eitaa logo
دروس الشباب
399 دنبال‌کننده
122 عکس
25 ویدیو
53 فایل
محور مباحث این کانال، علوم اسلامی و دروس حوزوی است. باز ارسال مطالب با ذکر آدرس کانال، مجاز است. ارتباط با ادمین: @Ebn_Ahmad
مشاهده در ایتا
دانلود
دروس الشباب
#محارب #شأن_نزول_آیه_محاربه (1) آیه 33 از سوره مائده: إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّه
(2) در تفاسیر ( ) نکاتی پیرامون این آیه وجود دارد که برخی از آنها (صلی الله علیه و آله) را زیر سؤال می برد. ترجمه تفسير الميزان ج‏5 540 طباطبایی روایات اهل سنت را در تفسیر المیزان گزارش کرده است، برخی از این گزارشها بدین قرار است: سیوطی در الدر المنثور: خداوند پیامبر را از در آوردن چشمها نهى كرد، و آيه شريفه در همين مورد نازل شده كه آن جناب را از اينكه مثله كرده مورد عتاب قرار داده و فرمود كه تنها يكى از اين چهار مجازات مشروع است و غير آن مشروع نيست. (در المنثور ج 2 ص 278) نیز نقل شده: مثلا در بعضى از آن روايات آمده كه بعد از آنكه رسول خدا (ص) بر آنان دست يافت، هم دست و پايشان را بر خلاف قطع كرد و هم چشمشان را از كاسه در آورد (مسند حنبل ج 3 ص 177 و سنن نسايى ج 7 ص 93- 86 و صحيح مسلم ج 5 ص 102- 101 و سنن ابن ماجه ج 2 ص 826 ح 2579 و سنن ابى داود ج 2 ص 445- 444.) بنابر این نقل ها، آیه برای نسخ حکم بیرون آوردن چشم از کاسه و نفی مشروعیت آن، نازل شده است. برای مطالعه بیشتر: الدر المنثور ج 2 ص 278 و سنن ترمذى ج 1 ص 49 و سنن نسايى ج 7 ص 92 این آیه در : در روایات اهل بیت، سخنی از بیرون آوردن چشم محرمین به میان نیامده است، بنابر این تمامی روایاتی که محتوی چنین مطلبی هست، مردود است. ولی اصل داستان را شيخ طوسى به سند خود از ابى صالح از حضرت امام صادق علیه السلام نقل کرده‏ است. و عياشى هم آن را در تفسير خود از آن جناب آورده و در آخر نقل او آمده كه رسول خدا (ص) از ميان چهار مجازاتى كه در آيه آمده" بريدن دست و پايشان به خلاف" را اختيار كرد ادامه دارد ...... مطالب، با ذکر ، مانعی ندارد. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
: آیا می توان از آیاتی که شأن نزول خاص دارند، استفاده کلی کرده و حکم موجود در آن را به صورت مطرح کرد؟ پاسخ:
به شیخ سخن سعدی می فرماید: کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش کی روی ره ز که پرسی چه کنی چون باشی تاج شاهی طلبی گوهر ذاتی بنمای ور خود از تخمه جمشید و فریدون باشی کلاس درس چونان کاروانی است که قافله سالار و راهنمای آن است. ، همراه سفر است که مصاحبت با او مشکلات سفر را کم می کند و گاه باری از دوش تو بر می دارد. با استاد و سایر هم کلاسی ها در این است که: الف- آنان برود (مطالعه پیش از کلاس و بعد از کلاس را انجام دهد) ب- بر دوش همراهان نباشد. (تنبل همواره ترمز کلاس و باعث محرومیت سایرین از علم استاد و اتمام کتاب است) و : و تنها به امید اینکه در آینده مطالعه خواهد کرد، کار امروز را به فردا بیافکند، راهنما و همکلاسی ها رفته و او را در بیابان جهالت تنها خواهند گذاشت. تلاش شاگرد، و سرمایه ای است که به شرط همراهی با او را به مقصد می رساند و گاه سبب می شود که او برای سایر تشنگان علم باشد، و گاه در و بودن از استاد خویش گوی سبقت را می رباید. مطالب، با ذکر ، مانعی ندارد. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
◾️ ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا "سلام‌الله‌علیها" تسلیت باد.
6.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تشییع و تدفین پیکر مطهر ۶ شهید گمنام همزمان با سالگرد شهادت حضرت فاطمه (س) 🔹از حرم مطهر بانوی کرامت به سمت مصلای قدس قم سه شنبه / ساعت ۸ صبح 🔺انتشار حداکثری جهت تشییع باشکوه
آیه 33 از سوره مائده: إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلَافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ۚ ذَٰلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا ۖ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ : چرا احکام چهارگانۀ محارب با استفاده از حرف عطف بیان شده است؟ پاسخ: دربارۀ اینکه معنای أو در این آیه چیست؟ دو نظر وجود دارد: الف- قاضی در انتخاب هر یک از این مجازات ها، مختار است و هر انتخابی بکند مشروع خواهد بود. (موضوع له «أو» عبارتست از: « ») ب- أو در این آیه به معنای تخییر نمی باشد و از معنای وضعی خویش شده و در معنای (ترتیب) به کار رفته است. فاضل مقداد می فرماید و نیز می گوید این آیه دال بر تخییر قاضی بین انواع مجازات برای محارب است. و لو محارب مرتکب قتل نشده باشد. (کنز العرفان فی فقه القرآن ج2 ص352) او از اینکه قطب راوندی قائل به تفصیل شده و هر مجازات را برای گروه خاصی از محاربان دانسته است تعجب می کند. ادامه دارد ...... مطالب، با ذکر ، مانعی ندارد. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
درر الأدب.pdf
19.27M
نمی دانم آیا جواهر البلاغه ترجمه این کتاب است یا بالعکس؟ از منابع مورد استفاده در آثار اساتید ادبیات فارسی همچون: جلال الدین همایی جلال الدین کزازی سیروس شمیسا و.... مطالب، با ذکر ، مانعی ندارد. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
بیست و دومین کرسی علمی توسط معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی با همکاری دبیرخانه یکصدمین سال از تاسیس حوزه علمیه قم با موضوع "کاربست دانش بدیع در استنباط با تکیه بر آرا و آثار دانشمندان یکصد سال اخیر حوزه علمیه قم" با ارائه حجت الاسلام محمد علی جوان برگزار شد. 🔶 ارائه دهنده کرسی ابتدا با بیان اینکه علوم ادبی از پیش نیازهای اجتهاد است؛ افزودند: سؤال چالشی این است که کدام یک از علوم ادبی، مقدمۀ استنباط شمرده می شود؟ و چرا برخی از فقهاء، هیچ یک از علوم بلاغی را پیش شرط اجتهاد نمی دانند در حالی که برخی دیگر فقط بدیع را از این دایره بیرون می دانند و در مقابل، برخی دیگر تمامی علوم بلاغی و حتی بدیع را شرط اجتهاد می دانند. در ادامه ایشان بیان داشتند: این نوشتار با تکیه بر آثار برخی از بزرگان حوزه علمیه قم در دهه های اخیر، ضمن نقد ادلۀ مخالفان، استدلال ضرورت دانش بدیع برای اجتهاد را توضیح می دهد و با آگاهی از اینکه تا کنون کسی، رد پای دانش بدیع و آرایه های آن را در عملیات استنباط فقهی و اصولی گزارش نکرده است، نمونه هایی از استشهاد به آرایه های توریه و استخدام و مشاکله و تصحیف را، که در لابلای متون فقهی و اصولی تدوین شده در حوزه علمیه قم در یکصد سال اخیر یافت می شود، را تشریح کردند. در ادامه بحث نیز هر یک از ناقدان به نقد نظریه ارائه دهنده پرداختند. 🌐 روابط عمومی مجتمع زبان و فرهنگ شناسی Eitaa.com/zaban_farhang
📣 ۲۷ دی‌ماه، سالروز شهادت روحانی مبارز سید مجتبی نواب صفوی (بنیان‌گذار و رهبر جمعیت فدائیان اسلام) و یاران وفادارش توسط رژیم پهلوی گرامی باد.