افطاری معنوی
#پادکست 📻 #قسمت_سوم #فایل_صوتی 🎧 ⁉️⁉️⁉️ 1⃣- چه باید کرد تا به ولایت الله رسید؟ 2⃣- امر خدا به
#خلاصه_پادکست_سوم 🎧
🔶 تصویر سازی 🖼 جامعه ایمانی به عنوان یک واحد متصل و شبکه بهم پیوسته 🤝 یک جبهه بود که این جبهه یک محوری داشت ، به نام ولی و یک مرزهای محکمی هم با جبهه های مقابل و جبهه هایی که روابط ولایی خودشون رو دارند یعنی کفار ، یا منافقینی که رابطه ولایی ندارند، نفوذی های این جامعه اند و شل کننده های این جامعه اند.
🔹 یا ایها الذین امَنوا امِنوا، ای اهل ایمان ورزیدن، ایمان بیارید، یعنی خودتون رو در این مومن بودنتون قوی تر بکنید.
• کسانی که مومن بودند انقلابی بودند سپس کافر شدند، بعد دوباره برگشتند به مسیر ، دوباره مومن شدند، دوباره کافر شدند. اصلا خدا بنای بخشیدن و هدایت اینها رو نداره! ویژگی کلیدی 🗝 زندگی اینها چیه؟ انتظار داریم خدا بگه نماز نمیخوندند، روزه نمی گرفتند و ... ولی خدا میگه کفار رو به جای مومنین ولی گرفتند. چرا؟ چون پیش اونها دنبال عزتند. اما نمی دونند ❗️که تمام عزت در نزد خداست.
🔶 تجلی رابطه الهی و توحید الهی رو زمین 🌏 میشه ولایت. اون اتّمش میشه خود ولی. دامنه این قله🏔 میشه همین روابط ولایی مومنین.
• و لن یجعل الکافرین علی المومنین سبیلا خدا هیچ راه تسلطی برای کفار بر مومنین قرار نداده. نباید راه رو باز کنید که کفار بیان مسلط بر جامعه مسلمین بشن. اگر کسانی می بینید که دارن در جامعه اسلامی چنین راهی رو باز می کنند اینا از مومنین نیستند، یعنی اینا مایه بدبختی جامعه اند. باید این رو فهمید.
🔹 اگر راه 🛣 اونهایی رو باز بکنید که دنبال تسلط کفار بر این جامعه اند، دنبال رابطه با کفارند، دنبال رابطه ولایی با کفارند، خدا چی کار می کنه تو نقطه مقابل؟ خدا اتفاقا یه کاری می کنه سلطنت 👑و چیرگی اونها اتفاقا اتفاق بیفته، اونوقت بیچاره بشید.
📱ارتباط با ما در پیامرسان های ایتا، بله و تلگرام برای شرکت در پویش👇🏻:
@eftari_manavi
#افطاری_معنوی
#پویش_مردمی
🆔 @eftari_maanavi
افطاری معنوی
#تدبر_بیست_و_یکم
🟡 وقتی دو تا جمعیت در نبرد ⚔ بهم رسیدند. در نبردی که گلاویزی شما و جامعه ات با دشمن است. حالا در جنگ نرم یا در جنگ سخت، عده ای آن روز برگشتند.
خطشان را انگار از جامعه اسلامی جدا کردند، رفتند چسبیدند به دنیا و منجر به شکست برای کل جامعه اسلامی شدند. آنها چرا این جوری شدند؟ شیطان به خاطر بعضی از کارهایی که قبلا کردند، اینجا باعث لغزیدنشان شد و لغزیدنشان این همه آسیب رساند و با این حال اگر به مسیر🛣 ایمانی برگردند خدا از اینها می گذرد و اثر بد این ها را بر می دارد.حالا ای مومنین مثل آن کفار نباشید.
