هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰 این کتاب، در چهار بخش تنظیم شده اند. در بخش اول با عنوان «بیداری اسلامی در گسترۀ تاریخ ایران»، این چهار موج ترسیم می شوند: موج اول، نهضت های اسلامی قبل از مشروطیت؛ موج دوم بیداری اسلامی، با تحریم تنباکو آغاز می شود و منتهی به نظام های سیاسی مشروطیت می گردد؛ موج سوم، نهضت ها و حرکت های اسلامی بعد از مشروطیت را شامل می گردد و با نهضت ملی شدن صنعت نفت، پایان می یابد. موج چهارم از حدود سال ۱۳۴۰ و با حرکت انقلابی حضرت امام (ره) آغاز می گردد و تاکنون ادامه می یابد و نظام جمهوری اسلامی، تفصیل آن است. هرچند این نظام، خود اجمالی از تفصیلی است که در عصر ظهور حضرت حجت (عج)، محقق خواهد شد. این چهار موج، نشان می دهد که نجفی، در پسِ حوادث تاریخی، تبیینی مبتنی بر فلسفۀ تاریخ شیعی ارائه می دهد. به همین جهت، در فصل دوم با عنوان «نظریه پردازی و انقلاب اسلامی ایران»، موج چهارم را وا می کاود. «پرسش از غرب در ساحت بیداری اسلامی»، «فلسفۀ قیام عاشورا با فلسفۀ انقلاب اسلامی»، «انقلاب اسلامی، بنیاد شالوده شکنی در نظریه پردازی غرب» سه مقاله ای است که محتوای آن، همگی مبتنی بر تبیین این نکته است که انقلاب اسلامی ایران، هرچند، در واکنش به مدرنیته به وقوع پیوسته، اما متکی بر مبانی دینی است و لذا، انقلابی فرامدرن است که در ذیل تاریخ دینی فهم می شود. این انقلاب، نظریه پردازی غربی را در همۀ حوزه ها به چالش کشید و لذا، نجفی می کوشد تا در بخش های سوم و چهارم، نسبت فضای مابعدانقلابی را به گونه ای بدیع تشریح کند.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰شبکه افق - برنامه گام دوم
✅دکتر نجفی : ارتباط انقلاب اسلامی و ایران
🔴انقلاب اسلامی ایران را ابتدا به یک قدرت منطقه ای و سپس به قدرت جهانی رسانده است۰
🔵انقلاب اسلامی از ایران شروع شده ولی در انحصار ایرانیان نیست و آرمانی جهانی و فرا ملیتی دارد۰ این ماجرا در ایران پایان نمی پذیرد۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی
✅دوره مجازی توانمندسازی فعالان فرهنگی و اجتماعی «سدید»
🔴سلسله دروس لزوم آشنایی با تاریخ
🔶درس پنجم: کالبدشناسی تاریخی و نظری ریشه های انقلاب اسلامی
🔷ده واقعه مهمی که گذشته را به امروز متصل می کند
🔵دکتر موسی نجفی :
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 #تحلیل_و_تبیین | راه تبیین، نشان دادن واقعیات تاریخ است
👈🏼 گفتگو با دکتر موسی نجفی، استاد علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی
🔹یکی از راههای تبیین، نشاندادن تاریخ است. دشمنان بر تاریخ بسیار سرمایهگذاری میکنند مثلاً، در مورد تاریخ پهلوی بسیار دشوار است که یک دوران طلایی از این دوره نشان داده شود، درحالیکه چنین چیزی وجود نداشته است.
🔹 #جهاد_تبیین دو صورت دارد؛ یکی باید گروه مخاطب را هدف قرار داد که یک گروه آنها نخبگان را هدف قرار میدهند و خواص و گروه دیگر توده مردم و قشر وسیعتری را؛ یعنی یکی بهطرف قاعده هرم و دیگری بهطرف رأس هرم حرکت میکند.
🔹تبیین گروه عوام، توده و مردم عادی در عین حال که باید عقلانیت را در خود داشته باشد، باید تبلیغ، حماسه، ادبیات، هنر و سینما را هدف قرار دهد، زیرا مردم عادی به این زمینهها گرایش بیشتری دارند.
ادامه را بخوانید👇🏼
https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=49591
🔰دکتر نجفی در مراسم افتتاح تالار حکمت مطرح کرد:
ضرورت الگوگیری از سیره و حیات اهل بیت(ع) در ابعاد مختلف حیات اجتماعی
✅در مراسمی که دوشنبه مورخ 25 بهمن ماه 1400بهمناسبت میلاد با سعادت حضرت امیرالمؤمنین امام علی (ع) و بزرگداشت روز پدر برگزار شد، تالار جدید پژوهشگاه با نام «تالار حکمت» به بهرهبرداری رسید.
بهگزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در این مراسم پس از پخش سرود جمهوری اسلامی و قرائت آیاتی چند از قرآن مجید، دکتر نجفی، رئیس پژوهشگاه، ضمن تبریک و تهنیت ولادت امام علی (ع) و روز پدر، با اشاره به فرازی از نهجالبلاغه دربارۀ مباحث مرتبط با مدیریت گفت: میتوان چهار نکته زیر را از منظر امیرالمؤمنین امام علی (ع) مورد توجه قرار داد که مدیریت را تضعیف میکند:
1. ضایع کردن مسائل مهم؛ 2. سرگرم شدن به امور کماهمیت؛ 3. بهکار گماردن آدمهای پست؛ 4. کنار گذاشتن آدمهای فاضل.
دکتر نجفی تأکید کرد: رعایت این نکات در مدیریت بسیار مهم هستند و عدم توجه به این چهار نکته مهم، میتواند بهراحتی منجر به تباهی و تخریب یک مجموعه شود. بنابراین مدیران و مسئولین مختلف کشور بهویژه مدیران پژوهشگاه، باید ضمن توجه به این موارد و رعایت آنها، با تفکیک امور کماهمیتتر، ابتدا به امور مهمتر و اصلی پرداخته و با بهکارگیری افراد فاضل و شایسته، از به کار گیری افراد نالایق در مناصب مختلف پرهیز کنند تا در رسیدن به اهداف و مأموریتهای خود موفق باشند.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
«تاریخ تحولات سیاسی ایران»
کتابی که دیپلماتها و دیپلماسی نویسان باید بخوانند
۱۷ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۰۹۶۰۲ اخبار اصلی کتابخانه
نویسنده خبر: نعمت الله مظفرپور
نعمت اله مظفرپور طی یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی، مطالعه کتاب تاریخ تحولات سیاسی ایران را به دلیل تمرکز بر جامعه شناسی هویت و عصیبت ایرانی، سابقه مداخلات خارجی در ایران و سرگذشت نفوذیها و خیانتهای عمله اجانب در جنگها و مذاکرات تاریخ معاصر، برای دیپلماتها و دیپلماسی نویسان بینش آفربن می داند.
ادامه 👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه👆👆
🔰دیپلماسی ایرانی: دو سال پیش با کتاب تاریخ تحولات سیاسی ایران (تکوین دولت- ملت در گستره هویت ملی ایران)، نوشته دکتر موسی نجفی و دکتر موسی حقانی آشنا شدم که از نظر شکلی و روشی و محتوایی متفاوت از کتب رایج و آثاری است که در دانشگاه خوانده بودم. قدر مسلم اینکه ما باید هنر و کفایت بهره برداری از آبشخورهای فکری مختلف را داشته باشیم تا خود را از نگاه تک ساحتی به امر سیاست خارجی برهانیم. بکوشیم که تعصبات و جانبداریهای سیاسی و شخصی را به کناری گذاشته و قابلیت گفتگو را در خود پرورش دهیم که فقط آزادها و آزاده ها و فهمیده ها می توانند به دین و وطن خدمت کنند. به عنوان نمونه در باره مشروطیت، این کناب مواردی را برجسته می کند که مثلا استادی مانند مرحوم فیرحی توجهی بدان نداشت. قدر مسلم اینکه این اثر نیز می تواند مورد نقد و نظر واقع شود چراکه روایتی خاص را از تاریخ معاصر بدست می دهد که عده ای ممکن است آنرا نپذیرند. اما به هر حال یک نگرش مهم است و زوایای پنهانی را بحث می کند که برای اصحاب سیاست خارجی سازنده است. عجالتا باید گفت تاریخ زنده است و تداوم و پیوستگی دارد. ما روی دوش گذشتگان و تجارب تاریخی ایستاده ایم.
🔴برخی محورهای راهبردی درباره اهمیت کتاب تاریخ معاصر ایران که شانزده بار تجدید چاپ شده است، بدین قرار است:
• در عصری که شبکه های مجازی صحنه گردان هستند، روزانه مطالب تحلیلی و یا حاوی مواد خام و اطلاعات از طریق اپلیکیشینهای مختلف درباره تاریخ معاصر ایران دریافت می کنیم. مثلا در سالهای اخیر بارها در این شبکه ها این گزاره ها توزیع شده اند: ( شیخ فصل اله نوری طرفدار سلطنت بود و مخالف مشروطه/ روحانیت بزرگ در عهد قاجار طرفدار سلطنت بودند/ علما در زمان جنگهای ایران و روس، بدون آشنایی با ضعفهای ایران، حکم جهاد داده و باعث شدند که حکومت در ورطه ای بیفتد که به گلستان و ترکمانچای تن بدهد.) نجفی و حقانی چنین گزاره هایی را با ارائه اسناد و تحلیل رد کرده و آنها را تبلیغ روشنفکری وابسته به غرب می دانند.
• تا انجایی که عقل من قد می دهد نویسندگان هم در سند شناسی بسیار دقیق هستند و هم در تاریخ تحلیلی. بنابراین هم ماده خام کتاب و هم صورتبندی آن ابتکاری است. ولی نگارنده اعتراف دارد که متخصص تاریخ نیست و فقط درک قلیل خود را از نوشتار حاضر بیان می کند.
• علم تاریخ در ایران عمدتا زیرسیطره استشراق و مستشرقین است و لذا درک ماهیت واقعی وقایع تاریخی مستلزم خروج از چنبره هژمونیک استشراق است. نویسندگان در مسیر شکستن هژمونی استشراق حرکت می کنند.
• درست است که کتاب متمرکز بر تاریخ 500 ساله اخیر ایران است اما قبل از ورود به عصر معاصر، کلیاتی از تاریخ ایران باستان تا عهد صفویه را تشریح می کنند که برای دیپلماتها و دیپلماسی نویسان که بنا به اقتضائات شغلی، نمی توانند جزئیات تاریخ را بخوانند، راهگشا و سازنده است. یعنی خواننده می تواند کلیاتی از تاریخ ایران و نقاط عطف آن را بیاموزد بدون اینکه اسیر جزئیات غیرضرور بشود.
• زیباترین بعد اثر برای دیپلماتها این است که کتاب بدون ورود به جزئیات «حوادث نگارانه» و ریز تحولات، یک ادبیات بررسی« وقایع» است. وقایع از نظر نویسندگان نقاط عطف تاریخی است که حوادث خرد در بطن آن وقایع کلان قابل درک هستند. مثلا روی کارآمدن صفویه، نهضت تنباکو و مشروطیت و نیز روی کارآمدن رضاخان وقایع کلان محسوب می شوند. دیگر اینکه این اثر یک کار قابل تقدیر جامعه شناسانه نیز هست و روندهای اساسی و پایه را تبیین می نماید. یعنی موجد هم ماده خام، هم دانش و هم بینش است.
🔵 روش کتاب با فرهنگ شایع کارهای دانشگاهی در ایران متفاوت است. مثلا رسم است که پژوهشگر در کشورمان، نخست یک نظریه پایه که قاعدتا از جهان غرب وام گرفته است را در گام نخست، اخذ و سپس مطالب خام را در درون آن ریخته و با دیکته نظریه پایه، تحلیل می کند. اما نجفی و حقانی از این دایره خارج و با روش ابتکاری خاص خود به تحلیل و تفسیر وقایع و ارتباط و پیوستگی آنها می پردازند. یعنی روش اثر آنها به مانند روش آثار شهید مطهری در بطن خودش است. متن، خودش روش دارد و روشمند است. البته کتاب در چارچوب رهیافت جامعه شناسی تاریخی، بهتر قابل درک است.
• جنگ اول ایران و روس را علما تحریک و تحمیل نکردند بلکه به خاطر اقدامات ایذایی روسها، حکومت و عباس میرزا از علما خواستار حکم جهاد شدند. اینگونه نبوده که علمای دینی ذهن گرایانه باری را بر دوش ملت و دولت گذاشته باشند که کمرشان در مقابل روسیه بشکند. ایران در آن زمان قدرت زیادی داشته است و بدین دلیل توانست در جنگ اول 10 سال با روسیه بجنگد.
ادامه👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
✅ادامه👆👆
🔴 آغاز کننده جنگ دوم، حاکمیت ایران بود نه فقیهان و عالمان. عباس میرزا از علما کمک خواست و علما اجابت کردند. در جنگ دوم، جهاد و جنگ از سوی ایران واقع بینانه و مبتنی بر ارزیابی توان ملی و در پاسخ به کارهای ایذایی روسیه در مرزها بود. از این رو ایران در سال نخست توانست همه سرزمینهای از دست رفته در گلستان را آزاد کند. اما در نهایت در سال دوم و پایانی، به خاطر خیانت سیستماتیک دولتمردان و نفوذ روسیه و انگلیس در حاکمیت ایران شکست خورد و به ترکمانچای تن داد. نقش انگلیس در این میان و جاسوسان آن از قبیل ایلچی که تا آخر عمر از انگلیس حقوق دریافت کرده و وراثش نیز چنین بودند، آشکار است. ایلچی در زمان جنگ اول، رئیس تیم مذاکره کننده و در جنگ دوم وزیر خارجه بود و عملا سفیر انگلیس در تهران بود. او برادرزاده کلانتر بود و با قتل عام خانواده یهودی الاصل کلانتر توسط فتحعلی شاه جان سالم به در برده و به هند رفته و تحت تعلیم سرویس جاسوسی کمپانی هند شرقی به ایران بازگشته بود.
🔵روسیه به دلیل کودتای تزار الکساندر (فراماسون) علیه پدرش و با حمایت انگلیس، عملا در خدمت انگلیس بود. انگلیس برای منع دخالتهای ایران در افغانستان و هند، روسیه را وارد جنگ با ایران کرد. با تهدید ناپلئون، جنگ اول را خاتمه داده تا از روسیه علیه فرانسه بهره ببرد. با اتمام کار فرانسه، مجددا جنگ بین ایران و روسیه را رقم زد تا هر دو را از اعمال نفوذ در مرزهای غربی هند دور کند.
🔴 جدایی هرات از ایران نیز توسط شبکه فراماسونی و نفوذیهایی مانند آقاخان نوری انجام شد. مثلا در جنگ دوم که آقاخان نوری وزیر جنگ بود، خیانت او برای آغاسی صدراعظم روشن شد و آغاسی او را زندانی کرد. او در جنگ دوم، مخالف جنگ با انگلیس بود و در لشگرکشی ایران به هرات، مدعی بود که جنگ خوب نیست و با همکاری سفیر لندن در تهران، قضیه را از طریق مذاکره فیصله می دهد. لکن با رسیدن نیروی نظامی انگلیس به مرزهای جنوب ایران، یکباره تغییر موضع داده و گفت باید بجنگیم. او با اتلاف وقت، منتظر بود تا انگلیس خود را آماده کند و جنوب ایران را تهدید کند. تا اینکه نیروی محمدشاه برای جلوگیری از تداوم حمله انگلیس به جنوب، مجبور شد از هرات عقب نشینی کند. در زمان جنگ سوم با اعمال نفوذ پیچیده به نخست وزیری رسید. ناصرالدین شاه بعدها به خیانت و خطرات آقاخان پی برد اما بسیار دیر شده بود. در مذاکرات متعاقب جنگ سوم نیز(دوره ناصری)، فرخ خان که فراماسون و از نخستین روشنفکران غرب گرا بود، به جای مذاکره در پاریس در معیت ملکم خان، عضو لژ فراماسون شد و هرات را واگذار کرد. جالب اینکه ناصرالدین شاه در جنگ سوم هرات را گرفته بود اما به دلیل خیانت و همکاری تام آقاخان نوری با سفیر انگلیس و ورود نیروهای انگلیس به جنوب و اتلاف وقت از طریق مذاکره، هرات را از دست داد.
🔵 روشنفکری ایران عمدتا دست آموز و مقلد انگلیس بودند. مثلا آنها از جمله محمد علی فروغی و تقی زاده در عهد مشروطه، آزادی خواه بودند اما با روی کارامدن رضاخان، طرفدار استبداد منور شدند. چون هر دو فراماسون و تابع لندن بودند. روشنفکری هیچ اعتراضی به استبداد رضاخانی نکرد.
🔴 شیخ فضل الله نوری از پیشگامان نهضت مشروطه و معتمد علمای نجف در تهران بود و در همه تجمعات در صف اول بود. اما بعد از روند حرکت مشروطه و احاطه آن توسط شبکه فراماسونری، مسیر خود را تغییر داده و با آن مخالفت کرد. دعوای او با آزادی نبود. دعوای او با غرب گرایی بود. او معتقد بود مشروطه ایرانی باید درونزا و برآمده از عصبیت ایرانی اسلامی باشد. اما روشنفکران می کوشیدند او را طرفدار استبداد و مخالف آزادی معرفی(Framing) کنند در حالیکه شیخ می گفت من طرفدار اسلام و وطن و مخالف غرب و استعمار هستم و دوگانه اسلام- غرب گرایی و استعمار ؛ و دوگانه اسلام مشروطه- غرب را جریان سازی می کرد. مواجهه شیخ با روشنفکران و اعضای انجمن باغ میکده و مجمع آدمیت، نماد روشن و ظریف بازی گفتمانی و تصویرسازی پیچیده است. قاعدتا وی سلطنت سلطان مستبد شیعه را به مانند بسیاری از علمای شیعی عهد قاجار به استعمار ترجیح می داد. چون قاطبه علما معتقد بودند باید با سلطنت و حتی شخصیت مستبدی مانند عین الدوله در مقابل استعمار کنار آمد. زیرا او گرچه مستبد است اما بی دین و نوکر اجنبی نیست. اینها یک مکانسیم اجتهادی قابل ملاحظه ای را به عنوان میراثی شگرف به یادگار گذاشته است. امام خمینی(ره) بر سکوی این میراث نشسته بود.
ادامه👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
✅ادامه👆👆
🔴قهرمانان نویسندگان محترم، میرزای شیرازی و شیخ فضل نوری ، مدرس و امام خمینی(ره) هستند که با ادبیات عاطفی و حماسی خاصی از آنها یاد می کنند که البته عناوین مورد استفاده، در ادبیات آکادمیک معمول نیست. آنها می گویند درک شیخ شهید از غرب و پیچیدگی تحولات ایران بسیار کیفی تر از فهم آخوندخراسانی و امثالهم بوده است.
🔵فصول بعدی، عصر پهلوی اول و نقش بهائیان و جاسوسان در روی کارآمدن رضاخان، دستگاه فراماسونری و برنامه های محمدرضا شاه است که به دلیل دوری از اطناب کلام از پرداختن به نقاط عطف آن خودداری می شود.
🔶🔷• نکات پایانی:
1. با این کتاب می توان قاعده مندی مقام معظم رهبری را تا حدی درک کرد.
2. دعواهای تاریخی تداوم دارند. از زمان امام علی علیه السلام، روایتهای اموی، ابن عمری، ابن زبیری، عثمانی و علوی با هم در آسیای غربی مجادله داشته اند. این دعواها تاحدی هنوز هم زنده اند. تاریخ قاجاریه و مشروطه و پهلوی نیز زنده بوده و اکنون می تواند به تعبیر پدیدارشناسان به مثابه یک زخیره معرفتی(Stock of Knowledge) مورد مراجعه گردانندگان سیاست خارجی باشند. راهبردهای کنونی نیازمند رفت و برگشت بین وضعیت کنونی با ذخایر معرفتی گذشته اند.
3. تکرار می شود ادعا بر این نیست که کتاب جامع و کامل است. بلکه منظور این است که ابعادی را بررسی و تشریح می کند که در سایر آثار تاحدی مغفول است.
4. نویسندگان شریف موضع سرسختانه ای نه تنها درباره مصداق بازیگران کنونی عرصه سیاست خارجی دارند بلکه تقریبا موضع سرسختانه ای درباره جایگاه و اهمیت تعامل دیپلماتیک دارند که برای این نگارنده محل نقد و نظر است. دکتر نجفی طی کندوکاوی تحسین برانگیز یک مفهوم بینش آوری را به نام «تکامل» ارائه می نماید و نشان می دهد چگونه انقلاب اسلامی ایران محصول تکامل تدریجی و نرم بعد از عصر غیبت است. در خطاب به ایشان عرض می کنم: وقتی ما، محصول تکاملی و حلقه زنجیر وار شکل گرفته و بافته شده در تاریخ هستیم و حتی مبارزه عالمان و فقیهان تکاملی و تدریجی بوده است، بگذارید اکنون هم تکاملی پیش برویم. یعنی نباید بیش از حد و حتی الامکان خود را درگیر منازعات منطقه ای و جهانی کنیم که زیرساختهای ما فرسایش یابد. مهم این است که «تعالی« مد نظر استاد نجفی را دنبال کنیم اما گام به گام. می خواهم بگویم تعالی بدون روابط خارجی گسترده و حتی همکاری مصلحتی با غرب میسور نیست. تاکید ایشان بر تکامل ، مقوم تز «تناسب و تدریج» این نگارنده است که ناظر بر اصلاح الگوهای سیاست خارجی کشورمان است. این مبحث در یادداشتی دیگر تشریح خواهد شد. تنشهای مفرط با امنیتی کردن داخل و بیرون، مانع تحقق تعالی( در مقابل توسعه غربی) است. در برهه کنونی، برای تعالی، باید حتی الامکان، امنیتی زدایی(desecuritization) کنیم.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰تفاوت مشروعیت مذاکره یا مذاکره کننده؟
✅این روزها جنجال رسانه ای که بر سر مذاکره مستقیم و غیر مستقیم بر پا شده و گفته می شود چرا دلواپسان در دولت قبل امروز خاموش و ساکتند ؟!
جواب این است که کسی با اصل مذاکره و گفتگو عزت مندانه و خردمندانه مشکلی ندارد ؛ مسئله بر سر اصول مذاکره و شخص مذاکره کننده است ۰
🔴در ماجرای حکمیت تحمیلی در زمان
امیرالمومنین امام علی علیه السلام وقتی کار به مذاکره رسید ، یکی از مسائل مهم و اصلی این بود که مالک اشتر یا ابن عباس نماینده امام باشند یا ابو موسی،اشعری؟!!
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
27.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی
✅دوره مجازی توانمندسازی فعالان فرهنگی و اجتماعی «سدید»
🔴سلسله دروس لزوم آشنایی با تاریخ
🔶درس ششم : منظور از ایران و ایران شناسی چیست ؟
🔷اجزای به هم پیوسته هویت ما
🔵دکتر موسی نجفی :
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش مخاطبین محترم
✅پرسش اول :
🔴بنده قصد داشتم به علم تاریخ ورود کنم و به حد نسبتا خوبی از دریافت برسم.
ولی با متد و روش کار به اندازهٔ کافی آشنا نیستم،
نمیدونم از کجا باید شروع کنم و چه کتبی رو مطالعه کنم،
سبک کار رو هم نمیدونم که مثلا تاریخ تمدن ها کار کنم،یا مذاهب، یا تاریخی سیاسی و حکومتی، و...
همچنین قصد دارم دانش تاریخیم رو محدود نگه ندارم، که مثلا فقط تاریخ اسلام یا فقط تاریخ معاصر یا فقط تاریخ ایران رو کار کنم،(البته ممکنه بعدا در مورد مثلا تاریخ اسلام بخوام تخصصی تر کار کنم)،
آقای دکتر لطف میکنن اگه بنده رو راهنمایی کنن و به ما روش و اگه امکان داشته باشه سیر معرفی کنن.
همچنین لطف کنن و بگن این فرایند چه مقدار زمانبر هست؟
✅پرسش دوم
💐باسلام محضر دوست بزرگوار💐
👈 استاد نجفی فرمودند برای مطالعه تاریخ بهترین روش مطالعه میان رشته ای است.
🔹️اگر بخواهیم تاریخِ
1️⃣۵۰۰سال اخیر
2️⃣ تاریخ عصرنبوی و ائمه(ع)
را مطالعه کنیم یا سیر مطالعاتی برای جوانان (فوق دیپلم،لیسانس و..) داشته باشیم.
👈براساس این مبنا چه کتبی برا مطالعه مناسب تر است؟
لطف کنید یک سیر میان رشته ای (وقایع،تحلیل و اندیشه) را از استاد بپرسید و برای ما فراهم کنید.
باتشکر
🔴جواب :
🔵نجفی :
با سلام خدمت دو نفر پرسشگر گرامی در مورد سوالات مذکور قبلا و به کرات در این کانال بحث نموده و پاسخ داده ام و توصیه می کنم که یک بار به پست های قبلی مراجعه نموده و با دقت آنها را مرور نمایید؛ این کار از دو جهت مفید است :
اول : با کتب مختلف تاریخی که در کانال معرفی شده بیشتر آشنا می شوید۰
دوم : برخی موضوعات متنوع تاریخی در دو سده اخیر و یا تاریخ اسلام را دوباره بازخوانی می نمایید ۰
این نکته را هم قبلا گفته ام که خیلی مهم نیست که کدام بخش،از تاریخ را اول می خوانید ، بلکه مهمتر این است که از منابع سالم و عمیق و غیر مغرض استفاده نموده و این مطالعه را جزوی از برنامه زندگی تان قرار دهید ۰
مطالعه و درک و فهم تاریخی در اثر ممارست تدریجی حاصل می گردد و کسب این بینش،نه به صورت آمپولی و تزریقی بلکه کپسول وار و تدریجی حاصل می شود ۰
در مورد اولویت و فهم سایر مباحث تاریخی باید گفت که خواندن متن تاریخ و یا به اصطلاح تاریخ نقلی در شروع مهمتر است۰ تحلیل تاریخی و یا اندیشه تاریخی و یا فلسفه تاریخی و یا تاریخ تمدن در مراحل بعدی است ؛ البته به نظر می رسد مطلوب دو پرسش،کننده عزیز فهم تاریخ سیاسی و اجتماعی است و نه مطلق هر موضوعی در تاریخ مثل تاریخ پزشکی و یا تاریخ نجوم و غیره
اما در مورد اینکه این کار چقدر زمانبر است ؟ باید گفت تا آخر عمر ؛ چرا که اگر عشق و ضرورت این کار در انسانی به وجود آید از دست دادنش منطقی و عقلانی نخواهد بود؛ هر چند این تداوم مطالعه قدر مسلم مراحل و سطح بندی خاص خودش را دارد و با رفتن به سطوح بالاتر زاویه و عمق نگرش به مطالب قبلی معنا و مفهوم جدیدتری می یابد۰
در پایان متذکر می شوم که قبلا فهرستی از مراکز تاریخ نگاری که کتب و محتوای سودمندی منتشر نموده را معرفی کرده ام ؛ مراجعه مجدد به آن خالی از لطف نیست ۰👇👇
🔶موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi