eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4هزار دنبال‌کننده
812 عکس
323 ویدیو
12 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن ارتباط با مدیر کانال: @Tarikh_Tafakor
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از 
آزادی یا آزادیخواهان (درسی از عصر مشروطه برای امروز) https://eitaa.com/drmousanajafi
"فهم منطق جریان سازی بزرگ فکری و اجتماعی "هدف راهبردی" و "جهت یابی درست" از جمله عواملی است که میتواند در عملیات نظامی بزرگ و یا حرکت سیاسی "جریان ساز" و یا کار فرهنگی "فاخر" نقش اصلی و محوری داشته باشد ؛ بدون این نگاه و زمینه در نهایت عملیات نظامی ، محدود و شکست خورده و حرکت سیاسی ، جریان ساز نشده و کار فرهنگی ، فاخر از کار در نخواهد آمد۰
🔰انحصاری کردن و جناحی نمودن آزادی ( درسی از نهضت مشروطیت برای امروز) ✅در نهضت مشروطه جریانهای سیاسی و اجتماعی به دو گروه مستبد و مشروطه خواه تقسیم می شدند ؛ اما به مرور زمان و با نفوذ افراد وابسته به انجمن های سری و اشخاص فرصت طلب به مناصب و کارهای سیاسی مشروطه هر کسی که میخواست به نحوی مخالفش را از میدان به در ببرد؛ از تهمت مستبد بودن به رقیب سیاسی استفاده می کرد۰ در این مورد چند ملاحظه مطرح است : 🔶اول : تقسیم بندی تمامی جریانهای یک نهضت به دو گروه و دو عنوان قدر مسلم درست و دقیق نبوده است ۰ 🔷دوم : برداشت های مختلف و قرائت های متفاوت از اهداف یک حرکت اجتماعی امری طبیعی است اما اینکه یک گروه ، مفاهیم خوب و مثبت را به خود نسبت دهد و الفاظ زشت و منفی را به رقیب ، کاری ناشایست تلقی میشود ۰ 🔶سوم : برخی مشروطه خواهان افراطی حتی نسبت به سایر مشروطه خواهان هم اینگونه بوده و به محض آنکه کسی با برداشت های تند و عجولانه آنان همراه نمی شد به او و تفکرش لقب مستبد را الصاق می کردند ۰ 🔷چهارم : گذشت زمان در دو و یا سه دهه بعد و آغاز استبداد رضاخانی خیلی زود صداقت گفتار هریک و "عیار" دو جریان استبداد و مشروطه را معلوم نمود ۰ 🔶پنجم : در آینه مشروطه، میتوان امروز در ایران معاصر پس از انقلاب اسلامی به عیار واقعی آزادی و آزادیخواهی بهتر پی برد و ضمن جدا کردن آزادی خواهی طبیعی از "لیبرالیسم وارداتی" به برخی از تقسیم بندیهای کاذب و دو قطبی های غیر واقعی با دید بهتر و عالمانه تری نگریست ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
توفیق دیدار با حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع معظم تقلید - قم - دوشنبه شب ۱۷ /۲/ ۹۷ https://eitaa.com/drmousanajafi
انقلاب اسلامی و پیوستگی با سنت فرا عصری انقلاب اسلامی ما را به هویت خودمان برگردانده است... هویت ملی، امری تاریخی ست که ارتباطی با سنت دارد. یعنی وقتی سنت نسل به نسل منتقل میشود، هویت ملی را می سازد. حال چالش در اینجاست که وقتی در فضای فکری غرب، عصر، عصر مدرن است، یک انقلاب چگونه میتواند سنت را احیا کند؟ نظریه پردازان غربی چون سنت را امری ماقبل مدرن می پندارند، نمی توانند انقلاب را درست تفسیر کنند. یا مدرن تفسیر میکنند و یا سلفی و ارتجاعی. ولی وقتی برای سنت قابلیت فراعصری قایل باشیم و آن را فرامدرن بدانیم، انقلاب اسلامی واقع شده در این عصر را هم بهتر تحلیل خواهیم کرد... https://eitaa.com/drmousanajafi
هدایت شده از 
عیاری برای سنجش اعتدال و عبور از افراط و تفریط https://eitaa.com/drmousanajafi
‌آنان که از تاریخ درس نمی آموزند ‌‌ ‌ (تکرار قواعد تاریخ در سیاست) ✅یکی از متفکرین آشنا با قوانین " تحول " تاریخ و سیاست روزی جمله زیبا و عمیقی اظهار داشت که وصف امروز دولتمردانی است که از بدعهدی و بی اخلاقی سیاسی امریکائیان شگفت زده شده اند : 🔰🔰کسانی که از تاریخ عبرت نمی گیرند، خودشان محبور به تکرار تاریخ خواهند شد !!🔰🔰 https://eitaa.com/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
درسی از تاریخ دیپلماسی و توافق انگلیس و فرانسه ( به بهانه سیاست های برجامی اروپائیان) قرار داد سایکس -پیکو را دولت های انگلیس و فرانسه در آغاز فوریه ی ۱۹۱۶ تصویب کردند و مفاد آن و حتی وجود آن تا دو سال محرمانه ماند و افشا نشد ؛ در این طرح بر سر خاور میانه بعد از جنگ توافق صورت گرفته بود ؛ اما نکته جالب در این طرح عدم اطلاع روسیه بود چرا که روسها در زمان مذکور متحد اصلی آنها در جنگ بودند ۰ اما جالب است که فرانسویان حتی دور از چشم انگلیس ها در بیست و ششم آوریل ۱۹۱۶ در تفاهم نامه ای محرنامه با روسها بر سر مناطق نفوذشان در خاک عثمانی توافق کردند ؛ یعنی در زمانی کوتاه دو توافق پنهان با دو متحد فعلی شان و رقیب آتی شان بستند۰ دو نتیجه گیری اولیه که میتوان از این امر برای امروز داشت این است : اول : پشت صحنه قدرتهای بزرگ تقسیم منافع است و چیزی به نام استقلال ملتها و احترام به حقوق کشورها در برابر منافع آنها پشیزی ارزش ندارد ۰ دوم : در این تقسیم منافع آنان مثل گرگها رفتار می کنند و حتی گاهی گرگهای دیگر را هم طعمه می کنند چنانکه آنها ، روسها که متحد استرتژیک شان بودند تا مدتها در جریان این توافق نگذاشتتد و از طرف دیگر بعدا فرانسه خود جداگانه با روسها به توافق رسید یعنی حتی به تعهد خودش با انگلیس نیز پای بند نبوده است ۰ توافق دو جانبه و یا چند جانبه احتمالی و پنهانی امریکا با اروپا در مسئله برجام در زمان حاضر نباید برای میراث داران سایکس - پیکو امر عجیبی باشد۰ و بخصوص از فرانسه با چنین سابقه ای در "اخلاق سیاسی" حتی با متحدان اروپایی اش چگونه میتوان انتظار معقول و اخلاقی شرفتمدانه داشت۰ کاش بیشتر در این مورد فکر کنیم که اروپا و بخصوص انگلیس و فرانسه سکه هایی دو رو هستند ؛ یک روی این سکه دموکراسی و حقوق بشر و روی دیگرش استعمار و منفعت جویی و برتری طلبی به شرق و حتی نسبت به متحدان غربی و دوستانشان است ۰ اما نکته آخر این است که روح توافق سایکس - پیکو از نوعی روح برتری طلبی غربی و داشتن حیات خلوت در شرق و بخصوص غرب آسیا حکایت دارد ؛ با این افق دید و سابقه تاریخی و منطق استعماری میتوان امروز به علائق و میزان وابسته بودن اروپا به سوریه و عراق و فلسطین و لبنان و عربستان را با وضوح بیشتری دریافت ۰روح انقلاب اسلامی ایران در تقابل آشکار با این توافق نامه استعماری است و یکی از علل ریشه ای دشمنی غرب با ایران معاصر را باید از این منظر ببینیم ۰
🔰🔰ضرورت فهم عمیق ملی معاهدات و قراردادهای خارجی از نظر آیت الله سید حسن مدرس🔰🔰 https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰نگرانی میرزای شیرازی از نفوذ انگلیس در نهضت ها🔰 ( به مناسبت سالروز رحلت آیت الله میرزای بزرگ شیرازی) ✅نقل جالبی از شهید سید حسن مدرس و ملاقاتش با رهبر قیام تنباکو در تاریخ است که حاکی از دوراندیشی و عمق نگرانی آیت الله میرزا حسن شیرازی است و نشان می دهد از نیرنگ و سیاست و برنامه ریزیهای فرهنگی استعمار غرب نباید آسوده بود۰ شهید مدرس می گوید : ✅به دنبال قيام تنباکو وقتی به نجف رفتم و در سر من رای خدمت میرزا که عظمت فوق تصور داشت رسیدم داستان پیروزی واقعه دخانیه را برایش تعریف نمودم آن مرد بزرگ آثار تفکر و نگرانی در چهره اش پیدا شد و دیده اش پر از اشک گردید. علت را پرسیدم فرمود: حالا حکومتهای قاهره فهمیدند قدرت اصلی یک ملت و نقطه تحرک شیعیان کجاست. حالا تصمیم می گیرند این نقطه و این مرکز تقل را نابود کنند ✅نگرانی من از آینده است." منبع : نگاه مدرس به واقعه دخانیه» على مدرسی، در کتاب سده تحریم تنباکو به اهتمام موسی نجفی و رسول جعفریان، تهران، انتشارات امیرکبیر، ۱۳۷۳ ص۷۱ https://eitaa.com/drmousanajafi