چندی پیش به مناسبت تولد ۹۰ سالگی رضا داوری اردکانی رئیس سابق فرهنگستان علوم، همایش «داوری در ترازوی داوری» در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. موسی نجفی، رئیس این پژوهشگاه در اولین روز این همایش درباره داوری گفت: سنخ اندیشهورزی داوری اردکانی «عبور» است. نجفی این سخن را برحسب مراودات و معاشرتهایی که با داوری در طی سی ساله گذشته داشته است، بیان کرد. به بیان نجفی در همایش مذکور اولین آشنایی وی با داوری به سی سال پیش برمیگردد زمانیکه ایشان را در همایشی با موضوع فارابی در دانشکده حقوق ملاقات کرده است و این آشنایی به مباحثات و گفتوگوهایی منجر شد که تا به امروز هم ادامه دارد. در سرآغاز پرونده گفتوگو با اهالی فلسفه درباره داوری اردکانی تحت عنوان «فیلسوف فرهنگ» سراغ موسی نجفی رفتیم و با وی درباره ابعاد مختلف فکری استاد رضا داوری اردکانی، فیلسوف دوران معاصر گفتوگو کردیم؛ نجفی در حال حاضر رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است؛ وی صاحب «نظریه تکوین و تکون هویت ملی ایرانیان» در کرسیهای نظریهپردازی است و آثار متعددی در حیطه علوم سیاسی و فلسفه نگاشته که کتاب «مراتب ظهور فلسفه سیاست در تمدن اسلامی» وی جزو برگزیدگان کتاب سال است.
برای اطلاع از متن کامل این مصاحبه رجوع شود به ؛ https://www.mehrnews.com/news/5924073/
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
✅استاد در مورد سیر تاریخ قبلا هم فکر کنم پرسیده بودم
یک بار دیگه میشه بفرمایید:
اولا اینکه شما پیشنهاد میدهید اول تاریخ صدر بخونیم بعد معاصر یا بالعکس؟منبع مناسب چه پیشنهاد میدهید؟بخصوص برای تاریخ صدر؟
تاریخ ایران باستان چقدر در فهم ما تاثیر گذار و ضروری است؟منبع مناسب برای آن چیست؟
✅جواب :
نجفی :
به نظر من اینکه مطالعه تاریخ را از تاریخ اسلام شروع می کنید یا از تاریخ معاصر ، تفاوت چندانی ندارد و هر دو مورد به همدیگر مرتبط است ؛ اما اولویت در این مورد به روحیه و علاقه و نوع پرسشگری اشخاص بر میگردد ۰ اگر در مطالعه و تحقیق در تاریخ عمیق و دقیق شوید و نوعی" بینش تاریخی " برایتان در این روش تحقیق حاصل شود ، آنگاه به دنبال آن نوعی "بصیرت تاریخی" و البته "بصیرت سیاسی" به دنبال آن دیده خواهد شد۰
البته این ابتدای مسیر است و جنبه عمومی این کار است ؛ به دنبال آن هر مقطعی در تاریخ ، زاویه دید و افق خاص خود را مرتبط با آن جنبه عمومی دارد؛ شاید بتوان در مثال گفت تاریخ به طور کلی و نوع آگاهی که به انسان می دهد مانند پزشک عمومی است و مقاطع تاریخ اسلام یا معاصر و یا باستان مانند دکتر متخصص چشم و گوش و قلب است ۰ این تخصص ها هر چند برای خودشان عالمی دارند ولی مرتبط به کل بدن و پزشکی عمومی هستند ۰ در مورد بخش آخر پرسش ، البته به نظرم تاریخ اسلام و تاریخ معاصر در حیات امروز ما نقش بیشتری نسبت به تاریخ باستان داشته باشند ۰ اما قدر مسلم مطالعه تاریخ ایران باستان هم در حد خود بینش زا و مهم است اما بیشتر جنبه مقدماتی نسبت به دو مورد قبلی دارد ۰
🔵اگر سلیقه و منش تحقیقی مرا خواستید بدانید به نظر می رسد تاریخ بعد از این دو مرحله به دو شاخه روایی و مستند با نظری و اندیشه ای تقسیم می گردد ؛ و من خودم شاخه دوم را در کارهای علمی بیشتر می پسندم۰
🔴موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
2_1152921504640000993.m4a
4.94M
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
✅سلام به استاد گرامی
سوالی مبنایی در خصوص تاریخ در ذهن حقیر وجود دارد که از جنابعالی استمداد پاسخگویی آن را دارم .
استاد گرامی چگونه می توان مسائل تاریخی را پذیرفت در حالی که این مطالب اغلب زاییده ذهن مورخ و نظر شخص مورخ و نیز دیدگاه شخصی او از گذر زمان است ؟
فرضا دیدگاه بنده با دیدگاه شخص دیگر ، از انقلاب و دستاوردهای آن بسیار متفاوت است و تبعا در نگارش تاریخ انقلاب نیز وجه تمایز فراوان خواهد بود . ممنون.
🔴جواب :
🔵نجفی : لطفا به پاسخ شفاهی در بالا مراجعه بفرمایید👆
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰همایش ملی نفوذ و سلطه
✅چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲
مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی
🔴دکتر موسی نجفی : فلسفه شناخت استعمار
دو امر مهم و به هم پیوسته در ذات انقلاب اسلامی :
🔶آوردن دین از حاشیه به متن جامعه
🔷مبارزه با سلطه و نفوذ اجنبی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰همایش ملی نفوذ و سلطه
✅چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲
مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی
🔴دکتر موسی نجفی : فلسفه شناخت استعمار:
🔶چرا مرحوم امام راحل برای شناخت استعمار از لفظ استکبار استفاده نموده و واژه امپریالیسم را بکار نمی بردند؟
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
✅چند موضوع سیاسی و تاریخی برای کار پایان نامه میخواستم کمکم کنید ممنونتون میشم۰
✅جواب :
نجفی :
با سلام خدمت دوست دانشجوی گرامی ؛ پرسش شما کمی عجیب است ! چرا که من نه شما را می شناسم و نه میدانم در چه رشته ای و در چه مقطعی هستید ؟! بنابر این به نظر خودتان چگونه میتوانم به شما موضوع پایان نامه معرفی کنم ؟!
🔶و اما نکته مهم دیگر این است اگر شما و رشته تان را هم می شناختم ، برای پرسش شما پاسخ شفافی نداشتم ؛ چرا ؟
چون موضوع پایان نامه گام آخر در دوره تحصیلی تان و البته مدخل جدیدی برای ورود شما به دنیای تحقیق و نوشتن و تفکر است ۰ از طرفی این شما هستید که بایستی آموخته های خود را در دوره تحصیل با یک موضوع مناسب به سرانجام و به منزل برسانید ۰ اولین گام این سیر طبیعی ، داشتن ایده برای نوشتن پایان نامه است ۰ اگر به این نقطه و سطح علمی نرسیده اید بدانید دانشجوی خوبی نبوده اید و باید در طی کردن مراحل قبلی دوباره تامل نمایید ؛ البته من خودم در در این موارد وقتی با چنین پرسشی از سوی دانشجویان کلاسم مواجه میشوم به آنها میگویم، چند موضوع خودتان فکر کرده و بیایید در مورد آنها با هم گفتگو نماییم ؛ بعد از بحث و حک و اصلاح، معمولا دانشجو به توانمندی و علاقه و مسیری که باید برود بیشتر وقوف حاصل می نماید ۰ او مطابق علاقه و ذوق و معلوماتش موضوعی را پیشنهاد داده و من در پرورش و تکمیل کمکش میکنم ۰
🔴موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰همایش ملی نفوذ و سلطه
✅چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲
مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی
🔴دکتر موسی نجفی : فلسفه شناخت استعمار:
🔶استعمار در کدام یک از ابعاد بیشترین ضربه را به ایران زده است۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰مردان هسته ای ما و مردان عنکبوتی آنها
موسی نجفی:
✅برای بغض فرو خفته شهادت مرد هسته ای
(۷ آذر شهادت شهید فخری زاده)
🔴شاید شما هم کارتون و یا فیلم سینمایی مرد عنکبوتی را بارها دیده باشید ؛ مرد عنکبوتی نسل امروز ، نوع پیشرفته تر "سوپر من" نسل دیروز است۰ مرد عنکبوتی با تارهای دستش و با قدرتی فوق العاده از این ساختمان به آن آسمانخراش پرش می کند، فاصله زمین و هوا را مثل عقاب با شیرجه در چند ثانیه طی می نماید، مرد عنکبوتی حامی مردم شهرش می باشد ، هر کسی که بخواهد به این شهر چشم زخمی و یا حمله ای داشته باشد ، اوست که نمی گذارد آب از آب تکان بخورد؛ اگر کسی را از طبقه صدم به پایین پرتاب کنند!! این مرد عنکبوتی است که در لحظه آخر و قبل از برخورد با زمین او را از مرگ حتمی نجات می دهد ؛ آخر مرد عنکبوتی همه جا هست و از بالا و پایین مواظب شهرهایی است که آسمانخراش های بزرگ دارند و آدمهای بد قصد رخنه در آن شهرها را می کنند !!
اما مرد عنکبوتی یک ویژگی عجیب دیگر هم دارد ، و آن این است که ناشناس است و با اینکه یکی از همین مردم عادی است ولی بخاطر نقابش ناشناخته مانده است؛ خودش هم اصرار دارد ناشناس بماند و رمز موفقیتش هم در این پنهان بودن و ناشناس ماندنش است ۰ مردم بالا و پایین شهر آسمان خراشها هم از پیر و جوان و بچه و کودک ، مرد عنکبوتی را دوست دارند و او را تحسین می کنند ۰
امروزه به کمک تکنیک های هالیوودی مرد عنکبوتی به همه دنیا صادر شده است و تمام بچه های جهان او را می شناسند و عاشقانه دوستش دارند؛ اصولا مگر می شود مرد عنکبوتی را دوست نداشت ؟! او ناجی کره زمین است و همه ما باید او را دوست داشته باشیم و به بچه های خودمان یاد بدهیم که فرشته نجات سرتاسر عالم و این کره خاکی مرد عنکبوتی است۰
🔵 در مقابل در این طرف دنیا ، مرد هسته ای وجود دارد که نقاب ندارد اما ناشناخته مانده ! از ساختمانهای بلند بالا و پایین نمی پرد و اصولا مرد هسته ای ما پرواز بر فراز آسمانخراش ها را بلد نیست۰ او خیلی معمولی روی زمین راه می رود البته او هم بچه ها و مردم شهر ما را دوست دارد و از افتادنشان جلو گیری می کند و با دشمنانشان مبارزه می کند ؛ هر چند بچه های ما او را نمی شناسند و اصلا از وجودش خبر ندارند چرا که رویای مرد عنکبوتی جایی در ذهن و دلشان برای او باقی نگذاشته است و همه آنها دلشان میخواهد مرد عنکبوتی باشند!! ولی بچه ها درست نمی دانند که خواب راحت شب های آنها و پدر و مادرانشان نه از صدقه سر مرد عنکبوتی بلکه بخاطر مرد هسته ای است که هر روز او را می بینند ولی هرگز او را نمی شناسند ۰
با همه این اوصاف و توانمندیها و برتریهای مرد عنکبوتی در برابر مرد هسته ای ، در اینجا یک اشکالی وجود دارد که البته نه تنها بچه ها بلکه بزرگترها و بزرگتر از بزرگترها یعنی دولتمردان هم فراموش کرده اند و آن این است که :
اصولا مرد عنکبوتی یک دروغ بوده و اصلا وجود خارجی نداشته و ندارد ۰
ولی از آن طرف ، مرد هسته ای زنده و واقعی و قابل لمس است ۰
هر چند به بچه ها گفته شده مرد عنکبوتی هیچگاه نمی میرد، ولی مرد هسته ای چون واقعی است و خون در رگ دارد مردنی است و می تواند برای مردمش بمیرد۰
نمیدانم آیا ممکن است روزی بچه های ما بزرگتر که بشوند بفهمند که مرد هسته ای ما را سازندگان و خالقان مرد عنکبوتی کشته اند ؟
در این میان یک معما و یا یک پرسش مهم آزار دهنده است و آن این است که چرا مردم ما مرد هسته ای و اصولا مردان هسته ای را درست نمی بینند و درست نمی شناسند ؟!!
شاید روزی برای این پرسش به این جواب برسند که این مرد عنکبوتی مآوا گرفته در ذهن و دل آنها بوده است که نمی گذاشته مرد هسته ای را درست ببینند و درست بشناسند ؟!
🔶اما افسوس و صد افسوس که دیگر مرد هسته ای در میان ما نیست ۰
🔶 سلام بر تویی که نشناختمت
🔶وَسَلَامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَيَوْمَ يَمُوتُ وَيَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰پرسش یکی از مخاطبین
✅با عرض سلام و تسلیت ایام، از استاد درخواستی داشتم که کتاب های خوب و مهمی ( چه مخالف مبانی انقلاب و چه موافق آن) که به دلایل سقوط پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی پرداخته اند را معرفی کنید.
با تشکر
🔰جواب :
نجفی:
با تشکر از دوست عزیز و پرسشگر ، به عرض تان می رسانم که به نظرم پرسش شما دو بخش مجزا و در هم تتیده دارد : اول سقوط رژیم شاهنشاهی پهلوی و دوم وقوع انقلاب اسلامی
هر چند از نظر زمانی و یا همزمانی ما از یک پدیده واحد و ممتد سخن می گوییم ولی در واقع از دو سطح گفتمان و دو ماهیت جدای از هم گفتگو می کنیم که یکی در اصل "سلبی و برانداز" و دیگری" اثباتی و ایجابی" است ؛ اما اینکه این سلب و ایجاب چه نسبت واقعی با هم دارند نسئله علمی مهمی است که فکر می کنم کمتر کسی تاکنون به آن پرداخته است و در اذهان و مشهور آن است که این نسبت "علت و معلولی" است ، یعنی با سقوط نظام پهلوی و نارضایتی از آن ، انقلاب اسلامی به وقوع پیوست ؛ این مطلب به این سبک مورد نقد و خدشه می باشد : چون فشار و ظلم یک رژیم سیاسی یک موضوع است و وقوع یک انقلاب دینی اسلامی شیعی موضوعی دیگر ۰ اگر این مطلب که نارضایتی مردم صرفا و به تنهایی می توانست انقلاب ایجاد کند ، در زمان رضاشاه پهلوی فشار و اختناق بسیار بیشتر از زمان پسرش بود ولی انقلابی توسط همین مردم رخ نداد البته این نارضایتی عمومی بستر و تسهیل کننده شرایط یک انقلاب هست ولی شرط لازم و کافی و "علت تامه " آن نمی باشد ۰ از طرف دیگر مسئله بر عکس است یعنی وقوع انقلاب اسلامی که با تحول در مردم شروع می شود در سر راه رشد خود با نظام حاکم درگیر شده و آن را ساقط و یا متحول می کند، مثل سرنگونی و سقوط رژیم پهلوی و تحول در ایران عصر مشروطیت۰
🔴🔵اما برای مطالعه هر دو قسمت می توان کتبی را معرفی نمود برای اطلاع از تحولات نظام پهلوی از ظهور تا سقوط می توان به خاطرات سران این رژیم و اسناد و مدارک ساواک و یا نهادهای حکومتی و حتی اسناد لانه جاسوسی امریکا و یا خاطرات سفرا و یا مقامات سیاسی و نظامی غربی مثل ژنرال هایزر و یا سولیوان و یا پارسونز انگلیسی اشاره کرد ۰
🔴🔵در مورد وقوع انقلاب اسلامی به غیر از تاریخ باید به اندیشه سیاسی و فلسفه تحول تاریخ و علوم و معارف دیگری هم توجه نمود ۰ هر چند راقم سطور اکثر تحلیل های داخلی و خارحی مربوط به وقوع انقلاب اسلامی را ناقص و حتی ضعیف می دانم ولی می توان به آثاری نسبتا قابل توجه که دیدگاه های مختلف و مفید داشته باشند را هم مورد اشاره قرار داد ؛ به عنوان مثال کتاب "انقلاب و نظریه اجتماعی " به دیدگاه های متنوع داخلی در مورد انقلاب توجه نموده و خلاصه نظرات هر یک را آورده است ۰
🔴موفق باشید۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰به مناسبت ۱۰ آذر ماه سالروز شهادت آیت الله سید حسن مدرس :
✅دیانت در سیاست بالاتر از دین در سیاست است
🔴دکتر موسی نجفی : اینکه مدرس گفته : دیانت ما عین سیاست ماست ، شاید معنای وسیع تر و عمیق تر از این جمله را می دهد، اگر می گفت "دین" ما عین سیاست ماست ۰ "دیانت" اعتقاد قلبی و عملی و واقعی است ۰ در سیاست امروز ما می بینیم برخی در نظر و گفته ، ورود دین در سیاست را قبول دارند ولی متدین به این مطلب نیستند ۰ یک از عللی که سیاستمداران غربی سیاست های خود را با تلاش و جدیت به پیش می برند این است که متدین و عامل به همان عقیده ای (سکولار) هستند که قبول دارند ۰ در حقیقت جمله شهید مدرس می تواند نقد برخی مدیران در چهار دهه گذشته و ریشه بسیاری از ضعف ها و ناکارآمدهای سیاست در ایران باشد ، چرا که متدین بودن و دیانت داشتن در سیاست بالاتر از صرفا دین را قبول داشتن است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰همایش ملی نفوذ و سلطه
✅چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲
مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی
🔴دکتر موسی نجفی : فلسفه شناخت استعمار:
🔶اندیشه خود برتری پنداری اروپا محور در مقابل هر سه مرحله نهضت و نظام و تمدن اسلامی مورد نفی واقع شده است۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
2_1152921504640003511.m4a
4.94M
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
✅سلام استاد
سوالی در مورد مطلبی که چندی پیش در مورد کتاب انسان ۲۵۰ساله منتشر کردید داشتم.
اساسا نشانه های رشد یک جامعه چیست؟چگونه میتوان به رشد جامعه ی مدینه قائل شد،در حالی که شواهد تاریخی و قرآنی خلاف آنرا نشان میدهند.آیا جامعه ای که چند بار در اموری که مربوط به ولایت پیامبر صلی الله علیه و آله مورد عتاب خداوند قرار گرفته،جامعه ای رشد یافته ست؟ آیا جامعه ای که در مقابل دستور صریح پیامبر صلی ا.. علیه و آله در روز غدیر ایستادگی میکند و به فرموده ی معصوم علیه السلام اغلب آنها مرتد (به معنای خودش) شدند،نشانه ای از رشد در آنها میتوان یافت؟ جامعه ای که چند سال پس از این به عنوان برده با یزید بیعت میکند و خلاصه جامعه ای را که نشانه های انحطاط آن در تاریخ پس از پیامبر صلی الله علیه و اله بسیار یافت میشود،نمی توان رشد یافته دانست.البته نمی توان منکر تحول و رشدجامعه ی مدینه پس از ظهور اسلام شد،اما به دلایلی به تدریج سقوط کرد و به نظر میرسد این انحطاط و سقوط،به نحو بارز در افرادی که در راس فرایند غصب ولایت حضور داشتند،ظهور یافت.
✅جواب :
نجفی : به پاسخ شفاهی در بالای صفحه مراجعه نمایید۰👆👆👆
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی :
✅کار بزرگ و جریان ساز یعنی اینکه "سیاست مقدس" مهمتر از "سیاست راهبردی" است مگر آنکه خود برنامه مقدس همان برنامه راهبردی ما باشد۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰سعادت دیدار با متفکر برجسته و فیلسوف معاصر دکتر رضا داوری
✅روز دوشنبه ۲۰ آذر ماه استاد و فیلسوف و متفکر برجسته جناب آقای دکتر رضا داوری از سر لطف و محبت به پژوهشگاه علوم انسانی تشریف آوردند ؛ این دیدار علاوه بر ابراز تجدید ارادت و علاقه همیشگی بنده به ایشان ، حاوی نکات و بهره وری علمی فراوانی نیز بود که در سخنرانی پر بارشان در پژوهشگاه انعکاس داشت ؛ همچنین در این مراسم از غرب شناس معاصر دکتر کریم مجتهدی استاد فلسفه و محقق برجسته نیز به عنوان استاد نمونه علوم انسانی تجلیل و تکریم به عمل آمد ۰ خداوند این دو خورشید فروزان عالم علم و اندیشه را محفوظ بفرماید ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
مراسم رونمایی از سه اثر دکتر رضا داوری اردکانی بهمناسبت فرا رسیدن هفته پژوهش، 20 آذرماه 402 در تالار تمدن پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد و دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به برخی زوایای وجودی پژوهشگاه و حوزههای فعالیت این مرکز علمی و پژوهشی اشاره کرد.
دکتر نجفی در ابتدای سخنانش ضمن خوشامدگویی به حضار گفت: به برجستهترین استاد علوم انسانی کشور، استاد داوری اردکانی خوشآمد عرض میکنم همچنین هفته پژوهش را به چهار نسل از محققان علوم انسانی که در جلسه حضور دارند، تبریک عرض میکنم.
دکتر نجفی با اشاره به شخصیت برجسته دکتر داوری ادامه داد: دکتر داوری تأثیرگذارترین فرد علوم انسانی شاید در نیمقرن اخیر یا جزو چند نفر تأثیرگذار کشور باشند که این تأثیر فقط در رشته فلسفه نبوده و در سایر رشتهها و جامعه علمی کشور هم مؤثر بودند. همچنین استاد داوری نسبت منطقی و فکورانهای با تحولات نیم قرن اخیر کشور، یعنی انقلاب اسلامی دارند.
برای مطالعه مشروح مباحث رجوع شود به :
https://www.ihcs.ac.ir/fa/news/24729/دکتر-نجفی-با-علوم-انسانی-باید-مشکلات-و-اولویت-ها-را-بهتر-بفهمیم
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousa
41.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰سخنرانی دکتر موسی نجفی در مراسم افتتاحیه هفته پژوهش،و تجلیل از استاد دکتر رضا داوری - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - ۲۰ آذر ۱۴۰۲
✅دکتر داوری تاثیر گذارترین متفکر دانشگاهی در دهه های اخیر است
🔴در آثار و منش دکتر داوری نسبتی عمیق با انقلاب اسلامی وجود دارد
🔵با توجه به نسبت دو حوزه تمدنی اسلام و غرب ما به ادبیات فاخر و نگاه نافذ ایشان می توانیم توجه داشته باشیم۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰تکثر فرهنگی و اجتماعی : پروسه تمدنی یا پروژه مدرن؟
✅پرسش:
آقای دکتر! اکنون، تکثر فرهنگی مشخصی در جامعه ما مشهود است. به نحوی که آدم احساس میکند آن یکپارچگی قبلی – که ذیل بحث هویت و از اجزاء مهم نظریات شما هم بوده و هست- دیگر وجود ندارد. این شهود و این احساس شاید در سالهای اخیر و به خاطر برخی ناامیدی های پیش آمده، تشدید شده است؛ و حتی برخی جریانات مذهبی و انقلابی احساس میکنند که انقلاب دیگر راهش را درست نمیرود. این را چطور میتوان توضیح داد؟ آیا بحث اخیر شما با عنوان تعلق تمدنی و تعلق فرهنگی، با این چالش نسبت دارد؟
🔴پاسخ:
✅دکتر نجفی:
یک تکثر، تکثر حاصل از رشد انقلاب و به صورت پروسه ای بوده است که اتفاقا نامطلوب هم نیست و به آن یکپارچگی هویتی هم ضربه نمی¬زند. اما از آن طرف هم ما دچار هژمونی غرب هستیم. تمدن غرب یک هژمونی خیلی سنگین تکنیکی در دنیا دارد و قدرتمند است و هنوز هم مخصوصاً بعد از فروپاشی قطب کمونیست یکهتاز میدان است. نه صرفاً آمریکا. به هر حال مدرنیته و تجدد در عالم حاکم است و خیلی از ابزارهای دنیا، ارتباطات، اقتصاد، منابع زیرزمینی و روزمینی، جنبش نرمافزاری، هنر و سینما دست اوست و اینها چیزهای کمی نیست. خب این هژمونی در جمهوری اسلامی هم که از اول مدلش، مارکسیستی نبود که درها را ببندد، رخنه کرده است و طبیعی است که در جامعه تکثر ایجاد کند.
پس تکثری که داریم از دو جهت است. یکی از زاویه رشد خود انقلاب. خود انقلاب ذاتاً یک حوزه زیست فراایرانی دارد. انقلاب که محدود به ایران نیست؛ بلکه در ایران مأوا گرفته است. اگر ما با جریان بیداری اسلامی نگاه کنیم، بیداری اسلامی صرفاً مال ایران نیست اما در ایران به رشد بالایی رسیده است که حالا دلایل زیادی دارد که چرا ایران؟ (یکی از دلایل، تشیع ایرانیان است. ولی فقط این نیست). فلذا این تکثر ناشی از فراملی بودن هم هست. اساسا مذهب خودش یک حالت فراملی دارد. مثل خود تمدن غرب. تمدن غرب صرفاً اروپایی نیست صرفاً آمریکایی نیست. خود آنها هم جهانی میدانند. هر چه حوزه زیست یک تمدن وسیعتر باشد حد اعتبارش هم بیشتر میشود. این در مورد انقلاب اسلامی نکته خوبی است واین حوزه زیست وسیع را شامل میشود. پس جهت اول تکثر، تکثر طبیعی و ذاتی شد که بر اثر رشد انقلاب به وجود آمده است. و اتفاقا تعلق تمدنی، تعلق های فرهنگی متعددی را در خود جای می دهد. و جهت دوم یک تکثر پروژهای و پروژهگونه که به وسیله تمدن غرب تحمیل میشود. این دو را باید از یکدیگر تفکیک کرد.
البته پروژهها نمیتوانند پروسهها را نابود کنند. فقط میتواند به تعویق بیندازد.
برشی از کتاب "فلسفه انقلاب اسلامی و آینده ما". نوشته موسی نجفی
جهت اطلاع بیشتر رجوع شود به :👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰فلسفه انقلاب اسلامی و آینده ما
مؤلف:
موسی نجفی
ناشر: آرما
ویراستار:
سمیهسادات حسینی
سال چاپ: 1398
نوبت چاپ: 1
تیراژ: 1000 نسخه
تعداد صفحات: 360
✅توضیح کتاب:
کتاب حاضر، تلاشیاست برای ارایه و معرفی فلسفه انقلاباسلامی، انقلابی که از دل سنت است، نو است و البته مبتلای به مدرنیته و از همین رو اقتضائات بسیار خاص و کمنظیری دارد. باشد که این اندیشه و تقریر، در کنار اندیشههای دیگری که چنین ثمرهای دارند، توضیح و بسط و رشد پیدا کنند تا انقلاباسلامی ایران راه خودش را با روشنی بهتری طی کند و حکیمان و شاعران و مجاهدان راه انقلاب، هویت راه برنده ایران شیعی را اینبار و در زمان ظهور حیات متناسب با انقلاباسلامی در هنگامه ابتلای به عالم مدرن، بیشتر و بهتر نشانمان دهند.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰به مناسبت ایام فاطمیه
✅بحث "مشروعیت" در دو نظریه "وصایت" و "خلافت"
( نشانه گذاری و نقش بی بدیل حضرت فاطمه سلام الله علیها در شناساندن امامت و ولایت و جریان شناسی در سرچشمه های انحراف)
🔴در مسئله بسیار مهم جانشینی پیامبر اکرم (ص) دو نظریه عمده وجود دارد:
۱ - نظریه نصب یا "وصایت " که امامت و ولایت و عصمت را شامل میشود ۲- نظریه" استخلاف " که مفاهیمی مثل "خلافت" و" اجماع " و "اهل حل و عقد " و حتی شورا و بیعت را در هم بر میگیرد ۰
🔹🔸🔹 در تاریخ اسلام و قرون بعدی تا به امروز بحث "مشروعیت" در هر دو نظریه از جمله مباحث سرنوشت ساز شیعه و سنی بوده است ؛ اما در این میان یک شاهد معتبر و زنده تاریخی از همان ابتدا توانست مشروعیت نظریه اول یعنی ولایت و جعلی بودن نظریه دوم یعنی خلافت را به طور شفاف و دقیق نشان دهد و آن حیات کوتاه ۷۵ و یا ۹۵ روزه و سپس شهادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) بعد از رحلت نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) است ؛
🔸🔹🔸 جدا شدن این دو خط عقیدتی از همدیگر و غصبی و انحرافی بودن جریان حاکم سیاسی فقط در قالب انتقادات و نوحه سرایی و خطبه خوانی دختر بزرگوار پیامبر میسر گردید و سپس مخفی بودن قبر مطهر و اجازه نداشتن خلیفه و باند حاکم در تشیع جنازه ، عدم مشروعیت نه تنها شخص خلیفه بلکه اصل جایگاه خلافت را در مقابل وصایت نشان داد ۰
🔹🔸🔹اگر نشانه گذاریهای حضرت فاطمه (سلام الله علیها ) در حقانیت امامت نبود شاید تبلیغات خلفا تا دهه ها و حتی قرون بعدی با مقدس جلوه دادن و مشروعیت سازی خلیفه و خلافت به عنوان تنها گزینه جانشینی ، وجود داشتن نظریه اصلی و رقیب دیگری را تا ابد منکر می شدند و یا آن را ساخته تاریخی قرون بعدی شیعه وانمود می کردند۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
34.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰سخنرانی دکتر رضا داوری به مناسبت هفته پژوهش در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - آذر ۱۴۰۲
🔴قسمت اول
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
42.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰سخنرانی دکتر رضا داوری به مناسبت هفته پژوهش در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - آذر ۱۴۰۲
🔴قسمت دوم
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
32.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰سخنرانی دکتر رضا داوری به مناسبت هفته پژوهش در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - آذر ۱۴۰۲
🔴قسمت سوم
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی :
✅قدسیت زدایی از نهضتها مهمترین عامل شکست ، توقف ، انحطاط و یا انحراف آنهاست ؛ از این جهت اصلی ترین عامل شکست مشروطه همانا "عرفی سازی" یک نهضت مقدس بود ؛ در صدر اسلام هم در حقیقت (خلافت ) عرفی سازی جریان قدسی (امامت ) بوده است ۰
🔴در غرب مدرن بزرگترین مشخصه سکولاریسم ، قدسیت زدایی از کل عالم و جامعه بشری است ۰ راهبرد اصلی انقلاب اسلامی و بزرگترین مواجهه اش با جوهره تمدن غرب تقابل با این روند نامقدس سازی است ؛ تقابلی که آینده اش جنگ تمدنهاست ولی ماهیت آن ، منازعه تمدن مقدس با تمدن نامقدس است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
27.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰درس دیروز برای سیاست امروز
✅شاید یکی از دلایلی که امام امیر المومنین علی علیه السلام در شورش علیه عثمان شرکت مستقیم ننمودند و حتی محاصره خانه او را هم شکسته ، برایش آب بردند ، شفاف نمودن فضای تیره و مرزبندی با جریانهای فرصت طلب بود ؛ البته در جبهه مقابل برای باند فاسد اموی تاریخ مصرف خلیفه تمام شده بود و نیاز به "پیراهن خونین" خلیفه از وجود زنده خود خلیفه مهمتر گردید ۰
🔶جریانهای سیاسی ناسالم برای بقا و فرار از پاسخگویی معمولا به حربه مظلوم نمایی روی می آورند و معمولا هم در این شرایط بهترین قربانی کسی است که بیشترین خدمت را به آنها کرده است !!
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi