eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.4هزار دنبال‌کننده
875 عکس
358 ویدیو
12 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰از سردار امامقلی خان صفوی تا سردار قاسم سلیمانی ( به مناسبت دریافت اولین نشان ذوالفقار ) ✅ با توجه به اعطای نشان افتخار آفرین ذوالفقار از سوی مقام معظم رهبری به سردار قاسم سلیمانی میتوان گفت این روزها کمتر کسی است که از ذکر دلاوریها و مدیریت و توانمندیهای این سردار فاتح فتنه استعمار در سوریه و عراق مطلبی نقل نکند ؛ شایستگی ها و عزتی که این مرد حماسه ساز به کشور داده انسان را به یاد مرد بزرگ تاریخ ساز دیگر که ۴۰۰سال قبل می زیسته و به نوعی افتخاراتی مشابه را آفریده می اندازد ؛ این بزرگمرد سردار امامقلی خان پسر الله وردیخان سپهسالار شجاع عصر صفویه و قهرمان مبارزه با متجاوزین عثمانی و استعمارگران پرتغالی است ۰ با توجه به نشان افتخاری که سردار سلیمانی مفتخر به دریافت آن شد و نام ذوالفقار را بر نگین خود دارد بی مناسبت نیست با مقایسه این دو سردار معاصر و صفوی با سرداری به مراتب والاتر و عالی تر از آنها یعنی مالک اشتر نخعی به نوعی به فهم زمانه و سیاست روز برسیم ؛ مطلب مهمی که تبلیغات بیگانه امروز مدام در پی القای تصویری مبهم و ساختگی و غیر شفاف از آن هستند تا ملت دوباره راه را گم کند۰ اما اگر بخواهیم مقایسه و تطبیق تاریخی خود را عمیق تر کنیم ، بایستی صورت مسئله را وسیع تر ببینیم ۰ چرا ؟ 🔴چون به نظر می رسد این دو سردار لایق ماحصل و برایند اعتلا و عزت طلبی و شایسته سالاری زمان خود هستند ، یکی حاصل سیاست های مدبرانه و کارساز و توسعه متوازن عصر شاه عباسی و دیگری فرزند خلف انقلاب اسلامی و شکوفایی و رشد ایران در رهبری عزت مندانه آیت الله خامنه ای است ۰ به احتمال قریب به یقین این دو نفر ، دو نمونه عالی از نسل عظمت و سرفرازی و عمق فرهنگ و سیاست های عصری هستند که آن عصر و دوره به آنان مجال ترقی و رشد و نقش آفرینی تا چنین سطحی را می دهد ؛ وگرنه در دوره انحطاط اگر چنین شخصیت هایی هم باشند، مجال بروز و حضور و حماسه و عرض اندام را نمی یابند. 🔶چنانکه از این دو نفر عظیم تر و بزرگتر سردار پرافتخار اسلام ، مالک اشتر نخعی است که در ظل خورشید ولایت ، حضرت علی علیه السلام اوج گرفت و درخشید ۰ و وا اسفا از درسهای تاریخ که وقتی امام علی علیه السلام و نظام علوی در تاریخ رخ پنهان نمود ، سرداری در ابعاد و عظمت مالک اشتر هم در صفحه تاریخ دیده نشد ! از مقایسه تاریخی (با ۴ قرن فاصله) این دو سردار میتوان نکات جالبی را دریافت : 🔵 اول : تشابه جالب این است که در کارنامه افتخارات نظامی امامقلی خان به غیر از فتح هرمز و پایان دادن به سلطه ۱۱۷ ساله استعمارگران پرتغالی در جزیره و تنگه استرتژیک هرمز و آزاد سازی و پاک سازی گمبرون (بندر عباس) و قشم و تسخیر بصره سوابق دیگری هم وجود دارد و آن زمانی است که محمد پاشا وزیر اعظم عثمانی به سال ۱۰۲۵ قمری با یکصد هزار نیروی جنگی به قصد تصرف قلعه ایروان به ایران تجاوز نمود ، امامقلی خان به همراه قرچقای خان سپهسالار لشکر ایران توانست شکست خفت باری به ترکان عثمانی بدهد ؛ از این نظر تجربه جنگی سردار عصر صفوی با سردار عصر انقلاب اسلامی در مقابل همسایه متجاوز غربی (عثمانی دیروز و بعثی های امروز) مشابه است. 🔴 دوم : امامقلی خان حدود سی هزار نفر نیروی جنگی تحت امر خود داشته که حساب و کتاب و امورات و کارشان را خودش رسیدگی میکرده و هر وقت کشور را خطری بزرگ تهدید مینموده این نیروی جان بر کف وارد عمل میشده ( بگذریم از این نکته که همین نیرو و قدرت باعث وحشت جانشینان نالایق شاه عباس شده در قتل سردار تعجیل کردند!!) شاید به نوعی تشابه تاریخی با سپاه قدس و سپاه پاسداران دیده شود !! 🔵سوم : تجربه جنگی با همسایه متجاوز غربی (عثمانی و بعثی ها ) به هر دو سردار تجربه و آزمون و کارآموزگی داد که توانستند در مقابل زیاده خواهیهای خارجی یعنی استعمارگران اسپانیایی و پرتغالی دیروز و امریکا و انگلیس و اروپای امروز سدی محکم ایجاد نمایند. 🔴چهارم : محبوبیت و حضور ملی این دو سردار یک "عیار و نشانه" است ؛ اینها نماد و سمبل زنده و شفاف ارزشها و عظمت ها برای جامعه و ملتی هستند که در معرض تحول و انحطاط واقع شده است ؛ تا این سرداران برای مردم ، "قهرمان ملی" محسوب میشوند، این بدان معناست که هنوز "انحطاط" غلبه نکرده است و اعضای رئیسه جامعه (یعنی مغز و قلب ) سالمند و مسیر حرکت آن ملت در کل درست است ؛ هرچند در جزئیات حرف و حدیث ها زیاد باشد ۰ 🔶پنجم : باید مراقب بود امروز استعمار ، تور تزویر و حیله خود را با گستردگی زیادی پهن نموده است و یکی از ابعاد خطرناک آن ، قهرمان سازی های کاذب است که ماههای قبل در لقب سازی های سیاسی از سوی برخی جریانهای فرهنگی شاهدش بودیم ۰ ( رجوع شود به یادداشت لقب فروشی از کیسه تاریخی ملت ) فاعتبروا یا اولی الابصار http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰واقعیتی که امریکا از انگلیس باید بیاموزد!! ( راز سرداری که چهره بین المللی مقاومت شد ) دکتر موسی نجفی ✅در بین شاخ و شانه کشیدن های متناقص همراه با تهدید و تطمیع و ترس مقامات امریکایی در شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی ، برخی از آنان (مثل جان بولتون) آرزوهای دور و دراز و خیال های خود را درباره نابودی انقلاب اسلامی و برخی فراتر از آن حتی در مورد کشور و مردم ایران پنهان نمی کنند ؛ ولی آیا ملتی که در طول قرون مختلف بزرگترین بحرانها و تنش های عظیم را پشت سر گذاشته است و طوفان های سخت را تجربه کرده در این مقطع تاریخی آسیب پذیر است ؟ هر چند ایرانیان بارها اثبات کرده اند که با عقلانیت و تدبیر و اراده میتوانند تهدید را به فرصت تبدیل کنند ولی در جواب این پرسش میخواهیم از دیدگاه خود غربیها و با توجه به تجربه پیشکسوتان قبلی تاریخ استعمار یعنی روباه پیر ، انگلیس مطلب را دنبال کنیم ۰ 🔴از تجارب دولتمردی انگلیسی سخن می گویم که یکی از بزرگان سیاست خارجی بریتانیا بود: «لُرد جرج کِرزن». کرزن ۱۸۹۹ تا ۱۹۰۵ نایب‌السلطنۀ (= فرماندار) هند بود و همواره در بالاترین سطح سیاسی کشورش قرار داشت و تا در ۱۹۱۹، سالی که نظم نوین جهان در ورسای چیده می‎شد، وزیر امور خارجۀ انگلیس شد و تا ۱۹۲۴ در این مقام ماند. 🔵اما کرزن سال‌ها پیش از این به جهانگردی روی آورد، از ۱۸۸۸ تا ۱۸۹۴. از روسیه و آسیای مرکزی تا کره و هندوچین را زیر پا گذاشت و در جریان آن چند ماهی نیز در ۱۲۶۸ شمسی (۱۸۸۹ـ۱۸۹۰) در ایران سیاحت کرد. نتیجۀ سفر او به ایران کتابی دوجلدی شد با عنوان «ایران و قضیۀ ایران». در این کتاب که به نوعی شناخت عمیق تر ایرانیان را مدنظر داشته جمع بندی جالبی در مورد ایران دارد :کرزن پس از مقایسۀ ایرانیان با ملل مجاور می‌گوید «تاریخ گواه است که ایرانیان نبوغ بقا دارند...» «نبوغ بقا» 🔶به نظرم این همان نکته ای است که امریکائیان در اتخاذ سیاسیت های راهبردی خود و در تاکتیک های خشن در حذف فیزیکی و ترور افراد باید از انگلیس ها و از تاریخ بیاموزند ۰ البته در کنار این مطلب بایستی توجه کنند که نه با یک ملت جعلی و ساخته شده و جزیره ای از اقوام گسسته( مثل برخی ملل تقسیم شده از میراث عثمانی ها در بعد از جنگ بین الملل اول) بلکه با ملتی حقیقی با تاریخ و ایده و احساس و آرمانهای مشترک روبرو هستند ؛ از بد حادثه برای امریکائیان ، انقلاب اسلامی که امری فرا ملی است در چنین کشوری با این سوابق تاریخی و هویتی ، سکنی و ماوا گزیده است ؛ موقعیت و جریان و تفکر و نفوذ بین المللی شهید قاسم سلیمانی در بین ملل منطقه ، نماد و مصداقی از این ماجرای بزرگ و ریشه دار و دنباله دار است و با حذف یک سردار هر چند عظیم و عزیز ، صورت مسئله پاک شدنی و برای غرب حل شدنی نخواهد بود ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
"لبخند عزت" ✅اگر بزرگترین ابزار قدرت غرب ، قدرت نمایی و پر هیمنه نشان دادن جلوه های این قدرت است ، لبخند معنادار حاج قاسم "نماد" تمسخر یک انقلاب به این راهبرد است ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش های مخاطبین محترم ✅پرسش اول : 🔴 سلام علیکم بنده دانشجوی دکتری علوم سیاسی گرایش مسائل ایران هستم می خواستم از جناب دکتر برای انتخاب موضوع رساله کمک بگیرم.به نظر استاد باید در چه زمینه ای کار کنم.باتشکر ✅پرسش دوم : 🔵سلام استاد دانشجوی مقطع ارشد در رشته اقتصاد هستم. از جهت تحصلات حوزوی هم در مقطع درس خارج در حال حاضر برای انتخاب موضوع پایان نامه در حال نظر سنجی اساتید خودم هستم تا یه تصمیم بجا و کارساز بتونم بگیرم. مطمئنا بسیاری بر این عقیده هستند که مشکل امروز ایران اسلامی در حیطه اقتصاده. میخواستم بدونم خاصه مشکل رو در کجای اقتصاد میدونید. و یا اگر توصیه ای برای حقیر دارین ممنون میشم. چرا که حقیر قصد جدی در حل معضل اقتصاد دارم اما اساتید اقتصاد کمی بسته به موضوعات ملی نگاه میکنن از همین روی بسیاری از مقالات زیبایی که از دانشجویان این رشته تقدیم جامعه میشه، کاربردی برا جامعه حاضر نداره چه برسه به اینکه بخواد ماندگار هم بشه. الکلام حقیر در حار جستجوی نقطه درد هستم. ممنون میشم اگر چند دقیقه ای وقتتون رو به حقیر اختصاص بدین. 🔴جواب : 🔵نجفی : با سلام و تشکر به پرسش های مذکور به طور کلی قبلا به نحوی پاسخ داده بودم ؛ البته شاید پرسشگران محترم از اعضای جدید کانال باشند ، خلاصه قسمتی از جواب گفته شده این است که موضوع رساله بسته به روحیات و علائق و سلائق و اهداف و تفکرات هر کسی متفاوت و متمایز است و این خود فرد دانشجو هست که باید موضوع را متناسب با شرایط خودش انتخاب نماید ۰ توضیحات بیشتر را دوستان در پست های قبلی در این زمینه می توانند مورد مطالعه قرار دهند ۰ در اینجا ذکر یک نکته حائز اهمیت که (هم پرسشگر علوم سیاسی و هم اقتصاد) می توانند دقت نمایند این است که با توجه به شرایط جدید انقلاب و درگیری و تعارض عمیق تر انقلاب اسلامی،با غرب و بخصوص،امریکا بعد از ترور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی ، توصیه ای که به دوستان دارم این است پیرامون ابعاد مختلف استقلال و کوتاه کردن دست بیگانگان پژوهش نموده و و در زمینه این موضوع مهم و حیاتی تامل کرده و یکی از زیر مجموعه های مرتبط با آن را در رساله دکتری و یا کارشناسی ارشد پیگیری نمایند۰ بدیهی است در صورت امکان اگر دوباره موضوع خاصی در این زمینه ها به ذهنشان رسید، با من در میان بگذارند ، حتما در حد وسع خود در خدمت شان خواهم بود ۰ با تشکر http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
34.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰شبکه ۴ سیما - ✅آفاق عاشورایی انقلاب اسلامی ایران - شهریور ۹۸ 🔴گفتگو با دکتر موسی نجفی : 🔵چرا واقعه عاشورا در حد قیام و جنیه سلبی متوقف نشد و شیعه را به جریانی عمیق در تاریخ مبدل ساخت ؟ 🔴اصولا تفاوت قیامی که به واقعه مبدل میشود با شورش و مبارزه صرفا علیه ظلم چه تفاوتهایی دارد؟ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰جلسه پژوهشی گروه تاریخ و اندیشه معاصر - موسسه امام خمینی قم - ۲۱ دی ماه ۱۳۹۸ ✅دکتر نجفی : شهید سردار سلیمانی در بعد ملی چه تفاوتی با سرداران ملی عصر مشروطه داشت ؟ و در بعد بین المللی جهان اسلام چه تفاوتی با سید جمال الدین اسدآبادی داشته ؟ اینکه اقوام مختلف ایرانی به او به یک چشم می نگرند و کرمانی بودن یا نبودنش او را متمایز نمی کند بلکه همه ایران به او یک احساس مشترک داشتند؛ نشان از سرداری دارد که در دل مردم نشسته است ۰ 🔴اما در بعد بین المللی او به خلاف سید جمال بر هویت ایرانی و شیعی خود تاکید داشت ، ولی عنصر "عقلانیت و اعتدال" باعث شده بود همه اقوام و مذاهب اسلامی او را ایرانی شیعی می دیدند ولی با او "نسبت" درست و گفتگویی هویت زا داشتند و این چیزی جز بالفعل نمودن بعد بین المللی و فراملی انقلاب اسلامی نیست۰ در حقیقت سردار محبوب ما توانست مکتب و ایده ای را در عمل نشان دهد که در آن انقلاب اسلامی هر چند در ایران ، نظام سیاسی بزرگی ایجاد کرده ولی این انقلاب راهی را باز نموده که می تواند متعلق به همه مسلمانان و ملت ها باشد۰ 🔵انقلاب اسلامی دارای ظرفیت های زیادی است که بایستی با تعمق و تدبیر و برنامه ریزی به فعلیت برسد ؛ سردار شهید بخشی از این ظرفیت های ناشناحته را به درستی دریافته بود۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
حضور اتفاقی !! سفیر انگلیس برای همدردی روبروی دانشگاه امیرکبیر ، یاد آور بست نشستن مشروطه خواهان در سفارت انگلیس و همان قضایای دیگ پلوی سفارت انگلیس و داستان رخنه در مشروطه است ۰ هر جا روباه پیر مکار را دیدید بدانید فتنه قوی است ؛ بیشتر مواظب مزرعه باشید۰ دکتر موسی نجفی http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
29.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی دوره پنجم - دماوند سالن همایش امام صادق (ع) - مرداد ۱۳۹۸ ✅دکتر نجفی : تاثیر فتح قسطنطنیه بر رنسانس غرب و تلافی کردن چند دهه بعدی آنها در اضمحلال اندلس اسلامی در اروپا http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش های مخاطبین محترم ✅سلام علیکم. خدمت استاد من طلبه پایه نهم قم هستم وفقط با مطالعه اثار شما با شما اشنا شدم. وسبک شما را پسندیدم. می خواستم برای اینکه در حوزه تمدن اسلامی صاحب نظر شد چه اثار ی را شما پیشنهاد می کنید برای مطالعه. در ضمن خودم چند سالی پیگیر مطالعات تمدنی وتاریخی هستم. 🔴جواب 🔵نجفی با سلام و تشکر ، اینکه به عنوان یک طلبه وارد و علاقه مند به موضوع تمدن شده اید فی نفسه قابل تقدیر است و درک درستی از احتیاج به این حوزه مطالعاتی دارید ؛ هر چند اینگونه مباحث مستقیما در دروس شما دخالت ندارند ولی طلبه و یا هر دانشجوی علوم انسانی و حتی سایر رشته ها باید بدانند نگرش و دید و جامعیت و عمقی که مباحث تمدنی به آنها می دهد نه تنها "کلان نگری " آنان نسبت به ارتباط علوم را عوض می کند ، بلکه بر روی رشته تخصصی شان نیز موثر خواهد بود ۰ 🔶اما اینکه پرسیده اید چگونه می توان صاحب نظر شد ؟ حصول به این هدف کار ساده ای نیست شما هم احتمالا مثل بسیاری از دوستان جوان ما قدری عجول هستید ! به نظرم اول فقط دنبال فهم و درک و کسب این حوزه فکری باشید و مطالعه آثار منتشره را از زوایای مختلف دنبال کنید ؛ ولی این همت و تلاش را جزو برنامه ثابت علمی و زندگی روزمره تان قرار دهید ، مسلما به مرور ایام نتایج آن را خواهید دید ؛ شاید هم در موردی خاص، شما به نوعی نظریه و یا فهمی رسیدید که کمتر کسی به آن توجه نموده است ۰ این را بدانید حوزه مطالعات تمدنی و زاویه ورود به مباحث آن بسیار گسترده و متنوع است و به یک و یا دو رشته مربوط نمی شود ۰ 🔷در مورد کتب پیشنهادی هم مسئله همینطور است و بستگی به نوع علاقه و زاویه دید شما و رشته تحصیلی تان دارد۰ من قبلا به عنوان نمونه منبع زیر را که البته کمی هم سنگین و تخصصی است معرفی نموده و البته مراجعه شما به منابع و پست های قبلی همین کانال را هم مفید می دانم ۰ انشاالله موفق باشید۰👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
👆ادامه قبلی 🔰کاوش های نظری در الهیات و تمدن 1 مولف : حبیب الله بابایی ناشر کتاب : پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سال نشر : 1393 تعداد صفحات : 604 300,000 ریال افزودن به سبد سفارش معرفی کتاب مشخصات نظرات کاربران معرفی کتاب ✅این کتاب از 9 فصل «ماهیت تمدن»، «ماهیت مطالعات تمدنی»، «حکمت عملی، حکمت تمدنی»، «الهیات تمدنی»، «جامعه فرهنگ و تمدن در تفکر و تجربه صوفیان مسلمان»، «فرهنگ تکثرگرایی غربی و چالش های نوپدید آن در زیست و هویت مسلمان شرقی»، «اسلام و تمدن در اندیشه حسن حنفی و مالک بن نبی»، «درآمدی بر الهیات عملی در اندیشه دینی مدرن»، «الهیات و فرهنگ مروری بر تطورات فکری الهی دانان مسیحی در مطالعات فرهنگی» و پیوست ها تشکیل شده است که هر بخش دارای مباحث گوناگونی است. 🔴این مجموعه در پی بیان تأملاتی است در امکان مطالعات دینی در موضوعات تمدنی و ضرورت مطالعات تمدنی در موضوعات دینی، این دو رویکرد، نوعی مواجهه با اندیشه سکولار در عرصه های کلان اجتماعی است تا نگرش تمدنی را در تفسیر ادیان (اعم از اسلام، مسیحیت و یهودیت) توصیه کند و بر قابلیت های ادیان در تدبیر و طراحی تمدن ها تأکید نماید. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر یکی از مخاطبین محترم ✅سلام علیکم، ظاهرا" ۲۶ دی مصادف است با سالمرگ ادوارد براون فراماسون و از مأمورین اینتلیجن سرویس و تحریفگر تاریخ مشروطه! بد نیست مطلبی از باب بصیرت افزایی مخاطب در کانال قرار گیرد.در دوره ای هستیم که به واسطه عدم آگاهی، افراد معلوم الحالی چون او مبنا و مرجع و منبع اطلاعت مورد استناد ما می شوند و خیابان به نامشان می گردد.لذا شما مورخان صحیح نگر تاریخ، در افشای چهره اینان وظیفه ای نانوشته به گردن دارید.✋ 🔵جواب 🔴نجفی: با تشکر از ارسال مطلب و اظهارات تان ، به نظرم اینکه کتب ادوارد براون به عنوان منبعی موثق نباید مورد استناد قرار گیرد ، نطرتان را قبول دارم ؛ اما دقت کنید شما وقتی خط و جریانی را ولو انحرافی تشخیص دادید آن وقت همان کتب می تواند راهنمای مناسبی در شناخت جریانات خاص و حتی دوستان خاص باشد ؛ لذا یکی از راههای شناخت جریان شناسی در تاریخ معاصرخواندن منابع گوناگون و تطبیق آنها با یکدیگر و تشخیص جاذبه و دافعه هر یک از آنهاست ۰ همانطوری که دفاع معنادار امروز امریکا از برخی تحرکات اخیر در ایران و حمله به برخی از افراد دیگر برای ما بصیرت زاست ، همان طور هم در تاریخ ، شناخت انحرافات می تواند بصیرت خوبی به جامعه بدهد۰ پس با تحقیق کافی و دقت در منابع دیگر (ولو اجنبی و انگلیسی و جهت دار) مراجعه کنید، ولی به آنها اطمینان و تکیه نکنید ۰ با تشکر http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰راهبرد "نرم افزار استعمار" در تاریخ سیاسی ایران (شکستن معیار قبح سیاسی ) ✅دکتر موسی نجفی 🔴از مهمترین موضوعات و در عین حال پیجیده ترین مسائل در سرنوشت ملل و بخصوص کشورهای غرب آسیا ، شناخت استعمار خارجی است ؛ چرا مهمترین است ؟ چون تقریبا این عامل ( استعمار) در تمامی شئون زندگی مردم دخالت و تاثیر داشته و دارد۰ چرا پیچیده است ؟ چون استعمار ماهیت پلید و مخربش را پنهان کرده و سعی می کند خودش را با قلم و تبلیغ و علم و هنر و سیاست و اقتصاد و فرهنگ ، "وارونه" و مطابق منافعش معرفی نماید ۰ استعمار هم مثل مقوله "قدرت " به دو بخش سخت افزار و نرم افزار قابل تفکیک است ۰ با توجه به لباس میش در آمدن گرگی مثل ترامپ ( البته با عرض معذرت از گرگهای جنگل ) برای شناخت یکی از شگردهای بخشی از استعمار نرم ، سری به تاریخ می زنیم ۰ 🔵 یکی از مهمترین نقاط عطف تاریخ ایران علیه قدرت و نفوذ استعمار غربی ، قیام تحریم تنباکو است که در اثر آن هیمنه بریتانیا با حکم آیه الله میرزا حسن شیرازی شکست و تحقیری سخت را به انگلیس تحمیل کرد؛ اما این راهبرد تاریخی بیداری اسلامی در مقابله با غرب پانزده سال بعد در مشروطه با ترور شخصیت ها و خط فکری به جا مانده از قیام تنباکو مورد انتقام واقع گشت و سفارت انگلیس مزورانه محل تظلم خواهی از نهضت مردم شد و عجبا که هم در آن زمان و هم در ازمنه بعدی مورخین خاص ابتدا "قبح" این کار را ریختند و سپس،استعمارگران به عنوان یکی از راههای نفوذ از آن استفاده نمودند ۰ زشت نشمردن بست نشینی در سفارت خارجی نه آغاز دعوا و نه پایان ماجرا بود ، بلکه حلقه ای از عادات و فرهنگهای نامطلوب و استحاله کننده هویت ملی را به همراه خود آورد۰ در این مورد می توان مثالهای زیادی را برشمرد ؛ مثل رجال وابسته به خارج ، روحیات و سبک زندگی وابسته ، شهرنشینی خاص و طرز لباس پوشیدن و ظاهر شبیه خارج ، استفاده کردن و امتیاز دادن به کالاهای خارج و بی مقدار شمردن تولیدات داخل و دهها نکته ریز و درشت ؛ اگر بخواهیم معدل این نکات را خلاصه کنیم باید بگوییم این کوره راهها و یا حتی راهها کم کم به شاهراه نفوذ و وابستگی مبدل گشت و ملت زمانی چشم باز کردند که دیدند همه چیزشان را باخته اند ۰ 🔴 شاید برای همین هم باشد که علمای بزرگ و رجال اصیل و بابصیرت ما وقتی بحث پناه بردن و بست نشستن در مراکز سیاسی اجنبی می شد اینگونه عصبانی گشته و مثل شهید آیه الله حاجی شیخ فصل الله نوری موقع پیشنهاد برای رفتن به سفارت اجنبی برای در امان ماندن از شر افراطیون مشروطه می گوید : من هرگز زیر بیرق کفر نمی روم۰ از طرف سفارت دولت عثمانی پیغام آوردند که ما پرچم آن دولت را بیاوریم ودر بالای بام منزل شما نصب کنیم که در این صورت با حمایت آن دولت، از خطر مصون خواهید ماند. شیخ در جواب فرمود: من زیر پرچم ولایت امیر مؤمنان علیه السلام زندگی کرده ام و هرگز زیر پرچم غیر امیر المؤمنین نمی روم. پیشنهاد پرچم دولت روس و یا هلند شد که بر فراز بام خانه شیخ نصب شود. شیخ فضل اللّه در جواب فرمود که من محاسنم را در اسلام سفید کرده ام و هرگز زیر پرچم کفر نمی روم. «وَلَن یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَفِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلاً»؛ «خداوند هرگز راهی برای تسلّط کفّار بر مسلمانان قرار نداده است.» من راضی هستم که صد مرتبه کشته شوم و زنده گردم و مسلمانان و ایرانیان مرا مُثله (قطعه قطعه) کنند، ولی به کفّار پناهنده نمی شوم. در جای دیگری در تاریخ می خوانیم وقتی گروهی برای تظلم خواهی به کنسولگری روس در اصفهان پناهنده شدند، مرحوم آیه الله حاج آقا نورالله اصفهانی رهبر مشروطه خواهان اصفهان در انجمن ملی اصفهان طی سخنانی می گوید: رفتن این چند نفر بی شرف و بی غیرت به حمام مسلمین اشکال دارد۰ کاش مردم و مدیران کشور ما و بخصوص جوانان با عبرت گرفتن از تاریخ ، عمق این سخن رهبری را درک نمایند که : جنتلمن‌های پشت میز مذاکره، همان تروریست‌های فرودگاه بغداد هستند۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺برنامه #چهارسو، گفتگو با دکتر موسی نجفی 🔰جریان بیداری اسلامی از مصر تا ایران و از تسنن به تشیع 🔴بیداری اسلامی در زمان حاضر با حرکت امام خمینی و بالتبع آن آیت الله خامنه ای نگاه مستقل و نقادانه و عمیق تری نسبت به متفکران گذشته بیداری اسلامی در مصر و ترکیه و هند و سایر مناطق اسلامی و عربی دارند ؛ چرا که تجربه صفویه و مشروطه در امتداد تاریخی و فکری انسان ۲۵۰ ساله شرایط نظری و فکری بالاتری برای تشیع در ایران فراهم کرده بود ۰ ➖➖➖➖➖ ✅ برنامه اینترنتی چهارسو: @chaharsootv http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰اول بهمن سالروز ارتحال محدّث متتبّع، مرد تقوا و فضیلت حاج شیخ عباس قمی. ✅یک پرسش مهم : حلقه وصل این شخصیت و کتبی مثل کتاب مفاتیح الجنان با انقلاب اسلامی چگونه است ؟ و به طور کلی این اشخاص متقی و زاهد و صالح در این انقلاب اسلامی چه جایگاهی دارند ؟ 🔴استاد مطهری تقسیم بندی خوبی دارند و شخصیت ها را به سه گروه تقسیم می کنند : صالح - مصلح اجتماعی - مصلح سیاسی شرط اولیه اصلاح اجتماعی و سیاسی داشتن تقوا و اصلاح نفس است و اصولا واژه اصلاح مقابل افساد و فساد است ۰ 🔵اما یک بحث مهم دیگر هم در تکمیل این موضوع باید حل گردد : و آن این است که ماهیت انقلاب و تحول را چگونه می توان ارزیابی نمود ؟ در اینجا بایستی به بحث بسیار مهم "هویت انقلابی" یا "انقلاب هویتی" توجه نمود ۰ 👇👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دکتر #موسی_نجفی در برنامه #چهارسو: ▫️«وقتی انقلاب را مارکسیستی و سوسیالیستی نگاه کنید، با این طرز نگاه بسیاری از نوشته ها و اشخاص #انقلابی نیستند، اما اگر انقلاب را هویتی ببینید، نه هویت را انقلابی بحث به گونه دیگری می‌شود. ▫️ما یک #هویت_انقلابی داریم که یعنی شما آنچه را هست با انقلاب بسنجید، اما #انقلاب_هویتی یعنی انقلاب یک وسیله ای است که شما را به هویت خودتان می رساند و وقتی به آن رسیدید، دیگر آن انقلاب معنا نمی دهد و پوست می اندازد و به مرحله بعدی استحاله می شود و آن انقلابی گری به معنای شعار و اینها یک بخشی از آن انقلاب است، نه همه آن. ▫️انقلاب اسلامی حتی در همان مرحله اول انقلاب هویتی بود، چرا که اضلاع رژیم پهلوی عبارت بود از قلدری، سکولاریسم و باستان گرایی. اینجا وقتی شما #هویت_دینی داشته باشید با دو مورد از اضلاع درگیر میشوید. مثالش عبارت است از مرحوم شیخ عبدالکریم حائری یزدی که در اوایل پهلوی حوزه علمیه را در قم تأسیس میکند. درست است که در ظاهر با حکومت پهلوی درگیر نیست، اما در نهایت حوزه طلبه هایی تربیت میکند که با معارف اسلامی پرورش می یابند.» ➖➖➖➖➖ ✅ برنامه اینترنتی چهارسو: @chaharsootv http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم سلام وقت بخیر ✅استاد دوقطبی بذاته خوب است یا بد؟ یا تحت شرایط زمانه خوب بودن یا نبودن آن مشخص میشود؟ 🔴جواب : 🔵نجفی : با تشکر از شما ، در جواب نمی توانم پاسخ صریح و روشنی به پرسش،تان بدهم چرا که این سوال در واقع دهها پرسش و ابهام در دل خودش جای داده است اگر این دو قطبی و یا چند قطبی بودن و یا کثرت ها در ذیل یک وحدتی تعریف شود می تواند نتایج خوبی و مفیدی برای افراد و جوامع و حتی تمدنها در پی داشته باشد ؛ اما اگر این واگرایی بدون هیچ همگرایی و امر وحدت بخش و یا قاعده ای تعریف و تفسیر شود و اصولا مدیریت بخش و برنامه ریزی نشده باشد و صرفا قطب های ایجاد شده نه در یک وضعیت طبیعی بلکه مهندسی شده و غیر واقعی باشند، در زمان کوتاهی اثرات منفی آن بر جنبه های مثبتش غلبه خواهد کرد ۰ لذا این پرسش بنا بر شرایط و عوامل و زمینه ها می تواند نگریسته و پاسخ داده شود ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در هفتمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی گفت: با دو میراث تمدن اسلامی_ایرانی و تمدن شیعی_ایرانی می‌توانیم با تمدن غرب تعامل کنیم. به گزارش خبرگزاری مهر، هفتمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی با موضوع مطالعات نظری تمدن نوین اسلامی، صبح امروز ۳ بهمن ماه در مشهد مقدس آغاز به کار کرد. موسی نجفی، استاد تمام علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در این همایش مقاله خود با عنوان «تأملاتی پیرامون فلسفه تمدن نوین اسلامی؛ (مفهوم شناسی، پیامدها و لوازم، منزلت تاریخی، مبانی نظری و نسبت سنجی)» پرداخت. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰ادامه قبلی👆 ✅وی عنوان کرد: در مورد جایگاه تمدن نوین اسلامی می‌توان به این نکته توجه داشت که از زمان ورود اسلام به ایران، ما در دو دوره مهم قرون اولیه اسلامی و عصر صفویان، به نمونه عالی از تمدن دست یافتیم. از این رو با این دو میراث «تمدن اسلامی ایرانی» و «تمدن شیعی ایرانی» می‌توانیم به تعامل با تمدن غرب بپردازیم. 🔴نجفی ادامه داد: نکته مهم در استفاده از این میراث و این تعامل استفاده از مفهوم فلسفی «تکامل» و نظریه «همبستگی» است و آن عاملی که باعث این ترکیب عالی و برتر می‌شود، ظرفیت تمدن ساز و منحصر به فرد انقلاب اسلامی است. وی تصریح کرد: اینکه چه چیز و یا صفت و یا شرایطی در این وضعیت تاریخی جدید وجود دارد که ما لفظ «نوین» را برای تمدن اسلامی معاصر استفاده می‌کنیم از موضوعات مهم و بحث انگیزی است که باید از نظر تاریخی و نظری و با نسبت سنجی تمدنی بین اسلام و غرب به آن نگریست و آن را مورد بررسی قرار داد. استاد تمام علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، با طرح این سوال از چیستی تمدن بیان کرد: فرهنگ وقتی که مورد قبول اجتماع قرار گیرد و تحقق اجتماعی پیدا کند، در یک سطح عالی‌تر یعنی تمدن قرار می‌گیرد. وی افزود: بحث تمدن نوین اسلامی سه نظریه رقیب دارد؛ یکی با بحث جنگ تمدن‌ها که با برتری تمدن غرب تمام می‌شود، دیگری با بحث پایان تاریخ که در آن نیز لیبرالیسم حرف آخر را می‌زد و نظریه آخر پست مدرنیسم است که بی اندازه به حوزه تفکرات اسلامی وارد شده است. نجفی با بیان اینکه نظریه تمدن نوین با این سه نظریه می‌تواند جایی برای خود پیدا کند، گفت: تمدن نوین اسلامی آماده است بهتر از وضع فعلی و قبل از وضع مهدویت باشد. 🔵وی اضافه کرد: بحث تاریخی این است که ما ایرانیها با اسلام در سه دوره تاریخی تعامل کردیم و کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» استاد مطهری جواب گام اول که تمدنی است را داده است؛ گام دوم عصر صفویه است که در آن ارتباط و نسبت اسلام و ایران کمتر کار شده است؛ در واقع ما یک تجربه تاریخی ایرانی_اسلامی و یک تمدن تاریخی ایرانی_شیعی داریم. نهضت صفویان، دینی و نظامشان مدنی شیعی است و گرچه خودشان از بین رفتند، اما تمدنشان باقی مانده است. این استاد دانشگاه با طرح این سوال که چرا مشروطه خواهان نتوانستند از این میراث استفاده کنند، گفت: نهضتی که با نظریه دینی شروع می‌شود ختم به تمدن غربی شده است. ترکیب جدید میراث گذشته و تمدن غرب یک نوع پیوستگی بین گذشته و آینده به وجود آورده است و این پیوستگی در عرصه سیاست در عصر پهلوی خود را نشان داد، زیرا اگر نظام را در وضعیت تمدنی به ثبات نرسانیم، غلبه سکولاریسم خود را نشان می‌دهد. وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی با نظریه گسستگی، با تکامل روبرو شد، افزود: مشروطه خواهان نتوانستند بین اسلام و غرب نظریه‌ای ایجاد کنند و در آن زمان بیداری اسلامی در وضعیت سیاسی قرار داشت و ما امروز در مرحله چهارم بیداری اسلامی قرار داریم. نجفی ادامه داد: فلسفه عمیقی در انقلاب اسلامی هست و ظرفیت سازی ای که امام (ره) به وجود آوردند نه تنها پاسخ بحران سلطنت را داد، بلکه خیلی فراتر از آن رفت. وی در پایان ارائه خود موتور محرک تمدن اسلامی را جامعیت دانست و گفت: این جامعیت در تمدن خودش را بیشتر می‌تواند نشان دهد و این جامعیت موتور محرک تمدن اسلامی است. 🔶برای مطالعه مشروح این نشست تخصصی به نشانی زیر مراجعه بفرمایید : https://www.mehrnews.com/news/4833280/با-دو-میراث-تمدنی-اسلامی-و-شیعی-می-توانیم-با-تمدن-غرب-تعامل-کنیم http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰فهم دیروز با تحولات امروز 🔴چرا امیرالمومنین علی علیه السلام در بین همه اصحاب و یاران بزرگوارش ، مهمترین عهدنامه تمدنی و حکومتی را به نام اصلی ترین سردارش یعنی مالک اشتر قرار داد؟ 🔵قرن هاست "عهدنامه مالک اشتر " شناسنامه عدالت و حریت و منشور اساسی شیعه گردیده است ۰ 🔴با فهم منزلت و تاثیر شهادت حاج قاسم سلیمانی رمز این نامگذاری تاریخی شاید کمی وضوح بیشتری پیدا نماید۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰بحث "مشروعیت" در دو نظریه "وصایت" و "خلافت" ( انحراف از غدیر تا سقیفه و نقش تاریخی بی بدیل حضرت فاطمه س) ✅در مسئله بسیار مهم جانشینی پیامبر اکرم (ص) دو نظریه عمده وجود دارد: ۱ - نظریه نصب یا "وصایت " که امامت و ولایت و عصمت را شامل میشود ۲- نظریه" استخلاف " که مفاهیمی مثل "خلافت" و" اجماع " و "اهل حل و عقد " و حتی شورا و بیعت را هم در بر میگیرد ۰ 🔴 در تاریخ اسلام و قرون بعدی تا به امروز بحث "مشروعیت" در هر دو نظریه از جمله مباحث سرنوشت ساز شیعه و سنی بوده است ؛ اما در این میان یک شاهد معتبر و زنده تاریخی از همان ابتدا توانست مشروعیت نظریه اول یعنی ولایت و جعلی بودن نظریه دوم یعنی خلافت را به طور شفاف و دقیق نشان دهد و آن حیات کوتاه ۷۵ و یا ۹۵ روزه و سپس شهادت حضرت فاطمه (س) بعد از رحلت نبی اکرم (ص) است ؛ 🔵 جدا شدن این دو خط عقیدتی از همدیگر و غصبی و انحرافی بودن جریان حاکم سیاسی فقط در قالب انتقادات و نوحه سرایی و خطبه خوانی دختر بزرگوار پیامبر میسر گردید و سپس مخفی بودن قبر مطهر و اجازه نداشتن خلیفه و باند حاکم در تشیع جنازه ، عدم مشروعیت نه تنها شخص خلیفه بلکه اصل جایگاه خلافت را در مقابل وصایت نشان داد ۰ ♦️اگر نشانه گذاریهای حضرت فاطمه (س) در حقانیت امامت نبود شاید تبلیغات خلفا تا دهه ها و حتی قرون بعدی با مقدس جلوه دادن و مشروعیت سازی خلیفه و خلافت به عنوان تنها گزینه جانشینی ، وجود داشتن نظریه اصلی و رقیب دیگری را تا ابد منکر می شدند و یا آن را ساخته تاریخی قرون بعدی شیعه وانمود می کردند۰ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰نقد و نظر پیرامون تمدن نوین اسلامی - نشست تخصصی اساتید برگزیده علوم انسانی - بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی - ۳ بهمن ۹۸ ✅دکتر نجفی : بهتر است اول مفهوم تمدن و برداشت خود را از تمدن معلوم نماییم : 🔴نقد و اشکال : 🔵حجت الاسلام دکتر راهدار : در مورد اینکه بهتر است تعریف کوتاهی از تمدن گفته شود، گفت: این پیشنهاد فهم ما را از تمدن خراب می‌کند و نباید به سرعت به تعریف تمدن فکر کرد و به نظرم ما باید به یک فهم از تمدن برسیم که فهم ضرورتا علم نیست. از آنجا که تمدن یک مفهوم وسیع پیچیده است اگر زود در قالب‌های علمی تعریف شود از ابعاد گسترده و پیچیده و فهم آنها در آینده باز خواهیم ماند چراکه درباره برخی مفاهیم مانند جامعه هنوز جامعه شناسان به یک مفهوم واحد نرسیده اند.۰ 🔴جواب نقد : نجفی: اینکه آقای دکتر رهدار می گویند تمدن بیشتر یک مفهوم است که باید به فهم آن نزدیک شد حرف خوبی است ؛ ولی این امر مانع از این نمی شود که ما در مورد تعریفی علمی و نسبتا جامع از تمدن فکر نکنیم ۰ اگر در این مورد به نوعی نگاه مشترک و با جامعیت دست نیابیم آنگاه معلوم نمی شود که دقیقا بحث بر سر چیست و شاید اصلا بحث در حوزه مشترک و بر روی مورد واحد شکل نگیرد۰ درست است که جامعه شناسان هم هنوز بر روی جامعه به تعریف واحدی دست نیافته اند ولی معلوم نیست تعمیم چنین مطابی به سایر حوزه ها و بخصوص تمدن کار درستی باشد ؛ چرا که تمدن یک مفهوم کلان و بین رشته ای و یا حتی فرا رشته ای می باشد و فقدان یک تعریف و یا عناصر مشترک یک تعریف می تواند باعث بروز اختلاف و پراکندگی مباحث بر روی موضوعات متعدد گردد ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅سلام، روزتون بخیر ممکنه برای یک دانشجو سال اولی که علاقه مند به پیگیری امور سیاسی و اجتماعی و جریانات مختلف هستش اما تقریبا سواد واطلاعات سیاسی واجتماعی درحدود ۱۵_۲۰٪ هستش، منابع جهت مطالعه(کتاب،نشریه،سایت وکانال وسخنرانی)معرفی کنید؟ 🔴جواب 🔵نجفی با تشکر از شما ، این پرسش و پرسشهای مشابه آن را قبلا پاسخ داده ام ؛ می توانید در مطالب قبلی همین کانال به جستجو بپردازید ۰ اجمالا دوباره تاکید می کنم که از مطالعه منابع تاریخی ساده تر و البته سالم و مورد اعتماد استفاده کنید ؛ ولی در این مورد عجله و یا افراط نداشته باشید ۰ این نوع مطالعه را ادامه داده و در این کار تداوم چندین ساله را همت کار خود قرار دهید ، تا جایی که کم کم نوعی بینش و فهم تاریخی پیدا کنید۰ انشاالله 🔷موفق باشید http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔥🔥ابعاد جهانی و عظمت انقلاب اسلامی از نظر آخرین سفیر انگلیس در ایران ۱۳۵۷ 📝📝سر آنتونی پارسونز آخرین سفیر انگلیس در ایران است که آخرین روزهای حکومت شاه را در کتاب خود با نام "سقوط و غرور" گزارش کرده است۰ مدت سفارت وی در تهران پنج سال یعنی از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۹ میلادی بوده و بعد از آن هم معاون قسمت خاورمیانه وزارت خارجه انگلیس و در سال ۱۹۸۲ هم ریاست هیئت نمایندگی انگلیس در سازمان ملل متحد را بر عهده داشته است ۰ خواندن کتاب سقوط و غرور از این نظر که دیدگاههای یک دیپلمات کهنه کار و روباه صفت و تیزبین انگلیسی را راجع به وقایع و جریانات سیاسی و دربار و شخص شاه از تزدیک گزارش می کند، جالب توجه است ۰ وی در مورد عظمت و ابعاد وعلل انقلاب اسلامی علیرغم ریشه یابی و تحلیل های یک ذهن مادی و حسابگر غربی در نهایت می نویسد : 📕📒انقلاب ایران یک "واقعه تاریخی " است که آن را از نظر عظمت می توان با انقلاب فرانسه و انقلاب روسیه مقایسه کرد ؛ این واقعه یک تغییر معمولی رژیم در یک کشور جهان سوم و یا تغییر سلطان به ژنرال از طریق کودتای نظامی یا تغییر یک حکومت از طریق انتخابات و حتی سقوط یک دیکتاتور با اعمال خشونت بدون تغییر اساسی در سازمان حکومت نبود ۰ انقلاب ایران توامان فرو ریختن کامل و اساسی یک حکومت مقتدر و مستبد و مورد حمایت یک ارتش متحد و وفادار از یک طرف و برخواستن ایرانی کاملا متفاوت از میان ویرانه های نظام سرنگون شده بود ۰ ( کتاب سقوط و غرور ، نوشته آنتونی پارسونز ، ص ۹۹ ترجمه منوچهر راستین ، انتشارات هفته ، ۱۳۶۲ ) http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmous
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰شبکه افق - برنامه گام دوم ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ ✅دکتر نجفی : تطبیق گام دوم انقلاب اسلامی با تاریخ صدر اسلام و با تاریخ مشروطیت : 🔴الف : گام اول مدینه النبی و گام دوم غدیر خم و جریان انخرافی سقیفه 🔵ب : تفاوت نهضت مشروطیت از نظام مشروطه و انحراف آن به پادشاهی رضاخان http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
دکتر نجفی : استاد مطهری یکی از آفاتی را که نهضت های اسلامی را تهدید می کند و امروز در مرحله تمدن سازی بیشتر احساس میشود ( به غیر از رخنه فرصت طلبان) نداشتن "طرح و برنامه"متناسب برای آینده است۰ ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi