هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰هفته اول آبان بحث های ملی گرایی و نگاه به ایران باستان با شعارهای سیاسی همراه شده و در فضای رسانه و مجازی بازتاب می یابد ۰ مناسب است در ارتباط با نسبت اسلام و ایران به یک نمونه تاریخی از رفتار ایرانیان در گذشته اشاره کنیم ۰
✅ بازتاب اندیشه سیاسی نهضت شعوبیه و ماجرای ملی گرایی ایرانی در عهد اسلامی :
✅شاخص تاریخی مهم اعتدال و عدالت خواهی و معنویت گرایی روح ملی ایرانیان در افق اسلامی و آسیب شناسی تفاخر قومی به موازات آن۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
#یک_کتاب
📚تمدن رضوی
مولفه های تمدن ساز در مکتب سیاسی
امام رضا(علیه السلام)
تمدن رضوی مصداق کامل فلسفه شیعی- ولایی تمدن است که نوع دیگر آن در سیر استعلایی تاریخ، تمدن برتر مهدوی است؛ تمدن اسلامی با حضور "امام معصوم (علیه السلام)" نه سکولار است و نه بنیادگرا و افراطی.
به همان اندازه که از سلفیت خشونت بار مدرن دور است، تمدن تک ساحتی و محدود غرب را هم به چالش می کشاند و ارزشهای آن را بی دوام و سعادت حاصل از آن را به جد نقد نموده و نظریه جنگ تمدنها و پایان تاریخ را افسانه های عصر جدید می داند.
این کتاب در پنج فصل تهیه شده است و مباحث آن در دو حوزه تاریخ و اندیشه سیاسی قرار میگیرد هر چند این حوزه بین رشته ای نیز در افق تمدنی دیده شده است.
از نکات در خور توجه در کتاب این است که توجه به مکتب سیاسی امام رضا(ع) در حقیقت نقدی جدی به "نظریه خلافت" و از این زاویه "عیاری" برای تمدن مسلمانان در قرن اولیه اسلامی است ؛ این زاویه نگاه مستقل و اصیل امام معصوم(ع) البته گزارشات رسمی مورخین دستگاه خلافت و هم دیدگاه های خاص مستشرقین غربی را یکجا به چالش کشیده و با خط سیر عمیق خود جریان شناسی مستقلی را تاریخ سیاسی اسلام دنبال میکند و خط سیر آن را تا تمدن برتر مهدوی ادامه می دهد. از این جهت در این نگاه نسبت این نظریه با تمدن مدرن و به دنبال آن دوران معاصر و عصر پس از مدرنیته اهمیت می یابد.
در حقیقت انس با مباحث این کتاب نوعی "امام شناسی تمدنی" است که در افق آن بسیاری از خطوط اصلی انقلاب اسلامی را میتوان ریشه یابی و یا آینده پژوهی نمود. این مسئله به خصوص در زمینه جریان شناسی، اندیشه سیاسی و تمدن شناسی تطبیقی نمود بیشتری می یابد.
با این کتاب میتوان انسان ۲۵۰ ساله( یعنی حیات مبارک امامان معصوم(ع)) را در سه سطح و مقوله به هم مرتبط به نظاره نشست:
نهضت حسینی - نظام علوی - تمدن رضوی
📚تمدن رضوی
مولفه های تمدن ساز در مکتب سیاسی
امام رضا(علیه السلام)
نویسنده: دکتر موسی نجفی
نوبت چاپ: دوم/۲۰۰صفحه/رقعی
@nashre_arma
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
34.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴برنامه ضیافت رضوی - شبکه ۴ سیما -
۶ آبان ۱۳۹۸
✅دکتر نجفی : تاثیر ولایتعهدی امام رضا علیه السلام بر مشروعیت زدایی از نظریه خلافت و ابطال تاکتیک سیاسی مامون عباسی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰سخنی در باب سه دوره خدمات متقابل اسلام و ایران
✅(اعتدال تمدنی ایرانی یا افراط گری نژاد پرستانه قومی)
🔶🔹🔸با توجه به هفته اول آبان به خصوص ۷ آبان که به نام روز کوروش نامگذاری شده است و مسائلی که در فضای مجازی و حقیقی و بخصوص در پاسارگاد سال گذشته پیش آمده به نظر می رسد که بتوانیم این مسئله را از جنبه های تاریخی سیاسی و فرهنگی مورد ارزیابی قرار بدهیم .
🔶🔹🔸اصولا مسائل سیاسی و اجتماعی می توانند ریشه فرهنگی و تاریخی داشته باشند و ما در آیینه تحولات تاریخی بهتر میتوانیم این مسائل را ریشه یابی کنیم ؛ از این جهت بهتر است که این موضوع مهم را که مخلوطی از درست نادرست و شفاف و غیر شفاف است در اینجا بررسی کنیم ۰ در این رابطه باید بگوییم که چند مسئله را باید از هم تفکیک کنیم :
1️⃣ اول مسئله اسلام را از عرب
2️⃣ دوم مسئله تعلق فرهنگی ایرانیان را نسبت به تاریخ و عظمت گذشته ایران از مسائل نژادی و تفاخر قومی
3️⃣سوم مسئله نظام حکومتی و مسائلی که سلطنت طلب ها و گروهک های سیاسی از آن سوءاستفاده می کنند ۰
🔶🔹🔸برای این منظور و برای شبیه سازی مسئله به سراغ تاریخ تحولات صدر اسلام بخصوص به قرون اولیه اسلامی می رویم و به نهضت شعوبیه که از طرف ایرانیان در مقابل اعراب و حاکمان ظالم اموی انجام شده توجه میکنیم، تا ببینیم این مسئله تا کجا ادامه داشته؟ و چرا درست شده؟ و از چه زمانی و از کجا به ناحق و به تبعیض کشیده شد ؟ و سرانجام آنان به چه صورت در آمد ؟ البته نتیجه این تطبیق جدا کردن اعتدال و حرف حق از افراط گرایی و تعصب و سخن باطل است اما از آنجایی که درست و نادرست ممزوج بوده ، تشخیص مرز بین آنها کاری دشوار است شاید بتوان در افق تاریخ ، مسئله را یکبار دیگر درست مطرح نمود
🔴برای تکمیل افق این بحث به نظر می رسد خدمات متقابل اسلام و ایران در سه مقطع تاریخی قابل بررسی است:
🔶الف : خدمات متقابل اسلام و ایران در قرون اولیه اسلامی ؛ همانطور که استاد مطهری در کتاب گران قدر خدمات متقابل اسلام و ایران آورده است ۰
🔶ب : خدمات متقابل اسلام و ایران در قرن دهم و در دوره شکوفایی عصر صفویه و در قالب و محتوایی تشیع
🔶ج : خدمات متقابل اسلام و ایران در دوره انقلاب اسلامی ایران در نظریه و افق تمدن نوین اسلامی۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://t.me/drmousanajafi
🔰دو پرسش از مخاطبین محترم :
✅پرسش اول :
🔴سلام و تحیت محضر استاد نجفی عزیز؛
انشاءالله که عزاداری های شما قبول باشه.
کتاب یا کتابهای جامعی درباره تاریخ پهلوی معرفی نمایید.
آیا کتاب تاریخ مشروطه موسسه قدر ولایت مورد اعتنا است، و اصلا در چه سطحی است.
با تشکر و التماس دعا، یا علی
✅پرسش دوم
🔴سلام ببخشید برای دیدن مستند 57چه اطلاعات جانبی لازم هست که بشه اون رو نقد کرد
🔴جواب :
🔵نجفی : با تشکر از دو پرسشگر عزیز ، در مورد مطالعه تاریخ پهلوی اگر به پست های قبلی همین کانال مراجعه کنید ، کتب مختلف معرفی و حتی نقد و ارزیابی شده است ۰
🔶در مورد کتب قدر ولایت باید بگویم توفیق نداشته ام به طور کامل و دقیق بخوانم ولی در یک نگاه اجمالی به نظرم برای شروع برای دوستانی که میخواهند با یک متن روان و بی حاشیه و بدون پیچیدگیهای تخصصی شروع به مطالعه تاریخ نمایند ، کتب سودمند و مفیدی است۰
🔷در مورد مستند ۵۷ برای کسی که به تاریخ پهلوی و تاریخ انقلاب وقوف نداشته باشد ، مستندی گیچ کننده و کاملا جهت دار است ؛ هر چند برخی اسناد و فیلم ها و مطالب دست اول بوده و خیلی ماهرانه و کارشناسانه استفاده شده است و ظاهرا پول زیادی هم صرف تهیه مطلب و ساخت آن گردیده است ولی دقت کنید این مستند ، کاری رسانه ای و تبلیغی و جهت دار بوده که در راستای تیره جلوه دادن اصول انقلاب اسلامی و شخصیتهای آن و در جهت سیاست خارج نشینانی است که نه دغدغه تاریخ نویسی و نه علاقه ای به ملت ایران را دارند ۰ البته جواب و یا فهم این ریزه کاریهای تاریخی محتاج مطالعه کلی و جزئی تاریخ سیاسی معاصر به صورت ممتد و عمیق است ۰
🔴موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
7.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰برنامه نسل امروز - شبکه ۵ - سیما
✅عنوان برنامه : غرب گرایی یا غرب ستیزی - جمعه ۱۲ مهر ماه ۱۳۹۸
🔴پرسش دکتر رسولی مجری برنامه نسل امروز:
آیا سابقه رابطه ما و غرب به ۲۰۰ سال قبل می گردد یا این مسئله مربوط به بعد از انقلاب اسلامی است ؟
🔵جواب :
🔴نجفی :لطفا به بالای همین صفحه مراجعه بفرمایید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰نشست علمی کرسی ترویجی با عنوان :
عقلانیت و فقه سیاسی در تجربه تمدنی ایران اسلامی - موسسه امام خمینی قم
✅دکتر نجفی : نکاتی در مورد تمدن در نظریه این کتاب :
۱ - با این بحث و مفهوم تمدن به علت کلان بودن باید ارتباط برقرار نمود۰
۲ - در این بحث تمدن نوعی نسبیت و درجه و اشتداد وجود دارد۰
۳ - ظاهرا این بحث تمدنی در مرکز و خط مقدم دعواهای اصلی قرار دارد ۰
۴ - چرا بهتر است سطح دعوا در این بحث متمرکز شود و نه در سطح خشونت ۰
۵ - چرا غربیها و روشنفکران داخلی منکر این سطح از بحث هستند ( بخاطر شکسته شدن نظریه پایان تاریخ )
۶ - در مفهوم تمدن نوعی تحقق و ملموس بودن و عینیت دیده میشود۰
۷ - افراط و تفریط در بحث تمدن ( نه بحثی سهل الوصول است و نه ممتنع )
۸ -این عنوان تمدن یک طراز و شاخص مهم ارزیابی موفقیت فرهنگ است۰
۹ - این بحث نوعی وحدت و تقریب به وجود می آورد و از تعصبات و تک بعدی نگری محقق را دور می کند؛ مثلا ضرورت وجود فقه و فلسفه و عرفان و ۰۰۰ را در یک نگاه جامع ایجاب می کند۰
🔴البته صفویه در بنایی که گذاشت تشیع صوفیانه به تشیع فقاهتی مبدل شد و این را در ذات حرکت صفویان که هویتی است میتوان دید ؛
در حقیقت حلقه وصل صفویه و مشروطه و جمهوری اسلامی نه در توالی تاریخی شان که در نوع تحول و ماهیت خاصی است که امروز تکامل یافته است ۰
چطور در صفویه از عرفان و تصوف به فقه رسیدند و ما امروز از فقه به عرفان و یا عقلانیت و یا هر چیز دیگری چگونه میتوانیم برسیم؟
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰موسی نجفی با بیان اینکه هویت ایرانی سه مرحله داشته است که نسبت بین آنها طولی است، گفت: مذهب شیعه به عناصر فرهنگی گذشته ما جهت داد و ما با تشیع هویت جدیدی پیدا کردیم.
✅به گزارش خبرنگار مهر، یکی از سوالاتی که در مورد ناسیونالیسم ایرانی مطرح است این است که باستان گرایی ای(توجه به ایران باستان) که در قرون اولیه ورود اسلام به ایران در میان ایرانیان شکل گرفت (و وجه سیاسی آن مثلا در نهضت شعوبیه و وجه علمی و فرهنگی آن در آثاری مانند «آراء اهل مدینه فاضله»، «حکمت اشراق»، «السیاسه العامه»، «شاهنامه» و .... تجلی یافت)، با باستان گرایی ای که در دوران پهلوی رواج یافت، چه تفاوت اساسی ای داشت؟ به چه دلیل، گرایش به ایران باستان در مورد اول، به تقابل با اسلام نینجامید؟ آیا گرایش مذکور در مورد اول را می توان (مانند مورد دوم) یک انحراف فرهنگی در ایرانیان به حساب آورد؟ آیا ریشه این گرایش در مورد اول، صرفا تعصب در برابر اعراب بود، یا اینکه ریشه ی عمده دیگری هم داشت؟
🔴موسی نجفی استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ضمن پاسخ به این سوال در گفتگو با خبرنگار مهر به تبیین سه نظریه اصلی در مورد هویت ملی ایرانیان پرداخت؛
🔵برای مطالعه مشروح این مصاحبه به نشانی زیر مراجعه بفرمایید::👇👇
https://www.mehrnews.com/news/4757809
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
👆👆ادامه از قبل
✅نجفی گفت: هر چند به نظر می رسد در نگاه اول بین «جریان ملی گرایی یکصد سال اخیر» با «وقایع ملی گرایی در قرن اول و دوم هجری» شباهتی وجود دارد، اما در واقع با هم اختلاف دارند به این دلیل که شرایط زمانی و مکانی و ماهوی این دو با هم فرق می کند.
وی ادامه داد: در تاریخ صدر اسلام، در بحث شعوبیه، آنها به استناد قرآن و آیه «یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثی وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا» فعالیت خود را شروع کردند و اول هم اهل تسویه خوانده شدند. آنها دنبال یک مساوات اسلامی بودند و اصلاً قبول اسلام برای ایرانی ها در قرون اولیه یک مقدار زیادی به عدالت طلبی و شعار مساوات اسلامی بر می گشت.
🔴وی افزود: خلفا با یک سری سیاست های ظالمانه، نژادپرستانه و قومی و تفاخر و برتری طلبی عرب بر غیر عرب -که هیچ جای اسلام چنین چیزی نیست- باعث شدند، کسانی که تازه به این دین گرایش پیدا کرده بودند، متوجه فاصله بین حاکمان اسلامی با متن و ذات اسلام شوند.
موسی نجفی گفت: شاید یکی از عللی که ایرانی ها به اهل بیت گرایش پیدا کردند، فهم این فاصله و تفاوت بود که متوجه شدند آنچه در اهل بیت وجود دارد، عین اسلام واقعی است. این شاید ریشه تشیع ایرانی ها هم باشد.
🔵وی ادامه داد: در مورد نهضت شعوبیه، واکنش آنها نسبت به خلفا، ابتدا یک واکنش طبیعی بود که ایرانی ها از ظلم و تبعیضی که بنی امیه داشتند ناراضی بودند. لذا این واکنش اول طبیعی بود، منتهی همین واکنش طبیعی هم بعداً به صورت افراطی درآمد و به یک نوع تفاخر قومی نزد برخی از همین شعوبی ها تبدیل شد. در نهایت برخی از شعوبیه افراطی، ضد اسلام و دین شدند. لذا از این جا بود که خلفا فرصت پیدا کردند که اینها را سرکوب کنند. این مسئله مهمی است که حرکتی که در اول بر اساس یک واقعیت و واکنش طبیعی و با اعتدال شروع شد به یک حرکت غیرطبیعی، تبعیض آمیز و افراطی تبدیل شد و شکست خورد.
🔶وی افزود: اما مسئله ای که بعد از مشروطیت برای کشور ما پیش آمد یک بحث مهندسی شده بود. در آن زمان که این حرکت شروع شد، ایرانی ها ۴۰۰ سال بود که دارای استقلال و ملیت جدید بودند که این ملیت جدید غیر از خلافت بود و ایرانی ها برای خودشان، کشور، ملت و حکومت داشتند.
🔷عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: اینکه یک جریانی، باستان گرایی را بعد از مشروطه مطرح کرد، به نظر می رسد تحت تأثیر و القائات غربی ها قرار داشتند. ما در این رابطه می توانیم مخصوصاً در دوره پهلوی اول از واسطه ای مثل حلقه برلین نام ببریم. تقلیدی که خود رضاشاه می خواست از ترکیه، افغانستان و مصر داشته باشد و یک نوع حرکت های ملی را به تقلید از آنها درست کند، نیز در تشدید بحث باستان گرایی موثر بود. یکی از پایه های نظام پهلوی نیز برگشت به ایران باستان و ضد اسلام قرار دادن آن و ایدئولوژیک کردن قضیه بود.
🔵برای مطالعه مشروح این مصاحبه به نشانی زیر مراجعه بفرمایید::👇👇
https://www.mehrnews.com/news/4757809
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰 رشته علوم سیاسی - دوره دکترای تخصصی - درس فلسفه تاریخ - پژوهشگاه علوم انسانی - آبان ۱۳۹۸
✅دکتر نجفی : چگونگی عقلانیت تاریخی ؟
وقتی از "معقولیت امر تاریخی" سخن می گوییم این مسئله و حل آن و رسیدن به درک و فهم و عمق مطلب و سیری که طی نموده ، خودش موضوع یک کار تحقیقی است ۰
🔴در مغرب اسلامی و فلسفه تاریخ آن به نمایندگی ابن خلدون، این مسئله به صورتی خاص و در مشرق اسلامی به نمایندگی فلسفه نوصدرایی استاد مطهری به نحو دیگری حل گردیده است ۰
در نظریه ابن خلدون عقلانیت تاریخی با گذار از فلسفه ابن رشدی و توجه از "ظاهر تاریخ " به "باطن تاریخ " که به آن "العبر " می گوید ، صورت می پذیرد۰
🔵در مشرق اسلامی که در مسیر فیلسوفانی چون فارابی و ملا صدرای شیرازی قرار داشته و دارد؛ رسیدن به تاریخ و مهمتر از آن فلسفه تاریخ امر جدیدی است که می بایستی در اثر تلاقی با اندیشه های دیگر حادث شده باشد تا بتواند این ظرفیت آشکار گردیده شود ؛ شاید این امر جدید از ورود تجدد و مباحث فلسفه تاریخی ناشی گردیده است۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi