هدایت شده از هیئت پرافتخار چهارده معصوم علیهم السلام قم
هدایت شده از زُبدَةُالاَشعار
خاکیا سن هارا یاران وفا پیشه هارا
میثمیدی چکیلوب راه ولایتده دارا
کیمدی باقر مثلی بیرده دل علمی یارا
آلا دانشکده ی علمیده عالی درجات
علمینه حکمت و عرفانینه گوندر #صلوات
#رمضانی_خاکی
.
الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم
.
میلاد پر خیر و برکت حضرت امام محمد باقر (ع) را محضر حضرت ولی عصر (عج) و اعضای محترم مجموعه زبدةالاشعار تبریک عرض میکنم.
.
فهرست اشعار
http://zobdatolashaar.ir/?p=12751
هشتک های اختصاصی :
#باقریه
#باقریه_مدح
#باقریه_میلادیه
#باقریه_شهادت
#باقریه_متن_روضه
ــــ
.
✍️ #زبدةالاشعار ✍️
.
🆔: @nohe_torki
⏬⏬⏬
مجمع سینه چاکان حضرت قاسم ابن الحسن (ع) قم.mp3
28.78M
#مولودی_خوانی_مشترک
کربلایی قنبری
#کربلایی_اختیاری
شب میلاد امام محمد باقر(ع)
سال ۱۴۰۰
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
هیئت سینه چاکان حضرت قاسم(ع)قم
#کانال_رسمی_مداحی_آذری
👉@azari_madahi👈
✨🌺✨🌸✨🌺✨
🌙 داعی در ماه رجب کیست؟
💎از حضرت رسول صلی الله علیه و آله نقل شده که فرمودند:
إِنَّ اللهَ تَعَالَى نَصَبَ فِی السَّمَاءِ السَّابِعَهِ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ الدَّاعِی فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ یُنَادِی [نادى] ذَلِکَ الْمَلَکُ کُلَّ لَیْلَهٍ مِنْهُ إِلَى الصَّبَاحِ: طُوبَى لِلذَّاکِرِینَ طُوبَى لِلطَّائِعِینَ وَ یَقُولُ اللهُ تَعَالَى: «أَنَا جَلِیسُ مَنْ جَالَسَنِی وَ مُطِیعُ مَنْ أَطَاعَنِی وَ غَافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنِی الشَّهْرُ شَهْرِی وَ الْعَبْدُ عَبْدِی وَ الرَّحْمَهُ رَحْمَتِی فَمَنْ دَعَانِی فِی هَذَا الشَّهْرِ أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِی أَعْطَیْتُهُ وَ مَنِ اسْتَهْدَانِی هَدَیْتُهُ وَ جَعَلْتُ هَذَا الشَّهْرَ حَبْلًا بَیْنِی وَ بَیْنَ عِبَادِی فَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَیَّ»
(إقبال الأعمال، ج ۲، ص ۶۲۸)
🔸خداوند در آسمان هفتم، ملکی را منصوب کرده که به او «داعی» میگویند. هرگاه ماه رجب فرا میرسد، آن ملک هر شب تا صبح چنین ندا میدهد:
خوشا به حال ذاکران!
خوشا به حال اهل طاعت!
همانا خداوند متعال میفرماید: «من همنشین کسی هستم که با من همنشینی کند، و مطیع کسی هستم که از من اطاعت نماید، و آمرزنده کسی هستم که از من آمرزش بطلبد. این ماه، ماه من است و بنده، بنده من و رحمت، رحمت من است؛ پس هر کس در این ماه، من را بخواند، او را اجابت میکنم و هر کس از من درخواستی داشته باشد، به او عطا میکنم و هر کس از من هدایت بخواهد، او را هدایت مینمایم. من این ماه را ریسمانی میان خود و بندگانم قرار دادم که هر کس به این ریسمان چنگ بزند، به من وصل شده است».
این داعی که در مرتبه اعلای آسمان غیب، منصوب از جانب حق متعال است، باطن و حقیقت انسان کامل است که ذکراللهِ اکبر است و همه ی انسانها را به مقام خودش دعوت می کند.
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا دَاعِی الله وَ رَبَّانِیَ آیَاتِه.
امام دعوت کنندهی به سمت اسم جامع الله است چون هر خلقی از الله نازل شده و لشکر و سدنه این اسم شریف اند و غایت شان رجوع به این اسم است. مظهر الله، انسان کامل است لذا داعی الله اوست و خاصه مؤمنین را به رتبه و نورانیت خودش دعوت می کند و این دعوت همراه و تحت ربوبیت خود او واقع میشود.
✅ پس حقیقت رجب، امام است لذا رجبیون کسانی هستند که سیرشان مِن الإمام إلی الإمام باشد.
✨وَأَذِّن فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَىٰ كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِن كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ (حج/۲۷)
یعنی مردم را دعوت کن سواره یا پیاده برای حج به سمت شمای انسان کامل بیایند.
طبق آیه، داعی جناب ابراهیم خلیل است که مردم را به سوی خود دعوت می کند. لذا هم داعی و هم دعوت و هم مقصدِ دعوت، خود امام است.
پس مخّ و روح اعمال و اذکار در ماههای رجب و شعبان و رمضان و سایر ماهها، توجه به حقیقت انسان کامل است. از اینرو افضل عمل در شب و روز اول رجب زیارت امام حسین علیه السلام است، ایام البیض، لیلة الرغائب و... زیارت امام حسین علیه السلام وارد شده... . اصالت آن است که همواره در ایام و لیالی به سمت امام رغبت داشته باشیم
@tavala_tabara
اگرچه هادی ئولنده چوخیدی آلامی
بلالی باشینین اوسته یوخیدی اقوامی
اریدی شعله ی غمده اونوندا اندامی
چیخاندا جانی اگرچه گوزی وطندیدی
کسیلممیشدی باشی ، هم الی بدندیدی
اگرچه گلشنینه صرصر خزان اسدی
جفای زهر او شهه دشمنی دئدی بسدی
باشینی هاردا اونون شمردون گلوب کسدی
اونون کی پیره هنین ستمله سویمادیلار
باشین بدندن اوزوب تنوره قویمادیلار
نه گون ائوینده قالوب اونون اوگل بدنی
نه غارته او شهین گدوبدی پیرهنی
حصیره بوکمدیلر واریدی چون کفنی
نه ازدی سینه سین آتلار ایاقی مقتلده
نه قالدی بارماقی دست جفای بجدلده
اونیلا من دئمورم عداوت ائتمدیلر
گروه کینه سیر خیانت ائتمدیلر
جنازه سینه ولی جسارت ائتمدیلر
نه آلنی نین سوموگون سنگ کینه سیندیردی
نه بوینونون دامارین خنجر جفا قیردی
نه گیدی قیزلاری رخت اسارت اندامه
نه سالدی باجیلارین زجر بی حیا دامه
نه گئتدی قانلی باشی نوک نیزه ده شامه
شراب مجلسینه نه گئتدی اهل عیالی
نه قالدی گون قاباقیندا جنازه سی یارالی
اوغول داغی نه اونون تاب و طاقتین آلدی
ئولوم حالینا نه قارداش غمی اونی سالدی
گجه یاری نه قیزی ناقه دن دوشوب قالدی
یزید مجلسینه نه یاره لی باشی گئتدی
تنور خولینی نه بیر گجه مکان ائتدی
نه حرمله اورگیندن سه شعبه اوخ ویردی
نه اوخ نه نیزه دگوب قانینه بویاندیردی
نه خیمه سین شررظلم وکینه یاندیردی
نه ئولدوروب او شهیدی سروره باشلادیلار
نه یاره لی بدنین اهل کینه داشلادیلار
نه لبلری ستم خیزانه توش اولدی
نه آلنی سیندی قرا گوزلرینه قان دولدی
نه نازلی قیزلاری گل تک خرابه ده سولدی
نه اولدی تیره نشان الینده صود امری
نه قارداش ئولدی سینوب اوحضرتین کمری
خاکی
هدایت شده از اختیاری هشترودی
اختیاری رجب۴۰۲.m4a
35.54M
#اول_رجب
شب ولادت با سعادت حضرت
#امام_محمد_باقر_علیه_السلام با مداحی
#اختیاری_هشترودی
۱۴۰۲
شعر از شعرای خوش ذوق
و خوش قلم خاکی سازگار جاهد مغانلو
٥٩» ﻓَﺨَﻠَﻒَ ﻣِﻦ ﺑَﻌْﺪِﻫِﻢْ ﺧَﻠْﻒٌ ﺃَﺿَﺎﻋُﻮﺍْ ﺍﻟﺼَّﻠَﺎﺓَ ﻭَﺍﺗَّﺒَﻌُﻮﺍْ ﺍﻟﺸَّﻬَﻮَﺍﺕِ ﻓَﺴَﻮْﻑَ ﻳَﻠْﻘَﻮْﻥَ ﻏَﻴّﺎً
ﺁﻧﮕﺎﻩ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ، ﺟﺎﻧﺸﻴﻨﺎﻥ ﺑﺪ ﻭ ﻧﺎﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻱ ﺁﻣﺪﻧﺪ ﻛﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺿﺎﻳﻊ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻫﻮﺳﻬﺎ ﺭﺍ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻛﺮﺩﻧﺪ. ﭘﺲ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ (ﻛﻴﻔﺮ) ﮔﻤﺮﺍﻫﻲ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺩﻳﺪ.
«٦٠» ﺇِﻟَّﺎ ﻣَﻦ ﺗَﺎﺏَ ﻭَ ﺁﻣَﻦَ ﻭَﻋَﻤِﻞَ ﺻَﺎﻟِﺤﺎً ﻓَﺄُﻭْﻟَﺌِﻚَ ﻳَﺪْﺧُﻠُﻮﻥَ ﺍﻟْﺠَﻨَّﺔَ ﻭَ ﻟَﺎ ﻳُﻈْﻠَﻤُﻮﻥَ ﺷَﻴْﺌﺎً
ﻣﮕﺮ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺗﻮﺑﻪ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﻛﺎﺭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﺪ، ﭘﺲ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺍﺧﻞ ﺑﻬﺸﺖ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻫﻴﭻ ﻭﺟﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﺘﻢ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﻤﻲ ﮔﻴﺮﻧﺪ (ﻭ ﺍﺯ ﭘﺎﺩﺍﺷﺸﺎﻥ ﻛﺎﺳﺘﻪ ﻧﻤﻲ ﺷﻮﺩ).
ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:
«ﺧَﻠَﻒ»، ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺻﺎﻟﺢ ﺭﺍ ﮔﻮﻳﻨﺪ ﻭ «ﺧَﻠْﻒ» ﻓﺮﺯﻧﺪ ﻧﺎﺻﺎﻟﺢ ﺍﺳﺖ. ﻛﻠﻤﻪ ﻱ «ﻏﻲّ» ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺭﺷﺪ ﺍﺳﺖ. «ﻗﺪ ﺗﺒﻴّﻦ ﺍﻟﺮّﺷﺪ ﻣﻦ ﺍﻟﻐﻲّ»(٤٣٠)
ﺿﺎﻳﻊ ﻛﺮﺩﻥ ﻧﻤﺎﺯ، ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﻧﺨﻮﺍﻧﺪﻥ ﻭ ﺗﺮﻙ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ. ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﺪ، ﻭﻟﻲ ﺑﺪﻭﻥ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺁﻥ ﻳﺎ ﺑﺎ ﺗﺄﺧﻴﺮ، ﭼﻨﻴﻦ ﻛﺴﻲ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺿﺎﻳﻊ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺳﺒﻚ ﺷﻤﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.(٤٣١)
ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺘﻲ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ: ﻫﻤﻴﻦ ﻛﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺳﻮﻝ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺭﺍ ﺗﻠﺎﻭﺕ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ، ﻣﻨﻘﻠﺐ ﺷﺪﻩ، ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ٦٠ ﺳﺎﻝ، ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺿﺎﻳﻊ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﻛﺮﺩ.(٤٣٢)
ﺍﮔﺮ ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﺩﺭ ﺍﻭﺍﻳﻞ ﺳﺎﻝ ﺍﻭّﻝ ﻫﺠﺮﻱ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ، ﺳﺎﻝ ٦٠ ﻫﻤﺎﻥ ﺳﺎﻝ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺍﻣﺎم ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻭ ﺳﺎﻝ ﺑﻪ ﻗﺪﺭﺕ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﻳﺰﻳﺪ ﺍﺳﺖ.
ﺗﻮﺑﻪ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ
* ﻣﻌﻤﻮﻟﺎً ﻗﺮﺁﻥ ﻛﺮﻳﻢ ﺑﺪﻧﺒﺎﻝ ﺁﻳﺎﺕ ﻋﺬﺍﺏ، ﺟﻤﻠﻪ ﻱ «ﺍﻟﺎّﺍﻟّﺬﻳﻦ ﺗﺎﺑﻮﺍ» ﻳﺎ ﺟﻤﻠﻪ ﻱ «ﺍﻟﺎّ ﻣﻦ ﺗﺎﺏ» ﺭﺍ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺗﺎ ﺑﮕﻮﻳﺪ: ﺭﺍﻩ ﺍﺻﻠﺎﺡ، ﻫﺮﮔﺰ ﺑﺮ ﻛﺴﻲ ﺑﺴﺘﻪ ﻧﻴﺴﺖ.
* ﺗﻮﺑﻪ، ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ. ﺯﻳﺮﺍ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺳﺖ. «ﺗﻮﺑﻮﺍ ﺍﻟﻲ ﺍﻟﻠّﻪ»(٤٣٣)
* ﻗﺒﻮﻝ ﺗﻮﺑﻪ ﻱ ﻭﺍﻗﻌﻲ ﻗﻄﻌﻲ ﺍﺳﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﻧﻤﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺑﺎﻭﺭ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺍﻣﺮ ﺍﻭ ﺗﻮﺑﻪ ﻛﻨﻴﻢ ﻭﻟﻲ ﺍﻭ ﻧﭙﺬﻳﺮﺩ. «ﻫﻮﺍﻟّﺬﻱ ﻳﻘﺒﻞ ﺍﻟﺘﻮﺑﺔ ﻋﻦ ﻋﺒﺎﺩﻩ»(٤٣٤)، «ﻫﻮﺍﻟﺘّﻮﺍﺏ ﺍﻟﺮﺣﻴﻢ»(٤٣٥)
* ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﻢ ﺗﻮﺑﻪ ﺭﺍ ﻣﻲ ﭘﺬﻳﺮﺩ ﻭ ﻫﻢ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺗﻮﺑﻪ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ. «ﻳﺤﺐّ ﺍﻟﺘّﻮﺍﺑﻴﻦ»(٤٣٦)
* ﺗﻮﺑﻪ، ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﻋﻤﻞ ﻧﻴﻚ ﻭ ﺟﺒﺮﺍﻥ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎﺷﺪ. «ﺗﺎﺏ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺤﺎ»(٤٣٧)، «ﺗﺎﺏ ﻣﻦ ﺑﻌﺪﻩ ﻭ ﺍﺻﻠﺢ»(٤٣٨)، «ﺗﺎﺑﻮﺍ ﻭﺍﺻﻠﺤﻮﺍ ﻭ ﺑﻴّﻨﻮﺍ»(٤٣٩)
* ﺗﻮﺑﻪ، ﺭﻣﺰ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭﻱ ﺍﺳﺖ. «ﺗﻮﺑﻮﺍ ... ﻟﻌﻠﻜﻢ ﺗﻔﻠﺤﻮﻥ»(٤٤٠)
* ﺗﻮﺑﻪ، ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻱ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺳﻴﺌﺎﺕ ﺑﻪ ﺣﺴﻨﺎﺕ ﺍﺳﺖ. «ﺍﻟﺎّ ﻣﻦ ﺗﺎﺏ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺤﺎً ﻓﺎﻭﻟﺌﻚ ﻳﺒﺪّﻝ ﺍﻟﻠّﻪ ﺳﻴﺌﺎﺗﻬﻢ ﺣﺴﻨﺎﺕ»(٤٤١)
* ﺗﻮﺑﻪ، ﺳﺒﺐ ﻧﺰﻭﻝ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺍﺳﺖ. «ﺗﻮﺑﻮﺍ ... ﻳﺮﺳﻞ ﺍﻟﺴﻤﺎء»(٤٤٢)
* ﺗﻮﺑﻪ، ﺳﺒﺐ ﺭﺯﻕ ﻧﻴﻜﻮ ﺍﺳﺖ. «ﺗﻮﺑﻮﺍ ﺍﻟﻴﻪ ﻳﻤﺘّﻌﻜﻢ ﻣﺘﺎﻋﺎً ﺣﺴﻨﺎ»(٤٤٣)
* ﺗﻮﺑﻪ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎم ﺩﻳﺪﻥ ﺁﺛﺎﺭ ﻣﺮﮒ ﻭ ﻋﺬﺍﺏ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﻧﻤﻲ ﺷﻮﺩ. «ﺣﺘّﻲ ﺍﺫﺍ ﺣﻀﺮ ﺍﺣﺪﻫﻢ ﺍﻟﻤﻮﺕ ﻗﺎﻝ ﺍﻧّﻲ ﺗﺒﺖ ﺍﻟﺎﻥ»(٤٤٤)
* ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻋﻠﺎﻭﻩ ﺑﺮ ﻗﺒﻮﻝ ﺗﻮﺑﻪ، ﻟﻄﻒ ﻭﻳﮋﻩ ﻧﻴﺰ ﺩﺍﺭﺩ. «ﻫﻮ ﺍﻟﺘّﻮﺍﺏ ﺍﻟﺮﺣﻴﻢ»(٤٤٥)
«ﺛﻢّ ﺗﺎﺏ ﻭ ﺍﺻﻠﺢ ﻓﺎﻧّﻪ ﻏﻔﻮﺭ ﺭﺣﻴﻢ»(٤٤٦)، «ﺛﻢّ ﺗﺎﺏ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻧّﻪ ﺑﻬﻢ ﺭﺅﻑ ﺭﺣﻴﻢ»(٤٤٧)
«ﺍﻟﺎّ ﻣَﻦ ﺗﺎﺏ ﻭ ﺁﻣﻦ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺤﺎ ﻓﺎﻭﻟﺌﻚ ﻳﺪﺧﻠﻮﻥ ﺍﻟﺠﻨّﺔ»(٤٤٨)
«ﺛﻢّ ﺗﻮﺑﻮﺍ ﺍﻟﻴﻪ ﺍﻥ ﺭﺑّﻲ ﺭﺣﻴﻢ ﻭﺩﻭﺩ»(٤٤٩) ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﺗﻮﺑﻪ ﺑﻪ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺭﺣﻤﺖ ﻭ ﺭﺃﻓﺖ ﻭ ﻣﺤﺒّﺖ ﺍﻟﻬﻲ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
* ﻗﺮﺁﻥ ﺗﺮﻙ ﺗﻮﺑﻪ ﺭﺍ ﻇﻠﻢ ﻭ ﻫﻠﺎﻛﺖ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ. «ﻭ ﻣﻦ ﻟﻢ ﻳﺘﺐ ﻓﺎﻭﻟﺌﻚ ﻫﻢ ﺍﻟﻈﺎﻟﻤﻮﻥ»(٤٥٠) «ﺛﻢ ﻟﻢ ﻳﺘﻮﺑﻮﺍ ﻓﻠﻬﻢ ﻋﺬﺍﺏ ﺟﻬﻨّﻢ»(٤٥١)
ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:
١- ﮔﺎﻫﻲ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﻭﻧﺴﻞ ﺁﻳﻨﺪﻩ، ﺯﺣﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﭘﺪﺭﺍﻥ ﺭﺍ ﺗﺒﺎﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. (ﮔﺎﻫﻲ ﺍﺯ ﺧﻮﺑﺎﻥ، ﻧﺴﻞ ﻧﺎﺍﻫﻞ ﭘﻴﺪﺍ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ) «ﺧَﻠْﻒ ﺍﺿﺎﻋﻮﺍ ﺍﻟﺼﻠﻮﺓ»
٢- ﻧﻤﺎﺯ ﻣﺤﻮﺭ ﺩﻳﻦ ﺍﺳﺖ. (ﺑﺮﺍﻱ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻥ ﭼﻬﺮﻩ ﻱ ﻧﺴﻠﻲ ﺑﻪ ﻧﺴﻞ ﺩﻳﮕﺮ، ﺿﺎﻳﻊ ﻛﺮﺩﻥ ﻧﻤﺎﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ) «ﻓﺨﻠﻒ ﺧَﻠْﻒ ﺍﺿﺎﻋﻮﺍ ﺍﻟﺼﻠﻮﺓ»
٣- ﻧﻤﺎﺯ، ﺳﺪّﻱ ﺍﺳﺖ ﻣﻴﺎﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻭ ﺷﻬﻮﺕ ﻫﺎ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﻳﻦ ﺳﺪّ ﺷﻜﺴﺘﻪ ﺷﻮﺩ، ﭘﻴﺮﻭﻱ ﺍﺯ ﺷﻬﻮﺕ ﻫﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺁﺳﺎﻥ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. «ﺍﺿﺎﻋﻮﺍ ﺍﻟﺼﻠﻮﺓ ﻭﺍﺗّﺒﻌﻮﺍ ﺍﻟﺸﻬﻮﺍﺕ»
٤- ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ (ﻧﻤﺎﺯ) ﺟﺪﺍ ﺷﺪ، ﺑﻪ ﺷﻬﻮﺍﺕ ﭘﻴﻮﻧﺪ ﻣﻲ ﺧﻮﺭﺩ. «ﺍﺿﺎﻋﻮﺍ ﺍﻟﺼﻠﻮﺓ ﻭﺍﺗّﺒﻌﻮﺍ ﺍﻟﺸﻬﻮﺍﺕ»
٥ - ﺭﻭﻧﻖ ﻳﺎﻓﺘﻦ ﺷﻬﻮﺍﺕ، ﻏﻲّ ﻭ ﮔﻤﺮﺍﻫﻲ ﺍﺳﺖ. «ﻭﺍﺗّﺒﻌﻮﺍ ﺍﻟﺸﻬﻮﺍﺕ... ﻳﻠﻘﻮﻥ ﻏﻴّﺎ»
٦- ﻛﻴﻔﺮ ﺿﺎﻳﻊ ﻛﺮﺩﻥ ﻧﻤﺎﺯ، ﺳﺮﺩﺭﮔﻤﻲ ﺍﺳﺖ. «ﻳﻠﻘﻮﻥ ﻏﻴّﺎ» (ﺭﺷﺪ ﻭﺍﻗﻌﻲ ﺩﺭ ﺳﺎﻳﻪ ﻱ ﻣﻌﻨﻮﻳّﺖ ﺍﺳﺖ)
٧- ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﻣﻠﺖ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺧﻮﺩ ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ «ﺍﺿﺎﻋﻮﺍ... ﻳﻠﻘﻮﻥ... ﺍﻟﺎّ ﻣﻦ ﺗﺎﺏ...»
٨ - ﺗﻮﺑﻪ، ﻳﻚ ﺗﺤﻮﻝ ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﺗﻈﺎﻫﺮ. «ﺗﺎﺏ ﻭ ﺍﻣﻦ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺤﺎً»
٩- ﺷﺮﻁ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭﻱ ﻭ ﻭﺭﻭﺩ ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺖ، ﺗﻮﺑﻪ ﻭﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺢ ﺍﺳﺖ. «ﺗﺎﺏ ﻭ ﺁﻣﻦ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺤﺎ... ﻳﺪﺧﻠﻮﻥ ﺍﻟﺠﻨّﺔ»
٤٣٠) ﺑﻘﺮﻩ، ٢٥٦.
٤٣١) ﺑﺤﺎﺭ، ﺝ ١١، ﺹ