eitaa logo
شهریار زرشناس
966 دنبال‌کننده
45 عکس
2 ویدیو
0 فایل
کانال اطلاع‌‌رسانی دکتر شهریار زرشناس،هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی این کانال توسط جمعی ازشاگردان اداره می‌شود
مشاهده در ایتا
دانلود
چشم شب روشن شهید آوینی.mp3
14.42M
🔊 #بشنوید ⭕️ نسخه صوتی گفتگوی #شهریار_زرشناس در برنامه «چشم شب روشن» 💬#شهید_آوینی بر اساس قصه آفرینش، #انقلاب_اسلامی را «عصر توبه بشریت» می‌دانست ▶️ @DrZarshenas
📣📣 #شهریار_زرشناس امشب در برنامه «چشم شب روشن» با اکبر نبوی درباره زندگی و اندیشه #شهید_آوینی گفت‌وگو خواهد کرد ⏰ ساعت ۲۳ 📺 شبکه چهار سیما ◀️ @DrZarshenas
6-جهان نگری هومری.mp3
3.48M
🔊 #بشنوید ⭕️ تحلیلی بر جهان‌نگری هومری 💬 مقایسه مولفه‌های حماسه و فضیلت در آثار #هومر و حماسه‌های شرقی در بیان دکتر #شهریار_زرشناس 💡درس‌گفتارهای سیری در #ادبیات_غرب (۶) ▶️ @DrZarshenas
📣📣 #شهریار_زرشناس فردا در برنامه «چشم شب روشن» با اکبر نبوی درباره زندگی و اندیشه #شهید_آوینی گفت‌وگو خواهد کرد ⏰ ساعت ۲۳ 📺 شبکه چهار سیما ◀️ @DrZarshenas
شهریار زرشناس
▶️ @DrZarshenas
📚 🔻 پیش‌درآمد تمدن کِرِتی| قسمت اول ⭕️ جزیره‌ی "کِرِت" سکونت‌گاه قدیمی‌ترین تمدن اروپایی بوده است. مطابق اسناد موجود از ۶هزار سال ق.م انسان‌هایی در این جزیره زندگی می‌کرده‌اند انا دوران اوج این تمدن در حد فاصل ۲۴۰۰ تا ۱۴۰۰ ق.م بوده است. ⭕️ تمدن کرت از اواخر هزاره ‌سوم و اوایل هزاره‌ دوم قبل از میلاد نوعی گذار تاریخی به سمت مولفه‌های تاریخ غرب را آغاز و طی کرده است. ⭕️ در سال ۱۹۰۰م "سر آرتور اِوَنز" انگلیسی در هنگام کاوش‌های باستان‌شناختی در جزیره‌ی کرت، بقایای تمدن ماقبل یونانی را کشف کرد اِوَنز بر اساس نام "مینوس"(بعضی باستان‌شناسان او را شاه کرت می‌دانستند، یا برخی لقب عام پادشاهان کرت لقبی مانند فرعون و تزار تفسیر می‌کردند) این تمدن را "تمدن مینوسی" نامید. ⭕️ گاوهای نر از جمله "مینوتور" هیولاوار، نقش عمده‌ایی در اساطیر کرتی ایفا کرده بودند و در نقاشی‌ها و مجسمه‌ها و نمودهای دیگر از گاوهای نر در خرابه‌های کنوسوس، کاخی که اونز به حفاری در آنجا پرداخت، پیدا شد. اما در کنار هنرهای نقاشی و معماری و سفال‌گری، این تمدن فاقد هر نوع ادبیات مکتوب بود تنها صاحب شکلی از خط ابتدایی بودند و تنها برای فهرست محصولات زراعی و چارپایان... به کار می‌رفت. ⭕️ از ویژگی‌های اصلی تمدن مینوسی کرت؛ آنچه که "ویل دورانت" در خصوصیات جسمی کرتیان می‌گوید: "کرتیان به تبر دودَم که از علائم دینی برجسته‌ی آنان است شباهت غریب دارند تنه‌ مردان و زنان شبیه به کمری باریک که از مد عصر ما افراطی‌تر است، همه کوته بالایند. پوست آنان به هنگام زادن سفید است. زنان مظهر سایه، طبق رسوم سیمای باز و رنگ پریده و مردان در زیر آفتاب در پی روزی سوخته و سرخ‌گونند که یونانیان آنان را "فوینیکس" یعنی مردم " مردم ارغوانی" یا سرخ‌پوستان می‌نامند. به سان ایتالیایی‌های کنونی، سیه‌مو و دارای چشمان سیاه درخشان هستند. کرتیان بی‌تردید شاخه‌ایی از نژاد مدیترانه‌ای هستند." ▶️ @DrZarshenas
▶️ @DrZarshenas
شهریار زرشناس
@DrZarshenas
. 📌 آوینی در مقام یک متفکر دردمند مجاهد هرجا نیاز می دید، ورود می کرد. هم ورود نظری و هم عملی 🔻 سخنان درسالگرد 📰حجم مطلب: ۳۱۸ کلمه | ⏱زمان مطالعه: ۲دقیقه ⭕️ آوینی متفکر صرف خانه‌نشین، خلوت‌گزین، بی‌اعتنا به مسائل روز نبود، آوینی متفکری بود که در متن حادثه وجود داشت، حقیقت تفکر هم همین است، تفکر در حقیقت خودش یعنی جمع نظر و عمل. در دوره مدرن انشقاق نظر و عمل به وجود آمد، متفکران به برج ‌عاج‌نشین بدل شدند. آوینی دوران گذار است که نظر و عمل را جمع کرده است. از طرفی می‌بینید در جمعه خونین مکه در متن حادثه است، و از طرف دیگر اندیشه‌ها و پرسش‌هایی را مطرح می‌کند که مسائل امروز ماست. ⭕️ آوینی قبل از هر کسی و بیش از خیلی افراد مسائلی را طرح کرد که امروز ما دقیقاً با نام مسائل نظری با آن رو به رو هستیم. به عنوان مثال، مسائل جهت‌داری در امور، خصوصاً در علوم انسانی. در نوشته‌هایش در مجله اعتصام ۱۳۶۰ زمانی که کسی به این مسائل فکر نمی‌کرد مسئله بانکداری آلوده به ، اقتصاد سرمایه‌داری شبه‌مدرن، مسئله اجتماعی... و دقیقاً مسائلی که با تار و پود زندگی ما در هم تنیده شده و مسائل روز ماست و معضلات نظام ماست. آوینی در مقام یک متفکر در آن زمان طرح مسئله کرد و به دنبال پاسخ آن‌ رفت. ⭕️ آوینی پیش از و بیش از هر چیز متفکر است، منتهی در مقام یک متفکر که متعهد به انقلاب هم است و هر جا احساس کرد که نیاز است ورود کرد و نگفت که من متفکرم پس نباید ژورنالیست یا فیلم‌ساز شوم؛ به اقتضای شرایط و احوال و پرسش‌ها و ضرورت حرکت انقلابی بود ورود می کرد و وارد میدان شد. ⭕️ می‌گفت: "نه برا من شدن موضوعیت دارد و نه نوشتن درباره رمان و نه فیلم‌سازی" آنچه که موضوعیت داشت در مقام یک متفکر دردمند مجاهد، می‌خواست هر جا که نیاز باشد، ورود کند هم ورود نظری و هم عملی؛ هم طرح سوال می‌کرد و هم پاسخ می‌داد و در میدان ظاهر می‌شد. اینهاست که آوینی را خاص، منحصر به فرد و متفاوت می‌کند. . ✔️ بخش سوم ▶ @DrZarshenas
@DrZarshenas
شهریار زرشناس
▶️ @DrZarshenas
📌 ما امروز در متن درگیری با غرب‌زدگی شبه‌مدرن در دوران گذار هستیم/ آوینی فرزند معنوی انقلاب بود و در متن این دوران گذار ظهور کرد و بالید. 🔻 سخنان در سالگرد 📰حجم مطلب: ۳۱۶کلمه | ⏱زمان مطالعه: ۲دقیقه ⭕️ غرب‌زدگی شبه‌مدرن تقریباً از اواسط دوره قاجاریه وارد کشور ما شد و از مشروطه به بعد غرب‌زدگی شبه‌مدرن به صورتبندی و فرمولاسیون حاکم بر ایران بدل شد. این غرب‌زدگی شبه‌مدرن که اراده‌ی سیاسی آن را در رژیم پهلوی می‌شود دید. نتایج تلخ و فاجعه‌باری را به بار آورد. ⭕️ بحران هویت، مشکلات اقتصادی، فقر، بی‌عدالتی ایجاد کرد و مناسبات اخلاقی و معیشت مردم را به هم ریخت و به رستاخیز عالم ایرانی اسلامی نسبت به این غرب‌زدگی شبه‌مدرن منجر شد. ⭕️ این رستاخیز برای چه بود؟ برای اینکه می‌خواست نقطه پایانی بر این تونل وحشت شبه‌مدرنیته بگذارد. خوب باید بساط جدید جایگزین می‌شد. غرب‌زدگی شبه‌مدرنیته یک بنایی ساخته بود، بنایی کژ، بیمار، ناکارآمد و ناسالم، بنای بحران‌ساز ولی بالاخره بنایی ساخته بود. ⭕️ بنای تعلیم و تربیت ساخته بود و مناسبات اقتصادی ایجاد کرده، مناسبات اجتماعی و وضعیت اخلاقی را دگرگون کرده بود. ⭕️ انقلاب اسلامی برای اینکه بتواند بنای کژ غرب‌زدگی شبه‌مدرن را دگرگون کند، باید ساخت سیاسی آن را که تجسمش رژیم پهلوی بود و ساخت‌های اقتصادی و اجتماعی آن را عوض می‌کرد و این نیازمند یک بود. ما باید گذاری را از سمت غرب‌زدگی شبه‌مدرن به سمت چشم‌اندازهای دینی و معنوی طی می‌کردیم به سمت ایجاد یک مدینه ولایی، به سمت آن‌ چیزی که امروز به آن می‌گوییم ؛ بنابراین، با انقلاب اسلامی یک دوران گذار تاریخی شروع شد. ⭕️ نکته این است که این گذار که به راحتی انجام نمی‌شود و مواجه خاص خود را دارد. غرب‌زدگی شبه‌مدرن که حدود ۲قرن در ایران حضور داشته و نزدیک به یک قرن مسلط کامل بود که به این راحتی دست‌بردار نیست. کشاکش و درگیری رخ می‌دهد که ما امروز در متن آن درگیری هستیم. ⭕️ فرزند معنوی انقلاب اسلامی بود و در متن این دوران گذار ظهور کرد و بالید. اگر این وجه آوینی را نبینیم هنرمند بودن و فیلمساز بودن او را درک نمی‌کنیم، تمام وجوه شخصیتی شهید آوینی به این وجه برمی‌گردد. ✔️ بخش دوم ▶️ @DrZarshenas
▶️ @DrZarshenas
📌 مرتضی، متفکر متعهد انقلابی دوران‌ گذار است. 🔻 سخنان درسالگرد 📰حجم مطلب: ۲۴۵کلمه | ⏱زمان مطالعه: ۲دقیقه ⭕ درباره آن وجه شخصیتی مرتضی که کمتر درباره آن حرف زده شده، سخن می‌گویم. مرتضی بسیجی بود، فیلمساز بود، نویسنده و هنرمند بود. اما چیز مهمی که در مرتضی هست و فکر می‌کنم کم‌تر به آن توجه شده است و آن بستر اصلی تمام وجوه شخصی سیدمرتضی است. ⭕ مرتضی، متفکر متعهد انقلابی دوران‌ گذار است، یعنی با انقلاب اسلامی یک کذار تاریخی در مقیاس جهانی شروع شده و یک گذار تاریخی در داخل کشور ما. دو گذار تارخی که دقیقاً در متن هم‌اند مانند دو دایره تو در تو؛ این باور خود مرتضی هم بود. یعنی شما به نوشته‌های آوینی اگر رجوع کنید، بحثی که درباره عصر توبه بشریت دارد، عنوان طلیعه‌دار، تاویلی که از انقلاب اسلامی می‌کند. ⭕ آوینی بحثی دارد که انقلاب اسلامی را در نسبت با عالم غرب مدرن و تمامیت غرب مدرن قرار می‌دهد که این دقیقاً نشان‌دهنده همین رویکرد متفکرانه مرتضی است. ⭕ اعتقاد آوینی و فراتر از آن، وقتی از منظر حکمت معنوی تاریخ، نگاه می‌اندازیم به تحولاتی که در عالم غرب مدرن در صد سال قرن اخیر از سر گذرانده است، این را به خوبی درک می‌کنیم که عالم غرب مدرن در یک گذار تاریخی قرار دارد، این گذار از حدود سال‌های ۱۹۰۰ شروع شده و از نشانه‌های آن، ظهور اندیشه پست مدرن است و ورود عالم غرب مدرن، به دوران بحران انحطاطی آن است. ⭕ در داخل کشور هم، یک گذار تاریخی شروع شده، یعنی ، اعتراض عالم ایرانی اسلامی به سیطره نزدیک به دو قرن شبه‌مدرنیته بیمار است. ✔بخش نخست ▶ @DrZarshenas
@DrZarshenas
📣 بیست‌وپنجمین سالگرد شهادت سیدمرتضی آوینی 🎙سخنران: دکتر #شهریار_زرشناس 🕰دوشنبه ۲۰فروردین، ساعت ۱۷ 📌میدان فردوسی، ابتدای خیابان شهید قرنی، موسسه روایت فتح ◀️ @DrZarshenas
تحول آوینی از روشنفکری تا انقلاب اسلامی.mp3
4.29M
🔊 #بشنوید ⭕️ روایت #شهریار_زرشناس از پیشینه، تحول و استواری #شهید_آوینی در اعتقاداتش: 💬 مرتضی باانقلاب تحول معرفتی پیدا کرد 💬 کدام روشنفکری درآخرین اتفاق زندگی خود به فکه می رود؟ ▶️ @DrZarshenas
شهریار زرشناس
@DrZarshenas
📚 سیاسی-فرهنگیِ 📌کلیدواژه شماره ۲: امپریالیسم (Imperialism) 📰حجم مطلب: ۲۷۵کلمه | ⏱زمان مطالعه: ۲دقیقه ⭕️ واژه ی «امپریال» (Imperial) از ریشه لاتینی Imperium که به معنای قدرت مطلقه، حاکمیت مطلق، امپراطوری و حق فرمانروایی است گرفته شده است. واژه در سال‌های ۱۸۳۰ میلادی برای نخستین بار در مورد یکی از طرفداران امپراطوری «ناپلئون بناپارت» به کار برده شد. ⭕️ مدتی بعد و در سال‌های ۱۸۹۰ میلادی «جوزف چمبرلین» سیاستمدار توسعه‌طلب انگلیسی و طرفداران او آشکارا کوشیدند تا ضمن تطهیر واژه ، آن را در معنایی ممدوح و معادل سیاست توسعه‌طلبانه دولت به کار برند. آن ها آشکارا مدعی بودند که انگلستان جهت گسترش و توسعه اقتصاد خود باید به بهره کشی از منابع و امکانات ملل دیگر بپردازد و این سیاست را «امپریالیستی» می‌نامیدند. ⭕️ امپریالیسم در ذاتِ نهفته است و به معنای حاکمیت شبکه‌های بزرگ و چندملیتی خصوصی یا دولتی و استثمار و غارت ملل محروم و نابودی استقلال و آزادی آن‌ها به منظور انباشت بیشتر سرمایه و ترویج آداب و عادات مدرن است. امپریالیسم از مظاهر استکبار است و در واقع صورت اقتصادی و بعضاً سیاسی و فرمالیتی استکبار، امپریالیسم نامیده می شود. جوزف چمبرلین ستون فقرات سیاست امپریالیستی را جستجو برای سرمایه‌گذاری‌های سودآور عنوان می‌کرد. ⭕️ امپریالیسم به عنوان یک پدیده اقتصادی-سیاسی، تجسّم نفسانیتِ خودبنیاد عصر جدید است و جهانِ امپریالیستی، ذاتاً تجاوزکار، توسعه‌طلب، بهره‌کش و سرکوب‌گر است که بخشی از ثروت خود را از قِبل چپاول امکانات و منابع ملل محروم به دست می‌آورد. ⭕️ مبارزه حقیقی علیه امپریالیسم فقط و فقط از طریق عبور از مرزهای مشهورات و مفروضات و باورها و ایدئولوژی‌ها و کلیت تفکر مدرن صورت می‌گیرد و این امر امکان پذیر نیست مگر از طریق تأکید بر مبانی و بنیان های تفکر دینی و حکمت معنوی. ◀️ به کانال استاد شهریار زرشناس بپیوندید: @DrZarshenas
@DrZarshenas
جنبه متفکر شخصیت شهید آوینی.mp3
1.74M
🔊 💬 : ⭕ چهره متفکر شخصیت بعد از شهادت او شناخته شد ⭕ رسانه‌ها تا مدتها مرتضای مستندساز را معرفی می‌کردند ▶️ @DrZarshenas
📌 : بر خلاف نظر پوزیتیویست‌ها هر تمدنی یک پارادایم علمی برای خود ایجاد کرده است 📰حجم مطلب: ۲۵۰ کلمه | ⏱زمان مطالعه: ۲دقیقه ⭕️ نگاه به علم، معتقد است تاریخ تحولات علم یک جریان خطی انباشتی است که صورت اولیه آن در اعصار کهن باستانی ظهور کرد و بعد به مرور پیشرفت کرد تا به علم امروز رسید. علم امروز صورت کامل علم بشری است؛ کامل‌ترین صورت آن و علوم گذشته صورت‌های جاهلانه و ناقص علم امروزی اند. ⭕ همین حرف‌های رایجی که امروز وجود دارد مبنی بر این که علم پیشرفت کرده و یا تکنولوژی پیشرفت کرده است. کتاب‌های درسی تاریخ علم متاسفانه در کشور ما بر این مبناست. ⭕ با طرح دیدگاه‌های پل فایرابند، توماس کوهن، و تا حدی لاکاتوش و عده‌ای دیگر، نگاه مدرن و پوزیتیویستی به علم شکست و این تلقی به وجود آمد که علم اینگونه نیست که یک جریان انباشتی خطی بوده که از همان نقطه صفر در عصر باستان شروع شده و پیشرفت کرده و ما امروز در اوج پیشرفت علم هستیم و از قبلی‌ها بیشتر می‌دانیم. نه، اینگونه نیست. ⭕ کوهن در «تئوری پارادایم‌ها» می‌گوید هر تمدنی، به تعبیر ما هر ، یک پارادایم علمی برای خود دارد. در ذیل آن پارادایم یک صورت علمی ایجاد کرده است و با از بین رفتن هر تمدن، پارادایم علمی آن تمدن نیز رفته است. طبق گفته کوهن این پارادایم‌ها با یکدیگر قابل مقایسه نیستند و نمی‌شود گفت کدام بهتر و یا بدتر یا کدام قوی‌تر و کدام ضعیف‌تر است. بلکه فقط می‌توانیم از ظهور و آمد و رفت پارادایم‌ها حرف بزنیم. ⭕ به این ترتیب می‌توانیم از پارادایم علم شرقی، پارادایم تمدن اسلامی، پارادایم علم یونانی–رومی و پارادایم قرون وسطایی سخن بگوییم. ◀️ به کانال استاد شهریار زرشناس بپیوندید: @DrZarshenas
@DrZarshenas
شهریار زرشناس
@DrZarshenas
📌 مقصود از ادبیات معاصر ایران چیست؟ ▫️جریان شناسی به قلم دکتر (۵) 📰حجم مطلب: ۳۱۰کلمه | ⏱زمان مطالعه: ۲دقیقه ⭕️ کاست روشن‌فکری ایران، نقش مهمی در زمینه‌‌سازی و پیشبرد پروژه‌ی‌ استعماریِ تأسیس و تحکیم غرب‌زدگی در این کشور بازی کرده است. ادبیات غرب‌زده‌ی شبه‌مدرن ایران نیز نوعاً و اساساً محصول کاست روشن‌فکری غرب‌زده‌ی ایران است. ⭕️ مقصود از ادبیات معاصر ایران چیست؟ در کتب و مقالاتی که در خصوص ادبیات ۱۵۰ سال اخیر نوشته شده است، نوعاً ادبیات غرب‌زده‌ی شبه‌مدرن ایران را «ادبیات معاصر» می‌نامند. ما نیز در این مسئله، ادبیات غرب‌زده‌ی ‌شبه‌مدرن ایران را ادبیات معاصر نامیده‌ایم. ⭕️ البته اگر بخواهیم دقیق، عمیق، جامع و مانع سخن بگوییم، باید توجه کنیم که با ظهور اسلامی ایران، نوعی «ادبیات واقعی‌گراییِ آرمان‌خواهِ شیعیِ متعهد به انقلاب اسلامی» پدیدار شده است که ماهیتاً با ادبیات روشن‌فکری شبه‌مدرنیست ایران تفاوت (و فراتر از آن، تقابل) دارد و اکنون که در دوران گذار تاریخی به سر می‌‌بریم، چه بسا که به کار بردن عنوان ادبیات معاصر، در خصوص ادبیات ملتزم به انقلاب اسلامی، دقیق‌تر و به حقیقت نزدیک‌تر است. ⭕️ اما مقصود ما در این سلسله نوشتار، نقد و بررسی ادبیات غرب‌زده شبه‌مدرن ایران است و در این بررسی، از سنت رایج و مرسومی پیروی می‌کنیم که ادبیات شبه‌مدرن ایران را معادل ادبیات معاصر ایران قرار می‌دهد. این معادل‌گذاری اگرچه دقیق و جامع و مانع نیست، اما غلط هم نیست. ⭕️ به هر حال، بیش از یک سده است که فرماسیون غرب‌زدگی شبه‌مدرن بر ایران مستولی گردیده است و ما امروز و بیش از سه دهه پس از ظهور انقلاب اسلامی ایران، هنوز در متن آن و در کشاکش با آن به سر می‌بریم. ⭕️ ادبیات غرب‌زدگی شبه‌مدرن نیز در این کشور هواداران و مخاطبانی دارد و حتی در بسیاری موارد، برخی مسئولین فرهنگی نظام جمهوری اسلامی برای ترویج آن کوشیده‌اند و بعضاً می‌کوشند. ⭕️ پس مسئله‌ی ادبیات غرب‌زده‌ی شبه‌مدرن مسئله‌ی زنده‌ی جاری امروز ماست و اگرچه اکنون در دوران گذار تاریخی به سر می‌بریم، هنوز این ادبیات غرب‌زده‌ی شبه‌مدرن، به یک اعتبار، ادبیات معاصر ماست. ◀️ به کانال استاد شهریار زرشناس بپیوندید: @DrZarshenas
@DrZarshenas
شهریار زرشناس
@DrZarshenas
📚 🔻 درباره مردم ⭕️ کهن‌ترین اسناد و شواهد مربوط به زندگی انسان‌ها و سکونت مردمان و تمدن‌های بشری در یونان و اطراف آن، مربوط به کِرِت است که ظاهراً از حدود هزاره‌ی ۵ ق.م مردمان در آن سرزمین زندگی می‌کرده‌اند، به لحاظ نژادی ناشناخته هستند و برخی آن‌ها را از "نژاد قفقازی" و بعضی‌ها، آن‌ها را از "نژاد مدیترانه‌ای" می‌دانند. ⭕️ در هزاره‌ی دوم قبل از میلاد در یونانِ بالکانی و بخش اصلیِ یونان مردمانی زندگی می‌کرده‌اند که برخی مورخان به تبع "توسیدید" (مورخ یونانی قرن ۵ق.م) آن‌ها را "پلاسگس" نامیده‌اند. این ساکنان بومی منطقه اصلی یونان را "کارین"ها و "له‌لژ"ها نیز نامیده‌اند و آن‌ها را مردمانی هم‌نژاد با اهالی سومر و عیلام دانسته‌اند. ⭕️ در حدود سال‌های ۱۷۰۰ ق.م تا ۱۴۰۰ ق.م قبایل مهاجمی از اقوام "آخائی" (که به لحاظ نژادی هویت ناشناخته‌ای دارند) بر سرزمین اصلی یونان می‌تازند و بر مردمان بومی مسلط می‌شوند و با آنان می‌آمیزند. بدینسان در زیر سایه نفوذ فرهنگی کرت، میان مردمان کرتی و بومیان سرزمین یونانی و مهاجمان آخائی در بستر دهه‌ها و سده‌ها پیوندها و آمیزش‌هایی صورت می‌گیرد. ⭕️ هجوم‌‌های گسترده‌ی دیگری نیز به سرزمین یونان صورت می‌گیرد(که مهم‌ترین آن‌ها، هجوم "دوری"ها در حدود ۱۱۰۰ ق.م است) و موجب می‌شود که پدیدارکنندگان تمدن یونانی، به لحاظ نژادی هویتی تماماً ترکیبی و غیر یکدست و ناهمگون به دست آوردند. بدینسان با جرات می‌توان گفت که پدیدارکنندگان تمدن یونانی و اساساً آنچه که جوهره و روح وحدت یونانیان را تشکیل می‌داده است، وحدت تاریخی می‌باشد. ⭕️ بعد از مهاجرت آخائی‌ها به منطقه یونان بالکانی که از حدود ۱۷۰۰ ق.م آغاز گردید و به دنبال آمیزش مهاجمین آخائی با بومیان، ساکنان این سرزمین، خود را "هلن" و سرزمین خود را "هلاس" نامیدند. منشاء این کلمه نامشخص است. اما از آن پس تدریجاً یونانیان به "هلنی‌"ها معروف شدند. ⭕️ «دان ناردو» نیز در کتابی که درباره یونانیان باستان منتشر کرده است، می‌نویسد: «یونانیان باستان، سرزمین خود را «هلاس» و خود را «هلنی» میخواندند!» "کلمه یونان که ما به این سرزمین اطلاق می‌کنیم از آن جهت است که ایرانی‌ها، نخستین‌بار با یکی از اقوام «یونانی» یعنی ایونی‌های ساکن آسیای صغیر آشنا شدند، (در تورات از آنها به نام «یاوان» یاد شده و رومی‌ها هم به همین مناسبت آنها را Grraeci ،Graici ،Grai می‌گفتند چون آن‌ها هم نخستین‌بار با قوم کوچکی از یونانی‌ها به نام «گرسی» که در شهر Cumes ساکن شده بودند، مربوط شدند. 🔻ادامه: پیش‌درآمد کِرِتی ◀️به کانال استاد شهریار زرشناس بپیوندید: @DrZarshenas
@DrZarshenas
مولفه_های_اندیشه_یونانی_در_آثار.mp3
4.77M
🔊 ⭕️ مولفه‌های اندیشه هومری (تبلور در آثار ) 💬 فضیلت، قهرمان، خدایان و... در بیان دکتر 💡درس‌گفتارهای سیری در (۵) ▶️ @DrZarshenas
📚 سیاسی-فرهنگیِ 📌کلیدواژه شماره ۱: لیبرالیسم (Liberalism) 📰حجم مطلب: ۲۷۵کلمه | ⏱زمان مطالعه: ۲دقیقه ⭕️ از واژه لاتینی liber گرفته شده و به معنای اصالت یا آزادی مداری است. این ایدئولوژی در یک سیر تاریخی از قرن هفدهم به بعد در اروپا تکوین یافته و عملا رهبری انقلاب‌هایی نظیر «جنگ‌های استقلال آمریکا» به سال ۱۷۷۶ میلادی و به سال ۱۷۸۹ میلادی را بر عهده گرفته است. ⭕️ این واژه در ابتدا بیشتر به معنای «آزادی در امور اخلاقی» و و هرزگی بود. اما از قرن هجدهم و پس از آن، آرای اقتصادی و سیاسی لیبرالیستی نیز تدریجاً شکل گرفت. ⭕️ لیبرالیسم اصلی ترین، پردوام ترین و مهم ترین عصر مدرن و نظام است؛ که با انکار قیود اخلاقی و دینی، آزادی نفس امّاره و زندگی دنیویِ سودجویانه و لذت طلبانه را دنبال می کند. ⭕️ اصولاً لیبرالیسم، خواهان آزادی از قیود اخلاقی و دینی بود، چون طبقه سرمایه‌دار نوظهور اروپا (بازرگانان، رباخواران و کارخانه داران) می‌خواستند آزادانه و فارغ از قیود و محدودیت‌های اخلاقی و دینی به انباشت سرمایه و کسب سود بپردازند. ⭕️ لیبرالیسم در سیاست، در واقع «آزادیِ سرمایه‌داران» از سلطه اشراف فئودال و پادشاهان مستبد است. لیبرال‌ها با شعار «آزادی‌خواهی» از نظر سیاسی بر مفاهیمی مثل تفکیک قوا و تأکید می‌کردند و به دنبال محدود کردن قدرت پادشاه بودند تا سهمی از قدرت به بورژواها داده شود. اما از دهه‌های پایانی قرن هجدهم به دنبال به دست گرفتن کامل قدرت سیاسی بودند. ⭕️ لیبرالیسم در حوزه به آزادی عمل گسترده سرمایه‌داران و بازرگانان و محدود نشدن جریان انباشت سرمایه توسط هیچ قید اخلاقی، دینی، سیاسی و یا دخالت دولت تأکید دارد. رویه اقتصاد لیبرالی موجب تراکم سرمایه در دست عده ای معدود و سیطره فقر بر خیل کثیر دیگر می‌گردد. 📷 yon.ir/wNU1g ◀️ به کانال استاد شهریار زرشناس بپیوندید: @DrZarshenas