📘#سفرنامه_ملگونُف
🌍ولایات آمل
🏛آثار قدیمه باقیه
🚪دروازه های آمل
🌍محلات آمل
🌍کوچه های آمل
🌍بلوکات آمل
🏔کوههای آمل
🌍دیه اسک
🌍دهات شرقی هراز
دیگر دهات آمل
🌍بلوک شمالی آمل
📄ص ۱۲۵ تا ۱۳۳
📌به در خواست برخی از مخاطبین علاقمند به تاریخ این نمایه ها تقدیم می شود.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📘#سفرنامه_ملگونُف
🌍بلوک کجور
🌍دهات آن
🌍رودها و دیه هات کنار دریا
🌍چلوس(=چالوس)
📄ص ۱۳۶ تا ۱۳۸
📌به در خواست برخی از مخاطبین علاقمند به تاریخ این نمایه ها تقدیم می شود.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📘#سفرنامه_ملگونُف
🌍بلوک کلارستاق و دهات آن
🌍دهات و نواحی زیر جزو این بلوک
🌍 دهات کنار دریا
📄ص ۱۳۹ تا ۱۴۰
📌به در خواست برخی از مخاطبین علاقمند به تاریخ این نمایه ها تقدیم می شود.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📘#سفرنامه_ملگونُف
🌍بلوک تنکابن
🌍دهات تنکابن
🌍دهات ساحلی از شرقی به غربی با رودها
🌍 دهات بلوک سخت سر
🌍دهات سخت سر
🌍منازل تنکابن به طهران
📄ص ۱۴۱ تا ۱۴۴
📌به در خواست برخی از مخاطبین علاقمند به تاریخ این نمایه ها تقدیم می شود.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#حاج_محمدمهدی
#میرزاباباتاجرقزوینی
🕌مسجد-مدرسة حاجی میرزا بابا/ علامه حائری ره/ چال
📌این مرکز دینی-آموزشی در زرگر محلة پیشین که در ناحیة مرکزی شهر بابل و در راستة ی بازار (حوالی چارسوق) واقع است.
📌بانی آن حاجي محمدمهدي معروف به میرزا بابا تاجر قزوینی است و تاریع احداث آن ۱۲۴۶ هجری قمری می باشد.
📌#میرزابابا برای ساخت و فعالیت مسجد- مدرسة خود، موقوفات بسیاری از خود به یادگار گذاشت و تولیت آن را به امام راتب مسجد و درصورت نداشتن امام جماعت به امام جماعت راتب کاظم بیک تفویض کرد.
📌در داخل آن حیاطی است که ۱۲ باب حجره دارد و محراب مسجد در ضلع جنوبی حیاط است.
📌ادارة مسجد- مدرسة چال و محل تدریس و اقامة جماعت از اوایل تاسیس تا انقلاب اسلامی در دست خاندان علامه حائری ره بود.
📌در تاریخ ۱۳۲۳ هجری قمری ملامحمدجان علامه آن را تعمیر کرد.
📜بر کتیبه در ورودی آن نقش بسته است:
«صانعه مشهدی استاد حاجی آقا
گشت مسجد همت علامه چون خلدبرین هذه جنات عدن فادخلوها خالدین فی سنة ۱۳۲۳ قائله و کاتبه شیخ محمدرضا، متولی المسجد الشریف آقا علی»(ستوده، ۱۳۶۶ش:۴/۲۰۸-۲۰۹)
📜بر كتيبه مسجد تاريخ ۱۳۲۳ قمري و نام كاتب شيخ محمدرضا و متولي آن آقا علي حك شده است.
📌این مکان موقوفی دارای ۲۹ رقبه می باشد.
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2458
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🕌مدرسه علمیه و مسجد قهار قلی خان(قهاریه):
اين مسجد و مدرسه علمیه در چهارراه شهدا، خیابان یوسف پوری بابل است.
📌باني اين ساختمان قهارقلیخان قاجار نواده ی برادر آقامحمدخان قاجار و حاکم بارفروش در سال ۱۳۰۵ ه.ق بنا کرد.
📌متولی موقوفه قهاریه:
حاکم بارفروش عهد قاجاریه متولی این موقوفه را امام جماعت راتب مسجد جامع قرار داده است.
🕌مدرسه و مسجد قهاریه در گذر زمان:
وقف نامه آن دو سال پیش از وفات واقف، در ۱۳۰۵ ه.ق نگارش شد و در زمانهای مختلف رونویسی گردید و به تایید علمای بارفروش درآمد. متن آن بعدها به سفارش ملامحمدحسن بارفروشی نامبردار به شیخ کبیر در آخر کتابش به نام شرح فرائدالاصول به چاپ رسیده است و در ۱۳۰۹ش کاربری آن تغییرکرد و دبستان شرافت در آن دایر شد.
📌احمد صابر از سال ۱۳۰۹ تا سال ۱۳۱۴ شمسی مديریت مدرسه را در دست داشت.
👈در ۱۳۱۲شمسی به دليل عريض شدن خيابان بازار بخشي از ضلع غربي حجره ها و حياط مدرسه از بين رفت. در پي آن حجره هاي قديمي را تخريب و در محل آن، ساختماني ديگر بنا گردید و به افتخار احمدخان بدر نصيرالدوله، وزير فرهنگ، به دبستان بَدِر تغيير نام داد تا به امروز باقي است.
👈مسجدش هم با حياطی كوچك پشت دیوار مدرسه قرار داشت.در ۱۳۷۷شمسی بنای قدیمی مسجد قهاریه تخريب شد.این مسجد بعدها دوباره ساخته شد.
📌رقبات مدرسه:
حاکم بارفروش عهد قاجاریه رقبات بسیاری برای موقوفه به یادگار گذاشت که رقبات آن در شهرهای بابل، بابلسر و قائمشهر میباشد.
📜این مکان موقوفی دارای ۲۴۰ رقبه فقط در شهرستان بابل میباشد.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜آشنایی با شیوه یِ زندگی ِ مردمانِ هـــــزارجـــــــریب (تبــــــرستــــــانِ) مازنــــــــــــــــدران
📌 ( در پایان سال کهنه،سال نو و فصل بهار)
🔷هِزارجریب که زِندِگُونی کامّی( دَیمه دَویمه)،هزارجریب که بیین(بیایید) :
🔶اَمِه گَت تِر ها،قدیمی ها ، هنوز چُوقا پَشِلوار ، چرخ چرخی شِلوار، چادرشُو ، لمه کالا ، کَلُوش پوشِنِنه.همه هِدی ره سِلام کاندِنه ، غریب و خادی ره خاشِ سِئرِه مِرِد کانِنه( تعارف و دعوت). بعضی وَختا هِدی ره وَنگدِنِنه صدا زَنِنه خَوِردار کاندِنه.وَختی غِذا دِرست هِکاردِنه اوِل هِمسایه ره دِنِنه.قدیم گادِر نُوسَر ، حَمبوم دِله هِدی ره دینه حال و احوال پرسینه. ویشتِر ِ مَردِم،هِدیِ وَچه های نُوم ره دُونِنه دُوندِنه ،حَتّی وَختی اِتّا چِلیک وَچه هم دِنیا بِئِه خَوِردار بونِنه.مارایِ( مادرهای) سِموار سِمبارِ اُ همِشِگ جوش خارنه. چینی قاری دِله چای دَم هَسته. هر جا دی (دود) بَدینی یا دَرنه تندیر نون دِرِست کاندِنه یا هَلی و کاندس و سِ تِرشی و خاروِندی دِئشُو پَجِنِنه. یِدَّقه،یِتّا دقیقه دَم نَزِنِنه. همه مشغول کار هِکاردِن هَستِنه.
🔶وَختی مُسافِرِت یا مِهمونی که شهر(پایین ،مازدِرُون،مازِندِرُون) شونِنه شوئِنه،سوغاتی خاشِ همراه جِه ، مِرغانه، تندیر نون، دو،ماست،پَندیر ،گوسفِن و گُو کَرِه ،کشکِدو وَرنه.از اون وَر هرچی احتیاج دارِنه مثلِ قند و چن تا چَتوار (چَدبار) چایی،خارما و مَمیج،عید خرجی،عاروسی خرجی خریندِنه برگِردِنِنه.
🔶کاهنه کانه سالِ دِله ،نزدیکای عَید،
کدبانوهای هزارجریبی خاشِ (شِه) سِئرِه ره خانه تِکُونی و گردگیری کانِنه،خانه و کِئله را اِندونِنه ، پَلوِر تَن دی و بَندالُوم کالی را پاک کاندِنه ، لا و لِواس ِ نو خریدندِنه خرینِنه.
🔶آخِرین چهار شنبه ِ سال ،آش چهارشمبه سوری،آش چهل گیاه یا چهل قلم یا هفت تِرشی ، گزنه آش و آغوز خارِش با پِلا پَجِنِنه پَچِئِنه بین هِمسایه و آشنا و فامیل پخش کانِنه خاشِ اموات وِسِّه خیرات کاندِنه.
🔶خسیل ، هَلی یا سَتی تی تی ِ چِلّه ره خانه یا سِئرِه دِله دار کانِنه.
🔶سَرساب هَستِنه که شیشه مخصوصاً لَمپا شیشه و فِنِر شیشه نِشکِنِن تا نوسال وِشُون وِسِّه مشکلات و گرفتاری پیش نِئِه! (اینتا اِتّا از باورهای هزارجریبی هَسّه).
🔶اِتّا نفر از وَچه ها که وِنِه پاقَدِم سَبُک هَسته وِه ره با استخاره شِگین یا مادرمه یا مارمه انتخاب کاندِنه تا اولین نفری بو(باشد) که عَید نوسال سِئرِه دِله قدم یِلنه ،اینجوری خِئر و برکت ،نوسال دِله ،زمین و آسِمُون جِه وارنه.
🔶کدبانوهای هزارجریبی،خاشکه نون ( رِز نون ،کاچِّله نون: نون شیرمال)،کِک ( کِیک)،سِمنی،انواع حِلوا و شیرینی محلّی دِرِست کاندِنه مِرغانه پَته ره رنگ کانِنه، عَید وِسِّه سِفره تهیه گِرِنه.
🔶مردای هزارجریبی سِوا،زَنای هزارجریبی سِوا، دسته دسته هِدی ِ سِئرِه عید گِردِش شونِنه شوئِنه.(اگه پارسال قهر وینه اَمسال نِخواستی مجبورِنه آشنی هِکانِن کَش دَیرِن خاش هادِن.بِستا:هیس! البِته اونایی که محرِم هَستِنه).
🔶این میُون گَت پییِر و گَت مارها حسابی خرج کَفِنِنه بایِد عَیدی پول هادِئِن .
🔶هزارجریبی ها کانه سال و نوسال ِ گادِر، اَلزی،وَنوشه،چِپچِپا ره یاد نَکاندِنه نَکانِنه.قبلاً خاشِ وِسِّه الزی جار و ونوشه جار رَج هِکارده دارِنه! یک بار هم که بَویئِه الزی آش دِرِست کانِنه یا الزی ره با ماست آش خارِنه.پولدار هم بوئِن بازم وِشُون وِسِّه یک لِذت دیگه ای دارنه دانّه وَنوشه جار بُورِن وَنوشه بَچینِن خاشک هِکانِن حراجی با چرچی جِه بَروشِن.ویشته،این پول ره،پول دُوندِنه !!! سعی کاندِنه وِنِه جِه اِتّا چیز با ارزش بَخرینِن.
🔶هِوا که شِلاب دَیره رعد و برق بَزنه بعدِش قارچ یا گوشک ِ مِرقی و دُنبلان چیندِنه . کم کم وِشُونِ دل ،سوزی پِلا وِسِّه تنگ بونه صَحرا شونِنه زولِنگ و اِنارجه چیندِنه چینِنه.
🔶بِهار گادِر ،مردای هزارجریب اِتّا روز هم بیکار نینه زمین کِل و وَرز کانِنه زراعِت کارِنه،باغ جِه رِسِننه.
🔶مالدار های هزارجریبی،خاشِ وَره های بِهار کا جِه رِسِئنِنه.
🔶زن و شی دِئتایی،لَته و لِتکا ره سوزی و لوویا و گارجه و خیار،لَف سازه، سِ زمینی کارِنه.
🔶لَس لَس چُپُون ها و مال دارها،خاشِ مال و دام ره یِلاق(ییلاق جاهای سردسیر)بَرِنه وَرنه.خاشِ گوسفِن هایِ بِهار می ره (به جزء گوسفِنی که وَره اِشکِم دارنه) چَرخه جِه تاشِنِنه.
🔶گالش و مُختاباد و تکو فرصت ره از دست نَدِنِنه،پارسال ِ زِمِسّون،دار واش و چَلِم ره با کَه دِرهَم قاطی کاردِنه تا مال بِخاره زمِستُون سَر بَوّو،همین وِسِّه الان گُو،جُوندِکا جُونِکا ره بِنه سَر جِه ویشته، خِراوه دِله،چِرا وَرِنه.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜آشنایی با شیوه یِ زندگی ِ مردمانِ هـــــزارجـــــــریب (تبــــــرستــــــانِ) مازنــــــــــــــــدران ( در اُوج گرمای تابستان و پاییز)
🔶هزارجریبی ها (تبرستانی ها) اَیّ تاوِستُون تاوِسُّونِ ماقِع ، گالِ گرمی هم کار کانِنه ، گندِم و جو و شالی ره دِرو کاندِنه ، کَردَسته و کَمِل دَسته ها ره یا کُموا زَندِنه یا اَسب جِه خرمِن سَر ، خرمنکوبی کاندِنه. یا بُن بار ،بامبار، بِنه کوپا،کوپا تِلار دِرِست کانِنه بعداً کَر ره زَندِنه (خرمنکوبی کاندِنه).
🔶ریکا وَچه ها فرصت ره از دست نَدِنِنه روبار شونِنه سَنُو ( آب تنی ، شنا) کَفِنِه .
🔶این وَسِط کدبانوهای هزارجریبی ِ حِواس دَره که خاشِ گارجه رُب و هَلی تِرشی و سِ تِرشی ره بَپِجِن .
🔶هزارجریب دِله زنای کوله واره سنگین تِره . دِئه ساعِت شُو دَره تِلاوَنگِ گادِر بیدار بونِنه خمیر و تندیر نون دِرِست کاندِنه گندم جار و شالیجار ِ کارگرا وِسِّه غِذا(غَینار) دِرست کاندِنه .
🔶اگه وَخت دارِن خاش اِشکو و کُلِک پَر ره هم چیندِنه ،تَمِشک جار شونِنه مربّا و تمشک شربت، دِرِست کاندِنه
🔶البته بعضی کارها،به قولِ کدبانوهای هزارجریب ، وِشُونِ کال اَنگوسِ کاره ! مثلِ کِرک چینکا جِه بَرسیئِن کارچ کِرک ره مِرغانه سَر هِنُشُنیئِن چینکا چیندِکا بَکشیئِن .
یا مثلِ ماست راجی هِدائِن ، ماست ره تِلِم بَزُئِن دو ، کشک ، سِزمه ، کشک دو ،چِکیدو دِرست هِکاردن .
🔷پَییز که بونه هِزارجریبِ مرَدِم ، تقریباً خاشِ ویشتِرِ کار جِه بَرِسینه. بازم تِقَلّا و عجله کانِنه تا کاندِس چینی و خاروِندی چینی هم هِکانِن کاندِس تِرشی و خارمِندی دِئشُو بَپِجِن. یا بَروشِن یا زِمِستون دِله مِواجینگ و خمیر طِلا و جَریز حِلوا و اَمبِستی دِرِست هِکانِن هاکِنِن .
🔶بعد شونِنه وَلِک و تِلکا و بِه و آغوز بَچیئِن ِ سَر وَقت. مربای بِه دِرِست کاندِنه تَه خانه (انباری سرداب) یِلنِه یا مهمون و میزبُون وِسِّه جا دِنِنه دِئِنه.
🔶لَس لَس هِوا سرد بونه ، بعضی وَختا پَییز دِله هم اِمکان دارنه دانّه گَتِ وَرف بِواره . همین وِسِّه ، بَرزِگر ها و دِهقُون های حِواس و یاد دَره که زودتِر زمین ره با تِرَکتُور ، اِزال و جِفت ،کِل و وَرز هِکانِن زراعت بِکارِن .
🔶مالدار ها و چُپُون ها اَگه پَییزکا وَره دارِن کِرِس دِرِست کاندِنه حِسابی چَفت و کالُم ره گرم دارِنه تا مال و دام یخ نشو . خاراک و کَه و علِف خاشک هِکارده از قبل کالُوم بُومِ دِله آماده هِکاردِنه .
🔶خاهِش و تِقاضا دارمه:هرچی از خاشِ مَله ، از قشنگی ها و رسم و رسومی که رِواج دارنه بَنِویسین اِمان ره آشنا هاکِنین تا اَمِه فرهنگ و هویّت و اصالت یاد و فِراموش نَوّوئِه نَبوئِه.
شِمِه عیید نوسال مِوارِک.
✍پژوهش ابوالفضل وکیلی
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─