📜 وصيت نامه استاد علی صفایی حائری
✅ وضعيت فكرى(قسمت دوم)
🔸در هر حال، آنچه وضعيت فكرى امروز من است در اين خلاصه مى شود كه بينش علمى بر اساس تجربه و بينش فلسفى بر اساس استدلال و بينش عرفانى بر اساس شهود، همه و همه محتاج بينش دينى هستند؛ همانطور كه مذهب، به علم در هدف و انگيزه و شكل بندى جهت مى دهد؛ همانطور بر فلسفه و عرفان اثر مى گذارد و يقين و شهود اين دو را راه مى برد.
🔹و تفاوت اين بينشها و حرف آخرى كه آخر حرف من است در بحثهايى كه با دوستان آقاى «مصباح» انجام شده و يادداشتهايش در نزد آقاى «غلامى» هست، آمده است. و اين امتيازى است كه فكر مرا مشخص مى كند و بينش مرا راجع به التقاط نشان مى دهد و همينطور موضع گيرى مرا راجع به فلسفه و عرفان و علم.
🔸من در حالى كه براى اين هر سه، حرمتشان را قائل هستم، محدوديتشان را هم باور كرده ام و اين است كه به وحى روى آورده ام. و اين را يافته ام كه بينش دينى ، انسانى را مى كارد و مى پرورد و به مرحله ى استغلاظ و استقلال مى رساند، كه علم و فلسفه و عرفان مى خواهند آن را موضوع كار خود قرار بدهند و يا جزء موضوع خود به حساب بياورند.
📚 يادنامه زنده ياد على صفايى حائرى، ص: 39
.
سلمنا که فلسفه و عرفان و علم
محدود هستند و اصلا فلسفه و
عرفان و علم مسـلـمـیـن باشند،
سوال اینجاست: «وحی و دینی
که شما به آن روی آوردید، کدام
وحی و دین است؟» 🤨
.
.
.
.
دین نفس الامری یا دین نازل
یا دین صادر یا دین واصل؟
.
.
الآن تفاوت این اقسام و
انواع دین رو باز نمیکنم
و میپردازم به ملاحظه
بـعدیـم که دیـروز بـراش
مقدمه چینی کردم 🔏
.
.
.
این اصطلاحات و کلا بحث
علم دینی از اون بحث های
مبنائی هست که شـایـد یه
روزی بهش پرداختم 🌡
.
کلمه «فهم خودم از وحی»
خیلی معنا رو عوض میکنه
و این سوال رو دنبال خودش
به وجود میاره که: «فهم آیت
الله صفایی از وحی چه مقدار
مستند و موجه هست؟
.
.
حـداقـل بـه حریـت و آزادی ای که
مرحوم صفائی روش تأکید داشتند
عامل باشیم 🤌 😔
.
.
.
اگر همین مقدار را هم برنمیتابیم
پـس یعنـی به بلوغـی که مرحـوم
صــفائــی بـا ایجاد شـخــصیـت و
حــریــت و تـفکر درنظر داشته اند
نرسیده ایم 🙈
.
.
امشب میخوام یه قریـنـه و شاهــد
در ارتباط با بحث قبلی از آثار استاد
علی صفائی حائری اقامه کنم 👌✌️
.
هدایت شده از آسمان آوای قدیمی!
حضرت خدیجه.mp3
2.24M