8.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 در اسلام پول کار نمیکند، درحالیکه در نظام اقتصادی حال حاضر پول است که کار میکند! یعنی چه؟ این یعنی انسان و ارزشهایش پایینتر از پول و برده پول است!
🔷 روزانه 7 هزار میلیارد تومان پول در حال خلق شدن است که 70 درصد آن در جیب یک درصد از سپردهها میرود.!
مسئله اصلی و عامل این مشکلات کجاست؟
کدام قاعده است که پول را حاکم و انسان را برده کرده است؟
#دکتر_رسول_بخشی
#خودفریبی_بزرگ
📚انجمن علمی اقتصاد اسلامی دانشگاه قم
@eghtesad_eslaami
10.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴خیانت به جهان اسلام توسط حکومت پهلوی:
1️⃣ در جنگ جهانی اول:
🔶تامین نفت کشتیهای جنگی انگلیسی از پالایشگاه آبادان
🔸در جنگ جهانی اول، رژیم صهیونیستی پایهگذاری میشود و سعودیها عربستان سعودی را تشکیل میدهند و امپراتوری اسلامی عثمانی -با وجود همهی انتقادات- دچار فروپاشی میشود.
2️⃣ در جنگ مسلمانها و اسرائیل:
🔶کشورهای مسلمان، رژیم صهیونیستی را تحریم نفتی میکنند اما رژیم پهلوی این تحریم را میشکند.
▫️سلسله مباحث بررسی کارآمدی اقتصادی انقلاب اسلامی
📚انجمن علمی اقتصاد اسلامی دانشگاه قم
@eghtesad_eslaami
💠 آیت الله مجتهدی تهرانی:
عبد، هر گره کوری داشته باشد، در ماه مبارک رمضان با ربّ خود در میان بگذارد ، خداوند آن را باز می کند.
پس ، از ماه رمضان غفلت نکنید!
🌙 رمضان، ماه ضیافت الهی بر همگان تبریک و تهنیت باد
#ماه_رمضان
#بهار_قرآن
انجمن علمی اقتصاد اسلامی دانشگاه قم📚
🌐 @eghtesad_eslaami
15.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 در نروژ میوه فروشی نداریم
روایت یک روحانی از اوضاع اقتصادی نروژ
💠 بحمدالله اخیرا تبیین اوضاع نابسامان فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ... غرب خیلی بیشتر شده و حتی چشم انقلابی هایی که تصورات غلطی داشتند را هم باز کرده
بله! اقتصاد ما به همین اندازه مظلوم است
باید ایمان بیاوریم به این جمله که «وضع اقتصادی توده مردم ما از توده مردم غرب بهتر است»
#انقلاب_اقتصادی_انقلاب_اسلامی
#کارآمدی_اقتصادی_انقلاب_اسلامی
📚انجمن علمی اقتصاد اسلامی دانشگاه قم
@eghtesad_eslaami
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
✍ فریب بزرگ:
انگارۀ #علم_اقتصاد_محض و انکار #اقتصاد_اسلامی
🔸 پیدایش و تطور اقتصاد اسلامی از ابتدا درگیر با انگارۀ «علم» بودن اقتصاد بوده است. به محض مطرحشدن ایدۀ اقتصاد اسلامی، اولین انتقادی که به آن شده این بوده است که مگر «علم» هم اسلامی و غیراسلامی دارد؟ و مخالفان برای اثبات بیمعنابودن اقتصاد اسلامی، پا را فراتر میگذارند و با طرح مغالطۀ «مگر علم فیزیک اسلامی و غیر اسلامی داریم که شما حرف از اقتصاد اسلامی میزنید؟» اساساً منکر وجود چیزی به نام اقتصاد اسلامی میشوند.
🔸برخی از منتقدان اقتصاد اسلامی، اعم از حوزویان و دانشگاهیان، بر این باورند که علم اقتصاد یعنی «اقتصاد اثباتی» که بهدنبال شناخت واقع است و شناخت واقع هم ربطی به هنجارها و ارزشها ندارد و ازاینجهت، ما چیزی به نام اقتصاد اسلامی نداریم.
🔸 اولین کسی که قائل به چنین تصوری از علم اقتصاد شده است، اقتصاددان فرانسوی به نام لئون والراس (۱۸۳۴-۱۹۱۰) بوده که برای فرار از انتقادات سوسیالیستها به نظام سرمایهداری، تلاش کرده شاخهای از اقتصادسیاسی را به عنوان نظریه ارزش جدا کند که لیبرالیستی و غیرلیبرالیستی نداشته باشد اما جالب است که این حوزه، به بیان خود والراس ربطی به «کشف واقع بما هو واقع» ندارد بلکه «نظریۀ اقتصاد محض باید مفاهیم نوعی ایدئال را انتزاع و تعریف کند تا استدلالهای این علم براساس این مفاهیم شکل بگیرد. پس از تکمیل این زنجیرۀ استدلال براساس این مفاهیم انتزاعی، نظریات اقتصادی به واقعیت باز میگردند اما نه برای تأیید نتایج خود بلکه برای بهکاربردن آن نتایج در واقعیت (Walras, 1874, 71).»
🔸 میلتون فریدمن آمریکایی هم در مقالۀ «روششناسی علم اقتصاد» (۱۹۵۳) تصریح میکند که هیچ لزومی ندارد که فروض یک نظریۀ اقتصادی مطابق با واقع باشد بلکه آنچه در نظریۀ اقتصادی اهمیت دارد، قدرت توصیف و پیشبینی واقعیت توسط نظریه است.
🔸 کسی که اندک مطالعهای در رشتۀ اقتصاد داشته باشد میداند که علم اقتصاد در مقام نظریات خود، ارتباطی با واقعیت ندارد. اکثر دانشجویان و فارغالتحصیلان اقتصاد از انتزاعیبودن و غیرواقعیبودن این دانش شکایت دارند.
🔸 بنابراین این انگاره که «علم اقتصاد بهدنبال شناخت واقع بما هو واقع» است انگارهای است که حتی در میان بزرگان اقتصاد غرب هم طرفدار ندارد. اگر این انگاره از علم را بپذیریم، هیچ نظریه و گزارۀ اقتصادی را نمیتوان علمی دانست چه نظریۀ قیمتهای نسبی مارشال را و چه نظریۀ پولی فریدمن و چه نظریۀ عمومی کینز و چه نظریۀ تعادل عمومی والراس را؛ چرا که تمامی این نظریات با اتکا بر فروضی غیرواقعی، صرفاً بهدنبال تغییر واقعیتها هستند و هر کدام از آنها از منظر خود و فروض خود به واقعیت نگاه میکند و نهایتاً «توصیه»هایی برای تغییر واقعیت ارائه میدهد.
🔸 این را هم اضافه کنم که هدف اصلی این نظریهپردازان، حل مشکلات و چالشهای امپراتوری بریتانیا و بعدتر، ایالات متحده بوده است نه تولید علم و نظریات جهانشمولی که کاشف از واقعیتها و قوانین اقتصادی حاکم بر زندگی بشر باشد!
🔸 اما انگارۀ دیگر که منجر به نفی یا محدودکردن اقتصاد اسلامی میشود این است که تصور میکنند وقتی از اقتصاد اسلامی سخن میگوییم باید همتراز و معادل نظریات اقتصاد نئوکلاسیک، مباحثی را از کتاب و سنت یا متون فقهی یا حکمی علمای اسلامی ارائه کنیم! مثلاً آیهای از قرآن دربارۀ قیمتهای نسبی یا روایتی از معصومین علیهمالسلام دربارۀ حداقل دستمزد یا نرخ سود یا دربارۀ خلق پول و نظام بانکی بیاوریم! نگاهی که حتی اخباریهای افراطی هم ندارند چه رسد به نگاه رایج در میان متفکران اسلامی. در حالی که اقتصاد اسلامی به مثابۀ شاخهای از علوم اسلامی، منظومهای از نظریات اقتصادی است که با اتکا به قرآن و سنت، برای تنظیم امور مسلمین کشف و تبیین شده است.
🔸 درنهایت اینگونه جمعبندی میکنم که اگر علم را بهمعنای کشف واقع بما هو واقع در نظر بگیریم، هیچکدام از نظریات اقتصادی چه لیبرالیستی و چه سوسیالیستی و چه غیر آنها، نمیتواند ادعای علمیبودن داشته باشد چرا که همۀ اندیشههای سکولار غربی و شرقی، مبتنیبر نظریاتی هستند که برگرفته از باورها و تعلقات و حدس و گمانهای نظریهپردازان، واقعیت را «آنگونه که میبینند» و نه آنگونه که هست، توصیف میکنند.
🔸 اگر بخواهم از این بالاتر روم باید بگویم تنها امکانی که برای شناخت واقع بما هو واقع وجود دارد، فراتررفتن از محدودۀ محسوسات و مشاهدات تجربی و متصلشدن به منبعی بالاتر از ماده است که اشراف کاملی بر واقعیتهای مادی این جهانی دارد و این امر جز ازطریق اتصال به وحی و در پارادایم #اقتصاد_اسلامی میسر نیست.
🆔 @DrSaeedi
9.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️سلسله مباحث بررسی کارآمدی اقتصادی انقلاب اسلامی▫️
🏠مسکن
🔻در گزارشی به امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۷ اعلام شد که حدود ۲۰ تا ۳۰ محله ماند کپرآباد، گود، گودال و امثال این زاغههای انسانی در اطراف تهران وجود دارد.
🔻حداقل ۲۵ درصد خانوارهای ایرانی در سال ۱۳۵۷ در یک اتاق زندگی میکردند.
🗣حجتالاسلام سید محمدرضا رضی
#انقلاب_اقتصادی_انقلاب_اسلامی
#کارآمدی_اقتصادی_انقلاب_اسلامی
📚انجمن علمی اقتصاد اسلامی دانشگاه قم
@eghtesad_eslaami
🇮🇷 سال نو مبارک
#جهش_تولید_با_مشارکت_مردم
📚انجمن علمی اقتصاد اسلامی دانشگاه قم
@eghtesad_eslaami
هدایت شده از KHAMENEI.IR
💐 مساله تولید در نامگذاری سالها توسط رهبر انقلاب
🔍 نامگذاری سالها توسط رهبرانقلاب اسلامی از اوایل دوران رهبری آغاز شد و از سال ۱۳۸۷ رویکرد اقتصادی پیدا کرد. در این اطلاعنگاشت این نامگذاریها با محوریت تولید داخلی مرور شده است.
🌷 #جهش_تولید_با_مشارکت_مردم
📥 نسخه با کیفیت
🔍 متن کامل پیام👇
khl.ink/f/55687
🔹 بدون حضور فعال عموم مردم در اقتصاد، امکان تحقق اقتصاد پویا و قدرتمند وجود ندارد.
🔹 مشارکت مردم در همه عرصه ها به ویژه اقتصاد، یکی از اصول انقلاب اسلامی ایران است. بنابراین یکی از مسائل اقتصادی جمهوری اسلامی، مشارکت مردم در اقتصاد و یا به تعبیری مردمی کردن اقتصاد است. تاکنون سیاست های ویژه ای نیز برای این منظور ابلاغ شده است؛ ولی نتایج و بیانات رهبری نشان از عدم تحقق اقتصاد مردمی دارد.
💠 از مهمترین دلایل عدم تحقق اقتصاد مردمی انحراف عمل در اصل ۴۳ و اصل ۴۴ قانون اساسی میباشد.
#جهش_تولید_با_مشارکت_مردم
💎 اصل ۴۳ قانون اساسی
💎 اصل۴۴ قانون اساسی
📚انجمن علمی اقتصاد اسلامی دانشگاه قم
🌐 @eghtesad_eslaami
💠 بیانیه اعضای «جبهه فعالان اقتصاد مردمی» به مناسبت آغاز سال 1403
✅ به گزارش روابط عمومی جبهه فعالان اقتصاد مردمی، اعضای این جبهه در لبیک به رهبر معظم انقلاب برای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» بیانیهای منتشر کردهاند.
📈 لطفا برای امضای بیانیه به لینک زیر مراجعه کرده و برای دوستان و مخاطبان خود هم ارسال کنید:
https://digiform.ir/jebhemardomi
⚜️جبهه فعالان اقتصاد مردمی
https://eitaa.com/nkmardomi
📚انجمن علمی اقتصاد اسلامی دانشگاه قم
🌐 @eghtesad_eslaami
10.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️سلسله مباحث بررسی #اقتصاد_سیاسی ایران▫️
✅الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
رهبری با مطرح کردن این الگو تلاش کرد تا یک گرایش دینی به نظام برنامهریزی و مدل توسعه کشور بدهد.
اما این طرح هم اسیر جریان التقاط و نمیتوانیمها شد...
🗣دکتر سید مهدی زریباف
📚انجمن علمی اقتصاد اسلامی دانشگاه قم
🌐 @eghtesad_eslaami