🔰این کتاب در ۸۰۸ صفحه و توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شده است .
این کتاب نوعی مقدمه برای مجموعه تخصصی استعمار شناسی در ایران محسوب می گردد و مدخل شناخت سی اثر برتر در زمینه موضوعات استعمارشناسی می باشد.
🔴 مجموع این آثار می تواند نگاهی جامع و بین رشته ای و تخصصی در سطح عالی دانشگاهی و پژوهشی برای فهم ماهیت و ادوار و نتایج پدیده استعمار به خواننده ارزانی دارد ۰ فهم این منطق البته ما را به سایر مباحث کلیدی و مهم جامعه رهنمون خواهد کرد .
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به مخاطبان ایبنا دو کتاب پیشنهاد داد.
✅سرویس دین و اندیشه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): به مناسبت برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران، خبرنگاران ایبنا به سراغ چهرههای فرهنگی، ادبی و هنری رفته و از آنها خواستهاند تا به مخاطبان این رسانه، کتابهایی را به عنوان پیشنهاد خرید از نمایشگاه کتاب تهران معرفی کنند. موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در گفتوگو با ایبنا، کتابهای پیشنهادی خود برای خرید از نمایشگاه امسال را به مخاطبان معرفی کرد.
🔴او بیان کرد: «مقدمۀ مطالعات عالی استعمار شناسی؛ سیمرغ ایرانی شناخت استعمار بر اساس سی تحقیق برتر» را به تازگی چاپ کردیم که هفته قبل با حضور وزرای علوم و فرهنگ از آن رونمایی شد. این کتاب خلاصه سی جلد کتاب است که برای نمایشگاه کتاب آن را آماده کردهایم.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰انگاره تعالی
✅رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: «انگاره تعالی؛ فرانظریه فهم تحولات ایران در تناسب با گفتمان ترقی» دومین کتابی است که من پیشنهاد میکنم. این کتاب چهار نظریه هویت، تجدد، تمدن و انقلاب را که در مقابل اندیشه ترقی است را با دید اندیشه تعالی بحث کرده و نشر آرما چاپ اول آن را و انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی چاپ دوم آن را منتشر کرده است.
🔴نجفی ادامه داد: این تلاش علمی، در حقیقت، مقابل ذهنیتی قرار میگیرد که در سطح کلان، پارادیم مسلط و غالب نظریات بالادستی تاریخ، علوم اجتماعی، و علوم سیاسی و غیره است. فرانظریه تعالی، یا متاتئوری( Metatheory ) طلیعه مسیر جدیدی است که ذهنیت مطلق انگار اندیشه «ترقی» را به چالش میکشد و در سطح عالی، تراز و معیار و سنجش خود را براساس واقعیتها و ذات جامعه ایران با معادله جدیدی مطرح میکند. نتیجه این نگاه نو، طرح پرسشهای جدید و بالطبع عمق بیشتر در مسائل خواهدبود. افقگشایی این «کلانروایت» میتواند تأثیرات مهمی در نظریات متنوع و موضوعات جزئیتر برجای گذارد و نگاه ما را در بخش عظیمی از پژوهها، اعتلا بخشد و یا اینکه دچار تحول نماید.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰گسست تاریخی (جلسه چهارم)
✅بحث و گفتوگوی آزاد علمی بر اساس فصل چهارم کتاب گسست تاریخی و شرقشناسی اثر دکتر رضا داوری
🔴سخنرانان:
موسی نجفی
یحیی فوزی
محمدعلی فتحالهی
علیرضا ملاییتوانی
مهدی معینزاده
🟢یکشنبه، 23 اردیبهشتماه 403
ساعت: 10 تا 12
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
سالن اندیشه
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰گسست تاریخی (جلسه چهارم)
✅بحث و گفتوگوی آزاد علمی بر اساس فصل چهارم کتاب گسست تاریخی و شرقشناسی اثر دکتر رضا داوری
🔴دکتر موسی نجفی :
🟢صورت مسئله اصلی فصل چهارم تفاوت بین مشکل با مسئله است ؛ مشکل یعنی،مانع جزئی بر سر راه که در همان جزییت خودش قابل حل و بررسی است؛ ولی مسئله در حقیقت نوعی معادله را کلی نگریستن است و بررسی ابعاد یک معادله فقط نگرش در جزئیات نیست بلکه شبکه تو در تو و پیچیده ای از روابط را باید مدنظر داشت . این روابط به هم وابسته و در یک دیگر تاثیر متقابل دارند .
