.
یه حرفی رو لابه لای صحبت هام سابقا اشاره کرده بودم
الآن مـیخوام یه مقدار بازش کنم. فـقـط یه مقـدارها 🤏
.
.
ما وقتی از اسلام حرف میزنیم،
وقـتـی از تــربــیــت اســلــامــی،
از فلسفه اسلامی، کلام اسلامی،
فقه اسلامی و ... صحبت میکنیم 🎙
.
.
در واقع یه قید کوچک همیشه کنارش
وجود داره که همـیـن یـه قـیـد کوچـک،
اشکالات بزرگی رو حل میکنه 🗝
.
.
فکر میکنید اون قید و حرفی که
داخل پرانتز محذوفه و به زبون
آورده نمیشه چی میتونه باشه؟ ⁉️
.
.
صحبت رهبری در رابطه با
«مقاطع تکامل فقاهت شیعه
در طول تاریخ» را از اینجا
بیینید👇
🔗 https://b2n.ir/r08973 👈
🔗 https://b2n.ir/r08973 👈
.
.
توضیحات امـروز به عـنـوان
مقدمه باشه برای مطلبی که
ان شـا ٕ اللـه مـیخـوام فـردا
عرض کنم 🖌
.
📜 وصيت نامه استاد علی صفایی حائری
✅ وضعيت فكرى(قسمت دوم)
🔸در هر حال، آنچه وضعيت فكرى امروز من است در اين خلاصه مى شود كه بينش علمى بر اساس تجربه و بينش فلسفى بر اساس استدلال و بينش عرفانى بر اساس شهود، همه و همه محتاج بينش دينى هستند؛ همانطور كه مذهب، به علم در هدف و انگيزه و شكل بندى جهت مى دهد؛ همانطور بر فلسفه و عرفان اثر مى گذارد و يقين و شهود اين دو را راه مى برد.
🔹و تفاوت اين بينشها و حرف آخرى كه آخر حرف من است در بحثهايى كه با دوستان آقاى «مصباح» انجام شده و يادداشتهايش در نزد آقاى «غلامى» هست، آمده است. و اين امتيازى است كه فكر مرا مشخص مى كند و بينش مرا راجع به التقاط نشان مى دهد و همينطور موضع گيرى مرا راجع به فلسفه و عرفان و علم.
🔸من در حالى كه براى اين هر سه، حرمتشان را قائل هستم، محدوديتشان را هم باور كرده ام و اين است كه به وحى روى آورده ام. و اين را يافته ام كه بينش دينى ، انسانى را مى كارد و مى پرورد و به مرحله ى استغلاظ و استقلال مى رساند، كه علم و فلسفه و عرفان مى خواهند آن را موضوع كار خود قرار بدهند و يا جزء موضوع خود به حساب بياورند.
📚 يادنامه زنده ياد على صفايى حائرى، ص: 39
.
سلمنا که فلسفه و عرفان و علم
محدود هستند و اصلا فلسفه و
عرفان و علم مسـلـمـیـن باشند،
سوال اینجاست: «وحی و دینی
که شما به آن روی آوردید، کدام
وحی و دین است؟» 🤨
.
.
.
.
دین نفس الامری یا دین نازل
یا دین صادر یا دین واصل؟
.