هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰۱۲ شهریور روز شهادت رئیسعلی دلواری
🔴 با گذشت بیش از یک قرن پس از شهادت رئیس علی دلواری قهرمان خطه جنوب ایران علیه استعمار انگلیس می توان ثابت نمود آزادیخواه واقعی بودن و همزمان علیه بریتانیا قیام نمودن قابل جمع است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
6.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰برنامه توحید خانه - شبکه اول سیما
✅شب شهادت امام رضا علیه السلام - صحن آزادی حرم مطهر رضوی - ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
🔴تحلیلی از تاریخ فرهنگی و سیاسی امامت از بعد از مدینه البنی تا سال ۲۰۰ هجری قمری
استقلال و هویت شیعه از فرهنگ امویان و تمدن عباسیان
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
#یک کتاب
📚تمدن رضوی
مولفه های تمدن ساز در مکتب سیاسی
امام رضا(علیه السلام)
نویسنده: دکتر موسی نجفی
نوبت چاپ: دوم/۲۰۰صفحه/رقعی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
#یک_کتاب
📚تمدن رضوی
مولفه های تمدن ساز در مکتب سیاسی
امام رضا(علیه السلام)
تمدن رضوی مصداق کامل فلسفه شیعی- ولایی تمدن است که نوع دیگر آن در سیر استعلایی تاریخ، تمدن برتر مهدوی است؛ تمدن اسلامی با حضور "امام معصوم (علیه السلام)" نه سکولار است و نه بنیادگرا و افراطی.
به همان اندازه که از سلفیت خشونت بار مدرن دور است، تمدن تک ساحتی و محدود غرب را هم به چالش می کشاند و ارزشهای آن را بی دوام و سعادت حاصل از آن را به جد نقد نموده و نظریه جنگ تمدنها و پایان تاریخ را افسانه های عصر جدید می داند.
این کتاب در پنج فصل تهیه شده است و مباحث آن در دو حوزه تاریخ و اندیشه سیاسی قرار میگیرد هر چند این حوزه بین رشته ای نیز در افق تمدنی دیده شده است.
از نکات در خور توجه در کتاب این است که توجه به مکتب سیاسی امام رضا(ع) در حقیقت نقدی جدی به "نظریه خلافت" و از این زاویه "عیاری" برای تمدن مسلمانان در قرن اولیه اسلامی است ؛ این زاویه نگاه مستقل و اصیل امام معصوم(ع) البته گزارشات رسمی مورخین دستگاه خلافت و هم دیدگاه های خاص مستشرقین غربی را یکجا به چالش کشیده و با خط سیر عمیق خود جریان شناسی مستقلی را تاریخ سیاسی اسلام دنبال میکند و خط سیر آن را تا تمدن برتر مهدوی ادامه می دهد. از این جهت در این نگاه نسبت این نظریه با تمدن مدرن و به دنبال آن دوران معاصر و عصر پس از مدرنیته اهمیت می یابد.
در حقیقت انس با مباحث این کتاب نوعی "امام شناسی تمدنی" است که در افق آن بسیاری از خطوط اصلی انقلاب اسلامی را میتوان ریشه یابی و یا آینده پژوهی نمود. این مسئله به خصوص در زمینه جریان شناسی، اندیشه سیاسی و تمدن شناسی تطبیقی نمود بیشتری می یابد.
با این کتاب میتوان انسان ۲۵۰ ساله( یعنی حیات مبارک امامان معصوم(ع)) را در سه سطح و مقوله به هم مرتبط به نظاره نشست:
نهضت حسینی - نظام علوی - تمدن رضوی
📚تمدن رضوی
مولفه های تمدن ساز در مکتب سیاسی
امام رضا(علیه السلام)
نویسنده: دکتر موسی نجفی
نوبت چاپ: دوم/۲۰۰صفحه/رقعی
@nashre_arma
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
9.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰واکاوی تحولات ایران از نهضت ملی مشروطیت تا فاجعه ملی کودتای ۲۸ مرداد - ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - خانه مشروطیت اصفهان
✅دکتر موسی نجفی :
وقتی می گوییم تاریخ معاصر ، منظورمان از معاصریت کدام دوره آست ؟
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
15.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰واکاوی تحولات ایران از نهضت ملی مشروطیت تا فاجعه ملی کودتای ۲۸ مرداد - ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - خانه مشروطیت اصفهان
✅دکتر موسی نجفی :
از علل مهم انحراف نهضت در بین مدیران و مسئولین نداشتن طرح و برنامه برای آینده است .
وقتی ما طرح نداشته باشیم، بیگانگان برایمان طرح و برنامه می نویسند. این مطلب در مشروطیت به اثبات رسید .
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰پرسش یکی از مخاطبین
✅سلام استاد.ببخشید که اینقدر مزاحم میشم.
در پاسخ به سوال قبل(که در کانال منتشر شد) فرمودید که انقلاب اسلامی با تحول در مردم شروع شد و در مسیر رشدش با نظام حاکم درگیر شد و آن را ساقط کرد و این همان مطلبی است که امام رحمه الله ده ها بار بر آن تاکید کردند و علت اصلی وقوع و ماندگاری انقلاب را تحول روحی جامعه می دانستند و همچنین تاکید بر معجزه بودن آن داشتند.ایشان برای اثبات این تحول (تا جایی که بررسی شد) فقط به ذکر چند مثال اکتفا میکردند.مانند استناد به اینکه (نقل به مضمون) مردم قبلا حتی از یک پاسبان هم می ترسیدند اما الان به راحتی مرگ بر شاه میگویند.یا مثال روستای دور افتاده ای را میزدند که در آن مردم با وجود دوری از اوضاع تهران،به رهبری کدخدای دِه تظاهرات میکردند (و حتی بعد از این مثال میفرمودند من از این ماجرا فهمیدم که دست غیب الهی پشت این انقلاب است) و مثال پیرزن و ... .سوالم اینه که به نظرتون صرف این چند مثال دلیل بر تحول روحی مردم و وجود دست غیب الهی میشه؟آیا امام رحمه الله از جای دیگه ای(مثلا با نگاه عرفانی و شهودیشان) به این مسئله پی برده بودند و به دلیل سطح فهم مردم این مسئله پیچیده رو با چند مثال بیان میکردند؟آیا میتوان قاعده ای عقلی و فلسفی برای تبیین چگونگی تحول روحی در جامعه و کیفیت آن بیان کرد؟ و اگر امکان دارد چرا در بیانات امام رحمه الله (و حتی آقا و دیگر اندیشمندان اسلامی) چنین چیزی یافت نمیشود؟
شاخص و نشانه ی اصلی این تحول چیست و آیا با تحول و تهذیب فردی تفاوت دارد؟ و سوال آخر اینکه آیا این تحول تاکنون ادامه یافته؟
✅جواب:
نجفی :
با تشکر از شما دوست عزیز و تبریک در مهارت تان در پرسش کردن ( بخاطر اینکه تقریبا ده سوال را توانستید در یک متن چند خطی بیاورید!) خدمت تان عرض کنم به هر حال انقلاب اسلامی ایران یکی از حلقه های مهم و سر فصل گونه جریان بیداری اسلامی دو قرن اخیر است و در حالی که "معلول"نهضت های بیداری اسلامی قرن گذشته است و امواج و ظرفیت ها و ماهیت آن حرکت عظیم را در خود دارد ولی "علت" و الهام بخش و در بردارنده ظرفیت های جدیدی هم در حرکت رو به رشد بیداری اسلامی حال و آینده هم می باشد۰ این ظرفیت و رشد جدید در قالب نظام دینی و تمدن نوین اسلامی قابل پژوهش است اما همان طور که در مطالب قبلی این کانال متذکر شدم بررسی ماهیت و فلسفه وجودی این انقلاب عظیم خارج از عوامل صرفا مادی و یا در تقابل با نظام شاهنشاهی بایستی دیده شود البته شما به حق از قول امام راحل از اعتلای روحی و تحول در مردم به عنوان یکی از ریشه های انقلاب سخن گفتید؛ تحولی که آثار و عوارض و حضور و وجودش هنوز هم حس می گردد ؛ ولی خوب سوال همچنان باقی است علت این تحول روحی در مردم چیست ؟و منشا آن کجاست ؟
🔴 مرحوم امام خمینی در وصیت نامه سیاسی الهی خود منشا این تحول روحی را از "عالم غیب" دانسته و خود این انقلاب را هم هدیه غیبی الهیه از جانب پروردگار می دانند حال چگونه می شود سلسله علیت های مادی را با علیت های غیر مادی در کنار هم گذاشت ؟ و چگونه می شود به تبیین علمی این انقلاب مطابق ذهن مادی نظریه پردازان سکولار پرداخت ؟ اینجاست که کار دشوار و پیجیده می گردد و تولید ادبیات خاص و نحوه نگرشی فراتر از دیدگاه های مرسوم کلاسیک می طلبد ۰درست در همین نقطه است که من معتقدم تفسیر و تبیین سرنگونی رژیم پهلوی راحت تر و جدای از وقوع انقلاب اسلامی بایستی تبیین گردد ۰ مورد دیگر در سوال در مورد تهذیب فرد و تاثیر اجتماعی آن است که میتوان در این مورد به بحث" صالح و مصلح " اشاره نمود ۰ در این بحث شما می توانید به نظر استاد مطهری در کتاب نهضت های اسلامی در یک صد سال اخیر مراجعه و بحث ارتباط این دو را مطالعه کنید ۰
موفق باشید۰👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
نهضتهای اسلامی در صد ساله اخیر
مولف : مرتضی مطهری
ناشر کتاب : صدرا
مولف : مرتضی مطهری
ناشر کتاب : صدرا
قطع : رقعی (21*14)
سال نشر : 1391
شمارگان : 7000
چاپ جاری : 43
تعداد صفحات : 114
تاریخ ثبت : یکشنبه 8 فروردین 1389
تاریخ ویرایش : پنجشنبه 10 اسفند 1396
16,000 ریال
تاریخ ایران
بسته پیشنهادی کتاب های خوب (ویژه انقلاب اسلامی ایران)
معرفی کتاب
بیش از هزار سال است که اندیشه ی اصلاح در میان مسلمین وجود داشته و حتی جنبش های اصلاحی بسیاری نیز در ابعاد مختلف فکری و اجتماعی به وقوع پیوسته است. در این کتاب پس از آن که از نهضت های اسلامی صد ساله ی اخیر و رهبران آنها مباحثی مطرح شده، اهداف کلی همه ی نهضت های اسلامی بیان گردیده است. همچنین نهضت اسلامی ایران را بزرگترین نهضت اصلاحی معرفی و به بررسی ماهیت، هدف و رهبری نهضت پرداخته شده است. که ضمن معرفی آثار امام خمینی(ره) ایشان را به مصداقق روایت معرفی می کند. در بخش دیگر شرایط موفقیت مصلح بیان شده است.
مهمترین بخش این کتاب، بحث آفات نهضت است که مباحث آن به اختصار چنین است:
نفوذ اندیشه های بیگانه.
تجدد گرایی افراطی.
ناتمام گذاشتن نهضت.
رخنه ی فرصت طلب
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
انالله و انا الیه راجعون
با مرحوم آیت الله حاج شیخ عباس محفوظی رحمت الله علیه سالیان دانشجویی در دانشگاه تهران مرتبط و آشنا بودم؛ ایشان به عنوان نماینده رهبری در دانشگاه تهران ، فردی جریان شناس و حساس نسبت به انحرافات و خطوط فرهنگی پنهان بودند و حامی جدی و پی گیر خط ولایت و انقلاب اسلامی در بین دانشگاهیان محسوب می شدند . نویسنده و دوستانش در سه دهه قبل، از جریانات خاص (موسوم به چپ در آن زمان و دمکرات آزادیخواه در سالیان اخیر) لطمات زیادی را متحمل شدیم و حمایت و کمک و پشتیبانی آن مرحوم در آن زمان بسیار ارزنده و ارزشمند بود . خداوند ایشان را رحمت واسعه عنایت بفرماید .
عکس مربوط به سال ۱۳۷۳ در منزل ایشان در قم است.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی :
🔴در مقابل "راهبرد پیجیده " استعمار و غرب
باید "سطح راهبردی " منازعه را بیشتر بالا برد تا افزایش "وسعت منازعه " را .
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
16.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰بیداری اسلامی نماد تاریخی وحدت اسلامی
✅دکتر موسی نجفی :
🔴بیداری اسلامی در اهل سنت از حمله ناپلئون به مصر شروع شد و در شیعیان از ترکمنچای چرا که..
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi