🌐جایگاه ایران در نظم آینده جهان و نحوه بهرهمندی از فرصتهای ژئوپلیتیک
🔰پژوهشکده امور اقتصادی با همکاری مرکز پژوهشهای مجلس برگزار میکند:
✅ همایش ملی «اقتصاد ایران؛ اصلاح ساختارها، رفع ناترازیها و نقشآفرینی نوین در عرصه بینالملل»
✳️ چهارمین پیشنشست جانمایی جدید اقتصاد ایران در عرصه بینالملل
🎙 سخنرانان:
🔹محمد تمنایی
استادیار دانشکده مهندسی حمل و نقل دانشگاه صنعتی اصفهان
🔹حبیبالله ظفریان
مدیرکل دفتر انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهشهای مجلس
🔹مصطفی محمدی رمضانی
پژوهشگر پژوهشکده مطالعات فناوری
🕰 سهشنبه 28 شهریورماه ۱۴۰۲ ساعت 15:00 الی 18:00
🌍 مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، طبقه پنجم، سالن فارابی. تهران خیابان پاسداران، روبروی پارک نیاوران(ضلع جنوبی)، پلاک ۸۰۲.
لینک حضور در نشست:
https://www.skyroom.online/ch/live.rc/d132
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ارزآوری ۱۳ میلیارد دلاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای کشور
✳️دکتر حجت الله عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد
🔹بیش از ۷۰ درصد از ترانزیت اقتصادی کشور و حدود یک سوم از کل صادرات غیر نفتی ایران (حدود ۱۷ تا ۱۸ میلیارد دلار)در سال از همین مناطق ویژه و آزاد اقتصادی صورت میگیرد. ۲۵۰۰ شرکت متوسط و بزرگ در این مناطق مستقر هستند و حدود ۷۰۰ هزار نفر در این مناطق کار میکنند.
🔹در همین دوساله اول دولت سیزدهم تراز تجاری مناطق آزاد از منفی به مثبت تبدیل شد. در حال حاضر تراز تجاری مجموع مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به حدود ۱۳ میلیارد دلار رسیده است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
💠متفاوت ترین بخشش های ابدی| بی نظیرترین وقف درمانی
✳️ بزرگترین وقف درمانی تهران به مرکز «انستیتو پاستور» تعلق دارد که عبدالحسین میرزا فرمانفرما نقش مهمی در ایجاد و ساخت آن داشته است. در تهران قدیم که شهر رو به توسعه بود، بناهای عامالمنفعه بسیاری توسط افراد متنفذ و متمول این دوره ساخته شده و وقف مصارف عمومی شده است اما این وقف چه در دوران خودش و چه در روزگار ما در نوع خودش بینظیر و بیمثال است. عبدالحسین میرزا فرمانفرما مال و اموال بسیاری داشت و با وقف زمینی از املاک شخصیاش بانی ساخت این مؤسسه شد.
🔹البته وقف دیگری در همین زمینه را صبار میرزا فرمانفرما انجام داد تا شعبه دیگری از انستیتو پاستور در سال 1298 در نزدیکی تجریش بنا شود.
🔹«ملکتاج خانم نجمالسلطنه»، خواهر فرمانفرما و مادر دکتر مصدق هم در زمینه گسترش بهداشت و درمان فعال بود و تا آخرین قران داراییاش را صرف ساخت بیمارستان «نجمیه» کرد. وقفنامه زمینهای مربوط به تأسیس انستیتو پاستور یکی از سندهای جالبتوجه باقیمانده از دوران قاجار محسوب میشود.
🔹ساخت مؤسسه تحقیقاتی مشترک ایران و فرانسه در سال 1298کلید خورد و بعد از یک سال به اتمام رسید و انستیتو پاستور ایران در دوم شهریورماه 1300بهطور رسمی افتتاح شد. یکی از داروهایی که بهواسطه این مؤسسه در دسترس مردم قرار گرفت و مرگومیر را کاهش داد، پنیسیلین بود. / همشهری
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🗂مسیر تاثیرگذاری مبانی بر گزاره های علم اقتصاد
✳️ قوانین اقتصادی - با توجه به اینکه با اراده انسان در ارتباط هستند- تحت تاثیر عواملی قرار می گیرند که بر آگاهی انسان موثرند. اراده انسان هماهنگ با اندیشه ها، مفاهیم، نوع نظام حاکم بر جامعه و قوانینی که رفتار افراد را مقید می سازد شکل می گیرند. جوامع مختلف از نظر عواملی که انگیزه های رفتار و ارزش های عملی در زندگی را برای آنها تعیین می کنند با یکدیگر متفاوت اند.
🔸 یک قاعده اساسی که بسیاری از قوانین اقتصاد کلاسیک بر مبنای آن پایه گذاری شده قانون حداکثرسازی سود شخصی است. اقتصاددانان - از آغاز- بر اساس چنین فرضی به کشف قوانین علمی حاکم بر جامعه پرداختند.
🔹درست است که اسلام به عنوان یک دین و مکتب خاص در زندگی ، به صورت علمی به رویدادهای اقتصادی نمی پردازد، اما تاثیر ژرفی بر این رویدادها و مسیر اجتماعی آنها برجای می گذارد. این بدان سبب است که اسلام، محور این رویدادها – یعنی انسان – را مورد توجه قرار می دهد و برداشتهای او از زندگی و انگیزه ها و اهدافش را در قالب خاص خود ریخته و از نو می سازد.
📎متن کامل
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی
🗂مسیر تاثیرگذاری مبانی بر گزاره های علم اقتصاد ✳️ قوانین اقتصادی - با توجه به اینکه با اراده انسان
🗂مسیر تاثیرگذاری مبانی مکتبی (مذهب) بر گزاره های علم اقتصاد
✳️ قوانین اقتصادی - با توجه به اینکه با اراده انسان در ارتباط هستند- تحت تاثیر عواملی قرار می گیرند که بر آگاهی انسان موثرند. اراده انسان هماهنگ با اندیشه ها، مفاهیم، نوع نظام حاکم بر جامعه و قوانینی که رفتار افراد را مقید می سازد شکل می گیرند. جوامع مختلف از نظر عواملی که انگیزه های رفتار و ارزش های عملی در زندگی را برای آنها تعیین می کنند با یکدیگر متفاوت اند.
🔸برای مثال یک قاعده اساسی که بسیاری از قوانین اقتصاد کلاسیک بر مبنای آن پایه گذاری شده قانون حداکثرسازی سود شخصی است. این قاعده از انسان اجتماعی، یک انسان اقتصادی انتزاع می کند که مصلحت شخصی خود را بالاترین هدف در همه فعالیت های اقتصادی می داند.
🔸اقتصاددانان - از آغاز- بر اساس چنین فرضی به کشف قوانین علمی حاکم بر جامعه پرداختند. این فرض نسبت به جوامع سرمایه داری غرب و ویژگی های فکری و معیارهای اخلاقی و عملی آن، تا حد زیادی هماهنگ با واقعیت است.
🔹اما اجتماعی از همین جنس بشری در سایه اسلام می زیست که قاعده کلی رفتار و معیارهای عملی آن، به کلی با جامعه سرمایه داری تفاوت داشت. درست است که اسلام به عنوان یک دین و مکتب خاص در زندگی ، به صورت علمی به رویدادهای اقتصادی نمی پردازد، اما تاثیر ژرفی بر این رویدادها و مسیر اجتماعی آنها برجای می گذارد.
🔹این بدان سبب است که اسلام، محور این رویدادها – یعنی انسان – را مورد توجه قرار می دهد و برداشتهای او از زندگی و انگیزه ها و اهدافش را بازسازی می کند و او را در قالب خاص خود ریخته و از نو می سازد.
🌿[تیمنا یکی از روایات و تحلیل اجمالی شهید صدر ذیل آن تقدیم می شود]: گروهی از افراد تهیدست نزد پیامبر آمدند و گفتند: ای رسول خدا! همه پاداش ها را توانگران بردند؛ آنان چون ما نماز می خوانند و چون ما روزه می گیرند و از زیادی اموالشان صدقه می دهند. پیامبر در پاسخ فرمود: مگر خداوند چیزی برای صدقه دادن در اختیار شما قرار نداده است؟ با هر تسبیح یک صدقه و با هر تکبیر یک صدقه برای شما خواهد بود. امر به معروف یک صدقه ونهی از منکر نیز یک صدقه است.
✅این مسلمانانی که در برابر پیامبر بر واقعیت زندگی خویش اعتراض می کردند ثروت را به عنوان یکی از ابزارهای قدرت و زور یا پشتوانه ای برای ارضای تمایلات شخصی نمی خواستند؛ بلکه بر آنان گران می آمد که توانگران با انجام امور خیر و مشارکت در مصالح عمومی، در معیارهای معنوی بر ایشان پیشی بگیرند.
📚اقتصادنا (موسوعة الشهيد الصدر ج3)، ص: 289-293
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
❇️ بذار ماشین من خراب شه ولی یه جوون ایرانی بره سر کار
🌷شهید حجت باقری
🔻تولد: فراشبند استان فارس- 1364
🔺شهادت: عملیات آزادسازی نبل و الزهرا ، حومه حلب - 1394
💠مزار: گلزار شهدای فراشبند
از ماشین که پیاده شد تعمیر کار را صدا زد.
- آقا بی زحمت روغن ماشین را عوض کنید. روغنش ایرانی باشه حتما.
- حالا چرا ایرانی؟ روغنای خارجی که کیفیت بهتری دارن؟ روغن ایرانی موتور ماشینت را از بین می بره ها.
خندیده بود و گفته بود: «عیبی نداره. بر فرض که این طور باشه، شما ایرانی بریز. بذار ماشین من خراب شه ولی یه جوون ایرانی بره سر کار.»
طرف هاج و واج فقط نگاهش کرده بود. روغن را که عوض کرده بود گفته بود: «من امروز درس بزرگی از تو گرفتم. از حالا به بعد هم به مشتری هام سفارش می کنم روغن ایرانی استفاده کنن.»
📚راوی: همسر شهید؛ در جمع خادمان معراج شهدای اهواز، فروردین 1396. اقتصاد مقاومتی در سیره شهداء، ص 184.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 واکنش رسانههای جهان به سخنان رئیس جمهور در سازمان ملل
✳️از پشتپردهٔ توهین به قرآن تا جنگ اوکراین و غارت منابع غرب آسیا، سخنانی بود که واکنش رسانههای مختلف جهان را در پی داشت.
🔹سه رکن اساسی در قرآن کریم توحید، عدالت وکرامت انسانی است که تامین کننده سعادت بشر است. مگر قرآن چه فرموده است که کینه مستکبرین وارباب قدرت و ثروت را برانگیخته است؟ این مفاهیم وحدت بخش و تعالیم متعالی و الهام بخش انسان ساز، جامعه ساز، تمدن ساز برای جوامع بشری هرگز نمی سوزد؛ ابدی است تا زمین زمین است و زمان زمان باقی است؛ آتش توهین و تحریف حریف حقیقت نخواهد شد.
🔹معادله سلطه غربی برای جهان دیگر جواب نمی دهد. نظم کهنه لیبرال که در خدمت منافع سلطه گران و سرمایه داران سیری ناپذیر بود کنار زده شده است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تفاهم نامه همکاری قرارگاه اقتصاد مقاومتی سازمان بسیج و وزارت اقتصاد
✳️ قرارگاه اقتصاد مقاومتی سازمان بسیج مستضعفین و وزارت امور اقتصادی و دارایی، تفاهمنامه همکاری منعقد کردند.
🔰 وزیر اقتصاد:
🔹چنانچه بخواهیم الگوی حکمرانی را نسبت به وضع امروز ترسیم کنیم یقیناً کلید واژه «مردمیسازی اقتصاد» به عنوان یکی از ارکان اصلی آن باید در نظر گرفته شود.
🔹در حال حاضر مردم بهرهبردار دستاوردهای اقتصادی هستند. باید تلاش کنیم نقش مردم از حالت بهرهبردار به حالت میداندار عرصه اقتصاد مقاومتی تغییر کند. این میدانداری باید در سطوح اتخاذ تصمیمها و سیاستها و پیاده سازی آنها و همچنین اصلاح امور و نظارت و پایش صورت پذیرد.
🔹بالاترین ظرفیت نسبت به ظرفیتهای رسمی و بوروکراتیک موجود، ظرفیت مردمی بسیج است. از طریق این تفاهمنامه میتوانیم فرصتی برای ساختن مدل اقتصادی در تراز گام دوم انقلاب فراهم آوریم.
🔰سردار زهرایی، مسئول سازمان بسیج سازندگی:
♻️بسیج به عنوان یک حلقه میانی واقعی جهت تسهیلگری بین امام امت و مردم عمل میکند.
♻️ تفاوتهای آشکاری در مدل رفتاری سازمان بسیج پیش از تصویب سند اعتلای بسیج و پس از آن قابل مشاهده است به نحوی که قاطبه اقشار بسیج پس از ابلاغ این سند رویکرد اقتصاد مقاومتی به خود گرفتهاند.
♻️امروز بسیج در عرصه اقتصاد مقاومتی به نقطه کاملی از اثربخشی رسیده است. ما در پی آن هستیم که با وزارت اقتصاد، مدل رفتاری مردمپایه را تجربه کنیم.
#نهاد_پشتیبان
#سازمان_بسیج
#بسیج_سازندگی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi
🗂#فراخوان_مقاله| دو فصلنامه علمی - ترویجی پژوهش های اقتصاد مقاومتی
✳️انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم به منظور گسترش وتعالی اندیشه اقتصاد مقاومتی از تمامی اندیشوران حوزوی و دانشگاهی وفعالان اقتصادی دعوت می نماید آثار علمی خویش را در حیطه مبانی ونظریات اقتصادی با رویکردهای زیر به تارنمای مجله ارسال نمایند.