🔴موضوع گسست تاریخی در عصر جدید و تجدد از نوع مسئله است و بررسی آن در سطح مشکل یعنی تقلیل و تنزل دادن به مطلبی که فهم آن درک کلیات را می طلبد. بسیاری از برنامه ریزی های توسعه در سطح مشکل و نه در سطح مسئله طراحی می گردند.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
دکتر موسی نجفی :
"آسیب هویتی " به فرهنگ عمومی یک کشور به مراتب مخرب تر و خطرناک تر از آسیب و "ضرر اقتصادی" ادعایی از سوی کسانی است که تعطیلی شنبه را مطرح کرده اند . سیاستمدارانی که از تاریخ عبرت نمی گیرند مجبور به تکرار تاریخ خواهند شد .
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
به بهانه آرام گرفتن مرد ناآرام
🔰از میرزا تقی خان امیرکبیر، خط شکن پسا ترکمان چای، تا سید ابراهیم رییسی، خط شکن پسا برجام
دکتر موسی نجفی :
🔴نمی دانم چرا یک مرتبه چندین شباهت بین سید ابراهیم رئیسی با میرزا تقی خان امیرکبیر ذهنم را مشغول کرد و از این میان به مطلب مهم تری رسیدم :
شباهتی که این دو بزرگوار به لحاظ جایگاه اجتماعی داشتند این است که هر دو نفر از اقشار پایین جامعه بودند و توانستند در اثر لیاقت ذاتی رشد نمایند و در مدت تقریبی سه سال ریاست، کارهای زیربنایی عظیمی انجام دهند که از آن جمله می توان به عملیاتی نمودن اقتصاد ملی و بومی اشاره کرد که هردو به آن اعتقاد راسخ داشتند؛ هر دو از جنس مردم و مردم دوست بودند؛ هر دو تا پای جان بر سر عقیده و مرام خویش ایستادند؛ و در نهایت هر دو در جوار مولایشان، یکی در جوار امام حسین علیه السلام و دیگری در جوار امام رضا علیه السلام مأوا گرفت .
اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود؛ بصیرت در تاریخ دیروز راز سیاست پنهان امروز را هم مکشوف خواهد کرد.
به نظر من آن چه بیش تر از هر چیز دیگری این دو قهرمان و شهید ملی را به هم نزدیک می کند، استقلال در برابر سیاست پلید خارجی است، و مهم تر از آن، پالایش سیاست و حاکمیت ایران از امواج فتنه و مکر اجنبی و جلوگیری از نفوذ آشکار و پنهان بیگانگان.
شهید میرزا تقی خان امیرکبیر درحالی سکان سیاست ایران عصر ناصری را به دست گرفت که ترکش های زهرآگین ترکمان چای تن ایران و ایرانی را رنجور و نحیف ساخته و او بود که این میراث شوم نفوذ و رخنه اجنبی را با تدبیر سیاستش چاره و درمان کرد.
🔴اما در این طرف تاریخ، ابراهیم عزیز ما هم وارث عصر انحطاط برجام و برجامیان بود. تن و روح و جان و هویت ایرانیان نیز در این تحقیر، رنجور و سرگشته شده بود؛ این بار فرزند دیگری از ایران، در کسوت یک عالم دینی و منتسب به آل رسول الله، زخم های ناشی از سوء تدبیر دولت مردان نالایق سال های قبل از خودش را حکیمانه مرهم نهاد.
🟢در دویست سال اخیر از تاریخ ایران همواره ثابت شده است که استقلال واقعی ایران با مردانی از جنس امیرکبیر و رییسی هم چنان در افق مشرق زمین درخشش و تلألو داشته و لذا تا زمانی که خاک این سرزمین مستعد باروری چنین مردانی است؛ سیاست مکر اجنبی و اجنبی پرستی در این ملک به جایی نخواهد رسید .
ظهور چنین ستارگانی در سپهر سیاست یک کشور به خاک مطهری نیاز دارد که با خون شهیدانش چون امیرکبیر و رییسی آبیاری شده باشد.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰رییسی در برابر بیدادگران جهانی، از هویت ایرانیان حفاظت کرد.
✅مطالعات استعمارشناسی ایرانی در پی فهم واکنشهای تاریخی ملت ایران در برابر استعمارگران است.
دکتر موسی نجفی، استاد تمام علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و رییس این مجموعه کمنظیر در علوم انسانی است. یکی از مهمترین طرحهای وی مطالعات استعمارشناسی ایرانی است که منظر جدیدی به شناخت استعمار و تاثیرات آن در گستره جغرافیایی و سیاسی ایران ارائه میدهد. دکتر نجفی، از رهگذر آثار برجستهای مانند فلسفه انقلاب اسلامی و آینده ما، مشروطهشناسی، تاریخ تحولات سیاسی ایران، انقلاب فرامدرن و تمدن اسلامی، دستاورهای بیبدیلی برای مبانی اندیشگانی انقلاب اسلامی فراهم آورده است.
🔴در این گفتگو، موسی نجفی، به توضیح جایگاه بنیادی هویت ایرانی و تشیع که در هویت پویای مبانی نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران تبلور یافته میپردازد.
🟢برای مطالعه مشروح مصاحبه رجوع شود به : 👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
✅ به همت بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی،
🔷 نشست تخصصی "انگاره تعالی انقلاب اسلامی" برگزار شد
👤 رئیس پژوهشکده فرهنگ، انقلاب و تمدن اسلامی در این نشست که ظهر امروز، ۳۰ اردیبشهتماه، در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، عنوان کرد: اندیشه تعالی نوعی زاویه نگاه به تحولات ایران است.
🏷 وی با بیان اینکه، هویت ملی، تجدد، تمدن و انقلاب اسلامی بیشترین تاثیر را در اندیشه تعالی دارند، افزود: با توجه به اینکه اندیشه تعالی هم به موضوع تحولات پرداخته است و هم فلسفه تبدیل را بررسی میکند، شروع و مقدمات آن تا حدود زیادی بر اساس اصول "فلسفه تاریخ" است.
🏷 دکتر موسی نجفی، تصریح کرد: اندیشه ترقی از فلسفه تاریخ آغاز میشود، به سایر رشتههای مرتبط سرایت میکند و کلیت آن به صورت نگاهی از بالا در تاریخ و سیاست و سایر علوم مرتبط با تحولات، ساری و جاری میشود از این رو اندیشه تعالی از نظر جایگاه و نقشی که ایفا میکند تفاوتی با اندیشه ترقی رایج در این رشتهها ندارد و تفاوت فقط در منطق و شاخصهای محتوایی اندیشه تعالی و اندیشه ترقی است که این امر از همان مباحث ریشهای در فلسفه تاریخ است.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
ادامه قبل👆
🏷 وی خاطر نشان کرد: اندیشه تعالی یک کلان روایت است درست مانند اندیشه ترقی که آن هم یک کلان روایت مهم است. این کلان روایتها هر چند از نظر محتوایی با هم متفاوت هستند، ولی از لحاظ ساختاری به روایتهایی کوچکتر وابسته هستند. این روایتهای کوچکتر، همان تجدد، تمدن، هویت و انقلاب است.
🏷 رئیس پژوهشکده فرهنگ، انقلاب و تمدن اسلامی، در ادامه با اشاره به اینکه رابطهای بین تمدن، تجدد و انقلاب وجود دارد، گفت: وقتی از تجدد ملی در برابر تجدد ظلی سخن میگوییم این مسئله با نظر هویت ذاتی ارتباط دارد و هر دو میتوانند از اجزای نظریه انقلاب باشند و یا بر عکس.
🏷 به گفته وی، برای استفاده از منطق اندیشه تعالی و به کارگیری آن در موضوعات مختلف تحولات اجتماعی و سیاسی، باید به مباحث عمیقتر و حوزههای فکری دیگر نیز اشاره کرد، از این منظر به کارگیری این منطق میتواند در تحلیل تاریخ تحولات اسلامی و بررسی سیر تمدن اسلامی، نظر علمی ابراز نماید و نوعی نسبت صحیح و درست بین گذشته و حال و آینده برقرار کند.
🏷 نجفی اضافه کرد: این استقلال و اجتهاد منطق تعالی در فهم ماهیت تمدن اسلامی و تحولات فکری و سیاسی اسلامی و یا ایرانی مهمترین و اولین دستاوردش شناخت واقعی وضعیتامروز ما در سیر تحولات چند صد ساله خواهد بود، شناختی که آیندهپژوهی سخت به آن وابسته است.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi