انقلاب بزرگی مدنظر انقلاب اسلامی معاصر در کشور ایران هم باشد و این همان رمزی است که انقلابهای بزرگ مشکلات را حل ، و فراتر از زمان و مکان صدورشان می روند۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰برنامه توحید خانه - شبکه ۴ سیما - ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - موزه آستان قدس رضوی ✅دکتر موسی نجفی : 🔴ارتباط ونسبت بین نحوه تحلیل تاریخ اسلام با تحلیل انقلاب اسلامی ایران و نقش آن در بصیرت امروز ما http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰برنامه توحید خانه - شبکه ۴ سیما - ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - موزه آستان قدس رضوی ✅دکتر موسی نجفی : 🔴بصیرت افزایی از تاریخ اسلام 🔵تقسیم بندی تاریخی مهم و محتوایی از چهار دوره و سبک و سیره و حیات سیاسی امامان معصوم علیهم السلام بر اساس نظر کتاب انسان ۲۵۰ ساله http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰برنامه توحید خانه - شبکه ۴ سیما - ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - موزه آستان قدس رضوی ✅دکتر موسی نجفی : 🔴بصیرت افزایی از تاریخ اسلام 🔵شرایط سیاسی و مقدمات فرهنگی در آستانه امامت حضرت رضا علیه السلام http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰برنامه توحید خانه - شبکه ۴ سیما - ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - موزه آستان قدس رضوی ✅دکتر موسی نجفی : 🔴اندیشه سیاسی در تاریخ اسلام 🔵مکتب سیاسی امام رضا علیه السلام به چه معنا است ؟ و چرا مدینه فاضله امامت بالاتر مدینه فاضله فیلسوفان است ؟ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰برنامه توحید خانه - شبکه ۴ سیما - ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - موزه آستان قدس رضوی ✅دکتر موسی نجفی : 🔴اندیشه سیاسی در تاریخ اسلام 🔵مکتب سیاسی امام رضا علیه السلام و مسئله ولایتعهدی چگونه بحران مشروعیت برای نظریه خلافت و سلطنت ایجاد نمود و چه دستآورد عظیمی برای تاریخ اسلام در بر داشت ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰نظر تکمیلی یکی از مخاطبین محترم ✅باتشکر از استادخوبم نجفی عزیز و سپاس از حوصله حضرتعالی ! قارداش در پاسخگویی در بخش دوم طوری سخن راندید که گویی مخاطبتان یک شخص نفرت پراکن قومی یا تجزیه طلب هست!!!! نخیر استاد بنده به عنوان یک ترک زبان سالهاست از نوشته های شما در مبارزه با مدرنیته نهایت استفاده را کردیم و شما را جامع تر از جریان فردیدی دیدم اما استادحقیر دانش آموخته الهیات دانشگاه قمم سالهاست مبارزه دارم با جریان تجزیه طلب ها انواع اقسام تلخی ها و تهدیدها دیدیم و حتی ضرب چاقو از طرف هم تجزیه طلب ها خوردم بنده انتظار پاسخ مناسبی داشتم که راهکار برای کوچکترین شاگردتون ارائه بدید در رسمیت شناختن زبان رسمی کشور مشکلی نداریم واصلا معتقدد به چن زبانی بودن زبان رسمی نیستیم درد امثال بنده این است که آیا تحریک کردن گسل های قومی و تمرکز گرایی از طرف برخی بظاهر مسئولین انقلاب اسلامی کار ما ها که ما معتقد به راه امام بزرگوار هستیم سخت نیمکنه ؟ شما بعنوان آنالیزگر آسیب های مدرنیته بر جوامع دینی رواج تفکر فرهنگستانی را نوعی ایرانشهری بومیی شده ناسیونالیست الحادی که میوه مدرنیته باشد نمیدانید ؟ فرق نوع حکمرانی جمهوری اسلامی با حکومت طاغوتی مگر در مبارزه با همه ارکان مدرنیته نبود حکومت طاغوتی بتبع خوی مدرنش دچار مسئولان ناسیونالیست و فاشیست بود اما در انقلاب اسلامی عدالت اسلامی را با معرفت دینی مروج است اما این طرح امامین انقلاب کجا و رفتار فرهنگستان کجا ؟ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر یکی از مخاطبین محترم سلام و ارادت خدمت استاد عزیز و فرهیخته جناب دکتر نجفی ✅انصافا وقتی سخن و سخنرانی براساس تفکر و تعقل باشد ، مطالب هم خواندتی هستند و هم شنیدنی ، مدت زیادی بود جنابعالی در رسانه ملی حضور نداشتید تا اینکه در برنامه جهان آرا توسط مجری خوب و توانمند و انقلابی به رسانه دعوت شدید و آن تحلیل خوب و دقیق را از انقلاب انجام دادید که کمتر کسی را دیده ام که چنین تفسیری از سیر انقلاب را داشته باشند ، خودم برنامه را دانلود کردم و یک بار دیگر مطالب را گوش دادم 🔴مطالبی که جنابعالی به آنها اشاره میکنید ، باتوجه به کم شدن مطالعه در جوانان و کلا مردم رو به فراموشی می روند و با اندک تلنگری مجددا آن مطالب باید مرور شوند، چون مردم ما حافظه تاریخی خوبی ندارند چون ابتدائا اهل مطالعه نیستند ، بنظر میرسد وجود استادی همچون شما رسالتی دارید برای بازخوانی انقلاب چه حوادث قبل از آن و چه بعد از آن ، اگر رسانه ملی از وجود شما بیشتر استفاده می برد ، مردم هم بهره وافی و کافی می بردند بخصوص اینکه مطالبی که از روی ایمان علم و فرهیختگی و با بیان عالمانه بیان شود بسیار تاثیر گذار تر خواهند بود، لطفا و خواهشمندم بیش از این رسانه ای تر باشید البته نمیگویم در رسانه ها نیستید ، خود رسانه هم باید به طرف شما بیاید و زبان ما در این خصوص قاصر است و سعی خواهیم کرد با نشر مطالب شما در گروههای مختلف ، مبلغ حرف خوب شما باشیم 🔵مطلب بعد تحلیل انقلاب ، بخصوص تحلیل تسخیر لانه جاسوسی و اسناد آن است که حقیر مطالب لانه را در سالهای ۷۶ و ۸۰که در دانشگاه شهید چمران اهواز در حال تحصیل مقطع کارشناسی بودم ، اسناد را در کتابخانه انجمن اسلامی بصورت جسته و گریخته با حیرت میخواندم که چرا مطالب موجود در اسناد بازنشر و تحلیل نشده اند چون همان زمان حزب منحله مشارکت داشت افکار نهضت آزادی گونه خود را در فضای سیاسی بازگو میکرد ، مطالب اسناد آنقدر شفاف بود که فقط احتیاج به بازخوانی برای نسل جوان داشت ، بدون هیچ روتوش و ... ، اگر چنانچه صلاح دانستید در این خصوص مطالبی را در گروه مطرح بفرمایید ، ببخشید مطالبم طولانی شد۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰گروه فرهنگ و سیره رضوی - بنیاد پژوهشهای اسلامی - مشهد مقدس - خرداد ۱۴۰۰ دکتر موسی نجفی : ✅ بنیاد پژوهش در حقیقت نوعی موسسات تحقیقاتی جدیدی هستند که بایستی به غیر از انتشار آثار مفید برای حوزه و دانشگاه و جامعه ، برای دهه پنجم انقلاب اسلامی نیز مطالب و دستاوردهای علمی داشته باشند این امر میسر نمی گردد مگر آنکه گروههای پژوهشی این نهاد با توجه به مناسبات و شرایط روز و تحولات انقلاب اسلامی شکل بگیرد و نوعی هماهنگی بین آنها از نظر همپوشانی علمی ایجاد گردیده شود۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰درس دیروز برای سیاست امروز ✅تفاوت عملکرد مدیران سالم با مدیریت افراد ناصالح در آسیب شناسی جامعه اسلامی قرن اول و شباهت آن و تاثیر آن با شرایط امروز ما۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دور باطل و فقر واژه ها در لیبرالیسم ایرانی دکتر موسی نجفی : ✅لیبرال های وطنی در مقابل نظام دینی که مدام به استبداد و انحصار متهمش می کنند یک مشکل و بن بست تئوریک دارند و آن این است که در فلسفه لیبرال از انقلاب به معنای براندازی و ساختارشکنی خبری نیست ، آنان از یک طرف ، مزایای قوه مجریه و دولت را خواهانند و از طرفی فاقد "نظریه انقلاب" هستند لذا جبرا به اصطلاح روغن ریخته را نذر امامزاده می کنند ؛ ژست مخالف و قهر می گیرند ولی همیشه در سهم خواهی و استفاده از مزایای دولتی پیشتاز و حریص هستند۰ وقتی هر دو راهی برای آنها بن بست باشد ( نه توانایی انقلاب مردمی و نه کنار رفتن از قدرت ) لاجرم پشت شعار و ایده رفورم یا همان اصلاحات قرار می گیرند، در این میانه هم حالت نه قهر و نه آشتی یا همان طلبکار بودن را ادامه می دهند ، فرصت طلبانه میخواهند شریک امکانات نظام شده و با سیاست یک بام و دو هوا ، فقدان و محال بودن توانایی نظریه انقلاب را زیرکانه پنهان و یا بهتر بگوییم معامله کنند۰ به نظر می رسد لیبرالیسم برانداز ایرانی فاقد مبانی نظری منطقی و روشن برای توصیف یک نظام دینی شیعه که تقریبا شبیه هیچ نظام سیاسی در جهان نیست ، می باشد ۰ این عجز فلسفی در لیبرالیسم دینی و فقر واژه ها در مورد لیبرالیسم سکولار نیز قابل تسری است ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰برنامه پندار - شبکه ۴ سیما - ✅موسی نجفی : سه ضلع مثلث در ایران عصر صفوی تا امروز تغییری زیادی نکرده است هویت ملی و تجددبومی و مدنیت شیعی البته این مثلث نقطه مقابلش می شود : بحران هویت و تجددظلی و مدنیت عرفی http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر علمی یکی از مخاطبین محترم ✅سلام علیکم. یکی از اصلی ترین سرچشمه های انحرافات در جامعه ، دولت و فرهنگ ایران پس از جنگ تحمیلی، افکار مرجئهء جدید به ویڑه عبدالکریم سروش است. مجالی برای ورود مصداقی به مطالب مرجئی به ویڑه کارکردهای حداقلی دین و هم موضع عشق زمینی و نیز سازگاری اسلام و تشیع با لیبرال دموکراسی و همچنین قربانی کردن عدالت در برابر توسعه و نوسازی (مدرنیزاسیون) نیست و قصدم نگاهی کلی به دیدگاه فقاهتی اسلامی و دیدگاههای مخالف است: اقتصای رحمت خدا این است که به انسانها رشد بدهد. چنانکه اگر نظام آموزش و پرورش را حذف کنند یا معلمان بدون تلاش و زحمت دانشجویان به همهء آنها نمره بدهند و به کلاسهای بالاتر بفرستند، لطفی در حق آنها نکرده اند، چون رشدشان نداده اند. انسان برای غذا و پوشاک و ارضای نیاز جنسی و تولید مثل (زادآوری) نیاز به کار و تلاش دارد و همهء اینها مستلزم پذیرش و انجام دادن یک سری وظایف است (چه آن وظایف را خدا تعیین کند چه دولتها و چه عرف هر جامعه.). برای دفاع از خود در مقابل بیماریها، صدمات ناشی از حوادث، رفتارهای آسیب رسان بعضی از اعضای نابهنجار و مجرم یا کجرو درون هر جامعه، حوادث طبیعی مثل زلزله و رانش زمین و آتش سوزی جنگلها و مراتع، تروریسم، تحریم، محاصره، جنگ و سایر تهدیدکننده های حیات بشر، او هم به قوانین مختلف نیاز دارد، هم به مؤسسات و سازمانهای بهداشتی، اقتصادی، امدادرسانی، پڑوهشی، امنیتی، نظامی و غیره، و هم به مجریان و ناظرانی برای کارکرد درست آن مؤسسات و سازمانهای عمومی و تخصصی. حال اگر دولتی اعلام کند که از امروز ما همهء قوانین را لغو میکنیم. هیچ وظیفه ای را بر کسی تحمیل نمیکنیم. هیچ مؤسسه و سازمانی وجود نخواهد داشت که برای کسی محدودیت ایجاد کند. هیچ مجری و ناظری نخواهیم داشت که ارادهء دولت را بر مردم تحمیل کند و... ما چنین دولتی را دولت خوب و مهربانی نخواهیم دانست،، مصطفی امه طلب، http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر علمی یک از مخاطبین محترم ✅کتابی که برای دیپلماتها و‌ دیپلماسی اندیشان، مفید و بینش آفرین است 🔴کتاب «تاریخ تحولات سیاسی ایران»، نوشته دکتر موسی نجفی و دکتر موسی حقانی بسیار جالب‌توجه بوده و خواندن دقیق آن برای کارگزاران سیاست خارجی، دیپلماتها و دیپلماسی اندیشان سازنده و جهت بخش است. این اثر ۷۰۰ صفحه ای دارای امتیازات خاص از جمله موارد ذیل است: 🔶۱. بدون ورود به جزئیات تحولات تاریخی، کتابی به تمام معنا «تحلیلی- جامعه شناسانه» است و به چاپ شانزدهم نیز رسیده است. 🔷۲.گرچه نقطه تمرکز آن صفویه، قاجاریه و پهلوی است اما به طور مقدماتی تحولات اساسی سیاسی- فکری ایران را از عهد مادها تا صفویه بحث میکند و از این رو خواننده تصویری اساسی از کلیت تاریخ ایران ماقبل صفویه نیز بدست می آورد. تقسیم بندی فصول بیشتر موضوعی است و خواننده اسیر اطلاعات جرئی تاریخی وقایع نگارانه نمی شود. نوشتار به تعبیر ابن خلدون واقعا مایه عبرت است. 🔶۳ - کتاب توسط دو صاحبنظر انقلابی با علایق ایدئولوژیک نگاشته شده و قرائتی متفاوت از مستشرقین و روشنفکران از‌جمله صاحبنظرانی مانند طباطبایی تا مرحوم فیرحی و دیگران بدست می دهد. بویژه اینکه قرائت آنها از تاریخ معاصر سنخیت خاصی با عینک و رویکردامام‌خمینی(ره) و مقام معظم رهبری دارد. از این رو قاعده مندی فکری آنها را در اختیار ما قرار میدهد و کمک میکند مبانی برخی حساسیتهای جدی رهبری معظم درباره روابط خارجی و غرب را بهتر درک کنیم. مثلا کار میرزا مهدی که از کمپانی هند شرقی آمده بود، ترساندن مقامات ایران از قدرت انگلیس بوده.( اکنون هم تاریخ تداوم دارد و مواضع رهبری در مقابل تهدیدات) یا آقاخان نوری ماموریت داشت در جنگ هرات اینقدر بر دیپلماسی و تاخیر در جنگ اصرار کند تا قشون انگلیس به سواحل جنوب برسد. آنگاه با چرخش،دیپلماسی را کنارگذاشته و تشویق به جنگ میکند. 🔷۴. کتاب، تاریخ نفوذ غرب و ایفای نقش جاسوسان انگلیسی، یهودیها و بهائیت را از آغاز قاجار و در نقاط عطفی مانند شکست زندیه، جنگهای ایران و روس، جدایی هرات، جنبش تنباکو، مشروطیت، قدرت گرفتن رضا خان، کودتای ۲۸ مرداد تا اقتدار محمد رضا را تشریح میکند. از افراد نفوذی از ابراهیم کلانتر گرفته تا میرزا مهدی خان، فرخ خان، اقاخان نوری، ایلچی بیک، انجمن باغ میکده، فراماسونهای مطیع لندن مانند فروغی و مهره انگلیسی مانند قوام، بهاییهایی مانند عین الملک هویدا و نقش او در همکاری با انگلیس در انتخاب رضاخان را توضیح داده و تبعیت روشنفکران مشروطه خواه ایرانی مانند فروغی، داور، تیموتاش از لندن و چرخش از آزادی خواهی در زمان قاجار به حمایت از استبداد منور رضا خانی را نام برده و وضعیت آنها را بررسی میکند. این فراز یعنی گردش روشنفکران قجری حول شمع انگلیس را، قاطبه روشنفکران امروزی سانسور میکنند. 🔶۵. ازدیگر نقاط مهم اثر، توضیح و تشریح قاعده مندی و اصول فکری- سیاسی روحانیت، روشنفکران، دربار و استعمار در تاریخ معاصر است. مثلا نویسندگان نشان می دهند که علما طرفدار استبداد نبوده اند اما جهت منع نفوذ اجنبی و صیانت از مذهب با حاکمان همراهی کرده اند. اما زمانی که استبداد و استعمار با هم بوده اند، علما در مقابل استبداد ایستادند که نمونه بارز آن تحریم تنباکو بود. 🔷۶. نویسندگان شیفته میرزای شیرازی و شیخ فضل اله هستند و شیخ را از نظر بصیرت سیاسی، درک غرب و درک تحولات عینی و ریز ایران؛ بسیار بلند مرتبه تر از هم قطاران معرفی میکنند. من اولین بار از طریق این کتاب روح رویکرد شیخ را درک کرده و گردونه ای که شیخ رابطه خود را با مشروطیت و مشروطه خواهان تنظیم میکرد را متوجه شدم. 🔶۷. نویسندگان روایتی متفاوت از روایت شایع در باره کسانی مانند جمال واعظ، خرقانی، صور اسرافیل و ملک المتکلمین ،فروغی و قوام بدست می دهند و استدلال می کنند که آنها همیشه آدم انگلیس و فراماسون بوده اند. دغدغه آنها هم آزادی نبوده بلکه ضدیت با دین و مبارزه با قاجار جهت ترویج غرب گرایی بوده است چراکه قاجار پایه شیعی قویی داشت. شکست ایران از روسیه بویژه در جنگ‌دوم را به علت خیانت عمال انگلیس امثال ایلچی بیک( یهودی حقوق بگیر انگلیس که در زمان گلستان مذاکره کننده ارشد و در زمان ترکمانچای وزیر خارجه بود)میدانند چراکه در ماههای آغازین جنگ دوم، ایران همه سرزمینهای از دسته رفته را بازپس گرفته بود. اما خیانت کمر اردوی ایران را شکست. 🔷۸.امر مسلم اینکه ما برای تعالی فکری خود باید بتوانیم خود را در معرض دیدگاههای مختلف قرار دهیم. نیز شایسته است روح جهان بینی رهبران انقلاب را با مطالعه اینگونه منابع بهتر درک کنیم. 🔺نعمت اله مظفرپور-کانال اندیشه سیاسی و دیپلماسی https://t.me/Andishe_Diplomacy http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
مؤلفان: موسی نجفی، موسی فقیه‌حقانی ناشر: موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران زبان: فارسی سال چاپ: 1384 نوبت چاپ: 16 تیراژ: 1000 نسخه تعداد صفحات: 770 قطع و نوع جلد: وزیری (شومیز) شابک 10 رقمی: 9646357504 شابک 13 رقمی: 9789646357501 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰مسئله شناسی پژوهش های تمدن نوین اسلامی، ✅شنبه ۱۲ تیرماه - سازمان سمت - کار گروه تمدن نوین اسلامی 🔴سخنرانان : ساعت ۱۷ تا ۱۷.۱۰ قرآن و مقدمه ۱۷.۱۰ سخنرانی جناب دکتر سبحانی ۱۷.۲۵. سخنرانی دکتر همایون ۱۷.۴۰ سخنرانی دکتر واسطی ۱۷.۵۵ سخنرانی دکتر واسعی ۱۸.۱۰ سخنرانی دکتر الویری ۱۸.۲۵ سخنرانی دکتر میرزایی ۱۸.۴۰ سخنرانی دکتر برکت الله ۱۸.۵۵ سخنرانی دکتر مدنی ۱۹.۱۰ سخنرانی دکتر سیمبر ۱۹.۲۵. سخنرانی دکتر نوروزی ۱۹.۴۰ سخنرانی دکتر موسی نجفی و ۱۹.۵۵ سخن پایانی، دکتر بابایی http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
4_5814666608114666473.mp3
24.06M
🔰سخنرانی دکتر موسی نجفی ✅فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی و نظریه پردازی های مدرن پژوهشگاه علوم انسانی - سالن اندیشه - http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش،و اظهار نظر انتقادی یکی از مخاطبین محترم ✅یک سوال خیلی مهمی داشتم بخاطر پژوهشی که دارم انجام میدهم از استاد نجفی. باتوجه به مبانی معرفت شناسی تاریخی یک شیعه ، در تحلیل حوادث تاریخی نقل های افرادی که فاسق هستند چه میزان باید در تحلیل از آن ها استفاده کرد. آیا صرف نقل یک فاسق میتوان به آن اطمینان کرد یا بلکه باید نقل این افراد را موید نقل های موثق قرار داد ؟ این سوال را پرسیدم برای مقدمه سوال اصلی خودم. در نقل های آقای محمد قلی مجد که نیاز به نسب شناسی ایشان هست میتوان به نقل های ایشان اطمینان صد درصدی کرد ؟ مثلا ایشان میگوید در قحطی جنگ جهانی اول ۹ میلیون جمعیت ایران کشته میشود در حالی که اسناد داخلی ایران جمعیت ایران را در آن دوره نهایت ۹ یا ۱۰ میلیون نفر نشان میدهد و کشنده شدگان را حدودا یک سوم جمعیت نشان میدهد‌. آیا این امکان وجود دارد که آقای محمدقلی مجد سعی دارد با بزرگ جلوه دادن آمار قحطی با اسناد ضعیف ، به طور غیر مستقیم از عمق این فاجعه بکاهد ؟ به طوری که ما سرگرم مباحث آمار قحطی شویم و از کیفیت و عمق این فاجعه غافل شویم. این که دستگاه جنایت کار انگلیس در جنگ جهانی اول به مردم ایران ظلم کرده غیر قابل انکار است اما اسناد رسمی داخلی در وزرات خارجه و ... نشان میدهد بیش از آن که انگلیس آسیب بزند ، احتکار برخی ایرانی ها و زد و بند آن ها با انگلیس بیشترین تاثیر را داشته. اگرچه انگلیس برنده جنگ جهانی در ایران است اما او با سیاست مکارانه هیچ وقت سعی نکرده به طور مستقیم وارد عمل شود بلکه مهره ها و عناصر وابسته ایرانی به انگلیس بوده اند میدان را برای آنها باز کرده اند. مثلا انگلیس در جنگ جهانی بر خلاف روسیه ولو بظاهر به مردم در قحطی کمک کرده در حالی که روسیه جنایات فجیعی از جمله قتل و تجاوز و غارت داشته به طوری که با انقلاب اکتبر موج خوشحالی و امید برای مردم درست می شود.در حالی که انگلیس همیشه سعی کرده خود را مظلوم و دلسوز نشان دهد . 🔴جواب : 🔵نجفی: با تشکر از پرسش و نظر علمی ابراز شده ، در جواب می توانم بگویم که شما توجه تان را از شخص مورخ و یا محقق ، به اسناد و مدارک ارائه شده معطوف نمایید ؛ در این مسیر هم لازم نیست با هر آنچه او گفته شده موافق صد در صد یا مخالف مطلق باشید؛ بلکه می توان از نظر نقد علمی و عقلانیت تاریخی در اصالت اسناد و میزان ارزش آنها قضاوت نمود ۰ در مورد مثال مذکور یعنی قحطی بزرگ شما می توانید در اصل قضیه با نویسنده همراه و در گزافه دانستن آمار تلفات منتقد باشید ۰ آنچه در این واقعه وحشتناک تاریخی که نوعی نسل کشی ایرانیان توسط انگلستان محسوب می شود باعث تاسف است ، پاک کردن اصل آن از حافظه تاریخی ایرانیان است ۰ در حقیقت آمار تلفات انسانی هر چه باشد از میزان و زشتی این جنایت کاسته نمی شود و به نظرم نفرت از بانیان آن وظیفه هر ایرانی است ۰ موفق باشید۰ رجوع به کتاب 👇👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰کتاب قحطی بزرگ ✅نوشته ی دکتر محمد قلی مجد 🔴محقق ایرانی ساکن آمریکا که بر اساس اسناد وزارت خارجه ایالات متحده و روزنامه های ایران چاپ شده در دوران مورد بحث کتاب تالیف شده است. نویسنده در این کتاب به مطالعه قحطی ۱۹۱۷-۱۹۱۹در ایران می پردازد که در پی آن هشت تا ده میلیون نفر از جمعیت ایران به کام مرگ فرو رفت و این واقعه زمانی رخداد که ایران در اشغال نظامی انگلیس ها قرار داشت و همینطور پیش از آن که در روسیه انقلاب رخ دهد و نیروهای روسی مجبور شوند از ایران خارج شوند تا پس از آن انگلیس ها تمام ایران را به اشغال در بیاورند نیرو های روس با غارت ها و کشتار هایی که انجام دادند در این قحطی تاثیراتی داشتند ولی نقش انگلیس بسیار بیشتر است چون این کشور نه تنها تلاشی برای کاهش عواقب قحطی نکرد بلکه با خرید عمده گندم و مواد غذایی داخلی و کوتاهی از وارد کردن آذوغه از هند و عراق و منع وارد کردن مواد غذایی از ایالات متحده و پرداخت نکردن درآمد های نفتی ایران بر شدت بحران افزود. 🔵نویسنده عقیده دارد نکته مهم درباره این برهه از تاریخ کشور ما آن است که حقایق مربوط به آن پنهان و ناشناخته مانده است از این رو با استفاده از منابع و اسناد به روشن ساختن زوایای آن پرداخته است. 🔶 مشخصات زبان کتاب فارسی تعداد صفحات 359 ناشر موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی نویسنده محمدقلی مجد مترجم محمد کریمی http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
30.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰برنامه پندار - شبکه ۴ سیما - ✅موسی نجفی : 🔴نقدی بر پرسش مشهور عباس میرزا از ژوبر فرانسوی که برخی آن را آغاز نگاه به غرب می دانند ۰ 🔵بررسی قسمت سالم تر نظام قاجاری یعنی جریان عباس میرزا و امیر کبیر هر چند ضد اجنبی هستند ولی در برابر تجدد و علل پیشرفت غرب واکنش فکری نداشتند و بیشتر به استقلال سیاسی توجه داشتند۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰خط تاریخ در سیاست دکتر موسی نجفی: ✅آنچه از جریان اصیل هویت اسلامی که ریشه انقلاب کبیر اسلامی است و همچنین از شهادت مردانی چون حاج قاسم برای امروز و فردای ایران مهمتر است، همانا گم نشدن این خط در سیاست است ۰ فرقی ندارد خط در سیاست گم شود یا در تاریخ ؛ نتیجه یک چیز است: 🔶گم شدن راه🔶 🔴خط که در تاریخ گم شود ، شاخص سیاست هم مفقود می شود ، این یعنی شخصیت و هویت یک ملت آسیب دیدن؛ و بصیرت نداشتن ؛ آنوقت آنچه این چرخه معیوب را کامل می کند، 🔶 همانا سلطه بیگانه و بیگانه پرستان است 🔶 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش انتقادی یکی از مخاطبین محترم درباره انتخابات ریاست جمهوری ✅در تحلیل کلی انتخابات اخیر و *مشارکت اقلیتی* آحادِ توده جامعه اعم از اصناف و سنوخ مختلف ، عده کثیری از نظریه پردازان درون نظام و برون نظام اعم از جبهه های گوناگون با جریانات فکری مختلف از *مخدوش شدن جمهوریت و عقیم شدن مزایای بالفطره و طبیعی رفراندوم و صندوق رأی در جمهوری اسلامی ایران سخن گفتند .* عده ای از مرگ مغزی نظام در امر مردم سالاری و دموکراسی سخن به میان آوردند و گفتند جمهوری اسلامی دچار ویروس تک صدایی شدن است و عده ای از تحجر سازمان یافته در ساختار نظام که موجب قهر مردم با صندوق های رای شده است سخن گفتند .. *مقام معظم رهبری به صراحت در تریبون های مربوط به سالهای گذشته همه پرسی کشور های با ۴۰ و ۵۰ درصد مشارکت و نهایتا مشارکت اقلیتی رو به عقب ماندگی و عدم مشروعیت نظام سیاسی تعبیر و تفسیر کردند ..* وضعیتی که امروز خودمان به آن دچاریم 🔶همان طور که مستحضرید پیرو سخنان امروز رهبری با مسئولان دستگاه قضا *ایشان انتخابات اقلیتی رو به حماسه تفسیر و تعبیر کردند !* که در تناقض با فرمایشات پیشین ایشان است . ایشون در بخشی از بیاناتشون فرمودند : *این انتخابات حقاً و انصافاً یک حماسه بود !* 🔷 بنده معتقدم مشروعیت سیاسی نظام شدیدا در خطر است و امروز حکومت در سطح گسترده دچار انسداد سیاسی است و برای برون رفت از این بحران سریعا باید چاره ای از جنس مبانی معرفتی اجرایی گزید و انجام داد .. ایشان در حالی از *آرای باطله به علاقه مندی به نظام* تعبیر کردند که در تاریخ انقلاب این امر از نوادر معاصر ماست و *خود شخص رهبری فتوا به عدم جواز و تحریم رأی سفید در صندوق های اخذ رای صادر کردند* . 🔶آیا تعارضات در بیانات اخیر رهبری و تضاد های نظام سیاسی و نهاد های حکومتی مشکِّل بحران جدید به جای حل بحران های پیش آمده نیست ؟* معتقدم تضاد های سیستماتیک موجود در کلام رهبری و نهاد های سیاسی و تضاد بین کلام رهبری با نهاد های سیاسی منجر به *بحران عقب افتادگی تاریخی* خواهد شد . نادیده گرفتن اقتضائات و تحمیلات پیش آمده تولید ایدوئولوژی خسته بسته متعصب و متقلب خواهد کرد که به تمرکزگرایی خواهد انجامید که بدون ظرفیت معرفتی تنها منابع قدرت سیاسی رو قبضه خواهد کرد و به توتالیتاریسمی تاریک و متحجر خواهد انجامیز . 🔷معتقدم امروز با *حکومت منهای جمهوریت* مواجه هستیم که صدای اقناعی حداقل برای طبقه متوسط و ضعیف نخواهد داشت و صامت است . 🔵جواب : 🔴نجفی : با سلام و تشکر ، از مجموعه مطلب ارسالی شما بیش از ده پرسش تقریبا مفصل و اساسی می توان استخراج نمود ؛ و قاعدتا پاسخ به همه آنها وقت زیادی می طلبد؛ اما در جواب کلیت مطالب شما چند نکته به نظرم مهم می آید : 🔶اول : برخی مطالب مطروحه درست و برخی غیر موجه و در مواقعی مخلوطی از درست و نادرست را عنوان نموده اید ؛ لذا جواب متقن و منطقی بیشتر در برابر پرسش دقیق و صورت مسئله علمی می تواند مطرح باشد ۰ 🔷دوم : در طرح پرسش،پیرامون مسائل سیاسی روز و بخصوص انتخابات ریاست جمهوری که به متن زندگی مردم مرتبط است ، حب و بغص و تبلیغات و هیجانات ، بخش مهمی از ذهنیت ها را شکل می دهد و نمی گذارد ابعاد درست و جامع مسائل در شکل واقعیش با جامعیت مطرح گردد و تفکیک آنها از هم کار مشکلی است ۰ 🔶سوم : در مسائلی که پای معیشت و منفعت توده مردم وسط باشد بسیاری از موضوعات و فروعات پوپولیستی و حتی ژورنالیستی از،عمق بررسی و جامعیت نگاه ما کم می کند ۰ 🔷چهارم : بررسی موضوعات مختلفی که شما گفته اید مجموعه ای از علوم مختلف را می طلبد در این زمینه جامعه شناسی سیاسی و اندیشه سیاسی و جامعه شناسی تاریخی و حتی نوعی فلسفه تاریخ اولویت بیشتری خواهند داشت ۰ لذا محدوده جواب از چند تحلیل سیاسی زودگذر فراتر می رود ۰ ادامه 👇👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi