دروس الشباب
#انواع_اعراب #علائم_رفع و #فتح و #خفض و #وقف #حدیث #إعراب_القلوب منبع: مصباح الشريعة، ص: 121 / الباب
#محسنات_معنوی
#توجیه
تعریف و مثال:
یکی از #آرایه_های دانش #بدیع
#توجیه نام دارد که دارای دو اصطلاح و معنای متفاوت است:
نخست:
اشتمال کلام بر یک یا چند مجموعه از : اصطلاحاتِ علوم و فنون ، یا اسماء متناسب با هم ، در حالی که از آنها معانی لغوی شان اراده شده است. همانند #حدیث_إعراب_القلوب
یعنی :
سخن گفتن با الفاظی که گوشه چشمی به برخی اصطلاحات یا اسماء دارند .
این قسم، اگر در ابتدای سخن باشد، «براعت استهلال» نیز نام دارد.
و اما اصطلاح دوم عبارتست از:
سخنی که دارای دو معنای متضادّ است و معلوم نیست کدام یک مقصود است.
نظیر سخن یغمای جندقی :
ای صاحب خر برو که در چرخ چون بخت من اخترت بسوزد
تـو مرد بدی نه یی الـهــی قبـرِ پدرِ خرت بـسـوزد
پدر خرت یعنی: پدر چهارپایت یا پدر خودت؟
و سخن حافظ:
جان بخشد از لب کشته را وانگه به خون فرمان دهد
خونخواری آن شوخ بین کز بهر کشتن جان دهد
جان دهد یعنی: زنده کند یا می میرد؟!
و باز هم حافظ:
میرسی خندان و میگویی به پایم چشم مال
چشم میمالم مبادا این خواب باشد یا خیال
چشم می مالم یعنی: چشمانم را می مالم یا چشم (اطاعت)، می مالم؟!
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#حکومت
#انقلاب
#حق_طلبی و #مبارزه_با_ستمگران
#مقدمه_چینی برای #ظهور_امام_زمان
#شهدای_انقلاب و #جایگاه_آنان
#علائم_قبل_از_ظهور
#روایت:
کتاب #الغیبة نوشته #نعمانی (متوفای سال360 هجری قمری) صفحه: 273 / حدیث50 از احادیث باب #علائم_قبل_از_ظهور:
حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ قَالَ حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ الْحَسَنِ عَنْ أَخِيهِ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ «2» عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عُمَرَ الْحَلَبِيِّ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ مُوسَى عَنْ مُعَمَّرِ بْنِ يَحْيَى بْنِ سَامٍ عَنْ أَبِي خَالِدٍ الْكَابُلِيِّ
عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع أَنَّهُ قَالَ:
كَأَنِّي بِقَوْمٍ قَدْ خَرَجُوا بِالْمَشْرِقِ يَطْلُبُونَ الْحَقَّ فَلَا يُعْطَوْنَهُ ثُمَّ يَطْلُبُونَهُ فَلَا يُعْطَوْنَهُ
فَإِذَا رَأَوْا ذَلِكَ وَضَعُوا سُيُوفَهُمْ عَلَى عَوَاتِقِهِمْ فَيُعْطَوْنَ مَا سَأَلُوهُ فَلَا يَقْبَلُونَهُ حَتَّى يَقُومُوا
وَ لَا يَدْفَعُونَهَا إِلَّا إِلَى صَاحِبِكُمْ قَتْلَاهُمْ شُهَدَاءُ
أَمَا إِنِّي لَوْ أَدْرَكْتُ ذَلِكَ لَاسْتَبْقَيْتُ نَفْسِي لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ.
#ترجمه:
ابو خالد كابلى از امام باقر عليه السّلام روايت كرده است كه آن حضرت فرمود:
گوئى مىبينم كه قومى در مشرق خروج كرده اند و خواستار حقّ اند ولى به ايشان داده نمى شود، باز خواستار آن مى شوند و به آنان داده نمى شود،
پس چون چنين مى بينند شمشيرهاى خود را بر گردن ها مى گذارند (با دشمن می جنگند)
پس در این زمان آنچه مى طلبند به ايشان بدهند ولى ايشان از پذيرفتن آن خوددارى مى كنند تا اينكه قيام نمايند
و آن را به كسى باز ندهند مگر به صاحب شما (یعنی: #امام_زمان)،
كشتگانشان #شهيدند،
بدانيد اگر من خود آن را در مى يافتم حتما خود را براى صاحب اين امر نگاه مى داشتم.
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
⁉️ چرا «میشل فوکو» بخوانیم؟
🔹آشنایی با یکی از نظریات اساسی در جهت فهم و تفسیر مدرنیته
🔹 نقد وی بر پایههای بنیادین مدرنیته از جمله سوبژکتیویسم
🔹 آشنایی با برخی مفاهیم مهم علوم انسانی مانند گفتمان، تبارشناسی و دیرینه شناسی
🔹تحلیلهای عمیق فوکو درباره ماهیت انقلاب اسلامی
#نظام_کارآمد
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
16.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره کتاب شریف الغدیر و مقایسه روش علامه امینی با برخی شیعیان انگلیسی
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
فتامل جیدا......
موبایل ﺍﺯ سبکترین ﭼﯿﺰﻫﺎئیه ﮐﻪ ﺩﺭ ﺩﻧﯿﺎ
ﺣﻤﻞ میشه،
ﻭﻟﯽ ﺍﺯ سنگین ترین ﭼﯿﺰﻫﺎئیه ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺕ باید بخاطر نحوه استفاده اش پاسخگو باشیم❗️
مواظب باشیم این موبایل ما را جهنمی نکند...
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
تأثیر علوم بلاغت در فهم قرآن و سایر علوم اسلامی.mp3
6.71M
تأثیر #علوم_بلاغی در #علوم_اسلامی و #اختلافات_فقهی_تفسیری_کلامی و ...
آیا می دانید ترجمۀ #دکا_دکا چیست؟
آیا می دانید برخی فقها #ازدواج با بیشتر از #پنج_زن را جایز می دانند؟
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
منبع شناسی انواع جامع.pdf
3.6M
برخی دوستان دربارۀ انواع #جامع در باب #وصل_و_فصل و دلیل آن توضیح خواسته بودند.
بنابراین به پاس تشکر از دوستی و همراهی شما یادداشت هایی که چند سال قبل در این زمینه نوشته بودم را با شما دوستان گرامی به اشتراک می گذارم.
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#مَذهَبِ_جَعفَری
مَذهَبِ جَعفَری مذهب شیعه اثنی عشری است که استحکام و گسترش آن بیشتر بر پایه معارف رسیده از امام جعفر صادق(ع) صورت گرفت. مذهب شیعه در زمان حیات امام صادق(ع) نیز مذهب جعفری خوانده میشده است.
همزمان با زوال حکومت مروانیان مردم آزادانه به امام صادق(ع) مراجعه و پاسخ سؤالات فقهی و غیرفقهی خود را دریافت میکردند؛ چنانکه ابن حجر هیتمی، فقیه شافعی قرن دهم، گفته است که مردم آنچنان از علم او بهره بردند که آوازهاش به همه شهرها رسید.
مذهب شیعه از آن رو مذهب جعفری خوانده میشود که استحکام پایهها، گسترش مکتب و همچنین رشد فقه شیعه، بیشتر در دوره امام جعفر صادق بوده است. با این حال، مذهب شیعه، در شکلگیری و تداوم خود، همواره وامدار پیامبر(ص) و دوازده امام، از امام علی(ع) تا امام زمان(عج) بوده است.
روایتهای بسیار زیادی از امام صادق(ع) درباره مسائل مختلف فقهی و کلامی نقل شده است.
چنانکه ابن حجر هیتمی، فقیه شافعی قرن دهم هجری نوشته است، مردم آنچنان از علم او بهره بردهاند که آوازه جعفر بن محمد به همه شهرها رسید.
عالمان برجستهای مانند یحیی بن سعید، ابن جریح، مالک، سفیان بن عیینه، سفیان ثوری، ابوحنیفه، شعبه و ایوب سختیانی از او روایت کردهاند.
به عقیدۀ برخی تاریخ نگاران علوم حدیث، منتسب کردن مذهب شیعه به امام جعفر صادق(ع)، به دلیل شرایطی بوده است که وی در آن زندگی میکرده که مذاهب و مکاتب مختلف ظهور میکردهاند و متداولترین شیوه برای متمایز کردن مذاهب از یکدیگر، انتساب آنها به کسانی بوده است که یا بنیانگذار آن بودهاند، یا در گسترش آن کوشیدهاند.
#شواهد و گزاره های تاریخی ای وجود دارد که در #زمان_حیات_امام_صادق نیز عنوان #مذهب جعفری برای مذهب شیعه به کار میرفته است. ( ابن قتیبه، المعارف، ص۲۱۵ و حمیری، قرب الاسناد، ص۳۵۷، به نقل از: پاکتچی، «جعفر صادق(ع)، امام»، ص۲۱۱.)
جعفر شهیدی -تاریخنگار معاصر-، دوران امامت امام صادق(ع)، از ۱۱۴ تا ۱۴۸ قمری را عصر انتشار فقه آل محمد یا به تعبیر دیگر، روزگار تعلیم و تدریس فقه جعفری دانسته است. به باور وی، در این سالها مدینه چهره دیگری یافته بود. (شهیدی، زندگانی امام صادق جعفر بن محمد(ع)، ۱۳۸۴ش، ص۶۰.)
به اعتقاد برخی محققان گام نخست در تثبیت مبانی شیعه پس از امیرالمؤمنین(ع) توسط امام حسین(ع) در قیام عاشورا برداشته شد و گام دوم را امام صادق(ع) برداشت و مکتب شیعه را در برابر مکاتب ساختگی امویان و عباسیان بنیان نهاد و تفسیری جامع ازخدا، رابطه مردم با او و انسانِ مورد نظر اسلام ارائه داد و به تبیین اعتقادات عقلانى، اصول اخلاقی و دستورالعمل هاى فردى واجتماعى (فقه) پرداخت و نتیجه اش چنین شد که تشیع داراى شناسنامه رسمى گردید و مذهب شیعه به نام ایشان مزین شد.
شهیدی، زندگانی امام صادق جعفر بن محمد(ع)، ۱۳۸۴ش، ص۶۰-61)
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
🔹 توصیه رهبرانقلاب به طلاب:
معتقدم از تفسیر، رها و جدا نشوید؛ یعنی تفسیر حالا ممکن است جزو برنامهی درسیتان نباشد، امّا حتماً [لازم است]؛ مثلاً فرض کنید یک دوره تفسیر مجمعالبیان؛ بسیار تفسیر خوبی است؛ مجمعالبیان بسیار تفسیر عالمانهای است، یعنی مرحوم طبرسی در یک جاهایی و در ذیل یک آیاتی، مُلّاییِ خودش را و تبحّر خودش را در استدلال و استنباط نشان داده. اُنس با قرآن جداگانه و اُنس با تفسیر جداگانه، به نظر ما لازم است. ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#نسب_امام_صادق علیه السلام به #ابوبکر
#اعتبار_سنجی_روایت
#سیاست_و_حدیث
انّ ابابکر ولدنی مرتین
اهل سنت برای حُسن روابط میان اهل بیت و خلفاء به احادیثی استناد می کنند، از جمله حدیث منسوب به امام صادق علیه السلام که فرمودند: «انّ ابابکر ولدنی مرتین؛ من از ابوبکر دو بار متولد شدم» آنان بر اساس حدیث مذکور مدعی هستند که مادر امام صادق علیه السلام هم از طرف پدر و هم از طرف مادر، نسبش به ابوبکر می رسد؛ زیرا که مادر امام صادق علیه السلام «ام فروه» دختر قاسم و قاسم پسر محمد و محمد پسر ابوبکر بوده است. همچنین مادر ام فروه اسماء دختر عبدالرحمن و عبدالرحمن نیز پسر ابوبکر بوده، بنابراین از دو جهت امام با ابوبکر نسبت خویشاوندی پیدا می کند.
برای روشن شدن حقیقت، نکاتی را نسبت به سند و دلالت روایت بیان می کنم:
اول : بی اعتباری حدیث
یکی از شرائط اصلی در پذیرش روایت، اعتبار سند آن است در حالی که این روایت دو اشکال سندی دارد:
الف) مرسل بودن حدیث: حافظ عبد العزيز بن اخضر جنابذی که روایت مورد بحث، از او نقل شده متوفاي ۶۱۱ بوده (حنبلی، شذرات الذهب، ج۵ ص۴۶) و امام صادق عليه السلام در سال ۱۴۸ هجري به شهادت رسيده است. چگونه به صورت مستقیم این سخن را به امام نسبت می دهد در حالی که بين او و امام ۴۶۳ سال فاصله وجود دارد. از این رو در دسته بندی روایات جزء روایات مرسل قرار می گیرد و روایت مرسل از جهت اعتبار، ارزشی برای پذیرش ندارد. (الفحل، محاضرات في علوم الحديث،ج۱ص۲۲)
ب) ضعف راویان: روايت مورد بحث بر طبق قواعد رجالي اهل سنت بي اعتبار شناخته شده است.
لازم به ذکر است که برای این روايت در منابع اهل سنت سه سند نقل شده است:
https://emamat.org/andishe-1535-2/
انّ ابابکر ولدنی مرتین.pdf
424.1K
#متن کامل
#اعتبار_سنجی حدیث «ان ابابکر ولدنی مرتین»👆👆