eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.6هزار دنبال‌کننده
917 عکس
378 ویدیو
12 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
ادامه قبلی 👆👆 قسمت سوم 🔴سؤال: ما شاهدیم که چهره‌‌های حزب الهی قدیمی، که زمانی از افراد پرحرارت و سرسخت جبهه انقلاب محسوب می‌شد، امروز دقیقاً به همین نگاه «تمدنی» به انقلاب اسلامی نقد دارد. او خیلی عیان می‌گوید که انقلاب اسلامی عملاً شکست خورده و نه تنها نتوانست تمدن اسلامی را احیاء کند، که در تحقق شعارها و اهداف خود هم ناموفق بود. این جریان فکری را چطور ارزیابی می‌کنید؟ باید اشاره کنیم که ایشان برخی از این دوستان هنوز خود را در جبهه انقلاب می‌دانند و قائل به مرزبندی با سکولارهاست. برخی از این دوستان  معتقد هستند که بسیاری از شعارهای انقلاب در عصر ظهور محقق خواهد شد، چرا که عصر غیبت محدودیت‌هایی دارد که اجازه تحقق آن شعارها را نمی‌دهد. او می‌گوید که تحقق اسلام حداکثری مستلزم حضور امام معصوم (ع) است، لذا به باور او، ما وقتی هنوز در عصر ظهور نیستیم، امام معصوم حاصر نیست، چطور از حداکثری بودن می گوییم و در همین جا متوقف می‌شود. دوستان اگر به بحث اسلام حداکثری اشکال می‌کند، به خاطر پس زمینه ذهنی است که با بحث «ظهور» و «مهدویت» پیوند دارد. اما خب، در نهایت این نظر ناخواسته به تفکر گروه‌هایی چون انجمن حجتیه شبیه می‌شود. در عمل، این نوع اشکال کردن به همراستایی با سکولارها می‌رسد، هر چند که از نظر اعتقادی و تدیّن،  برخی از این دوستان  شبیه سکولارها نیست، مثلاً اشکالاتی را مطرح می‌کند نسبت به قوانین موجود... 🔵سؤال: مثلاً بحث «حجاب». بله، در بحث حجاب برخی دوستان معتقد هستند که اگر بنا به اجرای اسلام حداکثری باشد، همه زن‌ها باید حجاب کامل داشته باشند، در صورتی که اگر الان آزاد بگذاریم، برخی از خانم‌ها حجاب را نمی‌خواهند. اشکالاتی از این جنس را مطرح می‌کنند. اما من شخصاً ایرادی به دوستان  وارد می دانم. بسیاری از این دوستان  «نظریه پرداز» نیستند. بیشتر در فضای «ژورنال» فعالیت کرده‌اند. یعنی نرفته‌اند در فضای دانشگاهی و در قالب یک رساله دکتری، نظریه خود را چکش کاری کند و به محک بگذارد.    درست است که مباحثشان توجهات را جلب می‌کند، اما خصلت نظریه پردازی ندارد و بیشتر در فضای ژورنالیستی متوقف مانده است. بهترین کار این است که دوستان  مباحث خود را در قالب یک رساله دانشگاهی یا حوزوی مطرح کند و به آوردگاه نقد و نظر فنی و تخصصی بیاورد. چون وقتی مبحثی چالشی از این سنخ را در  رسانه‌ها طرح می‌کنید، نه نظرات شما درست دیده می‌شود، نه حملاتی که به شما می‌شود، حملات درستی است. در واقع وسط دعوا قرار می‌گیرید، چون هیجانی و عوامانه بودن، در فضای مطبوعاتی رواج دارد، در صورتی که مسائل اندیشه‌ای نه هیجانی است، نه عوامانه. به همین دلایل، مباحث دوستان  هنوز آن انسجام نظری را ندارد. به طریق مشابه، بحث‌هایی که آقای رسول جعفریان درباره تمدن اسلامی مطرح می‌کند، فاقد انسجام و چارچوب درستی است، چرا که ایشان اصلاً دل نمی‌دهد به بحث تمدن اسلامی. 🔴سؤال: آن طور که از نوشته‌های کنونی برمی آید، چهره‌ای مثل آقای جعفریان از اول هم چندان به بحث تمدن اسلامی به عنوان امتداد انقلاب اسلامی، باورمند نبودند. بله. البته دیدگاه‌های اول انقلاب چندان ملاک نیست. چون بحث تمدن زمانی مطرح می‌شود که نظام به سمت یک حرکت حداکثری و جنبش نرم افزاری حرکت کرده باشد. مثلاً در دهه 70 بحث تمدنی مطرح نبود. الان بحث تمدن اسلامی/تمدن غربی مطرح و دیده می‌شود. حتی لیبرال‌ها هم با بحث تمدن کاری نداشتند. بعدها هم که وارد این بحث شدند، باز ما را ذیل تمدن غربی تعریف کردند. جمهوری اسلامی هم همین طور است. اگر می‌خواهد به واقعیت خود رجوع کند و به سمت نظریه حداکثری برود، نمی‌تواند ذیل تمدن غرب قرار بگیرد. اگر ذیل تمدن غرب برود، می‌شود عربستان. یعنی سعودی‌ها گرچه در شکل حکومت و قوانین ظواهری از شریعت دارند، اما از لحاظ تمدنی به شدت غربزده اند. طالبان هم که در ابتدای راه است، دچار بحران خواهد شد، چون فاقد نظریه تمدنی است. اگر جامعه اسلامی نظریه تمدنی نداشته باشد، فاجعه است، چون مجبور است با نقشه راه تمدن غربی حرکت کند. 🔵سؤال: از همین منظر، پیش بینی شما درباره روند طالبان چیست؟ طالبان فاقد جنبش نرم افزاری است. در واقع شاخه‌ای از وهابیت است و ذیل تعریف بنیادگرایی قرار می‌گیرد. مگر این که خود را اصلاح و یک تغییر کیفی پیدا کنند. این هم مستلزم صدها دانشگاه و اندیشمند و متفکر و...است که فعلاً خبری از آن نمی‌بینیم. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه مصاحبه قسمت آخر: 🔴سؤال: در دنیای اهل سنت، نظریه تمدنی شاخص کدام است. دیدگاه «عابد الجابری» بسیار مطرح است. آن‌ها ادعا دارند در بحث تمدن. اما راه رسیدن به تمدن را از طریق فلسفه و عقلانیت و عرفان و مؤلفه‌های این چنینی، که ما در نظر می‌گیریم، دنبال نمی‌کنند. راه‌های دیگری را مطرح می‌کنند. ما شیعیان اگر نظریه تمدنی داریم، به خاطر اهل بیت (سلام الله علیهم اجمعین) است. ائمه ما در همه حوزه‌ها حرف برای گفتن داشته‌اند. آموزه‌های ائمه ما، از امیرالمؤمنین (ع) تا حضرت حجت (عج)، «عقلانی» است و عقلانیت دینی محکم و منسجمنی پشت این آموزه‌هاست، لذا هم حداکثری است و هم عقلانی، از این رو تمدنی است. 🔵سؤال: نظریه‌های تمدنی در اهل سنت به مرحله تشکیل حکومت می‌رسد؟ بله. در عربستان رسیده، در ترکیه، یا امارت اسلامی افغانستان. اما در نهایت ذیل تمدن غربی تعریف می‌شوند. 🔴سؤال: ما شاهدیم که فضای آکادمیک ما، بالاخص در حوزه علوم انسانی، مقهور و مرعوب تمدن غربی است. جنابعالی چقدر خوش بین هستید که یک جریان تازه نفس بتواند، نگاه تمدن نوین اسلامی را در این فضا مطرح کند و به پیش ببرد. خوش بینی بنده به چنین جریانی، برگرفته از خوش بینی به خود انقلاب اسلامی است، چون خوش بینی به تمدن نوین اسلامی، نمی‌تواند جدای از انقلاب اسلامی باشد. ان شاالله که دولتمردان دولت سیزدهم، لااقل خودشان به این مباحث توجه داشته باشند. چون این مسائل با بخشنامه و دستورالعمل و صوری پیش نمی‌رود. درست است که مسائل کلان اقتصادی، بحران کرونا و آب و برق و معیشت وجود دارد، اما بلاشک حل ریشه‌ای همان مشکلات اقتصادی، در عمق خود محتاج دیدگاه عمیق تمدنی است. آقای احمدی نژاد هم در شروع به کار خود می‌گفت که «من فقط کار می‌کنم»، ولی چند سال که گذشت متوجه شد که بدون نظریه و کار فکری نمی‌تواند پیش برود و در نهایت کارهایش هم دیده نشد.. دولت فعلی هم باید به این مبحث اساسی دقت نظر داشته باشد. من معتقدم که کار اجرایی مثل دانه‌های تسبیح است و اگر نخ تسبیح نباشد، به هم وصل نمی‌شوند. نخ تسبیح سیاستمداران، همین بحث‌های نظری و تمدنی است. 🔵سؤال: ما در این زمینه «برنامه ریزی» زیاد داشتیم. یا خود رهبر انقلاب سال‌ها پیش بحث تحول در علوم انسانی را مطرح کردند، اما عملاً این که چقدر پیش رفتیم در این زمینه، محل بحث است. مسائل نظری و تحول در حوزه نظری، مثل قیمت دلار و طلا نیست که هر روز بالا و پایین برود. کمی نیست، کیفی است. مهم این است که در این مسیر قرار بگیرید. مثل کوهنوردی که راهی قله شده است، صعود هم کرده است، اما ممکن است به قله نرسیده باشد. اما حرکت را شروع کرده و تا جایی هم بالا رفته است. شما می‌توانید بگویید در این زمینه ما به قله نرسیدیم، ولی نمی‌توانید بگویید که بالا نرفتیم. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