🟠 در جامعه اسلامی هم کافرانی داریم از جنس منافق. مثل کفار نباشید که وقتی برادرانشان شروع می کردند به حرکت در زمین، یا رفتن به جنگ ⚔🛡، می گفتند اگر پیش ما بودند نمی میردند. نباید می رفتند، نباید سینه سپر می کردند، نباید هزینه های مجاهدت را به خودشان تحمیل می کردند. این را هم دقت کنید، گاهی حرکت کردن به این معنا نیست که بروید بلیط قطار 🚈 بگیرید بروید خوزستان با لشگر عراق بجنگید. گاهی حرکت کردن یعنی همین که دو قدم از خانه تان می روید مسجد 🕌محل یک کار فرهنگی انجام می دهید. یا در خانه تان در صفحه اینستاگرام📱 پستی را می گذارید، کامنتی را در جواب حرف غلطی که دارد ذهن ها را سست می کند، می گذارید. یک کار هنری می کنید در جواب یک چیزی که دارد دل ها را منحرف می کند. یک کار هنری مثبتی می کنید که چهار تا نوجوان به یک خطی به آینده کشورشان، به آینده این مسیر الهی امیدوار می کند، یک نکته مهمی را روشن می کند. همین ها، همین حرکت کردن ها مسیر مجاهدت است. سریع ذهنمان نرود در مثال های تاریخی کارتونی و گمان کنیم ما نمی توانیم مخاطب باشیم.
🔴 یک عده ای هستند با خودشان فکر می کنند که اگر اینها نمی رفتند نمی مردند، این همه هزینه نمی دادند. حالیشان نیست که خداوند می خواهد همین را حسرت در دلهایشان قرار دهد. و نمی فهمند که خداست که زنده می کند و میمیراند.
خلاصه اینکه در تصویر جنگ احد قرآن کریم 📖 تصویری را دارد برای جامعه روشن می کند که یک عده منافقینی این وسط هستند که نه می جنگند، نه هزینه ای در این راه می دهند❌ بلکه بقیه را هم می خواهند منصرف کنند، با صورت سازی که ما که باخته ایم. هی در جامعه پمپاژ ناامیدی کردن.
🟣 همینها منجر به شکست جامعه اسلامی هم می شوند. همینهایی که خودشان پمپاژ ناامیدی می کنند، همین هایی که مسبب مشکلاتند، همین هایی که در گذشته رعایت نمی کردند و بعدا هم منجر به دردسر برای کل جامعه اسلامی میشوند. اولا که خب باید این را بدانیم که در مسیر الهی این ضربه ها هست. همیشه قرار نیست در اوج باشی گاهی هم شکست می خوری. ثانیا مسببین آن ضربه ها همانهایی هستند که معمولا طلبکار همه هم هستند. خودشان هم منجر به ضربه هستند، خودشان هم پمپاژ ناامیدی می کنند. یکی از کارهای اصلی این است که این را باید افشا کرد در جامعه. ریشه های این را باید در جامعه خشکاند. ریشه های آن رفتارهای گذشته که منجر به لغزیدن های آینده می شود را باید اصلاح کرد.
📱ارتباط با ما در پیامرسان های ایتا، بله و تلگرام برای شرکت در پویش👇🏻:
@eftari_manavi
#افطاری_معنوی
#پویش_مردمی
🆔 @eftari_maanavi
افطاری معنوی
#تدبر_بیست_و_دوم
💢 " أَوَلَمَّا أَصَابَتْكُمْ مُصِيبَةٌ " آن هنگامیکه به شما مصیبت می رسد با خودتان می گویید این از کجاست؟ " قُلْ هُوَ مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِكُمْ " اگر یک مصیبتی گاهی هم دو برابر، گاهی هم چند برابر به جامعه میرسد از خودتان بپرسید از کجا می آید. این تحلیل مهمی است. شبیه این تعبیر را هم در سوره نسا داریم آیه ۷۲ " ما أَصابَكَ مِن حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ " هیچ نیکی به تو نمی رسد جز از جانب خدا. " وَما أَصابَكَ مِن سَيِّئَةٍ فَمِن نَفسِكَ " نه اینکه بدی را خداوند اراده نمی کند 🚫 که در عالم به ما برسد. ولی بدانید ریشه آنجایی که داریم ضربه هم می خوریم خودمان هستیم.
این را قرآن 📖 میخواهد به ما یاد بدهد.
🔹 بعد بریم ریشه ها را در جامعه خودمان درست بکنیم تا نتوانند به ما ضربه بزنند، تا نتوانند با جامعه ما بازی بکنند، تا نتوانند در واقع آسیب های بیرونی را برای جامعه بیاورند، چه جوری؟ با محکم کردن آن جامعه از درون. با محکم کردن آن جامعه از درون.
خب اصل بحث ما اصلا همین بود، حفظ این 🤝 رابطه های ولایی محکم.
اگر یادتان باشد اصلا اولین بحثمان از سوره مبارکه توبه شروع کردیم که " وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَ" مومنین و مومنات ولی همدیگرند. مثل یک صف به هم پیوسته اند. " إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذينَ يُقاتِلونَ في سَبيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُم بُنيانٌ مَرصوصٌ " خداوند آنهایی را دوست می دارد، آن مومنینی که در راه خدا می جنگند🛡⚔، مثل یک صف. صف واحدی که مثل یک سد که انگار روی آن یک دور هم سرب زدند، یک دور هم قلع مالیدند که دیگر هیچ نفوذی داخلش نتوان کرد⛔️. این قدر محکم، به هم پیوسته و نفوذ ناپذیر. این صف با چه چیزی حاصل می شود؟ امر به معروف.
💢باید در جامعه نیکی را معروف و مشهور کرد. امر به معروف و نهی از منکر یک تذکر دادن و رد شدن نیست، یک گفتمان کردن خوبی هاست جوری که خوبی ها را همه بشناسند. بدی ها باید منکر شود یعنی انکار بشود. در جامعه بگویند معلومه که نباید این کار را انجام بدیم. با این، رابطه ها محکم می شود. دیگر چه؟ با اقامه صلاة . با ایتاء زکات. با دستگیری از محرومین. با واجبات مالی را دادن است. با خمس و زکات دادنست. به فکر سائلین و محرومین در جامعه بودن. با اطاعت واقعی از الله و رسول و ولی خداست که جامعه این شکلی محکم می شود. که یک زنجیره ⛓ متصل، پیوسته به همدیگر می شود که هر منافقی هم نمی تواند در آن یک رخنه ای کند.
📱ارتباط با ما در پیامرسان های ایتا، بله و تلگرام برای شرکت در پویش👇🏻:
@eftari_manavi
#افطاری_معنوی
#پویش_مردمی
🆔 @eftari_maanavi
افطاری معنوی
#تدبر_بیست_و_سوم
💠 در تصویرسازی قرآن کریم 📖 از جامعه ایمانی و بهم پیوسته و محکم، بر چیزهایی تأکید می شود که این رابطه را ایجاد می کند. در این آیه بلافاصله بعد از اینکه می گوید اینها ولی هم هستند و رابطه های ولایی و شبکه اجتماعی وسیعی دارند، چند وصف گفته می شود. اول یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر. حداقل معروف یعنی خوبی های معروف و مشهور، شناخته شده برای جامعه و منکر زشتی هایی که جامعه هر گونه خوب بودن آن ها را انکار می کند. فقهای عظام، معروف را به شناخت رسیده برای عقل و فطرت و دین می دانند یعنی همان خوبی هایی که در شریعت گفته شده. و منکر در واقع همان چیزهایی است که فطرت و عقل و دین انکار می کنند.
🔶 در این آیه امر به معروف و نهی از منکر جزء ویژگی های اساسی ای تصویر 🖼 شده که بلافاصله بعد از آن رابطه ولایی می آید. یعنی تقویت کننده این رابطه است و این جزء کارهای اساسی مؤمنین تعریف شده است. ببینید تو روایت داریم که خداوند مؤمن ضعیف را دوست ندارد، بعد می پرسند مؤمن ضعیف کیست؟ می فرماید مؤمنی که امر به معروف و نهی از منکر نمی کند. چرا ؟ چون اساسا راه انتشار خوبی ها و راه جلوگیری از اشاعه بدی ها، راه قائم شدن و ارزش شدن و به عنوان یک رویه اجتماعی درآمدن خوبی ها و جلوگیری از بدی ها در همین مسئله است. در مقام عمل اولاً کار زبانی و لسانی و به اصطلاح گفتمانی و تبیینی به ذهن می رسد، ثانیاً مقدمه سازی های عملی یک فعل کاملا اجتماعی است که با پیگیری توسط مؤمنین در جامعه، سبب می شود که جامعه طیبه و در نتیجه حیات طیبه اجتماعی ایجاد می شود. و بدون این باید در انتظار جامعه ای با اشکالات متعدد در عرصه های گوناگون اجتماعی بود.
💠 این هم مهمه، کلمه معروف کاربردش در قرآن خیلی وسیع است، سریع ذهنمان محدود به یکسری چیزهای حداقلی نشود. نهی از منکر حجاب بسیار مهم است و حجاب جزء فرائض قرآن است ولی تنها معروف عالم و نهی از بی حجابی تنها منکر عالم نیست. هر چند اینکه این مورد حساسیت جامعه ایمانیست بی وجه نیست. می خواهم عرض کنم که ما معروف ها و منکرهای متعدد دیگری هم داریم، که اینها را هم باید در یک جامعه، خصوصا جامعه ی دینی دنبال کرد. یک دایره ⭕️ وسیعی از معروف ها و منکرها داریم و وجهه همت جامعه ایمانی هم امر به معروف و نهی از منکر با همه ابعادش هست
🔶 یعنی دنبال یک قیام اجتماعی و جامعه ای مبتنی بر یک حیات طیبه ای هست به کمک شریعت اسلام و احکام الهی جاری شدنش بر جامعه و البته به دنبال تبعیض در آن احکام هم نیست. یعنی یک جامعه ای نیست که فقط به حجاب بچسبد و مفاسد اقتصادی و سیاسی را رها کند یا برعکس چون همه اینها یک زنجیره به هم پیوسته است و زندگی اصولاً یک زنجیره بهم پیوسته است.
تقدم امر به معروف و نهی از منکر شاید اشعار و اشاره ای به این داشته باشد که این نقش خیلی مهمی در این رابطه بعضهم اولیاء بعض دارد و آن پیوند اجتماعی به شکل قوی و جدی شکل گرفته است و انگار هر مقدار این ضعیف شود، این رابطه ها ضعیف تر خواهد شد. مرزها عملاً از درون می پاشد، نیازی به آن عامل بیرونی هم نیست.
📱ارتباط با ما در پیامرسان های ایتا، بله و تلگرام برای شرکت در پویش👇🏻:
@eftari_manavi
#افطاری_معنوی
#پویش_مردمی
🆔 @eftari_maanavi
افطاری معنوی
#تدبر_بیست_و_چهارم
🔰 در تصویرسازی قرآن کریم 📖 از جامعه ایمانی و بهم پیوسته و محکم، بر چیزهایی تأکید می شود که این رابطه را ایجاد می کند. در این آیه بلافاصله بعد از اینکه می گوید اینها ولی هم هستند و رابطه های ولایی و شبکه اجتماعی وسیعی دارند، چند وصف گفته می شود.
اول یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر. درکنار این دو که بسیار جدی در قرآن تکرار و تأکید می شود، می فرماید:
اقامه صلاه
یعنی مسئله نماز که ممکنه ما فکر کنیم یک واجب ۵ وقتی ⏰ است و کنار کارهای دیگر خوانده می شود، از منظر حیات طیبه ای که برای انسان تنظیم میشود، این ۵ وقت و این فریضه، یک چیز خاصی است.
حالا ما از همه ادبیات دین ، از تأکید مکرر قرآن کریم به مسئله نماز، از خود تأکیدهای عجیب غریب روایات می فهمیم که پدیده نماز در ساخت یک جامعه متفاوت عنصری اساسی است.
💢 ممکن است عقل ناقص بشری بگوید خب نماز هم یک کار کنار هزار کار مهم دیگر هست، ولی جنس تأکید خود قرآن 📖 و تأکید در روایات اهل بیت نشان می دهد، نماز جامعه را متفاوت می کند.
چه از جهت آثار باطنی
👈🏻 که راه رفته هایی مثل آیت الله بهجت می فرمایند: شما نمازتان را اول وقت بخوانید درست میشوید.
اتفاقاً در همان جا یک آدم دانایی هست، این سوال را می پرسد: یعنی نماز با توجه؟ ایشان می فرمایند: نه همین که اول وقت بخونید. ❗️
از این آثار باطنی که راه رفته ها می گویند تا چیزی که خود خداوندی که این عالم را آفریده،تأکید می کند.
🔰 اصلا فرض کنیم نماز اندازه یک نقطه است، این نقطه را خدا به گونه ای کارگذاری کرده است که گویی بودن و نبودنش خیلی از معادلات را تغییر می دهد.
کما اینکه به تعبیر خود قرآن پدیده نماز در زندگی آدم ها، نهی از فحشا و منکر می کند.🚫 فحشا یعنی گناهان تابلو.
منکر هم یعنی گناهی که خود آدم هم انکار می کند، میگوید چه کار بدی! نه گناهی که خود آدم هم در نگاه اولیه می گوید گناه نیست یا مثلا شبهه داشته باشد. یعنی نماز جامعه را از این فحشا و منکر دور می کند و اتفاقا این امر که ما تصویر فردی داریم، مخصوصا در مقام اقامه صلاه که میرود می شود یک فریضه اجتماعی در جامعه. و یک بنا 🏠 و یک بافت اجتماعی دیگر را می سازد. و باز برای اینکه رابطه های ولایی در جامعه ایمانی درست شکل بگیرد این نماز عنصر تعیین کننده ایست.
📱ارتباط با ما در پیامرسان های ایتا، بله و تلگرام برای شرکت در پویش👇🏻:
@eftari_manavi
#افطاری_معنوی
#پویش_مردمی
🆔 @eftari_maanavi
افطاری معنوی
#تدبر_بیست_و_پنجم
💠 در تصویرسازی قرآن کریم از جامعه ایمانی و بهم پیوسته و محکم، بر چیزهایی تأکید می شود که این رابطه را ایجاد می کند. در این آیه بلافاصله بعد از اینکه می گوید اینها ولی هم هستند و رابطه های ولایی و شبکه اجتماعی وسیعی دارند، چند وصف گفته می شود. اول امر به معروف و نهی از منکر بود، دوم اقامه صلاة 🛐 و می بینید کنار این بلافاصله مسئله زکات می آید. زکات قرآن زکات فقه نیست.
زکات قرآن به تعبیر بعضی از مفسرین مثل حضرت آقا و فکر می کنم مرحوم علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه اعم واجبات مالی است.
یعنی خمس هست، صدقه های واجب هست، انفال و امثال اینها. البته منظور آنهایی که تحت اختیاز حاکمیت است منظور نیست.
انواع اقسام واجبات مالی، حالا هر چیز که واجبات مالی هست را در بر می گیرد.
🔶 به بیان بعضی مفسرین عام رابطه با مخلوق را شامل می شود. روابط اجتماعی با مخلوق. روابطی که تزکیه می کند. دو معنا برای تزکیه گفته شده است. یکی تطهیر و پاک کردن، یکی رشد دادن و نما دادن. می توان جمع دو معنا را در هرس کردن ✂️ نوک موها یا نوک شاخه ها مثال زد. اول هرس می کنند، انگار کوتاه می شود، ولی این زمینه رشد بزرگتر را ایجاد می کند. مو را که کوتاه می کنند هم باعث آرایش مو میشود، هم زیبا می کند، یعنی منظمش می کند، مطهرش می کند، هم رشدش میدهد. زکات هم همین است.
💠 این همان روابط با مخلوقی است که اتفاقاً هم باعث پاکی انسان میشود، و جامعه مؤمنین. هم باعث رشد این جامعه میشود.
انواع و اقسام این روابط. حالا چه به تفسیر در حد واجبات مالی بگیریم چه کمی وسیع تر در روابط جامعه ایمانی ببینیم. اینها چهار عنصری است که در آیات متعددی دیده می شود. در این جا هم به وضوح داریم می بینیم، که در شکل گیری آن جامعه متفاوت بهم پیوسته محکم ایمانی بسیار تعیین کننده است.
📱ارتباط با ما در پیامرسان های ایتا، بله و تلگرام برای شرکت در پویش👇🏻:
@eftari_manavi
#افطاری_معنوی
#پویش_مردمی
🆔 @eftari_maanavi