eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.6هزار دنبال‌کننده
917 عکس
379 ویدیو
12 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰🔰تجربه تاریخی و تمدنی بزرگ عصر صفوی و شبیه سازی امروزی آن (تاسیس - تثبیت - تمدن ) ✅یکی از موضوعات که جریانهای سیاسی و فکری بیرون از ایران برای تضعیف روحیه ملی مطرح می کنند ایجاد "افق تاریک " برای آینده ایران و نسل جوان و ادامه شرایط فعلی است ؛ از نظر اینها تنها یک راه نجات وجود دارد : وابستگی مطلق به غرب اما واقعا شرایط ما با کدام دوره تاریخی میتواند شبیه سازی شود ؟ به نظر من تحولات عصر صفوی از پاره ای از جهات میتواند برای امروز درس آموز باشد ۰ اما چرا؟ ✅آنچه بعد از یک قرن از پایه گذاری رسمی شیعی صفوی در اوایل قرن یازدهم ، میراث شاه عباس اول شد و با درایت و همت او به اوج رسید ؛ ثبات و امنیت ملی و شکوفایی اقتصادی و توسعه و خلاقیت فرهنگی و هنری و علمی بود و همه اینها در یک مرکزیت و هماهنگی و شکوفایی بودند ۰ این اوج و خلاقیت در فلسفه ملا صدرا و ابتکارات شیخ بهایی و خوشنویسی و هنر علیرضای عباسی و لیاقت و فرماندهی سردار بزرگ امامقلی خان و ساخت و توسعه شهرهای بزرگ و باشکوه قابل رویت است ۰این دوره شکوفایی بعد از دو دوره مهم تاریخی اتفاق افتاد : 1️⃣ اول دوره تاسیس و التهاب و انقلابی گری شاه اسماعیل اول 2️⃣ دوم : نیم قرن دوره ثبات و امنیت و تثبیت نظام دینی دوره شاه طهماسب 🔰🔰انقلاب اسلامی در دوره ثبات و رفتن به طرف تمدن عظیم اسلامی شیعی میتواند از این تجربه مهم همچون "عیار" و راهکار و افق جهت برنامه ریزی استفاده کند و البته آسیب شناسی خودش را هم داشته باشد ؛ فقدان چنین بینشی بخصوص نزد طبقات حامل اندیشه انقلاب یعنی فقدان افق گشایی جدید و پویای انقلاب و البته دست بسته بودن جلوی لیبرالیسم و تمدن غرب 🔰🔰الحاصل : بنظر می رسد علیرغم بسیاری از کمبودها و آسیب ها و سوء مدیریت ها که وقایع و تلخی های سالهای اخیر را در پی داشته است ، اینها نه در "ذات انقلاب" که مسائلی "عرضی و رو بنایی" بوده و علیرغم تحمیل شرایط بد ، نوعی شکوفایی تمدنی ( بخاطر ازدیاد علم و ثروت و قدرت) بعد از دوران آرامش گونه و ثبات سالیان اخیر دیده میشود ۰ این خط و مسیر مهمترین ویژگی" آینده پژوهی انقلاب اسلامی" را ترسیم میکند ۰این انفتاح و گشودگی از چشم استراتژیست های برجسته غرب مثل هنری کیسینجر پنهان نمانده از آن به نام "امپراطوری پارس" نام می برد https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰🔰خواب انگلیسی (اندر حیله های روباه پیر - از استعمار کهنه تا استعمار فرانو ) به بهانه سفر وزیر خارجه انگلیس به ایران ✅به گزارش گاردین، جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا، در دیدار دوشنبه، ۲۸ آبان ۱۳۹۷/ ۱۹ نوامبر ۲۰۱۸ با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، تکرار فاجعه جنگ اول جهانی را برای ایران محتمل دانست. هانت بدینسان تلویحاً ایران را تهدید کرد۰ آنچه از خط تبلیغی انگلیسی ها اعم از بی بی سی و مطبوعات آن کشور و سخن وزیر خارجه شان بر می آید ، تا همین جا متضمن چند نکته و تحول مهم است : ۱ - اعتراف به قحطی بزرگ یک صد سال قبل ؛ مطلبی که تاکنون سعی می کردند در لا به لای وقایع تاریخی متنوع و کم ارزش دیگر ابعاد فاجعه آمیز آن را پنهان کنند ۰ ۲ - انگلیسی ها وقتی دانستند اصل واقعه قحطی را دیگر نمیتوانند انکار کنند ، قسمتی از آن را تحریف کرده و آن قسمت تحریف شده حذف نقش مستقیم امپراطوری بی رحم و متجاوز انگلیسی در این نسل کشی بزرگ قرن است ۰ ۳ - اما اینکه چرا این مطلب تحریف شده و واقعه تلخ را علیرغم همه خطرات طرح دوباره اش ( بازیابی حافظه تاریخی ایرانیان ) باز امروز مطرح می کنند ، بخاطر ترساندن مردم از تحریم های امریکایی ها به وسیله ارجاع ناقص به یکی از صحنه های دردناک گذشته و استناد تاریخی بخشیدن برای تحقق سیاست ارعاب کدخدا است ۰ ✅اما این مصاحبه وزیر انگلیسی یک دم خروس دیگر هم دارد و آن تاکید وی براین نکته است که : "ما قدرت کوچکی در خاورمیانه نیستیم و بازیگر مهمی هستیم" ۰ این قسمت در حقیقت نشان از ضعف طرف انگلیسی و افول قدرت بریتانیای کبیر دارد ۰ ایران امروز ، ایران دوران قاجار نیست ؛ بلکه عصر خمینی را در انقلابی بزرگ تجربه کرده است و ناتوانی اردوگاه غربی در به زانو درآوردن و محاصره کشورهایی به مراتب کوچکتر و ضعیف تر مثل یمن ، نشان می دهد ناله روباه پیر از ترس اینکه نادیده گرفته شود از کجا ناشی میشود !! الحمدالله در زمانی زندگی می کنیم که بخاطر حماقت کدخدا ، در عصر استعمار فرانو یکی از حیله های استعمار کهنه بعد از یک صد سال آشکار شد ، حافظه تاریخی ما دوباره قوت گرفت و در کنار آن ضعف و حقارت استعمار غرب دوباره آشکار گردید۰ فقط یک مطلب مهم باقی می ماند و آنهم این است که : دیپلمات ها و سیاستمداران مان هم از تاریخ درست عبرت بگیرند ۰ 🔴فاعتبروا یا اولی الابصار https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅استاد در مورد سیر تاریخ قبلا هم فکر کنم پرسیده بودم یک بار دیگه میشه بفرمایید: اولا اینکه شما پیشنهاد میدهید اول تاریخ صدر بخونیم بعد معاصر یا بالعکس؟منبع مناسب چه پیشنهاد میدهید؟بخصوص برای تاریخ صدر؟ تاریخ ایران باستان چقدر در فهم ما تاثیر گذار و ضروری است؟منبع مناسب برای آن چیست؟ ✅جواب : نجفی : به نظر من اینکه مطالعه تاریخ را از تاریخ اسلام شروع می کنید یا از تاریخ معاصر ، تفاوت چندانی ندارد و هر دو مورد به همدیگر مرتبط است ؛ اما اولویت در این مورد به روحیه و علاقه و نوع پرسشگری اشخاص بر میگردد ۰ اگر در مطالعه و تحقیق در تاریخ عمیق و دقیق شوید و نوعی" بینش تاریخی " برایتان در این روش تحقیق حاصل شود ، آنگاه به دنبال آن نوعی "بصیرت تاریخی" و البته "بصیرت سیاسی" به دنبال آن دیده خواهد شد۰ البته این ابتدای مسیر است و جنبه عمومی این کار است ؛ به دنبال آن هر مقطعی در تاریخ ، زاویه دید و افق خاص خود را مرتبط با آن جنبه عمومی دارد؛ شاید بتوان در مثال گفت تاریخ به طور کلی و نوع آگاهی که به انسان می دهد مانند پزشک عمومی است و مقاطع تاریخ اسلام یا معاصر و یا باستان مانند دکتر متخصص چشم و گوش و قلب است ۰ این تخصص ها هر چند برای خودشان عالمی دارند ولی مرتبط به کل بدن و پزشکی عمومی هستند ۰ در مورد بخش آخر پرسش ، البته به نظرم تاریخ اسلام و تاریخ معاصر در حیات امروز ما نقش بیشتری نسبت به تاریخ باستان داشته باشند ۰ اما قدر مسلم مطالعه تاریخ ایران باستان هم در حد خود بینش زا و مهم است اما بیشتر جنبه مقدماتی نسبت به دو مورد قبلی دارد ۰ 🔵اگر سلیقه و منش تحقیقی مرا خواستید بدانید به نظر می رسد تاریخ بعد از این دو مرحله به دو شاخه روایی و مستند با نظری و اندیشه ای تقسیم می گردد ؛ و من خودم شاخه دوم را در کارهای علمی بیشتر می پسندم۰ 🔴موفق باشید https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
#تاریخ_سیاسی 🌺🌺به مناسبت ایام ولادت موفورالسرور حضرت رسول اکرم (ص) 📕📕نکته تاریخی مهم کتاب انسان 250 ساله ( در دشمن شناسی زمان پیامبر (ص)) ✅گروهی که از تعمیق اسلام و رشد جامعه اسلامی در مدینه النبی عاجز ماندند https://t.me/drmousanajafi https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
4_6028161310615667566.mp3
2.15M
🔰کلاس دکتری علوم سیاسی - دکتر نجفی ✅جلسه درس تاریخ اندیشه سیاسی (4) به تاریخ : ۲۲ / ۸ / ۹۷ 🔴موضوع بحث : شاخص مدنیت - تکامل جامعه : انسان ابزار ساز یا ابزار انسان ساز ؟ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰عنوان سخنرانی دکتر نجفی در نشست تخصصی فرهنگ و انقلاب اسلامی : ✅ابعاد تمدنی انقلاب اسلامی و مقایسه آن با نهضت های قرون اخیر https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
