https://t.me/The_other_side_of_history
باسلام.
با توکل بر خدا ، کانال «آن سوی تاریخ» در پیام رسان تلگرام نیز راهاندازی شد.
تا به تبع ، دایره فعالیت ها ، حسب وسع ، گسترده تر شود.
امید است مورد توجه و استفاده مخاطبین گرانقدر قرار گیرد.
آثار تمدن باستانی ایران در فرانسه!
اگر بتوانیم یکبار به #موزه_لوور پاریس قدم بگذاریم مسلما در جا خشکمان میزند چون تعداد زیادی از آثار باستانی ایران در این موزه پیدا خواهند شد!
بطور مثال ، سرستون گاو دوسر کاخ آپادانا شوش ، که در تصویر فوق مشاهده میکنید ، به قدری عظیم بود که با پتک به جانش افتادند تا بتوانند آن را از ایران ببرند!!
اما چرایی این غارتها را باید در عصر قاجاریه جست! جایی که آثار باستانی ایران طی قراردادهایی با قاجارها در 327 صندوقچه از ایران خارج شد!
(برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
#آثارباستانی_ایران
#میراث_ملی
#ویژه_علاقهمندان
🏛☜[ آن سوی تاریخ ]☞🏛
باسلام.
یکی از مسائل مهم در کارهای علمی در حوزههای علوم انسانی ، تامل در ماهیت علوم انسانی است.
متاسفانه این نکته نوعا مورد غفلت قرار میگیرد و اصحاب علوم مختلف انسانی ، از تامل و کسب یک جمعبندی و تلقی مشخص در باب چیستی ، ماهیت و ضرورت علوم انسانی غفلت می کنند.
یکی از دغدغههای اینجاب ، فهم و کسب تلقی مختار از مفهوم و ماهیت علوم انسانی ، و سپس فهم و تفسیر ماهیت علم تاریخ در هندسه علوم انسانی است.
یعنی حقیقتا ضروری است که اصحاب تاریخ ، ابتدا یک تلقی و فهم مشخص از چیستی «علوم انسانی» پیدا کنند ، و سپس به تأمل و تفکر در باب جایگاه علم تاریخ در منظومه علوم انسانی بپردازند.
ثمره این بحث ، علاوه بر فهم درست از جایگاه علم تاریخ در میان علوم انسانی ، فهم تمایزات موضوعی ، روشی و غایی علوم انسانی از یکدیگر ، و به تبع میزان نیازمندی و تقدم و تأخر هر علم نسبت به دیگری است.
برای این مهم ، علاوه بر مطالعه کتب مربوطه ، می توان از دو صوت نیز بهره برد ؛ که یکی توسط استاد مصطفی ملکیان در باب چیستی و چرایی فراگیری علوم انسانی ، برای دانشجویان دانشگاه گوهرشاد افغانستان ، بیان شد.
و دیگری ، نشستی است که تحت عنوان « هستی و چیستی علوم انسانی » توسط دکتر ناصر فکوهی ، و با همت خانه اندیشمندان علوم انسانی و موسسه طومار اندیشه ، ارائه شده است.
متاسفانه حجم این اصوات بسیار بالاست و به علت محدودیت های پیامرسان ایتا ، امکان ارسال آن در اینجا وجود نداشت.
لذا اصوات مزبور در کانال تلگرامی آن سوی تاریخ منتشر شده است ؛ تا هر بزرگوارای که تمایل به استماع آن داشت ، به کانال تلگرامی مراجعه کند.
https://t.me/The_other_side_of_history
1_11871018465.pdf
460.2K
#مقاله_علمی
« تاثیر عوامل جاهلی بر رویکرد حاضرین در سقیفه »
✍ محمد صادق رجبی آزادبنی
#ویژه_علاقهمندان
#پیشنهاد_مطالعه
🏛☜[ آن سوی تاریخ ]☞🏛
🏛☜آنسوی تاریخ☞🏛️
#مقاله_علمی « تاثیر عوامل جاهلی بر رویکرد حاضرین در سقیفه » ✍ محمد صادق رجبی آزادبنی #ویژه_علاقه
باسلام.
این مقاله را تقریبا سه سال پیش نوشتم.
چاپ هم شده. اما چون متاسفانه فایل نشریهاش مشکل داشت ، اصل فایل را فرستادم.
امید است که مورد توجه و استفاده عزیزان واقع شده ، و از نقد و بررسی محروم نماند.🙏
#سخن_معصوم
🟢امامعلی(ع):
آگاه باشید، شب و روز پنهان و آشکار شما را به مبارزه باشامیان دعوت کردم و گفتم پیش از آنکه آنها با شما بجنگند با آنان نبرد کنید. به خدا سوگند هر ملتی که درون خانه خود مورد هجوم قرار گیرد، ذلیل خواهد شد. اما شما سستی نشان دادید و خواری و ذلت پذیرفتید تا آنجا که دشمن پیدرپی به شما حمله و سرزمینهای شما را تصرف کرد.
🔴نهجالبلاغه - خطبه 27
#وعده_صادق۳
#انتقام_سخت
🏛☜[ آن سوی تاریخ ]☞🏛
تاملی در خصوص چرایی قتل عصماء بنت مروان
در گزارشی که واقدی آورده است ، زنی یهودی به نام عصماء بنت مروان ، توسط یکی از یاران پیامبر ، بصورت ناگهانی کشته میشود.
(نام کتاب : المغازي نویسنده : الواقدي جلد : 1 صفحه : 173 )
همین رخداد دستمایه ابهامی در خصوص چرایی این عمل شده است.
علت اصلی برخورد با این شخص ، تبلیغ بر ضد اسلام و پیامبر و تحریک و تهییج دشمنان برای مبارزه با دولت نوپای اسلامی ، و قتل پیامبر است.
مثلاً عصماء در قالب شعر ، که نقش تبلیغاتی مهم در آن زمان داشت ، چنین رسول خدا ص و جامعه اسلامی را مورد هجو قرار داد .
متن واقدی بدین شرح است :
حدّثنى عبد اللّه بن الحارث، عن أبيه، أنّ عصماء بنت مروان من بنى أميّة بن زيد، كانت تحت يزيد بن زيد بن حصن الخطمىّ، و كانت تؤذى النبىّ صلّى اللّه عليه و سلّم، و تعيب الإسلام، و تحرّض على النبىّ صلّى اللّه عليه و سلّم، و قالت شعرا:
فباست بنى مالك و النّبيت [2] * * * و عوف و باست بنى الخزرج
أطعتم أتاوى [3] من غيركم * * * فلا من مراد و لا مذحج [4]
ترجّونه بعد قتل الرّءوس * * * كما يرتجى مرق المنضج
ترجمه شعر :
« به نشیمنگاه فرزندان مالک و نبیت و عوف و خزرج (قسم)! ، شما از فرد ناشناختهای اطلاعت کردید که نه از قبیله مراد است و نه مذحج! پس از کشته شدن بزرگان و رؤسای قوم هنوز به او امید دارید چنان که به گوشت پختهای امید بسته شود. آیا بلند همتی نیست که او را ترور کند و امید منتظران را قطع گرداند»
شما در سطر آخر مشاهده کنید که چطور این شخص یهودی ، به هجو پیامبر ص و تحریک بر قتل و ترور او مبادرت می کند!
طبق نقل واقدی ، زمانی که اتفاق مزبور افتاد ، حضرت رسول اکرم ص در جنگ بدر حضور داشتند.
و وقتی عمیر بن عدی از اظهارات ستیز طلبانه عصماء اطلاع یافت ، نذر کرد که اگر هر وقت رسول خدا ( سالم ) از بدر بازگشت ، آن زن را به خاطر اظهاراتش به قتل برساند.
چند نکته این وسط قابل توجه است:
یک ، شعر مهمترین رسانه در عصر بعثت بوده است که نقش مهمی در رثاء یا هجو یک نفر می توانست ایفا کند.
عصماء با بهرهگیری از شعر ، علاوه بر اینکه به اختلافات قبیلهای جاهلی دامن زده بود، به صراحت به تحریک بر علیه پیامبر و قتل و ترور او پرداخته است!
دوم ، این اظهارات طبق نقل واقدی زمانی ایراد شد که مسلمانان درگیر جنگ بدر بودند. و این یعنی متشنج کردن فضای جامعه نوپای اسلامی در بهبوهه جنگ!
سوم , طبق گواهی تاریخ ، پیامبر هنگام ورود به مدینه یک پیمان مخصوص با یهود بست و دین آنها را به رسمیت شناخت و اجازه داد که یهودیان در کنار مسلمانان به آسودگی زیست کنند ، به شرط آنکه بر مسلمانان ستم نکنند و بر علیه حکومت اسلامی سرکشی نکنند که در این صورت خود را به نابودی کشاندهاند!
( للیهود دینهم و للمسلمین دینهم موالیهم و انفسهم ، الا من ظلم و أثم فإنه لایُوتَغ الا نفسَه _ سیره ابن هشام ج۱ ص۵۰۳ )
چهارم ، کشته شدن عصماء ، نه به دستور پیامبر ص بلکه اقدام خودسرانه عمیر بن عدی بود.
و شاهدش این است که در گزارش واقدی آمده است که عمیر وقتی بعد قتل عصماء نزد پیامبر آمد ، بیم آن داشت که مبادا مورد ملامت رسول قرار گیرد.
که در اینجا رسول ص فرمودند :
« لا ينتطح فيها عنزان »
در توضیح عبارت فوق گفته شده :
«لا ينتطح فيها عنزان: معناه أن شأن قتلها هين، لا يكون فيه طلب ثأر و لا اختلاف»
یعنی کشتن تو ایرادی نداشته و خون بهایی برای آن وجود ندارد.
و علت آن هم مشخص است ، یعنی اقدام به تشنج در جامعه اسلامی در خلال جنگ و تحریک بر قتل پیامبر.
پس : پیامبر ابتداءٌ دستور به قتل این شخص نداد.
با توجه به کار عصماء و چگونگی قتل او ، بعید به نظر میرسد ابهام معقولی در باب چرایی این عمل وجود داشته باشد.
✍ محمد صادق رجبی
🏛☜[ آن سوی تاریخ ]☞🏛
34.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 فیلم کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار دستاندرکاران همایش بینالمللی حضرت جعفربنابیطالب علیهماالسلام. ۱۴۰۳/۵/۲۹
💻 Farsi.Khamenei.ir
🏛☜آنسوی تاریخ☞🏛️
📹 فیلم کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار دستاندرکاران همایش بینالمللی حضرت جعفربنابیطالب علیهماال
اطلاعات تاریخی و همچنین توجه به ظرائف تاریخی توسط مقام معظم رهبری ، در این کلیپ ، بسیار جالب است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیان عظمت تاریخ و تمدن ایران در کلام آیتالله جوادی آملی
#پیشنهاد_دانلود
🏛☜[ آن سوی تاریخ ]☞🏛
هدایت شده از مرکز آموزشهای آزاد دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
«مرکز آموزشهای آزاد برگزار میکند»
دوره
📜 «نقش دادههای تاریخی در فرآیند استنباط فقهی»
🧾 هدف دوره:
این دوره به بررسی ضابطهمند چگونگی راهیابی دادههای تاریخی به فرآیند استنباط فقهی میپردازد و تلاش میکند مبانی این ارتباط را تحلیل و آسیبشناسی نماید.
🖋 ساختار دوره:
🔹 جلسه اول: گونههای ارتباط و چیستی استنباط فقهی (با ارائه نمونه)
🔹 جلسه دوم: ماهیت و قالب داده تاریخی در استنباط فقهی (با ارائه نمونه)
🔹 جلسه سوم: ساحت و نمود داده تاریخی در استنباط فقهی (با ارائه نمونه)
💳 هزینه ثبتنام:
۱۰۰ هزار تومان
🎁50% تخفیف ویژه برای دانشجویان و طلاب دانشگاه باقرالعلوم (ع)
🎓 مزایا:
اعطای گواهی معتبر مورد تأیید وزارت علوم
🖥 لینک ثبتنام
https://survey.porsline.ir/s/I6p6Wz91
📲 کسب اطلاعات بیشتر:
@alisalehi9
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#فقه_و_تاریخ
#استنباط_فقهی
#مرکز_آموزشهای_آزاد
#دانشگاه_باقرالعلوم
🏢 مرکز آموزشهای آزاد دانشگاه باقرالعلوم (علیهالسلام)
🆔 @azadbou_ir
ندوة علمية
احیاء لتراث علماء كربلاء ودورهم ف نشر العلوم الدينية والانسانية
يسر مركز كربلاء للدراسات والبحوث في العتبة الحسينية المقدسة ( فرع قم ) وبالتعاون مع مؤسسة الامام الخميني (ره) البحثية والتعليمية بدعوتكم لحضور الندوة العلمية حول السيد علي الطباطائي (صاحب الرياض ) تحت عنوان :
موقف السيد علي الطباطبائي من هجوم الوهابية على كربلاء المقدسة
المحاضر : سماحة العلامة الشيخ محمد هادي اليوسفي الغروي
ادارة الندوة : الاستاذ عمار الكرباسي
وستبث أيضا الندوة الحضورية على برنامج google meet
التاريخ : يوم السبت ، 23/11/2024م ، الموافق 21 / جمادى الاول /1446هـ ق
الزمان : الساعة 11صباحاً بتوقيت طهران
الساعة: 10:30 صباحاً بتوقيت بغداد
المكان : قم المشرفة – شارع جمهوري اسلامي – مؤسسة الإمام الخميني (ره) البحثية والتعليمية
الرابط : https://meet.google.com/yyp-mywo-qny