لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مردمی سازی اقتصاد یک راهبرد اساسی و راهگشا است |تبعیض ها را به نفع مردم بشکنید
✳️ #روحالله_ایزدخواه در بررسی خطمشی و اصول کلی برنامه دولت چهاردهم: منابع قفل شده تولید در کشور را به نفع مردم احیا کنید و دست تولید کننده را باز بکنید و دست دلال و قاچاقچی را ببندید و شرکت های شبه دولتی را مهار کنید در این صورت اقتصاد به سمت اصلاح حرکت خواهد کرد.
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
📮 رونمایی بانک ها از طرح عجیب پرداخت وام قرض الحسنه به خریداران خودرو
✳️ در حالی که بانکها اعلام میکنند توان پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری را ندارند، با آغاز ثبتنام ایرانخودرو چندین بانک اعلام کردهاند برای وکالتیکردن حساب و خرید خودرو، وام قرض الحسنه میدهند. اما بانکها منابع این تسهیلات را که خود ادعا میکنند قرض الحسنه است از کجا تامین می کنند؟!
📤 اخطار بانک مرکزی به شبکه بانکی؛ هرگونه اعطای تسهیلات بدون در نظر گرفتن اولویت ها فاقد وجاهت است.
🔰در همین زمینه ملاحظه بفرمایید:
سهم تسهیلات قرض الحسنه از کل تسهیلات نظام بانکی
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مردم مناطق مختلف اینگونه خود را به خیل کاروان اربعین میرسانند|فرهنگ اقتصادی اربعین
✳️ اربعین تمرین و مقدمه ای برای ایجاد و تحقق تمدن نوین اسلامی است؛ جایی که روابط بسیار متفاوتی با تمدن سرمایه داری حاکم بر جهان در آن جاری است.
♻️ مهمترین مولفه های اقتصاد مقاومتی مانند مردم محوری، عدالت محوری و رویکرد جهادی را می توان در رفتارهای مردم در سراسر اربعین مشاهده نمود. اربعین یک حرکت کاملا مردمی است، مردم از مال و آبروی خود هزینه می کنند؛ چه کسانی که به عنوان زائر شرکت می کنند و چه مجاوران و میزبانان زائرین، همه به صورت کاملا مردمی در این حرکت عظیم شرکت دارند.
📚 برشی از کتاب «اربعین اقتصاد»؛ کاری از: حلقه علمی تولید محتوای اقتصادُنا
📥دریافت کتاب
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢آزموده را آزمودن خطاست| کاهش ارزش پول ملی و ادغام بانکهای متخلف در سابقه همتی دیده می شود
✳️ دکتر #حسین_صمصامی در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی اقتصاد: بررسی عالمانه و دقیق عملکرد آقای همتی در زمان تصدی ریاست بانک مرکزی در مقطع زمانی مرداد 1397 تا اردیبهشت ماه 1400 نشان میدهد نه تنها نمره قابل قبولی نمیگیرد بلکه مدیریت ناکارآمد وی زمینهساز بروز بحران های متعدد و جدی در جامعه شد.
🔹در حوزه ارزی ساماندهی بازار ارز از برنامههای اعلامی ایشان است، کما اینکه حفظ و تقویت ارزش پول ملی را به عنوان اهداف خود بیان کرده است در حالی که در زمان تصدی وی در بانک مرکزی نرخ ارز از 9 هزار تومان به 25 هزار تومان رسید یعنی سه برابر شد و میدانیم این کاهش ارزش پول به سفره معیشت مردم خسارت زد.
🔹 در حوزه پولی و بانکی آمار شد نقدینگی از 26 درصد به 37 درصد و نقدینگی از 1500 میلیارد تومان به بیش از 3 هزار و 380 هزار میلیارد تومان رسید. همچنین اتهام آقای همتی در چای دبش ترک فعل است. / خانه ملت
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🔰چرا بازار لوازم خانگی در زمان ممنوعیت واردات رشد کیفی چندانی نکرد؟|درحال حاضر ارزش لوازم خانگی قاچاق در ایران به بالای ۱,۵ میلیارد دلار میرسد
✳️ در سالهای اخیر با هدف جلوگیری از خروج ارز، مصوبه ممنوعیت واردات لوازم خانگی اجرایی شد. در پی آن بسیاری از سرمایهگذاران از فرصت به دست آمده استفاده کردند و وارد بازار لوازم خانگی شدند تا بتوانند بخشی از بازار داخلی را در اختیار بگیرند. هر چند تعداد شرکتهای تولیدکننده در بازار لوازم خانگی افزایش یافت و مانع بروز انحصار در عرضه لوازم خانگی شد اما ارزش افزوده چندانی هم ایجاد نشد و البته این تعداد تولیدکننده به تعدیل یا کنترل قیمت لوازم خانگی نیز منجر نشد. حتی برخی مواقع تولیدکنندگان با عدم عرضه محصولات خود فضا را به سمتی میبردند که دولت با افزایش قیمت لوازم خانگی موافقت کند. از طرف دیگر فروش اقساطی لوازم خانگی نیز برای خریداران چندان مزیت نبود، زیرا قیمتها گاهی تا 40 درصد بالاتر از قیمت نقدی بود.
◾️بسیاری از تولیدکنندگان ایرانی معتقدند مواد اولیه لوازم خانگی در ایران هر چند از داخل کشور تامین میشود اما با قیمت بازار جهانی فروخته میشود. جنسی که در داخل تولید و صادرات میشود بر مبنای ارز یارانهای ساخته شده است اما کالایی که به صورت قاچاق با ارز صادراتی وارد بازار ایران میشود با نرخ دلار آزاد عرضه میشود. این اختلاف قیمت دلار مرکز مبادله و بازار آزاد برای شرکتهای قاچاقکننده سود محسوب می شود.
📥گزارش کامل
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠تمام خانههای این روستا یک ماه زائرسراست
✳️ همه ساله روستای سادات آبادان - در بیست کیلومتری مرز شلمچه - میزبان زائرین حسینی است که برای اسکان موقت راهی این روستا میشوند. اهالی این روستا ۱۰ سالی است که خدماترسانی زوار را به عهده دارند و یک موکب خانوادگی را اداره میکنند.
♻️میزبانی در روستای سادات تفاوت خاصی دارد؛ همه مردهای روستا در خانه یکی از اهالی جمع می شوند و زنها هم در خانه یکی دیگر از اهالی؛ تا حدود ۵۰ خانه به صورت رایگان در اختیار زائرانی قرار گیرد که خانوادگی میآیند، سه حسینیه روستا هم برای استراحت در اختیار سایر زائرین قرار می گیرد. برای پذیرایی هم همه اهالی روستا هرچه دارند روی هم میگذارند و دور هم جمع میشوند تا غذای زائران را آماده کنند.
📎مشاهده گزارش خبری از اینجا
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کار بانک بنگاه داری نیست
✳️ مستند «کار بانک بنگاه داری نیست!» کاری از #گروه_جهادی قرارگاه محرومیت زدایی جنوب غرب تهران، با کارگردانی حسین کرباسی، به معضلات #بنگاهداری_بانکها میپردازد. این مستند بعد از طوفان الاقصی ساخته شد اما به دلیل اتفاقات مختلف و فضای چالشی خود مستند پخش آن هر بار به تعویق میافتاد. خلاصه اثر این مستند به روایت تناقض در رفتار بانکها و خلق پول توسط آنها و مشکلاتی که برای اقشار محروم جامعه ایجاد میکند، میپردازد.
🔹مستند در ابتدا سعی دارد با حضور در بین اقشار محروم و حضور برخی مسئولان در بین آنها به نقش رفتار بانکها در شرایط امروز جامعه اشاره کند و سپس در حاشیه این گفتگوها در یکی از بانکها حضور پیدا میکند و این رفتارهای دوگانه بانک و بنگاهداری آنها را با مصادیق روشن شفاف میکند.
❇️مشاهده نسخه کامل:
https://telewebion.com/live/ofogh?e=0xe8e306b
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi
💢از نماد صبوری فرهنگ تولیدی تا شتاب زدگی فرهنگ مصرفی
📖 همنوایی فرهنگ یکپارچه با فناوری هایش|مروری بر نظریات و آثار استاد مرتضی فرهادی
❇️کاریز، نماد صبوری فرهنگ تولیدی و به ویژه تولید کشاورزی است. صبوری تولید سنتی و از آن جمله کشاورزی حتی متفاوت با کشاورزی و دامداری صنعتی است و این گونه کشاورزی هم متفاوت با شتاب زدگی صنعت است، چرا که میوه درخت را با چراغ کوره ای لحیم گری نمی توان بر شاخه رساند اما آنچه که شتاب زدگی اش باز حتی بسیار بیش تر از تولید صنعتی است، بی تابی و شتاب زدگی "فرهنگ مصرفی" و "مصرف انبوه" و یکبار مصرفی است که اجازه نمی دهد حتی ظروف بلور و چینی خود به خود شکننده اش، بالاخره بشکنند و با شکسته شدن به دور انداخته شوند. فراموش نکنید که در گذشته ای نزدیک به پنجاه سال پیش حتی ظروف چینی پس از شکستن هم، دور ریخته نمی شدند و "چینی بندزن ها" آنها را تعمیر می کردند.
💠این شیوه "فرهنگ تولیدی" است که حتی سفالگرش، خود از کوزه شکسته آب بنوشد و عشایرش با بیشترین میزان تولید گوشت، کمتر از همه، آن را مصرف کنند. کاریز نماد سازگاری فرهنگ تولید و فرهنگ و کشاورزی سنتی با طبیعت است.
🗂مقاله همنوایی فرهنگ یکپارچه با فناوری هایش (سنجش فرهنگ کاریزی و "زالومکینگی")
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 راهاندازی کارگاه تولید ادوات کشاورزی توسط کارآفرین کنگاوری
✳️این کارآفرین کشاورز زاده در روستای «سلطانآباد» از توابع شهرستان کنگاور در شرق استان کرمانشاه، توانسته با راهاندازی کارگاه تولید ادوات کشاورزی، علاوه بر متناسب سازی ادوات، اشتغالزایی کند.
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
💠جریان راهبری اقتصاد مقاومتی و جایگاه مسجد| الگوی عملی مردمی سازی مساجد
📌به بهانه روز جهانی مسجد
✳️ در جنگ تمام عیار اقتصادی تحمیلی از طرف دشمنان علیه انقلاب اسلامی، لازم است جریان راهبری اقتصاد مقاومتی در اجرا و ساماندهی الگوهای ساختار نظام اقتصادی اسلام از تجربه جنگ هشت ساله استفاده کند و برای بسیج عموم مردم از ظرفیت های مسجد محوری بهره برداری نماید... مهمترین پایگاه همسو با فرهنگ دینی و انقلابی مردم که این تلاش ها را ساماندهی می کند، #مسجد است. (نظام اقتصاد مقاومتی، ذیل نکات تکمیلی مدل های اجرایی ساختار اقتصادی اسلام، ص461؛ استاد احمد علی یوسفی)
🔹شاید مهمترین مسئله مسجد که معمولا همه به آن اشاره میکنند ولی ساز و کارهایی که تا کنون برای تحقق آن پیشنهاد شده به ضرر آن عمل کرده، مسأله «مردمی بودن مسجد» باشد. با الهام از الگویی که مرحوم آیت الله میرزا محمدعلی شاه آبادی (ره) در کتاب شذرات المعارف ارائه نمودند، مساجد باید از دو جهت مردمی شوند: از جهت عِدّه و از جهت عُدّه. در الگوی ناحیه مقدسه (شرکت مخمس) که آیت الله شاه آبادی در محله شاه آباد تهران عملیاتی کردند، ۵ هزار نفر از مردم محله در آن عضویت داشتند.
🔹آیت الله شاه آبادی پس از بازگشت از عراق (۱۳۳۰ق)، به درخواست مردم تهران در خیابان شاه آباد - جمهوری اسلامی کنونی - سکنی گزیدند و فعالیتهای خود را به مدت 17 سال در مسجد سراج الملک به عنوان سنگر پی ریزی نمودند.
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi
🌀همه وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم موفق به کسب رأی از مجلس شورای اسلامی شدند
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚖️ زیرساختهای قانونی اقتصاد انفال
👈 چرا با گذشت اینهمه سال از انقلاب، ما توجهی به اصل ۴۵ قانون اساسی نداشتهایم❓
▫️سلسله مباحث اقتصاد انفال | دکتر سید مهدی زریباف
#انفال #سیدمهدی_زریباف #گفتگو #ویدیو
⚜️ رهام، رسانه اقتصاد مردمی
🎬 @raham_media
🗂اصل ۴۵ قانون اساسی
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 رفتار کریمانه
❇️ رهبر معظم انقلاب: آنچه برای ما نقل می شود از رفتار شما برادران عزیز عراقی در مواکبِ میانِ راه و رفتار کریمانهی شما با زائران حسینی، چیزهایی است که نظیر ندارد؛ در دنیای امروز این چیزها نظیر ندارد. همچنان که خود راهپیمایی اربعین در تاریخ نظیر ندارد، رفتار کریمانهی شما هم حقیقتاً نظیر و شبیهی ندارد.
🔹 شما کرامت اسلامی و کرامت عربی را در رفتار خودتان و اعمال خودتان نشان دادهاید و همه به عشق سیّدالشهدا (سلام الله علیه) است، به عشق حسینبنعلی است؛ از روی عشق و علاقهای که به امام حسین دارید، پای زائر امام حسین را شستوشو میدهید، بدن او را در خستگیهای شدید کمک میکنید، مالش میدهید، به او غذا میدهید، به او جای خواب میدهید، چون زائر حسین است.
🔹 این عشق به حسینبنعلی یک امر استثنائی است؛ شبیه این را در هیچ جا، در هیچ زمان سراغ نداشتیم و نداریم. و امیدواریم خداوند متعال این عشق را در دلهای شما، در دلهای ما روزبهروز افزایش بدهد. ۱۳۹۸/۶/۲۷
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
☸️ کاسه همسایگی| مبادله از شیء مبادله شده مهمتر است
📖واره؛ گمنام و بی آوازه با صدنام و آوازه | مروری بر نظریات و آثار استاد مرتضی فرهادی
📌 به نظر می رسد مردمان عادی بسیار پیش از مردم شناسان به فهم این مساله نائل شده اند که "مبادله از کالای مبادله شده مهمتر است" (لوی اشتراوس؛ مردم شناس ساختارگرا؛ ۱۹۰۸ – ۲۰۰۹) . یک ضرب المثل فارسی می گوید: "کاسه همسایگی شکم را سیر نمی کند اما محبت را افزون می سازد". ممکن است در کشورهای دیگر رسم "کاسه همسایگی" وجود نداشته باشد اما ساخت آن که همیاری غالبا واگراست حتما وجود دارد؛ این گونه مبادلات تنها مخصوص جوامع ابتدایی نیست، بلکه در برخی جوامع صنعتی و پیچیده نیز به چشم می خورد. البته واره، مبادله ای صرفا از نوع اجتماعی و تشریفاتی نیست، بلکه دارای کارکردهای بارز اقتصادی است.
♻️ واره یا شیرواره نوعی تعاونی سنتی است که محور اصلی آن "همیاری همگرا" است، گرچه گونه های دیگری از یاریگری نیز در آن وجود دارد.
متن کامل
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی
☸️ کاسه همسایگی| مبادله از شیء مبادله شده مهمتر است 📖واره؛ گمنام و بی آوازه با صدنام و آوازه | مرور
❇️ کاسه همسایگی| واره؛ نوعی تعاونی سنتی بر محوریت همیاری همگرا
📌 به نظر می رسد مردمان عادی بسیار پیش از مردم شناسان به فهم این مساله نائل شده اند که "مبادله از شیء مبادله شده مهمتر است" (لوی اشتراوس؛ مردم شناس ساختارگرا؛ ۱۹۰۸ – ۲۰۰۹) . یک ضرب المثل فارسی می گوید: "کاسه همسایگی شکم را سیر نمی کند اما محبت را افزون می سازد". ممکن است در کشورهای دیگر رسم "کاسه همسایگی" وجود نداشته باشد اما ساخت آن که همیاری غالبا واگراست حتما وجود دارد؛ این گونه مبادلات تنها مخصوص جوامع ابتدایی نیست، بلکه در برخی جوامع صنعتی و پیچیده نیز به چشم می خورد. البته واره، مبادله ای صرفا از نوع اجتماعی و تشریفاتی نیست، بلکه دارای کارکردهای بارز اقتصادی است.
✳️ واره سازمانی نهادی شده، گسترش یافته و زنانه در اغلب مناطق و در میان اقوام مختلف ایرانی است که کارکردهای نهان و نمایان و مرکب دارد. به نظر می رسد واره از تجزیه تدریجی برخی اشکال تعاونی کهن تر، زاده شده است و برای افزایش سودمندی دامداری معیشتی و نیمه معیشتی برای تولید فراورده های شیری (تناسب زمانی میزان مصرف شیر و نیروی کار و صرفه جویی در این دو عامل) و به دلیل ماهیت شیمیایی فسادپذیری شیر، همچنین تقدس فرهنگی شیر و برخی نیازهای اجتماعی - روانی تا به امروز تداوم یافته است.
🔹 واره یا شیرواره نوعی تعاونی سنتی است که محور اصلی آن "همیاری همگرا" است، گرچه گونه های دیگری از یاریگری نیز در آن وجود دارد.
🔹هر واره دارای یک "سرواره" و تعدادی اعضاء ("همواره") با حقوق و وظایف مشخص است، این عده طبق ملاک ها و معیارهای خاصی که برخی اقتصادی و برخی غیر اقتصادی هستند، یکدیگر را حداقل برای یک دوره شیردهی گوسفندان در واره های گوسفندی و یک سال برای واره های گاوی برمی گزینند. هموارگان (اعضاء واره) به نسبت میزان شیر دامهایشان، شیر چند روز خود را به یکی از اعضاء قرض می دهند و در روزها و هفته های بعد به ترتیبی خاص شیرهای وام داده شده را بازپس می گیرند.
🔹سر شماری واره های ایران در دوران گسترش آنها - همچون بسیاری از مسائل دیگر - انجام نشده است و پر معلوم است که سرشماری بازمانده واره ها نیز هرگز انجام نخواهد شد. ( همچنانکه محاسبه سهم بخش تعاون از اقتصاد ملی تنها یکبار در سال ۱۳۸۹ انجام شده است).
🔹آنچنانکه پیشرفت فن آوری در چهار مورد (اهلی کردن دامها، ساخت ظروف پوستی و سفال، کشف فنون شیردوشی و کشف فنون پیچیده تهیه فرآورده های نسبتا دیرمان شیری) شرط لازم برای پیدایش واره های نخستین بوده است اما در چند دهه گذشته همین امر یعنی پیشرفت تکنولوژی در سطحی بالاتر - به طور مستقیم و غیر مستقیم- سبب تضعیف و متلاشی شدن واره های چند هزار ساله شده است. در عین حال اگر جامعه احساس لزوم و ضرورت برای ابقای واره ها داشته باشد همین فن آوری ابزار تشکیل واره های جدید در سطحی گسترده تر خواهد شد، چنانچه طلیعه این بازآفرینی را در برخی مناطق ایران که بیشترین ضربه ها را از این ناحیه دریافت کرده است، می توان مشاهده کرد.
🗂 جهت مطالعه بیشتر:
🌿واره؛ گمنام و بی آوازه با صدنام و آوازه
🌿واره یا نوعی تعاونی سنتی کهن و زنانه در ایران و علل تداوم آن
🌿واره: درآمدی به مردم شناسی و جامعه شناسی تعاون
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🔰 وضعیت اقتصادی عدهای از مردم دچار مشکل است/ برخی دنبال بی تفاوت کردن حوزه هستند/همه به دولت کمک کنند تا موفق شود
✳️ آیتاللهالعظمی نوری همدانی در دیدار عدهای از فضلا در مشهد مقدس بیان داشتند: بعد از انقلاب اسلامی وظیفه روحانیت بیشتر شد، لذا باید همه چیز در خدمت دین و دنیای مردم باشد. ما نباید نسبت به مسائل فرهنگی و اقتصادی کشور بیتفاوت باشیم. امروز وضعیت اقتصادی عدهای از مردم دچار مشکل است، باید مسؤولان همت کنند این مشکل را حل نمایند. رهبری معظم انقلاب هم اخیرا فرمودند مشکل اول کشور اقتصاد و معیشت مردم است بر این اساس إنشاءالله همه به دولت کمک کنند تا با یک وحدت و همدلی موانع برطرف شود و دولت جدید موفق گردد.
🔹امروز توقع مردم این است که روحانیت زبان آنها باشد و در کنار آنها زندگی کند و حوادث در حال وقوع کشور و جهان را رصد نماید و بیتفاوت نباشد؛ عدهای دنبال بی تفاوت کردن حوزه هستند.
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
✨منظور از راهکار قیمتی رفع ناترازی بنزین چیست؟
✍️دکتر #سیدیاسر_جبرائیلی
✳️ ناترازی، یعنی میزان مصرف بنزین کشور بیش از تولید است. این موضوع، دلایل متعددی دارد. یکی پرمصرف بودن خودروها، دیگری جهانیسازی قیمتها که باعث شده تمایل پالایشگاهها به تولید بنزین کم شود، دیگری سیاست آقای زنگنه وزیر نفت دولتهای هفتم، هشتم، یازدهم و دوازدهم که پالایشگاهسازی را کثافتکاری میدانست، دیگری اضافه شدن سالانه بیش از یک میلیون خودرو به ناوگان حمل و نقل کشور که با هوا کار نمیکنند و بنزین میخواهند...
متن کامل
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی
✨منظور از راهکار قیمتی رفع ناترازی بنزین چیست؟ ✍️دکتر #سیدیاسر_جبرائیلی ✳️ ناترازی، یعنی میزان مصر
✨منظور از راهکار قیمتی رفع ناترازی بنزین چیست؟
✍️ دکتر #سیدیاسر_جبرائیلی
پیرو اظهارات وزیر نفت دولت آقای پزشکیان مبنی بر اینکه «راهکارهای قیمتی برای رفع ناترازی بنزین، در دستور کار نیست»، چند اقتصادخوانده که از افراد تاثیرگذار در سیاستهای اقتصادی دولت شهید رئیسی بودند و این اواخر، دولت سیزدهم را به گرانسازی بنزین نیز راضی کرده بودند، فریاد اعتراض سردادهاند که چرا میخواهید راهکار قیمتی برای رفع ناترازی را کنار بگذارید.
اما منظور از عبارت زیبای «راهکار قیمتی برای رفع ناترازی» که اینها دنبالش هستند، چیست؟
ناترازی، یعنی میزان مصرف بنزین کشور بیش از تولید است. این موضوع، دلایل متعددی دارد. یکی پرمصرف بودن خودروها، دیگری جهانیسازی قیمتها که باعث شده تمایل پالایشگاهها به تولید بنزین کم شود، دیگری سیاست آقای زنگنه وزیر نفت دولتهای هفتم، هشتم، یازدهم و دوازدهم که پالایشگاهسازی را کثافتکاری میدانست، دیگری اضافه شدن سالانه بیش از یک میلیون خودرو به ناوگان حمل و نقل کشور که با هوا کار نمیکنند و بنزین میخواهند...
برای حل این معضل، دو راهکار وجود دارد: ۱- راهکار غیرقیمتی ۲- راهکار قیمتی.
راهکار غیرقیمتی، یعنی کممصرف کردن خودروها، سهمیهبندی بنزین تا زمان تراز شدن تولید و مصرف، ساخت پالایشگاه برای افزایش تولید و...
اما راهکار قیمتی، یعنی افزایش قیمت بنزین. سوالی که پیش میآید این است که افزایش قیمت چگونه میخواهد معضل ناترازی را حل کند؟
پاسخ این است که وقتی بنزین گران شد، بخشی از مردم قدرت خرید بنزین را از دست میدهند و در نتیجه، مصرف کل کشور کم میشود و صورت مسئله پاک میشود.
اما سوال اینجاست که با گرانی بنزین، کدام قشر از مردم دیگر نمیتوانند بنزین مصرف کنند؟ چه کسانی از سفر کردن محروم میشوند؟ سرمایهداران یا مستضعفان؟!
سیاست گرانسازی بنزین، دقیقا مانند سیاست گرانسازی ارز است. میگویند اجازه دهید دلار به اندازهای گران شود که یک عده از مردم توان خرید کالای وارداتی را نداشته باشند. در نتیجه، تقاضا برای ارز کم شود و ناترازی ارزی رفع شود.
اما آن کالای وارداتی که باید مردم نتوانند تهیه کنند چیست؟ متاسفانه بخش قابل توجهی از واردات ما، غذای دام و طیور است. حرفشان این است که اجازه دهید دلار به قدری گران شود تا قیمت غذای دام و طیور برای دامداران و مرغداران سر به فلک بکشد و در نتیجه، قیمت گوشت و مرغ و لبنیات و... نجومی شود. وقتی چنین شد، مستضعفان دیگر توان خرید گوشت و مرغ را از دست میدهند و نیاز دامدار و مرغدار به خوراک وارداتی دام و طیور کم میشود و در نتیجه، تقاضای ارز کاهش مییابد و معضل ناترازی رفع میشود!
اما نکته اینجاست که هرگز، موضوع را با این ادبیات بیان نمیکنند که مردم متوجه شوند چه بلایی قرار است سرشان بیاید. میگویند «راهکار قیمتی حل ناترازی».
البته این سیاست قیمتی، چه درباره بنزین و چه درباره ارز و چه سایر کالاها، بدون ذینفع نیست. هم گرانسازی بنزین ذینفع دارد، هم گرانسازی ارز. شرکتی که سالانه یک میلیارد دلار صادرات دارد، اگر نرخ ارز از ۴۰ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان افزایش یابد، بدون کمترین زحمتی ناقابل ۲۰ هزار میلیارد تومان کاسب میشود. این ذینفعان، باید هم دنبال اقتصاددانهایی باشند که گرانیها را تئوریزه کنند.
انگس استوارت دیتون برنده جایزه نوبل اقتصاد و استاد اقتصاد دانشگاه پرینستون که دچار عذاب وجدان شده و کتاب افشاگرانه «اقتصاد در آمریکا» را نوشته است، میگوید: «بر خواننده این کتاب حرجی نیست اگر فکر کند که ما [اقتصاددانان نئوکلاسیک] انسانهای رذلی هستیم که صرفا منافع مادی خودمان برایمان اهمیت دارد. اینکه ما لابیگر و توجیهگر سرمایهدارانی هستیم که سخاوتمندانه بابت کارهایمان به ما پاداش میدهند».
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🚩 فرا رسیدن اربعین حسینی تسلیت باد
☑️ السَّلاَمُ عَلَى وَلِيِّ اللَّهِ وَ حَبِيبِهِ السَّلاَمُ عَلَى خَلِيلِ اللَّهِ وَ نَجِيبِهِ... أَشْهَدُ أَنَّكَ أَمِينُ اللَّهِ وَ ابْنُ أَمِينِهِ عِشْتَ سَعِيداً وَ مَضَيْتَ حَمِيداً وَ مُتَّ فَقِيداً مَظْلُوماً شَهِيداً. (برشی از زیارت اربعین)
🔰 فهرستی از مطالب انتشار یافته پیرامون "اقتصاد اربعین":
🗂 بسته تحلیلی اساتید حوزه و دانشگاه از اقتصاد اربعین|برخی موضوعات محوری: کارکردهای توسعه ای اربعین (استاد توکلی)، حکمرانی اربعینی (دکتر صادقی شاهدانی)، اربعین؛ قدرت نمایی اقتصاد مردمی (دکتر سعیدی)، نظریه نامعادلات اقتصادی اربعین و ...
🔹اساس اقتصاد متعارف نقطه مقابل اقتصاد اربعین|اقتصاد اربعین، اقتصاد معنویت| استاد سیدمهدی زریباف
🔹رسالت اربعینی ها |گفتاری از حجت الاسلام استاد محسن قنبریان پیرامون فناوری اجتماعی اربعین
🔹اربعین؛ نمونه بارز اقتصاد مردم بنیان (نه دولتی و خصوصی)|اربعین؛ بهترین نمونه مردم بنیادی که دولت زمینه ساز آن است|حجت الاسلام استاد کمیل قنبرزاده
🔹اربعین؛ فناوری پیشرفت عراق| دکتر روح الله ایزدخواه
🔹روح سوداگرایانه بازار در اربعین جایگاهی ندارد| دکتر حمیدرضا مقصودی
🔹صیانت از شبکه مردمی اربعین|حجت الاسلام حسین مهدی زاده
🔹معرفی کتاب "اربعین اقتصاد"| حجت الاسلام سید محسن اسداللهی
🔹نماهنگ رفتار کریمانه
🔹تمام خانه های این روستا یک ماه زائرسراست
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 کارزار بین جبهه حسینی و جبهه یزیدی تمام نشدنی است
☑️ رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان عزادار اربعین: «حرب لمن حاربکم» همیشه به معنای تفنگ به دست گرفتن نیست، به معنای درست اندیشیدن، درست سخن گفتن، درست شناسایی کردن و دقیق به هدف زدن است.
🚩 این جنگ اشکال مختلفی دارد. در دوران شمشیر و نیزه یک جور است، در دوران اتم و هوش مصنوعی و امثال اینها یک جور دیگر است، ولی هست. در دوران تبلیغات به وسیله شعر و قصیده و حدیث و بیان کلمات یک جور است، در دوران اینترنت و کوانتوم و امثال اینها هم یک جور است، ولی هست. در دوران دانشجو بودن انسان یک جور است، در دوران مدیر شدن و مسئول شدن یک جور دیگر است، در همه احوال هست.
🚩 پول و مقام و قدرت و موقعیتهای اجتماعی حقیرتر از آنند که هدف زندگی انسان قرار بگیرد. هدف زندگی، بندگی و رسیدن به خداست، راهش هم فقط همین است: سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم.
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
آسیب شناسی نظام پولی و بانکی از منظر اندیشمندان
🔰دکتر #عادل_پیغامی:
دکتر پیغامی معتقد است در نظام بانکداری ایران بحث اساسی و مهم این است که پول چگونه در اقتصاد به چرخش در می آید و مهم تر از میزان نقدینگی موجود در اقتصاد، کیفیت این نقدینگی است. وی همچنین معتقد است که قانون بانکداری بدون ربا از همان ابتدای شکل گیری یک غلط فاحش و بزرگ دارد و آن تفکیک نشدن بانک ها از یکدیگر است. از نظر ایشان پنج نوع بانک وجود دارد که عبارت اند از بانک توسعه ای، بانک تجاری، بانک تخصصی، بانک سرمایه گذاری و بانک مرکزی. تفکیک نشدن بانک ها به عدم حکمرانی پولی مناسب منجر شده و سبب شده است که نظام بانکی وظایف خود را در هر یک از انواع پنج گانه بانک به درستی انجام ندهد.
🔰دکتر #رسول_بخشی:
ایشان بر این اعتقاد است که یکی از اصلی ترین علل وضع کنونی اقتصاد ایران، خلق پول نامحدود و افزایش افسارگسیخته نقدینگی است. همچنین مسئله دیگر این است که نقدینگی به صورت عادلانه میان مردم توزیع نشده است. باید راه های ورود نقدینگی به بخش های غیر مولد بسته شود تا منجر به سوداگری و ویرانی نشود.
🔰دکتر #ایرج_توتونچیان:
دکتر توتونچیان بر این باور است که در بسیاری از موارد می توان در اجرای صحیح قانون و آیین نامه های مربوطه تردید کرد؛ لذا برای حل قسمت اعظم مشکلات اقتصادی، لازم است به اجرای صحیح و دقیق قانون و آیین نامه های اولیه روی آورده شود و با نظارت و کنترلی دقیق و نمونه گیری علمی، انحرافات به حداقل رسانده شود.
✅مدل مطلوب نظام پولی و بانکی و راهکار تحقق آن
در این بخش به بررسی الگوهای پیشنهادی برخی از اندیشمندان و راهکارهای تحقق آن ها پرداخته می شود:
🔰 دکتر #محمدجواد_توکلی:
دکتر توکلی معتقد است طرح ایده بانکداری اسلامی نوعی تکامل در بانکداری بدون ربا است. در بانکداری اسلامی علاوه بر توجه به حذف ربا، تحقق اصولی چون عدالت توزیعی، پیوستگی بخش پولی و واقعی و منع سفته بازی قماری ضروری است. مراد از مهندسی سازوکارهای بانکی، طراحی ابزار و روش های تجهیز و تخصیص منابع و ارائه خدمات بانکی است. این مفهوم اعم از مفهوم متعارف مهندسی مالی است که ناظر به طراحی ابزارهای مالی به منظور مدیریت ریسک است. در رویکرد مهندسی نظام مالی، بخشی از فرآیند تحلیل و طراحی سازوکار بانکداری اسلامی را تطبیق پذیری فقهی تشکیل می دهد. در این رویکرد افزون بر بررسی فقهی سازوکار بانکداری اسلامی، تحلیلی سیستمی با توجه به اهداف نظام مالی و بانکی اسلامی نیز صورت می گیرد. بررسی سیستمی با توجه سازوکارها، به طور عمده ناظر به سازگاری آن ها با اهداف و اصول حاکم بر بانکداری اسلامی از جمله پیوستگی بخش حقیقی و پولی صورت می گیرد. به بیان دیگر، اگر بانکداری اسلامی به عنوان دکترینی جدید در فضای ساماندهی مبادلات بخش پولی مطرح شود، این سازوکار جدید باید اهداف مطرح شده در این نظریه را تامین کند.
🔰 حجت الاسلام دکتر #احمدعلی_یوسفی:
دکتر یوسفی بر این باور است که مدل مطلوب در یک بانکداری سه ضلعی محقق خواهد شد. این سه ضلع عبارت اند از: خدمات مالی، سرمایه گذاری تخصصی و بخش خیرخواهانه. در نگاه ایشان خدمات مالی فقط باید دولتی باشد. همچنین بانک در بخش سرمایه گذاری در قالب صندوق های تخصصی تنها واسطه ای میان سپرده گذار و سپرده پذیر است و درصدی از سود طرفین را به عنوان حق الوکاله یا حق الوساطه دریافت می کند. تعیین درصد این سود نیز بر عهده بانک مرکزی است. نتیجه این خواهد بود که نظارت صندوق ها روی پروژه، از روند اعتبار سنجی تا نظارت بر تسهیلات خیلی دقیق خواهد شد و بانک سرمایه گذاری تلاش می کند تا سوددهی پروژه افزایش یافته و سود خود نیز به تبع آن افزایش یابد، چراکه سود ثابت به طور کلی منتفی است. این امر موجب اثرگذاری صندوق های تخصصی در بخش واقعی اقتصاد می شود. لازم به ذکر است در این بخش اساسا امکان خلق پول وجود ندارد. یکی از اشکالاتی که مطرح می شود این است که سیستم حسابداری موجود، پاسخگوی این مدل نیست؛ چرا که بر اساس مبلغ، مدت، نرخ بهره و جریمه دیرکرد است و بر این اساس تدوین شده است. در پاسخ باید گفت که دانش حسابداری برای پاسخ دهی به این مسئله ناتوان نیست و از لحاظ علمی هیچ کمبودی وجود ندارد؛ بلکه بانک باید از لحاظ قانونی موظف شود که سیستم حسابداری متناسب با این مدل را طراحی کند.
🔰الگوی پیشنهادی دکتر #حسین_صمصامی
دکتر صمصامی معتقد است با بررسی بیشتر در قانون عملیات بانکی بدون ربا مشخص می شود که فعالیت های ذکر شده در قانون از تجهیز و ارائه تسهیلات از یک سنخ نیستند؛ اما مجری قانون یک سازوکار اجرایی برای قانون در نظر گرفته است. در واقع مشکلات نظام پولی و بانکی از همین جا شروع می شود. با بررسی دقیق قانون عملیات بانکی بدون ربا مشخص می شود که کلیه فعالیت های ذکر شده در قانون، اعم از سپرده گذاری و ارائه تسهیلات را می توان در سه گروه و سه نوع فعالیت متفاوت تقسیم بندی کرد: «فعالیت های مربوط به قرض الحسنه»، «خرید کالا و اموال توسط بانک ها و فروش اقساطی به مشتریان» و «فعالیت های مشارکتی». صمصامی بر این باور است که اشکال اساسی نظام بانکی فعلی آن است که یک سازوکار اجرایی را برای سه نوع فعالیت متفاوت تصریح شده در قانون در نظر گرفته است. وی بیان می کند الگوی پیشنهادی با هدف حذف واقعی و کامل ربا طراحی شده است. در واقع، مبانی اصلی این الگو، تفکیک فعالیت های ذکرشده در قانون و ارائه سه سازوکار اجرایی متفاوت برای آن هاست. در این الگو، بر اساس نظر شرع مقدس اسلام و اصل ۴۳ قانون اساسی، نیازهای مصرفی عمدتا از طریق قرض الحسنه و در مواردی از طریق لیزینگ کالاهای خاص و نیازهای سرمایه ای با توجه به اینکه در چه سطحی از خرد، متوسط و بزرگ طبقه بندی شود، از طریق مشارکت خاص برای هر پروژه پاسخ داده می شود. بنابراین در این الگو، پول غیرفعال وجود ندارد و تمام پول یا منابع مالی ما به منظور خاصی که قابل ارزیابی و مشاهده است، در فرآیند تولید یا تامین نیازهای ضروری جامعه مورد استفاده قرار می گیرد.
جمع بندی
شبکه بانکداری و آسیب های مرتبط با آن یکی از پیچیده ترین مشکلات سیستم اقتصادی در کشور را تشکیل می دهد؛ چرا که نظام بانکی کشور مهم ترین رکن بخش مالی کشور بوده که از طریق تجهیز منابع نقدینگی، ارائه ابزار پرداخت، اعطای تسهیلات، ایجاد تعامل بین سرمایه گذاری و پس انداز و ایجاد تعادل در بخش خارجی، بر عملکرد کل اقتصاد تاثیر می گذارد. پژوهش حاضر به بررسی آسیب های نظام بانکی ایران از منظر اندیشمندان این حوزه پرداخته است. از جمله آسیب های احصا شده در این پژوهش عبارتند از: کیفیت نقدینگی موجود در اقتصاد، خلق پول نامحدود و افزایش افسارگسیخته نقدینگی و عدم اجرای صحیح و دقیق قانون و آیین نامه های اولیه. همچنین به منظور رفع آسیب های بیان شده الگوهای مورد نظر برخی از اندیشمندان ارائه شد.
📚 این مطالعه در مرکز راهبری برهان توسط سید محسن روحانی در سال ۱۴۰۱ انجام شده است.
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
💫رصد ایده های تحولی حوزه پول و بانک در ایران معاصر
✳️ مباحث نظام بانکی با رخدادهای اقتصادی کشور به هم گره خورده است؛ به گونه ای که ناکارآمدی نظام بانکی در ایران در طول سال های بعد از انقلاب اسلامی، مشکلات زیادی را برای اقتصاد کشور به همراه داشته است. از همین رو به منظور بهبود اوضاع اقتصاد لازم است که نظام پولی و بانکی در کشور اصلاح شود. بررسی ها نشان دهنده این امر هستند که نظام بانکی در ایران با مشکلات بسیاری همچون بالا بودن میزان نقدینگی، بنگاه داری بانک ها و عدم اجرای صحیح قانون و آیین نامه های مربوطه رو به رو است؛ لذا اندیشمندان این حوزه اقدام به ارائه الگوهایی برای رفع این مشکلات کرده اند.
🔹به منظور آسیب شناسی نظام پولی و بانکی در ایران، آرای برخی از اندیشمندان این حوزه احصا شده است که در ادامه مطرح می شود:
ادامه را از اینجا مطالعه بفرمایید
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
نامه آیت الله العظمی سبحانی به رئیس مجلس شورای اسلامی
بسم الله الرحمن الرحیم
حضور محترم جناب آقای دکتر قالیباف - دام مجده
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
با اهداء سلام و عرض تسلیت بمناسبت ایام اربعین سالار شهیدان علیه السلام
تصدیع میدهد؛ در خبرها آمده است «تعطیلی شنبه مجدداً در مجلس بررسی میشود»! علت بازگشت به مجلس چنین بیان شده تعطیلی شنبه به نفع کشور و اقتصاد میباشد و این کار بر اساس تعطیلات جهانی است تا در مراودات جهانی و اقتصادی دچار مشکل نشویم
نظر جنابعالی و همه نمایندگان مجلس را به امور ذیل جلب میکنم
1-آیا مصوبهای که از طرف شورای نگهبان مردود شمرده شده و نهادنظارت بر مصوبات مجلس نیز آنرا مغایر با مصالح دانسته است و جمعی از مراجع نیز آن را نپذیرفته اند چگونه این طرح بار دیگر به مجلس برمیگردد.
2-در متن خبر تعطیلی روز شنبه چنین توجیه شده است: تعطیلی شنبه به نفع اقتصاد کشور، است. این استدلال عجیب است تعطیلی شنبه، یعنی تعطیلی کلیه دستگاههای مولد. آیا چنین کاری به نفع اقتصاد کشور است؟!
3-جمعی که با خارج ارتباط دارند از ۵ درصد از جمعیت کشور فزون تر نیست، چگونه یک اکثریت فدای اقلیت شود.
4-چگونه می توان فرهنگ ملی و دینی را که سابقه هزارو چهارصد سال و اندی دارد، با یک قیام و قعود به هم زد؛
5- محور تنها مسائل اقتصادی نیست. تعطیلی روز شنبه، تعطیلی مراکز تحصیلی، دانشگاهها و مدارس و حوزهها و مراکز پژوهشی را در پی دارد آیا این به نفع کشور است.
6-از همه گذشته تعطیلی شنبه بر خلاف قانون اساسی است که میگوید تعطیلی هفته روز جمعه است و این عبارت مفید حصر است. چنانکه دو اصلی که که در کنار آن آمده است نیز مفید حصر است: "زبان فارسی" که زبان رسمی کشور است (اصل 15) . آیا میتوان عبری را هم به رسمیت شناخت؟! پرچم کشور اسلامی از سه رنگ تشکیل شده(اصل 18) آیا میتوان رنگ چهارمی به آن افزود.
اینجانب از حضرتعالی و سایر نمایندگان تقاضا میکنم اجازه ندهید چنین طرحی بار دیگر وارد کمیسیونهای مجلس شود امروز کشور مشکلات فراوانی دارد و نباید وقت مجلس را با امثال این مسائل تلف کرد.
قم – جعفر سبحانی
5 شهریور 1403
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi