شهریار زرشناس
@DrZarshenas
📚 #معرفی_ کتاب
📌 مدینه یونانی
🔻 در یونان، حدود قرن هشتم ق.م تاریخ غرب ظاهر و حاکم میشود و عالم غرب باستان بر افق حیات یونانیان مستولی میگردد. بدینسان مدینه یونانی و یا به تعبیر دیگر یونان باستان پدیدار میشود.
🔻 یونانیان باستان، سال ۷۷۶ق.م را که زمان برگزاری نخستین المپیاد در سرزمینشان بوده است به عنوان مبداء تاریخ خود در نظر میگرفتند. آنگونه که شواهد و اسناد نشان میدهد #مدینه_یونانی اولین صورت ظهور #تاریخ_غرب، در قرن هشتم قبل از میلاد است که تدریجاً متولد میگردد.
🔻 مدینه یونانی مبتنی بر مجموعهای از دولتشهرهای کوچک و مستقل از یکدیگر است که در عین اشتراک در احساس یونانی بودن و قرار داشتن در یک عالم تاریخی، اشتراکات قومی و زبانی و باورهای مشترک فرهنگی و اعتقادی؛ همگی زیر چتر یک روح وحدتبخش کلی فراگیر قرار دارند که آن را میتوان نوعی روح یونانی غربی نامید.
🔻 این روح یونانی کلاسیک که باطن و جانمایهی مدینه یونانی است، بیش از هر جا در ادبیات و منظومههای ادبی و کتب فلسفیای که از قرن هشتم ق.م به بعد نوشته شده است خودنمایی میکند.
🔴 ادامه: مولفههای مدینه یونانی
▶ @DrZarshenas
شهریار زرشناس
@DrZarshenas
📌 #گزیده_کتاب_تکنوکراسی
🔻 اصطلاح #تکنوکراسی در سال۱۹۱۹ میلادی توسط"ویلیام هنری اسمیت" نویسندهی آمریکایی مطرح شد. چند سال بعد "هووارد اسکات" در حمایت از نظریهی حکومت تکنوکراتها، کتاب "مهندسان و سیستم قیمت" را نوشت؛ این اصطلاح در دههی شصت قرن بیستم، در فرانسه نیز رواج گستردهای یافت.
🔻 تکنوکراتها یک طبقهی اجتماعی ذینفوذ جامعهی مدرن هستند که پس از "زرسالاران"(سرمایهداران)، قویترین طبقهی متنفذ اجتماعی در جوامع مدرن میباشند و طیف بالایی از آنها سهیم در قدرت بورژوایی هستند.
🔻 در ایران نیز طبقهی تکنوکرات حضور داشته و به ویژه در سالهای موسوم به "سازندگی" بر اثر در پیش گرفتن رویکردهای توسعهمدارانه از قدرت و مکنت بسیاری برخوردار گردیده و به عنوان جناحی نیرومند در جمهوری اسلامی ظاهر شد، تکنوکراتهای حکومتی و غیرحکومتی ایران علیرغم برخی اعتقادات و ظواهر مذهبی، اندیشههای سورلاریستی دارند و مروج نئولیبرالیسم و کرنش در مقابل نظام جهانی سلطه و عدول از آرمانهای #انقلاب و در پیش گرفتن طریق شبهمدرنیته در ایران هستند.
🔻 دوره تکنوکراسی و تکنوکراتها محدود به سالهای "سازندگی" و "کارگزارنی"ها نیست، #اصولگرا و #اصلاحطلب هم نمیشناسند، گویا مانند روحی است که میتواند در هر کسی وجود داشته باشد.
▶ @DrZarshenas
شهریار زرشناس
@DrZarshenas
📌 گزیده_کتاب_تکنوکراسی(۲)
🔻 از اواسط قرن نوزدهم با گروه اجتماعی جدیدی در عالم #غرب_مدرن رو به رو میشویم که خود غربیها آنها را تکنوکرات_بروکرات نامیدند و روندهای جدیدی به نام تکنوکراسی #بروکراسی را در پی خود داشتند.
🔻 اتفاقی که با #انقلاب_صنعتی رخ میدهد علاوه بر تولید سرمایهداری مبتنی بر کارخانههای صنعتی، تدریجاً سیما شهرها، مدل زندگی مردم، نظام آموزش و پرورش و در واقع همه چیز عوض میشود. به نحوی که تدریجاً در پی انقلاب صنعتی میبینیم طب جدیدی پدید میآید که این طب، خاصیت تکنولوژیک دارد، سیستم اداری و نظام اداری جدیدی پدید میآید که به آن بوروکراسی و کسانی که این نظام را اداره کنند "بروکرات" میگویند.
🔻 نظام #تعلیم_و_تربیت دگرگون میشود و آدمهایی را تربیت میکند که بتوانند این سیستم را بچرخانند، به این آدمها تکنوکرات میگویند. تنوکراتها؛ پزشکان، مهندسین رشتههای مختلف، وکلا، حقوقدانان و اساتید دانشگاه و معلماناند که در واقع به نحوی محصول علم مدرن و #سکولار و پرورشیافتهی آن هستند.
🔻 البته بین دو دسته پرورشیافتگان علوم طبیعی، فنی و مهندسی و علوم انسانی؛ پرورشیافتگان علوم انسانی مدرن به نحو صریحتری حاملان ارزشها، اندیشه و جهانبینی غرب مدرناند و تکنوکراتهای علوم مهندسی، فنی و طبیعی به نحو کمرنگتری این خصیصه را دارند.
@DrZarshenas
شهریار زرشناس
@DrZarshenas
📌 #شهریار_زرشناس : شریعتی هم تعلقات دینی داشت هم تعلقات مدرنیستی / شریعتی نوعی اسلام آرمانگرای انقلابی را ترویج می کرد
📰حجم مطلب: ۳۰۰ کلمه | ⏱زمان مطالعه: ۲دقیقه
⭕️ مرحوم #شریعتی وضعیتی دوگانه دارد از طرفی به لحاظ شخصیتی، انسانی آرمانگرا، صادق و مومن بر باورهای دینی است. اما اندیشه دینی او به دلیل تعلق مدرنیستی پررنگی که دارد گاهی دچار مشکل میشود.
⭕️ نمیشود انکار کرد که مرحوم شریعتی مایههایی از اگزیستانسیالیسم و نشانههایی از تفاسیر مارکسیستی و منطق دیالکتیک داشت. اینها وجوه تعلقات مدرنی است که تفسیر او از دین را التقاطی میکند؛ اما آیا او مثل #میرزاملکم یا میرزاحسن خان مستشارالدوله، دین را فقط دستمایه اقراض خودش می کند؟ من این باور را ندارم.
⭕️ شریعتی در جایی ایستاده که هم تعلق دینی دارد هم مدرن، اما در کتابهای اسلامشناسیاش تعلق مدرن پررنگتر میشود و تفاسیرش از دین التقاطی میشود. در جایی دیگر اما رویکرد انقلابی و آرمانگرایانه و خلوص شخصیتی و صداقت مبارزاتی شریعتی، وجه انقلابی، شورانگیر و آرمانگرای اسلام را که فراموش شده بود برجسته میکند.
⭕️ شریعتی از مقطع زمانی ۱۳۴۵ تا پایان عمرش -دانسته یا نادانسته- نوعی اسلام آرمانگرای انقلابی را در میان جامعهای که آماده شنیدن این سخنان بود مطرح کرد هرچند که تفسیر او از اسلام خیلی دقیق نیست اما شور انقلابی ایجاد کرد.
⭕️ روشنفکری التقاطی ایران یک پیوند و یک افتراق با شریعتی دارد اما افتراق جریان سروش نسبت به شریعتی پررنگ است. #روشنفکری نئولیبرال ایران از اواخر دهه ۶۰ در مقابل آرمانگرایی انقلابی قرار گرفت و با شریعتی که از جهاتی تجسم آرمانگرایی انقلابی بود مرزبندی کرد. چرا که شریعتی وجوه سیاسی و انقلابی اسلام را برجسته کرد و به میان مردم آورد.
⭕️ اواخر دهه ۶۰ و اوایل ۷۰ جریان رفرمیست یا اصلاحطلبان #نئولیبرال با این هدف که انقلاب اسلامی را از آرمانگرایی انقلابی تهی کنند، عبور از شریعتی را ترویج کرد. برای عبور از انقلابیگری اسلامی باید اول از شریعتی گذشت چون امام بزرگتر از آن است که حذف شود. اینها به معنی تایید همه آراء و تفاسیر شریعتی نیست اما غرضِ جریان نئولیبرال از حمله به شریعتی حمله به آرمانگرایی انقلابی بود.
▶️@DrZarshenas
📣 ⭕️ سلسله درسگفتارهای دکتر #شهریار_زرشناس
📚 بررسی آثار ادبی ایران و جهان
🕰آغاز دوره: 4 تیرماه 97
📌 برای ثبت نام نام، نامخانوادگی و شماره تماس خود را به نام کاربری @nadersohrabi66 در پیامرسانهای بله یا تلگرام ارسال کنید یا با شماره 09127647827 تماس بگیرید
@DrZarshenas