🔰تقی از توپ خالی شاه نمی ترسد
(از توپ خالی ناصرالدین شاهی تا توپ خالی امریکایی )
✅به مناسبت ۱۳ تیر ماه ، یکصد و ششمین سال رحلت مرحوم آیت الله العظمی آقا نجفی اصفهانی
✅روزی ناصرالدین شاه به خاطر یک مسئله ای مرحوم آیت الله شیخ محمد تقی آقا نجفی اصفهانی را به تهران احضار کرد، اما ایشان نمی پذیرفتند اما با اصرار علمای تهران و با احترام و استقبال مردم به تهران آمده و در ساعت مقرره در شمس العماره برای ملاقات شاه رفت، ولی او که از این ملاقات ناراضی بود، یکی از علمای اصفهان را با خودش به عمارت شمس العماره برده و در آن جا تا آمدن شاه مشغول مباحثه شدند! شاه وارد شد، ولی آن دو نفر گرم مباحثه بودند و کمترین توجهی نداشتند! با این که معتمد الدوله پیش دوید و ورود اعلیحضرت قدر قدرت را اطلاع داد، باز تعمداً آقا نجفی به روی خودش نیاورد تا شاه به آنها نزدیک شد. ناگهان آقا نجفی سر بلند کرد و با لهجه اصفهانی گفت: « شاه شومائید؟ »
شاه از این عمل که توهین عمدی نسبت به او بود سخت برآشفته شد بدون اعتنا و تکلم با آقا نجفی، برگشت و از تالار قصر خارج شد و در حالی که با کلمات زننده و تند خود تهدید می کرد بیرون رفت. غضب شاه، اتابک و رجال درباری را سخت به وحشت انداخت و مضطرب گردید. آقا نجفی هم برخاست و عصازنان راه خود ر ا گرفت که برود. اتابک با رنگ پریده متوحشانه پیش دوید و گفت: آقا چرا این طور فرمودید؟ امروز اختیار جان و مال تمام مملکت در اختیار اعلیحضرت است. این عمل اگر برای شما فرضاً خطر نداشته باشد برای ما بسیار خطرناک است.
آقا نجفی که به در خروجی قصر نزدیک می شد و این کلمات تهدید آمیز وزیر اعظم را می شنید، ناگهان چشمش به توپی که در آنجا کار گذاشته بودند افتاد. بدون توجه به تهدیدات صدر اعظم، کلام او را قطع کرد و با لحن تمسخرآمیز گفت:
آقای صدر اعظم باشی! این درازه چی است؟!
صدر اعظم : این توپ است.
آقا نجفی : توپ چی است؟ از همان توپ هایی که بچه ها بازی می کنند؟
صدر اعظم : نخیر.
این توپی است که در آن باروت می ریزند و آتش میزنند. آقا نجفی : باروت چی است؟ در قرآن فقط هاروت و ماروت است، باروت چیست؟
صدر اعظم : باروت دانه های سیاهی است که وقتی آتش به آن برسد منفجر می شود.
آقا نجفی : وقتی توپ آتش گرفت چطور می شود؟
صدر اعظم : اگر به هر کس گلوله اش برسد، قطعه قطعه خواهد شد.
آقا نجفی پیش رفته و جلو توپ ایستاده و می گوید: آقا صدر اعظم بفرمائید به این توپ در برود و مرا قطعه قطعه کند.
اتابک اعظم : این توپ خالی است و حالا در نمی رود!
آقا نجفی نگاه تمسخر آمیزی به اتابک انداخته و در جواب تهدیدهای او می گوید: به شاه بگویید که:
" تقی از این توپ خالی شاه نمی ترسد!!"
🔴برگرفته از کتاب حکم نافذ آقانجفی ، تهران ، انتشارات موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران ، ۱۳۹۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
پرسش یکی از مخاطبین محترم
🔰عرض سلام و ادب و احترام
سالها قبل در یکی از کتب شهید مطهری( که احتمالا از سخنراییهای ایشون بود) خوندم که ایشان نقش ایرانیان را در سقوط اندلس دخیل میدانستند ومعتقد بودند که ایرانی ها در سقوط اندلس سهیم بودند درخواست من از شما اینه که در صورت امکان این مورد را توضیح داده وبفرمایید که ایا امروز ما شامل تکرار این وضعیت برای خودمان هستم ( به حکم سنت الهی)
سپاسگزارم از شما
✅جواب :
✅نجفی :
با تشکر از پرسشگر محترم ، مطلبی که فرمودید یعنی سقوط اندلس ، تا جایی که من به یاد دارم از نظر استاد مطهری تمدن اسلامی اندلس از مهمترین ادوار و نشانه های پیشرفت و شکوه تمدن اسلامی در مقابل مغرب زمین است و ایشان سقوط آن را در کتاب انسان و سرنوشت جزیی مهم از عوامل "انحطاط مسلمین" می دانند ؛ اما به نظرم ، ایشان در جایی نگفته اند که ایرانیان در این سقوط و انحطاط مقصر می باشند ۰ چرا ؟
چون اولا مرحوم استاد مطهری ، انحطاط و سقوط اندلس را از نظر داخلی به یک سلسله عوامل درون زای فساد و تباهی فکری و اجتماعی پیوند زده و از نظر عامل بیرونی ، خود اروپائیان و صلیبیون متعصب به قدر کافی انگیزه و نفرت و خوی وحشی گری نسبت به اسلام و مسلمین داشته اند و اسناد و مدارک تاریخی نیز به اندازه کافی در این زمینه وجود دارد ۰
✅و اما در مورد نقش ایرانیان ، مطلب عجیب و ادعایی سخت غیر علمی را مطرح می نمایید ؛ چرا که همگی می دانیم سقوط و یا "فتح قسطنطنیه" توسط سلطان محمد دوم ملقب به سلطان محمد فاتح در سال ۱۴۵۳ میلادی صورت گرفته است و در مقابل این پیروزی بزرگ مسلمین علیه غرب صلیبی ، آنان نیم قرن بعد در سال ۱۴۹۲میلادی بر اندلس مسلط گشتند و به نوعی تحقیر سقوط قبلی را با آزار و شکنجه و فشار و تضییقات فرهنگی مسلمانان بزعم خود جبران نمودند ؛ اما نکته قابل توجه اینجاست که در این زمان در شرق عالم اسلامی ، ایران صفوی حتی ظهور هم ننموده است و طلوع صفویان و استقلال مجدد ایران در سایه مذهب تشیع بعد از این تحولات تاریخی است و البته ایران تا دهه های آتی به امور داخلی خودش دل مشغول داشته و از طرفی نیروی قدرتمند و البته طماع و ایدئولوژیک یعنی امپراطوری عثمانی هم بین ایران صفوی و اروپا جدید همچون دیواری آهنین حائل بود و لذا ایران نه از نظر توان نظامی و یا موقعیت سیاسی و اجتماعی و نه از نظر جغرافیایی در شرایطی نبوده است که بخواهد تاثیری در اندلس داشته باشد ۰
✅اما درباره سنت" تکرار تاریخ "می توان گفت اگر شرایط و عوامل، مشابه بوده و مانع و عامل بازدارنده و تاثیر گذار جدیدی در کار نباشد ، این اتفاقات ، تکرار میشود ؛ هر چند به نظرم سیر حکومت و تمدن در مشرق اسلامی بخصوص ایران شیعی تفاوتهای زیادی با مغرب اسلامی و اندلس داشته و دارد و از این نظر شبیه سازی کاملی شاید صورت نگرفته باشد ۰ البته تفاوت زمانه و تحول ماهیت دشمنی "غرب صلیبی" با "غرب سکولار" هم بایستی در نظر گرفته شود ۰
🔴لازم به یادآوری است تاثیرات و تبادلات علمی بین مغرب اسلامی با مشرق اسلامی خود سخن دیگری است و فصل مهمی در تاریخ علم اسلامی است ۰
موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰۱۲ شهریور روز شهادت رئیسعلی دلواری
🔴 با گذشت بیش از یک قرن پس از شهادت رئیس علی دلواری قهرمان خطه جنوب ایران علیه استعمار انگلیس می توان ثابت نمود آزادیخواه واقعی بودن و همزمان علیه بریتانیا قیام نمودن قابل جمع است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰درسی تاریخی از دلیران تنگستان به رهبری رئیس علی دلواری علیه استعمار انگلیس:
✅ اعتماد نکردن به آلمان علیه مبارزه با انگلیس و اصولا غیر قابل اعتماد بودن اروپائیان درس اول استعمار شناسی است۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰جایگاه تاریخی و استکمالی مکتب جعفری
(به مناسبت شهادت امام جعفر صادق (ع))
✅مکتب جعفری حلقه واسط و رابط اصلی بین "نظام
علوی" با" تمدن رضوی" است ۰ در حقیقت آنچه که تکمیل کننده "نهضت حسینی " و حاکمیت دینی اهل بیت (ع) در سیر از "اجمال" به "تفضیل" برای رسیدن به عهد دینی است همان بسط معارف و علوم اسلامی است که در مکتب جعفری تبلور یافته است و در ادامه این "سیر متعالی" انسان ۲۵۰ ساله، همانا تمدن رضوی است که معنا و مفهوم تازه و ظرفیت والا و بدیعی را در خط امامت نمایان می سازد ؛ خطی که با "نظریه مهدویت" به اوج کمال خود می رسد۰ مکتب جعفری نشان دهنده نشاط علمی و ضرورت اجتهاد فرهنگی و نظری برای حفظ هویت مستقل شیعه در چشم انداز تمدن برتر است۰
🔴برگرفته و خلاصه شده از فصل چهارم کتاب تمدن رضوی
https://eitaa.com/drmousanajafi
5.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰مناظره دکتر نجفی با دکتر زیبا کلام
⭕️⭕️ بیشترین اسامی و نام ها در بین مردم ایران کدام است ؟
✅چه خوب می شد اگر همه ادعاها به این واضحی قابل بررسی و اثبات بود۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
"امیرعلی" و "فاطمه" درصدر نامهای منتخب ایرانیان
ثبت ۷۶۴ هزار واقعه ولادت و ۱۸۱ هزار فوت در ۶ ماهه اول سال در کشور
@befahmim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰ضرورت بینش تمدنی در تاریخ حیات انسان ۲۵۰ ساله و تاریخ سیاسی اسلام
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰درسی از فلسفه تاریخ برای سیاست امروز
(به مناسبت ۲۱ تیر ماه سالروز قیام مسجد گوهرشاد مشهد در تاریخ و مسئله "نم " نکشیدن ایمان مردم!! در سیاست امروز)
✅ما معمولا عادت کرده ایم در ایام خاص و وقایع مهم ، یادی از آن موضوع خاص بنماییم و مانند ویترین خاک گرفته یک مغازه قدیمی ، درش را باز کنیم و بعد از گردگیری سالیانه دوباره درش را ببندیم؛ اما اگر بدانیم برخی وقایع تاریخی تا چه حدی در حیات فکری و ذهنیت امروز ما موثرند، شاید به وقایع گذشته مانند میراثی گرانقدر و با ارزش نگاه می کردیم ۰ مثال مهم یکی از این وقایع تاریخی ، گرامیداشت روز ۲۱ تیر ماه سالروز قیام مسجد گوهرشاد مشهد و شکستن ارعاب پلیسی قزاق قلدری است که با دست خارجی ، شاه ایران شده بود ۰ اما با همه ارزشهایی که این روز بخصوص در ارتباط با حجاب و عفاف دارد و صدها نکته ظریف دیگر که همگی چون گنجی ارزشمند در حافظه ایران و ایرانی مانده است، مسئله قیام گوهرشاد دارای یک نکته "فراتاریخی" و در حقیقت نوعی" فلسفه تاریخی" عمیق است که از زمان خودش جدا شده و به عصر و زمانه ما پیوند می یابد۰
و اما آن نکته مهم و درس تاریخی :
✅قیام مسجد گوهر شاد در اوج استبداد و سرکوب رضاخانی اتفاق افتاد و در زمانی که به اصطلاح "استبداد منور ایرانی " متشکل از دو جزء ، قلدری شاه و فرنگی مآبی حلقه برلین فکر می کردند چیزی به نام سنت و فرهنگ دینی وجود ندارد که به نقد و تا چه رسد به "نفی" برنامه های آنان بپردازد ، ولی به ناگاه از دل توده های با ایمان مردم و به طور خودجوش ، در مقدس ترین نقطه ایران یعنی حرم امام رضا (ع) نغمه مخالفت بلند گشت و چون واقعی و از قلب و روح یک ملت سرچشمه گرفته بود ، صدایش شنیده شد و هر سال در تاریخ نغمه اش بلند و بلندتر گردید ۰ اما درس سیاسی شفاف امروزی این واقعه این است که کسانی در بین رجال سیاسی و فرهنگی و حتی صاحب نظران از سر سطحی اندیشی و نشانه های غلط علمی فکر می کنند سکوت همراه با نجابت مومنین و دینداران در هیاهوی فضای مجازی و مطبوعاتی و رسانه ای ، نشان از خاموشی و یا سستی و یا از بین رفتن این سرمایه عظیم و عمیق و مستور ملی دارد۰ تجربه تاریخی به ما میگوید این افراد سخت در اشتباهند چرا که این نیرو و آتشفشان عظیم ایمان و باور ملی و دینی هر وقت که احساس خطر نموده ، درست از نقطه ای که کسی فکرش را هم نمی کرده است ظهور نموده است ؛ همچنانکه نویسنده بخت برگشته مقاله روزنامه اطلاعات علیه امام خمینی در سال ۱۳۵۶ و دهها نفر دیگر هم فریب این سکوت را خوردند و فکر کردند حادثه و واقعه دیگری در کار نیست و این آتشفشان واقعا خاموش شده است۰
🔴 اما در آخر فقط می ماند ذکر یک نکته که جناب سید حسن مدرس آن مرد بزرگ تاریخ هشدار داده و به نظرم باید به درستی شنیده شود، سید معتقد است که:
باید این انبار باروت (ایمان و اعتقادات مردم)را حفظ کنیم و مواظب باشیم این "ایمان ملی" نم نکشد وگرنه با صدها جرقه و شعله منفجر نخواهد شد۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین
سلام
ممنون از مطالب مفیدتون
✅آیا استاد نجفی به منظور دانستن تاریخ و فهم درست تاریخ و تحلیل صحیح آن، سیر مطالعه تاریخی ارائه داده اند
هم برای تاریخ خوانان و هم برای کسانی که می خواهند توی تاریخ متخصص بشوند
اگه ارائه دادند لطف کنید در کانال بگذارید!
اگه نه، لطفا از ایشون درخواست کنید این کار رو بکنند تا تاریخ خوانان و تاریخ دانان استفاده کنند
ممنونم
🔰جواب
نجفی
✅با تشکر از خواننده و پرسشگر گرامی به عرض می رسانم که قبلا در مورد مطالعه تاریخ مطالبی را عنوان کردم ولی چون در ایام تعطیلات و سفارش اکید رهبر عزیز هم به دوستان جوان بیشتر مطالعه تاریخ است لذا این پرسش زیاد تکرار میشود ؛
۱ - البته اولین توصیه بنده به دوستان علاقمند به تاریخ این است که در مطالعه تاریخ عجله نکنند و با آرامش و پیوسته و به صورت مداوم این مطالعه را دنبال نمایند در حقیقت برای تاریخ خوانی یک قسمت مجزا و مهم در زندگی علمی خود باز نمایند و آن را به صورت کم ولی دائم ادامه دهند
۲ - مطالعه تاریخ سه بخش دارد : تاریخ نقلی ، تاریخ تحلیلی ، تاریخ فکری و نظری ؛ مطالعه هر کدام از این سه بخش راه خود را دارد و بخصوص که دو تای اولی مقدمه سومی (تاریخ اندیشه) است ولی متاسفانه برخی دوستان جوان ، عجول بوده و بدون مقدمات اولی به سراغ این قسمت نظری تر می روند
۳ - تاریخ خوانی با تاریخ دانی و تاریخ پژوهی فرق عمده و رتبی و کیفی دارد ؛ لذا دوستان جوانتر بایستی چند سالی فقط در مرحله اول یعنی تاریخ خوانی باقی باشند
۴-در ابتدای خواندن تاریخ ، از اظهار نظرهای شتاب زده و هیجانی خوداری نموده و بخصوص تاریخ را با استاد مورد اعتماد و صادق بخوانید و دست تان را در هر دستی نگذارید چرا که رهزن فکر و غارتگر ایمان در این مسیر بسیار زیاد است و شگل گیری اولیه فکری در برداشت های بعدی نقش مهمی دارد
۵ - آنچه به توانایی و استطاعت من مربوط میشود و برای رساندن این بار و مسئولیت به مقصد لازم است در مراحل اولیه ، خواندن دو کتاب تاریخ معاصر ( کتاب "تاریخ معاصر ایران" که کتابی است با حجم کمتر چاپ نشر آرما و کتاب" تاریخ تحولات سیاسی ایران" که کتاب قطورتر و بزرگتر است و چاپ نشر موسسه تاریخ معاصر) و چون این دو اثر تالیف دو نفر است و دکتر حقانی هم در تالیف آن نقش داشته اند لذا کتاب تا حدود زیادی حاوی دو تخصص تاریخ و اندیشه سیاسی است بنابراین هر سه حوزه یعنی تاریخ نقلی و تاریخ تحلیلی و تلریخ فکری را شامل میشود البته بعد خواندن درست هر یک از این دو منبع میتواتید با مراجعه به صدها منبع معرفی شده در کتاب و با راهنمایی اساتید به سایر مباحث عمق بیشتری بدهید
اگر بعدا و در مراحل بعدی پرسشی باشد از جوابگویی مضایقه ای نداشته و ندارم ولی فعلا به همین مقدار بسنده می کنم ۰
🔴موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نظریه "تمدن نوین اسلامی" طرحی در برابر "نظم نوین جهانی" است
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰از اعتدالیون مشروطه تا جریان منادی اعتدال امروز
(عبرت تلخ از سیره سیاسی و ترور آیت الله سید عبدالله بهبهانی)
✅۲۵ تیر ماه سالروز شهادت سید عبدالله بهبهانی فرصت خوبی برای مرور تاریخ فکری و پنهان تر مشروطه است ؛ در این میان بررسی مجدد شخصیت های عصر مشروطیت می تواند برای امروز راهگشا باشد.
پیروزی فرقه افراطی دمکرات و سپس نفوذ انگلستان در برخی نهادها و افکار مشروطه خواهان و در نهایت غلبه سلطنت پهلوی دست به دست هم داد تا تاریخ مشروطه و بالتبع برخی بازیگران عصر مشروطه بر اساس منافع و سیاست های گفته شده تفسیر و تعبیر شوند. هر چند وقوع انقلاب اسلامی توانست برای مدتی این جریان تاریخ نگاری را از انحصار در آورد، ولی بی تجربه گی این گروه و سپس هجمه شرق شناسی نوین به آنان تفکر رسمی حاکم بر مشروطه و تاریخ نگاری سکولار، دوباره جنگ را به آزمونی جدید مبدل نمود و این بار تاریخ و اندیشه های مشروطه آزمونی شد، برای اثبات خدمت و خیانت و عبرت ها و دعواهایی که سیاست به تاریخ حواله می داد.
در این رابطه طبیعی است که منزلت و نقش و تاثیر شخصیت های تاریخی ثابت نمانده و در این کشمکش ها جا به جا می گردد ؛
یکی از این شخصیت های تاثیر گذار مرحوم آیت الله سید عبدالله بهبهانی است. وی به دو دلیل مورد توجه تاریخ نگاری مشروطه قرار گرفته بود: اول اشتباه و تحلیل نادرست و خطای بزرگ او در شکستن حکم تحریم تنباکوی میرزای شیرازی که دربار شاه و عوامل کمپانی رژی سخت از آن استقبال کردند و دوم خط به اصطلاح" اعتدالی" که از وی در برابر علمای مشروعه خواه درست نمودند. تا اینجای کار سید عبدالله در تاریخ نگاریها پر رنگ است اما به هر حال او عالم دینی است و حتی از نظر شخصیتی با صلابت و قوی، به نحوی که در برخی منابع به او لقب "شاه عبدالله" داده اند؛ اما جریان به اصطلاح اعتدالیون بعد از بیرون رفتن جریان مشروعه خواه یک مدعی گردن کلفت و خطرناک و فرصت طلب دیگر هم پیدا کرد و آن هم فرقه افراطی دمکرات و یا به تعبیر آن زمان اجتماعی - عامیون بود. گروهی که طیف وسیعی از جوانان پرشور مشروطه را در خود جا داده ولی دارای سران افراطی و حتی نزدیک به سیاست های خارجی داشت و اتفاقا این افراد با نفوذ کلی روحانیون با هر گرایش چه مشروعه و چه مشروطه را برای خود خطرناک می دانست و قتل علمای بزرگ مشروطه و از صحنه خارج کردن آنان بیشتر در تاریخ حول نام آنان می چرخد. لذا نقش سید شهید بخاطر دو مطلب مذکور به ناگهان در تاریخ مشروطه رنگ می بازد و خیلی ظریف و سربسته به قتل او اشاره شده و پرونده اش را می بندند. خوب معلوم است اینگونه نورافکن انداختن بر تاریخ و روشن و تیره نشان دادن صحنه چقدر خاص و با جهت صورت گرفته است و درس هایی که این تاریخ به ما می دهد چقدر میتواند یک طرفه و سطحی باشد.
🔴من نمیدانم موضوع قتل یا ترور و یا از همه مهمتر شهادت سید عبدالله بهبهانی چقدر میتواند کفاره اشتباه تاریخی بزرگ او در قیام تنباکو باشد ؛ ولی فکر می کنم و می دانم داستان بلند زندگی آن فقید سعید بخصوص آخر کارش می تواند درس عبرت مهمی برای برخی مدیران بلند پایه فعلی بخصوص در قوه مجریه باشد، تا بیشتر فکر کنند و عبرت بگیرند و به دوستی ها و دشمنی های شان با دقت زیادتری توجه کنند۰
این شباهت سازی از این رو به ذهن متبادر میشود که برخی از این گروه های سیاسی معاصر هم خودشان را مثل گروه سید عبدالله بهبهانی ، اعتدالی و از اعتدالیون می دانند و گروه رقیب را تندرو و افراطی!!
والله اعلم
https://eitaa.com/drmousanajafi