eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
396 دنبال‌کننده
10.8هزار عکس
1.2هزار ویدیو
233 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر_شاعر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی_فرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر:@mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان:#آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
🪄🪄🪄 کوزه‌ای ساخته بودم دیشب درکمال مستی دسته‌ای بر دوشش با نشان دستی کوزه‌ام از گِل بود گِل آغشته به حس حس همسنگ غرور دل من رفت درون کوزه کوزه‌ام شد مغرور صبح امروز کنار میزم دیدم آن کوزه نبود از در خانه دویدم بیرون کوزه با آب گِل‌آلود درون گودال داشت صحبت می‌کرد ناگهان داد کشید دادی از روی غرور که : کثیفی ای آب دور شو از من، دور بعد خندید و گفت: خنده دارد حرفم! آب را گفتم دور؟ او اگر قدرت داشت دور می‌کرد ز خود گِل‌ها را باد در غبغبش انداخت سفال و به قصد تحقیر نیشخندی زد و گفت: " آب‌ها کاش که روزی بشوند از گِل دور" لحظه‌ای بعد تمام کوزه خاک رُس گشت و همه زحمت من رفت به گور !!! ۱۳۸۲/۰۱/۱۵ 🖊 https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3690 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔮تجلیل از نسخه‌پژوه و فهرست‌نگار بابلی در کتابخانه مجلس 🔹 به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس، سه نسخه‌پژوه و فهرست‌نگار در بین‌المللی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران که در کتابخانه مجلس شورای اسلامی برگزار شد، مورد تقدیر قرار گرفتند. 🔹 در این همایش از آقایان: ، و به پاس خدمات و تلاش‌هایشان در زمینه فهرست‌نگاری و تصحیح و پژوهش نسخ خطی تجلیل شد. 🔹 شایان ذکر است که حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالفضل حافظیان متولد ۱۳۴۹ از شهرستان بابل ؛ مدیر مسئول و سردبیر نشریه ی نسخه‌پژوهی و فهرست‌نگار کتابخانه آیت‌الله مرعشی‌نجفی قم و هم‌چنین عضو هیئت علمی موسسه کتابشناسی شیعه می‌باشند. ✍ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3691 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
☘🌹 🖊: ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
📩شناسه۱۴۰۳۰۳۰۵۲۱۵۲ 📜 🔎 {{«وَلَیَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ»...[ناخوانا] تفنگچیان بندپی.....[ناخوانا] چون پاسی از شب بگذشت به رسیدند و دست جلادت برگشودند. عنان تملّک آن فیض آثار ...[ناخوانا] در قبضه اختیار مقرب الحضرت...[ناخوانا] به کمال استعداد جماعت و قوت تحقیق عزت آثار در توفق و استکمال خطّه ...[ناخوانا] بنیاد نهاد. خصم تحت ذلیل ماند. بقای اتباعش به و عنان تافتند در کمند اسار آمدند...[ناخوانا] [...}} 📜 🖊 ۱۴۰۳/۰۳/۰۵ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3692 📝: ▫️دیا: ▫️شش میر: بر اساس یافته های شفاهی مزار شش تن از سادات مرعشی است که در کشته شدگان جنگ بودند. ▫️فله بن: | ییلاق جماعت ملکشاه روستای دیوا بندپی غربی بابل ▫️لوچ؛ به نظر می رسد جمال از باشد. ▫️زرشای: نیاز به تحقیق دارد ▫️طاقور: به نظر می رسد که در مکان باشد. 📌در این خوانش منظور از 👈....[ناخوانا] اِمحا، از بین رفتگی کامل متن و یا یک واژه می باشد که البته در هیچ وضعیت خوانشی حتی بصورت تخصصی و کارشناسی دیگری قابلیت خوانش ممکن نیست. 📌ترجمه عبارات عربی ابتدای متن: آیه ۴۰ سوره حج 👈خداوند کسانی را که او را یاری کنند، یاری می‌کند خداوند قوی و شکست ناپذیر است. 📌شوربختانه اصل این اوراق بسیار نمور و کفکی بوده اند بگونه ای که بسیار آسیب جدی دیدند. با این حال دارنده حاضر به همکاری بیشتر نبوده است. 📌این اقبال هر چند نخستین بار شامل پژوهش ادملاوند گردید اما از وضعیت نهایی و ماندگاری این آثار خطی کهن رنجوریم. 🔴 به‌ منظور حفظ حریم شخصی، انتشار نمایه یا اصالت سند و یا نام دارنده ی این اسناد به خودشان واگذار شده است. 📙📘📓📗📒📕📔 📄 💌چاپ و نشر مطالب بردن از منبع مجاز نبوده و درج منبع الزامی است. 🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند. در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت. 🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است. ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
🔲ایل پاشا 🌿از جمله خاندان‌هایی که در ایران فرهنگی مستقرند و از آنها نام برده است، عبارتند از: ۱. پاشا: یکی از خاندان‌های قدیمی  مازندران  بوده و مرکز اصلی آنها، در کجور می‌باشد. ۲. پاشی: از اقوام سیاه پوشان کافرستان  افغانستان که در دهکده پاشی  کابل  ساکنند. ۳. پاشا ناسنگی: از خاندان‌های ساکن در گیل کلای میخ ساز کجور که از ناسنگ بدین جا آمده‌اند. 📚منبع: «نام نامه ایلات و عشایر و طوایف (ایران تاریخی و فرهنگی)»، اثر فارسی ، با همکاری خانم خورشید مؤمنی، به بیان نام و مکان زندگی ایلات، عشایر و طوایفی که در ایران زمین می‌زیسته‌اند، پرداخته است. 📌برطبق واژه‌نامه برخط ریشه‌شناسی (Online Etymology Dictionary) اسمِ پاشا از کلمه «باش» به معنی «سر، رئیس» مشتق شده‌است که خود از ترکیب واژگان «پتی» در زبان پارسی پهلوی، به معنیِ «ارباب» و «سرور» و کلمه «شاه» ساخته شده‌است. 📌براساس فرهنگ انگلیسی آکسفورد استفاده از لقبِ «پاشا» به قرن هفدهم میلادی برمی‌گردد و در زبات فارسی پهلوی از ادغام دو کلمه «پاتی» و «شاه» حاصل شده‌است. 📌جری باکاراک و یوسف ولید مرعی، محققانِ تاریخ اسلام و مسائل مربوط به قرون وسطی معتقدند که به احتمال زیاد «پاشا» شکلِ کوتاه‌شده واژه پارسیِ پادشاه است. 📌پاشا (به ترکی استانبولی: paşa) یک مقام بالا در سیستم سیاسی امپراتوری عثمانی بوده‌است که معمولاً به فرمانداران، تیمسارها یا دیگر اشخاص بزرگ داده می‌شد. 📌سوان نشانیان، روزنامه‌نگار و سفرنامه‌نویس ارمنی‌تبار اهل ترکیه، معتقد است که پاشا مشتق کلمه بچه (beşe) در ترکی به معنای «پسر» و «شاه‌زاده» است که در پارسی هم معنای مشابهی دارد 📌لقبِ پاشا اولین بار در قرن هشتم هجری برای سلیمان، فرزندِ ارشد اورخان یکم، پسر عثمان یکم و نوه ارطغرل، دومین حاکم بیگ‌نشین عثمانی، به‌کار رفته‌است. 📌در امپراتوری عثمانی، تنها سلطان حق اعطای عنوان پاشا را داشت. لوسی مری جین گارنت، توده‌شناس و جهان‌گردِ قرن نوزدهم، طی زندگی و سفرهای متعددی که در شهرها و روستاهای ترکیه داشت، در سال ۱۹۰۴ مقاله‌ای نوشت که و در آن به این نکته اشاره کرد که این «تنها لقبِ ترکی‌ست که با خود رتبه و اولویت مشخصی را به همراه دارد.» 📌در مصر هم، که توسط حکومت عثمانی‌ها در سال ۱۵۱۷ تصرف شده بود، لقبِ «باشا» مورد استفاده قرار گرفت. 📌 پاشاها بالاتر از بیگ‌ها و آقاها، اما پایین‌تر از خدیوها و وزیران قرار داشتند. https://fa.m.wikipedia.org/wiki/%D9%BE%D8%A7%D8%B4%D8%A7 http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3023 📌علی پاشا زانوسی: كلمه پاشا اصطلاحي بسيار عام و با گستره اي بالا است كه مو شكافي و رد يابي را در اين حوزه دچار ابهام مي نمايد. ولي آنچه منقول است حاكي از اين مطلب است كه طايفه پاشا از ناحيه ثقف مصر كه منتسب به نسل مختار ثقفي نيز مي باشند به ايران آمدند ، بنا بر دو قول : اولا" به عنوان نيروهاي زبده و كار آزموده و رزمي سوار كار به همراه لشكر مختار به خون خواهي امام حسين در كربلا و نهايتا" اعقاب آن حضرت در ايران و دوم: دستگيري و سركوب  لشكرامير تيمور لنگ گوركاني كه از ناحيه قفقاز به ايران حمله كرد و تا امپراطوري عثماني رسيد، حريفي زبده را ميطلبيد تا اين ديكتاتور خونخوار را معدوم سازند. ولي آنچه بيشتر در اينجا قابل دفاع مي باشد ، خط و سير اين طايفه در ايران و شمال كشور است... http://pasha-zanousi.blogfa.com/post/57 http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3023 📎این پژوهش کامل و جامع نیست 🖊 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─