⚛️ اجرای برش استانی اقتصاد دانشبنیان در ۱۰ استان
🔰دهقانی در مراسم افتتاح ساختمان فناوری، نوآوری و فضای کار اشتراکی شهید فخریزاده در پارک علم و فناوری قم
🔹وجود یک طرح مشخص مبتنی بر امکانات و ظرفیتهای هر استان، میتواند شکل اجرایی و عملیاتی به تحقق اقتصاد دانش بنیان و مردمیسازی اقتصاد بدهد و در همین راستا، برنامه برش استانی اقتصاد دانشبنیان امسال در ۱۰ استان کشور پیگیری می شود.
🔹تفکر جزیره ای و بعضا تفکرات انتزاعی و دور از واقعیت که بی ارتباط با یکدیگر و نامتناسب با شرایط بومی و ویژگیهای سرزمینی و اقتصادی هستند، آسیبهای جدی را به کشور وارد کردهاند. باید به جای تمرکز بر این که چه زیرساختهایی نیاز داریم و چه زیرساختهایی در اختیار داریم، از این نگرش فرمگرا عبور کنبم و تمرکزمان را بر این بگذاریم که چه کاری باید انجام دهیم و چگونه باری از دوش کشور برداریم.
🔹ما برای پیاده سازی یک زیستبوم الگو، به مفاهیم بومی منطقه ای ملی و امتی نیاز داریم. ما نیاز داریم یک الگوی امتی به عنوان یک زیست بوم مفهومی کامل علم و فناوری و نوآوری شکل بگیرد. مبانی فکری و دینی تا مبانی معماری و ساختی و لازمه های اقتصادی آن وجود دارد. این زیست بوم الگو و معیار با مشارکت مردم به تحقق میرسد.
#مردمی_سازی
#دانش_بنیان
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
✳️دکتر فرشاد مومنی در مراسم نکوداشت مرحوم مصطفی عالی نسب
🗂مرحوم عالی نسب بهمانند محمد یونس، متفکر و رهبر جامعهٔ مدنی بنگلادشی، به دنبال حذف فقر، عقب ماندگی و استثمار بود و باور داشت در جامعهای که ربا وجود دارد امکان تحقق عدالت و استقلال نیز وجود ندارد.
🗂 در 10 سالی که ایشان در دفتر نخست وزیری رفت و آمد داشتند در موضوعی من را شاهد گرفتند و در جمعی از من پرسیدند که آیا در مدتی که من در نخست وزیری بودم، آیا دیدید که شخصی از نزدیکان و بستگان من پا در دفتر نخست وزیری بگذارند؟ که من در پاسخ گفتم خیر ندیدم. پشت این اقدام حجم عظیمی از دانایی تاریخی نهفته است. عالی نسب معتقد بود اگر چشم منافع شخصی را کور کنیم میتوانیم برای منافع ملی مفید باشیم.
🗂برخی سوراخ دعا را گم کردهاند. ارتقا تولید باید اصل قرار گیرد. اشتغالزایی با موعظه امکانپذیر نیست، مرحوم مطهری اقتصاد را نقد میکنند اما آن را بیاهمیت جلوه نمیدهند. باید امنیت اقتصاد و معیشت مردم فراهم شود و با عنایت خداوند مردم راه حق را انتخاب خواهند کرد.
🗂 نوعی ترویج حساسیتزدایی نسبت به سرنوشت بنگاههای تولیدی در دستور کار قرار گرفته است. برخی با افتخار از واردات خودروهای کارکرده سخن گفتند و برخی رسانهها نیز از آن به عنوان یک حماسه یاد کردند، این سخنان نشان میدهد که اقتصاد به نفع غیرمولدها لو رفته است. از اینرو به بازسازی ساختاری سیستم نیاز داریم و این بلوغ در سند لایحه برنامه هفتم متجلی نشده و امید است که با مرام مرحوم عالینسبها اقتصاد و جامعه روی ریل بالندگی بیفتد.
🌐 @eghtesad_mardomi
✳️ آخرین پیگیریها برای بازگشت تعاون به برنامه هفتم
🔰مهدی مسکنی در حاشیه نشست توسعه صادرات بخش تعاون
🔻سیاست دولت در زمینه لایحه برنامه هفتم در بخش تعاون این است که احکام مربوط به تعاون در قوانین برنامههای 5 ساله توسعه در برنامه هفتم هم تمدید شود، البته اصرار داریم در قالب احکام دائمی برای توسعه بخش تعاون در برنامه هفتم گنجانده شود، ولی در نهایت اعضای کمیسیون تلفیق مجلس هستند که باید تصمیم نهایی را بگیرند.
🔺بخش تعاون دارای یک میلیون و 747 هزار فرصت شغلی است که تعاونیهای فراگیر برای دهکهای یک تا سه درآمدی تشکیل شدهاند و برای اولین بار 11 هزار و 500 میلیارد تومان در بودجه 1402 برای این تعاونیها در نظر گرفته شده است.
#بخش_تعاون
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
8.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰«بهشتـی» و پیوند میان اقتصــاد و سیاست با جمهــوریت
♻️نظام اقتصادی اسلام دارای یک زیربنای حقــوقی است که «جهتِ حرکت» این نظام را مشخص میکند. در ادبیات شهید مطهری و شهید صدر، جهت همان «مکتب اسلام» است.
یکی از اساسیترین مبانی این نظام حقوقی از منظر شهید بهشتی، «اصالت کــار» در برایر «اصالت سرمــایه» و تبعی بودن انواع تملیکها مانند هبه و ارث و... نسبت به کار است.
کار به دو صورت مستقیـم و غیر مستقیم یعنی حیازت و صناعــــت متبلور میشود، لذا طبق این مبنا منابع طبیعی که به مثابهی مواد اولیه بسیاری از امور است، تحت مالکیت هیچکس قرار نمیگیرد، مگر به وسیله حیازت و یا صناعت.
♻️این مبنای مهم در نظام حقوقی مولد یک بنای اســاسی دیگر به نام مالکیت خصوصی است. در واقع کار مستقیم و یا غیر مستقیم منشا ارزش و مالکیت میگردد. حال سؤال مهم این جاست که «آیا این مالکیت خصوصـــی همان مالکیت آزاد سرمایهداری است که هیچ قیدی ندارد؟»
نگاه مرحوم شهید بهشتی این است که محدودهی «مالکیت خصوصی» افراد تا آنجایی است که ضرری برای دیگر آحــاد جامـعه نداشته باشد و اگر تعارض بین مالکیت فرد و مصالح جامعه پیدا شد، مصلحت جامعه نسبت مالکیت فرد ارجحیت دارد.
از این اصل حقوقی مهم اصل دیگری استفاده میشود که حکومتی که نمایندهی جامعه باشد، نسبت به تمام اموال شخصی در جهت مصالح ضروری جامعه، بر شخص مالـــک حق تقدم دارد.
💠 نوآوری شهید بهشتی در این اصول حقوقی ایجاد پیوند وثیق بین اقتصاد و سیاست با اجتماع و جمهوریت است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi
📊صنایع غذایی؛ اشتغالزاترین صنعت ایران
🍀بالاترین عملکرد اشتغال زایی در بخش صنعت در ایران به پنج صنعت تولید فراورده های غذایی، تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر، تولید منسوجات، تولید سایر فراورده های معدنی غیرفلزی و تولید فراورده های لاستیکی و پلاستیکی اختصاص دارد.
🍀مهم ترین توصیه سیاستی این پژوهش تکمیل زنجیره ارزش صنایع پایین دست صنایع شیمیایی، خودرو و قطعات خودرو و صنایع معدنی فلزی و غیرفلزی به منظور ایجاد اشتغال است.
🔹منبع اصلی: گزارش مرکز پژوهش های مجلس با عنوان "بررسی ساختار اشتغال صنعتی و برآورد عملکرد اشتغال زایی رشته فعالیت های صنعتی در ایران"
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
📊 بازار 208 میلیارد دلاری گردشگری کشورهای اسلامی| ما فعلا تماشاچی هستیم
🔵گسترش صنعت جهانی حلال منجر به افزایش مستمر اندازه بازار آن از 3.2 هزار میلیارد دلار در سال 2014 به 4.7 هزار میلیارد دلار در سال 2020، رشد چشمگیر 47 درصدی را در این دوره ثبت کرد.
♻️کشورهای سازمان همکاری اسلامی (OIC)، به لطف اکوسیستم مسلمان دوست خود، بازیگران اصلی بازار گردشگری اسلامی در سراسر جهان هستند.
♻️زیرشاخص گردشگری اسلامی در شاخص جهانی اقتصاد اسلامی (GIEI) کشورها را براساس وضعیت و توسعه اکوسیستم گردشگری اسلامی با درنظر گرفتن چهار بعد زیر رتبهبندی میکند: مالی، حاکمیتی، آگاهی و اجتماعی.
♻️طبق آمارهای گزارش شاخص جهانی گردشگری مسلمانان (GMTI)، در سال 2022 ایران در بین کشورهای اسلامی، گرچه جزء بهترین کشورها در ظرفیتهای گردشگری اسلامی است، اما رتبه کشورمان در جذب گردشگران مسلمان طی سال گذشته 7 بوده است.
✳️با توجه به پیشینه فرهنگی و تاریخی کشور ایران و همچنین اهمیت صنعت حلال در زندگی روزمره مردم انتظار میرفت که جایگاه مناسبی در این حوزه داشته باشد، ولی همچنان عدم برنامهریزی و نبود چشمانداز توسعه در این بخش باعث از بین رفتن درآمد چند میلیارد دلاری و متعاقب آن عدمبهرهمندی از طیف گستردهای بهمنظور ایجاد اشتغال در این حوزه شده است. بهنظر میرسد ساختار قانونگذاری و تدوین چهارچوبهای توسعه اولین قدم در این راه باشد.
http://fdn.ir/page/239315/
#اقتصاد_گردشگری
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi
📊 جشن نوغانداران
✳️85 درصد نخ ابریشم کشور در گیلان و خراسان رضوی تولید میشود.
🍀تیرماه، نه فقط در گیلان که قطب صنعت نوغانداری (کرم ابریشم) کشور شناخته میشود، بلکه در همه استانهایی که در پرورش کرم ابریشم حرفی برای گفتن دارند، زمان برداشت است؛ آیینی که به زبان گیلکی به «کجچینی» یا برداشت پیله تر ابریشم معروف است و از اواخر خرداد آغاز میشود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
5.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 رقابت با از پیش برنده ها
✳️ مصاحبه خلاقانه تلویزیون اینترنتی باقلوا درباره تسهیلات ۱۶۴ هزار میلیارد تومانی برای کارمندان بانکها و واکنش جالب مردم
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🗂 ارتباط شیوه مطلوب تامین مالی با الگوی مطلوب اداره بخش واقعی اقتصاد
🔰حجت الاسلام #کمیل_قنبرزاده
✳️میان شیوه مطلوب تأمین مالی با الگوی مطلوب اداره بخش واقعی اقتصاد ارتباط وجود دارد. اگر از منظر اقتصاد اسلامی ادعا میکنیم مدل مطلوب، مردمسالاری اقتصادی دینی است - یعنی باید اقتصاد در اختیار مردم و با اراده و مالکیت مردم بوده و دولت زمینهساز حضور مردم باشد - مدلهای پولی و مالی ما هم باید این را نشان دهد و لذا بهترین مدل، مدلی است که بتواند زمینه را برای حضور عموم مردم در بخش واقعی اقتصاد فراهم کند.
🔹در یک نگاه کلان به نظام بانکی، حرکت فعلی به سمت اقتصاد اسلامی صرفاً محدود به اصلاح یک سری عقود بین بانکها و مشتریان است، درصورتیکه ما نیازمند اصلاح ساختار معنادار در مدیریت نقدینگی، جهتدهی نقدینگی، روابط بین بانکها، دستیابی عموم مردم به سرمایهها، عدالت توزیعی و سرمایهای و منع بنگاهداری واحدهای مؤسسات اعتباری هستیم.
🔹شیوه های تامین مالی جمعی (Crowd Funding) که در اقتصاد متعارف وجود دارد به ظاهر نوعی از مشارکت هستند ولی در واقع حذف مشارکتها محسوب میشوند و طبق تجربهای که از نظامهای سرمایهداری به دست آمده عملاً نوعی تمرکز به همراه دارد.
🔹مدلهای بومی خوبی برای تأمین مالی وجود دارند که میتوان برروی آنها تمرکز داشت. به عنوان مثال تعاونیها و مشارکتهای فراگیر در این دسته قرار دارند؛ هرچه به سمت تحقق تعاون واقعی پیش برویم و مشارکت افراد در تصمیمگیری، مدیریت، مالکیت و سود و زیان افزایش پیدا کند قطعاً حضور و نقش مردم را فعالتر میبینیم. / ایکنا
✳️ دومین مدرسه تابستانه سیاستگذاری اقتصادی
🔰 قابل توجه علاقمندان به شرکت در دوره مجازی:
🔹متقاضیانی که علاقمند به شرکت مجازی در دومین دوره مدرسه تابستانه سیاستگذاری اقتصادی می باشند، می توانند جهت شرکت در دوره مطابق برنامه ارائه شده در کانال مدرسه سیاستگذاری اقتصادی، به لینک زیر مراجعه کرده و به صورت مهمان در دوره حضور داشته باشند.
https://b2n.ir/p59168
📎جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09019701537 تماس حاصل فرمایید.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🔵 از اسیری تا امیری|تنظیم روابط در چارچوب اهداف اقتصاد مقاومتی
✳️با توجه به هدف اقتصاد مقاومتی (#استحکام_درونی)، لازم است زمینه روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها بهگونهای تنظیم شود که از نوع نیازمندی و اسیری نباشد؛ بلکه نسبت به کشورهای اسلامی از نوع نظیری و نسبت به کشورهای غیراسلامی از نوع احسانی که منتهی به امیری و آقایی معنوی است، باشد.
🔰«احْتَجْ إلى مَن شِئتَ تَكُن أسيرَهُ ، و اسْتَغْنِ عَمَّن شِئتَ تَكُنْ نَظيرَهُ ، و أفْضِلْ على مَن شِئتَ تَكُن أميرَهُ»؛ از این کلام امیرمؤمنان سه نوع رابطه اقتصادی و آثار آن در سطح فرد و جامعه قابل استخراج است که درباره جامعه اسلامی نیز قابل تصدیق و تسری است:
1️⃣ به هر کس نیازمند شوی، اسیر او هستی
در این حالت امام (ع) نتیجه نیاز و وابستگی را در حد اسارت قلمداد نموده است. با توجه به نظام ظالمانهای که در دنیا حاکم است، در مقیاس کلان نیز این روایت قابل تطبیق است؛ یعنی کشور نیازمند نیز اسیر دیگر کشورها خواهد شد.
2️⃣از هر کسی بینیاز باشی، همسان او خواهی شد
در این حالت، بی نیازی از دیگران است که انسان و جامعه را در موقعیت نظیر و همطراز با هم قرار می دهد. به نظر می رسد در نسبت با سایر روایات، همسانی حالت دوم در صورتی است که نیازمندی دوجانبه و به طور مساوی باشد.
3️⃣ به هر کسی نیکی و احسان کنی، فرمانروای او میشوی
اما اگر طرف مقابل، به انسان نیازمند باشد و انسان نیاز او را برطرف کند این رابطه از نوع احسانی و منتج به امیری است.
📚درسنامه اقتصاد مقاومتی، رابطه با سایر کشورها با توجه به #اهداف اقتصاد مقاومتی، ص54-51