عدالتخانه
۴_تاریخ عدالت اجتماعی در جمهوری اسلامی ❇️ شهید رجایی؛ مبارزه برای عدالت مردم محور 🔹برای درک گفتمان
۵_تاریخ عدالت اجتماعی در جمهوری اسلامی
❇️ میرحسین موسوی؛ دولت جنگ و دغدغه مستضعفین.
🔹 این دوران در اوج جنگ تحمیلی آغاز میشود و با پایان جنگ نیز پایان می یابد. در این سالها با وجود تسلط ادبیات انقلابی و مکتبی در گفتمان سیاسی، تنها توسعه و بسط آرمانهای انقلاب مطرح نبود، بلکه گسترش اقتدار حاکمیت و نظام مند کردن جامعه در راس اهداف قرار داشت. حضرت امام در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری آیتالله خامنهای این دوره را به عنوان آغاز دوران استقرار حکومت اسلامی نام نهاده بودند.
🔹 در شرایطی که امام حفظ نظام را از اهم واجبات دانسته بودند و حتی در اولویت آن نسبت به نماز تاکید کرده بودند، تفسیر نگرش سیاسی به سوی نوعی عقلانیت علمی امری طبیعی می نمود. اگرچه تا پیش از این دولتهای پیشین متوجه آرمانها، ارزشها و اهداف انقلاب بودند، در دوران استقرار دولت مجبور بود تا به راهکارهای وصول به این آرمان ها به عنوان مقدمه واجب توجه ویژه داشته باشد.
🔹 اگرچه مهندس موسوی پیوسته تأکید داشت دولت ایشان همان سیاست های شهید رجایی و باهنر را دنبال میکند اما وجه شباهت این دولت با دولتهای پیشین تنها در وجود شرایط جنگی و تدوین برنامههای اقتصادی متناسب با شرایط محیطی مذکور بود اما در کیفیت برنامهها اختلافات قابل ملاحظهای میتوان یافت.
🔹 با بررسی محتوای گفتارهای دولت و سیاست گذاران در این دوره میتوان دریافت که اصلیترین دغدغه دولت در این سالها مسئله عدالت اجتماعی بوده اما مفهوم مورد نظر این دولت از مسئله عدالت، روی توجه مهندس موسوی با مستضعفین است.
🔹 مهندس موسوی با توجه به دغدغه فقرزدایی که در اصل چهل و سوم قانون اساسی مورد توجه قرار گرفته، تأکید میکند "امنیت انقلاب در گرو فقرزدایی و خدمت به محرومین است." توجه ویژه نخست وزیر به طبقه پایین جامعه در این دوران، امری طبیعی می نمود چرا که سرمایه با توجه به اقتضای ذاتی خود با جنگ و بی ثباتی سر ناسازگاری دارد. با الگو گرفتن جنگ طبیعی است که حجم سرمایهگذاری کاهش مییابد و فرار سرمایه ها تشدید می شود اما محرومیت و فقر فرار نمیکند، پس ثبات در وضعیت جنگ اقتضا می کرد که دولت روی سخن خود را متوجه طبقه محروم کند.
🔹 این توجه خاص به طبقات پایین جامعه موجب می شد تا رویکرد اقتصادی دولت در این دوران با اقتصاد باز سر ناسازگاری داشته و بیشتر گرایش به نظریات اقتصادی مردم گرایانه و رفاهی داشته باشد. در شرایطی که اقتصاد چپ در دهه هشتاد در دنیا مورد توجه خاص بود، بازتاب راهکارهای اقتصادی این جریان در برنامهریزیهای دولت امری طبیعی می نمود. از این رو دخالت دولت برای تنظیم بازار بخشی از اصول خدشه ناپذیر و در زمره لوازم عدالت اجتماعی دانسته میشد.
🔹 فشارهای اقتصادی ناشی از جنگ و کاهش درآمدهای ارزی کشور دولت را وادار به تصویب برنامه ۲ سال اضطراری در سال های ۱۳۶۵ و ۱۳۶۶ کرده که هدف آن جلوگیری از تشدید مشکلات و نیز مبارزه با تورم بود. در این برنامه تلاش برای تغییر الگوی مصرف و تولید و تامین حداقل نیازهای مهم ضروری معیشتی مردم در اولویت قرار گرفت.
🔹 شرایط ویژه این سال ها موجب شد تا در فاصله ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۶ جنگ، تورم، رکود تولید و تجارت امکان سیاست گذاریهای بلندمدت را از دولت سلب کند و تصمیم گیری های فصلی و موقتی جایگزین استراتژی های بلندمدت شود. با این وجود گفتمان عدالت اجتماعی متناسب با طبقات پایین اجتماعی همچنان در دستور کار برنامههای مختلف دولت قرار داشت و این خط سیر در طول ۸ سال پیگیری شد.
🔹 به منظور تحقق آرمان عدالت اجتماعی دولت با بسط سیر خود در تمامی حوزه های اقتصادی، کنترل و نظارت بر اقتصاد را افزایش داد تا امکان سازماندهی منسجم امکانات بهتر فراهم شود. از سویی برای حفظ پویایی دولت نهادهای انقلابی مانند جهاد سازندگی و تقویت بخشهای تعاونی و... را در دستور کار قرار داد. این اقدامات به دولت امکان دارد تا باز توزیع امکانات را در میان اقشار جامعه عملی کند تا توان اقتصادی قشر کم درآمد جامعه بیشتر شود.
🔹 اجرای نظام توزیع کالا برگ و اختصاص یارانه ها به صورت مناسب به کالاهای اساسی این امکان را فراهم کرد تا دولت موسوی بتواند در شرایط اقتصادی سخت سالهای جنگ علاوه بر تامین هزینه های جنگ، دوران استقرار را با فراز و نشیبهای چندی از سر بگذراند.
🔹 در این دوران بخش وسیعی از صنایع داخلی بانکها و شرکتهای بیمه کشاورزی و ساختمانی، ملی اعلام شد و تجارت خارجی نیز تحت نظارت مستقیم دولت قرار گرفت. به این ترتیب سیاستهای کنترلی دولت و مهندسی اقتصادی که از ویژگی های دولت در اقتصاد های چپ است در این دوره بسط یافت.
♻️ ادامه دارد...
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
عدالتخانه
۵_تاریخ عدالت اجتماعی در جمهوری اسلامی ❇️ میرحسین موسوی؛ دولت جنگ و دغدغه مستضعفین. 🔹 این دوران در
۶_تاریخ عدالت اجتماعی در جمهوری اسلامی
❇️ هاشمی رفسنجانی ؛ توسعه به مثابه عدالت.
🔹 دولت آیتالله هاشمی رفسنجانی سرآغاز تحولاتی تازه برای ایران اسلامی بود؛ از سویی شرایط بی ثباتی آغاز انقلاب و دوره استقرار دولت اسلامی سپری شده بود اما از سویی جنگ تحمیلی آثار سنگین اقتصادی و اجتماعی خود را بر دوش دولت جدید نهاده بود.
🔹 پایان جنگ تحمیلی موجب شد تا توجه سیاستگذاران از پدیده های خارجی متوجه اوضاع داخلی شود. این توجه به داخل موجب تغییرات گسترده در حوزههای فرهنگی، اقتصادی و سیاسی شد. در سیاست داخلی در این سالها جناحهای سیاسی در قامت چپ، راست و تکنوکرات بازسازی شدند. در عرصه فرهنگی دیدگاهها در قبال فرهنگ بومی و غیربومی تنوع بیشتری یا. در حوزه اقتصادی چرخشی به سوی بازار و تقویت صنایع صورت گرفت.
🔹 گفتمان عدالت در دولت سازندگی تحولی تازه را تجربه کرد. برخلاف رویکرد دولت های پیشین به عدالت، در دولت هاشمی روی سخن دولت با صاحبان سرمایه و بخش بالای هرم جامعه بود.
🔹 این رویکرد با نوعی عملگرایی در هم پیچیده بود که شیوه و شکل رفتار دولت را نشان میداد. اعتقاد این دولت بر آن بود که در سایه افزایش حجم سرمایه است که عدالت به معنی بهره مندی همه اقشار جامعه از قدرت اقتصادی و کاهش فقر فراهم میشود.
🔹 از این رو هدف اصلی این دولت رشد اقتصادی و سازندگی بود که برای تامین این مهم هاشمی کابینه سازندگی را تشکیل داد. برخلاف کابینههای پیشین که اعضا با نگاهی مکتبی و ایدئولوژیک انتخاب می شدند، اعضای این کابینه را تکنوکرات های تشکیل میدهند که با رویکردی کمتر ایدئولوژیک سعی می کردند به شکل واقع گرایانه سیاست و اقتصاد را تعریف کنند.
🔹 از این رو پیگیری منافع ملی در سیاست خارجی و رشد اقتصادی در حوزه داخلی سرلوحه برنامههای دولت جدید قرار گرفت.
🔹 نگرش اقتصادی دولت هاشمی نیز مانند دولتهای پیشین خلاف آمد جریان اقتصادی جهانی نبود. با توجه به فروپاشی شوروی و کاهش تاثیرگذاری نظریات ساختارگرا در حوزه اقتصاد، گرایش به سوی اقتصاد بازار در سراسر دنیا شدت گرفت. از این رو دهه ۹۰ را می توان دوران احیای دوباره جریانهای راست در عرصه اقتصاد دانست.
🔹 بدین ترتیب به دنبال اتخاذ سیاست تمرکززدایی دولت مقرر شد تا همه بنگاههای اقتصادی که از آغاز انقلاب توسط شورای انقلاب و دولتهای پس از آن ملی اعلام شده بودند، به بخش خصوصی واگذار شود. از سویی با تاکید بر دولت حداقلی سعی شد تا فعالیت در بسیاری از حوزهها که تا پیش از این تحت نظارت کامل دولت صورت میگرفت به بخش خصوصی واگذار شود.
🔹 کاهش حضور دولت در عرصه اقتصاد میتواند نشانه بارزی برای تغییر نگاه به رابطه ملت و مردم باشد. در دولت های قبلی با توجه به اینکه هنوز مدت زیادی از انقلاب نگذشته بود، تحت تاثیر گفتمان انقلابی حاکم بر فضای سیاسی و اجتماعی، مردم به عنوان بخشی از دولت شناخته میشوند اما در گفتمان سیاسی دوره سازندگی، مدیران و اهل فن هستند که وظیفه برنامهریزی برای مردم را دارند. در این رویکرد تازه نوعی نگرش نخبه گرایانه به مدیران دیده میشود که تا پیش از این رنگ و بوی ضعیف تری داشت.
🔹 بدین ترتیب پس از پایان دهه ۶۰ در عرصه سیاست نیز نگاه از مردم متوجه مسئولین و مدیران نظام شد. این در حالی بود که در ادبیات سیاسی دهه شصت مردم گرایی مؤلفه بنیادین گفتمان سیاسی به شمار می آمد. این نگرش در حوزه سیاست تناسب کاملی با رویکرد اقتصادی دولت سازندگی داشت.
🔹 سیاست درهای باز یا گرایش به میانه روی در جهت تدوین استراتژی بلندمدت برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور صورت گرفت. این تلاش اگر چه تاثیرات فرهنگی خود را در تغییر الگوی مصرف گرایش به مصرف گرایی، باقی می گذارد، اما توانست در تجهیز زیرساختهای اقتصادی تاثیرات قابل توجهی بر جای گذارد.
🔹 آقای هاشمی متناسب با رویکرد سیاسی و اقتصادی دولت خود عدالت را نیز بر اساس میزان بهره مندی تعریف می کند. عدالت در نگاه او تخصیص منابع به افراد و باز توزیع برابر مایحتاج مردم نیست، بلکه عدالت در ایجاد زمینه فعالیت و ادامه حیات اقتصادی مردم نهفته است. از این رو عدالت دارای مقدماتی ضروری در عرصه اقتصاد است که این مقدمات با توسعه اقتصادی فراهم می شود.
🔹 بدین ترتیب در دولت سازندگی گفتمان عدالت در نظام جمهوری اسلامی به نوعی متناسب با اهداف اقتصادی دولت بازتری شد. گفتمان عدالت در این دوره روی سخن با بخش بالای هرم اقتصاد و سیاست داشت چرا که این قسمت از تخصص و توان لازم برای تقویت اقتصاد کلان و پیشبرد توسعه اقتصادی برخوردار بودند!
🔹 در این گفتمان به جای مبارزه با فقر افزایش ثروت در ادبیات سیاسی مورد توجه قرار گرفت و رفاه اقتصادی و توسعه نشانهای برای نزدیکی به مفهوم واقعی عدالت دانسته میشد.
♻️ادامه دارد...
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
عدالتخانه
۶_تاریخ عدالت اجتماعی در جمهوری اسلامی ❇️ هاشمی رفسنجانی ؛ توسعه به مثابه عدالت. 🔹 دولت آیتالله ه
۷_تاریخ عدالت اجتماعی در جمهوری اسلامی
❇️ سید محمد خاتمی؛ عدالت در سایه توسعه سیاسی
🔹 گفتمان دولت خاتمی فضای سیاسی جامعه را نشانه گرفته و مفاهیمی تازه چون قانونگرایی، آزادی جامعه مدنی، تکثرگرایی و ... را وارد ادبیات سیاسی کرد. توجه ویژه خاتمی به این عرصه موجب شد تا نهادهای مدنی در این دوره فعال تر شوند.
🔹 روزنامهها و مطبوعات در این دوره به یکباره رشد بیسابقه یافته و فضای عمومی جامعه به شکلی سیاست را دغدغه اصلی خود قرار داد. بنیادی ترین دغدغه دولت خاتمی توسعه سیاسی بود که این خود نوع رویکرد گفتمانی او را نیز به مقوله عدالت تعیین می کرد.
🔹 تقدم توسعه سیاسی بر اقتصادی که تاکنون مورد عنایت خاص دولت هشت ساله سازندگی قرار داشت، گفتمان حاکم بر این دولت را به نظریات فرهنگی در
عرصه سیاست نزدیک می کرد. این وضعیت به شکل قابل توجهی تحت تاثیر پایگاههای اجتماعی دولت جدید و نیز نیروهای حامی دولت خاتمی قرار داشت.
🔹در طیفبندی اندیشههای سیاسی پیوسته هر نظریه باید میان دو ارزش عدالت و آزادی دست به انتخاب بزند که میتواند سرنوشت آن نظریه را تعیین کند. این انتخاب در واقع نقطه عزیمت آن نظریه را تعیین می کند و انتخاب نقطه آغاز ارزش شناختی یک نظریه در حوزه عدالت به معنی نفی آزادی نیست و بالعکس.
🔹 لیبرالیسم نقطه عزیمت خود را آزادی انتخاب می کند و سپس عدالت را تفسیر و برابری را در روشهای دموکراتیک، رای همگانی و قانون محقق میسازد اما مارکسیسم با آغاز از عدالت، آزادی برابر را طلب میکند و برابری اقتصادی را شرط تحقق آزادی و عدالت میداند.
🔹 گفتمان سیاسی دولت خاتمی در مواجهه با این انتخاب حیاتی، حرکت خود را از مفهوم آزادی آغاز می کند و در پرتو این ارزش اخلاقی میتوان دیگر ادبیات سیاسی دولت را نیز تفسیر کرد.
🔹 در حقیقت با پذیرش تقدم ارزش شناختی آزادی بر عدالت، خاتمی سعی میکند موقعیت جغرافیایی هر یک از مفاهیم جامعهمدنی، عدالت، دموکراسی و ... را در نقشه تئوریک خود تعیین کند.
🔹 خاتمی اهداف جنبش دوم خرداد را دو اصل مهم قانونگرایی و نهادینه شدن آزادی معرفی میکند اما تاکید می کند قانون، شرط لازم جدایی حوزه آزادی از دو مقوله هرج و مرج و استبداد است. با وضع محدودههای آزادی انسانها میتوان آزادی را در چارچوب قانون تعیین و تحدید کرد تا هم بتواند وجهی عادلانه داشته باشد و هم از هرج و مرج جلوگیری کند.
🔹اهمیت محوری آزادی در نظام ارزشی رئیسجمهور به اندازه ایست که این ارزش برای حفظ دین داری و نیز عدالت اهمیت دارد. به عبارتی دوام و بقای دین و عدالت به وجود آزادی است. عدالت نیز در پرتو آزادی تعریف می شود.
🔹با توجه به چنین رویکردی نسبت به تقدم و تاخّر جایگاه دو ارزش عدالت و آزادی در گفتمان سیاسی خاتمی میتوانیم به خوبی نزدیکی خاتمی به اندیشههای راست گرایانه را مشاهده کرد. طرح موضوع جامعه مدنی نیز در راستای توسعه آزادیها است.
🔹 از سویی محور اصلی همه ارزشها در نظر خاتمی انسان است. انسان در نظر او محور توسعه سیاسی و غایت آن است. جامعه مدنی در حقیقت عرصه تحقق آزادی انسان و حاکمیت بر سرنوشت خودش است. توجه ویژه خاتمی به توسعه سیاسی از تقدم انسان بر طبیعت در اندیشه او سرچشمه می گیرد.
🔹 در شرایطی که دولت هاشمی با اندیشه توسعه تکنولوژیک، نظریات توسعه اقتصادی را واکاوی میکرد، دولت خاتمی با دغدغه توسعهسیاسی توجه خود را به انسان و مسائل حوزه فرهنگی معطوف کرده بود.
🔹 بدین ترتیب تفوق گفتمان توسعه سیاسی موجب شد تا موضوع عدالت به مسئلهای ثانوی تبدیل شود و طرح عدالت به عنوان نتیجه آزادی، موجب شد تا این مسئله جایگاهی حاشیه پیدا کند.
🔹 از نظر خاتمی هیچگونه تعارض میان آزادی و دموکراسی با مردم سالاری دینی وجود ندارد و آزادی انسان در تعیین سرنوشت سیاسی خود را متاثر از "مدینه النبی" میداند.
🔹 ارزش هایی مانند عدالت که در جایگاه ثانوی نسبت به ارزش آزادی قرار داشتند بیش از آن که صبغهای اقتصادی داشته باشند، رنگ و بوی سیاسی داشتند. از این رو گفتمان عدالت نسبت به گفتمان سیاسی غالب بر ادبیات سیاستگذاران جایگاهی حاشیهای داشت.
♻️ ادامه دارد...
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
عدالتخانه
۷_تاریخ عدالت اجتماعی در جمهوری اسلامی ❇️ سید محمد خاتمی؛ عدالت در سایه توسعه سیاسی 🔹 گفتمان دولت
۸_تاریخ عدالت اجتماعی در جمهوری اسلامی
❇️ عدالت اجتماعی در دولت های احمدی نژاد| بخش اول
✅ #سهام_عدالت_ازرؤیاتاواقعیت
🔹 عدالت اجتماعی یکی از اهداف احمدی نژاد در شعارهای انتخاباتی اش بود. او در این راستا اقداماتی چون تخصیص سهام عدالت و هدفمندی یارانه ها را در برنامه ی خود قرار داد ولی اقدامات احمدی نژاد با مشکلاتی همراه بود.
🔹 از جمله ایرادات سهام عدالت نحوه ی شناسایی صحیح و عادلانه ی مشمولان طرح سهام عدالت، مشکل در تعيين اقشار کم درآمد و رانت خواری افراد فرصت طلب می باشد.
🔹 تجربه ناموفق کشورهای مختلف و آثار بد تجربه ی کوپن سهام عدالت بر توزیع درآمد در کشورهای اروپای شرقی دلیل دیگری است که نمی توان به نتیجه طرح در جهت توسعه ی عدالت اجتماعی امیدوار بود.
🔹 از آنجا که رفع فقر جز با اشتغال امکان ندارد و واگذاری سهام و سود ناچیز آن نمی تواند بر اشتغال زایی تأثیر بگذارد، معضل طرح این است که بر اساس نمونه گیری مرکز آمار ایران، در بهترین شرایط 40 درصد از خانوارهای دهک اول در آمدی تحت نظام های حمایتی هستند و بقیه ی خانوارهای این دهک از هیچ پوشش حمایتی برخوردار نیستند که اکثر آنها هم روستاییان هستند، لذا دست یافتن به شناخت کامل نیارمند حمایت، جدی می باشد.
🔹 براساس ارقام اعلام شده بایستی ۲۵۰ میلیارد تومان سود مرحله ی اول میان ۵ میلیون نفر تقسیم گردد؛ یعنی سود هر نفر ۵۰ هزار تومان خواهد بود که درآمد و نفع ماهانه 4 هزار و ۲۰۰ تومان را برای آنها به ارمغان می آورد. این درآمد ۲۰۰ تومان در ماه یعنی آنکه طرح بزرگ دولت برای برقراری عدالت اجتماعی روزی ۱۶۰ تومان برای دارندگان سهام عدالت سود به همراه داشته است. حال سؤال اینکه با این مبلغ فرد چگونه یک سال زندگی را مدیریت کند؟ (یا این مبلغ چه کمک قابل اعتنایی به وضعیت مردم میکند؟ مخصوصا با آنهمه تبلیغ و مانور روی این طرح!)
♻️ ادامه دارد...
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
عدالتخانه
۸_تاریخ عدالت اجتماعی در جمهوری اسلامی ❇️ عدالت اجتماعی در دولت های احمدی نژاد| بخش اول ✅ #سهام_عد
❇️ عدالت اجتماعی در دولت های احمدی نژاد| بخش دوم
✅ #تورم و #فقر_و_گرانی_و_بیکاری
🔹 تورم یکی از آسیب هایی است که جلوی پس انداز درآمدهای افراد را می گیرد. یکی از شرایطی که باعث ایجاد تورم می شود، افزایش نقدینگی در جامعه است. تورم عبارت از افزایش پیوسته و همه جانبه ی قیمت های پولی کالا و خدمات و به عبارت ساده کاهش پیوسته و همه جانبه ی ارزش پول ملی؛ یعنی زمانی که مقدار پول یا سپرده ی پولی در جریان گردش نسبت به مقدار کالا و خدمات در جریان افزون تر باشد، موجب افزایش نامتناسب و ناگهانی در سطح عمومی قیمت ها می شود. به اعتقاد اقتصادانان مکتب پولی، تورم پدیده ای پولی است؛ یعنی افزایش حجم پول به افزایش متناسب در تورم خواهد انجامید، لذا بانک های مرکزی می توانند تورم را از راه کاهش حجم پول کنترل کنند.
🔹 از متغیرهای دیگر مؤثر بر شدت فقر، تورم می باشد. بروز وضعیت شدید تورمی در مناطق با کشورها می تواند آثار مستقیم و غیرمستقیم بر حجم فقر بگذارد. افزایش قیمت ها در وهله ی اول باعث کاهش میزان قدرت خرید افراد جامعه به ویژه گروه های کم درآمد و فقیر می گردد. در نتیجه باعث کاهش میزان تقاضای آنها برای کالاهای اساسی و در نهایت تأمین انرژی غذایی کمتر و شدت فقر بیشتر می شود.
🔹 از طرف دیگر، افزایش شدید قیمت ها از طریق ایجاد و عدم اطمینان در بازارها باعث عدم تمایل به پس انداز و سرمایه گذاری و در نهایت محدود شدن فعالیت های اقتصادی و فرصت های شغلی در جامعه می گردد که این مسئله در نهایت از طریغ کاهش فرصت های شغلی و درآمدی در جامعه باعث کاهش درآمدها، بیکاری و تشدید فقر خواهد شد.
🔹 براساس گزارش، میزان نقدینگی جامعه در سال نخست دولت نهم حدود 75 هزار میلیارد تومان بوده که این رقم در طول دو سال به دو برابر افزایش یافت. نتیجه آن تورمی بود که شاهد آن بودیم، به گونه ای که براساس آمارهای بانک جهانی تنها 3 کشور زیمباوه، موریتانی و اریتره تورمی بالاتر از ایران دارند. تورم در سال 1384 حدود 10/4 درصد، در 1389 به 11/9 و در 1386 به 18/4 رسید.
🔹 مرکز پژوهش های مجلس نرخ تورم برای سال های 1385 و 1386 را به ترتیب 23/3 درصد و 23/4 درصد و نرخ رشد را 4/5 درصد و 0/5 درصد پیش بینی کرد. رشد نقدینگی در سال 1384 به 43/3 درصد، در سال 1386 به 37/4 درصد و در سال 1386 به 29/4 درصد رسید. شدت تورم در سال 1387 به حدی بود که قیمت ها در شهریور 1387 در مقایسه با شهریور 1386 به 29/4ددرصد و تورم 12 ماهه ی منتهی به شهریور 1387 به حدود 26/5 درصد رسید. در سال 1388 نیز تورم 21/5 درصد بوده است.
🔹 تورم همچنان در سال 1389 و 1390 تداوم داشت، هر چند احمدی نژاد نرخ تورم را در سال 1390 حدود 20/9 درصد در مصاحبه ی تلویزیونی در دی ماه عنوان کرد، در سال 1391 نیز تورم با شدت بیشتری همراه بود؛ به طوری که بانک مرکزی در 20 دی ماه 1391 نرخ تورم را 27/6 درصد اعلام کرد.
🔹 شرایط جامعه نشان از تورم بالا داشت، به طوری که در مهرماه 1391 هیچ ثباتی در قیمت کالاها وجود نداشت، هر روز قیمت کالاها نسبت به روز قبل بالاتر می رفت و مشکلات ارزی ناشی از بازار سیاه و بالارفتن نرخ بی رویه ی ارز نیز مشکلات گرانی قیمت ها را دو چندان می کرد.
♻️ ادامه دارد...
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
عدالتخانه
❇️ عدالت اجتماعی در دولت های احمدی نژاد| بخش دوم ✅ #تورم و #فقر_و_گرانی_و_بیکاری 🔹 تورم یکی از آسی
❇️ عدالت اجتماعی در دولت های احمدی نژاد| بخش سوم
✅ #یارانه و #اشتغال و #قدرت_خرید
🔹 یکی از اقدامات دولت جهت تحقق عدالت، هدفمندی یارانه ها بود. هدف دولت این بود که با هدفمندی یارانه ها نه تنها جلوی مصرف بی رویه ی انرژی و اسراف در برخی کالاها گرفته شود، بلکه یارانه در مسیر خود قرار گیرد. قرار شد ۵۰ درصد یارانه به حساب خانوارها واریز شود، ۳۰ درصد به تولید و ۲۰ درصد به دولت اختصاص یابد، ولی این هدف عملیاتی نشد و یارانه ها به سمت تولید حرکت نکرد و به حساب خانوارها واریز شد و مشکلات در تولید و اشتغال ایجاد کرد.
🔹 پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها و افزایش نرخ حامل های انرژی و آزادسازی واردات و بالارفتن نرخ ارز، شاهد ورشکستگی و تعطیلی واحدهای تولیدی بودیم؛ به عبارتی فرصت های شغلی یکی پس از دیگری از بین رفتند.
🔹 در این دوره علی رغم ادعاهای مطرح شده در بهبود اشتغال، در مقابل، بخش بزرگی از مشاغل دامداری، نساجی، لبنی، کفش و... از میان رفتند. در نتیجه ی آن واردات کالاها افزایش یافته و تهدید کننده ی تولید و اشتغال شد که در واحدهای تولیدی صنایع غذایی نیز تأثیر شدیدی گذاشت.
🔹 در مدت 4 ماهه از قانون هدفمند کردن یارانه ها در واحدهای تولیدی بخش صنایع غذایی افزایش خزنده ی قیمت مواد اولیه مشاهده می شد، می توان به افزایش ۳۰ درصد در قیمت شکر، ۲۰ درصد قیمت روغن و افزایش قیمت شیر و سایر مواد غذایی اشاره کرد.
♻️ ادامه دارد...
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
عدالتخانه
❇️ عدالت اجتماعی در دولت های احمدی نژاد| بخش سوم ✅ #یارانه و #اشتغال و #قدرت_خرید 🔹 یکی از اقدامات
❇️ عدالت اجتماعی در دولت های احمدی نژاد| بخش چهارم
✅ #فسادمالی و #قاچاق و #اختلاس
🔹 حفاظت از بیت المال از اهداف دیگر احمدی نژاد در جهت توزیع عادلانه ی ثروت و تحقق عدالت اجتماعی بود، اما در دوره ی ایشان فساد مالی به نوبه ی خود همچنان رونق داشت و گسترش یافت.
🔹 در سال 1387 رئیس قوه قضائیه از رشد سالانه ی 12 تا 15 درصد تخلفات اداری در کشور خبر داد. می توان از 25 پرونده ی کلاهبرداری، 914 پرونده ی اختلاس، 38 پرونده ی جعل اسناد، 16 هزار پرونده ی قاچاق کالا، 2 هزار و 348 پرونده ی اخلال در نظام اقتصادی به گفته ی سخنگوی قوه قضائیه نام برد که در سال 1386 مورد رسیدگی قرار گرفت.
🔹 در سال 1390 نیز اختلاس بانکی تکان دهنده ای به میزان سه هزار میلیارد تومان صورت گرفت. این اختلاس در بانک صادرات بود اما بانک های دیگری نیز نقش داشتند. مدیرعامل بانک صادرات در جمع خبرنگاران، اختلاس سه هزار میلیارد تومانی را به 7 بانک ارجاع داد. وی افزود این اختلاس از سال 1389 با تبانی کارمندان شروع شده است. به گفته ی وی در سال 1388 رقم اسناد جعلی 80 میلیارد تومان، در سال 1389 حدود 800 میلیارد تومان و در سال 1390 به 2800 میلیارد تومان رسید. وی گفت با جعل اسناد بانک صادرات اختلاس از بانک های دیگر صورت گرفته است.
🔹 زمین خواری که در دولت های قبلی یک معضل اساسی بود، در دوره ی دولت احمدی نژاد نیز همچنان در تیترهای روزنامه ها وجود داشت.
🔹 بنا به گزارش شفافیت بین المللی اقتصادی، نمره ی اقتصادی ایران از نظر فساد اداری و مالی در سال 2009 حدود 1/8 اعلام شده است و رتبه ی 168 را در میان 180 کشور جهان داراست. این شاخص در سال 2008 برابر با عدد 2/3 و در رتبه ی 141 بوده است. سال 2007 برای کشور ایران 2/5 و در رتبه ی 13ص از میان 179 کشور بوده است. در نتیجه ایران در کنار کشورهایی که به عنوان فاسدترین کشورها به لحاظ نظام اقتصادی و اداری و مالی شناخته شده است، معرفی گردید.
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
🌀فراز و فرود گفتمان عدالت در دولت های جمهوری اسلامی ایران تا سال ۱۳۹۲:
✅ رهبر انقلاب:
🌐 https://eitaa.com/edalatkhane/2255
✅ قانون اساسی:
🌐 https://eitaa.com/edalatkhane/2256
✅ بازرگان:
🌐 https://eitaa.com/edalatkhane/2257
✅ رجایی:
🌐 https://eitaa.com/edalatkhane/2258
✅ میرحسین:
🌐 https://eitaa.com/edalatkhane/2259
✅ هاشمی:
🌐 https://eitaa.com/edalatkhane/2260
✅ خاتمی:
🌐 https://eitaa.com/edalatkhane/2261
✅ احمدی نژاد:
🌐https://eitaa.com/edalatkhane/2262
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
انشاءالله واکاوی بحث عدالت اجتماعی در دولت حسن روحانی و ابراهیم رییسی را در اولین فرصت برای دوستان ارسال خواهیم کرد
فقط تنها درخواستی که از دوستان عزیز داریم این هست که؛
حتما و حتما تمامی مباحث ارسالی را مطالعه کنید و اگر نقدی یا نظر خاصی دارید برای ما ارسال کنید.
دوست دار همه شما❤️
#علی_آذر
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺اگر می خواهید مشکلات کشور را حل کنید، به یک #برنامه جدی نیاز است و برنامه، یک شبه و با سفارش به اندیشکده ها نوشته نمیشود. یک نقشه نیاز است. مگر می شود بدون یک نقشه جامعی کاری کرد! رئیس جمهور باید بداند، باید #اشراف داشته باشد به این نقشه. اشراف داشته باشد به نقشی که هر کدام از وزارتخانه ها باید ایفا کنند تا مشکل تورم و مسکن و... حل بشود.
#سعید_جلیلی
پ.ن: رهبر انقلاب در دیدار با هیات دولت:
یک طرح کلّی عملیّاتی برای مجموعهی مسائل کشور در مقابل دولت باید وجود داشته باشد ــ لابد وجود دارد! ــ کار را بر اساس طرح پیش ببرید، بر اساس نقشهی کلّی پیش ببرید، جوری کنید که مخالفین شما نتوانند بگویند دولت طرح کلّی ندارد؛ یعنی واقعاً یک طرح کلّی روشنی که قابل توضیح برای مردم هم باشد، در مقابل شما باید وجود داشته باشد در زمینهی مسائل کلان کشور و بر اساس آن طرح پیش بروید.
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
عدالتخانه
معامله دلار در کانال ۳۹۰۰۰/ تقاضای سوداگری ارز کاهش یافت 🔹امروز قیمت دلار در بازار توافقی ارز، به
#خبر_خوب
دلار وارد کانال ۳۷ هزار تومان شد!
قیمت خودرو ۱۵ الی ۱۰۰ میلیون کاهش پیدا کرد.
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵قابل توجه افرادی که انتقاد به دولت و مجلس را نفی میکنند.
🔸رحیم پور ازغدی: بعضیها میگن آقا از زخمهای موجود در سیستم چیزی نگید. چرا نگیم؟! یکی دشمن نظام هست. دنبال زخم میگرده تا نمک بپاشه! یکی میخواد جای زخم را پیدا کنه و اصلاحش کنه!
🔸مصلحت اندیشی غیر از محافظه کاری است! مصلحت نظام؛ مصلحت مسئولین نظام نیست! مصلحت امت است. این ها تقویت نظام هست نه تضعیف! بله تضعیف موقعیت من و تو هست!
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀مسؤولین کدام کشور اینقدر جدی با مردم خود شوخی میکنند؟!
🔸قالیباف به جای حرافی بهتر است این مجلس فشل و محافظه کارش را مدیریت بکند!
🔹یکی از اصلی ترین عوامل عقبگرد کشور همین مجلس اصولگراست.
🔳با وعده شفافیت به قدرت رسیدند و اکنون چنان طرح شفافیت را اما و اگر برایش اورده اند که هیچ چیز درون آن جا نمیشود!
واقعا مردم ما چه چیزی از شفافیت میخواستند به جز اینکه به صورت ساده بدانند نماینده شان به کدام طرح مثبت و به کدام منفی رای داده است.
واقعا بی عرضه تر از این مجلس که فقط شعار های پوپولیستی سر می داد سراغ دارید!؟
▪️آقای قالیباف با شعار حکمرانی نو به کرسی ریاست مجلس تکیه زدید اکنون بفرمایید کجای مشکل مملکت را حل کردید؟
▫️مگر وظیفه مجلس ریل گذاری نیست، بگویید تا بدانیم که شما چه اقدام درستی برای بازگشت قطار کشور به ریل خودش انجام دادید؟!
🔴 جدا خجالت نمیکشید؟
اقای قالیباف آیا از خون رفقا شهیدتان شرم تان نمی آید!!!
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ وقتی حاج قاسم، فرهنگ تشریفاتی امروز را به چالش میکشد!
🔸 در روزگاری که اختلاف حقوق دهها برابری توجیه و تبدیل به قانون میشود؛ در دنیایی که مدرک و درجه و مقام، ملاک منزلت و برتریست و برخی برای رسیدن به مادیات مسابقه میدهند؛
🔹 #حاج_قاسم از روزهایی میگوید که خبری از القاب و عناوین و تشریفات نبود. روزهایی که همه برادر بودند و برابر...
🔸 او از روزهای زیبای جنگ میگوید؛ جایی که تجلی #انسان_انقلاب_اسلامی بود...
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
✅ گفتمان عدالت همه چیز ماست.
⛔️ عدالتخواهی عاقلانه سازنده؛ نه بیگانهوار مخرب.
📜 وقتی شما سؤال میکنید و پاسخ میخواهید، باید سؤالی بکنید که پاسخ آن - از سوی هر کسی - #قابل_تشخیص و #ارزیابی_کمی باشد؛ و الا اینکه شما بگویید «آیا میدانید که از قبل بیکاری چه مشکلاتی پیش میآید؟»، جوابش این است که بله، میدانیم. «چهکار میکنید؟» همین کارهایی که میبینید داریم میکنیم. اینطور طرح پرسش، چیزی عاید نخواهد کرد. یا از قوهی قضاییه بپرسید «شما برای رفع این ویرانه در پنج سال گذشته چه کار کردید؟» آنها چند صفحه به شما آمار خواهند داد که این کارها را کردهایم. #پاسخگویی مقولهی بسیار حساسی است.
📜 چیزی که شما باید به آن اهتمام داشته باشید، خواست است. #خواست_عدالت و رفع فساد، بسیار مهم است. این خواست ها باید وجود داشته باشد. در کنار این خواست ها، اینطور هم نباشد که همهی کارهایی را که مسؤولان کردهاند، انسان زیر سؤال ببرد و مورد #تردید قرار دهد؛ نه، واقعا در همین زمینههایی که شما مطرح کردید، کارهای خوب و زیادی صورت گرفته؛ منتها ادارهی کشور در مقطع امروز کار بسیار مشکلی است.
📜 میدانید امروز ما در یک #چالش_عظیم قرار داریم با مراکز قدرتی که فکر آنها این است که اگر این نظام کارآمدی خود را بهطور کامل اثبات کند، عرصه برای آنها تنگ خواهد شد؛ کما اینکه همین الان هم آنها میبینند در مقابل نظام جمهوری اسلامی کمکاری کردهاند که نظام ما توانسته به #پیشرفت هایی که دوستان اشاره کردند، نایل آید. البته به شما عرض بکنم؛ پیشرفت ها در بخش های مختلف، بیش از این هاست.
📜 #گفتمان_عدالت، یک گفتمان اساسی است و - همانطور هم که چند روز پیش در جلسهیی مطرح کردم - همه چیز ماست. منهای آن، #جمهوری_اسلامی هیچ حرفی برای گفتن نخواهد داشت؛ باید آن را داشته باشیم. این گفتمان را باید همهگیر کنید؛ بهگونهیی که هر جریانی، هر شخصی، هر حزبی و هر جناحی سر کار بیاید، خودش را #ناگزیر ببیند که تسلیم این گفتمان شود؛ یعنی برای عدالت تلاش کند و مجبور شود #پرچم_عدالت را بر دست بگیرد؛ این را شما باید نگه دارید و حفظ کنید؛ این مهم است.
📜 اما در برخورد با آنچه شده، باید خانگی برخورد کنید؛ نه #بیگانهوار و معترض. بالاخره کارهای زیادی انجام گرفته، احیانا کوتاهیهایی هم شده؛ اما باید مشکل را حل کرد. نباید نتیجهی قهری نحوهی بیان این باشد که بعد از چندی انسان احساس کند که به #کل_مجموعه بشدت معترض است؛ نه، شما برای موفقیت کل مجموعه دارید تلاش میکنید؛ اصلا همهی تلاشتان این است که نظام را پیش ببرید. هرچه میتوانید، #جزئیات را تکمیل کنید.
📜 در بخش هایی که خلأ وجود دارد، هرچه میتوانید، #کمک کنید تا خلأ برطرف شود. هرچه میتوانید، شعار اصلی عدالت و آنچه را مربوط به عدالت است، تقویت و همگانی و در ذهنها #تعمیق کنید و روی پشتوانه و #فلسفهی_فکری آن کار کنید.
📜 این ها لازم است - اما کاری نکنید که مخالفان شما این #تردید را دامن بزنند که آیا نظام اسلامی میتواند؟ آیا نظامی اسلامی توانسته؟ البته که #میتواند؛ البته که #توانسته!
📜 مدعی دستگاههای مختلف از لحاظ #کارآمدی، خود بنده هستم. من دائما نسبت به کارآمدی، از این ها سؤال و #مطالبه میکنم؛ اما بنده اعتقادم این است که نظام اسلامی از همهی دولت هایی که در دوران استعمار و دوران نزدیک به استعمار در کشور ما وجود داشته، قویتر عمل کرده است.
📜 بدون تردید نظام جمهوری اسلامی در همهی بخش ها #قوی عمل کرده است. عناصر مؤمن و کارآمد در نظام وجود داشتهاند؛ #پشتوانهی_مردمی هم به آنها کمک کرده است. در بخش هایی ما با قدرت وارد میدان شدهایم که فکرش را نمیتوانستیم بکنیم. در همهی بخش ها اینطور است. الان جای توضیح و بیان آمار نیست.
📜 البته اقتضای این دورهی از نظام جمهوری اسلامی، اقتضای کار بیشتر، انقلابیتر، مؤمنانهتر و همهی امکانات را بیش از این به میدان آوردن است؛ این را قبول داریم. البته #کمکاری وجود دارد، اما #ناکارآمدی وجود ندارد؛ بین این ها باید تفکیک قائل شد. ناکارآمدی وجود ندارد؛ نظام اسلامی کارایی دارد.
📜 یک نشانهی کارایی نظام، وجود شماست. #جوان_دانشجوی_مؤمن و معتقد به نظام میتواند حرف و انگیزهی خودش را قوی در فضای جامعه مطرح کند. حرف شما فردا در تمام فضای جامعه منتشر میشود؛ این نکتهی خیلی مهمی است؛ این خودش کارآمدی این نظام است.
📜 #کارآمدی_نظام غیر از کارآمدی این دستگاه یا آن دستگاه است؛ نظام، نظام کارآمدی است. البته کارآمدی نظام، مجموعهی عملکرد مثبت و منفییی است که دستگاههای نظام دارند؛ اما این #برآیند_مثبت است.
📚 #رهبر_انقلاب، 1383/08/10
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
🔺 دو قطبی "استاد شجریان" و "حاج قاسم" در شبکه ی وهابی کلمه ؛
حواستان به دو قطبی ها باشد...
شبکه ی وهابی کلمه که پولش را از سعودی و امارات میگیرد نظرسنجی راه انداخته که از نظر شما "حاج قاسم" یا "استاد شجریان"؟
بسیاری رای داده اند به #حاج_قاسم
اما مسئله ی مهم تر دو قطبی سازی است که این جماعت پلید یاد گرفته اند.
ایرانیان را دچار دو قطبی کن !
حجاب یا بی حجاب؟
شیعه یا سنی ؟
وحدت یا برائت؟
شجریان یا سلیمانی؟
هر کجا جماعت دو قطبی ساز را دیدید از آنها فاصله بگیرید که آنها خائنین به میهن و نوکران سعودی اند.
برای روسیاهی شبکه وهابی کلمه میگویم: هم شجریان، هم سلیمانی
حرفی هست؟
اینکه دل ما با چه کسی است یا از چه کسی بیزاریم به شما وهابی های نجس ربطی ندارد...
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
✳️ما مردم معمولی
امروز داشتم فکر می کردم که مسئولین مملکت چقدر از محصولات ایرانی استفاده می کنند؟
مارک لباسشان، ماشینی که سوار می شوند، لوازم خانه ای که استفاده می کنند، کفشی که پا می کنند و... چقدر وطنی است؟
چرا باید هزینه تولید ملی را ما مردم معمولی بدهیم؟
چرا ما مثل آنها نباید ماشین خوب سوار شویم؟
آیا مسئولین هم مثل ما در فروش های فوری یکساله خودروسازی ها تحقیر شده اند؟
اصلا می دانند قیمت یک پراید، بیش از یک سال مزد ما آدم های معمولی است؟
چرا ما مثل آنها نباید سفر خوب برویم، غذای خوب بخوریم بدون اینکه برایمان مهم باشد قیمت هر لقمه ای که در دهان می گذاریم چند است؟
چرا بار تحریم ها باید بر گرده ما باشد؟ چرا فقط ما باید تبعات سیاست استکبار ستیزی را بپردازیم؟ چرا وقتی تحریم می شویم، رنگ و روی شما همچنان سرخ و سفید و گل انداخته است اما ما باید گوشت و میوه و لبنیات را از سفرمان حذف کنیم؟ چرا وقتی ضدآمریکا سخنرانی می کنید، فقط ما باید چوبش را بخوریم؟
چرا پدر من وقتی دلار گران می شود، پشتش می لرزد و نگران می شود؟
چرا برادر من باید به امید تانکر آب، زندگی کند اما عده ای از آنها استخر و جکوزی شان همیشه به راه است؟
چرا همسایه ما، وقتی نان گران می شود، عزا می گیرد در حالی که اکثریت مسئولین تا به حال یکبار در صف نانوایی نایستاده اند چه اینکه قیمتش را بدانند؟
چرا آقازاده های آقای ولایتی و شمخانی و برادر جهانگیری و حسین فریدون، مثل ما با تحریم اقتصادی فقیر نمی شوند؟
چرا تبعات مصوبات و امضاها و اظهار نظرهای آنان اول برای خودشان نیست؟
چرا همه چیزهای بد برای ما است چیزهای خوب برای شما؟
چرا چیزهایی که برای خودشان می پسندند، برای ما مردم معمولی نمی خواهند؟
حالا که شما در سطح ما زندگی نمی کنید، بگذارید ما تلاش کنیم کمی شبیه شما شویم.
این سوالات شده است خوره روح و روان من که یک آدم معمولی ام.
#سلمان_کدیور
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 نهادهای فرهنگی حواسشون باشه... شما بدهکارید به جامعه نه طلبکار ... بدهکار آگاهی❗️
⬅️ ملاک عملکردشما پرکردن ساعت نیست❗️
باید به این پرسش جواب بدید که به چند پرسش جواب دادید؟ چند تا مشکل فرهنگی جامعه رو حل کردید⁉️
#استاد_رحیمپور_ازغدی
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
نگاه کنید!
جمود و تحجر را در این پیام مشاهده کنید!؟
این تفکر تکفیری یکی از عوامل اصلی مشکلات جامعه است!
کسانی که حتی نمیتوانند در مورد تمدن ایران بزرگ چیزی بشنوند، براستی مشکل شما با تمدن ایران چیست!؟
همین افراد بودند که اول انقلاب قصد داشتند تخت جمشید و مقبره فردوسی حکیم را تخریب کنند که خود رهبری مانع شدند.
ای کاش این افراد تندرو مقداری در مورد تفکرات امامین انقلاب مطالعه داشته باشند تا متوجه بشوند که این افراط کاری ها همیشه به تفریط منجر خواهد شد.
در تاریخ ما اکبر گنجی و سعید حجاریان و محمد خاتمی های کمی نداشتیم که اکنون دقیقا ضد همان مواضع عمل میکنند!
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀براستی علت مخالفت قالیباف با تصویب این طرح چیست؟؟؟
🎥 دو سال است مجلس مالیات بر عایدی سرمایه را معطل خودش کرده است/ متهم ردیف اول التهابات ارزی اخیر مجلس است
🔹 دکتر محمود زرینماه، اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی:
در این دو سال هزاران تریلیون سوداگری در این کشور اتفاق افتاده، چرا این قانون را تصویب نکردید؟
🔹 مجلسیها درباره تبعات تاخیر در تصویب این طرح، پاسخگو نیستند!
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مخبر: تصمیم گرفتیم تا دو سال نرخ ارز کالاهای اساسی را ثابت نگه داریم تا با تنش جدی در قیمتها مواجه نشویم
🔹این یعنی انفجار قیمت ها بعد از دوسال!
🔸سیاست های تعدیلی و اقتصاد دستوری یعنی همین که #محمد_مخبر با اجبار قصد دارد بازار را ثابت نگه دارد و این یعنی مدتی بعد انفجار قیمت ها رخ خواهد داد!
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
🌀مصباح، الگو واقعی برای سیاست ورزی مومنانه
احتمالا اولین بار دبستان یا راهنمایی بودم که نامش به گوشم خورد، آن موقع خیلی از مسایل سیاسی سر در نمی آوردم. هیچ وقت آن موقع تصور نمی کردم که «علامه محمد تقی مصباح یزدی» یکی از معدود نفرات موثر در زندگی ام شود، فقط همینقدر می دانستم که یک نفری هست که هرچه شبهه اعتقای و سیاسی وجود دارد را پاسخ می دهد و البته سخت مورد هجمه و تخریب است.
بعدها که بزرگتر شدم و به قول معروف کمی وارد گود شدم، فهمیدم جنسش با بقیه خیلی فرق دارد. شجاعت و صراحت کلامش به شدت جذبم کرد، شیفته این روحیه اش شده بودم که از «هزینه دادن» باکی نداشت و مثل کوه در برابر تخریب ها استوار بود. وقتی که وارد دانشگاه شدم با خودم عهد کردم بیشتر درباره اش بخوانم، لذا متن بسیاری از سخنرانی هایش را به دقت خواندم. هر چه بیشتر خواندم بیشتر شیفته اش شدم. از منطق، قدرت استدلال، صراحت، شجاعت و هزینه دادنهایش لذت می بردم و البته درک مظلومیتش برایم مضاعف می شد.
وقتی با افکارش مانوس شدم، به طور محسوسی احساس کردم خیلی از شبهات دیگر برایم معنا ندارد. پاسخ خیلی از سوالاتم را گرفته بودم و شبهات دیگران را هم در حد خودم پاسخ می دادم. «مصباح» به معنی واقعی کلمه مثل چراغ بود و «فرمول» فکر کردن، استدلال کردن و پاسخ دادن به خیلی از شبهات را برای من و بسیاری از هم نسلانم ارائه می داد.
در فتنه سال 88 نیز مثل همیشه یک تنه به میدان آمد، هزینه داد و علیه جریان هاشمی و التقاط سنگ تمام گذاشت. بعد از آن نیز شجاعانه با "اصولگرایان مدعی و قلابی" مرزگذاری کرد و به ما آموخت افراد و جریان های سیاسی را نه با برچسب هایشان بلکه با مواضع و عملکردشان بشناسیم.
حتی زمانی که احمدی نژاد به آرمانها و شعارهای اولیه اش پشت کرد، هیچگاه به خاطر اینکه قبلا از او حمایت کرده بود با او از در تسامح و تساهل وارد نشد، اشتباهات او را توجیه نکرد و با همان شجاعت، صراحت و آزادگی خاص خودش با او مرزگذاری کرد و خطر انحرافات او را بیان کرد.
بعدها نیز که دولت روحانی سر کار آمد، یک پای ثابت افشاگری علیه بنیان های فکری التقاطی او و دولتش بود، با هیچ کس و در هیچ سطحی تعارف نداشت، "اسلام" برایش مهمترین چیز بود و در این مسیر همه زندگی و آبروی خود را فدا کرد، هرچند دشمنان مغرض و مخالفان کم مایه اش با کلیشه های دروغین مانند "مصباح گفته اطاعت از احمدی نژاد اطاعت از خداست!" یا "مصباح با رای مردم مخالف است!" تمام تلاش شان را کردند تا نور او را خاموش کنند، اما "والله متم نوره ولو كره الكافرون..."
خدایش بیامرزد که یک الگوی واقعی برای سیاست ورزی مومنانه بود...
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
رئیسی: تلاش میکنیم با تامین ۴ نیاز اساسی مردم یعنی مواد خوراکی، سلامت، ساماندهی بازار خودرو و مسکن حال آنها را بهتر کنیم
بالاخره نفهمیدیم اگر نباید دو ارز در کشور باشد و این دو ارزی سبب فساد میشود پس چرا قرار است در دولت شما ارز نیمایی داشته باشیم!؟
اگر هم خوب هست که چرا ارز نیمایی جهانگیری رو حذف کردید!؟
با این همه تعارض به کجا میروید...
ارز فرزین ۲۸۵۰۰
ارز جهانگیری ۴۲۰۰
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀چرا گودال فساد ایجاد میشود!؟
🎥حاج قاسم سلیمانی پاسخ میدهد
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane