http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2263
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
💥باز هم افتخاری از دکتر رشید محمدی لیتکوهی
📌آمل پژوه و مورخ
📍این بار کتاب : هزار باور مردم آمل
💌درباره ی آثار مولف:
👇👇
مجموعه آثار آمل پژوهی
استاد رشید محمدی لیتکوهی
📚لیست کتابها : چاپ شده
👇👇
۱. تاریخ و جغرافیای سرزمینهای غرب آمل
۲. ملا نظرفانی مازندرانی
۳. قلعه های تاریخی آمل و لاریجان
۴.امامزادگان آمل و لاریجان
۵.لیتکوه
۶.سقانفارهای تاریخی آمل و لاریجان
۷.سوته کلا
۸.فرهنگ عروسی مردم آمل و لاریجان
۹. راه ها و پل های تاریخی آمل و لاریجان.
۱۰. حمام های تاریخی آمل و لاریجان
۱۱ . تاریخ و جغرافیای دشت سر
۱۲ باورهای مردم آمل و لاریجان
۱۳ امام طبرستان شیخ ابوالعباس قصاب آملی
هدایت شده از میرمریم
#کلاه_پهلوی
🔻 روزی که شهروندان ایرانی به جرم تردد در خیابان با #کلاه، بازداشت شدند....
✍در زمان پهلوی اول، پس از آمدن کلاه شاپو درسال ۱۳۱۴، این #کلاه اجباری شد و اگر کسی #کلاه نمدی داشت یا #کلاهی بسر نداشت بازداشت میشد!!
📚منبع: نخست وزیران ایران، باقر عاقلی، ص۴۳۹
نمونه آگهی های روزنامه ها، برای تبلیغ کلاه "شاپو" در سال ۱۳۱۵ ش
📌تصویری جالب از انواع کلاه های دوره قاجار. کلاه هایی که با آمدن کلاه شاپو استفاده از آن ممنوع شد.
مرحوم در برخورد با مردم به جرم پوشیدن کلاه بسیار قاطع بود ، در عین حال در دادن بخش های مختلفی از ایران هم قلبی مهربان داشت. پهلوی دوم بحرین فروشی را از ایشان آموخته بود.
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
@sayedhmirmaryam
•●◉✿#اَُِلَُِلَُِهَُِمَُِ_عَُِجَُِلََُُِ_لَُِوَُِلَُِیَُِک_َُِالفرج✿◉●•
📡✦࿐჻ᭂ💚🇮🇷💚჻ᭂ
#تَنیر
📜گِلی تَنبر/تَندیر بِساتِن (ساختِ تنور گِلی _ هیزمی) در کلاته رودبار دامغان ،منطقه ای دارای فرهنگ و آداب رسوم مشترک با برخی از مناطق با تبرستان
🔶برای ساخت تندیر یا همان تنور ، در گذشته در کلاته رودبار ، زنان همسایه به کمک هم شتافته و از خاک مخصوص که بیشتر از نقاط خاص مانند آبرندان ، اطراف ده و منطقه رودبار برداشته می شود استفاده میکنند .
پس از انتخاب جای مناسب ، ابتدا خاک رُس را با الکِ ریز الک میکنند و تمام سنگ ریزه های آنرا با دقت می گیرند .
🔶پس از آن آب را اضافه کرده و بهم میزنند تا خمیر گل بدست آید که به آن 《 تیل 》 می گویند . سپس با پای برهنه کاملا آنرا لگد مال کرده تا 《 تیل گل 》 کاملا وَرز داده شود . وقتی که خمیر خوب ورز داده شد ، دو سه روزی در کناری گذاشته تا کاملا بر بیاید.
🔶وقتی که خمیر حاصله به حدی ورز داده شد که با فشردن در داخل دست ،به دست نچسبید ، کمی از خمیر را روی تخته ای پهن و یکنواخت ، با دست ورز داده و کم کم موی بز و مقداری کاه به آن اضافه کرده و با دست به دقت خمیر را با آب نمک روی تخته ورز داده تا نوار لوله ای بسازند.( با توجه به اینکه موی بز در ساختار تنور بکار رفته ، شاید بتوان از آزمایش کربن – c۱۴ – روی تنورهای قدیمی که در حفاری ها بدست می آید، قدمت خانه های دارای تنور را فهمید زیرا معمولا تنور به دلیل قرار گرفتن در عمق خاک بیشتر از سایر قسمتهای خانه ها از بلایای طبیعی جان سالم بدر می برد).
پس از آن نوارها را در روی زمین به صورت دایره و از ضخامت روی هم قرار میدهند. بنابراین کم کم یک استوانه با نوارهای خمیر تشکیل میشود. باید دقت کرد این استوانه از زمین به طرف بالا تا وسط تنور باز شده و از وسط به سمت دهانه تنور جمع میشود تا شکل تنور خمره ای شود.
تنور ساز وقتی یک نوار را روی نوار دیگر قرار میدهد با دست خیس در آب نمک، مقطع نوار زیری را خیس میکند تا نوار رویی روی آن محکم بچسبد.
🔶وقتی تمام نوارها روی هم نصب شد و تنور کامل شد ، تنور ساز با دست خیس آب نمکی، لبه های دهانه تنور را گرد میکند و نیز با گِل دیواره بیرونی تنور را گل اندود و یکنواخت مینماید.
🔶پس از تکمیلِ ساخت با پشتِ سنگ قلوه های کوچک و گرد به آرامی و مهارت ،ضرباتی به دیواره تنور زده تا کاملا یکنواخت و صاف گردد. این کار یکی دو روز به مرور انجام می شود
🔶 در آخر در حاشیه پایینی تنور ساخته شده با چاقو سوراخی بنام (لی) به عنوان هواکِش ایجاد میکند .
🔶تنور ساخته شده به مدت چند روز با کود گوسفندی خشک ( پشک ) دود می دهند تا به آرامی خشک شود . پس از چندین روز دود دادن و اطمینان از خشک شدن تنور کم کم آتش روشن کرده و کاملا دیواره داخلی تنور را سفید می کنند و تنور آماده یِ پخت نان شده است .
🔶پس از خشک شدن تنور از محل لی به سمت سطح زمین کانالی ایجاد کرده و داخل آنرا با گل اندود میکنند و روی آنرا نیز با سنگ های تخت میپوشانند و در نهایت روی این هواکش را با خاک میپوشانند.دهانه لی منتهی به سطح زمین را نیز با گل مرتب میکنند.
🔶سپس دور تا دور تنور را پرچین کرده و یا تخته زده و یک نشیمن گاه درست می نمایند و سطح آنرا در قدیم 《 کاه گل 》مالیده اما امروزه با سیمان و ماسه بتون می کنند .
🔶به عنوان درب و سرپوش تنور ، از سینی مسی یا روییِ جا خمیری استفاده می کردند اما امروزه از درب فلزی بشکه ۲۲۰ اسقاطی استفاده می کنند .
🔶برای درب لی هم پارچه های کهنه را دور هم می پیچند تا به اندازه قطر دهانه لی شود . سپس این گلوله پارچه ای را از حاشیه بیرونی پارچه ها به هم میدوزند تا گلوله محکم شود.
🔶از دیگر لوازم همراه تنور میتوان به چوب بلند و محکمی بنام《 تندیر پیشو》 برای به هم زدن آتش تنور و نوعی انبر بنام 《 ماشه》 اشاره نمود.
✍️ آقای دکتر لالائیان از کلاته رودبار دامغان
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2264
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
👆👆
📩نظر مخاطبین ادملاوند:
📌...کاویانی:
آقایان تاریخ پژوهشی که در گروه حاضر هستند لطفا یک منبع شسته و رفته راجع به اینکه بالاخره مسلمانان اولیه طبرستان زیدی بودند یا نه لطف کنند
📌.....خضری:
حتما توجه ویژه به سخنرانی ها و نظرات و مباحث مطرح شده در مراسم گرامیداشت حضرت ناصرالحق و استاد یعقوبیان حفظه الله بفرمائید به مطلب و جواب کامل خواهید رسید.
پژوهش اِدمُلّاوَند
👆👆 📩نظر مخاطبین ادملاوند: 📌...کاویانی: آقایان تاریخ پژوهشی که در گروه حاضر هستند لطفا یک منبع شسته
👆👆
✍برای رسیدن به پاسخ جامع به مستندات زیر توجه کنید. به خصوص پی دی اِف کتابی که در خصوص سادات هست رو خوب مطالعه بفرمایید.
سپاس
👇👇
تاریخ علویان طبرستان ... سید تقی واردی .pdf
5.48M
📚در #کتاب تاریخ علویان طبرستان
سید تقی واردی
👇👇
✍برخی از مطالب مورد تایید نیست؛ مانند اینکه #علامه_حلی #ناصرالحق را #امامی دانسته باشد
چرا که نام ایشان در قسم دوم کتاب رجالی علامه (ره) آمده است که محل #توقف یا #عدم_قبول ایشان است.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─