اصالت تاریخ و تاریخ نگاری.m4a
4.94M
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅سلام به استاد گرامی سوالی مبنایی در خصوص تاریخ در ذهن حقیر وجود دارد که از جنابعالی استمداد پاسخگویی آن را دارم . استاد گرامی چگونه می توان مسائل تاریخی را پذیرفت در حالی که این مطالب اغلب زاییده ذهن مورخ و نظر شخص مورخ و نیز دیدگاه شخصی او از گذر زمان است ؟ فرضا دیدگاه بنده با دیدگاه شخص دیگر ، از انقلاب و دستاوردهای آن بسیار متفاوت است و تبعا در نگارش تاریخ انقلاب نیز وجه تمایز فراوان خواهد بود . ممنون. 🔴جواب : 🔵نجفی : لطفا به پاسخ شفاهی در بالا مراجعه بفرمایید👆 https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰به مناسبت ۱۰ آذر ماه سالروز شهادت آیت الله سید حسن مدرس ✅جمله تاریخی عمیقی شهید آیت الله مدرس گفته است که میتواند نوعی روانشناسی عمیق اجتماعی مردم ایران تلقی شود و البته برای شناخت بهتر سیاستمداران نه چندان شفاف معاصر و برخی مدیران امروز و دیروز و البته مدعیان انقلاب بسیار مفید باشد: سید می گوید: "مردم ایران میدانند خوبانشان تا کی خوبند و از کی بد می شوند"۰ 🔴این جمله سید شهید می تواند محک و شاخص برای ارزیابی رجال سیاسی امروز باشد ؛ اشخاصی که زمانی کارنامه خوبی از خودشان در مورد انقلاب اسلامی به یادگار گذاشتند ولی در اثر رشد انقلاب و یا لغزیدن پایشان در مرحله ای جا ماندند ۰ 🔴کاش سیاستمداران روحانی امروز ما !فهم سید مدرس و روشنفکران ما درک مردم را داشتند! https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
«غرب می گوید تمام شاخص های پیشرفت و توسعه من هستم و تمام این ها را تعریف کردم در مقابل این ادعا، انقلاب اسلامی هم مسیر دیگری در پیش گرفته است. بسیاری از درگیری های ما با غرب طبیعی است اصلا ارتباطی با مسئولان و فلان سیاست ندارد ما از اول این انقلاب راهی غیر از غرب در پیش گرفته ایم.» انقلاب اسلامی ذاتا یک انقلاب سکولار نیست بلکه دینی است . این انقلاب زمانی اتفاق افتاده است که جهان جولان سکولاریم بود و همه از پایان دین سخن می گفتند و هژمونی غرب حاکم بود ، طبیعی است که بین انقلاب ایران و غرب درگیری ایجاد شود.  متن کامل مصاحبه دکتر نجفی با ایرنا درباره سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در چهل سالگی انقلاب اسلامی 👇👇 http://www.irna.ir/fa/News/83118107 https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
قسمت اول : موسی نجفی، پژوهشگر تاریخ سیاسی معتقد است که بین افکار رهبران فکری جامعه ما، با کارگزاران همراهی، وفاق و یگانگی وجود ندارد و این مانعی بزرگ بر سر راه تمدن‌سازی است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری مهر، موسی نجفی، استاد دانشگاه و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در نشت تخصصی «فرهنگ و انقلاب اسلامی؛ رویش‌ها و دستاوردها» با موضوع «ابعاد تمدنی انقلاب اسلامی و مقایسه آن با نهضتهای قرون گذشته» سخنرانی کرد. وی با بیان اینکه پیش از شروع بحث باید نکته‌ای مقدماتی را توضیح دهم، گفت: وقتی از ابعاد مثبت تمدنی در دوران بعد از انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی صحبت می‌کنیم، نباید اینطور برداشت شود که از همه مشکلاتی در حوزه‌های مختلف فرهنگ و جامعه و اقتصاد و... رهیده‌ایم و شرایطمان بسیار خوب است. اینطور نیست. مسئله برای من این است که اگر ما نتوانیم اثبات کنیم که پس از ابعاد مثبت تمدنی داشته‌ایم، ناگزیر یا باید به فروپاشی فکر کنیم، یا به استحاله. متن مبسوط این سخنرانی را در نشانی زیر در خبرگزاری مهر دنبال کنید: https://www.mehrnews.com/news/4471578/%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%BA%D8%B1%D8%A8-%D8%B9%DB%8C%D9%86-%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B4-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D8%A7-%D9%86%D9%87 https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه گزارش خبرگزاری مهر از سخنرانی دکتر نجفی : قسمت دوم 🔰تمدن سازی گذشتگان میراث امروز ما نجفی ادامه داد: استحاله به این معنا است که از دل نهضت مشروطه، پادشاهی مانند رضا خان بیرون می‌آید و این یعنی فقط اسمی از مشروطه باقی مانده بود. بر این مبنا اگر فقط اسم جمهوری اسلامی باشد ولی واقعیت نداشته باشد، ما در حال استحاله هستیم. بنابراین باید بتوانیم ابعاد تمدنی جمهوری اسلامی را اثبات کنیم و من در این مسیر گام برمی‌دارم. وی با تمایز قائل شدن میان مفاهیم تمدن و نهضت اظهار کرد: در چند قرن اخیر دو نوع تمدن شیعی رخ داد، یکی تمدن شیعی صفوی بود و دیگری تمدن شیعی جمهوری اسلامی. اما در کنار این ما شاهد بروز سه گونه نهضت در طول این چند قرن بودیم. یکی نهضت‌هایی که می‌توان اسم آن را «نهضتهای بیداری اسلامی» اسلامی گذاشت و همین‌ها بودند که آن فاصله و شکاف میان دوران صفوی تا انقلاب اسلامی را حفظ کردند و باعث شدند هویت تمدنی شیعی در طول این ۳۰۰ سال باقی بماند و در نهایت دوره صوفی به انقلاب اسلامی وصل شود. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالات فرهنگی افزود: نوع دیگر نهضتها در این چند قرن نهضتهای شیعی‌ای مانند سر به داران و قزلباشها بودند که مثلا قزلباشها خودشان باعث ایجاد تمدن شیعی صفوی شدند. نوع سوم نهضتها هم نهضتهای ملی و غیراسلامی بودند که فقط در ابعاد سلبی با نهضتهای شیعی و دینی همراه بودند، و از نظر ایجابی هیچ همراهی‌ای با نهضت شیعی و دینی نداشتند. اینها در نفی نظام سلطنتی و پادشاهی با نهضتهای دینی و اسلامی موافق بودند و به این نهضتها کمک کردند. نجفی سپس به تعریف و تعیین معنای تمدن و پرداخت و توضیح داد: وقتی می‌گوییم تمدن بیشتر اذهان به سمت ابزار و تکنولوژی می‌رود، در حالی که تمدن ارتباط وثیقی با فرهنگ دارد. من معتقدم وقتی یک فرهنگ و نظام ارزشهای فرهنگی به عنوان خاستگاهی معنوی بخواهد وجه اجتماعی یا به تعبیری وجه مادی و عینی و انضمامی پیدا کند، مجبور است نهادسازی کند و این نهادسازی نیازمند ابزارسازی است تا از این طریق به آن ظهور و بروز اجتماعی برسد. این ظهور و بروز اجتماعی فرهنگ در دل جامعه همان تمدن است. به عبارت دیگر وقتی فرهنگ در جامعه مابه‌ازا پیدا می‌کند به تمدن تبدیل می‌شود. وی با تاکید بر ملت‌سازی و استقلال اظهار کرد: این دو عنصر تمدنی که امروز عناصری نبودند که ما در جمهوری اسلامی آنها ر ساخته باشیم، اینها ابعادی بودند که از تمدن شیعی صفوی به ما رسیده است. ما در جمهوری اسلامی وارث ملت‌سازی‌ای هستیم که در صفویه شکل گرفت و با همه انتقاداتی که می‌توان به صفویه داشت، باید امور مثبت و ایجابی آن تمدن را هم ببنیم و بازگو کنیم. امروز اگر ملت‌سازی شیعی در ایران بسیار جلوتر از کشورهایی مانند عراق و لبنان است به خاطر میراثی است که ما از صفویه داریم. این پژوهشگر تاریخ سیاسی ادامه داد: در صفویه می‌توانیم سه مرحله را از هم تفکیک کنیم. مرحله نخست مرحله «تاسیس» است که با شاه اسماعیل اول رقم خورد و می‌توان نقش او را از این نظر با نقش امام خمینی(ره) در نظام جمهوری اسلامی مقایسه کرد. مرحله دوم مرحله «تثبیت» است که مقارن با زمان زمامداری شاه طهماسب اول است و از این نظر می‌توان دوران او را با دورانی که رهبر معظم انقلاب رهبری جامعه را بر عهده دارند مقایسه کرد. https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi