eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
398 دنبال‌کننده
11هزار عکس
1.3هزار ویدیو
244 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر_شاعر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی_فرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر:@mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان:#آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
╲\╭┓ ╭‌🌺🍂🍃 ┗╯\╲ 🔎مخاطبین خارج از کشور ادملاوند 🌍 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🕌 امامزاده قاسم(ع) بابل 🌿شجره نامه {{قاسم بن عبدالله بن ( شرف الاشراف فخر العلویین القدره فی الفقه الحدیث ) الحسین الاصغر بن علی بن الحسین بن علی بن ابیطالب و فاطمه الزهرا صلوات الله علیهم اجمعین.}} 📌امام­زاده قاسم (ع) در کوفه از روسا و شیوخ بنی هاشم بوده و چنان عظمت یافت که در خلافت معتصم عباسی در سال ۲۲۰ هجری قمری عمربن فرج الرخجی امیرالامراء وی قاسم بن عبدالله را به اردوگاه سامرا احضار کرده ، بپوشیدن لباس سیاه که شعار عباسیان بود الزام نمود و قاسم از پوشیدن آن لباس به کلی خودداری فرمود ؛ هر قدر که اصرار کرد او نیز امتناع ورزید و چون عمر از فشار و منتهای تهدید و تخویف نتیجه نگرفت عاقبت با زبان خواهش او را راضی ساخت که تنها کلاه سیاهی بر سر بنهد و در نتیجه او را مرخص گردانید و بهر حال در بین سادات طالبیه برای احدی مانند او لوازم ریاست و سروری مهیا نبود و قاسم در خلافت متوکل سال ۲۲۳ هجری قمری بجانب ایران و طبرستان هجرت کرد و در ده «شهر بابل» اجلال نزول و مسکن گزیدند و در آنجا دارای فرزند و فرزندزاده گشت که هفت تن بودند و داعی کبیر ( سیدحسن ) هر هفت نفر ایشان را به قتل رسانید و نسل او را به کلی منقرض گردانید و قبور هفت نفر از فرزندان شهید قاسم در جنوب شرقی شهر واقع است که مشهور به هفت تن است . 📚منبع: ( کتاب خلاصه المقاله فی احوال الائمه و الال ، ص ۱۲۰-۴۱۱ ) 📚منبع: مدرک احوالات امام­زاده قاسم (ع) در کتاب مقاتل الطالبین ابوالفرج اصفهانی متوفی سال ۳۵۶ هجری قمری صفحه ۵۷۳ 📌چهارمین فرزند عبدالله به نام علی ، سیدی جلیل و محترم بود و با فرزند خود حسن و فرزندزادگان خویش به نام ابراهیم و محمد پسران حسن بن علی بن عبدالله از کوفه به ایران و بجانب طبرستان هجرت کرد و علی و حسن در وفات یافتند و داعی کبیر ( سید حسن ) حاکم ساری با شقاوت فرمان داد تا ابراهیم و محمد فرزندان حسن را هم گردن زدند و سر آن دو برادر بزرگوار را در کنار دریا به نام مشهد سر ،   کنونی مدفون ساختند که هم اکنون به نام امام زاده ابراهیم مشهور است و بدنهای ایشان را در قریه ناجرکجور همان محلی که به قتل رسیده بودند بخاک سپردند که نیز دارای بقعه و بارگاه می باشند و مزار عمومی است و می گویند موقوفات زیادی دارد و در نتیجه نسل علی هم منقرض گشت ؛ لذا برادران قاسم (ع) سه تن بوده اند که از قاسم (ع) و علی (ع) نسلی باقی نمانده و همه به شهادت رسیدند . 📜شجره نامه؛ 👇 ۱- قاسم بن عبدالله بن حسین الاصغر بن علی بن الحسین بن علی بن ابیطالب مدفون در 👈بابل. « نسل ندارد »  ۲- علی بن عبدالله بن حسین الاصغر بن علی بن الحسین در 👈 ناجر کجور. « نسل ندارد » ۳- جعفر بن عبدالله بن حسین الاصغر بن علی بن الحسین در 👈شیراز خیابان احمدی مدفون است. « نسل دارد » ۴-  محمد بن عبدالله بن حسین الاصغر بن علی بن الحسین که در 👈کوفه مدفون است. « نسل دارد » 📝محقق دانشمند جناب مستطاب حجه الاسلام والمسلمین سید علی عبدالمطلب حسینی شیرازی از نوادگان سیدجعفر بن عبدالدین حسین اصغر بن علی بن الحسین بن علی بن ابیطالب (ع) است که با امام زاده قاسم (ع) قرابت نسبی دارد . نامبرده در کهولت سن در مشهد مقدس زندگی می کند و قریب چهل سال در علوم انصاب و احوال امام­زادگان تحقیق نموده است  و منابع مذکور در کتابخانه آستان قدس رضوی در شهر مقدس مشهد و کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی در شهر مقدس قم موجود است . لازم به ذکر است که تحقیق و جمع بندی و مشاهدات منابع مذکور و محققان دیگر به طور خصوصی توسط امام جماعت و رئیس هیئت امناء آستان مقدس امام زاده قاسم (ع) بابل حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا سیفی مشاهده گردیده و مورد تائید قرار گرفت . + نوشته شده در شنبه هفتم دی ۱۳۹۲ ساعت 15:30 توسط جعفر 📚منبع: ( کتاب خلاصه المقاله فی احوال الائمه و الال ، ص ۱۲۰-۴۱۱ ) 📚منبع: مدرک احوالات امام­زاده قاسم (ع) در کتاب مقاتل الطالبین ابوالفرج اصفهانی متوفی سال ۳۵۶ هجری قمری صفحه ۵۷۳ 🌐 http://aliraza87.blogfa.com/post/86 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2610 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📄۱/آستانه امام‌زاده قاسم (نزد اهالی محلی مشهور به آستانه) یکی از آثار تاریخی کهن بابل است. این بنا در مرکز شهر بابل و در محلهٔ «آستانه» بابل جای دارد. 📄۲/محمد عمادی حائری بر اساس شواهد و قرائن و استناد به منابع کهن معتبر نشان داده است که این مزار احتمالا متعلق به «ابوالقاسم حمزه» است که با پنج واسطه به علی بن حسین، امام چهارم شیعه، نسب می رساند. 📚منبع: ↑ «عمادی حائری، سید محمد، «تفسیر یک قصیده، تشخیص یک مزار»». آینۀ میراث، دورۀ جدید، س ۱۶، ش 1، پياپی ۶۲، صص ۱۳۱ تا ۱۴۸. بهار و تابستان ۱۳۹۷ش. 📄۳/ متفاوت با سایر اظهار نظرها: 📚منبع: ↑ پرش به بالا به:۲٫۰ ۲٫۱ برزگر، اردشیر (۱۳۲۹ و ۱۳۳۴). تاریخ تبرستان. ج. دوم. ص. ۴۳.  🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2610 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📄۴/ ژاک دو مورگان در بازدید خود از شهر بابل، «آستانه» را تنها بنای تاریخی شهر می‌نامد و پیشینهٔ آن را به حدود هزار سال پیش‌تر نسبت می‌دهد. وی همچنین از جالب بودن بنا و وجود آرام‌گاه ابوالقاسم پسر موسی کاظم در این بنا سخن می‌گوید. مورگان می‌نویسد که مازندرانی‌ها به این بنا «کلاغ‌مسجد» می‌گویند. وی دربارهٔ این بنا افسانه‌ای کهن می‌آورد: «قبل از بنای این مسجد، منطقه خالی از سکنه و صحرایی بوده‌است. معهذا، در روی این جلگه که بر کنار رود بابل بوده، همه هفته یک بازار از حیوانات و محصولات آن‌ها که برای فروش از دهات مجاور می‌آمده‌اند، تشکیل می‌شده‌است. سکنه متوجه شده‌اند که در محلی که امروز مسجد بنا شده، کلاغ‌ها گروه‌گروه جمع می‌آیند. از این رو، زمین را حفر کرده، آثار و بقایای وجود امام را یافتند. در این وقت، مسجد را ساختند و شهر پیرامون آن استقرار یافت. بعداً دیگر حرم‌ها و عبادت‌گاه‌ها ساخته شده؛ اما همهٔ این عبادت‌گاه‌ها دارای همان خصایص مساجد جدید مازندران‌اند». 📚منبع: ↑ دو مورگان، ژاک (۱۳۳۸). مطالعات جغرافیایی ایران. ترجمهٔ کاظم ودیعی. به کوشش کاظم ودیعی. چهر تبریز. ص. ۲۲۰. 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2610 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📄۵/ دو مورگان در جایی دیگر از کتاب خود، روایتی کمی متفاوت از این افسانه را می‌آورد: «همه جای «بارفروش‌ده» [بابل کنونی] جنگل بود، آستانه و شهد ابن، آب بندان بود؛ خود آستانه نیز نیزاری بود که آب آن را فرا داشت. در میان آن تپه‌ای وجود داشت، هنگامی که مردم آمد و رفت می‌کردند، مشاهده می‌نمودند که تعداد کثیری کلاغ بر سر آن تپه جمع شده، قارقار می‌کنند. مردم همه به خود می‌گفتند که چرا در این‌جا کلاغ‌ها جمع هستند. تا این که مردی در خواب دید که این‌جا آستانه است. مردم این خبر را شنیدند، آمدند و در این‌جا قبری درست کردند و جمع شدند دور و اطراف آن مقبره، خانه ساختند. آنگاه، شاه که ملاحظه کرد مردم جمع شده و خانه ساختند و در آن جا قبری درست کردند، وی هم بر سر این قبر، گنبدی ساخت که نامش را کلاج مشهد (مشهد کلاغ) گذاشتند. این قبر و بارگاه را در هزار و ده سال پیش بنا نهادند». 📚منبع: ↑ دو مورگان، ژاک (۱۳۳۸). مطالعات جغرافیایی ایران. ترجمهٔ کاظم ودیعی. به کوشش کاظم ودیعی. چهر تبریز. ص. ۳۴۸. 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2610 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📄۶/«مزار کثیرالانوار امام‌زاده واجب‌التعظیم و التکریم امام‌زاده قاسم ابن امام‌ الهمام امام محمدتقی علیه التحیة و الثناء واقع در بلدهٔ بارفروش‌ده که به تولیت مولانا علی نقی مقرر است، به موجب خطاب ۱۸ هزار و ۲۰۰ دینار، از بابت مالیه ده جریب زمین شلتوک‌زار اربابی یازده هزار، از بابت راسته بازار بلدهٔ مذکور یومی بیست دینار هفت هزار و دویست دینار». — سند نخست، مجلهٔ «معارف اسلامی» محمدتقی دانش پژوه در مجلهٔ «معارف اسلامی» دو سند متفاوت برای امامزاده قاسم می‌آورد که در نام پدر و محل گور تفاوت دارند. این دو سند از اسناد خانوادگی مهدی میرمیرانی هستند که در پایین آورده شده‌اند. سند نخست قاسم را فرزند محمدتقی، امام نهم شیعیان معرفی می‌کند که آرامگاه‌اش در «بارفروش‌ده» (بابل کنونی) است. سند دوم قاسم را فرزند موسی کاظم، امام هفتم شیعیان می‌داند که آرامگاه‌اش در «دابوی بزرگ» است. 📚منبع: ۳۴۸.↑ دانش‌پژوه، محمدتقی (اسفند ۱۳۴۵ خورشیدی).«آستانه‌های مازندران».معارف اسلامی. ۱ (۲): ۶۰–۶۱. دریافت‌شده در ۳۰ مرداد ۱۳۹۴افسوس که با مرور زمان، مقداری از آغاز و انجام این طومار از بین رفته و تاریخ آن روشن نیست. ظاهراً این سند از دربار صفویه صادر گردید و احتمالاً در سدهٔ یازدهم نوشته شد.این سند در دستور کار شیخ‌الاسلام و ناظر وظایف و موقوفات است و از طرف دربار برای ناظر موقوفات و مزارهای مازندران نوشته شد تا کارنامه‌ای برای او باشد. (پی‌نوشت از نیاکی،جعفر. «بابل (شهر زیبای مازندران)»،ج.۳،ص۱۵۴. ۱۳۸۳.) 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2610 💥 @edmolavand
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📄۷/عباس شایان، واژهٔ «کلاج مشهد» را که عنوان محلی این مزار بوده است مادهٔ تاریخ قتل امامزاده می‌داند و تاریخ قتل امامزاده را ۴۰۲ (قمری) می‌آورد. 📚منبع: ↑ شایان، عباس (۱۳۳۶ خورشیدی). جغرافیای تاریخی و اقتصادی مازندران. ج. ۱. ص.  📄۸/با این وجود واژهٔ «کلاج مشهد» به ابجد برابر ۴۰۳ می‌شود. از سویی دیگر، موسی کاظم بنابر روایت‌های گوناگون، در سال ۱۸۱ یا ۱۸۳ قمری درگذشته و فرزند دیگر او، علی بن موسی الرضا ع در سال ۲۰۳ درگذشته است. 📚منبع: غفاری کاشانی، قاضی احمد (۱۳۴۰ خورشیدی). تاریخ نگارستان. مرتضی گیلانی. ص. ۱۴. ↑ مستوفی قزوینی، حمدالله (۱۳۶۲ خورشیدی). تاریخ گزیده. به کوشش عبدالحسین نوایی. ص. ۲۰۴.  ↑ پرویز، عباس (۱۳۳۸). از عرب تا دیالمه. ص. ۴۲۸. ↑ مستوفی قزوینی، حمدالله (۱۳۶۲ خورشیدی). تاریخ گزیده. به کوشش عبدالحسین نوایی. ص. ۲۰۸.  🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2610 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📄۹/در سال ۱۳۳۴، «حاج محمدعلی ایمانی» بنای آستانه را بازسازی کرد، 📚منبع: ↑ پرش به بالا به:۱۱٫۰ ۱۱٫۱ نیاکی، جعفر؛ حسین‌زاده، پوران‌دخت (۱۳۸۳). بابل (شهر زیبای مازندران). ج. ۲. سالمی. ص. ۲۰.  شابک ۹۶۴-۶۹۴۷-۹۸-۰. 📄۱۰/ کاشی‌های سدهٔ نهم ق؛ که روی آن عبارت «عمل سید علی‌ابن سیدکمال‌الدین آملی غفر الله ذنوبهما» نگاشته شده بود و یاسنت لویی رابینو در سال ۱۹۰۹ (میلادی) در بازدید از امام‌زاده این کاشی را دیده و متن‌اش را در سفرنامهٔ خود آورده بود، از بین رفتند. 📚منبع: ↑ رابینو، یاسنت لویی (۱۳۳۶). مازندران و استراباد. ترجمهٔ غلامعلی وحید مازندرانی. ص. ۲۳۲. 📄۱۱/کتیبهٔ گچی درون صحن آرام‌گاه را محو نمودند و روی آن، آیینه‌کاری کردند و عکس بانی بازسازی را گذاشتند. نبشتهٔ سنگ گور کنار ضریح را که گفته می‌شد گور امام‌زاده حمزه است، با سیمان ماله‌داده پنهان کردند. 📚منبع: ↑ پرش به بالا به:۲٫۰ ۲٫۱ برزگر، اردشیر (۱۳۲۹ و ۱۳۳۴). تاریخ تبرستان. ج. دوم. ص. ۴۳.  🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2610 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📄۱۲/صندوق چوبی متحرک روی گور را که کار همان نجاز سازندهٔ صندوق درون ضریح است (در سال ۸۸۸ ق)، با اکلیل سفید رنگ کردند؛ به همین دلیل رنگ اصلی صندوق از بین رفته‌است. 📄۱۳/بر روی در نفیس درون امام‌زاده که از شاهکارهای  منبت‌کاری  سدهٔ نهم (در سال ۸۰۹ ق) است، میخ‌های بزرگی کوبیده شد. این میخ‌کاری بخش بالای در را سوراخ کرده است. 📄۱۴/در بخش شرقی آستانه، در کنار در ورودی امام‌زاده،  سقاخانه‌ای  ساخته شده است. 📄۱۵/کاشی‌های بالای نمای بیرونی صحن بیرونی را که برای سدهٔ نهم قمری بوده گویا از بین رفته اند و به جای آن کاشی‌های تازه‌ای نصب کردند که نام بانی بازسازی و تاریخ بازسازی روی‌شان حک شده‌است. 📄۱۶/در بالای صحن خارجی درب شرقی کتیبه‌ای قرار دارد که این متن را بر خود دارد: «کاشی‌کاری و تعمیر مسجد امام‌زاده قاسم را حاج محمدعلی ایمانی فرزند مرحوم محمدمهدی اصفهانی نمود در سال ۱۳۳۳ ش، مطابق با ۱۳۷۳ ق». 📄۱۷/به نظر می رسد بالای گنبد در درون و هم‌چنین بر روی گور پهلویی، نوشتهٔ گچی که در بالا و نیز نوشتهٔ سنگی که در پایین روی گور بوده، پاک شده است. 🌐 https://fa.m.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D9%87_%D9%82%D8%A7%D8%B3%D9%85_(%D8%A8%D8%A7%D8%A8%D9%84)#cite_ref-3 📎ضمیمه: 📚منبع: ( کتاب خلاصه المقاله فی احوال الائمه و الال ، ص ۱۲۰-۴۱۱ ) 📚منبع: مدرک احوالات امام­زاده قاسم (ع) در کتاب مقاتل الطالبین ابوالفرج اصفهانی متوفی سال ۳۵۶ هجری قمری صفحه ۵۷۳ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2610 @edmolavand 💥 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