eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
394 دنبال‌کننده
10.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
230 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی وفرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر: @mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان: #آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
🖊ن وَالقَلَمِ وَ ما یَسطُرونَ🇮🇷 🌺امام علی علیه السلام: هیچ راهی برتر از تحقیق و حقیقت جویی نیست. 🟢مراسم تجلیل از پرفسور صمد امامقلی زاده بعنوان پژوهشگر ودانشمندِ برتر سال ۱۴۰۲ کشور ، در روستای گاوانکلا ،بخش گتاب [گتو] ، برگزار شد. 🔻 از شهروندخبرنگار مجید حسین‌زاده. ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜قدیما مردم صاف و ساده بودند حرف های راست و درست رو می گفتند 📌اگر هم ناراحت می شدند با هم در موردش صحبت می کردند از دل هم در می آوردند فراموش می کردند و می خندیدند 🔴ولی الان راست نمیگن که دلخوری پیش نیاد خنده ها مصنوعی شده و دروغ که در بین باشه ... محبوبترن ؟؟ ✍معصومه طهمورثی ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand ﷽ 📎 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📸خرداد ۱۲۹۵ شمسی ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand ﷽ 📎 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
✍مدادپاکنی دهه ۶۰
4_5832240394519191982.mp3
3.13M
🌺🎼🎧آی چه سخته 🌺🎤شمس حسینی 💌تقدیم به دهه شصتی ها ●━━━━━────── ⇆ ◁ ㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤ ↻ ‌‌💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 ❖ ﷽ ❖ 🌺 🌸 🌺🍃🌸 🍃🌺🍃🌸🍃🌺 🌼🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃🌺 🍃🌺🍂 @edmolavand 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌼
🇮🇷آیت‌ الله کوهستانی مازندرانی: 🕌به زیارت هیچ امامی مُشرّف نشدم ، مگر آن که اولین سؤال و حاجت من از آن امام این بود که در حال احتضار و مرگ مرا یاری نماید و دستم را بگیرد. ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌍لفور 📸اثر هنرمند؛عکاس امیری روجینِ وا هَکِن، دِنیا ره هارِش مازرونِ خارِ هِوا ره هارِش ✍روجین به معنای روزن، روزنه، پنجره، پنجره ی کوچک، دریچه، هر شکاف و سوراخی که در دیوار وجود داشته باشد. منفذ را نیز روجین میگویند. دشمن دَر جِه بورده روجین جا بمو پالوننه دِمبِدا و زین جا بمو 📌در گذشته غالب معماران شمالی ایران در احداث خانه (خِنه/سِره) یا طویله به و محل دقیق جای گیری آن توجه و اهتمام داشتند. آنان با ایجاد سوراخ کوچکی در دیوار بنا؛ را در مسیر طلوع خورشید قرار میدادند تا به روشنایی اتاق افزوده شود. 📌وقتی دریچه یا روزنه باز بشه ((روجین بَئیتِن)) می گویند. 📌راهی در دیوار که به اندازه ی یک پنجره ی کوچک باشه به آن ((روجین را )) میگویند. 📌وقتی از راه پنجره ی کوچک بیرون بروند می گویند: را جا در بورده 📌به پنجره کوچک در اتاق خانه های قدیمی که نورگیر آن بود روجین گفته می شود. 💞روجین یکی از نام های ی اصیل مازندرانی است که به معنای “پنجره” می باشد.  📎 در خوشه سوم واژه‌ی «روجگار» در زمان نیما بکار می‌‌رفت و از + گار درست شده است که همان روژ کردی یا روز پارسی و مازنی است و کلمه و روجا از این واژه گرفته شده‌اند که اولی به معنای دریچه و روزنه است و دومی به معنای ستاره‌ی پیش از طلوع یا همان روشنک که نام دیوان محلی نیما هم هست به هر روی ممکن است کلمه هنوز در کوهستان بکار رود اما در جلگه این کلمه «روز» استعمال می‌‌شود. ✍محسن داداش پور باکر ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🗂کاربرد مفهوم در واگویه ی مازنی 📎واگویه های یک کتابدار 📒خاطرات و تجربیات یک کتابدار روستایی و کارشناس کتابداری و اطلاع رسانی 📨یادداشتی به زبون مازندرونی؛ به بهونه چاپ و نشر - پیک نوروزی مازرونی وَچون- 📑مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، سردبیر:  مازندرونی/تبری جزو زبونای هند و اروپایی خنواده و هند و ایرانی زبون شاخله هسه که ونه ریشه و بِن دیار و پیدا نیه. 📜پیشینه این زبون پرباره و قرن چهارم تا نهم هجری، به تبری کتاب (شعر و نثر) نوشتنه. اَمِه زبون اَنده قِد و قوت داشته که حتی قرآن و مقامات حریری و چند کتاب مهم دیگه ره به تبری برگردون هاکردنه. یا مرزبان نومه که اصلش مازرونی بنوشت بیه. تومبی ادعا هاکنیم میون  زبونای ایران زمین، فقط مازندرونیه که اثرهای مکتوب هزارساله دارنه. 📩زبون شناس ها گِنّه که زبون، هر موجود زنده دیگه ی دسّوری، اتا گدر دنیا انه و بعد گت بونه و آخرسر هم میرنه. زبونای قدیمی میرنه و ونه جا ره جدید زبونا گیرنه. البته این سال ها اما ویشترک شاهد بمردن زبونای محلی هسمی، تا دنیا بموئن اونا. 🟡تا ۱۰۰ سال دیگه فقط ۳۰۰ زبون دنیا دله موندنه و بقیه بین جه شونه. بعضی محققان گنه که امه زبون در حال بمردنه و انده دِر نیه که مازندرونی جزء زبونای بمرد محسوب بوه؛ یعنی این زبون، اتا زبون در معرض خطر جه، به اتا بمردِ زبون تغییر وضعیت دنه. 🔴دوست داریم یا نداریم مازندرونیِ زبون دَره میرنه؛ ونه نشونه ها هم اینائه: 《آموزش ندائن خنواده وَر جه و دنی بین نگرش مثبت نسبت به این زبون، جامعه محلی مازرون دله؛ محدود بیّن حوزه کاربرد این زبون جاهای مختلف سون مدرسه، دانشگاه، محل کار و کوچه و بازار دله و نفوذ زبونای معتبری سون فارسی و انگلیسی امه زبون دله.》 🟢کارشناس ها حفظ امه زبون وسه چند راه کار پیشنهاد هدانه تا اتی دِرتر مازندرونی زبون بمیره؛ از جمله: ۱- اراده عمومی استان دِلِه شکل بیره ۲- زبون مازندرونی بنوشت بَوه و از حالت شفاهی دَر بیه ۳- اسم افراد و مکان ها محلی انتخاب بَوه ۴- رسانه های ارتباطی دِله این زبون به کار بوره (سون پیامک محلی، وبلاگ نویسی مازندرونی، راه دم دائن سایت های اینترنتی به زبون محلی و بساتن برنامه های محلی رادیو و تلویزیون دله) ۵- مستندسازی و ثبت و ضبط همه رفتارهای امه زبون  ۶- شعر باتن به زبون مازندرونی و حتی استفاده این زبون جه، زمینه های مذهبی سون مداحی های دله. 📌اصل ۱۵ قانون اساسی امه کشور دله بموئه که: « زبان و خطِ رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‌های گروهی و تدریس ادبیات آن‌ها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.» » 🔷بر اساس این اصل زبون محلی تونده مدرسه ها دله تدریس بوه که البته اصل ۱۵ اَمه قانون اساسی موافق و مخالف هایی هم دارنه.  مخالفا گنه آموزش زبون محلی وحدت کشور و زبون فارسی ره صدمه رسندنه، اما موافقا گنه با ترویج و تدریس زبونای بومی، همدلی و اتحاد اقوام ویشتر و زبون فارسی تقویت بونه. 🔶سال ها هسه که طبق اصل ۱۶ قانون اساسی، زبون عربی و انگلیسی دره مدرسه ها دله تدریس بونه، ولی ضربه ای به زبون فارسی نزو؛ همین وسه نتومبی باریم ترویج و تدریس زبون محلی، به زبون رسمی کشور صدمه رسندنه. ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ ✍ادامه 👇👇
🔷پییز سال ۱۳۹۰ بیِه که طبق بخشنامه ی استاندار اون گدر مازندرون -سیدعلی اکبر طاهایی- قرار بَیّه مدیران جلسات اداری دله محلی گپ بزنن. 📌مدیرکل آموزش و پرورش مازندران اون گدر اتا جلسه دله به زبون فارسی باته که: «تجربه مره ثابت هاکرده آذری ها هر جای دنیا هئی جا رسنه، به شه زبون صحبت کنه، اما مازندرونی ها امبا شه شهر و دیار دله هم خامبی حرف بزنیم مشکل دارمبی و فارسی گپ زمبی. زمینه ای ایجاد نکردمی که امه وچون شه بوورها ره  عملی هاکنن و حجابی این زبون سر دکته. » 📌همین جلسه دله که آخرای آبان سال 90 برگزار بیه، استاندار وقت مازندرون هم به گويش غرب استاني صحبت و تاکید هاکرده که فرماندارای تنکابن و رامسر هم با گویش گیل- ماز حرف بزنن. 📌طاهایی اون روز یادآوری هاکرده که تا جایی که مقدوره جلسه ها دله مازندرونی صحبت بوه و آموزش زبون مازرونی مدرسه ها دله و محلی گپ بزوئن جلسه ها دله ره بخشنامه هاکرده. 📍اون بخشنامه سون خله از تدبیرها و بخشنامه های ادرای دولت قبلی اجرا نیه و اگر هم بیه کج دار و مریز و وله ول اجرا بیه. امسال اما معاونت آوزش ابتدایی اداره کل آموزش  وپرورش مازندرون اتا کار و حرکت جالب هاکرده تا زبون و فرهنگ مازرونی ره بین خنواده ها بوره. اون هم چاپ و نشر پیک نوروزی به نوم «روجین» بیه، ابتدایی وچونای وسه، ۶ صفحه ی دله و کامل به زبون مازرونی. روجین عید امسال اتا دریچه بیه که هم خنواده ها و هم وچونا ره گت دشت فرهنگ و زبون مازندرونی ره نشون هادا. محصلای ابتدایی روجین جا نوروزخونی، شعر محلی، تقویم تبری، نوم قدم و جدید شهرهای استان، مفاخر استان سون امیر پازواری و امیرمازندرانی، بازی ها و سرگرمی های بومی، موسیقی و چیستان های مازندرونی، واژه ها و...جه آشنا بهینه. هرچند  بی ایراد و اشکال نیه، انده محتوا و درون مایه غنی و خجیر و خارک دارنه و انده فکر و ذهن خنواده ها ره درگیر بوم گرایی کنده که ونه رِز اشکال ها بدی نوونه. این حرکت ره قدر دومبی و ارمون دارمبی مدرسه ها دله زبون و فرهنگ امه سامون ویشتر از این بدی بوه تا بمردن زبون مازندرونی اتی دمبال تر دکفه و اما بتونیم ویشتر این زبون قدیمی و گنج ارزشمند جه نگهبانی هاکنیم. 📝نوشته شده در سیزدهم فروردین ۱۳۹۴ ساعت 22:14 توسط عباس میرزاآقازاده خراسانی ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
#روجین 🌍لفور 📸اثر هنرمند؛عکاس امیری روجینِ وا هَکِن، دِنیا ره هارِش مازرونِ خارِ هِوا ره هارِش ✍
✍کاش اتاقم * داشت که به بیرون باز می شد، و هوای تازه را از اعماق تاریخ به دور سرم هدایت می کرد، اینجا هوا کپک زده است...  👇 در زبان مازندرانی به پنجره های بلند قدیمی گفته می شود که به بیرون باز می شدند. 👇👇 روجینِ وا هاکِن مِه یار در اِنه سَبزِ جِمه غَزِل سِوار در اِنه دار و خال ره تِتی بِشته نِشونه ناسورِه دِلِسِّه قِرار در اِنه 👇👇 http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2177
💥خدایا از خواب غفلت رهایی ام ده تا در یابم که دادرسم تویی !! آنجا که خسته ام آنجا که دل شکسته ام آنجا که از عالم وآدم گسسته ام شانه ی بی پناهم را پناهی نیست جز دستان نوازشگر تو ✍مهدی ابراهیم پور عزیزی ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
1.39M
🌺🎼🎧قصه نیکی کن و به دریا بینداز 🌺🎤 ●━━━━━────── ⇆ ◁ ㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤ ↻ ‌‌💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 ❖ ﷽ ❖ 🌺 🌸 🌺🍃🌸 🍃🌺🍃🌸🍃🌺 🌼🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃🌺 🍃🌺🍂 @edmolavand 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌼
775.5K
🌺🎼🎧 🌺🎤سلیمان داداش زاده باکر ●━━━━━────── ⇆ ◁ ㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤ ↻ ‌‌💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 ❖ ﷽ ❖ 🌺 🌸 🌺🍃🌸 🍃🌺🍃🌸🍃🌺 🌼🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃🌺 🍃🌺🍂 @edmolavand 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌼
994.2K
🌺🎼🎧 🌺🎤سلیمان داداش زاده باکر ●━━━━━────── ⇆ ◁ ㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤ ↻ ‌‌💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 ❖ ﷽ ❖ 🌺 🌸 🌺🍃🌸 🍃🌺🍃🌸🍃🌺 🌼🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃🌺 🍃🌺🍂 @edmolavand 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌼
هدایت شده از میرمریم
4_5942582523874774557.mp3
2.75M
🌺🎼🎧دعای ماه رجب 🌺🎤سید مصطفی الموسوی ●━━━━━────── ⇆ ◁ ㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤ ↻ 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• @sayedhmirmaryam •●◉✿اَُِلَُِلَُِهَُِمَُِ َُِعَُِجَُِلَُِ َُِلَُِوَُِلَُِیَُِکَُِ َُِاَُِلَُِفَُِرَُِجَُِ✿◉●• 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ💚🇮🇷💚჻ᭂ
هدایت شده از قرارگاه باکر در ایران
{ أَمَّنْ یجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یکشِفُ السُّوءَ } 🍃🍃🍃🍃 💥در اولین روز ماه رجب و سالروز تولد امام محمدباقر علیه السلام طلب شفای عاجل داریم برای همه ی بیماران به ویژه جناب آقای نامدار داداش پور باکر که هم اکنون در بیمارستان یحیی نژاد بابل بستری هستند. @bakershenasi ﷽ 📡𖣔❅ ⃟ ⃟ 🇮🇷 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
هدایت شده از قرارگاه باکر در ایران
📚خداحافظ سردار زندگی و حماسه سرلشکر 🌸🌸 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @bakershenasi ﷽ 📡𖣔❅ ⃟ ⃟ 🇮🇷 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
۱/ردیف اول از بالا و راست: تامسون- بیروتی(پوست کلفت)- بیروتی پوست نازک- پرتقال محلی- خونی- والنسیا ۲/ردیف دوم: نارنگی محلی( یونسی)- انشو- نارنگی فلسطینی- پج- یافا ۳/ردیف سوم: تانجیلا- نارنج- لیمو ترش- لیمو شیرین- کامکوآت ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📷 نمایه | 📜سندی قدیمی درباره پاره کردن قباله فدک توسط عمر بن خطاب 🟢 سلام الله علیها دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله نزد ابوبکر آمد در حالی که او بر منبر بود. سپس فرمود: ای ابوبکر آیا در کتاب خداست که دخترت از تو ارث ببرد و من از پدرم ارث نبرم؟ 📌پس از آنکه ابوبکر به شدت گریه کرد سپس گفت: پدر من با پدر تو و دختر من با تو قابل مقایسه نیستند. سپس از منبر پایین آمده و نوشته ای مبنی بر این که فدک از آن اوست برای او نوشت. 🔴در این هنگام عمر وارد شد و گفت: این چیست؟ ابوبکر گفت: نوشته ای که مالکیت فاطمه را تایید می کند برای او نوشتم به جهت میراثی که از پدرش دارد. 📌عمر گفت: پس هزینه و مخارج مسلمانان را از کجا می پردازی در حالی که همه عرب با تو در جنگند چنان که خودت می بینی؟ 🟨بعد از آن،عمر نوشته را گرفت و پاره کرد. 📙منبع: نسخه خطی مرآة الزمان اثر سبط بن جوزی عالم بزرگ حنفی در قرن هفتم، حوادث سال یازدهم هجری ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜قدیمی ترین نسخه حرز امام جواد علیه السلام که در کتابخانه حرم امام رضا علیه السلام نگهداری می شود. 🔶 این نسخه بر روی پوست دل آهو به شیوه ظریف و هنرمندانه‌ای کتابت شده و قدمت آن به قرن دوازدهم قمری بر می‌گردد. ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜برگى از قديمى ترين نسخه خطی كتاب قانون مرحوم ابن سينا ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜نسخه قدیمی دارالشفائ امام رضا(علیه السلام) 🗓۱۱۶ سال پیش ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🔺ادعا شده که قدیمی‌ترین کتاب جهان نسخه ای از جنس طلا است که هنوز رمز گشایی نشده است. 📌 این کتابِ ۲۵۰۰ ساله درکنار رود استروما در جنوب غرب بلغارستان در یک معبد قدیمی کشف شده است. ‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‌‌‎‌‎‌─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🔴 مایکل کوک، استاد دانشگاه پرینستون: «مصحف مشهد رضوی»، مدرکی مهم، درباب تاریخ مکتوم ارتباط متن معیار قرآن با نسخه‌های پیش از آن است. 👇👇👇
🔴 مایکل کوک، استاد دانشگاه پرینستون: «مصحف مشهد رضوی»، مدرکی مهم، درباب تاریخ مکتوم ارتباط متن معیار قرآن با نسخه‌های پیش از آن است ⬅️ مایکل کوک، استاد دانشگاه پرینستون درباره «مصحف مشهد رضوی» نوشت: اینکه چه شرایطی دست به دست هم داده تا این متن چندسرشت عجیب و تاحدی منحصربه‌فرد پدید آمده، پرسشی سخت جذاب است. پاسخ هر چه باشد، این مصحف مدرکی مهم است درباب تاریخ مکتوم ارتباط متن معیار قرآن با نسخه‌هایی که پیش از آن رواج داشت. 📝به گزارش شفقنا، متن نوشته مایکل کوک که در وبگاه «مصحف مشهد رضوی» منتشر شده، به این شرح است: 📜تاریخ آغازین متن قرآن یکی از حوزه‌هایی است که در دهه‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های چشمگیری بوده، هرچند تنها تعدادی محدود از نسخ بسیار قدیمی قرآن، یا اجزای قابل توجه آن تا به امروز بر جای مانده است. 📌یکی از این نمونه‌ها مصحفی است که بخش اعظم آن در دو نسخۀ محفوظ در کتابخانۀ حرم مقدس در مشهد باقی مانده است. 📌تاریخ‌گذاری کربنی نشان می‌دهد که احتمالاً این کتاب به نیمۀ دوم قرن اول هجری متعلق است و بررسی‌های کهن‌خط‌شناسانه نیز این تاریخ‌گذاری را تأیید می‌کند. 📌متن این مصحف عمدتاً با آن شکل متعارف از قرآن انطباق دارد که بر اساس منابع ما به مدینه منتسب است، اما گاه نیز با قرائت‌هایی که به مناطق دیگر مربوط است هم‌خوانی دارد. به عکس، تقسیم‌بندی متن در قالب آیات تفاوت چشمگیری با سنت‌های منطقه‌ای مختلف و مشهور دارد. و شگفت آنکه در سه نقطه، این مصحف ظاهراً قرائت‌هایی را حفظ کرده است که از قرائت مطابق با متن معیار که به قولی حجاج (متوفی ۹۵ هجری) فرماندار وقت عراق تثبیت کرده بود، قدیمی‌تر است. 📌به این دلایل و به دلایل دیگر، فراهم‌سازی دسترسی پژوهشگران به چنین مصحفی، خود خدمتی ارزشمند به مطالعۀ تاریخ قرآن است. 👈اما ویژگی این مصحف فقط قدمتش نیست، بلکه نکات فراوانی دارد که کنجکاوی ما را برمی‌انگیزد. ✍مصحف مشهد رضوی مثل تقریباً تمام نمونه‌هایی که از قرآن نخستین در اختیار داریم، متن را کمابیش به شکل رسمی و یکنواخت شده‌اش در نیمۀ دوم قرن اول هجری حفظ کرده است، و سوره‌ها نیز در آن به شکل متعارف ترتیب یافته‌اند. 📌با این حال، مطالعۀ دقیق کریمی‌نیا بی‌تردید نشان می‌دهد که در مقطعی پس از نگارش اولیۀ مصحف، ترتیب سوره‌ها به شکل اساسی و با بریدن و چسباندن تغییر یافته است. 💥در اصل سوره‌ها ترتیب کاملاً متفاوتی داشته‌اند، و این همان ترتیبی بوده است که بر اساس منابع، می‌دانیم نسخه‌ای از متن قرآن ــ که دیگر در اختیار نداریم ــ پیش از یکنواخت‌سازی چنین ترتیبی داشته است. 📌این نکته به معمای دیگری می‌انجامد: این نسخۀ مفقود با شهر کوفه در عراق (و عبدالله بن مسعود) مرتبط است، حال آنکه متنی که معیار نگارش مصحف مشهد رضوی بوده است منتسب به مدینه است. 📌اینکه چه شرایطی دست به دست هم داده تا این متن چندسرشت عجیب و تاحدی منحصربه‌فرد پدید آمده، پرسشی سخت جذاب است. پاسخ هر چه باشد، این مصحف مدرکی مهم است درباب تاریخ مکتوم ارتباط متن معیار قرآن با نسخه‌هایی که پیش از آن رواج داشت. ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜نمادها و های قدیم ایران 📌اختر کاویان ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─