🔰محورها:
🔹بررسی تطبیقی مبانی نظریه های اقتصاد اسلامی و اقتصاد متعارف
🔸نقد نظریه های اقتصاد متعارف از منظر اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی
🔹تبیین نظزیه ها و الگوهای اقتصاد اسلامی واقتصاد مقاومتی
🔸ارزیابی اقتصاد ایران بر اساس مولفه ها و شاخص های اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی
🔹سیاستگذاری اقتصادی از منظر اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی
🆔نشانی اینترنتی
http://npem.islamicec.ir/
☎️شماره تماس:
02532923288
📌نشانی:
قم بلوار جمهوری کوچه دوم سمت چپ فرعی اول ساختمان انجمن های علمی حوزه علمیه قم طبقه دوم
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🗂فاصله فیزیک تا اقتصاد|امکانات لازم برای بومی سازی علوم انسانی تأمین نشده است
✳️برخی میگویند همانگونه که در فیزیک، شیمی و ریاضیات، علم اسلامی و غیر اسلامی نداریم، در علوم انسانی هم باید چنین نگاهی داشته باشیم یا میگویند اقتصاد یک علم است و اسلامی و غیراسلامی ندارد.
🔹علوم انسانی، با انسان (موجود دارای فکر واراده) سروکار دارد. زمانی انسان اراده میکند کاری را انجام دهد یا ندهد که آن کار با ارزشها و جهانبینی وی موافق یا مخالف باشد. طبیعتاً چون جهانبینی افراد متفاوت است، حتی در مسائل مشابه اجتماعی و اقتصادی ممکن است رفتار متفاوتی از خودشان بروز دهند.
🔹از طرف دیگر در مدلهایی که در علوم انسانی استفاده میشود قادر به حذف عناصر دیگر نیستیم و مجبوریم عناصر دیگر را ثابت فرض کنیم، در حالی که ثابت نیستند یا همزمان یک مدل را برای تمام عناصر تخمین بزنیم که ضمن اینکه دقت آن زیر سؤال است، بقیه عوامل مؤثر لحاظ نشده و نمیتوان از نظر قطعیت آن را در کنار علوم تجربی قرارداد.
🔹مسیحیت میگفت کار برای دنیا، ضد ارزش است و رهبانیت را توصیه می کرد. قطعاً چنین نگاهی ضد توسعه است. درباره کار و تلاش در اسلام گفته شده است: «الْكَادُّ عَلَى عِيَالِهِ كَالْمُجَاهِدِ فِی سَبِيلِ اللَّهِ»؛ کسی که خود را برای روزی و رفاه خانوادهاش به زحمت میاندازد و کار میکند مانند رزمندهای است که در راه خدا میجنگد.
🔹یکی از دلایلی که تئوریهای غربی در کشور ما جواب نمیدهد این است که علوم انسانی را براساس فرهنگ اسلامی و ایرانی بومی سازی نکردهایم.
https://iqna.ir/00HUfu
🔻آمال و آرزوی بانکداری خصوصی
👤احسان سلطانی، عضو پژوهشکده مطالعات اقتصادی دانشگاه الزهرا(س)
✳️چیزی به نام بانکداری نه به مفهوم مدرن، نه به مفهوم آمریکایی، نه به مفهوم چینی و نه به مفهوم اسلامی در ایران نداریم. در ایران خیری از بانکهای خصوصی به مردم نرسیده و فقط بانکهای دولتی هستند که تا حدودی خدمت میکنند.
🔹هدف از تأسیس بانکهای خصوصی متحول کردن نظام بانکداری کشور بود و امروزه نهتنها نظام بانکداری متحول نشده بلکه خود بانکهای خصوصی به دست و پای مردم افتادهاند تا سپرده هایشان را جذب کنند. بانکهای خصوصی با این سپردهها بنگاهداری میکنند، قیمت دلار و طلا و سکه را کاهش یا افزایش میدهند، املاک خریداری میکنند یا انجام هر کاری که برایشان سود داشته باشد.
🔹در کشوری مانند آمریکا ۸۰ درصد تسهیلات بانکی به مردم تعلق میگیرد و این نشان میدهد در این کشور بانکها در خدمت مردم هستند ولی در ایران طبق آمار بانک مرکزی در دو ماهه اول امسال فقط ۱۲,۹ درصد تسهیلات بانکی به خانوارها پرداخت شده است! از سوی دیگر در ایران سهم دولت از کل نقدینگی و منابع بانکی حدود ۲۰ درصد است درصورتیکه در کشورهای توسعهیافته این رقم حداقل دو برابر بیشتر است.
🔹اضافهبرداشت بانکهای خصوصی از بانک مرکزی به عامل اصلی خلق نقدینگی در کشور تبدیل شده؛ یعنی اینکه اینها دارند اقتصاد را غارت میکنند و تا وقتی تکلیف بانکهای خصوصی روشن نشود سخن گفتن از بانکداری اسلامی و بانکداری متعارف شوخی است و راه به جایی نمیبرد.
📎گزارش کامل
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گشترش شبکه شیعیان
☑️ در هیچ زمانی ارتباط شیعه وگسترش تشکیلاتی شیعه در سرتاسر دنیای اسلام، مثل زمان حضرت جواد وحضرت هادی و حضرت عسکری (علیهم السلام) نبوده است. وجود وکلاء و نواب و همین داستان هایی که از حضرت هادی وحضرت عسکری نقل می کنند - که مثلا کسی پول آورد و امام معین کردند که چه کاری صورت بگیرد - نشان دهنده این معناست. (انسان 250 ساله، ص 330)
🔹 از زمانی که #پایگاههای_مردمی دوستداران اهل بیت، از نظر جغرافیایی گسترش پیدا کرد ائمه، سازمان وکلاء را تاسیس نموده، از میان اصحاب و افراد مورد اعتماد خود عده ای را انتخاب کرده و بخشی از وظائفی را که به امام (ع) ارتباط پیدا می کرد به آنان سپردند. مانند گرفتن اموال و سوالات و استفتائات، همچنین توزیع اموال به مستحقان به امر امام (ع) و ارشاد و بیان احکام برای مردم؛ و این وکیلان بار مسئولیت امام و شیعیان را در شرائط تشدید مراقبت های حکومت از امام کم نموده، متولی مسئولیت بیان مواضع سیاسی امام بودند. آنجا که مصلحت نبود، خود امام به صورت صریح و مستقیم مواضع خود را بیان می نمود.
🔹سازمان وکیلان، در حال حضور امام (ع) - خصوصا در هنگامی که ارتباط مستقیم با امام بسیار سخت بود - همچون پل ارتباطی میان امام و پیروانش به شمار می آمد. همین سازمان در زمان غیبت صغری تبدیل به تنها راه ارتباط با امام (عج) گردید. در زمان غیبت صغری تنها انتخاب برای امام معصوم همین بود که بر امثال چنین سازمان وکالتی تکیه کند که از جهت گستردگی وتنوع مسئولیت قابل اعتماد بود. (پیشوایان هدایت، ج 13، ص 174)
✾◾️◾️◾️✾
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
@eghtesad_mardomi
🗂سرنوشت برنامه هفتم، در خطر محافظهکاری است؛ از ما گفتن بود❗️
✳️ دکتر روح الله ایزدخواه، نماینده مجلس شورای اسلامی: درد اول انقلاب و کشور، امروز، ناترازیها نیست. غفلت چندین ساله از محوریت دادن به تولید و پیشرفت ساختارمند و عدالتمبنا است. انقلاب بیش از همیشه، به بلندپروازی نیاز دارد.
🔹دولت با تاخیر فراوان، لایحهای ناقص و معیوب و نامرتبط با سیاست کلی به مجلس آورد. گفتیم کلیات آن را رد کنید.
🔹 احکام تقدیمشده به مجلس، ساختاری و ریشهای نبود و سر و تهی نداشت. عمدتاً از جنس تنظیمگریهای بخشی و آنهم موردی بود. توضیح دولت این بود که من فقط جاهایی که نیاز به اذن مجلس داشت آوردهام و کل برنامه را نیاوردهام. دقیقا همان استدلال دولت روحانی در لایحه برنامه ششم.
🔹 بسیاری از دستگاههای اجرایی هم حتی منتقد لایحه بودند. میگفتند پیشنهادات ما در سازمان برنامه فیلتر شده. مراجعات به کمیتههای تلفیق، عمدتا از سوی دولتیها بود.
🔹 اقدام خوب هیات رئیسه تلفیق، تشکیل کمیتههای ۲۲ گانه و مجال دادن برای پختن محتوای کمیتهها بود. بعلاوه، شخص رئیس مجلس، وقت مبسوطی برای هماندیشی با کمیتهها گذاشت تا هماهنگی مضاعفی هم صورت گیرد.
🔹 رویکرد اغلب کمیتهها، اولاً احیای سیاست کلی و درج تدابیر گفتمانی در کالبد برنامه بود و ثانیاً حل معضلات ریشهای و ساختاری در بخش مربوط به خود.
📎متن کامل
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
سرنوشت برنامه هفتم، در خطر محافظهکاری است؛ از ما گفتن بود❗️
1️⃣ دولت با تاخیر فراوان، لایحهای ناقص و معیوب و نامرتبط با سیاست کلی به مجلس آورد. گفتیم کلیات آن را رد کنید. دوستان گفتند دیگر به این مجلس نخواهد رسید؛ در خلال تلفیق جبران میکنیم.
2️⃣ احکام تقدیمشده به مجلس، ساختاری و ریشهای نبود و سر و تهی نداشت. عمدتاً از جنس تنظیمگریهای بخشی و آنهم موردی بود. توضیح دولت این بود که من فقط جاهایی که نیاز به اذن مجلس داشت آوردهام و کل برنامه را نیاوردهام. دقیقا همان استدلال دولت روحانی در لایحه برنامه ششم.
3️⃣ بسیاری از دستگاههای اجرایی هم حتی منتقد لایحه بودند. میگفتند پیشنهادات ما در سازمان برنامه فیلتر شده. مراجعات به کمیتههای تلفیق، عمدتا از سوی دولتیها بود.
4️⃣ اقدام خوب هیات رئیسه تلفیق، تشکیل کمیتههای ۲۲ گانه و مجال دادن برای پختن محتوای کمیتهها بود. بعلاوه، شخص رئیس مجلس، وقت مبسوطی برای هماندیشی با کمیتهها گذاشت تا هماهنگی مضاعفی هم صورت گیرد.
5️⃣ رویکرد اغلب کمیتهها، اولاً احیای سیاست کلی و درج تدابیر گفتمانی در کالبد برنامه بود و ثانیاً حل معضلات ریشهای و ساختاری در بخش مربوط به خود.
6️⃣ نماینده دولت چند بار از جلسه تلفیق قهر کرد و مدام انتقاد داشت که شما دارید لایحه را به طرح تبدیل میکنید. اتفاق مشابهی که در فرایند برنامه ششم در مجلس وقت رخ داد. و نهایتا رهبری کار مجلس را تایید کرد.
7️⃣ حال، با اتمام تلفیق، دولت موج مخالفت با کار مجلس را بدست گرفته. ظاهرا با رهبری هم طرح بحث کرده. برخی از نمایندگان پیشکسوت را هم همراه کرده تا ساز مخالفت بردارند. رئیس مجلس دارد تلاش میکند وفاق ایجاد شود که نشده هنوز. مایلند کلیات گزارش تلفیق در صحن رد شود تا در تلفیق، برگ برنده با دولت باشد.
8️⃣ منکر برخی مفاد مشکلدار نیستم. اما نه اینطوری که دارند اصل کار را میزنند. لایحه دولت هیچ طرحی برای تحقق رشد ۸ درصدی نداشت و فقط بنایش حل ناترازیها بود. صرف نظر از ارقام جداول که ضمانت اجرا ندارد، لایحه، برای پیشرفت ۵ ساله، چشماندارسازی و ریلگذاری نمیکرد.
9️⃣ درد اول انقلاب و کشور، امروز، ناترازیها نیست. غفلت چندین ساله از محوریت دادن به تولید و پیشرفت ساختارمند و عدالتمبنا است. انقلاب بیش از همیشه، به بلندپروازی نیاز دارد.
🔟 دوستان حزبالهی، انتقاد ما را به حساب نفی دولت و رئیس جمهور نگذارند. امیدبخشی، ندیدن ناهمواریها نیست. اهمال و مسامحه در جراحی واقعی آینده کشور و بسندهکردن به رویکردهای بجامانده از تکنوکراتها، اصل محافظهکاری است و محافظهکاری، قتلگاه انقلاب است.
*️⃣ امیدوارم دکتر قالیباف بر اصالت کار مجلس اصرار ورزد و نگذارد رفاقتها و تعارفها و سفارشات، جای حکمرانی را بگیرد. و الا چوبش را کل اصولگرایان و بلکه حزبالهیها در آینده خواهند خورد.
#روح_الله_ایزدخواه
@dr_izadkhah
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️🌺 سالروز آغاز ولایت قطب عالم امکان حضرت ولی عصر (عج الله تعالی فرجه الشریف) بر منتظران دولت یار مبارک باد💐
✅ رهبر انقلاب: انتظار فرج یعنی همهی سختیها قابل برداشته شدن و برطرف شدن است. نه اینکه بنشینید انتظار بکشید؛ بلکه دل شما گوشبهزنگ باشد...۱۴۰۲/۱/۲۹
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
💢لزوم توجه به الگوی اقتصاد مقاومتی در عمل
✳️ بر این باور هستیم که علت اصلی مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، عدم توجه کافی دولت محترم در عمل به الگوی اقتصاد مقاومتی و سیاستهای ابلاغ شده آن است. از دیدگاه رهبری معظم، کشور جمهوری اسلامی ایران در شرایط جنگ تمامعیار اقتصادی قرار دارد و الگوی اقتصاد مقاومتی و سیاستهای کلان آن برای مقابله با این جنگ و دفاع از مرزهای اقتصادی ایران ارایه و ابلاغ شده است.
🔹 با توجه به روشن بودن راه برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، دولت باید گروهی اقتصادی که از بن دندان معتقد به اقتصاد مقاومتی باشد، بکار میگرفت تا برنامههای عملیاتی سیاستهای بیست و چهارگانه اقتصاد مقاومتی را براساس مولفههای آن ارایه دهد و اولویتهای اقتصادی را بر پایه آنها مشخص نماید، اما با دریافت چهتگیریهای غلط، بجای عمل به الگوی اقتصاد مقاومتی به سمت سند تحول اقتصادی روآورده است. آن هم سندی که از محتوای آن کاملا آشکار است که با مبانی و پشتوانه اندیشههای نظام سرمایهداری نوشته شده و در صورت عملیاتی شدن آن نمیتوان به حل مشکلات اقتصادی کشور و معیشتی مردم و گسترش سفره آنان امیدوار بود؛ کما اینکه تجربه دو ساله گذشته آن را نشان داده است.
🔹به همین جهت رهبری معظم درباره برنامه هفتم، عالمانه تاکید نمودند که هر اقدامی انجام میدهید باید به چند امر مهم مثل عدالت، کم کردن فاصله طبقاتی، ثبات بازار ارز، تثبیت قیمت بازار کالا توجه داشته باشید.
📚برشی از یادداشت "واقعیت های اقتصاد ایران"
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi
📊گزارش عملکرد پژوهشکده امور اقتصادی
❇️دکتر #محمدجواد_توکلی: در مدت یک سال و ۴ ماهی که مسئولیت پژوهشکده امور اقتصادی را عهدهدار بودم، اقدامات خوبی در زمینه سیاستگذاری اقتصادی با تأکید بر آموزههای اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی صورت گرفت.
🔰مهمترین اقدامات:
♦️ برگزاری دو دوره مدرسه تابستانه سیاستگذاری اقتصادی با شرکت بیش از ۱۷۰ دانشجو و بهرمندی از بیش از ۱۵۰ استادhttps://www.aparat.com/v/zU1PJ
https://www.aparat.com/v/ZzO1B
♦️ راهاندازی آکادمی مجازی سیاست گذاری اقتصادی B2n.ir/x07082
♦️ راه اندازی مجمع پژوهشکده های اقتصادی دولت www.soerc.ir
♦️ انتشار کتاب ها و گزارش های متعدد سیاستی برای بهبود سیاست های اقتصادی دولت https://ble.ir/pajoheh
♦️ مشارکت در راهاندازی ستاد همکاری حوزه علمیه و وزارت اقتصادhttps://www.sahwa.ir/
♦️ راهاندازی کرسی های نظریه پردازی
♦️ راه اندازی هیات های اندیشه ورز در مراکز استانی وزارت اقتصاد
♦️ برنامه ریزی بیش از ۸ ماهه برای برگزاری همایش بزرگ #اقتصاد_ایران اصلاح ساختارها.. در ۱۷ و ۱۸ مهرماه با حضور ریاست محترم جمهوری (برگزاری حدود ۴۰ پیش نشست با مشارکت بیش از ۵۰ دانشگاه و مرکز پژوهشی) https://ieforum.org/
♦️ راهاندازی آزمایشگاه سیاست گذاری اقتصادی B2n.ir/f77872
♦️ راهاندازی کارگروه های سیاست ارزی، اقتصاد مسکن و تدوین بسته های سیاستی
♦️ تدوین نظام جامع مسائل پژوهشی وزارت اقتصاد B2n.ir/x14389
♦️ زمینه سازی برای انعقاد قرارداد پژوهشی دانشگاه ها با وزارت اقتصاد
♦️ راهاندازی شورای رصد عدالت اقتصادی، اجرای طرح دسترسی محققان به داده اقتصادی.
📎 متن گزارش
گزارش عملکرد پژوهشکده 31-6-1402.pdf
7.55M
📊گزارش عملکرد پژوهشکده امور اقتصادی
📚 کانال استاد #محمدجواد_توکلی:
https://eitaa.com/eqmoq2
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
💠 دوره تاریخ اقتصادی صدر اسلام
✳️ مدرس: حجة الاسلام محسن قنبریان
🔹 گروه حکمرانی و اقتصاد مرکز راهبری برهان
🔹 موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات
🆔 جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام با آیدی @sjmohammadi در پیام رسان بله و یا شماره تلفن +989371697295 تماس بگیرید.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
💠عدالت اقتصادی از منظر شهید مطهری(ره)
✳️شهید مطهری در كتاب عدل الهی برای کلمه عدل معانی زیر را بيان ميكند: موزون بودن، تساوی و نفی هر گونه تبعیض، رعایت حقوق افراد و رعایت استحقاقها در افاضه وجود.
🔹معنای اخیر به موضوع عدالت در فلسفه و کلام اشاره دارد و مربوط به علوم اجتماعی نیست. اما آیا منظور ایشان از «موزون بودن» و «تساوی و نفی تبعیض» با معنای «رعایت حقوق افراد (اعطاء کل ذی حقّ حقّه)» فرق دارد؟
🔹شهید مطهری در نوشتار دیگری به صراحت تساوی مطلق و تبعیض را نفی می کند:
فرق است ميان تبعيض و تفاوت؛ همچنان كه در نظام تكويني جهان، تفاوت هست (و اين تفاوتها است كه به جهان، زيبايي، تنوع، پيشروي و تكامل بخشيده است)؛ اما تبعيض نيست. مدينه فاضله اسلامي، مدینه ضد تبعيض است، نه ضد تفاوت. جامعه اسلامي، جامعه تساويها و برابريها و برادريها است؛ اما نه تساوي منفي؛ بلكه تساوي مثبت. تساوي منفي، يعني به حساب نياوردن امتيازات طبيعي افراد و سلب امتيازات اكتسابي آنها براي برقراري برابري. تساوي مثبت يعني ايجاد امكانات مساوي براي عموم و تعلق مكتسبات هر فرد به خودش و سلب امتيازات موهوم و ظالمانه. (مجموعه آثار، ج2، ص112)
🔰بنابراین موزون بودن در گفتار ایشان را باید قبول تفاوتها با دو شرط زیر تفسیر نمود:
1️⃣ افراد در دسترسی به انواع فرصتها در شرایط مساوی قرار داشته باشند.
2️⃣ افراد حق بهره مندی بیشتر از امکانات اقتصادی را که از راه امتیازات طبیعی و اکتسابی تحصیل میکنند، دارند.
✔️این شرایط همان «اعطاء کل ذی حقّ، حقّه» است. بنابراین غیر از معنای چهارم همه معانی به همین معنا برمیگردد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نهضت ملی مسکن، جهانی سازی قیمت ها و سازوکار حراج بورس کالا
✳️مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی
🔹سیمان و فولاد میتوانند قیمت تمام شده مسکن را کاهش دهند و نباید این اقلام را با قیمت ۴٠ درصد بیشتر در بورس کالا ارایه کنند. نباید بورس کالا عامل گرانی این مصالح ساختمانی باشند، وظیفه بورس تنظیم و مدیریت بازار است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بانکهای تجاری باید از بنگاهداری خارج شوند
✳️ رئیس کل بانک مرکزی در جلسه مشترک با مدیران عامل بانکها: در زمینه بنگاهداری بانکها نمیتوان نسخه واحدی برای تمامی بانکها تجویز کرد؛ باید برای هر بانک متناسب با حوزه کاری آن، شرایط تعریف شود. در عین حال، فعالیت بنگاه داری بانکهای تجاری قابل قبول نیست و باید با فروش بنگاهها، از بنگاهداری خارج شوند.
🔸بانکها به زودی در قالب فعالیتهای تخصصی اعم از تجاری، توسعهای، قرضالحسنه، جامع و انواع دیگر دستهبندی خواهند شد و اساسنامه آنها نیز درهمین چارچوب تغییر میکند.
🔸امروز شاهد هستیم که برخی بانکهای تجاری، بنگاه داری می کنند و این به یک معضل اساسی برای شبکه بانکی تبدیل شده است. چندین سال هم است که هم در قانون رفع موانع تولید و هم در قانون برنامه، منع بنگاهداری بانکها لحاظ شده اما همچنان این مسئله حل نشده است .
🔸وجود بنگاههای چند لایه در بانکها نظارت را دشوار می کند و احتمال فساد را افزایش می دهد. باید حدی برای ایجاد شرکتهای چند لایه وجود داشته باشد. در این قبیل شرکتها اتفاقاتی می افتد که متاسفانه حتی هیات مدیره بانکها هم از آن خبر ندارند.
#بنگاهداری_بانکها
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مهمترین دستاوردهای قرارگاه اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی
#نهاد_پشتیبان
#سازمان_بسیج
#بسیج_سازندگی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🗂فریب واقعیت اجرا شده| تجربه صدر اسلام و وانمایی اقتصاد سرمایه داری
✳️ نصوص و بیان های تشریعی نظری برای ترسیم چهره مکتب (مذهب)، بیش از اجرا (تطبیق نظریه بر واقعیت در عصر نبوی) قدرت دارند؛ زیرا اجرا یک بیان شرعی در ظرف معین است و چه بسا نتواند بطور کامل محتوای اجتماعی نص را تصویر نماید.
🔹انسان عصر نبوی - به فراخور مقتضیات عصر- به هر میزان از معدن نمک و سایر منابع اقتصادی برداشت می کرد، بدون آنکه نظریه حاکم بر آن دوره، در مقابل مالکیت خصوصی او مخالفت ورزد. این پدیده - منهای نصوص تشریعی نظریه- این پیام را مصادره می کند که در آن جامعه، آزادی اقتصادی، آنقدر سیطره دارد که همانند آزادی در مالکیت و بهره وری در نظام سرمایه داری است. اما هنگامی که از زاویه نصوص، به نظریه می نگریم پیام به عکس است زیرا نظریه در بیان های شرعی، هر فرد را از مالکیت منابع معدنی نمک یا نفت منع می کند و به او اجازه نمی دهد که بیش از نیاز خود، استخراج کند. این آشکارا نقیض دیدگاه سرمایه داری است.
📎گزارش کامل تر
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi