eitaa logo
ابطال الباطل
221 دنبال‌کننده
33 عکس
11 ویدیو
0 فایل
پاسخ به شبهات عرفان و معارف اهل بیت ع وبلاگ http://ebtalolbatel.blog.ir اینستاگرام https://www.instagram.com/ebtalolbatel تلگرام http://t.me/ebtalolbatel سروش http://sapp.ir/ebtalolbatel ایتا https://eitaa.com/ebtalolbatel
مشاهده در ایتا
دانلود
مرحوم آقای طباطبائی رحمه الله خودش فیلسوف بود،اهل فلسفه بود،بلاشک درعرفان هم واردبود،منتهاآنچه درعرفان ازایشان مشهوداست،عرفان عملی است یعنی سلوک،دستور،تربیت شاگرد،شاگردبه معنای سالک . بیانات در دیداراعضای مجمع عالی حکمت اسلامی 1391/11/21 --------------------------------------------- امام رحمه الله درسن هشتادوچندسالگی افسوس می خوردکه درس آمیرزاجوادآقارحمه الله نرفته است
علامه طباطبایی: برگی که از درخت می افتد در عالم اثر می گذارد.، چه طور گناه کردن من و تو در عالم تاثیر نمی گذارد
از آنجا که به فرموده خداوند متعال در قرآن انسان خلیفه خداست واولیاء الهی آینه تمام نمای اسماء و صفات الهی هستند پس راه معرفت به ایشان همان راه شناخت و معرفت به خداوند متعال است.خداوند در مورد شناخت خود می فرماید: سبحان الله عما یصفون الا عباد الله المخلصین یعنی فقط واصلان به مقام مخلصیت شناخت حقیقی خداوند را قادرند چرا که به شهود ذاتی دست یافته اند واز خود فارغ گشته و کوس انا الحق سر داده اند. اولیاء حق را نیز جز حضرت حق نمی شناسد، که فرمود« اولیائی تحت قبایی لا یعرفونهم غیری » پس به ناچار برای شناخت ایشان باید به خداوند پناهنده شد همانطور که در داستان موسی علیه السلام می بینیم، اساسا خود باری تعالی خضر را به موسی معرفی می نماید والبته چون سالک در مراحل ابتدایی توان معرفت شهودی و حقیقت فنای ذاتی استاد را ندارد با شهود من وراء الحجاب اطمینان خاطر به او داده می شود تا در ادامه سیر با عبودیت وتبعیت در محضر استاد به یقین بالاتر نائل شود ( واعبد ربک حتی یاتیک الیقین ) لذا ملاک ابتدایی و نشانه شهودی برای رسیدن به استاد ، که طبق روایات داستان خضر و موسی همان زنده شدن ماهی بود برای ایشان و البته با مبنای عدم اختصاص آیات به موارد نزول، برای تمام سالکان راه حق همین ملاک معین شده است. همانطور که در روایت دیگری در مورد وجه تسمیه خضر امام صادق (ع) در کتاب شریف علل الشرایع (1)مى فرمايند: إِنَّ الْخَضِرَ كَانَ نَبِيّاً مُرْسَلًا بَعَثَهُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِلَى قَوْمِهِ فَدَعَاهُمْ إِلَى تَوْحِيدِهِ وَ الْإِقْرَارِ بِأَنْبِيَائِهِ وَ رُسُلِهِ وَ كُتُبِهِوَ كَانَتْ آيَتُهُ أَنَّهُ كَانَ لَا يَجْلِسُ عَلَى خَشَبَةٍ يَابِسَةٍ وَ لَا أَرْضٍ بَيْضَاءَ إِلَّا أَزْهَرَتْ خُضْراً وَ إِنَّمَا سُمِّيَ خَضِراً لِذَلِكَ « خضر عليه السّلام پيامبر مرسلى بود كه حقّ تعالى او را به سوى قومش فرستاد، وى ايشان را به توحيد و وحدانيّت حقّ و اقرار به انبياء و فرستادگان و كتب آسمانى او جلّ و علا دعوت نمود ، و نشانه و معجزه آن حضرت اين بود كه هيچ گاه بالاى چوب خشك يا زمين ساده بى گياهى نمى نشست مگر آنكه بلافاصله آن چوب يا خاك سبز مى شد و به خاطر همين او را خضر ناميدند...»(1) علل الشرائع / ج1 ص 60. از این گونه روایات و همگانی بودن و جریان همیشگی آیات قرآن ،بدست می آید ، که مهمترین نشانه خضر برای سالکین احیاءگری وزنده نمودن اطرافیان وهم نشینان میباشد به قول حافظ: «خضرِ وقت آمد و از لطف به يكباره خلاص ناگه از پيروىِ غول بيابانم كرد مرده اى بودم، پوسيده تن اندر به كَفَن نفحه عيسوى آمد همه تن جانم كرد از آستان پير مغان، سر چرا كشم؟ دولت، در اين سرا و گشايش، در اين در است» بهرهمندى از حلال او، و باز ذكر خدا در هنگام برخورد به حرام او است(6) ) بحارالانوار: ج 67، ص 322، من الرواية 38. (6)خصال، ج 1، ص 128، ح 1305) این مطلب همان چیزی است که علامه در رساله لب اللباب به عنوان مرافقت با استاد توصیه می فرماید«علامه طباطبایی (ره) در این باره می فرماید: أمّا الاستاذ العامّ فلا يُعرَف إلّا بالصحبة و الرفقة في السرّ و العلانية، حتّى يدرك السالك يقيناً واقعيّته...،» امّا استاد عامّ شناخته نمى شود مگر به مصاحبت و مرافقت با او در خلوت و جلوت تا به طور يقين سالك واقعيّت استاد را دریابد،.. رساله لب اللباب ( طبع قديم )، ص: 136 همانطور که می بینید علامه راه شناخت استاد را منحصر میدانند در مصاحبت و مرافقت، نه به قول بعض آقایان که صرفا با ادعای داشتن اجازه نامه کتبی خود را استاد مسیر معرفی میکنند که البته بحث از آن هم در مجالی دیگر انشاالله خواهد آمد
ملاک استاد سلوک چیست؟ ⬇️⬇️⬇️⬇️
ملاک استاد سلوک چیست؟ 1- نظریه ی مشهور: استاد سلوک باید صاحب تجلیّات ذاتیه ی ربانیّه باشد. الف- علامه ی بحرالعلوم در رساله ی سیر و سلوک خود چنین می فرماید: و امّا استاد عام شناخته نمی شود مگر به مصاحبت او در خلأ و ملأ و معاشرت باطنیه و ملاحظه ی تمامیت ایمان جوارح و نفس او و زینهار به ظهور خوارق عادات و بیان دقایق نکات و اظهار خفایای آفاقیّه و جنایای انفسیه و تبدّل بعضی از حالات خود، به متعابعت او فریفته نباید شد، چه اشراف بر خواطر و اطّلاع بر دقایق و عبور بر نار و طیّ زمین و هوا و استحضار از آینده و امثال این ها در مرتبه مکاشفه ی روحیّه حاصل می شود و از این مرحلّه تا سر منزل مقصود راه بی نهایت است. و بسی منازل و مراحل است و بسی راهروان این مرحله را طیّ و از آن پس راه افتاده به وادی دزدان واباسله داخل گشته و از این راه بسی کفّار را اقتدار بر بسیاری از امور حاصل بلکه از تجلیّات صفاتیّه نیز پی به وصول صاحبش به منزل نتوان برد و آن چه مخصوص واصلین است، تجلیّات ذاتیه است و آن نیز قسم ربّانیه اش نه روحانیه (رسائل عرفانی ص98) معلوم می شود آیت سعادت پرور رحمت الله علیه هم این نظریه را قبول دارند
... 🔸روزى مرحوم علامه طباطبایى را در خیابان زیارت کردم و در معیت ایشان، تا درب منزلشان رفتم. به درب منزل که رسیدیم ایشان تعارف کردند. 🔸عرض کردم : مرخص مى شوم. 🔸ایشان، در پله بالا ایستاده بودند و (بنده) پایین بودم، رو به من کردند و گفتند:  🍃حکماى الهى این همه فحش ها را شنیدند، 🍃سنگ حوادث را خوردند، 🍃قلم ها به دشنام و بدگویى آنها پرداختند، 🍃این همه فقر و فلاکت و بیچارگى را از تبلیغات سوء کشیدند. 🍃گاهى به کهک به سر مى بردند و گاهى ... 🍃با این همه، حقایق را در کتاب هایشان نوشتند و گفتند: 🔸 آقایانى که به ما بد گفتید و فحش دادید و زندگى را در کام ما تلخ کردید و مردم را علیه ما شورانیدید، حرف این است و حق این است که نوشته ایم و براى شما گذاشته ایم ، حال هر چه مى خواهید بگویید.
#علامه_ی_طباطبایی رحمة الله علیه: ⬇⬇⬇
رحمة الله علیه: تا هنگامی که در استاد تجلیات ذاتیّه ربانیه پیدا نشود استاد نیست و به مجرد تجلیات صفاتیه و اسمائیه نمی توان اکتفا کرد و آنها را کاشف از وصول و کمال دانست.(لب اللباب، ص135) همچنینی مرحوم علامه در جای دیگر می فرماید: و امّا تجلّی ذاتی آن است که ذات مقدّس حضرت باری تعالی در سالک تجلّی نماید و آن وقتی حاصل می شود که سالک از ا سم و رسم گذشته باشد و به عبارت دیگر به کلّی خود را گم کرده و اثری در عالم وجود از خود نیابد و خود و خودیّت را یکباره به خاک نسیان سپرده باشد«و لیس هناک الّا الله» در این موقع ضلال و گمراهی برای چنین شخصی متصور نخواهد بود زیرا تا ذرّه ای از هستی در سالک باقی است هنوز طمع شیطان از او قطع نشده است... چنین شخصی به تجلیّات ذاتیه ربانیّّه مشرّف شده است.استاد عام باید بدین مرتبه از کمال برسد و الّا به هرکسی نتوان سر سپرد و مطیع و منقاد گشت(رسال لبّ اللباب، ص138) 2-بعضی از معاصرین:استاد اخلاق کسی است که تنها به مسائل اخلاقی و راه کارهای کلی آگاهی دارد و خودش نیز متخلّق به اخلاق حسنه است ولی استاد تربیت کسی است که صاحب تجربیّاتی از مسیر سلوک باشد و از راه کارهای جزئی خودسازی نیز مطّلع باشد --بنابراین طبق این ملاک، کامل بودن شرط دستگیری نیست--
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رسیدن به کمالات معنوی(نه انتصابی) اهل بیت علیهم السلام درکلام امام امت قدس سره
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا ایمانی «استاد حوزه و دانشگاه» پسر آیت‌الله بهجت گفته حضرت استاد را نمی شناسند، آیا حضرت استاد غفاری شاگرد حضرت آیت الله العظمی بهجت بوده؟
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا ایمانی «استاد حوزه و دانشگاه» آیا آیت الله سعادت پرور به بعضی از شاگردانش اجازه نامه تربیت شاگرد داده است؟ —---------------------- @ebtalolbatel
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا ایمانی «استاد حوزه و دانشگاه» روش تربیتی شاگردان آیت الله سعادت پرور —---------------------- @ebtalolbatel
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا ایمانی «استاد حوزه و دانشگاه» چرا استاد غفاری همیشه با جمعیت است علت شلوغی اطراف استاد غفاری —---------------------- @ebtalolbatel
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا ایمانی «استاد حوزه و دانشگاه» پاسخ می دهند چرا استاد غفاری بعضی از عبارتها را غلط میخواند؟ آیا علم شرط سلوک است؟ —---------------------- @ebtalolbatel
صحبتهای کذب و دروغین و بی اساس بعضی از افرادی که در حال فریب دادن بعضی از اساتید اخلاق هستند عرض می کنیم فرمایشات کانالها کذب بوده و در صورت هر ابهامی استاد ایمانی آماده مناظره در مباحث علمی، فلسفی، کلام،عرفان نظری و عرفان عملی بصورت از پیج آقای سید مهدی صدرالساداتی در اینستاگرام هستند https://www.instagram.com/s.mm.sadrossadati
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا ایمانی «استاد حوزه و دانشگاه» پاسخ می دهد آیا رسیدن به مقامات معنوی اهل بیت علیهم السلام با روایت «نَحنُ أهلُ بَيتٍ لا يُقاسُ بِنا أحَدٌ» در تعارض نیست؟ —---------------------- #ابطال_الباطل @ebtalolbatel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا استاد غفاری معارف عرفانی را عمومی کردند؟ پاسخِ حضرت امام خمینی رحمت الله علیه «باید این معارف را بیان کرد، بگذار این کفریات به گوششان بخورد» —---------------------- @ebtalolbatel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 هدیه معنوی به همه زنان و مردان 🌺 ✅ مرد می‌تواند به حد علی‌بن‌ابیطالب برسد، زن می‌تواند به حد فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها برسد. ✾•┈┈••✦••┈┈•✾
پرور کیست، کیهان فرهنگی سال ۸۵ شماره۲۳۴-۲۳۵
🌺 دعوت امت به مقامات رسول‌الله 🕊 🕊 ✅ رسول الله صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به حساب جامعیتش، کار تمامی انبیای پیش از خود را نسبت به راهنمایی امتش می‌کند بلکه افزون بر دعوت آنان به توحید و یگانگی حضرت حق، آنها را به توحید اعظم و مقام احدیت و منزلت لااسمی و لارسمی خویش ، دعوت می‌نماید . 📚 کتاب راز دل:شرحی بر گلشن راز، تقریرات شفاهی ، نوشته (سعادت‌پرور)،صفحه۲۹.