❇️❇️❇️کتیبه آیه مبارکه "مباهله " در مسجد امام اصفهان و تمدن شیعی صفوی http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
23.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴برنامه ضیافت رضوی ۲ - شبکه ۴ سیما - ✅دکتر نجفی : بررسی راهبرد حضرت امام رضا علیه السلام در قبولی ولایتعهدی و شباهت آن با خلیفه چهارم شدن امام علی علیه السلام http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
22.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴برنامه ضیافت رضوی ۲ - شبکه ۴ سیما - ✅دکتر نجفی : شرایط سیاسی و فرهنگی حضرت امام رضا علیه السلام و ضرورت بحث "تمدن رضوی " به دنبال دو موضوع "نهضت حسینی" و" نظام علوی" http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
کتاب 📚تمدن رضوی مولفه های تمدن ساز در مکتب سیاسی امام رضا(علیه السلام) نویسنده: دکتر موسی نجفی نوبت چاپ: دوم/۲۰۰صفحه/رقعی http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
📚تمدن رضوی مولفه های تمدن ساز در مکتب سیاسی امام رضا(علیه السلام) تمدن رضوی مصداق کامل فلسفه شیعی- ولایی تمدن است که نوع دیگر آن در سیر استعلایی تاریخ، تمدن برتر مهدوی است؛ تمدن اسلامی با حضور "امام معصوم (علیه السلام)" نه سکولار است و نه بنیادگرا و افراطی. به همان اندازه که از سلفیت خشونت بار مدرن دور است، تمدن تک ساحتی و محدود غرب را هم به چالش می کشاند و ارزشهای آن را بی دوام و سعادت حاصل از آن را به جد نقد نموده و نظریه جنگ تمدنها و پایان تاریخ را افسانه های عصر جدید می داند. این کتاب در پنج فصل تهیه شده است و مباحث آن در دو حوزه تاریخ و اندیشه سیاسی قرار میگیرد هر چند این حوزه بین رشته ای نیز در افق تمدنی دیده شده است. از نکات در خور توجه در کتاب این است که توجه به مکتب سیاسی امام رضا(ع) در حقیقت نقدی جدی به "نظریه خلافت" و از این زاویه "عیاری" برای تمدن مسلمانان در قرن اولیه اسلامی است ؛ این زاویه نگاه مستقل و اصیل امام معصوم(ع) البته گزارشات رسمی مورخین دستگاه خلافت و هم دیدگاه های خاص مستشرقین غربی را یکجا به چالش کشیده و با خط سیر عمیق خود جریان شناسی مستقلی را تاریخ سیاسی اسلام دنبال میکند و خط سیر آن را تا تمدن برتر مهدوی ادامه می دهد. از این جهت در این نگاه نسبت این نظریه با تمدن مدرن و به دنبال آن دوران معاصر و عصر پس از مدرنیته اهمیت می یابد. در حقیقت انس با مباحث این کتاب نوعی "امام شناسی تمدنی" است که در افق آن بسیاری از خطوط اصلی انقلاب اسلامی را میتوان ریشه یابی و یا آینده پژوهی نمود. این مسئله به خصوص در زمینه جریان شناسی، اندیشه سیاسی و تمدن شناسی تطبیقی نمود بیشتری می یابد. با این کتاب میتوان انسان ۲۵۰ ساله( یعنی حیات مبارک امامان معصوم(ع)) را در سه سطح و مقوله به هم مرتبط به نظاره نشست: نهضت حسینی - نظام علوی - تمدن رضوی 📚تمدن رضوی مولفه های تمدن ساز در مکتب سیاسی امام رضا(علیه السلام) نویسنده: دکتر موسی نجفی نوبت چاپ: دوم/۲۰۰صفحه/رقعی @nashre_arma http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر یکی از مخاطبین محترم : ✅سلام بر استاد نجفی عزیز یکی از مواردی که تقریبا از اجزای علمی ثابت کانال خوب شماست ، حساسیت تحسین برانگیز و غیرت مندانه بر روی تولیدات و امکانات و ظرفیت های داخلی و نقد استفاده افراطی و بی رویه از خارجیان در همه زمینه هاست ۰ 🔶خبری را در لا به لای اخبار هفتگی خواندم و حیفم آمد که برای دوستان نادیده و ناشناخته خوب این کانال نیاورم در این خبر سفیر کره جنوبی بعد از بازدید از صنایع لوازم خانگی ایران از پیشرفت و توسعه این صنعت متعجب شده است ! من میخواستم در این فراز نکته و تکمله ای را اضافه کنم و آن این است که : 🔷سفیر کره جنوبی بیش از آنکه از پیشرفت و توسعه این صنایع متعجب شود از بی برنامه گی و ضعف مدیران حاکم بر صنعت کشور ما متعجب شده که چگونه با داشتن چنین توان و سرمایه گذاری ملی ، اجازه می دادند صنعت کره ای اینطور در بازار ایران جولان دهد و البته از حماقت مسئولین خودشان هم شگفت زده شده که چگونه در اثر محاسبه اشتباه سیاسی و قهر و ناز و البته افاده این بازار و موقعیت را به راحتی از دست دادند ۰ 🔷انشاء الله این ماجرا عبرتی برای برنامه ریزان دولت جدید باشد تا ما بیش از گذشته شاهد حسرت و تعجب فرنگیان باشیم ۰👇👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تعجب سفیر کره‌جنوبی از پیشرفت‌های ایران 🔹سفیر کره‌جنوبی از پیشرفت‌های الکترونیکی و صنعتی ایران علیرغم تحریم‌های آمریکا انگشت به دهان ماند و گفت انتظار نداشت ایران با وجود تحریم‎ها در کارخانه‎های بزرگ با این حجم و پیشرفت لوازم‎خانگی تولید کند.👇👇 @sarbazane_g http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
☑️واردات کالاهای کره ای برخلاف دستور رهبری و رئیسی 🔹با وجود دستور رئیس جمهور و رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره ای، شواهد نشان می دهد در روزهای ابتدایی مهرماه امسال ثبت سفارش برخی کالاها از جمله یخچال ساید بالغ بر ۱۶۰۰ تن، ظرفشویی و لباسشویی ال جی (که در اوج تحریم ها ایران را رها کردند) صادر شده است. 🔹کالاهایی که به گمرک رسیده دارای ثبت سفارش از وزارت صنعت معدن و تجارت هستند. 🔹با توجه به دستور رئیس جمهور به وزارت صمت و اقتصاد مبنی بر ممنوعیت ورود لوازم خانگی از دو برند معروف کره ای، مسئولین این وزارتخانه ها باید پاسخگو باشند که چرا چنین اتفاقی صورت گرفته است؟ کانال سپاه پاسداران ☑️ @sepah_pasdaran http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅عرض سلام و ادب خدمت استاد نجفی 🔴غرض از مزاحمت بنده دانشجوی سال چهارم کارشناسی علوم سیاسی هستم و با توجه به اینکه در سال آخر این مقطع هستم، قصد مشورت خواهی و راهنمایی از حضرتعالی دارم. علاقه بنده برای ادامه تحصیل در این رشته، و بطور کلی علوم انسانی، تحصیل جهان بینی اسلامی و ایدئولوژی اسلامی در حوزه علوم انسانی بخصوص فرهنگ و سیاست هست و طبیعتا گرایش کارشناسی ارشد آن اندیشه سیاسی در اسلام است. اما به دلایلی از جمله عدم انسجام منطقی و هماهنگی و جامعیت منطقی در محتوای دروس و توجه ناکافی به مباحث فلسفه اسلامی و حتی استفاده نشدن از منابع اصیل در برخی از دروس اسلامی، احساس رضایت نمیکنم. درباره ورود به حوزه و حوزه های دانشجو پذیر مثل مشکات و... قصد مشورت دارم تا روند تعمیق در معارف اسلامی و علوم انسانی اسلامی میسر شود. البته برخی دوستان سفارش می کنند که در کنار مباحث دانشگاهی به مباحث اسلامی بپردازم. این امر تا حدود کمی امکان پذیز بوده اما به جهت محیط دانشگاه حجم دروس و تکالیف اساتید استفاده کافی نمی توانم بکنم. عذرخواهی می کنم۰ سپاسگزارم. 🔵جواب : 🔴نجفی : با سلام و تشکر از پرسش یا پرسش های چندگانه و البته مرتبط به هم جنابعالی ، باید عرض نمایم اینکه شما از بین چند گزینه درباره روند علمی آینده تان کدام مسیر را باید بروید و یا می توانید بروید ؟ جواب این مسائل به ظاهر ساده ولی سرنوشت ساز برای آینده یک جوان جویای علم ، قدری تامل می خواهد و تا حدود زیادی به روحیات خاص و شرایط ذهنی و محیطی خودتان باز گشت می کند و من نشناخته و ندیده نمی توانم نسخه خاصی را به شما ارائه نمایم ؛ با وجود این ظاهرا شما دو علاقه و ضرورت را عنوان کرده اید و در اولویت و جمع بین این دو سرگردان شده اید ؟! یکی علاقه به تحصیل علوم سیاسی و دیگری معارف اسلامی ۰ به نظرم ترجیح و اولویت تحصیل در هر کدام به شخص شما و برنامه ریزی ها و البته امکانات و محدودیت هایتان بازگشت می نماید ۰ اگر قصدتان ادامه تحصیل در علوم سیاسی است این علاقه را دنبال کنید منتها با توجه به منابع درسی ، و وصعیت اساتید و برخی کمیت های بالاسری در علوم انسانی کشور به نظر می رسد مطالعه و تعمیق نگاه شما به معارف اسلامی در رشته علوم سیاسی با شرایط موجود کاری عاقلانه و مدبرانه نبوده و نیست ۰ اصولا علوم سیاسی دانشگاهی ما در زمینه بسط معارف اسلامی رشد چندانی نداشته است ۰ اما اگر در زمینه معارف و علوم اسلامی می خواهید رشد کنید، می توانید از کتب و جزوات و نوارهای دروس حوزوی و یا غیر حوزوی بهره ببرید ۰ پیشنهاد دیگر برای جمع بین این دو این است که بعد از خواندن دروس سطح در حوزه به موسساتی که در قم دروس جدید مثل علوم سیاسی دارند بروید و تحصیل خود را ادامه دهید ۰ آنچه به نظرم با توجه به انرژی جوانی و البته همت شما قابل تحقق است جلو بردن هر دو رشته در کنار هم ( البته با برنامه ریزی ) سخت اما امکان پذیر است ۰ موفق باشید۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰 چرا برخی در مورد افغانستان طلبکار نظام هستند ؟ دکتر موسی نجفی : 🔴در مورد اوضاع افغانستان و خروج خفت بار امریکا که به منزله پایان و بی فایده بودن لشکر کشی نظامی است کدام تفکر در ایران متضرر گردید و آمال و آرزوهایش بر باد رفت ؟! این از ابعاد سیاسی مسئله و تاثیر اولیه اش در ایران۰ 🔵از نظر مذهبی و قرائت دینی بزرگترین دشمن بنیادگرایان و تفکرات سلفی در دنیا ، شیعیان بوده وهستند ؛ بنابراین کمترین قرابتی بین تشیع انقلابی تمدنی ولایی در ایران با نوعی بنیادگرایی اهل تسنن افغانی وجود نداشته و ندارد ۰ این هم از منظر تقابل مذهبی و نظری 🔴اینکه در دعوای بین سکولارهای افغانی و سقوط عنصری وابسته و ضد ایرانی مثل اشرف غنی با جریان بنیادگرای طالبان ، ایران عاقلانه و مدبرانه بیطرف مانده و در دعوایی که ابعاد و ماهیتش ( بخاطر نفوذ سازمانهای جاسوسی غربی در سلفی ها ) معلوم نیست وارد نشده ، چرا عده ای طلبکار شده اند از عجایب روزگار است 🔵اما عجیب تر از همه این شبیه سازی است که عده ای خودشان را در نقش غربگرایان افغانی دیده و جریانهای اصولگرای دینی ایران را به قطب مخالف آنها یعنی طالبان شبیه سازی می کنند !! هر اعدام و یا حرکت کور و ابلهانه طالبان را فورا برجسته کرده و در حساب نظام و انقلاب و ولایت می نویسند !؟ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi