💠 مذهب اقتصادی؛ نگاه فقاهتی در عرصه اندیشه اقتصادی
✅بررسی ویژگیهای رویکرد اقتصادی شهید صدر در گفتوگو با حمیدرضا مقصودی، پژوهشگر اقتصاد اسلامی
🔻گزیدهای از این گفتوگو به شرح ذیل است:
🔸شهید صدر، نگاه استقلالی و کاملاً متفاوت از نگاههای مرسوم به اندیشه و شیوه ارائه بحث دارد. ایشان نگاهی فقاهتی در عرصه اندیشه اقتصادی دارد که اساس این اندیشه، المذهب الاقتصادی است. شهید صدر میگوید ما دنبال مذهب اقتصادی اسلام هستیم؛ یعنی شیوهای که اسلام برای زندگی اجتماعی ایجاد کرده است. شهید صدر دنبال یک ابداع است. حتی این ابداع هم به روشی صورت میگیرد که در مکاتب دیگر نیست؛ یعنی به روش فقاهتی و تفسیری.
🔹شهید صدر در کتاب البنک اللاربوی تأکید میکند، اگر بخواهیم مبتنی بر نگاه جامعه دینی عمل کنیم چیزی به اسم بانک نخواهیم داشت. اما از باب اینکه امروز گرفتار ابتلای زمانه بانکداری شدیم، تغییراتی را در بانک ایجاد میکنیم که ضررهای آن مقداری کمتر شود. ایشان عقیده دارند دین اسلام قدرت پردازش چنین نظمی را دارد و این گونه نیست که دین از طراحی یک نظام اقتصادی، سبک زندگی و نهادسازی مبتنی بر خودش عقیم باشد.
🔸اسلام نه مالکیت نامحدود سرمایهداری را میپذیرد، نه عدم مالکیت نظام سوسیالیستی را. نظام مالکیت در نگاه اسلامی کاملاً اختصاصی است. شهید صدر طرحی از جامعه عادلانه با عنوان «جامعه متوازن» ارائه میدهد که مردم در آن اختلاف سطح زندگی دارند. ایشان با اختلاف درآمد بسته به تلاش، مخالفتی ندارد ولی با اختلاف طبقاتی بهشدت مقابله میکند. شهید صدر میگوید این اختلاف طبقاتی ناشی از مالکیت نامحدود است. این مالکیت باید حد بخورد!
📄متن کامل:
https://b2n.ir/872100
💠کانال اقتصاد اسلامی«استاد قاسمی»
https://eitaa.com/joinchat/3848995129Ce91ba86e04
⭕️ حد و مرزی که جمهوری اسلامی رها کرده است...
➖ مروری گذرا بر نظریات اقتصادی شهید آیتالله محمدباقر صدر
◀️ یکی از اصول مهم اقتصاد اسلامی، اصل دخالت حکومت در زندگی اقتصادی است. مسالهای که به اقتصاد اسلامی توان، انعطاف پذیری و قدرت لازم برای جامعیت و فراگیری را میدهد.
🔹 از جمله اهداف اصلی دخالت حکومت اسلامی در زندگی اقتصادی، اجرا و تحقق « #توازن_اجتماعی » است. اسلام همزمان با وضع و ایجاب این اصل، مفهوم مورد نظر خود از توازن را نیز تبیین کرده است.
🔸 توازن اجتماعی در مفهوم اسلامی آن عبارت است از برقراری توازن و تعادل میان افراد جامعه در سطح معیشت، نه در سطح درآمد.
توازن در سطح معیشت نیز به این معناست که همه افراد در یک سطح معیشتی زندگی کنند؛ اگرچه در همین سطح مراتب مختلفی وجود دارد که معیشت افراد به موجب آنها متفاوت از یکدیگر خواهد بود، اما این تفاوت تنها در مراتب یک سطح است نه آنکه سطح زندگی آنان به کلی با هم فرق کند؛
🔹 اما وجود اختلاف در درآمد مسئلهای است که اسلام به دلیل اینکه به تفاوت (استعدادها و تواناییهای) انسانها با یکدیگر باور دارد آن را میپذیرد و تائید میکند. ولی برای تحقق توازن اجتماعی در سطح معیشت، با حرام ساختن اسراف (زیاده روی در مصرف اموال) و تبذیر (تلف کردن اموال)، میزان مصرف درآمد را از بالا کنترل میکند.
🔸 اسراف نمایانگر تعیین کمّی مصرف در زندگی است و اسلام به افراد جامعه اسلامی اجازه نمیدهد تأمین نیازها و مصرفشان از حد معمول تجاوز کند. تبذیر نیز نمایانگر تعیین کیفی مصرف است. در این زمینه هم اسلام به هیچ کس اجازه نمیدهد اموالش را در هوسهای غیرقابل قبول و در راه خواهشهایی که با عرف عمومی اسلامی متناسب نیست مصرف کند.
🔹 بنابراین در اسلام سطح معیشت افراد (علیرغم تفاوت در درآمد) نباید از سطح عمومی جامعه خیلی زیادتر باشد. تعیین سطح عمومی رفاه و حدود خرج کردن و انجام تمهیداتی جهت جلوگیری از اسراف و تبذیر، بر عهده حکومت اسلامی است.
🔸 حکومت اسلامی همچنین باید برای بالا بردن سطح معیشت از پایین، از طریق دعوت جامعه به انفاق و احسان و قرض الحسنه و...، و همینطور استفاده از زکات و سایر اموال عمومی که در اختیار حاکم اسلامی است، افرادی را که در سطح معیشتی پایینی زندگی میکنند به سطح معیشتی عمومی جامعه ارتقا دهد.
🔹 بدینسان، حکومت اسلامی، سطوح معیشتی جامعه را به یکدیگر نزدیک میگرداند تا جایی که سرانجام در سطحی واحد به هم میپیوندند که چه بسا درجات گوناگون باشد، اما تفاوتهای آشکار جامعه سرمایهداری در سطح معیشت را در درون خود ندارد.
🔺 برگرفته از مقالات اقتصادی شهید محمد باقر صدر در کتاب بارقهها و کتاب اسلام راهبر زندگی
💠کانال اقتصاد اسلامی«استاد قاسمی»
https://eitaa.com/joinchat/3848995129Ce91ba86e04
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️به دکتر جلیلی رای میدهیم به امید گسترش نگاه تمدنی
👌فهرست دغدغه های جریان تمدنی
🎙استاد قاسمی
🌱کانال آثار محمدمهدی قاسمی
https://eitaa.com/joinchat/1563558641C16d10abe80
سلام علیکم
پیرو تاکید مکرر رهبر معظم انقلاب (روحی له الفدا ) بر مطالعه اسناد لانه جاسوسی آمریکا، دانلود رایگان همه این اسناد از لینکهای زیر امکان پذیر است:
⚫️ | دانلود مجموعۀ ۱۱ جلدی اسناد لانه جاسوسی
📂 | جلد اول:
basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/1.pdf
📂 | جلد دوم:
basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/2.pdf
📂 | جلد سوم:
basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/3.pdf
📂 | جلد چهارم:
basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/4.pdf
📂 | جلد پنجم:
basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/5.pdf
📂 | جلد ششم:
basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/6.pdf
📂 | جلد هفتم:
basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/7.pdf
📂 | جلد هشتم:
basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/8.pdf
📂 | جلد نهم:
basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/9.pdf
📂 | جلد دهم:
basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/10.pdf
📂 | جلد یازدهم:
basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/11.pdf
برای رسیدن به اقتصاد اسلامی باید زمینه و تمام ساختارها اسلامی باشد.
💠کانال اقتصاد اسلامی«استاد قاسمی»
https://eitaa.com/joinchat/3848995129Ce91ba86e04
✳️ برتر از كسى كه خدا را عبادت نمايد، اما كار نكند
🔹 شهید آیتالله سید محمدباقر صدر:
از جنبه فكرى، اسلام كار و توليد را تشويق نموده و آن را داراى ارزش فراوان شمرده و كرامت و جايگاه انسان نزد خدا و حتى خرد او را بهكار ارتباط داده است. بدينسان، بستر مناسب بشرى را براى انگيزش توليد و رشد ثروت فراهم ساخته و معيارهاى اخلاقى و ارزيابىهاى معين از كار و بيكارى را كه تا آن روز شناخته شده نبوده، ارائه نموده است. در پرتو همين معيارها و ارزشگذارىها، كار تبديل به عبادت مىگردد كه انسان با آن پاداش مىيابد و كسى كه در راه تأمين نيازهاى زندگىاش كار كند، برتر از كسى شناخته مىشود كه خدا را عبادت نمايد، اما كار نكند. نيز تنبلى يا شأن خود را بالاتر از كار ديدن، مايه نقص در انسانيت و عامل فرومايگى وى شمرده مىشود.
امام صادق (عليهالسلام) درباره مردى سؤال کرد. گفتند: «نيازمند است و در خانه به عبادت خدا مشغول است و برادران مسلمانش معاش او را تأمين مىكنند». امام فرمود: «كسى كه معاش او را تأمين مىكند، عابدتر از خود او است».
🔺اقتصاد ما، ج ۲، ص ۳۳۴
💠کانال اقتصاد اسلامی«استاد قاسمی»
https://eitaa.com/joinchat/3848995129Ce91ba86e04