🔰وداع با استاد ممتاز فلسفه
✅مراسم تشییع و وداع با دکتر کریم مجتهدی، استاد ممتاز فلسفه، 26 دیماه 402 با شکوه خاصی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. در این مراسم چهرههایی چون: موسی نجفی، غلامعلی حداد عادل، علی لاریجانی، آیتالله قائممقامی، احمد مجتهدی (برادر کریم مجتهدی)، حسین کلباسی اشتری، حمیدرضا آیتاللهی، علیرضا بهشتی و جمعی از اعضای هیأت علمی و همکاران دکتر مجتهدی و ... در پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد و اهالی علم و شاگردان استاد مجتهدی با قرائت زیارت عاشورا با ایشان وداع گفتند.
🔴سپس نماز میت زندهیاد استاد مجتهدی توسط آیتالله قائممقامی قرائت شد و پیکر ایشان برای خاکسپاری به قطعه نامآوران بهشت زهرا (س) منتقل و در دیار ابدی آرام گرفت.
برای اطلاع از مشروح مراسم و تصاویر رجوع شود به :
وداع با استاد ممتاز فلسفه، دکتر مجتهدی + گالری تصاویر
https://www.ihcs.ac.ir/fa/news/24932
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
ادامه قبلی👆👆
معرفی یک اثر فاخر از دکتر کریم مجتهدی به مناسبت ایام درگذشت غم بار استاد
🔰آشنایی ایرانیان با فلسفه های جدید غرب (مجموعه پژوهشی)
✅مولف : دکتر کریم مجتهدی
ناشر کتاب : سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلام
در کتاب «آشنایی ایرانیان با فلسفه های جدید غرب» نویسنده سعی دارد برخورد فکری و عمق آشنایی ایرانیان با فلسفه غرب در عصر قاجار را تبیین نماید.
«مسیحیت، مشخصه فرهنگ غرب»، مبلغان مسیحی و متکلمان شیعی در عصر جدید، فلسفه در ایران دوره صفوی به روایت شاردن، جهان گرد فرانسوی قرن هفدهم میلادی، گنجینه لغت از قرن 11 هجری، عباس میرزا و مساله تجدد، خاطرات اوژن بوره، نخستین ترجمه فارسی گفتار در روش دکارت، حسینقلی آقا: چهره متجدد عصر قاجار به روایت کنت دو گوبینو، میرزا ملکم خان و اصول نظری نظام پیشنهادی او، میرزا فتحعلی آخوندزاده و فلسفه غرب، افضل الملک کرمانی مترجم رساله گفتار دکارت، قطعاتی چند از یک متن فارسی به قلم افضل الملک کرمانی در تفسیر فلسفه دکارت، ذکر فلاسفه بزرگ غرب در کتاب بدایع الحکم، بدیع الملک میرزا عماد الدوله و...، آقای علی حکیم مدرس زنوزی و بدیع الملک میرزا، بدیع الملک میرزا و علی اکبر مدرس حکمی، خانواده امامقلی میرزا عمادالدوله و پسرش بدیع الملک میرزا و محمدعلی فروغی و سیر حکمت در اروپا عناوین فصول هجده گانه این کتاب است.
نویسنده در قسمتی از پیش درآمد کتاب می نویسد: مساله شناخت فلسفه جدید غرب از مساله روابط کلی ایرانیان با کشورهای غربی جدا و مجزا نیست. به همین دلیل نگارنده لازم دیده است زیربنای تاریخی بحث خود را و مواقف مهم آن را به نحوی از قبل روشن و مشخص سازد
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰همایش علمی بزرگداشت دکتر کریم مجتهدی
سه شنبه ۲۲ خرداد - پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی
✅سخنرانی دکتر موسی نجفی :
🔴ضرورت استفاده از تاریخ اندیشه برای فهم تاریخ تحولات و کمکی که فلسفه تاریخ به فهم تاریخ می کند و فهم نظریات دو استاد برجسته فلسفه ( دکتر داوری و دکتر مجتهدی)
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
مراسم یاد بود هفتمین روز در گذشت دکتر کریم مجتهدی
پخش زنده از شبکه ۴ سیما
دوشنبه ۲ بهمن از ساعت ۱۰ الی ۱۲
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
گزارش خبرنگار مهر به مناسبت هفتمین روز درگذشت کریم مجتهدی مراسم یادبودی با حضور اهالی علوم انسانی و اساتید فلسفه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی صبح امروز (دوشنبه ۲ بهمن ماه) برگزار شد.
در این مراسم چهرههایی چون غلامرضا اعوانی، غلامعلی حداد عادل، احمد مسجد جامعی، موسی نجفی، مهدی گلشنی و سایر اساتید فلسفه حضور داشتند.
موسی نجفی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به عنوان اولین سخنران این مراسم گفت: قرار شده است تا کتابهای شخصی دکتر مجتهدی گردآوری و در پژوهشگاه کتابخوانی تخصصی به نام ایشان دایر شود. علاوه بر این قرار است ۳۰ جلد از کتابهای مرحوم مجتهدی در چهلمین روز درگذشت ایشان مرور و مراسم علمی برایشان برگزار شود.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
.
ادامه قبل👆👆
وی در ادامه به تعدادی از ویژگیها و خصوصیات مرحوم مجتهدی اشاره کرد و گفت: ایشان برخلاف خیلیها تعصب را یک ویژگی خوب میداند اما نه تعصب کورکورانه بلکه تعصب به این معنا که یک محقق و پژوهشگر روی تحقیق خود با حساسیت بایستد. ویژگی دیگر ایشان این بود که با اینکه تسلطشان بر زبان فرانسه بی نظیر بود اما هیچ وقت از لفظ غیرفارسی استفاده نمیکردند. علاوه بر این مرحوم مجتهدی حساسیت شدیدی روی سنت فلسفه ایران داشتند به طوری که یک بار تعریف میکردند چندین سال پیش که هابرماس به ایران آمده بود در سخنرانی اش ادب ایرانی را رعایت نکرده بود و مرحوم مجتهدی به ایشان انتقاد کردند و گفتند اینجا کشور شیخ اشراق است. پس ادب ایرانی را رعایت کن.
همچنین در سفر دیگری که با ایشان به بوشهر برای بزرگداشت رییسعلی دلواری داشتیم ایشان سخنرانی بنده راجع به دلواری را خیلی پسندیدند و گفتند که افتخار کردن به نیاکان و اقوام ایرانی رفتار پسندیده ای است. مرحوم مجتهدی حساسیت ویژه ای روی آثار و آرا ملاصدرا داشتند و میگفتند در همایشهای خارج از کشور خیلی بر روی شخصیت ابن خلدون تاکید میشود. اما ما باید بر روی ملاصدرا و آرا او و سایر داشتههایمان بایستیم.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد: ایشان نظم خیلی خاصی داشتند و با دانشجویان بسیار سختگیرانه رفتار میکردند. مثلاً بر روی دیر آمدن دانشجو بسیار حساسیت داشتند و وقتی بنده یک بار از ایشان پرسیدم که چرا اینقدر به دانشجویان سخت میگیرید گفتند ما با نسلی مواجه هستیم که درس خواندن برایشان اولویت دوم، سوم است. پس باید حساسیت نشان دهیم. ایشان خودشان را همواره یک ایرانی مسلمان شیعه مذهب میدانستند و در مراسم مذهبی که در ماه محروم در پژوهشگاه برگزار میشد به صورت مخفیانه به بنده کمکهایی هم میکردند. به عقیده مرحوم مجتهدی عاشورا عصاره تاریخ بشریت و امام حسین (ع) ابرمرد تاریخ است. این مرحوم همچنین خیلی بر روی موضوع موقوفات حساس بودند.
نجفی در پایان گفت: مرحوم مجتهدی زلزله بزرگی که در نیم قرن اخیر در کشورمان رخ داده درک کرده بودند. اینکه در این نیم قرن گذشته معادله میان غرب و شرق به هم خورده. ایشان میخواست غرب شناسی را مقابل شرق شناسی بگذارد. شاید مجتهدی میخواست یک بار دیگر درک ما ایرانیها را نسبت به تجدد غرب یک درک معقول و مساوی کند.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰مراسم هفتمین روز درگذشت «غربشناس برجسته و فیلسوف معاصر، دکتر مجتهدی» دوم بهمنماه 402 در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. در این مراسم پنج سخنرانی ارائه و پیام ارسالی دکتر رضا داوری اردکانی نیز در این جلسه قرائت شد.
✅دکتر نجفی: دکتر مجتهدی میخواست ما ایرانیها، از تجدد غرب درک منطقی و معقولی داشته باشیم
در ابتدای مراسم دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی پس از عرض خیرمقدم به حاضرین، به روز درگذشت دکتر مجتهدی اشاره کرد که با سالروز شهادت امام هادی(ع) مصادف شده بود و مراسم هفتم زندهیاد هم با سالروز ولادت امام جواد(ع) همزمان شده است که امیدواریم توجه و شفاعت این دو امام همام شامل حال ایشان شود که قصد داریم اتاق ایشان را در طبقه اول پژوهشگاه به «کتابخانه تخصصی فلسفه» تبدیل کنیم و همچنین در مراسم چهلم ایشان مروری به کتابهای استاد خواهیم داشت
🔴برای اطلاع از مشروح مراسم رجوع شود به : https://www.ihcs.ac.ir/fa/news/24968
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
32.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مراسم یاد بود هفتمین روز در گذشت دکتر کریم مجتهدی دوشنبه ۲ بهمن
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - سالن تمدن
🔰سخنرانی افتتاحیه دکتر موسی نجفی :
🔴حساسیت ها و تعصبات مثبت دکتر کریم مجتهدی
🔴چرا یک استاد برجسته غرب شناس،تحصیلکرده سوربن این طور نسبت به مفاخر ملی و سنن مذهبی خود حساسیت و تعصب داشت
🔴چگونه جاده یک طرفه و تحقیر آمیز شرق شناسی به مسیر دو طرفه و مساوی و عزتمند غرب شناسی مبدل می گردد۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی :
✅وقتی دشمن صورت مسئله پیچیده و سنگینی در مقابل شما می گذرد ، در مقابل ساده کردن مسئله و پاسخ سطحی می تواند در جهت خواست خصم باشد؛ یکی از این شگردها برای مخدوش کردن ذهن عامه مردم و بخصوص جوانان همانا القای افراطی و غیر منطقی و بی تدبیری و سطحی و تکراری نشان دادن مبانی فکری طرفداران اصیل انقلاب اسلامی است۰
🔴بهترین پاسخ در اینگونه موارد نادیده گرفتن صورت مسئله تحمیلی و یا در دام پاسخ به آن نیست ، بلکه طرح صورت مسئله جدید و فضا سازی با مولفه های خودی است ؛ این روش و منش در حقیقت آشکار کننده "منطق برتر" بدون حاشیه پردازی های کاذب می گردد۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰تجربه سیاسی رهبر انقلاب ایران برای رهبر ضد استعمار افریقا
(درسی که ماندلا بوسیله آیت الله خامنه ای از امام خمینی آموخت)
✅پنجشنبه شب مورخ ۲۷ دی ماه ۱۳۹۷ بعد از نماز مغرب و عشا با جمعی از اصحاب تاریخ خدمت رهبر عزیز رسیدیم؛ ایشان ضمن بیان نکاتی در مورد تاریخ به ناگاه برای مثال خاطره ای را از دیدار با ماندلا بیان نمودند (هر چند این خاطره را یکبار دیگر هم در سالیان قبل گفته بودند ولی این بار با جزئیات تازه تری بازگو کردند)۰ به نظرم آمد که این خاطره برای هر مورخ و دوستدار تاریخ سیاسی میتواند قدر و قیمت داشته باشد و بخصوص برای تاریخ ضد استعماری بسیار ارزشمند و والاست ۰ در این نقل تاریخی درس مهمی از قهرمان بزرگ ضد استعماری جهان اسلام (امام خمینی ) به قهرمان ضد نژاد پرستی قاره سیاه(نلسون ماندلا) به وسیله شخصیت برجسته ضد استکباری دیگری (آیت الله خامنه ای) انتقال می یابد ۰ ناگفته معلوم است حضور این سه شخصیت در این عبرت انقلابی چقدر می تواند ارزشمند باشد :
🔴ایشان اینگونه عنوان کردند : در دوران ریاست جمهوری در سفری که به افریقا رفته بودم ، یک نفر از طرف من به افریقای جنوبی رفت تا از وضعیت و احوال نلسون ماندلا که در زندان بود اطلاعاتی کسب نماید و در ضمن نسبت به رفع مشکل زندان ایشان نیز تلاش نماید ۰ چندی بعد ماندلا از زندان آزاد شد و در اینجا و همین اتاق با من دیدار کرد ؛ البته ملاقات دیپلماتیک و رسمی نبود و او که شنیده بود ما در دوران اسارتش برای آزادی او تلاش کرده ایم برای تشکر آمده بود؛ در این دیدار من به او گفتم علت موفقیت امام در پیروزی انقلاب اسلامی ایران این بود که امام این توده های مردم را به کف خیابانها کشاند و مردم با جسم و جانشان حاضر شدند در راه آرمانهای ایشان فداکاری کنند ۰ ماندلا این مطلب امام را شنید و بعدا به کشورش بازگشت و چند ماه بعد خبر راه پیمایی های مردمی در کف خیابانهای افریقا به ما رسید و پیدا بود آن مطلب که از نحوه مبارزه امام گفتیم در او تاثیر زیادی نموده و الگوی مبارزاتی وی شده است ۰ این یک نمونه از عظمت و تاثیر گذاری جهانی این انقلاب است ۰و رویش های این انقلاب نسل بعد از نسل ادامه یافته است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
✅با عرض سلام و ادب خدمت استاد گرامی
در رابطه با اندیشه سیاسی انقلاب اسلامی و نظریات تحلیلی مطرح درباره انقلاب اسلامی چه کتبی را پیشنهاد می فرمایید؟ با سپاس
جواب :
نجفی :
با تشکر از شما دوست عزیز ، در مورد معرفی منبع مناسب درباره انقلاب اسلامی ، قبلا هم در کانال معرفی شده است و کتاب انقلاب و نظریه اجتماعی برای مطالعه توصیه گردیده است ۰👇
🔴موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
✅معرفی علمی کتاب انقلاب و نظریه اجتماعی
🔰انقلاب و نظریه اجتماعی - دفتر اول
گردآورنده کتاب : روح الله نامداری
ناشر کتاب : دفتر نشر معارف
گردآورنده کتاب : روح الله نامداری
ناشر کتاب : دفتر نشر معارف
وزن(گرم) : 311
شابک : 978-964-531-984-5
نوع جلد : جلد نرم
قطع : رقعی (21*14)
سال نشر : 1395
شمارگان : 1000
چاپ جاری : 1
تعداد صفحات : 247
95,000 ریال
انقلاب اسلامی و حکومت دینی
✅معرفی کتاب
از آغاز مبارزات انقلاب، توجه برخی نظریه پردازان غربی به انقلاب و حوادث آن جلب شد. اینکه آنها در تحلیل انقلاب دنبال چه بودند و تئوری پردازی درباره انقلاب چه ماحصلی برایشان داشته، فعلا محل بحث نیست، اما آنچه در گردآوری مقالات دفتر نخست این مجموعه دو جلدی مد نظر بوده، این است که تا چه اندازه نظریه اجتماعی موجود در فهم و تبیین انقلاب اسلامی کفایت نظری و عملی داشته و نقاط چالشی میان انقلاب و رویکردهای مدرن در تبیین انقلاب کدامند.
دفتر دوم هم مجموعه ای است از مقالات و یادداشت هایی که با نگاهی هم دلانه درباره انقلاب و در بستر تاریخ و فرهنگ خود نوشته شده اند. در ضمیمه این جلد، دو نامه از حضرت امام آمده است که به گمان نگارنده، هسته اصلی آراء ایشان در فهم انقلاب را تشکیل می دهد.
*🔴🔴 عناوین مقالات دفتر اول:
- انقلاب دینی؛ چالشی در نظریه پردازی کلاسیک / حسین کچوئیان
- نسبت نظریه و فهم عمومی؛ سبب بی کفایتی نظریه های رایج در توضیح انقلاب اسلامی چیست؟ / حسین کچوئیان
- انقلاب اسلامی ایران و بازتاب آن در رویکردهای نظری / محمدباقر خرمشاد
- بازتاب انقلاب اسلامی در نظریه های انقلاب؛ تولد و شکلگیری نسل چهارم تئوری های انقلاب / محمدباقر خرمشاد
- نظریه پردازی مدرن و فلسفه انقلاب اسلامی (شالوده شکنی مبانی نظری گفتمان مدرن) / موسی نجفی
- ضعف نظریه پردازی غرب در تحلیل ماهیت انقلاب اسلامی ایران / احمد رهدار
- انقلاب اسلامی الگویی برای جهان پساسکولار / مظفر نامدار
- وضعیت دین در جهانِ قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی / احمد رهدار
*🔴🔴 عناوین مقالات دفتر دوم:
- تاثیر انگیزه های دینی بر پیدایش انقلاب / محمد رجبی
- انقلاب؛ پدیده ای قدسی و جلوه ای رحمانی / محمد مددپور
- بازشناسی هویت انقلاب اسلامی / محمدصادق کوشکی
- غرب زدگی شبه مدرن و انقلاب اسلامی / شهریار زرشناس
- نسبت انقلاب اسلامی با مدرنیته و اقتضائات آن / موسی نجفی
- تحلیل انقلاب اسلامی از منظر مسائل فلسفه تاریخ / احمد رهدار
- تدوین تاریخ انقلاب اسلامی چگونه تحقق می یابد؟ / سید حمید روحانی
- توطئه امام زدایی / سید حمید روحانی
* پیوست دفتر دوم:
- قیام برای خدا
- تاریخ انقلاب
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰فلسفه انقلاب اسلامی و آینده ما
مؤلف:
موسی نجفی
ناشر: آرما
ویراستار:
سمیهسادات حسینی
سال چاپ: 1398
نوبت چاپ: 1
تیراژ: 1000 نسخه
تعداد صفحات: 360
✅توضیح کتاب:
کتاب حاضر، تلاشیاست برای ارایه و معرفی فلسفه انقلاباسلامی، انقلابی که از دل سنت است، نو است و البته مبتلای به مدرنیته و از همین رو اقتضائات بسیار خاص و کمنظیری دارد. باشد که این اندیشه و تقریر، در کنار اندیشههای دیگری که چنین ثمرهای دارند، توضیح و بسط و رشد پیدا کنند تا انقلاباسلامی ایران راه خودش را با روشنی بهتری طی کند و حکیمان و شاعران و مجاهدان راه انقلاب، هویت راه برنده ایران شیعی را اینبار و در زمان ظهور حیات متناسب با انقلاباسلامی در هنگامه ابتلای به عالم مدرن، بیشتر و بهتر نشانمان دهند.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 نشست تخصصی فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
✅دکتر نجفی :
🔵آرمانهای ذاتی یک انقلاب بسیار جلوتر از افکار و عمل انقلابیون است ۰
🔴برخی افعال و اعمال سالیان اولیه انقلاب نمی تواند به عنوان محک و شاخص ابعاد و ارزشهای انقلاب اسلامی باشد چنانکه گیوتین های انقلاب فرانسه میزان ارزیابی حقیقت افکار و آرمانهای لیبرالیسم نیستند۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بهعنوان برنده جایزه ملی تمدن و چهره ماندگار حوزه مطالعات تمدنی انتخاب شد.
✅بهگزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دومین «همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده» صبح روز ۱۶ بهمنماه 402 با حضور، دکتر محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجتالاسلام محسن محمدیاراکی، عضو هیأترئیسه مجلس خبرگان رهبری، محمدرضا حسنی آهنگر، رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع)، دکتر بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، دکتر رجبی دوانی، رئیس بنیاد ایرانشناسی و سایر چهرههای علمی و جمعی از مسئولان در حوزه هنری سوره برگزار شد.
در لوح یادبودی که به دکتر نجفی اهدا شد آمده است؛ برترین هدف انقلاب اسلامی رسیدن به تمدن نوین اسلامی است. به پاس یک عمر مجاهدت برای تحقق تمدن نوین اسلامی در حوزه مطالعات نظری و تاریخی و تلاش بیوقفه در مدیریت و راهبری ارزشی علوم انسانی در ایران از شما بهعنوان «چهره برتر مطالعات تاریخی و تمدنی» قدردانی میکنیم. امیدواریم تلاشهای شما گامی مؤثر در راستای نزدیکشدن به آرمان انقلاب اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی باشد.
این تقدیر گامی کوچک است در ترویج راه پرافتخاری که شما یک عمر آن را طی کردهاید. گفتنیاست در این مراسم بنیاد ملی نخبگان نیز از دکتر نجفی تجلیل بهعمل آورد.
🔴برای مشروح خبر مراجعه شود به :
https://www.ihcs.ac.ir/fa/news/25048
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰دکتر نجفی: انقلاب اسلامی یک انقلاب متمدنانه و بینالمللی بود
✅در ادامه این نشست موسی نجفی؛ رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اظهار کرد: استاد مطهری معتقد هستند که انقلاب اسلامی یک انقلاب استثنایی است و احتمالاً تمدنی هم که از این انقلاب استثنایی برخواهد خواست، استثنایی خواهد بود. اما با نظریه پیوستگی میتوانیم تمدن گذشته اسلامی را به تمدن نوین اسلامی وصل کنیم. این مطلب شاهکلید بحث است. مرحوم استاد مطهری کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» را نوشتند به یک برهه مهمی اشاره کردند ولی ما باید به دو دوره از تعامل اسلام و ایران هم باید اشاره کنیم؛ یکی قرن دهم و دوره صفویه و یکی امروز که ما باید دوباره تعامل ایران و اسلام را نگاه کنیم. نه نظریه ملت در ایران سکولار است و نه لزومی دارد ما حتماً یک وحشتی داشته باشیم نظریه ملت را کنار بگذاریم و حتماً بگوییم امت هستیم که این اشتباه است. چطور میتوانیم این دو را جمع کنیم؟
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
ا
دامه قبلی👆
🔴دکتر نجفی ادامه داد: نظریه تمدنی یک نظریه بینالمللی است، نظریه ملت یک نظریه هویتی. چطور بین هویت و ملت و تمدن جمع بزنیم؟ به نظرم میتوانیم از الگوی انقلاب فرانسه استفاده کنیم. انقلاب فرانسه یک انقلاب بینالمللی بود و منادی حقوق بشر و لیبرالیسم است ولی به نام ملت فرانسه بود. قبلاً فرانسه یک کشور درجه دو بود ولی با انقلاب هم نام ملت فرانسه بینالمللی میشود و هم کشور درجه اول اروپایی میشود. انقلاب اسلامی هم هیمنطور است؛ یک انقلاب متمدنانه و بینالمللی ولی به نام ایران است و ما مسلماً از این جهت با دیگر کشورهای اسلامی در عرض هم قرار نداریم، کشورهایی که در مرحله نهضت هستند. کشورهایی که نظام سیاسی اسلامی ندارند، نمیتوانند با کشوری که از مرحله نظام به مرحله تمدن رفته است، مساوی باشد. بههرحا ما از این جنبه از سایر کشورهای اسلامی مقداری جلوتریم و از این موضوع هم در مقایسه با کشورهای آفریقایی و ... نباید بترسیم. ایران به خاطر انقلاب اسلامی در وضعیت پیشتازی خاصی قرار گرفته که میتواند برای جهان اسلام الگو باشد.
همچنین در این مراسم از خانواده استاد زندهیاد دکتر مجتهدی و سایر برگزیدگان حوزه مطالعات تمدنی نیز تجلیل و قدردانی بهعمل آمد.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
✅با سلام و ضمن تبریک ایام دهه فجر، و #چهل و چند_سالگی_نقلاب
این روزها فضای حقیقی و سایبری پر از بیان دستاوردهای چهل ساله ی انقلاب شده!!
خیلی خوبه اما ای کاش در کنار تبیین دستاورد های سخت افزاری انقلاب در حوزه های علمی و تکنولوژیک ،به بیان دستاورد های تمدنی آن هم کمی پرداخته میشد!
گرچه فکر کنم چهل سال در مقیاس زمانی تمدنی کم باشد،اما آیا نمیتوان دستاوردها، ضعف ها و چالش های تمدن سازی در این چهل سال رو بیان کرد؟
یا لااقل دستاوردهای انقلاب در حیطه ی #علوم_انسانی چه از لحاظ تربیت نیرو و چه تولید محتوا رو خیلی مشتاقم از زبان شما بشنوم.
به خصوص فهم مهم ترین چالش هایی که در آینده در مسیر تمدن سازی با آن مواجهیم در چهل و چند سالگی انقلاب خیلی ضروری است(به این امید که به شناخت بهتر وظیفه و عمل به اون با تطبیق بیشتر برنامه ریزی ها منجر بشه،لاقل برای شخص خودم!)
ممنون میشم از نظرتون بهره مندم کنید🌷
✅پاسخ
نجفی
با سلام و تشکر از پرسش یا پرسشهای خوبتان ، در پاسخ باید بگویم که جواب درست و کافی این سوالات بسیار وسیع و به اندازه عمر چهل ساله نظام می باشد۰
اگر بخواهم به یک نکته کلیدی ولو به اجمال در این باره اشاره داشته باشم میتوانم بگویم مهمترین دستاورد تمدنی نظام و انقلاب این است که نفس طرح مسئله تمدن و توجه همزمان و توامان به دو تمدن اسلامی و تمدن غربی و نسبت صحیح بر قرار کردن بین این دو خودش دستآورد عظیمی است ۰ و طرح درست ابعاد این صورت مسئله بذاته از پاسخی که احتمالا میخواهیم بدهیم به مراتب مهمتر و دشوارتر است ؛ لذا طی نمودن و فهم این گام اساسی و مهم اولیه میتواند ارزش مراحل بعدی را هم معلوم نماید۰ توجه داشته باشید تمدن غربی و طرفدارانش در سراسر جهان، قرنهاست رقیبی در قد و قواره آن نمی شناسند؛ بنابراین تحقق آنچه گفته شد را دست کم نگرفته به ارزشهای درون آن بیشتر فکر کتید ۰
🔴موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔥🔥ابعاد جهانی و عظمت انقلاب اسلامی از نظر آخرین سفیر انگلیس در ایران ۱۳۵۷
📝📝سر آنتونی پارسونز آخرین سفیر انگلیس در ایران است که آخرین روزهای حکومت شاه را در کتاب خود با نام "سقوط و غرور" گزارش کرده است۰ مدت سفارت وی در تهران پنج سال یعنی از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۹ میلادی بوده و بعد از آن هم معاون قسمت خاورمیانه وزارت خارجه انگلیس و در سال ۱۹۸۲ هم ریاست هیئت نمایندگی انگلیس در سازمان ملل متحد را بر عهده داشته است ۰ خواندن کتاب سقوط و غرور از این نظر که دیدگاههای یک دیپلمات کهنه کار و روباه صفت و تیزبین انگلیسی را راجع به وقایع و جریانات سیاسی و دربار و شخص شاه از تزدیک گزارش می کند، جالب توجه است ۰ وی در مورد عظمت و ابعاد وعلل انقلاب اسلامی علیرغم ریشه یابی و تحلیل های یک ذهن مادی و حسابگر غربی در نهایت می نویسد :
📕📒انقلاب ایران یک "واقعه تاریخی " است که آن را از نظر عظمت می توان با انقلاب فرانسه و انقلاب روسیه مقایسه کرد ؛ این واقعه یک تغییر معمولی رژیم در یک کشور جهان سوم و یا تغییر سلطان به ژنرال از طریق کودتای نظامی یا تغییر یک حکومت از طریق انتخابات و حتی سقوط یک دیکتاتور با اعمال خشونت بدون تغییر اساسی در سازمان حکومت نبود ۰ انقلاب ایران توامان فرو ریختن کامل و اساسی یک حکومت مقتدر و مستبد و مورد حمایت یک ارتش متحد و وفادار از یک طرف و برخواستن ایرانی کاملا متفاوت از میان ویرانه های نظام سرنگون شده بود ۰ ( کتاب سقوط و غرور ، نوشته آنتونی پارسونز ، ص ۹۹ ترجمه منوچهر راستین ، انتشارات هفته ، ۱۳۶۲ )
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰برنامه شبکه افق - برنامه گام دوم ۱۱ بهمن ۱۳۹۸
✅پرسشگر برنامه آرش ضیایی : یک پرسشی برای نسل جوان مطرح است و آن این است که اصولا بعد از چهل و یک سال ، جایگاه ایران در اثر انقلاب اسلامی در جهان کجاست ؟
🔴دکتر نجفی : جواب این پرسش را می توان از زبان یک استراتژیست مهم و کهنه دیپلمات امریکایی بیان نمود۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
پنجمین همایش فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی و گام دوم
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
✅موضوع:
#اندیشهسیاسیامامخمینی(ره) و #مشارکتسیاسی
⏳دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ | ساعت ۸:۳۰ صبح
📌شاهین شهر - تالار شیخ بهایی
✍🏻 روابطعمومیدفترامامجمعه شاهینشهر
🔹 ایتا :
🆔 Eitaa.com/soroushadineh
🔸 وبسایت :
🌐 www.sorousheadineh.ir
•┈┈••✾❀✾••┈┈•
🔰اظهار نظر یکی از مخاطبین محترم
✅سلام و عرض ادب
جناب استاد نجفی
🔴من چندین کتاب شما را خوانده ام . و با نظریه ی هویت ملی شما آشنا هستم .
فهم نظریه ی هویت ملی ، باعث درک بهترم از ادبیات فارسی و به ویژه شاهنامه شد و مهم تر از آن باعث فهم فرمایشات امام خامنه ای درباره ی پیش روندگی انقلاب ، رویش های انقلاب و پایبندی مردم به نظام شد.
قبل آشنایی با نظریه ی هویت ملی با این که می
دانستم رهبری بدون دلیل حرف نمی زنند و مبالغه نمی کنند ،اما چون با مقوله ی هویت ملی آشنا نبودم ، نمی توانستم زاویه ی دید ایشان راتشخیص بدهم.و کنه فرمایشات ایشان برایم نامکشوف بود.
سخنان ایشان که ملت ایران در طول تاریخ موحد بوده اند، انقلاب هر روز بالنده تر می شود، مردم انقلابشان را دوست دارند ، حماسه ی ۹ دی در تاریخ ماندگار شد یا این که ملت ایران در تاریخ بی نظیر است ، بیشتر برای من جمله های تحسین برانگیز بود تا جمله های حقیقی و برآمده از جریان تاریخی مبارزه حق و باطل .
🔵با این که من کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران شهید مطهری را سال ها قبل خوانده بودم ، دید جریانی درباره ی حق و باطل را از قبل داشتم و انقلاب اسلامی را امتداد عاشورا و زمینه ساز ظهور می دانستم ولی ناشناخته بودن ، هویت ایرانی ، حلقه مفقوده ، درک کنه جریان انقلاب اسلامی ایران در مسیر حق بود.
آشنایی با نظریه ی هویت ملی دریچه ای تازه را بر روی من گشود .
♦️حلقه ای از سلسله الذهبی که قبل از آن با مهدویت و غرب شناسی آغاز شده بود و دید جریان شناسانه از انقلاب اسلامی را برایم به ارمغان آورده بود.
اما پرسشی پررنگ در این میان بی جواب مانده بود.
چرا ایران ؟و چطور ایرانی این نقش را ایفا کرده؟
🇹🇯شاهکار نظریه ی هویت ملی این جملات بود که سرزمین جغرافیایی فلات ایران ، وطن مردمانی شد عدالت خواه و حقیقت طلب و موحد ، که با بن مایه های توحیدی و زبان فارسی ، اسلام و تشیع ، از افق ولایت فقیه طلوع کرد و به سوی ظهور رهسپار شد.
انقلاب اسلامی حلقه ی وصل سلسله ی جلیله انبیا به سلسله خاندان اهل بیت شد.
خداوند متعال به شما جزای خیر دهد.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
✅سلام استاد
باستان گرایی ای(توجه به ایران باستان) که در قرون اولیه ورود اسلام به ایران در میان ایرانیان شکل گرفت (و وجه سیاسی آن مثلا در نهضت شعوبیه و وجه علمی و فرهنگی آن در آثاری مانند «آراء اهل مدینه فاضله»،«حکمت اشراق»،«السیاسه العامه»،«شاهنامه» و .... تجلی یافت، با باستان گرایی ای که در دوران پهلوی رواج یافت،چه تفاوت اساسی ای داشت؟ به چه دلیل، گرایش به ایران باستان در مورد اول،به تقابل با اسلام نینجامید؟ آیا گرایش مذکور در مورد اول را میتوان (مانند مورد دوم) یک انحراف فرهنگی در ایرانیان به حساب آورد؟ آیا ریشه این گرایش در مورد اول،صرفا تعصب در برابر اعراب بود،یا اینکه ریشه ی عمده ی دیگری هم داشت؟
✅جواب :
نجفی :
لطفا به پاسخ شفاهی در بالای صفحه مراجعه بفرمایید۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi