#اراذل_و_اوباش
#سخنان_علی علیه السلام
#نهج_البلاغه
نظر #امیر_المؤمنین_علی علیه السلام دربارۀ #اراذل_و_اوباش :
نهج البلاغة (للصبحي صالح) ؛ ص504
[195] 199
وَ قَالَ ع فِي صِفَةِ #الْغَوْغَاءِ :
#ترجمه: حضرت در نكوهش #اوباش (انسانهاى شرور) فرمودند:
هُمُ الَّذِينَ إِذَا اجْتَمَعُوا غَلَبُوا
وَ إِذَا تَفَرَّقُوا لَمْ يُعْرَفُوا
#ترجمه: فرمود: آنان چون گرد هم آيند پيروز شوند، و چون پراكنده شوند شناخته نگردند .
وَ قِيلَ:
بَلْ قَالَ علیه السلام:
هُمُ الَّذِينَ إِذَا اجْتَمَعُوا ضَرُّوا وَ إِذَا تَفَرَّقُوا نَفَعُوا
#ترجمه: (و بنابر نقلی دیگر، حضرت فرمودند:) آنان چون گرد هم آيند زيان رسانند، و چون پراكنده شوند سود دهند.
فَقِيلَ: قَدْ عَرَفْنَا [عَلِمْنَا] مَضَرَّةَ اجْتِمَاعِهِمْ فَمَا مَنْفَعَةُ افْتِرَاقِهِمْ
#ترجمه: پس گفتند: زيان اجتماعشان را دانستيم ولی سود پراكندگی شان چيست؟
فَقَالَ [علیه السلام]:
يَرْجِعُ أَصْحَابُ [أَهْلُ] الْمِهَنِ إِلَى مِهْنَتِهِمْ [مِهَنِهِمْ] فَيَنْتَفِعُ النَّاسُ بِهِمْ كَرُجُوعِ الْبَنَّاءِ إِلَى بِنَائِهِ وَ النَّسَّاجِ إِلَى مَنْسَجِهِ وَ الْخَبَّازِ إِلَى مَخْبَزِهِ
#ترجمه: فرمود صاحبان كسب و كار، و پيشه وران به كارهاى خود باز مىگردند، و مردم از تلاش آنان سود برند، مانند بازگشتن بنّا به ساختمان سازی، و بافنده به كارگاه بافندگى، و نانوا به نانوايى.
#بارگذاری مطالب، با ذکر #آدرس_کانال، مانعی ندارد.
#دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
هدایت شده از بینش ولایی
1401.09.29.pdf
533.1K
متن #ویراستاری_شده بیانات امام خامنه ای حفظه الله در جمع #خانواده_شهدای_شاهچراغ
📌بخش های آبی شده در فایل، مطالبات است.
#امام_خامنه_ای
#بیانات
#pdf
💠آنچه باید بدانیم در #کوله_پشتی👇👇
🆔https://eitaa.com/kolehp
دروس الشباب
#محارب #دلالت_آیه_محارب آیه 33 از سوره مائده: إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُ
#محارب
#شأن_نزول_آیه_محاربه (1)
آیه 33 از سوره مائده:
إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلَافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ۚ ذَٰلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا ۖ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ
دربارۀ شأن نزول این آیه نقل های متعددی وجود دارد.
یکی از نقل ها که عامه و امامیه -با اختلافات اندک محتوایی- نقل کرده اند، چنین است:
تفسير نمونه ج4 358
در شان نزول اين آيه چنين نقل كردهاند كه:
جمعى از مشركان خدمت پيامبر آمدند و مسلمان شدند اما آب و هواى مدينه به آنها نساخت، رنگ آنها زرد و بدنشان بيمار شد،
پيامبر ص براى بهبودى آنها دستور داد به خارج مدينه در نقطه خوش آب و هوايى از صحرا كه شتران زكات را در آنجا به چرا مىبردند بروند و ضمن استفاده از آب و هواى آنجا از شير تازه شتران به حد كافى استفاده كنند،
آنها چنين كردند و بهبودى يافتند اما به جاى تشكر از پيامبر ص چوپانهاى مسلمان را دست و پا بريده و چشمان آنها را از بين بردند و سپس دست به كشتار آنها زدند و شتران زكاة را غارت كرده و از اسلام بيرون رفتند.
پيامبر ص دستور داد آنها را دستگير كردند و همان كارى كه با چوپانها انجام داده بودند به عنوان مجازات در باره آنها انجام يافت، يعنى چشم آنها را كور كردند و دست و پاى آنها را بريدند و كشتند تا ديگران عبرت بگيرند و مرتكب اين اعمال ضد انسانى نشوند.
ادامه دارد ......
#بارگذاری مطالب، با ذکر #آدرس_کانال، مانعی ندارد.
#دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
دروس الشباب
#محارب #شأن_نزول_آیه_محاربه (1) آیه 33 از سوره مائده: إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّه
#محارب
#نکاتی_پیرامون_شأن_نزول_آیه_محاربه (2)
در تفاسیر #عامه ( #اهل_سنت ) نکاتی پیرامون #شأن_نزول این آیه وجود دارد که برخی از آنها #عصمت_پیامبر (صلی الله علیه و آله) را زیر سؤال می برد.
ترجمه تفسير الميزان ج5 540
#علامه طباطبایی روایات اهل سنت را در تفسیر المیزان گزارش کرده است، برخی از این گزارشها بدین قرار است:
سیوطی در الدر المنثور: خداوند پیامبر را از در آوردن چشمها نهى كرد، و آيه شريفه در همين مورد نازل شده كه آن جناب را از اينكه مثله كرده مورد عتاب قرار داده و فرمود كه تنها يكى از اين چهار مجازات مشروع است و غير آن مشروع نيست. (در المنثور ج 2 ص 278)
نیز نقل شده:
مثلا در بعضى از آن روايات آمده كه بعد از آنكه رسول خدا (ص) بر آنان دست يافت، هم دست و پايشان را بر خلاف قطع كرد و هم چشمشان را از كاسه در آورد (مسند حنبل ج 3 ص 177 و سنن نسايى ج 7 ص 93- 86 و صحيح مسلم ج 5 ص 102- 101 و سنن ابن ماجه ج 2 ص 826 ح 2579 و سنن ابى داود ج 2 ص 445- 444.)
بنابر این نقل ها، آیه برای نسخ حکم بیرون آوردن چشم از کاسه و نفی مشروعیت آن، نازل شده است.
برای مطالعه بیشتر:
الدر المنثور ج 2 ص 278 و سنن ترمذى ج 1 ص 49 و سنن نسايى ج 7 ص 92
#شأن_نزول این آیه در #روایات_امامیه:
در روایات اهل بیت، سخنی از بیرون آوردن چشم محرمین به میان نیامده است، بنابر این تمامی روایاتی که محتوی چنین مطلبی هست، مردود است.
ولی اصل داستان را شيخ طوسى به سند خود از ابى صالح از حضرت امام صادق علیه السلام نقل کرده است.
و عياشى هم آن را در تفسير خود از آن جناب آورده و در آخر نقل او آمده كه رسول خدا (ص) از ميان چهار مجازاتى كه در آيه آمده" بريدن دست و پايشان به خلاف" را اختيار كرد
ادامه دارد ......
#بارگذاری مطالب، با ذکر #آدرس_کانال، مانعی ندارد.
#دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#سؤال:
آیا می توان از آیاتی که شأن نزول خاص دارند، استفاده کلی کرده و حکم موجود در آن را به صورت #قانون_اسلامی مطرح کرد؟
پاسخ:
#تشبیه_کلاس به #کاروان
شیخ سخن سعدی می فرماید:
کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش
کی روی ره ز که پرسی چه کنی چون باشی
تاج شاهی طلبی گوهر ذاتی بنمای
ور خود از تخمه جمشید و فریدون باشی
کلاس درس چونان کاروانی است که
#استاد قافله سالار و راهنمای آن است.
#هم_کلاسی، همراه سفر است که مصاحبت با او مشکلات سفر را کم می کند و گاه باری از دوش تو بر می دارد.
#همراهی_شاگرد با استاد و سایر هم کلاسی ها در این است که:
الف- #پا_به_پای آنان برود (مطالعه پیش از کلاس و بعد از کلاس را انجام دهد)
ب- #باری بر دوش همراهان نباشد. (تنبل همواره ترمز کلاس و باعث محرومیت سایرین از علم استاد و اتمام کتاب است)
#کندی و #تنهایی_در_بیابان:
#اگر و تنها #اگر به امید اینکه در آینده مطالعه خواهد کرد، کار امروز را به فردا بیافکند، راهنما و همکلاسی ها رفته و او را در بیابان جهالت تنها خواهند گذاشت.
#تلاش_شاگرد
تلاش شاگرد، #گوهر_ذاتی و سرمایه ای است که به شرط همراهی با #توفیق_الهی او را به مقصد می رساند و گاه سبب می شود که او #راهنمایی برای سایر تشنگان علم باشد، و گاه در #راهنمایی و #بلد_راه بودن از استاد خویش گوی سبقت را می رباید.
#ضرورت_تلاش
#مضرات_تنبلی
#فرصت_کلاس_و_محضر_استاد
#بارگذاری مطالب، با ذکر #آدرس_کانال، مانعی ندارد.
#دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
◾️ ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا "سلاماللهعلیها"
تسلیت باد.
#فاطمیه
#ایام_فاطمیه
6.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#قم
🎥 تشییع و تدفین پیکر مطهر ۶ شهید گمنام همزمان با سالگرد شهادت حضرت فاطمه (س)
🔹از حرم مطهر بانوی کرامت به سمت مصلای قدس قم
سه شنبه / ساعت ۸ صبح
🔺انتشار حداکثری جهت تشییع باشکوه
#محارب
#معنای_أو
آیه 33 از سوره مائده:
إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلَافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ۚ ذَٰلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا ۖ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ
#سؤال: چرا احکام چهارگانۀ محارب با استفاده از حرف عطف #أو بیان شده است؟
پاسخ:
دربارۀ اینکه معنای أو در این آیه چیست؟ دو نظر وجود دارد:
الف- قاضی در انتخاب هر یک از این مجازات ها، مختار است و هر انتخابی بکند مشروع خواهد بود. (موضوع له «أو» عبارتست از: « #تخییر »)
ب- أو در این آیه به معنای تخییر نمی باشد و از معنای وضعی خویش #خارج شده و در معنای #مجازی (ترتیب) به کار رفته است.
فاضل مقداد می فرماید #اصل_حقیقت و نیز #اصل_ظهور می گوید این آیه دال بر تخییر قاضی بین انواع مجازات برای محارب است.
و لو محارب مرتکب قتل نشده باشد. (کنز العرفان فی فقه القرآن ج2 ص352)
او از اینکه قطب راوندی قائل به تفصیل شده و هر مجازات را برای گروه خاصی از محاربان دانسته است تعجب می کند.
ادامه دارد ......
#بارگذاری مطالب، با ذکر #آدرس_کانال، مانعی ندارد.
#دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
درر الأدب.pdf
19.27M
نمی دانم آیا جواهر البلاغه ترجمه این کتاب است یا بالعکس؟
از منابع مورد استفاده در آثار اساتید ادبیات فارسی همچون:
جلال الدین همایی
جلال الدین کزازی
سیروس شمیسا
و....
#بارگذاری مطالب، با ذکر #آدرس_کانال، مانعی ندارد.
#دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB